Houten vloer isoleren van een jaren 30 woning, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:36
Beste Tweakers,

Wij hebben een jaren 30 woning gekocht en willen de vloer vervangen. Als de huidige parketvloer er toch uit gaat kunnen we de houten ondervloer meteen isoleren. De kruipruimte is toegankelijk en droog. Ik heb alleen geen kaas gegeten hiervan en met wat googlen word ik overladen met aanbieders en mogelijkheden. Heeft er iemand ervaring hiermee?

- Kan ik beter voor een kleine ondernemer in de buurt gaan, of de grote landelijke aanbieders?
- Welk materiaal is aan te raden om onder de vloer te monteren?
- Is het aan te raden iemand te laten komen voor zo'n isoleer-adviesgesprek?

Alvast bedankt voor de tips/ervaringen

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Je kunt altijd advies vragen aan bedrijven die de vloeren isoleren. Dan weet je wat er voor opties zijn en aan welke bedragen je kan denken. Dan kan je daarna kijken of je het zelf kan doen of dat je het laat uitbesteden.

Dat hebben wij hier ook gedaan, we hebben dit met de vloer, keuken, badkamer, dakkapel gedaan. Gekeken wat er voor offertes en mogelijkheden uitkwamen, en dan bekijken of we het zelf kunnen doen. Tot nu toe hebben we alles laten doen i.v.m. garantie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:38

ericplan

5180 Wp PV

Er zijn grote liefhebbers van alles eruit slopen, de ruimte vullen met zand of schuimbeton en dan verder afwerken, mogelijk gecombineerd met vloerverwarming.

Zelf zie ik meer in een renovatie broodjesvloer: https://www.joostdevree.nl/shtmls/renovatievloer.shtml. Dan blijft je kruipruimte toegankelijk en kan je later nog leidingen onder de vloer toevoegen.

[ Voor 23% gewijzigd door ericplan op 13-08-2020 11:19 ]

A'dam PVOutput

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:48
Wij zitten in dezelfde situatie met een jaren 20 woning. Enkele vloerbalken vertonen eerste tekenen van bruinrot, waaronder de onderslagbalk. Zijn al een tijdje aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn, maar zijn er nog niet uit wat we gaan doen. Tot nu toe hebben we 4 opties:

- Betonvloer op zand, geen kruipruimte
- Schuimbetonvloer met dekvloer, ook geen kruipruimte meer
- Renovatievloer, kruipruimte wordt behouden en houten vloer wordt vervangen door stalen liggers met isolatieplaten er tussen. Afhankelijk van afwerking kan er nog een dekvloer overheen voor eventueel vloerverwarming. Ook is een houten afwerking mogelijk zonder vloerverwarming.
- Vervangen houten ondervloer voor houten ondervloer en direct isoleren met glaswol en damp open folie.

Het is lastig om een prijsindicatie voor alles te krijgen omdat het per aannemer veel verschilt, maar de renovatievloer is er bij ons het duurste uit gekomen. Schuimbeton is gemakkelijk te berekenen bij een grote aanbieder op internet.

Dus hier nog steeds in dubio, ook gezien de eventuele voor en nadelen van het ontbreken van de kruipruimte.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik ga zelf een renovatievloer leggen(huis uit 1917). Als je het laat doen kunnen ze het vaak in één dag doen inclusief oude laminaatvloer terugleggen. Je kan het ook prima zelf doen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 13-08-2020 11:39 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mountaink schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Dus hier nog steeds in dubio, ook gezien de eventuele voor- en nadelen van het ontbreken van de kruipruimte.
Ik kan me geen voordelen bedenken voor het ontbreken van een kruipruimte, nadelen volop.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Een kruipruimte is echt goud waard. Dat wil zeggen dat je altijd bij je leidingen kan die onder de vloer liggen en eventueel nieuwe leidingen kan leggen.

Stel je eens voor dat je problemen krijgt met je riolering onder je woning en je geen kruipruimte hebt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Piet_Piraat7
Het liefst laat ik isolatieplaten tegen de onderkant van de ondervloer plaatsen. Ik ga maar eens wat offertes opvragen. De kruipruimte willen we graag behouden.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:52

Polycom

Poes van goud

Hoe 'diep' is de kruipruimte? Ik sowieso nooit kiezen om de boel dicht te gooien, je kan dan nooit meer bij je riolering en je leidingen etc.

