Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06 15:41
Momenteel heb ik uitsluitend een bedrijfslaptop in gebruik. Graag scheid ik werk en privé beter, vandaar de wens voor een separate laptop. Aangezien ik niet weggestopt wil zitten op een zolderkamer, kies ik voor een laptop en geen desktop. De laptop wordt primair door mezelf gebruikt, maar ook door andere gezinsleden.

Wat ga je met je laptop doen?
Surfen, lichte programma's (lichte fotobewerking, wat stamboomonderzoek, benaderen van NAS-data, geen heel zware zaken), remote play voor PS4 (&5), PCgaming. Qua games maak ik nu voornamelijk gebruik van een PS4, een PS5 gaat er ook vast komen. Ik ben enigszins 'out of the loop' qua PC-games, maar zou o.a. graag eens de laatste Forza Horizon spelen, en weer eens in strategie/tactische spellen duiken (Games als Civilization, Total War, misschien de nieuwe Desperados. Wil tevens de indie-game-scene weer eens bestuderen, maar dat is vaak wat minder veeleisend.) Daarbij is het prettig als de laptop in elk geval een jaar of 3, misschien 4, ook nieuwe, actuele games nog prima kan spelen.

Wat is je budget?
Ik heb zo'n € 1500,- in mijn hoofd op basis van de prijsstelling die ik bij diverse gaming laptops zie, maar hiervan mag worden afgeweken, zolang prijs/kwaliteit hand in hand gaan. Als dit budget overkill is gezien bovenstaand gebruiksprofiel, dan houd ik graag geld in m'n zak. Budget hangt ook met de toekomstbestendigheid samen natuurlijk, ik wil best meer uitgeven voor iets wat langer meegaat / uitbreidbaar is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. De laptop wordt thuis gebruikt. Gewicht is geen issue. Batterijduur ook niet, mits enkele uurtjes op de bank surfen kan zonder direct met een lege accu te zitten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur voor een merk met een solide samenbouw en niet teveel 'gaming' uitstraling, hoewel dat laatste ondergeschikt is aan prijs en prestaties.

Overige eisen/wensen
  • 17" scherm. Ik zie veel 15,6" maar dat lijkt me voor gaming te klein. Dit is ook de reden om toch even een nieuw topic te openen; Mijn vraag lijkt op andere punten veel op die van enkele dagen geleden (Gaming laptop voor -pakweg - de komende drie jaar)
  • Ik begrijp dat een laptop bij zwaardere games geluid produceert maar beperk dat graag tot een minimum. Ik stel het op prijs als de laptop bij licht gebruik (surfen etc.) ook fluisterstil is.
  • Ik ben inmiddels gewend aan het OLED-TV in de woonkamer, een mooi scherm stel ik op prijs. Ik lees dat IPS-schermen kwalitatief goed zijn.
  • HDMI-aansluiting, om ook op de tv te kunnen gamen (racespelletjes etc. vanaf de bank)
  • Ethernetaansluiting
  • Webcam (wens, geen vereiste)
  • Mogelijkheid tot plaatsen van 2 SSD's/HDD's (wens, geen vereiste)
Wat heb ik al gevonden
Ik heb o.a. gekeken naar de volgende types:

Lenovo Legion serie
Goede reviews m.b.t. koeling en geluid. Ik vraag me wel af of de 16 gb geheugen dan afdoende gaat zijn, dit is niet uitbreidbaar.

SKIKK laptops
Zien er solide uit, mooie behuizingen, fijn te configureren. Wel wat duurder (licentiekosten Windows komen er nog bij). Ik ken het merk niet, maar voelt wel prettig dat het van dichtbij komt...

HP Omen / MSI
Deze staan me qua uitstraling iets minder aan. Dat is echter meer gevoelsmatig dan heel hard onderbouwd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP Omen 17-cb1175nd€ 1.499,-€ 1.499,-
1LaptopsLenovo Legion 5 17IMH05H (81Y8003YMH)€ 1.399,-€ 1.399,-
1LaptopsMSI GL75 9SD-243NL€ 1.449,-€ 1.449,-
1LaptopsSkikk 17GKNR€ 1.249,-€ 1.249,-
1LaptopsSkikk 17GM0P€ 1.549,-€ 1.549,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7.145,-

Hulp gevraagd!
Ik ben met name benieuwd of ik qua CPU en GPU niet in een te duur segment aan het zoeken ben. Hoe denken jullie hierover gezien het gebruiksprofiel wat ik hierboven schetste?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 22:22
Ik wil zelf heel graag de 17GKN bestellen als ik het eens kan worden met mijn vrouw. Deze laptop is maar een klein beet groter dan de 15.6 inch (Medion P6667) die ik nu heb. Kwa formaat ga ik er niet op achteruit zeg maar.

