Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb sinds een maand of twee tweedehands B&W CM8 S2 staan als nieuwe fronts, dit in een 5.0 setup met een Onkyo TX-SR607. De subwoofer heb ik bewust weggehaald, omdat ik de sub te aanwezig vond en met alleen de nieuwe CM8's klonk het mooi in balans. Met Audessey het geluid ingeregeld en toen met de hand nog wat afgesteld. De fronts staan als 'Fullrange' ingesteld en de center+rears op 50Hz.

Het geluid klinkt normaal bij films en muziek goed en zuiver.

Alleen toen ik dit afspeelde: https://download.dolby.co...os-trailer_amaze_1080.mp4
rond 0:29 ('Sound you can feel') lijkt het wel alsof the boxen gaan 'klapperen'. Je ziet de twee zwarte speakers dan ook serieus trillen bewegen. Alsof de speaker te ver heen en weer gaat. Als ik het geluidsniveau wat lagen zet dan gebeurd dit niet, vanaf geluidsniveau 40 treed dit op.

Het LFE instelling van Audessey staat op 100Hz, maar ik weet niet hoe dat werkt zonder sub.

Kan ik hiermee mijn boxen beschadigen? Of kan dit geen kwaad?

Beste antwoord (via Appesteijn op 18-08-2020 23:23)

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:29
Appesteijn schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:27:
De subwoofer heb ik bewust weggehaald, omdat ik de sub te aanwezig vond en met alleen de nieuwe CM8's klonk het mooi in balans.
Is niet verstandig. Heeft je sub een volumeknop?
Met Audessey het geluid ingeregeld en toen met de hand nog wat afgesteld. De fronts staan als 'Fullrange' ingesteld en de center+rears op 50Hz.
Dat is niet verstandig als je speakers het niet aankunnen. Je hebt je receiver wijsgemaakt dat de speakers tot zeker 50Hz gaan, je het dat met Audessey bevestigd, en het volume voor laag is ongetwijfeld wat opgekrikt, waardoor je nu je front speakers overstuurt.

Advies: sluit je sub weer aan, zet de volumeknop op je sub op ongeveer 60%, en regel je receiver opnieuw in (Audessey). Zet nu de volumeknop op je sub op ongeveer 50%.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Als je met "klapperen" bedoeld vervormen, dan ja.
Hierdoor kunnen de speakers stuk gaan.
Gewoon niet zo hard zetten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

En niet op full range zetten, want dan zijn ze niet...

De nadelen van het bas reflex systeem:
  • Onder de optimale afstemfrequentie van de basreflex port, een zeer snelle afname "response van 24db per octaaf en daarmee ook de belastbaarheid.
  • Kan last hebben van port- of windgeruis in de port. (eng. term port cuffing)
  • Basreflex systemen hebben kastvolume (in liters) nodig
  • De receiver of versterker heeft meer (mechanische) weerstand te verwerken door het 'veer systeem' op het omslagpunt van de woofer door de basreflex port.
  • Basreflex systemen met een port aan de achterkant, hebben een bepaalde afstand tot de muur nodig met een gelijkmatige vertekening en/of vervorming. Bij een ongelijkmatige vervorming tussen links en rechts bijvoorbeeld door een schuine wand links of rechts of teveel afwijking onderling tot de achtermuur, kan een ongewenste bult of dip creëren in het weergave gebied en tot gevolg hebben dat de afkapfrequentie hoger ingesteld word bij een Audyssey kalibratie meting, dan gewenst is
Dat zijn mijn 2 centen maar...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:30
Met een openening in de kast, de reflexpoort, is er toch juist minder sprake van mechanische 'vering'? Vering komt voornamelijk door opbouw van luchtdrukverschillen in de kast tov buiten de kast. Dit drukverschil heft zich makkelijker op als er een 'lek' in de vorm van een poort is.

Probleem hier lijkt me een (film) demo waarin erg veel sublaag zit. Onder de 43Hz tot waar deze speakers nog goed weergeven.
Hiervoor zijn eigenlijk alleen subwoofers geschikt. Zelfs als je grote zuilen hebt met grotere woofers.

Ik zou ze op 'small' zetten met een crossover op 60 of 80Hz. (Kleine) mid en surround speakers op 80, 100 of 120, afhankelijk van hun formaat/bereik.
Lowpass filter (LPF) for LFE op 120Hz laten staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Propheticus op 15-08-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Ik heb sinds een maand of twee tweedehands B&W CM8 S2 staan als nieuwe fronts, dit in een 5.0 setup met een Onkyo TX-SR607. De subwoofer heb ik bewust weggehaald, omdat ik de sub te aanwezig vond en met alleen de nieuwe CM8's klonk het mooi in balans. Met Audessey het geluid ingeregeld en toen met de hand nog wat afgesteld. De fronts staan als 'Fullrange' ingesteld en de center+rears op 50Hz.

Het geluid klinkt normaal bij films en muziek goed en zuiver.