Ik heb in mijn jaren 30 huis ervoor gekozen om geen verdere isolatie aan te brengen onder de vloer. Mijn kruipruimte is echter wel vrij diep (1,5 meter).

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 13:29
Wij hebben dit een paar weken geleden zelf gedaan. Ook een houten vloer met droge kruipruimte. We hebben via internet knauf glaswol gekocht met een RD waarde van 3,20. We wilden voor steenwol gaan, maar de winkel adviseerde glaswol (goedkoper en zelfde isolatiewaardes). Onder onze vloer lopen balken en daar hebben we platen glaswol tussen gestopt, nadat we het op maat hebben gesneden. Door het iets ruimer te snijden dan de ruimte tussen twee balken kun je de platen ertussen klemmen. Het zit allemaal goed stevig vast. Daarna alle verwarmingsbuizen nog geïsoleerd en klaar. Onze kruipruimte is het hele jaar super droog, geen idee of deze methode ook werkt als er veel vocht is. Wij hebben vooraf wel goed gemeten hoeveel we nodig hadden en hebben daarna een tekening gemaakt met de maten tussen alle balken. Vervolgens heeft een iemand de platen met een groot mes op maat gesneden en aangegeven aan iemand die in de kruipruimte bleef. De platen hebben we volgens mij bij de Isolatieman in Oss besteld, online dus. Verzendkosten waren 50 euro. Ophalen is gratis. Succes!

Edit: twee foto's (eerste staat op zijn kop, zie ik nu)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlRVFpESNVzvWyCBO0DKLGKoufs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4nB1XpMu3sdYh9LLyxjRNICL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1vEpQPsS0CPkNVFB78xE--z4Dg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D3M2cy2dv08yRHtVU1TMbv0J.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door kesj op 13-08-2020 12:00 ]

• Piet_Piraat7
Polycom schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:53:
Hoe 'diep' is de kruipruimte? Ik sowieso nooit kiezen om de boel dicht te gooien, je kan dan nooit meer bij je riolering en je leidingen etc.
Volgens mij niet zó diep. Het zal niet prettig zijn om die platen aan te brengen. De kruipruimte is nu zeer slecht bereikbaar. Toen we de verkopers van onze woning spraken en vertelden dat we de vloer gaan vervangen, raadden ze met klem aan de vloer dan gelijk te isoleren. Als ze daar waren blijven wonen was dat het eerstvolgende wat ze hadden gedaan.

@kesj knap dat je het zelf hebt gedaan, dat is niet iets wat ik zou willen doen. Redelijk claustrofobisch aangelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 13-08-2020 11:59 ]

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

Volgens mij niet zó diep. Het zal niet prettig zijn om die platen aan te brengen. De kruipruimte is nu zeer slecht bereikbaar. Toen we de verkopers van onze woning spraken en vertelden dat we de vloer gaan vervangen, raadden ze met klem aan de vloer dan gelijk te isoleren. Als ze daar waren blijven wonen was dat het eerstvolgende wat ze hadden gedaan.

@kesj knap dat je het zelf hebt gedaan, dat is niet iets wat ik zou willen doen. Redelijk claustrofobisch aangelegd.
Isoleren is natuurlijk altijd goed, maar de vraag is wat jouw winst zal zijn. Als het veel scheelt, dan zou ik hetzelfde doen als @kesj

• kesj
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

Mijn vriendin is niet al te groot en vond het leuk om te doen 🤷‍♂️ Het scheelde ook echt veel geld. Volgens mij hadden we 30m2 in twee tot drie uur erin liggen.

Wel voor goed licht zorgen, handschoenen aan en mondkapje op. Vooral dat laatste is irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Polycom schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:01:
[...]
Isoleren is natuurlijk altijd goed, maar de vraag is wat jouw winst zal zijn. Als het veel scheelt, dan zou ik hetzelfde doen als @kesj
Het gaat ons vooral om de warmte en kou buiten te houden. Het energielabel is nu D, daar valt zeker wat winst op te behalen.

