TV geluid vs. Geluid rechtstreeks vanuit versterker.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 08:07
Hoi hoi,

Ik ben nu een tijdje in het bezit van een mooie stereo setup. Geniet al een paar weken van prachtige muziek. Helaas blijft het daar bij en ben ik toch wel een beetje teleurgesteld bij het kijken van films en gewoon reguliere TV. Zit totaal geen helderheid of dynamiek in het geluid bij TV en films kijken. Nu begrijp ik dat het signaal wat de TV of PS4 aan de versterker doorgeeft er niet voor zorgt dat deze ervaring heel goed kán zijn. Maar vraag me toch af of er wat mogelijk is om het kijken van films e.d. wat aantrekkelijker te maken.

Ik kijk dus films via de apps op mijn TV of via mijn PS4. Heb het idee dat een app als bijvoorbeeld Netflix qua beeld en geluid wat beter werk levert op de PS4 dan op mijn TV.

Ik kijk op een Sony Bravia KD55XD8577. Geluid word aangestuurd door een Powernode 2i met de Dynaudio Evoke 10. Verbinding tussen de twee gaat via HDMI ARC. Heb al Toslink geprobeerd maar levert geen ander resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:59

CeesKees

I rest my Kees

In welke soundmode staat je tv?
Heb je al eens gespeeld met de treble en bass van de bron, om er meer dynamiek in te krijgen?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Heb ClearAudio+ geactiveerd en heb wat gespeeld tussen de standaard modus, bioscoop modus en muziek modus. Bioscoop levert het beste geluid.

Heb wel wat getweaked in de EQ settings van de Powernode maar kom nog niet bepaald een beetje in de buurt van wat ik met muziek luisteren ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 106% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Als ik jou verhaal zo hoor Dennis dan denk ik toch dat ik ook maar eens een externe bron als streamer moet proberen. Vraag me al langer af of het misschien beter word wanneer ik vanuit een Nvidia Shield o.i.d. stream. Daarnaast wil ik aan het eind van het jaar upgraden naar OLED. Bij de laatste generatie zit eARC wellicht dat dat ook voor wat verbetering zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

benzai schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:14:

Ik kijk dus films via de apps op mijn TV of via mijn PS4. Heb het idee dat een app als bijvoorbeeld Netflix qua beeld en geluid wat beter werk levert op de PS4 dan op mijn TV.
Dat is opvallend. Welk signaal geeft de PS4 door en welk signaal geeft de TV door aan de receiver? Als dat beide gewoon Dolby Digital(+) is, dan kan dat bijna niet anders klinken want het is gewoon een datasignaal dat pas in de receiver in "geluid" wordt omgezet, tenzij je receiver het anders verwerkt?
Ik kijk op een Sony Bravia KD55XD8577. Geluid word aangestuurd door een Powernode 2i met de Dynaudio Evoke 10. Verbinding tussen de twee gaat via HDMI ARC. Heb al Toslink geprobeerd maar levert geen ander resultaat op.
Snapt die powernode dolby digital? Anders kan er misschien verschil zijn in de decoding naar stereo in de PS4 en de TV. Vreemd is het wel vind ik.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Signaal vanuit de PS4 stond op Lineaire PCM. Die heb ik nu naar Bitstream (Dolby). Even kijken of ik wat verschil hoor nu. Signaal van de TV staat ook op PCM. Op de TV instellingen kan ik alleen een digitale audio uitgang vinden en die staat ook op PCM. Kan daar verder niks anders kiezen. Heb gisteren wel wat meer lopen veranderen in de instellingen van de TV en zag op de Bluesound app bij de HDMI ARC bron bij het afspelen een dolby logo wat ik volgens mij eerst niet zag. Maar kan op mijn TV dus verder geen audio uitgang instelling vinden.

Zie bij geavanceerde instellingen wel dat ik bij invoer gerelateerd het Dolby dynamisch bereik kan kiezen. Opties zijn dan standaard en gecomprimeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door benzai op 15-08-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat moet gewoon op standaard staan. Dat is Dynamische audiocompressie die zorgt dat het verschil in hard en zacht wat minder groot wordt. Dat is vooral van belang als je een film wilt kijken en het geluid heel zachtjes wilt hebben, en dan stemmen (zacht) wilt kunnen verstaan zonder dat explosies (hard) je baby wakker maken. Maar dat haalt ook gewoon letterlijk dynamiek uit het geluid.

