Recentelijk heb ik zelf mijn daily driver aangepast. Misschien heb je er iets aan met jouw eigen zoektocht.
De componentenlijst:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix X470-I Gaming | € 296,01 | € 296,01 |
| 1 | Videokaarten | Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB | € 57,61 | € 57,61 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H200i Zwart | € 157,29 | € 157,29 |
| 1 | Processorkoeling | Cryorig H7 Quad Lumi | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Ventilatoren | Cryorig QF140 Performance, 140mm | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 113,99 | € 113,99 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 250GB | € 37,99 | € 37,99 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 104,10 | € 104,10 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 935,99 |
Mijn ervaringen en insteek
Een aantal componenten lijken nu heel duur, maar dat komt omdat ze langzaam uitfaseren en ik ze zelf tweedehands op de kop heb getikt. Zoals de kast. De ITX kasten van NZXT vind ik persoonlijk prachtig. Dus toen ik voor 40,- er een 200i op de kop kon tikken voor het x470-i bordje dat ik net had geruilt met iemand was dat een super match. De kast was stoffig doch netjes. Mijn ROG GTX 1070 past er in, al past er nu geen 240mm radiator meer in de kast. Voor mij geen probleem omdat ik tevreden ben met mijn Cryorig H7 Quad Lumi die ik nu ook voorzien heb van een steviger blazende ventilater (die staat niet in de lijst)
Omdat ik het zelf leuk vond om te modden heb ik de kabels van de voeding gesleeved in zwart en wit, een paar onderdelen van de kast wit gespoten met Motip Matt White (auto lak). En de fans hebben alle witte bladen. Dit zorgt ervoor dat de RGB componenten in de kast een paar mooie oppervlakten hebben om op te reflecteren.
Basale tips
Sommige componenten slijten niet over tijd. Ziet een kast er netjes uit, dan is die vaak nog gewoon goed. En case fans zijn natuurlijk zo vervangen door betere en stillere fans.
De H200. H200i, H210, H210i (allemaal bijna dezelfde case) van NZXT is een relatief grote ITX case. Moet je leuk vinden. Voorheen had ik een mATX build in een Raijintek Styx, die case heeft vergelijkbare dimenties van buiten.
Verder kan ik enkel aanraden om even goed rond te kijken wat je wezenlijk nodig hebt en dus koopt. ITX heeft een premium voor het feit dat het klein en compact is. Daar betaal je extra voor. mATX is vaak en uitgeklede ATX en daarom goedkoper. Al zit bij menig bord er nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst erop. Zoals extra ramsloten.
Gesproken over die Ramsloten. Je wil grafische werkzaamheden doen. misschien is 16GB ram voor nu voldoende, maar het is fijn om er 2x8 later bij te kunnen prikken om op 32GB te komen.
Voor het grafische werk is de GTX1070 niet de beste kaart, zeker ook niet de slechtse. Ik begrijp ook dat je op een budget hier werkt. Mijn aanrader is daarom om een systeem te bouwen waar je in de aankomende jaren makkelijk upgrades aan kan toevoegen. Om die reden zou ik een B550 bord aanraden met 4 ram sloten en een kast waar je ook stevige videokaarten in kan plaatsten. En als voeding iets rond de 500 en 600 Watt wat in de toekomst ook een beefy videokaart ondersteund.