• kesj
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Het gaat ons vooral om de warmte en kou buiten te houden. Het energielabel is nu D, daar valt zeker wat winst op te behalen.
Ik zou even goed uitzoeken of je direct al een beter energielabel wilt. Volgens mij gaat je WOZ waarde omhoog, waardoor je meer belasting gaat betalen. Terwijl een energielabel vooral bij verkoop meerwaarde biedt. Wij laten de onze nog even op E (of zelfs F) staan. Maar we profiteren wel direct van meer warmte/minder kou en lagere stookkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@kesj goede tip :) het energielabel hoeft ook niet omhoog. Ik bedoelde meer ter indicatie dat er nog mooie stappen te zetten zijn bij onze woning.

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Dan zou ik eerder voorrang geven aan isolatie van/bij ramen/deuren en naar de C.V Ketel. Of is dat allemaal al gedaan?

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:48
ericplan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:39:
[...]

Ik kan me geen voordelen bedenken voor het ontbreken van een kruipruimte, nadelen volop.
Het enige voordeel tot nu toe is ook de prijs, uit offertes bleek dat de renovatievloer zonder vloerverwarming twee keer zo duur was dan de schuimbetonvloer inclusief vloerverwarming.

We staan er nu in dat we de houten vloer eigenlijk wel willen vervangen door een nieuwe houten vloer met isolatie. Hier hebben we alleen nog geen prijsindicatie van, maar verwacht dat deze meevalt ten opzichte van de renovatievloer. En daarnaast zit de huidige houten vloer er ook al 100 jaar in zonder al te veel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Polycom schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Dan zou ik eerder voorrang geven aan isolatie van/bij ramen/deuren en naar de C.V Ketel. Of is dat allemaal al gedaan?
Dat is gedaan, de CV ketel is wel echt oud en zal ook t.z.t. vervangen worden. Maar omdat nu de vloer er uit gaat door ons is het wel het moment om direct de vloer te isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom

Polycom

Poes van goud

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Dat is gedaan, de CV ketel is wel echt oud en zal ook t.z.t. vervangen worden. Maar omdat nu de vloer er uit gaat door ons is het wel het moment om direct de vloer te isoleren.
Dan zou ik isoleren aan de 'onderkant' (glaswol + eventuele verwarmingsleidingen) en aan de 'bovenkant' (groene isolatieplaten en eventueel dampfolie). Check de balken van de vloer gelijk even op houtworm.
Succes d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Zoals andere tweakers aangeven, als je onder je kruip ruimte kan, zelf wat glaswol kopen bij de gamme./hubo/praxis, iets groter snijden/zagen en tussen balken klemmen. Zeer simpel, goedkoop en goede isolatie en 100% zelf te doen.

Wel lange mouwen, bril, mondkap en handschoenen aan. Spul jeukt als een gek.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:10:
[...]
Dan is het nu ook het moment om na te denken hoe je in de toekomst verwarmen wil. Als je een beetje op de toekomst voorbereid wil zijn, is een vorm van LTV aan te bevelen. Dat kan met nieuwe LTV-convectoren of met vloerverwarming.

Maar belangrijker: voordat je gaat isoleren moet je eerst de staat van de vloer en de vloerbalken beoordelen. Is de vloer stabiel en stevig? Is de vloer vlak en waterpas? Bedenk dat een verlijmde parketvloer aardig wat stevigheid aan een vloer toevoegt, dat ben je kwijt als je het eruit sloopt.
En verder: past een houten ondervloer bij jouw keuze van vloerafwerking?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacco5555
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06
Wij hebben 2 jaar terug gekozen voor schuimbeton. Ons huis uit 1927 had een aantal verrotten balken en vonden schuimbeton de beste oplossing. Dit om de fundering van het huis niet te zwaar te belasten met een broodjes vloer en het erg makkelijk en snel gaat. Oude vloer eruit/ schuim erin vervolgens vloerverwarming en een zandcement vloer en afwerken na keuze.

