Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik kreeg vorige week een nieuwe Rabocard omdat de oude verlopen was. Nu blijkt dat als ik met de nieuwe in een vreemde valuta betaal, ik een 2% koersopslag moet betalen. Was altijd al zo, zegt de medewerker aan de telefoon, maar ik heb moeite om dat verhaal te accepteren. Het volgende geval laat volgens mij zien dat het verhaal ook niet klopt. (Maar dat kan ook aan mij liggen!)

Als ik met mijn oude kaart $4 betaalde aan een bedrijf, dan werd dat betaald, omgerekend en dan kostte mij dat €-,--. Mocht de zending kwijt raken of zou er iets mis gaan met de zending en het bedrijf stort mij dat geld terug, dan kreeg ik gewoon op dat moment $4 omgerekend €-,-- terug.

Met de nieuwe kaart komt er bij iedere betaling 2% bij als aparte post. Dus nu betaal ik dat bedrijf $4 en kost het mij daarop nog eens €0,08. Als nu iets mis gaat en ik krijg mijn $4 terug, dan blijft die €0,08 staan...

Ik heb hierover een klacht ingediend, maar ik kreeg sterk de indruk dat ze mij bij de Rabobank niet serieus namen. Ze moeten bij zo'n verhaal nogal vaak zuchten. Ik heb uiteindelijk 4 medewerkers aan de telefoon gehad hierover en niemand kon mij bevredigen. Wel is mij bevestigd;

• Ze zijn dat bij de nieuwe kaarten apart gaan vermelden, en dat zat bij de oude kaart onvermeld in de prijs.
• Als ik een betaling zou terugkrijgen ben ik de koersopslag kwijt, terwijl dat in de oude situatie niet zo was.

Is het bij mij mis gegaan op de oude kaart en heb ik een voordeeltje gehad al die jaren, of klopt er iets niet?

Ze hebben met het omrekenen al een voordeel omdat zij de wisselkoers bepalen (die is altijd in hun voordeel). Nu komt er bovenop dat voordeel nog eens die 2%... Zijn ze nu dat voordeeltje dubbel aan het berekenen... Ik ben niet thuis in de financiën, wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Zover ik weet is dat bij mij ook altijd al zo geweest hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Omschakeling MasterCard naar Visa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:42

Ankh

|true

even nagekeken, ik heb net ook een nieuwe CC gehad. Mijn mastercard was nog niet verlopen en heb nu wel ineens een visa gehad. Al mijn betalingen in $ waren op de mastercard zonder koersopslag, nu met de visa wel ineens. Ik zal morgenochtend eens een appje sturen.

Hier staat het ook trouwens vermeld:
https://www.rabobank.nl/p...reditcards/rabo-goldcard/

Nu weet ik dat mijn ouders ineens een Visa kaart hebben gehad, terwijl hun mastercard nog niet was verlopen. Dus ik gok dat Rabobank stilletjes aan deze voorwaarde heeft aangepast... Morgen weten we meer.

[ Voor 45% gewijzigd door Ankh op 18-08-2020 19:41 ]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:36:
Omschakeling MasterCard naar Visa?
Nee van Rabocard naar Rabocard (is beide Mastercard).
Ankh schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:36:
even nagekeken, ik heb net ook een nieuwe CC gehad. Mijn mastercard was nog niet verlopen en heb nu wel ineens een visa gehad. Al mijn betalingen in $ waren op de mastercard zonder koersopslag, nu met de visa wel ineens. Ik zal morgenochtend eens een appje sturen.

Hier staat het ook trouwens vermeld:
https://www.rabobank.nl/p...reditcards/rabo-goldcard/

Nu weet ik dat mijn ouders ineens een Visa kaart hebben gehad, terwijl hun mastercard nog niet was verlopen. Dus ik gok dat Rabobank stilletjes aan deze voorwaarde heeft aangepast... Morgen weten we meer.
Mijn vriendin heeft Visa, ook een week ofzo geleden, ik zal haar ook eens laten kijken.