Alleen toen ik dit afspeelde: https://download.dolby.co...os-trailer_amaze_1080.mp4
rond 0:29 ('Sound you can feel') lijkt het wel alsof the boxen gaan 'klapperen'. Je ziet de twee zwarte speakers dan ook serieus trillen bewegen. Alsof de speaker te ver heen en weer gaat. Als ik het geluidsniveau wat lagen zet dan gebeurd dit niet, vanaf geluidsniveau 40 treed dit op.

Het LFE instelling van Audessey staat op 100Hz, maar ik weet niet hoe dat werkt zonder sub.

Kan ik hiermee mijn boxen beschadigen? Of kan dit geen kwaad?
Het is wat @Lip zegt: met die Dolby demo track belast je de speakers onder hun bass reflex tuning frequentie. Die zal waarschijnlijk orde grootte 35hz zijn. Daaronder ontstaat akoestische kortsluiting tussen voor en achterzijde driver welke de steile afval veroorzaakt. Maar belangrijker: de veer werking valt weg. Het resultaat is geen geluid maar wel heeeel veel conus excursie, mogelijk resulterend in schade. Eigenlijk moet je elke bass reflex speaker, ook een sub, beschermen met een high pass filter net onder zijn timing frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bottom line, ja met dit soort materiaal op hoog niveau afspelen kan je je speaker beschadigen. Heb hier ook een speaker die graag flink wappert (10" gesloten), maar die doet op 0:28 niet zo heel veel, maar een paar seconden later ("powefull bass" staat er dan in beeld) gaat het lekker los.

Bij mij doen ze onder de 20Hz niet zo veel meer (gesloten behuizing, valt onder de 25Hz keihard af mbv DSP), dus dit zou best weleens gewoon ultradiep laag kunnen zijn waar ik voorzichtig mee zou zijn om teveel op je speakers los te laten.

Ik heb jaren prima gespeeld met een setje B&W DM602's, die heb ik ook weleens flink laten wapperen. Gaat niet zo snel stuk, maar ALS je het stuk krijgt, is het met dit soort demobas hard spelen...

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 15-08-2020 17:15 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Ja maar dat is gewoon een gesloten sub, die zijn bedoeld om belast te worden in het sublaag. Een BR (bass reflex) speaker is niet bedoeld voor belasting onder zijn BR tuning frequentie.

De excursie kent typisch zo'n beloop (dit is veel power op een redelijk hoog getunede sub met 12" driver). De tuning frequentie ligt hier op 50Hz, daar heb je een excursie minimum. Daaronder gaat het heel snel off the chart en afhankelijk van hoe goed de driver in elkaar zit en hoe stijf de spider is, gaat het dan stuk (PA drivers worden daarom geloof ik typisch met progressief stijvere spiders uitgerust om overexcursie te voorkomen).
Afbeeldingslocatie: https://www.talkbass.com/attachments/excursionfor2x12with2962s_zps354aa56a-jpg.2283958/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:22
Is overigens een heerlijk stukje in die demo. Precies de reden dat ik niet game met een koptelefoon, dan klinkt het zo flauw.

Dat stukje voel ik bij mij, maar ik heb dan wel 2 subs staan met DSP :+

Je kan eens een kijkje wagen in het subwoofer forum, staan ook heel veel tips voor als je sub te aanwezig is. (Mocht je nog eens twijfelen erover)

Edit: @Jag okay okay, het topic dan ;)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1663518

Niet iedereen heeft plek voor 4 van die krengen :+

[ Voor 19% gewijzigd door LuisjeNL op 15-08-2020 20:29 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
2 subs maar? Nou aardig om mee te beginnen natuurlijk :+.

Wat is het subwoofer forum?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:29
De subwoofer heb ik bewust weggehaald, omdat ik de sub te aanwezig vond en met alleen de nieuwe CM8's klonk het mooi in balans.
Is niet verstandig. Heeft je sub een volumeknop?
Met Audessey het geluid ingeregeld en toen met de hand nog wat afgesteld. De fronts staan als 'Fullrange' ingesteld en de center+rears op 50Hz.
Dat is niet verstandig als je speakers het niet aankunnen. Je hebt je receiver wijsgemaakt dat de speakers tot zeker 50Hz gaan, je het dat met Audessey bevestigd, en het volume voor laag is ongetwijfeld wat opgekrikt, waardoor je nu je front speakers overstuurt.

Advies: sluit je sub weer aan, zet de volumeknop op je sub op ongeveer 60%, en regel je receiver opnieuw in (Audessey). Zet nu de volumeknop op je sub op ongeveer 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
Ok ik heb nu getest door even net te doen alsof ik een sub heb en de crossover op 50Hz gezet. Hij klappert dan niet meer. Morgen maar eens de sub weer aansluiten, probleem is dat die dan wel een goede plek moet krijgen (WAF) en ik net alle kabel goed heb weggewerkt. Sub heeft idd een volume knop, dus bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
Nog even een 'eind post'. Sub staat nu op een andere plek, ingeregeld met Audessey en speakers staan nu op 50Hz en het klinkt erg goed, bass is minder aanwezig.
Pagina: 1