Maareh, je TV / netflix app zou gewoon audio via bitstream uit moeten kunnen sturen. Als apparaten er PCM van maken, dan maakt het nogal uit hoe dat "gemixt" is (al is dat ook geen rocket science) of misschien hoe de kwaliteit van dat losse PCM signaal in de netflix stream is.

Als je beide op bitstream hebt, moet het iig 100% hetzelfde zijn.

Edit:
Welke instellingen heb je allemaal in het menu voor geluid bij je TV? En wat bij HDMI? En misschien: welke settings heb je in de netflix app? Dat ding moet gewoon DD(+) kunnen doorgeven op de optical / hdmi.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 15-08-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Oké, ik heb de PS4 in ieder geval van PCM naar bitstream Dolby gezet en de TV heeft 3 opties.

Auto 1: Uitvoer van gecomprimeerde audio zonder aanpassing
Auto 2: Uitvoer van alleen gecomprimeerde audio voor multi-channel content zonder aanpassingen
PCM: Uitvoer altijd in PCM

Neem aan dat ik Auto 1 moet hebben? Hij stond namelijk op PCM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer ze en kijk wat je versterker binnen krijgt. Ik vind het vage termen. Auto 2 lijkt te suggereren dat er geen PCM signaal meer over gaat, maar wat daar het voordeel aan is boven Auto 1? ¯\_(ツ)_/¯

In mijn beleving heb je twee standen:
- Forceer / decode alles naar tweekanaals PCM audio (voor stereo versterkers zonder DD decoder)
- Doe niets en stuur gewoon het signaal "as is" naar buiten

ergo: even testen wat wanneer precies werkt.

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 15-08-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Ja beetje wazig. Maar er is inmiddels wel wat verschil te merken. Ook zie ik dus het Dolby logo op de Bluesound app. Ga het even een tijde beluisteren zo.

Zal ook even in de Netflix instellingen neuzen.

[ Voor 14% gewijzigd door benzai op 15-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Nog even een aanvullende vraag. Ik hoor veel mensen op tweakers zich lovend uitlaten over de Nvidia Shield, ik vraag me af wat dit precies toevoegt ten opzichte van wat je tv zelf aan streamings mogelijkheden biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:54
benzai schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:59:
Nog even een aanvullende vraag. Ik hoor veel mensen op tweakers zich lovend uitlaten over de Nvidia Shield, ik vraag me af wat dit precies toevoegt ten opzichte van wat je tv zelf aan streamings mogelijkheden biedt.
[NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie

Wat wil je horen? De Shield streamt alles en geeft het geluid perfect weer van de bron en reageert sneller dan je tv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Arjantje72 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

[NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie

Wat wil je horen? De Shield streamt alles en geeft het geluid perfect weer van de bron en reageert sneller dan je tv :)
Thnx! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:13
benzai schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:10:
Zal ook even in de Netflix instellingen neuzen.
Daar zal je geen fantastisch stabiele kwaliteit vandaan halen om een eerlijke vergelijking mee te maken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Raymond P schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Daar zal je geen fantastisch stabiele kwaliteit vandaan halen om een eerlijke vergelijking mee te maken.
Klopt, daar kwam ik al snel achter 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Raymond P schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Dat klopt, maar wel hetzelfde op de PS4 als op de TV als bron. Daarmee een mooi vergelijk. :)

Hoe verschilt het geluid nu beide apparaten een DD signaal aan de versterker geven @benzai ?