Zoek op reviews op Youtube 4800H laptop. Laptops zoals XMG, Eluktronics , SKIKK etc. zijn Tongfang laptops en zien er ook precies hetzelfde uit. Resultaten van reviews zijn dus hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark de Vaal op 18-08-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
Mark de Vaal schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:27:
Ik wil zelf heel graag de 17GKN bestellen als ik het eens kan worden met mijn vrouw.
Bedankt voor de info. Wat heeft voor jou de doorslag gegeven om deze te willen bestellen i.p.v. andere 17 inch laptops, zoals bijvoorbeeld de Lenovo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Prijs. Koeling, scherm https://www.panelook.com/..._LCM_parameter_44065.html . Er zit een goede koeling in en bij SKIKK kan je voor andere koelpasta kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
@Mark de Vaal Je bedoelt dan de versie met het IPS-scherm? Als ik bij SKIKK selecteer op een 2060 GPU, en 17"scherm, dan blijft de 17GKNR over als enige met een IPS-scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
SKIKK laptops
Zien er solide uit, mooie behuizingen, fijn te configureren. Wel wat duurder (licentiekosten Windows komen er nog bij). Ik ken het merk niet, maar voelt wel prettig dat het van dichtbij komt...
Skikk is een van de vele resellers in de wereld zoals XMG in Duitsland die zgn barebones van Taiwanese firma's zoals Clevo en Tongfang assembleren. Tussen de verschillende resellers zitten de verschillen in de componenten zoals ssd, geheugen, toetsenbord met/zonder backlight, kleur en iets aangepaste BIOS.

Tongfang heeft in de regel goede laptops van magnesium behuizing, zeer goede koeling en de TDP geoptimaliseerd op de koeling. Ik heb zelf een 14" Ryzen laptop van Tongfang van 1.1kg en de PL1 is ingesteld op 54W. Je moet wel van het toetsenbord houden, deze is niet van het type chicklet en er is geen poespas zoals een fingerprint scanner.

Wat wel ten nadele van Skikk is dat je geen 3200Mhz geheugen kan kiezen, en AMD is wel gevoelig voor geheugensnelheid en -latency tov intel. Vergelijk dat eens als je dat bij XMG bestelt.

Tav de keuze van Intel vs AMD voor gaming, hier een hele goede vergelijking tussen 2 Tongfang laptops [de AMD is de 15" versie van de Skikk]. Zoals je ziet is de Intel iets beter voor gaming, echter hoe cpu-intensiever de game, hoe beter AMD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:15

zap8

do ya wanna bump

Interessant draadje! Nooit van SKIKK gehoord, maar vooral de betaling in 3 termijnen zonder rente maakt dat zo'n notebook tot de mogelijkheden van aanschaf voor mij gaat komen. Iemand ervaring met het betselen bij SKIKK?
En @4myra heb je een linkje naar TongFang, ik zie zo snel alleen maar een internationale website van het bedrijf.

[ Voor 21% gewijzigd door zap8 op 19-08-2020 17:10 ]

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4myra
Tongfang verkoopt niet aan consumenten, ze leveren hun laptops als barebone aan de resellers en aan hun eigen merk Mechrevo in China. Mechrevo laptops kun je via Chinese sites kopen zoals jd.com, taobao.com en lazada [Zuid oost Azie]. Helaas niet via Aliexpress of Gearbest, waarschijnlijk om hun resellers niet te beconcurreren.

Ik kan je wel deze links van Tongfang resellers geven:

1) Ryzen gaming laptops
2) Ryzen non gaming

Mocht je meer over AMD [ryzen] laptops willen weten, ga naar reddit /r/amdlaptops. Ik ben daar een van de mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
4myra schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:58:
Wat wel ten nadele van Skikk is dat je geen 3200Mhz geheugen kan kiezen, en AMD is wel gevoelig voor geheugensnelheid en -latency tov intel.
Daarom ga ik hem zonder geheugen bestellen en elders een 3200MHz setjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
4myra schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:45:
Mocht je meer over AMD [ryzen] laptops willen weten, ga naar reddit /r/amdlaptops. Ik ben daar een van de mods.
Heb je dezelfde naam daar als mod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Mark de Vaal schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:25:
[...]