Riool liep er bij ons niet door de woonkamer dus hadden ook geen rede om een kruipruimte te willen. Je kan altijd nog kiezen om een mantelbuis neer te leggen voor kabels in de toekomst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6odVRAq73v2dUgK1QfbJwCn0GzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqP1I15UUfjALCpAp2nfDHva.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG8PD32XNPIxWYM86GyQLUbCXqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP4h10X36B04iOjJ4YCbhm9b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn ouders hebben net hun houten vloer en betonvloer op zand eruit gesloopt en vervangen door 20cm EPS en daarover beton en vloerverwarming.
Eerste idee was schuimbeton, maar met de geringe diepte konden ze de vereiste isolatiewaarde niet halen. (huis op de klei, fundering is een betonplaat, die ga je niet slopen).
Kruipruimte missen ze overigens niet, deze verbouwing gaf de kans om leidingen direct goed te leggen. CV zat voorheen op een oude gasleiding die vanuit de woonkamer buitenom langs de gevel was gevoerd, is nu gewoon een directe leiding van gasmeter naar ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:38
Wij hebben in ons vorige huis tonzon isolatie laten plaatsen. Schijnt een hele goede isolatiewaarde te hebben. En je kan altijd nog bij alle leidingen. Misschien het kijken Waard. Ze leggen ook meteen zijl op de grond voor evt optrekkend vocht. Dat was bij ons toen ook erg fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Woudtwe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 02:04:
Wij hebben in ons vorige huis tonzon isolatie laten plaatsen. Schijnt een hele goede isolatiewaarde te hebben. En je kan altijd nog bij alle leidingen. Misschien het kijken Waard. Ze leggen ook meteen zijl op de grond voor evt optrekkend vocht. Dat was bij ons toen ook erg fijn
Thanks, daar ga ik mij ook even in verdiepen.

Zojuist een offerte binnen gekregen die Soudafoam (opencellige pur) wil gebruiken. Geen idee of dat nu beter of slechter is dan bijvoorbeeld glaswol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik zou toch even verder kijken dan purschuim in je huis laten spuiten. Vaak gaat het wel goed, maar als het fout gaat... :X

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:48
Ben zelf inderdaad ook aan het kijken om de vloer met tonzon te isoleren.
Echter heb je een vrij dik pakket nodig om een goede isolatie waarde te halen.
Kwam verder ook nog isolatiefolie tegen, ziet er ook wel interessant uit.
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:36:
Ik zou toch even verder kijken dan purschuim in je huis laten spuiten. Vaak gaat het wel goed, maar als het fout gaat... :X
Om die reden ben ik het inderdaad ook niet aan het overwegen, en je krijgt het nooit meer fatsoenlijk verwijderd (mocht je dit willen).

om maar even dan dit topic te kapen >:)
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf isoleren van een broodjesvloer aan de onderzijde?
PIR-platen ofzo kunnen wel, maarja hoe krijg je die goed bevestigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
SjorsC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:31:
[...]
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf isoleren van een broodjesvloer aan de onderzijde?
PIR platen kan je vastlijmen met PUR, kit, constructielijm.

Wil je dat niet, dan kan je ze ook mechanisch bevestigen met "isolatieschroeven" met ronde plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://isolatienoord.nl/media/catalog/product/cache/f09efc94757dfd4f5018120cbe14582a/image/4641d3/eurofast-dakschroeven-drukverdeelplaten-4-8x60mm-per-250-stuks.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@SjorsC Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Ik heb zelf 3 lagen 5cm EPS gemonteerd. Eerste laag tussen de liggers, 2e en 3e laag geplakt met Pattex Montage Classic. De 1e laag tussen de liggers had ook gewoon met kleine strookjes steenwol gedaan kunnen worden, isolatie in de tussenruimte is nml niet effectief, enige wat je wilt voorkomen is vrije luchtstroom door lekken in je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-04 11:59
Hier ook in twijfel gezeten wat te doen, kruipruimte was niet heel erg diep dus platen aan de onderkant maken was geen optie.
Er uiteindelijk gekozen om alles er uit te halen en 45cm schuimbeton, vloerverwarming en een 6cm anhydriet gietvloer er op.
Nog geen seconde spijt van gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

PIR platen kan je vastlijmen met PUR, kit, constructielijm.

Wil je dat niet, dan kan je ze ook mechanisch bevestigen met "isolatieschroeven" met ronde plaatjes.

[Afbeelding]
Vraag me altijd af of dat 10 jaar later ook nog stevig vastzit.
Maar misschien moet ik me daar gewoon een keer overeen zetten (en niet te zuinig zijn met de kit...)

