Momenteel heb ik uitsluitend een bedrijfslaptop in gebruik. Graag scheid ik werk en privé beter, vandaar de wens voor een separate laptop. Aangezien ik niet weggestopt wil zitten op een zolderkamer, kies ik voor een laptop en geen desktop. De laptop wordt primair door mezelf gebruikt, maar ook door andere gezinsleden.
Wat ga je met je laptop doen?
Surfen, lichte programma's (lichte fotobewerking, wat stamboomonderzoek, benaderen van NAS-data, geen heel zware zaken), remote play voor PS4 (&5), PCgaming. Qua games maak ik nu voornamelijk gebruik van een PS4, een PS5 gaat er ook vast komen. Ik ben enigszins 'out of the loop' qua PC-games, maar zou o.a. graag eens de laatste Forza Horizon spelen, en weer eens in strategie/tactische spellen duiken (Games als Civilization, Total War, misschien de nieuwe Desperados. Wil tevens de indie-game-scene weer eens bestuderen, maar dat is vaak wat minder veeleisend.) Daarbij is het prettig als de laptop in elk geval een jaar of 3, misschien 4, ook nieuwe, actuele games nog prima kan spelen.
Wat is je budget?
Ik heb zo'n € 1500,- in mijn hoofd op basis van de prijsstelling die ik bij diverse gaming laptops zie, maar hiervan mag worden afgeweken, zolang prijs/kwaliteit hand in hand gaan. Als dit budget overkill is gezien bovenstaand gebruiksprofiel, dan houd ik graag geld in m'n zak. Budget hangt ook met de toekomstbestendigheid samen natuurlijk, ik wil best meer uitgeven voor iets wat langer meegaat / uitbreidbaar is.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. De laptop wordt thuis gebruikt. Gewicht is geen issue. Batterijduur ook niet, mits enkele uurtjes op de bank surfen kan zonder direct met een lege accu te zitten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur voor een merk met een solide samenbouw en niet teveel 'gaming' uitstraling, hoewel dat laatste ondergeschikt is aan prijs en prestaties.
Overige eisen/wensen
Ik heb o.a. gekeken naar de volgende types:
Lenovo Legion serie
Goede reviews m.b.t. koeling en geluid. Ik vraag me wel af of de 16 gb geheugen dan afdoende gaat zijn, dit is niet uitbreidbaar.
SKIKK laptops
Zien er solide uit, mooie behuizingen, fijn te configureren. Wel wat duurder (licentiekosten Windows komen er nog bij). Ik ken het merk niet, maar voelt wel prettig dat het van dichtbij komt...
HP Omen / MSI
Deze staan me qua uitstraling iets minder aan. Dat is echter meer gevoelsmatig dan heel hard onderbouwd.
Hulp gevraagd!
Ik ben met name benieuwd of ik qua CPU en GPU niet in een te duur segment aan het zoeken ben. Hoe denken jullie hierover gezien het gebruiksprofiel wat ik hierboven schetste?
Wat ga je met je laptop doen?
Surfen, lichte programma's (lichte fotobewerking, wat stamboomonderzoek, benaderen van NAS-data, geen heel zware zaken), remote play voor PS4 (&5), PCgaming. Qua games maak ik nu voornamelijk gebruik van een PS4, een PS5 gaat er ook vast komen. Ik ben enigszins 'out of the loop' qua PC-games, maar zou o.a. graag eens de laatste Forza Horizon spelen, en weer eens in strategie/tactische spellen duiken (Games als Civilization, Total War, misschien de nieuwe Desperados. Wil tevens de indie-game-scene weer eens bestuderen, maar dat is vaak wat minder veeleisend.) Daarbij is het prettig als de laptop in elk geval een jaar of 3, misschien 4, ook nieuwe, actuele games nog prima kan spelen.
Wat is je budget?
Ik heb zo'n € 1500,- in mijn hoofd op basis van de prijsstelling die ik bij diverse gaming laptops zie, maar hiervan mag worden afgeweken, zolang prijs/kwaliteit hand in hand gaan. Als dit budget overkill is gezien bovenstaand gebruiksprofiel, dan houd ik graag geld in m'n zak. Budget hangt ook met de toekomstbestendigheid samen natuurlijk, ik wil best meer uitgeven voor iets wat langer meegaat / uitbreidbaar is.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. De laptop wordt thuis gebruikt. Gewicht is geen issue. Batterijduur ook niet, mits enkele uurtjes op de bank surfen kan zonder direct met een lege accu te zitten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur voor een merk met een solide samenbouw en niet teveel 'gaming' uitstraling, hoewel dat laatste ondergeschikt is aan prijs en prestaties.
Overige eisen/wensen
- 17" scherm. Ik zie veel 15,6" maar dat lijkt me voor gaming te klein. Dit is ook de reden om toch even een nieuw topic te openen; Mijn vraag lijkt op andere punten veel op die van enkele dagen geleden (Gaming laptop voor -pakweg - de komende drie jaar)
- Ik begrijp dat een laptop bij zwaardere games geluid produceert maar beperk dat graag tot een minimum. Ik stel het op prijs als de laptop bij licht gebruik (surfen etc.) ook fluisterstil is.
- Ik ben inmiddels gewend aan het OLED-TV in de woonkamer, een mooi scherm stel ik op prijs. Ik lees dat IPS-schermen kwalitatief goed zijn.
- HDMI-aansluiting, om ook op de tv te kunnen gamen (racespelletjes etc. vanaf de bank)
- Ethernetaansluiting
- Webcam (wens, geen vereiste)
- Mogelijkheid tot plaatsen van 2 SSD's/HDD's (wens, geen vereiste)
Ik heb o.a. gekeken naar de volgende types:
Lenovo Legion serie
Goede reviews m.b.t. koeling en geluid. Ik vraag me wel af of de 16 gb geheugen dan afdoende gaat zijn, dit is niet uitbreidbaar.
SKIKK laptops
Zien er solide uit, mooie behuizingen, fijn te configureren. Wel wat duurder (licentiekosten Windows komen er nog bij). Ik ken het merk niet, maar voelt wel prettig dat het van dichtbij komt...
HP Omen / MSI
Deze staan me qua uitstraling iets minder aan. Dat is echter meer gevoelsmatig dan heel hard onderbouwd.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Laptops | HP Omen 17-cb1175nd | € 1.499,- | € 1.499,- |
1 | Laptops | Lenovo Legion 5 17IMH05H (81Y8003YMH) | € 1.399,- | € 1.399,- |
1 | Laptops | MSI GL75 9SD-243NL | € 1.449,- | € 1.449,- |
1 | Laptops | Skikk 17GKNR | € 1.249,- | € 1.249,- |
1 | Laptops | Skikk 17GM0P | € 1.549,- | € 1.549,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 7.145,- |
Hulp gevraagd!
Ik ben met name benieuwd of ik qua CPU en GPU niet in een te duur segment aan het zoeken ben. Hoe denken jullie hierover gezien het gebruiksprofiel wat ik hierboven schetste?