Daarom ga ik hem zonder geheugen bestellen en elders een 3200MHz zetjes kopen.
De 3200Mhz werkt nog niet, hij klokt terug naar 2933Mhz, vandaar dat dit niet standaard aangeboden wordt. We zij bezig de BIOS gemodificeerd te krijgen om het werkend te krijgen.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
laptopplus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:42:
[...]

De 3200Mhz werkt nog niet, hij klokt terug naar 2933Mhz, vandaar dat dit niet standaard aangeboden wordt. We zij bezig de BIOS gemodificeerd te krijgen om het werkend te krijgen.
Kan ik aannemen dat die geheugen modules die Skikk levert eigenlijk 3200MHz modules zijn, want volgens mij bestaan er geen 2933MHz modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:53
De nieuwe AMD/Intel laptops zijn voorzien van verbeterde koeling, met name HP, Lenovo. Weet iemand hoe dit met Tonfang laptops zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

Mark de Vaal schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:47:
[...]

Kan ik aannemen dat die geheugen modules die Skikk levert eigenlijk 3200MHz modules zijn, want volgens mij bestaan er geen 2933MHz modules?
Die bestaan wel degelijk. https://www.amazon.nl/Hyp...x=2933%2Caps%2C190&sr=8-1 als voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

the_eye6 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:56:
De nieuwe AMD/Intel laptops zijn voorzien van verbeterde koeling, met name HP, Lenovo. Weet iemand hoe dit met Tonfang laptops zit?
Idem, maar dat ontwikkeld eigenlijk continue hoor, dat staat nooit stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
[...]
Zoals je ziet is de Intel iets beter voor gaming, echter hoe cpu-intensiever de game, hoe beter AMD is.
Interessant overzicht. Als ik het goed interpreteer lijkt het erop dat de AMD ook zuiniger met energie omgaat. Ook niet onbelangrijk, zowel voor de wereld, en omdat het toch ook allemaal weggekoeld dient te worden...
[...]
Tongfang heeft in de regel goede laptops van magnesium behuizing...,
Ik zie bij SKIKK drie type behuizingen voor 17" notebooks.
-De GKN-serie is van kunststof. Alleen deze behuizing kan worden voorzien van IPS-scherm
-Bv. de 17GMOP is van magnesium, maar heeft een a-si TFT LCD. Dit lijkt me niet optimaal qua scherm.
-De 17C-serie is van kunststof, ook deze heeft een a-si TFT LCD.

Ik ben benieuwd wat de effecten qua koeling en geluid zijn bij de diverse behuizingen, want dan wordt het een afweging tussen materiaalkeuze/koeling/geluid en schermkwaliteit... Ik neig vooralsnog naar de 17GKNR

Ik heb SKIKK vanochtend gebeld, maar de -vriendelijke- medewerker had het antwoord niet direct paraat. (Hij nam overigens wel de tijd voor een gesprek en gaf eerlijk aan dat de 'echte techneuten' nog niet binnen waren, dus wellicht morgen nog een belletje voor verdere navraag. Lijkt een sympathieke club.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Ik zie bij SKIKK drie type behuizingen voor 17" notebooks.
-De GKN-serie is van kunststof. Alleen deze behuizing kan worden voorzien van IPS-scherm
Is voorzien van IPS, want ik kan nergens selecteren voor een andere scherm!

[ Voor 40% gewijzigd door Mark de Vaal op 19-08-2020 22:04 ]

• 4myra
Heb je dezelfde naam daar als mod?
Neen, wel eentje met een cijfer.
De review resultaten van techneuten zoals Techspot, BOAT, Jarrod's Tech en OWNorDisown spreken voor zich. BOAT en Jarrod's Tech bestempelen de Tongfangs als een van de beste Ryzen laptops. Omen en Legion zijn ook niet slecht.

