Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweepers
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
Hoi Tweakers,

Na urenlang vinkjes aan- en uitzetten op de Pricewatch-pagina heb ik denk ik toch wat hulp nodig van mensen die meer verstand hebben van hardware. Bij de aanschaf van een desktop jaren geleden was de hulp ook ontzettend waardevol.

Even kort de situatie: Ik heb dus een desktop pc, maar sinds aanschaf daarvan ook twee kinderen gekregen. Mijn bureau ben ik al een tijdje kwijt om ruimte te maken voor kinderkamers, een box, kasten, noem maar op. Het is daarom tijd voor een game laptop. En als iedereen over een paar jaar lekker doorslaapt en niet 24/7 in de gaten gehouden moet worden, kan ik weer denken aan een desktop :X.

Wat ga je met je laptop doen?

Gamen en af en toe foto's bewerken voor albums. Ik zal vooral strategiespellen (Crusader Kings III binnenkort) spelen, maar wil bijvoorbeeld ook graag Cyberpunk, Assassin's Creed Valhalla en Horizon Zero Dawn in degelijke settings kunnen ervaren.

Wat is je budget?

1000-1500 euro, afhankelijk van de kwaliteit en toekomstbestendigheid.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Nee, deze zal rouleren tussen de eettafel en het bureautje op de slaapkamer, misschien een keer mee op vakantie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Hardware

- Ik dacht aan een 1660ti of 2060, qua prijs/kwaliteit voor dit moment. Ik wil hem zo'n drie jaar relevant houden.

- Van processoren heb ik nauwelijks verstand, maar ik alt-tab vrij veel tijdens games.

- 16 GB RAM lijkt me precies goed.

- Ik vind 500gb opslag een beetje karig, omdat er soms ook grote hoeveelheden foto's op zullen staan. Dan zit je met een AAA game erbij al snel aan de max. Een 1 TB harddisk erbij is fijn, of in ieder geval ruimte voor een extra SSD-kaart als er - vrij standaard - 512 SSD in zit.

- Qua beeldscherm zit ik te kijken naar 144hz als dit mooi meegenomen is. Dit is denk ik het belangrijkste punt waarbij ik hulp kan gebruiken. Strategiespellen hebben geen hoge framerate nodig en rpg's/action-adventures speel ik uiteindelijk ook meer voor het verhaal dan razendsnelle actiescenes. Hoe mooier hoe beter, maar de framerate is in die zin ondergeschikt aan de kleuren en detail.

- 15 of 17 inch monitor maakt me niet echt uit.

- Het zou fijn zijn als hij bij lichtere spellen een beetje koel en stil blijft, omdat ik lang niet altijd mijn headset op heb bij strategiespellen.

Behuizing

- Niet te veel hysterische kleuren, lichtjes en gekke vormen.

- Ik hoef niet per se een numpad maar vink hem wel aan omdat ik een rustig, breed, niet volgepropt (zakelijk?) toetsenbord zoek.

- Een degelijke behuizing. Ik heb maar een paar laptops in het echt gezien en vond de HP Pavilion die ik gelinkt heb onderin de post er mooi uitzien. Zag eruit alsof ie wel tegen tikje kon en lekker rustige look, overzichtelijk toetsenbord. Zo'n Asus TUF/ROG vind ik niet te doen qua toetsenbord.

Merk

- Ik ben toch altijd bang dat Lenovo vol maoïstische spyware zit...

Heb je al iets op het oog?

Leuk dat je het vraagt, Tweepers! Ik was van de week even naar Cool Blue en vond de eerder genoemde (en hieronder gelinkte) HP Pavilion er solide uitzien. Qua specs is hij niet helemaal naar wens, want hij duikt na gepriegel met die vinkjes niet op in mijn Pricewatch.

De laptop die ik nu al wel regelmatig tegenkom is de Lenovo Legion 5 die ik ook gelinkt heb. Die voldoet eigenlijk aan alles. Ik heb geen idee hoe goed het scherm is, of hoe de kwaliteit van de behuizing is. Misschien maakt hij wel heel veel lawaai bij de meest simpele toepassingen.

De Medion Erazer van 999 euro heeft op papier ook alles. Mijn allereerste PC was een Medion en ik kijk er niet op neer. Maar voor een degelijkere build met solidere behuizing wil ik best meer betalen.

Alvast bedankt met het meedenken, en sterkte met de hitte iedereen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/1425632/hp-pavilion-gaming-15-dk0979nd/specificaties/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/1559238/lenovo-legion-5-15imh05h-81y60093mh/specificaties/

[ Voor 6% gewijzigd door Tweepers op 11-08-2020 12:24 . Reden: De linkjes staan er niet, oeps ]

Beste antwoord (via Tweepers op 07-09-2020 20:33)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Ik zou voor die Legion 5 van 1399 gaan of even wachten op de Ryzen versie die er snel aankomt. Weet niet hoe snel je em ondig hebt.

Het scherm van de Legion is erg goed. De 144Hz schermen hebben 100% sRGB dekking en hebben een hogere helderheid dan de 120Hz varianten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• protheus666
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-01 21:08
Hoi ,
Heb deze gevonden , maar kost 1549€

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBS_H1Ol0Ff1X54HWP6Gd9uYbT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ0sSCzqh3qAIbYy16dwG413.jpg?f=fotoalbum_large

Boven jouw budget , maar kan de cpu later upgraden met en ryzen 9 3900 ( 12cores/24threads )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweepers
protheus666 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:49:
Hoi ,
Heb deze gevonden , maar kost 1549€

[Afbeelding]

Boven jouw budget , maar kan de cpu later upgraden met en ryzen 9 3900 ( 12cores/24threads )
Dank! 2070 zou mooi zijn, zeker met oog op Cyberpunk. Ik zie Skikk regelmatig in de Pricewatch. Enig idee hoe het beeldscherm en geluid/hitte van dit merk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:44
De Medion die jij linkt gebruikt een Clevo chassis, en komt vrijwel overeen met de Metabox notebook in de review hieronder.
https://m.youtube.com/watch?v=0gCLrWX28bE

Prima laptop voor z'n geld.