[ Voor 66% gewijzigd door Verstekbakker op 18-08-2020 20:19 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:32:
Ik heb uiteindelijk 4 medewerkers aan de telefoon gehad hierover en niemand kon mij bevredigen.
Gelukkig maar. Dat zou onprofessioneel zijn. :+

Maar even serieus, wat staat er in de voorwaarden van je creditcard? Daar zouden dit soort zaken in vermeld moeten zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:55

Basszje

Reisvaap!]

Kan het verschil niet zijn dat ze het bij oude kaarten gewoon niet vermelden? Koersopslag bij ING staat ook al jaren onder de specificaties.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:13:
[...]

Gelukkig maar. Dat zou onprofessioneel zijn. :+

Maar even serieus, wat staat er in de voorwaarden van je creditcard? Daar zouden dit soort zaken in vermeld moeten zijn.
Ik heb geen voorwaarden gezien, ik heb alleen maar gekeken naar wat er in de praktijk is gebeurd en de bank kan me niet uitleggen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Basszje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:14:
Kan het verschil niet zijn dat ze het bij oude kaarten gewoon niet vermelden? Koersopslag bij ING staat ook al jaren onder de specificaties.
Dat claimen ze, maar dat krijg ik niet berekend. Als ik ga tellen haal ik in de oude situatie nergens die kosten uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als ik met mijn oude kaart $4 betaalde aan een bedrijf, dan werd dat betaald, omgerekend en dan kostte mij dat €-,--. Mocht de zending kwijt raken of zou er iets mis gaan met de zending en het bedrijf stort mij dat geld terug, dan kreeg ik gewoon op dat moment $4 omgerekend €-,-- terug.
Er zijn twee manieren om geld terug te geven. De eerste is om geld terug te storten op je creditcard. Jij loopt dan het valutarisico en je betaalt 2x voor de conversie (zie bv. dit topic. Voor beide situaties verwacht ik geen verschil tussen het oude en het nieuwe systeem.

Als je geld wilt besparen kun je beter gebruik maken van een kaart met lagere wisselkosten (Transferwise, N26, Revolut, etc). Je mist dan wel wat verzekeringen, dus bij bijvoorbeeld autohuur of online aankopen zonder een andere vorm van kopersbescherming is je huidige kaart toch soms handiger.

Hoe dan ook is 2% minder dan wat sommigen in rekening brengen voor het tonen van een prijs in euro's. Met name Paypal is heel geniepig met het in rekening brengen van een koersopslag. Bij elke transactie moet je dat handmatig ongedaan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:03

g0tanks

Moderator CSA
Dit is een kwestie van simpelweg de oude voorwaarden opzoeken. Zie bijvoorbeeld hier de tarieven en voorwaarden uit 2015: https://docplayer.nl/8467...etalingsverkeer-2015.html

Op pagina 3 over het betalen van vreemde valuta met je creditcard:
Rabobank gebruikt referentie wisselkoers en zoals door Mastercard (Rabo Wereld Pas en creditcard) en/of VISA (creditcard) wordt vastgesteld en verhoogt deze met een koersopslag van 1% voor gebruik met de bankpas en met 1,5% voor gebruik met de creditcard. Het moment van verwerken van de betaling is bepalend voor de daadwerkelijk gehanteerde koers.
Je zag het eerder dus nooit omdat het in de wisselkoers was verwerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door g0tanks op 18-08-2020 20:46 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ze hebben met het omrekenen al een voordeel omdat zij de wisselkoers bepalen (die is altijd in hun voordeel). Nu komt er bovenop dat voordeel nog eens die 2%.
De 2% komt er niet bovenop maar in plaats van. De wisselkoers is niet in hun voordeel. Zie bijvoorbeeld de wisselkoers van MC op dit moment:
1 united states dollar = 0.845309 euro
1 euro = 1.1879998 united states dollar

0.845309 * 1.1879998 = 1.0042269229382, dus als je met 0% kosten kunt omwisselen word je rijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04:31
Juist de reden dat het in de wisselkoers is/was verwerkt, is voor mij de reden geweest om N26 af te sluiten. Heeft mij inmiddels honderden euro’s bespaard (vakantie en werk).

Banken communiceerden mijn inziens niet altijd goed over de koersopslag in de berekeningen zelf, uiteraard wel in de voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Orangelights23 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:42:
Juist de reden dat het in de wisselkoers is/was verwerkt, is voor mij de reden geweest om N26 af te sluiten. Heeft mij inmiddels honderden euro’s bespaard (vakantie en werk).