Als ik kijk naar de heatsink of fan, niets bijzonders. Wel veel luchtgaten en de ruimte binnen de behuizing niet volgepropt itt de bekendere OEMs, zodat er goede doorstroming is. Belangrijkste is denk ik ervaring op basis van bewezen chassisontwerp die in verschillende Intel en AMD laptops hergebruikt worden. Ze hebben bijv. samen met Intel een referentieontwerp gemaakt.
Ik ben benieuwd wat de effecten qua koeling en geluid zijn bij de diverse behuizingen, want dan wordt het een afweging tussen materiaalkeuze/koeling/geluid en schermkwaliteit... Ik neig vooralsnog naar de 17GKNR
Je moet naar deze review kijken van een van de betere YT techneuten. Over schermkwaliteit gesproken, ik zie bij de Skikk niet gespecificeerd de helderheid en de kleurweergave [%rgb]. Alleen de refresh rate.
Hier nog meer reviews van dezelfde laptop [gpu kan verschillen]: eluktronics, xmg, Illegear Malesie, Aftershock Singapore,

• Mark de Vaal
Over schermkwaliteit gesproken, ik zie bij de Skikk niet gespecificeerd de helderheid en de kleurweergave [%rgb]. Alleen de refresh rate.
Volgens Gerben van Skikk zit er een LG Display LP173WFG-SPB1 in. Ik had eerder al een link gepost met specs van het scherm.

• RonnnL
4myra schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 03:35:
Je moet naar deze review kijken van een van de betere YT techneuten. Over schermkwaliteit gesproken, ik zie bij de Skikk niet gespecificeerd de helderheid en de kleurweergave [%rgb]. Alleen de refresh rate.
Hier nog meer reviews van dezelfde laptop [gpu kan verschillen]: eluktronics, xmg, Illegear Malesie, Aftershock Singapore,
Bedankt. Dit geeft weer wat meer inzicht. De Eluktronics link (notebookcheck) geeft aan dat er wel erg forse backlight bleeding is, dat valt me wel tegen. Kan natuurlijk dat het een maandagochtendmodelletje was, maar toch...

Al met al veel informatie gekregen in dit topic. Wat ik nog zoek is de verschillen tussen de SKIKK GM0P en de SKIKK GKNR. Als ik de configuratietool van SKIKK volg, blijken de schermen hierin niet hetzelfde. De GM0P heeft géén IPS-scherm, maar is wel 300 EUR duurder. Is het dan de behuizing i.c.m. de intel-processor die het prijziger maakt? Ik zal nog eens een belletje naar SKIKK doen hierover...

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:58
Als je de specificaties van de schermen wilt weten, dan kan je op de website van Skikk even bij de laptop op Standaard Specificaties klikken en een stukje naar onder scrollen. Daar staan o.a. de techniek, de kleurweergave (% sRGB en bij sommige schermen ook de NTSC en Adobe RGB specs), helderheid, contrast en nog een aantal meer specificaties genoemd.

[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 20-08-2020 09:43 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@RonnnL Misschien is dit filmpje interessant voor je keuze.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ryzen 4000 vs Intel 10th-gen Same Laptop Gaming Battle feat. XMG Core 15

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:48
Welke heb je uiteindelijk besteld?
Heb je nog gebeld naar Skikk, zoals je schreef in je post?
Bij skikk is er een groot verschil in prijs tussen de dure 17GMOP en de goedkopere 17GKNR.
Bij laptopparts4less hebben ze dezelfde laptops (de dure en de goedkopere.). Je kan daar een iets betere vergelijking doen omdat je voor de goedkopere een betere accu kan kiezen die iets meer in de buurt komt van de duurdere. Dan is het verschil in prijs meteen heel wat kleiner.

Ben je zeker dat het scherm van de duurdere geen IPS is? Ik zie ook bij skikk staan dat het een TFT-LCD is maar volgens laptopparts4less en tweakers is het een IPS scherm.
Ik twijfel sterk tussen deze twee opties en de belangrijkste redden om voor de 17GMOP te kiezen is dat deze nu beschikbaar is terwijl de andere pas later dit jaar beschikbaar is.