Denk je dat de isolatieschroeven/schijven niet schadelijk zijn voor de stevigheid van de dragers?
De broodjes liggen te "hoog" om het daar fatsoenlijk in te bevestigen (en moet uitkijken voor de vloerverwarming ;) )

Foto van de broodjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-_ndCNmZrLcEoNU8QxOcVegX5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q47JZM1ANIzQIwyYucTg7jAF.jpg?f=fotoalbum_large
_JGC_ schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:47:
@SjorsC Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Ik heb zelf 3 lagen 5cm EPS gemonteerd. Eerste laag tussen de liggers, 2e en 3e laag geplakt met Pattex Montage Classic. De 1e laag tussen de liggers had ook gewoon met kleine strookjes steenwol gedaan kunnen worden, isolatie in de tussenruimte is nml niet effectief, enige wat je wilt voorkomen is vrije luchtstroom door lekken in je isolatie.
Thx, voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@SjorsC Denk bij het kitten aan voldoende ventilatie. Misschien ook een tip om die lasdoos een stuk omhoog te brengen en om je waterleiding te ondersteunen of te beugelen. Kleine klusjes, die een hoop ongemak later kunnen voorkomen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
@ericplan bedankt, Maar dit is nog een foto van voor de verbouwing.
Inmiddels is alles vernieuwd en verplaatst richting de aanbouw (en nieuwe keuken) ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ericplan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:04:
@SjorsC Denk bij het kitten aan voldoende ventilatie. Misschien ook een tip om die lasdoos een stuk omhoog te brengen en om je waterleiding te ondersteunen of te beugelen. Kleine klusjes, die een hoop ongemak later kunnen voorkomen.
Pattex montage classic is oplosmiddel vrij. Er zijn veel Tweakers voor Spectrum montage kit gegaan, beide verkrijgbaar bij Action. Die kit van Spectrum zou ik niet in een kruipruimte willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Inmiddels een offerte ontvangen; zo'n € 1800 - € 2000 voor het isoleren van 45m² houten vloer met tonzon. Ik vind het interessant klinken, dankjewel voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
SjorsC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

Ben zelf inderdaad ook aan het kijken om de vloer met tonzon te isoleren.
Echter heb je een vrij dik pakket nodig om een goede isolatie waarde te halen.
Kwam verder ook nog isolatiefolie tegen, ziet er ook wel interessant uit.

[...]

Om die reden ben ik het inderdaad ook niet aan het overwegen, en je krijgt het nooit meer fatsoenlijk verwijderd (mocht je dit willen).

Met Tonzon bedoelde ik ook de folie. Wist niet dat zei ook nog wat anders deden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Klote, ik begrijp dat je subsidie kan ontvangen als je twee of meer energiebesparende maatregelen laat doen in huis. Helaas niet bij alleen vloerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Zelf woon ik al bijna 15 jaar in een jaren 30 woning. Wij gebruiken de kruipruimte heel erg vaak. De bodem van de kruipruimte is zand, dan een laag lucht en dan de vloer. In principe is deze luchtlaag al een vorm van isolatie.
Bedenkt verder dat de kruipruimte een ventilerende werking kan hebben. Aan de voor en achterkant van onze kruipruimte zitten roosters.
Ik zou dus nooit deze kruipruimte dichtgooien. Hoogstens isolerende platen tussen de balken, dit lijkt me iets dat je ook zelf kan.
Postius schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:24:
Zoals andere tweakers aangeven, als je onder je kruip ruimte kan, zelf wat glaswol kopen bij de gamme./hubo/praxis, iets groter snijden/zagen en tussen balken klemmen. Zeer simpel, goedkoop en goede isolatie en 100% zelf te doen.

Wel lange mouwen, bril, mondkap en handschoenen aan. Spul jeukt als een gek.
Glaswol zou ik echt afraden, is enorm ongezond om mee te werken. Wij hebben geïsoleerd met echte wol, ecologisch en veel gezonder voor je tijdens het aanbrengen en daarna. Was niet eens zoveel duurder.