Banken communiceerden mijn inziens niet altijd goed over de koersopslag in de berekeningen zelf, uiteraard wel in de voorwaarden.
N26 heeft zo te zien ook gewoon 1,7% koersopslag.
Ben wel benieuwd waar je die honderden euro’s dan bespaard hebt?

Tov de 1 of 2% op een normale creditcard is dat niet zo veel verschil.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 12:06
• Ze zijn dat bij de nieuwe kaarten apart gaan vermelden, en dat zat bij de oude kaart onvermeld in de prijs.
• Als ik een betaling zou terugkrijgen ben ik de koersopslag kwijt, terwijl dat in de oude situatie niet zo was.

Hier heb je je antwoord toch?

En ja, wat de bank zegt klopt gewoon. Die 2% koer opslag betaalde je altijd al, het was alleen niet apart vermeld.

En nee, die 2% komt niet bovenop het wisselkoers voordeel van de bank, die 2% is het wisselkoers voordeel van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Dat is alleen als je geld opneemt. Als je met je kaart betaalt, krijg je de wisselkoers uit mijn vorige bericht. De rabobank is dus echt 2% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
g0tanks schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:45:
Dit is een kwestie van simpelweg de oude voorwaarden opzoeken. Zie bijvoorbeeld hier de tarieven en voorwaarden uit 2015: https://docplayer.nl/8467...etalingsverkeer-2015.html

Op pagina 3 over het betalen van vreemde valuta met je creditcard:

[...]

Je zag het eerder dus nooit omdat het in de wisselkoers was verwerkt.
Ze verwerken het nog steeds in de wisselkoers. Ik krijg een ongunstige wisselkoers op de nieuwe kaart. $1,175 terwijl de koers op dat moment $1,185 was.

En dan nog het verhaal van de terugboeking. Ik vind hier niks simpelweg aan. Dit is niet te controleren als ik nergens een wisselkoers van het moment van betalen kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09

slaay

Natuurbeleven.com

Wordt een betaling nu wel meteen 'verwerkt'? Want zoals @g0tanks al netjes aangeeft 'Het moment van verwerken van de betaling is bepalend voor de daadwerkelijk gehanteerde koers.' was het in 2015 dus altijd maar de vraag wanneer de bank de betaling verwerkt. Daarbij kunnen ze dus mogelijk speculeren op de koers en betalingen verwerken een of twee dagen later om zo weer iets goedkoper uit te zijn qua wisselkoers.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
GlowMouse schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:58:
[...]

De 2% komt er niet bovenop maar in plaats van. De wisselkoers is niet in hun voordeel. Zie bijvoorbeeld de wisselkoers van MC op dit moment:
1 united states dollar = 0.845309 euro
1 euro = 1.1879998 united states dollar

0.845309 * 1.1879998 = 1.0042269229382, dus als je met 0% kosten kunt omwisselen word je rijk :+
Waar kan ik de officiële wisselkoers zien op het moment van betalen? Moet ik er maar op vertrouwen dat ze er nu ineens geen voordeel van hebben? En dan blijft nog steeds staan dat ik bij een terugboeking mijn geld kwijt ben.
Morty schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Hier heb je je antwoord toch?

En ja, wat de bank zegt klopt gewoon. Die 2% koer opslag betaalde je altijd al, het was alleen niet apart vermeld.

En nee, die 2% komt niet bovenop het wisselkoers voordeel van de bank, die 2% is het wisselkoers voordeel van de bank.
Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:10:
[...]

Waar kan ik de officiële wisselkoers zien op het moment van betalen? Moet ik er maar op vertrouwen dat ze er nu ineens geen voordeel van hebben? En dan blijft nog steeds staan dat ik bij een terugboeking mijn geld kwijt ben.
Hier kun je berekenen wat je kwijt zou moeten zijn (of bent geweest): MasterCard Currency Converter

[ Voor 8% gewijzigd door oohh op 18-08-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:03

g0tanks

Moderator CSA
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:10:
[...]