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 16-08-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
JvS schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:12:
[...]e

Hoe verschilt het geluid nu beide apparaten een DD signaal aan de versterker geven @benzai ?
Ja merk een duidelijk verschil, het is minder vlak. Er gebeurd bij films op Netflix meer tussen de speakers, meer dynamiek om het maar met een mooi woord te omschrijven. Ik heb sinds vandaag ook een nieuw paar Evoke’s aangezien er ook wat mis was met dat andere paar. De aanpassingen in de audio settings van de TV in combinatie met 100% goed functionerende speakers zorgen ervoor dat het geluid bij films e.d. flink vooruit is gegaan. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

benzai schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Ja merk een duidelijk verschil, het is minder vlak. Er gebeurd bij films op Netflix meer tussen de speakers, meer dynamiek om het maar met een mooi woord te omschrijven. Ik heb sinds vandaag ook een nieuw paar Evoke’s aangezien er ook wat mis was met dat andere paar. De aanpassingen in de audio settings van de TV in combinatie met 100% goed functionerende speakers zorgen ervoor dat het geluid bij films e.d. flink vooruit is gegaan. Thnx!
Nice, snap alleen je eerste zin niet helemaal. Ik bedoelde of je nu nog veel verschil hoort tussen de PS4 (met DD signaal) en de TV (met DD signaal). Als dat nu beide ok is, dan was het probleem dus dat de TV een matige "decode naar PCM" deed?

(overigens kan het ook zijn dat het geluidsignaal van je TV in die situatie iets zachter was, dat is soms hoorbaar als "minder dynamiek", stomme hersenen, maar als het nu hetzelfde is, is het zeker goed in elk geval :))

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 16-08-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 08:40

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb een Sony KDL-50W809C met daarop een Sony STR-DB930 dolby digital receiver. Via sp-dif (toslink). Voor maximale geluidskwaliteit dien ik mijn tv correct in te stellen, ik zie dat op mijn receiver aan de hand van een blauw ledje, dat geeft aan dat hij een 5.1 digitaal signaal krijgt. Op tv: Instellingen, Geluid, Speakers: Audiosysteem. Standaard stond dit op tv-speakers. Je krijgt dan wel geluid via de Receiver, maar die schakelt dan terug naar het mindere Dolby Surround.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
JvS schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

Dat klopt, maar wel hetzelfde op de PS4 als op de TV als bron. Daarmee een mooi vergelijk. :)
Neen, daar kan je helaas niet vanuit gaan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
cjdijk schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:55:
Ik heb een Sony KDL-50W809C met daarop een Sony STR-DB930 dolby digital receiver. Via sp-dif (toslink). Voor maximale geluidskwaliteit dien ik mijn tv correct in te stellen, ik zie dat op mijn receiver aan de hand van een blauw ledje, dat geeft aan dat hij een 5.1 digitaal signaal krijgt. Op tv: Instellingen, Geluid, Speakers: Audiosysteem. Standaard stond dit op tv-speakers. Je krijgt dan wel geluid via de Receiver, maar die schakelt dan terug naar het mindere Dolby Surround.
Ik zie inmiddels ook een dolby logo in de BluOS app dus weet nu in ieder geval zeker dat ik de juiste modus geselecteerd heb. Verschil is duidelijk te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benzai
JvS schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Nice, snap alleen je eerste zin niet helemaal. Ik bedoelde of je nu nog veel verschil hoort tussen de PS4 (met DD signaal) en de TV (met DD signaal). Als dat nu beide ok is, dan was het probleem dus dat de TV een matige "decode naar PCM" deed?

(overigens kan het ook zijn dat het geluidsignaal van je TV in die situatie iets zachter was, dat is soms hoorbaar als "minder dynamiek", stomme hersenen, maar als het nu hetzelfde is, is het zeker goed in elk geval :))
Hoor momenteel geen verschil meer tussen het geluid wat uit de PS4 en de TV komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
Vettigedennis schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:58:
Vreemd.

Tussen de Tidal app op apple tv en m’n Marantz cd6006 cd speler is geen echt hoorbaar verschil. Ook Netflix en dergelijke klinken super.
Heb je geen betere streamer dan die apple TV? Bij mij klinkt deze bron niet echt geweldig als ik deze vergelijk met mijn sonore ultra rendu icm met de audioquest cobalt dac.

de apple tv heb ik voor netflix kijken, NLZiet, youtube, maar voor audio muziekweergave zijn er echt betere systemen dan dit. Zelfs raspberry pi achtige bronnen zijn vaak al mooier klinken dan de Apple TV.
Pagina: 1