[ Voor 39% gewijzigd door Erapaz op 16-08-2020 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 06:48:
Klote, ik begrijp dat je subsidie kan ontvangen als je twee of meer energiebesparende maatregelen laat doen in huis. Helaas niet bij alleen vloerisolatie.
Ik ga volgende week samen met de buurman zijn vloer doen. 480 euro aan materiaal en een weekend samen klussen. Als je pur zou laten spuiten zit je zo op 2000 euro.

Die subsidie is meer om bedrijven aan het werk te houden (die subsidie betaalt zich makkelijk terug met BTW, vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting over het geld dat gemoeid gaat bij zo'n opdracht).

@Erapaz Een geventileerde luchtlaag is geen isolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 16-08-2020 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
Woudtwe schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Met Tonzon bedoelde ik ook de folie. Wist niet dat zei ook nog wat anders deden
Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn (of het was enkel voor mij nieuw, eerder ook nooit zo in verdiept...)
Maar je hebt de "grote" thermokussens met de dunne folie (Dit bedoelde ik met Tonzon)

De isolatiefolie is meer een dikkere variant van het bubbeltjesplastic :+
Hier liep ik idd ook al tegen aan.
En naast het feit dat je min. 2 maatregelen moet uitvoeren, geld het niet als je zelf gaat isoleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
SjorsC schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:27:
[...]

En naast het feit dat je min. 2 maatregelen moet uitvoeren, geld het niet als je zelf gaat isoleren...
Dat is zo. Nou laten wij de vloerisolatie uitvoeren, maar een tweede maatregel komt nu niet handig uit. Alleen loop je dan wel 30% subsidie mis. We keken naar spouwmuurisolatie maar ik begrijp online dat als je onvoldoende ventilatie hebt in huis (wij hebben geen mechanische ventilatie) het opvullen van de lucht in de spouwmuur voor vochtproblemen in huis kan zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
[...]

De hele subsidiemaatregel is dan ook eerder een stimulans voor de bouw dan dat het als doel heeft huizen geisoleerd te krijgen. Zelfs al laat ik het doen en betaalt de subsidie in weze de arbeid, dan nog ben ik duurder uit dan dat ik zelf online de materialen zou inkopen("ja meneer, wij werken alleen met onze eigen materialen").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27
Piet_Piraat7 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

Dat is zo. Nou laten wij de vloerisolatie uitvoeren, maar een tweede maatregel komt nu niet handig uit. Alleen loop je dan wel 30% subsidie mis. We keken naar spouwmuurisolatie maar ik begrijp online dat als je onvoldoende ventilatie hebt in huis (wij hebben geen mechanische ventilatie) het opvullen van de lucht in de spouwmuur voor vochtproblemen in huis kan zorgen.
Wij hebben afgelopen zomer meerdere offertes opgevraagd en alle bedrijven geven voor spouwmuur isolatie aan, dat als er nog geen vochtproblemen zijn, je deze ook niet krijgt.

Wij hebben 50m2 met chips de kruipruimte gevuld (kan ja ala ballenbak altijd nog overal bij) en 45m2 spouwmuur isolatie, na aftrek van de 20% subsidie (30% is wel bekend gemaakt, nog niet doorgevoerd) netto euro betaald. Dat verdienen we zo terug.. (en die 10% subsidie krijg ik ook nog terug)

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
basjuh schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Wij hebben afgelopen zomer meerdere offertes opgevraagd en alle bedrijven geven voor spouwmuur isolatie aan, dat als er nog geen vochtproblemen zijn, je deze ook niet krijgt.
Als ik op de websites van de isolatiebedrijven kijk zie ik dit inderdaad ook, maar sommige persoonlijke ervaringen van mensen vertellen weer het tegenovergestelde. In een jaren 30 woning met redelijk wat hout durf ik de gok niet aan om misschien vochtproblemen te krijgen. Dan zou ik eerst eens moeten verdiepen in ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
[...]

Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn (of het was enkel voor mij nieuw, eerder ook nooit zo in verdiept...)
Maar je hebt de "grote" thermokussens met de dunne folie (Dit bedoelde ik met Tonzon)

De isolatiefolie is meer een dikkere variant van het bubbeltjesplastic :+

[...]

Dat is inderdaad degene die ik had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-04 22:27
Hier bijna identieke situatie en overwegingen :w

Eerste idee bij mij was ook "vloer eruit, broodjes/beton/oid" erin, voornamelijk ingegeven om vloerverwarming te kunnen leggen zonder dat de vloer te hoog wordt.