Waar kan ik de officiële wisselkoers zien op het moment van betalen?
De koersen worden netjes elke dag hier gepubliceerd: https://www.rabobank.nl/p...isselkoers-vreemde-valuta

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
Hier bijvoorbeeld kun je kijken wat de koers ongeveer was op het moment van verwerken dat zou min of meer moeten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Dat ga ik morgen eens berekenen voor de nieuwe en de oude kaart dan. De bron van die wisselkoers is voor alle websites dan gelijk? Er is een plek waar die koers centraal wordt bepaald? Sorry als dat een ontzettend domme vraag is, maar ik begin aan mezelf te twijfelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Die koersen zijn een indicatie (en worden maar 1 keer per dag bepaald), de daadwerkelijke koers die ze gebruiken is de op dat tijdstip actuele koers. En er kan nog best wat fluctuatie zijn op de intra-day koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Verstekbakker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:18:
Dat ga ik morgen eens berekenen voor de nieuwe en de oude kaart dan. De bron van die wisselkoers is voor alle websites dan gelijk? Er is een plek waar die koers centraal wordt bepaald? Sorry als dat een ontzettend domme vraag is, maar ik begin aan mezelf te twijfelen...
Volgens mij publiceert Mastercard niet de actuele wisselkoersen van seconde tot seconde (ik kan iig alleen de indicatie koersen per dag vinden). Maar in de praktijk zullen deze koersen niet veel afwijken van de koersen zoals je ze bijvoorbeeld bij Yahoo finance vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Maar ik zou dan een verschil van 2% moeten zien tussen de betalingen van de oude en de nieuwe kaart, zo begrijp ik het nu.

Moet ik alleen nog wat langer nadenken over die terugboekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verstekbakker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:27:
Maar ik zou dan een verschil van 2% moeten zien tussen de betalingen van de oude en de nieuwe kaart, zo begrijp ik het nu.
Waar je dan natuurlijk eerst de koersverschillen moet verwerken: een USD kost nu een ander bedrag dan een week geleden.

offtopic:
Bewaar, waar het om 'echt geld gaat', ergens in een mapje dat je verder alleen in gevallen als dit bekijkt alle algemene voorwaarden etc. waar je akkoord mee gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21

Blokker_1999

Full steam ahead

F_J_K schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:30:
[...]

Waar je dan natuurlijk eerst de koersverschillen moet verwerken: een USD kost nu een ander bedrag dan een week geleden.

offtopic:
Bewaar, waar het om 'echt geld gaat', ergens in een mapje dat je verder alleen in gevallen als dit bekijkt alle algemene voorwaarden etc. waar je akkoord mee gaat.
En dat is dus weer bijna onmogelijk omdat de koers geen vast gegeven is. Die schommelt doorheen de dag zoals we al hebben vastgesteld. En als je vaak kleine bedragen betaald wordt het heel moeilijk om dat eruit te halen.

Historische wisselkoersen die je online vindt zijn vaak de slotkoersen van die dag, net zoals bij bijvoorbeeld aandelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Blokker_1999 op 19-08-2020 07:39 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-06 23:41
Dat dit gebeurd vanwege dat koersen veranderen is nonsense, immers kunnen ze ook live betalingen uitvoeren en zouden ze dit ook tegen de koers op dat moment kunnen uitvoeren. Echter banken proberen overal aan te verdienen, oa dit. Ik betrap banken (ik ben woonachtig in het buitenland) hier constant op en 2% eerlijk gezegd is nog klein, ABN naar China kost me vaak 10%.

Nu heb ik recentelijk een Chase kaart geopend, die kost wel een stuk meer en plots speelt dit probleem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04:31
YakuzA schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Ben wel benieuwd waar je die honderden euro’s dan bespaard hebt?

Tov de 1 of 2% op een normale creditcard is dat niet zo veel verschil.
Zoals al beschreven is die 1,7% voor opnames, betalingen zijn vrij van koersopslag.

• iamjesse
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
n4m3l355 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:45:
Dat dit gebeurd vanwege dat koersen veranderen is nonsense, immers kunnen ze ook live betalingen uitvoeren en zouden ze dit ook tegen de koers op dat moment kunnen uitvoeren. Echter banken proberen overal aan te verdienen, oa dit. Ik betrap banken (ik ben woonachtig in het buitenland) hier constant op en 2% eerlijk gezegd is nog klein, ABN naar China kost me vaak 10%.