[ Voor 21% gewijzigd door quizzical op 10-09-2020 23:47 ]

• quizzical
IK heb nog wat verder uitgezocht. Naar het schijnt is het dit paneel dat in de 17GMOP zit.
Dat is inderdaad een a-si TFT LCD, maar elders staat er bij dat het paneel ADS gebruikt. Dit soort panelen wordt blijkbaar onder de 'IPS' schermen gecategoriseerd qua kwaliteit en is technologie gebruikt door BOE. Meer info hier (zoek op ADS).
Dus als ik dan de twee laptops vergelijk:
17GMOP is €70 duurder dan de 17GKNR (bij laptopparts4less, na het kiezen van de grotere accu voor de 17GKNR)
17GMOP heeft een grotere accu
17GMOP heeft een veel duurdere CPU (Intel i7-10875H) die beter is in gaming maar gemiddeld onderdoet voor andere toepassingen dan de goedkopere en zuinigere AMD 4800H in de 17GKNR
17GMOP heeft een thunderbolt 3 poort.
17GMOP heeft de webcam onderaan het scherm wat veel onpraktischer is dan de webcam bovenaan het scherm bij de 17GKNR.
17GMOP is nu leverbaar, terwijl het koffiedik kijken is wanneer de 17GKNR beschikbaar zal zijn.
Zijn er nog belangrijke verschillen?

Zou het mogelijk zijn om de 17GMOP van stroom te voorzien via die thunderbolt 3 poort? Ik las ergens dat zo een poort in principe 100W laden ondersteund (maar las ook veel caveats). Dat is uiteraard niet voldoende tijdens gamen want de meegeleverde voeding levert 230W, maar misschien wel als je gewoon wat aan het surfen bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

Zou het mogelijk zijn om de 17GMOP van stroom te voorzien via die thunderbolt 3 poort? Ik las ergens dat zo een poort in principe 100W laden ondersteund (maar las ook veel caveats). Dat is uiteraard niet voldoende tijdens gamen want de meegeleverde voeding levert 230W, maar misschien wel als je gewoon wat aan het surfen bent...
Nee, charging via usb-c staat niet aan bij dit model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

17GMOP is nu leverbaar, terwijl het koffiedik kijken is wanneer de 17GKNR beschikbaar zal zijn.
Zijn er nog belangrijke verschillen?
Er wordt nog steeds 'gegokt' voor november weer te starten met leveren.

• quizzical
laptopplus schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:45:
[...]

Nee, charging via usb-c staat niet aan bij dit model.
Bedankt voor deze verduidelijkingen!
Nog een ander verschil tussen de twee modellen is het toetsenbord, de 17GMOP mist namelijk de '-', de '+' en de Enter toets van de numpad. Dat kan voor sommigen (bvb die veel in Excel werken) vervelend zijn. De 17GMOP heeft een volwaardig toetsenbord.
Weet je toevallig of ze beiden de 'REFRESH' versie van de Nvidia GeForce RTX 2060 hebben?
Heb ik de sterktes/zwaktes van de 2 laptops goed opgelijst of zijn er nog belangrijke verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

quizzical schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:54:
[...]

Bedankt voor deze verduidelijkingen!
Nog een ander verschil tussen de twee modellen is het toetsenbord, de 17GMOP mist namelijk de '-', de '+' en de Enter toets van de numpad. Dat kan voor sommigen (bvb die veel in Excel werken) vervelend zijn. De 17GMOP heeft een volwaardig toetsenbord.
Weet je toevallig of ze beiden de 'REFRESH' versie van de Nvidia GeForce RTX 2060 hebben?
Heb ik de sterktes/zwaktes van de 2 laptops goed opgelijst of zijn er nog belangrijke verschillen?
Beiden de 'gewone'. https://www.techpowerup.c...rce-rtx-2060-mobile.c3348

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Ter info voor degenen die interesse hebben in de 17GMOP: er zit weldegelijk een '+' en een '-' knop op het toetsenbord, maar niet op de normale locatie. Enkel de 'Enter' toets van de numpad mist dus, maar die staat toch ook elders op het toetsenbord dus lijkt me dat weinigen daar last van ondervinden.
Hier is de handleiding van dit toestel.
Techspot heeft trouwens een vergelijking van de CPU's gemaakt. Over het algemeen is de AMD 4800H inderdaad zuiniger, goedkoper en beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/635BWldcwYgNdXmuTA3J_d1EGao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p07g6ROm8S1aHt6GWfpT7eMv.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik een lichte voorkeur heb voor de 17GKNR maar omdat deze pas rond November beschikbaar zal zijn toch de 17GMOP zal bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnnL
quizzical schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:28:
Welke heb je uiteindelijk besteld?
Heb je nog gebeld naar Skikk, zoals je schreef in je post?
Ik heb ze nog even gebeld enkele weken geleden. De 17GKNR verwachten ze vrij vroeg in Q4 (echter geen garanties op leverdatum natuurlijk). Over het scherm wist de medewerker niet direct van de hoed en de rand. Mochten de specs niet kloppen, dan zou hij dat laten wijzigen op de site. Maar aan de hand van je uitzoekwerk lijkt het alsof het wel goed zit met dat scherm.