Echter, verschillende inspecteurs meldden dat de vloer in prima staat lijkt te zijn (echt kijken kunnen we pas als we de sleutel krijgen) en ook stevig. Geen reden om te vervangen. Bovendien haal je zo ook het "karakter" uit je jaren '30 huis :9 Vloerverwarming wil mevrouw ook helemaal niet, dus we houden de vloer zoals hij is.

Voor isolatie ga ik voor glaswol of steenwol tussen de balken, dus van onderaf isoleren. Is goedkoop (<15 euro/m2), goed zelf te doen, en isoleert prima. In theorie heb je dan nog wel een koudebrug via de draagbalken, maar: 1) hout isoleert ook, 2) er zijn nog veel meer koudebruggen, en 3) de totale isolatie van zo'n woning is sowieso gelimiteerd (tenzij je echt grondig aan de slag gaat).

EDIT 24-8:
Ik kom op mezelf terug: inmiddels een isolatie-expert gesproken, en wol tussen de balken is juist een recept voor schimmelvorming: glas/steenwol ademt namelijk heel slecht. NIET DOEN dus bij de BG-vloer. (tussenvloeren is overigens geen probleem)

[ Voor 12% gewijzigd door Zwartoog op 24-08-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Zwartoog dankjewel voor het delen. Ik snap de keuze om het zelf te doen goed. Wij kiezen liever ervoor om het uit handen te geven. Voordat ze komen ga ik nog wel even de kruipruimte in om te controleren op houtworm. Die kans hou je toch bij een houten vloer en kan je dan mooi behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:30

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Piet_Piraat7 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, maar in ons (Hilversumse) huis uit '30~ liet mechanische ventilatie zich goed installeren, het is een fikse upgrade voor de luchtkwaliteit in huis. Heb je ook meteen geen irritante naloop-ventilator meer nodig in toilet+badkamer. Zeker als het vereist/bepalend is of je gevelisolatie kunt nemen ja/nee zou ik de mogelijkheden voor MV zeker serieus overwegen. En dat je niet door betonnen verdiepingen hoeft maakt het helemaal goed zelf te doen. :)

Oh, en vergeet de verdiepingsvloeren niet! Achteraf gezien hadden wij het liefst de verdiepingsvloeren verwijderd, dan alles geïsoleerd en daarna alles afgewerkt met steenwol+gips vloerelementen. Nu hebben we het 'achteraf' met steenwol geïsoleerd (zooi vloerplanken eruit peuteren en het steenwol 'inschuiven'.

Qua vloerisolatie beneden zijn wij zijn voor vlokken gegaan i.p.v. tonzon. Zeker als tonzon voor 45~m2 1800e moet kosten, zou ik vlokken overwegen (wij zijn bij Drowa uitgekomen, maar er zijn aanbieders genoeg). Een upgrade is natuurlijk de verdiepingsvloer eruit en deze opnieuw opbouwen van de grond af, maar dat had ons ca. 5-6 keer meer gekost.

Vragen? PM mag altijd. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Goudvis op 17-08-2020 17:24 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Zwartoog schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:08:
Hier bijna identieke situatie en overwegingen :w

Eerste idee bij mij was ook "vloer eruit, broodjes/beton/oid" erin, voornamelijk ingegeven om vloerverwarming te kunnen leggen zonder dat de vloer te hoog wordt.

Echter, verschillende inspecteurs meldden dat de vloer in prima staat lijkt te zijn (echt kijken kunnen we pas als we de sleutel krijgen) en ook stevig. Geen reden om te vervangen. Bovendien haal je zo ook het "karakter" uit je jaren '30 huis :9 Vloerverwarming wil mevrouw ook helemaal niet, dus we houden de vloer zoals hij is.
Vloerverawrming (VV) i.p.v. balken+houten vloer is een logische oplossing als de balken bv. vervangen moeten worden, maar het comfort kan ook een argument zijn. Zolang je de budgettaire ruimte hebt is VV m.i. een fikse upgrade in vergelijking met houten vloer en steenwol/glaswol. Wat ook het veelvoorkomende probleem van de 'deinzende vloer' oplost. En de noodzaak voor sokken in de winter wegneemt. :9