Nu heb ik recentelijk een Chase kaart geopend, die kost wel een stuk meer en plots speelt dit probleem niet meer.
TransferWise wel is geprobeerd? Schild je écht geld als je veel betalingen doet naar buitenland.

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 13:31
Morty schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Volgens mij publiceert Mastercard niet de actuele wisselkoersen van seconde tot seconde (ik kan iig alleen de indicatie koersen per dag vinden). Maar in de praktijk zullen deze koersen niet veel afwijken van de koersen zoals je ze bijvoorbeeld bij Yahoo finance vindt.
Mastercard gebruikt een koers per dag, waarbij dat de dag is waarop de betaling verwerkt wordt. Voor buitenlandse valuta is dat vaak de tweede werkdag na de betaling (d.w.z. vrijdag of in het weekend betaald -> verwerking op dinsdag; maandag betaald -> verwerking op woensdag, etc.)

Als je $4 betaalt en $4 terugkrijgt zijn er 2 opties:
- je hebt een reservering die geannuleerd wordt: betaling wordt niet definitief gemaakt en dus niet omgerekend, je ziet alleen de voorlopige koers verschijnen wanneer je betaalt.
- 2 losse transacties, met mogelijk 2 verschillende koersen.

Mogelijk val je ook in het laatste geval als er te veel tijd tussen reservering en annulering zit, maar dat weet ik niet.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16
Ik ben van Rabo MasterCard naar Rabo Visa gegaan. De koersopslag was bij MasterCard altijd al. Dat zat gewoon in de wisselkoers verwerkt en stond zo ook in de voorwaarden en op de website van Rabo. Ik heb nog niet in vreemde valuta met de Visa card betaald, dus weet niet of die opslag nu een aparte post is.

Wat betreft die terugboekingen, dat vind ik wel een valide punt. Als dat inderdaad uitmaakt, is er dus een risico verlegd. Daar mag Rabobank best wat duidelijker over zijn. Ik heb overigens bij MasterCard terugboekingen altijd het valutarisico gedragen. Kan me niet herinneren dat dat bij mij ooit anders is geweest, behalve dan als het een reservering betrof die werd vrijgegeven.

• GlowMouse
  • Niet online
iamjesse schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 02:44:
[...]

TransferWise wel is geprobeerd? Scheelt je écht geld als je veel betalingen doet naar buitenland.
Er zijn meer aanbieders, en TransferWise is zeker niet de goedkoopste. Bij grotere bedragen moet je denken aan een half procent dat TW duurder is dan sommige concurrenten.
AlbertJP schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:02:
[...]

Mastercard gebruikt een koers per dag, waarbij dat de dag is waarop de betaling verwerkt wordt.
MC gebruikt de koers op de dag dat de betaling wordt gedaan. Dat staat ook op https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 13:31
Bedankt, zo te zien is dat per 11 augustus veranderd ("For certain transactions, including those authorized prior to August 11, 2020 (...), Mastercard will apply the foreign exchange rate in effect at the date and time Mastercard processes the transaction.") Heb nog geen buitenlandse betalingen gedaan sinds die tijd, dus ik had dit nog niet gezien.

Over mijn laatste punt: de termijn tussen reserveren en definitief maken kan dus max. 9 dagen zijn volgens diezelfde website, daarna kun je ook koersverschillen krijgen. Alsnog zou je die denk ik niet zomaar moeten krijgen als een reservering ($4 in het scenario van de TS) wordt geannuleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door AlbertJP op 20-08-2020 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Rabobank heeft contact met me opgenomen ivm mijn klacht. Lang verhaal kort, volgens de medewerker van Rabobank het zat eerst inderdaad in de wisselkoers verwerkt (koers in hun voordeel) en nu wordt het expliciet gemeld, maar is de wisselkoers zoals hij "in het centrale systeem" zou staan. De koers waar iedereen zich aan houdt dus. Ik moet erop vertrouwen dat het klopt wat ze doen, want "het systeem" regelt het. Ik ga er vanuit dat het klopt.