De knoop is nog niet doorgehakt (ben nogal een twijfelaar met dit soort uitgaven), met name omdat ik me nogal zorgen blijf maken om geluid en batterijduur.

Ik lees dat er weliswaar gaming laptops zijn met goede koeling, maar tegelijkertijd bevestigen veel reviews dat een hoge geluidsproductie nu eenmaal bij elke gaming laptop part of the deal is... Mijzelf kennende ga ik me daaraan storen en minder veeleisende games op de laptop spelen. En in dat scenario kan ik dan beter m'n geld uitgeven aan een kwalitatief beter samengebouwde laptop met meer batterij en wat mindere GPU. Overigens heeft dit forum&topic me flink geholpen met het krijgen van inzicht in de huidige markt qua laptops. Wist niet eens dat 'assemblage'clubs als SKIKK bestonden.

Vanwege de minder zuinigere processor én de onbegrijpelijke webcamplaatsing heb ik de 17GMOP in elk geval niet meer op m'n shortlist staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Inderdaad ik begrijp dat je voor gaming met weinig lawaai 3 opties hebt:
- Desktop
- Laptop met settings op lage kwaliteit
- Laptop met goeie noise cancelling headphones

Ik game niet zo veel dus voor mij is de lawaai geen belangrijk criterium. Ik begrijp dat als je de laptop op wat lagere instellingen draait hij perfect stil kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2024
Alvast excuses als ik mogelijk het topic kaap, als ik hiervoor een apart topic moet openen is dat ook prima. Het is alleen zo dat mijn wensen redelijk aansluiten bij die van de TS.

Ik ben zelf ook op zoek naar een toekomstbestendige laptop met een budget van +/- 2500 euro. Zelf zit ik na veel research aan de Razer Blade 15 te denken, FHD versie (4k voor een laptop vind ik persoonlijk onnodig) 240/300hz, 512GB of 1TB SSD, i7 10875H, 16gb ram en RTX 2080S.

Het wordt voor mij o.a. een mobiele vervanger van de Xbox One X (i.c.m. gamepass) voor zeker de komende 4-5 jaar. Het enige nadeel van Razer wat ik steeds lees is dat je bij problemen tegen een helpdesk aan loopt die zeer traag, maar ook niet probleemoplossend gericht is. Ook de trustpilot ratings hebben mij flink aan het nadenken gezet.

Als alternatieven ben ik ook de aankomende Lenovo 7i tegengekomen en ook de Asus Rog Zephyrus S15 spreekt mij aan, hoewel ik het design van die laatste net iets minder vind.

Wat voor mij belangrijk is is dat het een goede build heeft, dus geen plastic of buigbare onderdelen, een 2080 super en een "strak" design. RGB, 4K of specs welke voor een laptop niet essentieel zijn hebben voor mij verder geen toegevoegde waarde.

Mijn vraag daarom, is er naast de bovenstaande opties nog een laptop/merk welke het waard is om mij in te verdiepen? Aankoopdatum zal rond black friday zijn, dus richting eind november. Met de komst van de nieuwe kaarten verwacht ik dat er nog wel leuke acties zullen zijn tegen die tijd.

Nogmaals, als ik een topic kaap, excuses en dan zal ik zelf een nieuwe maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Bumb.

Ik heb gisteren telefonisch contact gehad met Gerben van Skikk over de 17GKNR (ryzen 4800H + 2060) na aanleiding van een mail die ik heb gehad.

De 17GKNR komt niet meer naar Nederland. In ieder geval, niet meer in deze configuratie. De 4800H is nergens meer te verkrijgen. Waarschijnlijk (zegt Gerben) komt Tongfang met de nieuwe Ryzen 5000 apu's voor hun nieuwe barbones. Dit weet Gerben pas eind November.