Mocht je alsnog meer kwijt willen zou ik niet naar Intel kijken maar naar iets met een Ryzen 4800H of naar wat @protheus666 aanraadt (sla alleen de Asus A15 Tuf notebook over, de koeling daarvan is slecht)

[ Voor 25% gewijzigd door Mizgala28 op 11-08-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweepers
Mizgala28 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:31:
De Medion die jij linkt gebruikt een Clevo chassis, en komt vrijwel overeen met de Metabox notebook in de review hieronder.
https://m.youtube.com/watch?v=0gCLrWX28bE

Prima laptop voor z'n geld.

Mocht je alsnog meer kwijt willen zou ik niet naar Intel kijken maar naar iets met een Ryzen 4800H of naar wat @protheus666 aanraadt (sla alleen de Asus A15 Tuf notebook over, de koeling daarvan is slecht)
Dank voor je reactie. Ik zal de Skikk-modellen onder de loep nemen, die hebben Ryzen + RTX 2060. Lenovo heeft die nog niet, Asus wel maar daar vind ik ook het toetsenbord te heftig.

Zijn Skikk-laptops ook ergens in het echt te zien? Als ik een idee wil krijgen van het toetsenbord, de dikte, etc?

Edit: Ja, leuk Skikk. Ik kijk naar de 15AD55. Genoeg pluspunten t.o.v. Lenova en ik koop ook liever bij een bedrijf uit Kampen dan bij een Chinese multinational. Maar prijs is exclusief Windows en als ik iets meer opslag wil dan loopt het totaalbedrag snel op.

Edit 2: De 17GKNR heeft een Ryzen 7 4800H en RTX 2060 en is dan 17 inch en vrij betaalbaar. Ik ga die nog eens nader bestuderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tweepers op 11-08-2020 16:41 . Reden: Aanvullende vraag/opmerking ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Ik zou voor die Legion 5 van 1399 gaan of even wachten op de Ryzen versie die er snel aankomt. Weet niet hoe snel je em ondig hebt.

Het scherm van de Legion is erg goed. De 144Hz schermen hebben 100% sRGB dekking en hebben een hogere helderheid dan de 120Hz varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Tweepers schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Dank voor je reactie. Ik zal de Skikk-modellen onder de loep nemen, die hebben Ryzen + RTX 2060. Lenovo heeft die nog niet, Asus wel maar daar vind ik ook het toetsenbord te heftig.

Zijn Skikk-laptops ook ergens in het echt te zien? Als ik een idee wil krijgen van het toetsenbord, de dikte, etc?
Te kampen :)

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweepers
Cinemaskoop schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:59:

Dank voor het meedenken! Goed om te weten van dat scherm. Uiteenlopend advies gekregen, dus ik ga maar eens lang nadenken en op een gegeven moment mijn gevoel volgen.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Je zou ook naar een https://www.xmg.gg/en/xmg-core-15-amd kunnen kijken, hier worden de intel en amd variant met elkaar vergeleken YouTube: Same Laptop, Different CPU: Ryzen 4000 vs Intel 10th-gen Battle feat...

Ik heb overigens zelf een Legion Y540 (voorganger) met een 9750 en RTX2060 + 144hz IPS en die bevalt me wel goed, maar als je de vergelijking van hierboven bekijkt zul je zien dat de AMD variant gewoon véél boeiender is.

[ Voor 23% gewijzigd door DarkBlaze op 12-08-2020 17:26 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:54
pricewatch: Asus TUF Gaming A15 FX506IV-BQ123T

Naar mijn mening best bang for the buck.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Tweepers
DarkBlaze schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:22:
Je zou ook naar een https://www.xmg.gg/en/xmg-core-15-amd kunnen kijken, hier worden de intel en amd variant met elkaar vergeleken YouTube: Same Laptop, Different CPU: Ryzen 4000 vs Intel 10th-gen Battle feat...

Ik heb overigens zelf een Legion Y540 (voorganger) met een 9750 en RTX2060 + 144hz IPS en die bevalt me wel goed, maar als je de vergelijking van hierboven bekijkt zul je zien dat de AMD variant gewoon véél boeiender is.
Dank! Goede info. In ieder geval fijn dat zo'n Legion niet tegenvalt, dat is dan nu mijn "veilige" keuze. Kan ik ondertussen nog kijken naar mooiere builds met Ryzen en wellicht een sterkere kaart. Lekker puzzelen.
Ja, goede binnenkant inderdaad! Maar ik vind zo'n Asus-toetsenbord met gekke vormen enzo iets te heftig. Probeer iets zakelijkers te vinden qua look.

[ Voor 15% gewijzigd door Tweepers op 13-08-2020 12:51 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je kunt ook een simpele laptop kopen om de games middels steam in homestreaming te streamen. Dan laat je je desktop het rekenwerk doen en kun je het spel op je laptop spelen. Heb je wel een goed (intern) netwerk voor nodig en niet alle spellen lenen zich hier voor.
Pagina: 1