Het is echter wel zo dat de partij die de betaling afhandelt kiest wanneer die transactie doorgevoerd wordt. Die kan dan dus zelf gaan pielen tot hij de gunstigste koers heeft in die paar dagen. Daar is niet zo veel aan te doen, maar voor kleine bedragen is dat niet boeiend.

Wat betreft die terugbetalingen; mocht er zoiets gebeuren dat een artikel bij verzending kwijt raakt en de verzender doet een terugbetaling, dan is dat eigenlijk geen terugbetaling maar een annulering van die betaling. Dat betekent dat ook de koersopslag komt te vervallen, in tegenstelling tot wat de eerdere medewerker mij vertelde dus. Foutje, moet kunnen. Als de tegenpartij een terugbetaling zou doen en geen annulering was het voor beide partijen ongunstig, want het zou dan gewoon weer een nieuwe transactie zijn en dan wordt de oude koersopslag natuurlijk niet teruggegeven (EN moet er dus nog een keer koersopslag betaald worden voor die nieuwe transactie).

Dit was de uitspraak, daar moeten we het mee doen. Jammer dat er 4 medewerkers voor nodig waren om dat uit te leggen, maar het is het resultaat dat telt. Thank you for playing.

-edit- Met dit hele gedoe heb ik wel gezien dat de dollar op een niveau zit dat hij al 2 jaar niet meer heeft gezeten. Voor wie dat soort weetjes boeiend vindt...

[ Voor 6% gewijzigd door Verstekbakker op 24-08-2020 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Verstekbakker schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 03:54:
Ik moet erop vertrouwen dat het klopt wat ze doen, want "het systeem" regelt het. Ik ga er vanuit dat het klopt.
Je hoeft er niet op te vertrouwen: je kunt het zelf controleren. Zoals ik eerder liet zien, heb je bij aankopen en verkopen van valuta precies dezelfde wisselkoers.
Het is echter wel zo dat de partij die de betaling afhandelt kiest wanneer die transactie doorgevoerd wordt. Die kan dan dus zelf gaan pielen tot hij de gunstigste koers heeft in die paar dagen. Daar is niet zo veel aan te doen, maar voor kleine bedragen is dat niet boeiend.
Wie is 'de partij die de betaling afhandelt'? De winkelier heeft er geen baat bij om te wachten met het belasten van je creditcard: die krijgt in zijn lokale valuta betaald, en door te wachten bestaat het risico dat je creditcard niet meer werkt. MasterCard kan niet kiezen wanneer de betaling wordt doorgevoerd, voor de wisselkoers gaat het om de dag waarop de winkelier de betaling invoert.
Wat betreft die terugbetalingen; mocht er zoiets gebeuren dat een artikel bij verzending kwijt raakt en de verzender doet een terugbetaling, dan is dat eigenlijk geen terugbetaling maar een annulering van die betaling. (...) Als de tegenpartij een terugbetaling zou doen en geen annulering was het voor beide partijen ongunstig, want het zou dan gewoon weer een nieuwe transactie zijn en dan wordt de oude koersopslag natuurlijk niet teruggegeven (EN moet er dus nog een keer koersopslag betaald worden voor die nieuwe transactie).
Soms wordt er toch een terugbetaling gedaan (zie het topic waar ik eerder naar heb gelinkt).

Dus ja, leuk dat de Rabobank een antwoord heeft gegeven, maar het is een waardeloos antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
je hebt verkoopkoers, middenkoers en aankoopkoers. eerder zag je een omzetkoers die ook anders was dan de middenkoers want als je iets in buitenlandse valuta koopt koop je die valuta eerst en wellicht zat dat in de koers al verwerkt en hebben ze het nu gesplitst.

Zit wel even te denken of het is toegestaan om de kosten van de transactie bij de consument neer te leggen. Er is wat regelgeving over maar moet ik opzoeken.

EDIT: als gevolg van de PSD2 richtlijn mogen verkopers geen opslag rekenen voor het gebruik van een creditcard debitcard of PSP o.a. alleen de daadwerkelijke kosten van de eigen bank mogen doorbelast en niet meer de kosten van de PSP/mastercard etc. Echter indien het om niet EU landen gaat geldt dit niet en mogen ze die kosten wel rekenen. Mijn conclusie

[ Voor 29% gewijzigd door LucyLG op 25-08-2020 04:06 ]

Pagina: 1