Nu weet ik niet wanneer AMD met de Ryzen 5000 apu's komt en/of dit het wachten waard is. Ik heb nu mijn zinnen gezet op de 8 core van Intel met een 2060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
Goed om te weten! Ik kijk met een schuin oog ook nog naar de Lenovo Legion 5 als alternatief, maar ook daarbij zijn de Ryzen varianten nog niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laminine
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-11-2022
Zit hier ook voor een dilemma: wil een 17 inch met liefst een Alu chassis en voor een potje gamen; 1650/1660 is meer dan voldoende(speel Panzercorps 2,WoW).
Mijn opties zijn nu of de 17 inch Alu van Skikk(is deze helemaal Alu?) of de nieuwe Legion I 5(goedkoper maar geen Alu)..
Vandaag voor info in Kampen geweest bij Skikk, werd zeer vriendelijk geholpen door ik denk de inkoper, geeft toch een goed gevoel dat je zo in een stenen winkel terecht kan met je vragen.

Alle tips welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

[b]Laminine in "Toekomstbestendige gaminglaptop"
Vandaag voor info in Kampen geweest bij Skikk, werd zeer vriendelijk geholpen door ik denk de inkoper, geeft toch een goed gevoel dat je zo in een stenen winkel terecht kan met je vragen.
Het zal de inkoper niet geweest zijn, die werkt tot nader order verplicht thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 14:04
Mark de Vaal schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:37:
Bumb.

Ik heb gisteren telefonisch contact gehad met Gerben van Skikk over de 17GKNR (ryzen 4800H + 2060) na aanleiding van een mail die ik heb gehad.

De 17GKNR komt niet meer naar Nederland. In ieder geval, niet meer in deze configuratie. De 4800H is nergens meer te verkrijgen. Waarschijnlijk (zegt Gerben) komt Tongfang met de nieuwe Ryzen 5000 apu's voor hun nieuwe barbones. Dit weet Gerben pas eind November.
Is weer aangepast zeker want deze CPU word nu gewoon gebruikt zoals ik op de site zie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus

laptopplus

mooiemeneer schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Is weer aangepast zeker want deze CPU word nu gewoon gebruikt zoals ik op de site zie .
Is nog nooit gewijzigd, zolang er geen zekerheid is gaan ze voor het zekere (huidige uitvoering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnderson
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-06 07:18
Ben je toevallig Lange Frans? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Ben je er al uit RonnnL? Ik ben naar exact hetzelfde type laptop aan het kijken en in België staat op de webshop van Lenovo de Legion 5i 17 voor €1449. Maar ik heb een "KORTINGSCODE10"-coupon gevonden waardoor er 10% afgaat en dan komt hij op €1304. Mooie deal lijkt mij voor onderstaande specs:
Processor: Intel Core i7-10750H Processor ( 2.60GHz 12MB )
Besturingssysteem: Windows 10 Home 64
Type beeldscherm: 17,3"FHD, IPS, AntiGlare, LED Backlight, Narrow, 72%NTSC, Non-Touch, 144Hz, 11.3mm 1920x1080
Totaal geheugen: 16.0GB DDR4-2933 DDR4 SODIMM 2933MHz
Vaste schijf: 1TB 5400+256GB SSD M.2 PCIe NVMe
Garantie: Two year Depot or Carry-in
AC Adapter: 230W
Grafische kaart: NVIDIA GeForce RTX 2060 6GB GDDR6
Batterij: 4 Cell Li-Polymer
Bluetooth: Bluetooth-versie 5.0 of hoger
Camera: 720P HD-camera met arraymicrofoon
Toetsenbord: 6-row White Backlight, Black Key, White Icon Belgian
Aanwijsapparaat: ClickPad
WLAN: Intel Wifi 6 AX 22560 2x2 ax niet-vPro
Alleen de schijven zijn jammer (wie wilt er nu nog een trage 5400 rpm schijf in zijn laptop?!), maar ik heb nog een 1TB SSD die ik hiermee kan vervangen.

De enige vraag die mij nog rest is of ik hier voor zou gaan of wachten op de AMD-versie met een 4800H. Enkel gekeken naar game-performance, wat zouden jullie doen?

Edit: Never mind, is niet meer in voorraad nu...
Pagina: 1