Waarom wil De Vrouw geen VV? Slechte ervaringen mee? Horroverhalen over koudeval? (wat best kan voorkomen als je zeg heel veel glas hebt, slecht isolerend glas hebt of slecht geïsoleerde muren hebt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Goudvis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Qua vloerisolatie beneden zijn wij zijn voor vlokken gegaan i.p.v. tonzon. Zeker als tonzon voor 45~m2 1800e moet kosten, zou ik vlokken overwegen.
Waarom precies?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Goudvis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Oh, en vergeet de verdiepingsvloeren niet! Achteraf gezien hadden wij het liefst de verdiepingsvloeren verwijderd, dan alles geïsoleerd en daarna alles afgewerkt met steenwol+gips vloerelementen. Nu hebben we het 'achteraf' met steenwol geïsoleerd (zooi vloerplanken eruit peuteren en het steenwol 'inschuiven'.
Waarom dat? Geluidsisolatie? Of warmte? Zonder isolatie heb je automatisch vloerverwarming voor de verdiepingen :Y
Waarom wil De Vrouw geen VV? Slechte ervaringen mee? Horroverhalen over koudeval? (wat best kan voorkomen als je zeg heel veel glas hebt, slecht isolerend glas hebt of slecht geïsoleerde muren hebt...).
Ziet vooral veel extra werk en extra kosten, en inderdaad onvoldoende mee bekend. Ik vind het zelf overigens ook niet heel erg om geen VV te hebben: heb het uit mezelf nogal snel warm, dus met blote voeten op de koude vloer is voor mij een manier om af te koelen. Heb alleen een gruwelijke hekel aan radiatoren :( Lelijk, geen fijne warmteafgifte, en stoffig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Waarom dat? Geluidsisolatie? Of warmte? Zonder isolatie heb je automatisch vloerverwarming voor de verdiepingen :Y

[...]

Ziet vooral veel extra werk en extra kosten, en inderdaad onvoldoende mee bekend. Ik vind het zelf overigens ook niet heel erg om geen VV te hebben: heb het uit mezelf nogal snel warm, dus met blote voeten op de koude vloer is voor mij een manier om af te koelen. Heb alleen een gruwelijke hekel aan radiatoren :( Lelijk, geen fijne warmteafgifte, en stoffig.
Dat laatste kan je oplossen door je huis goed te isoleren.

Meer isoleren betekent met lagere watertemperatuur stoken. Lagere temperatuur verwarming voelt een stuk prettiger aan en zorgt voor minder trek en dus ook minder stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@_JGC_ Dat is inderdaad iets dat ik tijdens dit onderzoek tegen kwam. Plan is idd om de temperatuur van de CV zo laag mogelijk te zetten. Voorkomt ook de hittegolven die m'n vrouw veroorzaakt als ze de verwarming na een koude dag/nacht lekker hoog zet :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Goede vraag! Dat was een beetje het resultaat van de omstandigheden en wat ik begrepen had uit research. Alles zal vast niet 100pct kloppen, but here goes: :P
- Waarom geen Tonzon: De balken van de vloer op twee punten 'in het midden' al ondersteund werden, en we het 'deinzen' van de vloer wilden opheffen door nog zeker op 4 punten de vloer te ondersteunen. Van wat ik begreep heeft Tonzon bij voorkeur ononderbroken banen nodig.
- Waarom geen steenwol/glaswol: steenwol/glaswol zonder dampwerende laag was een optie geweest, maar het installeren was een heidens karwij geweest- bovendien is de kruipruimte bij extreme regenval vochtig geworden. Ik was bang dat minerale wol een natte bende zou worden. :)
- Waarom geen PIR/PUR: Omdat je dat wel kán gebruiken tegen een houten plankenvloer, maar je dan liefst geen dampdichte (onder)vloer erop legt. Wij hadden een dampdichte ondervloer met laminaat in gedachten.

Bovendien lag er 2m³ puin in de kruipruimte rond de muur van de voormalige voorkamer/achterkamer-scheiding. Om dit aan te pakken moest de vloer er over 3x1,5m sowieso uit om er goed bij te kunnen, waardoor vlokjes er zo in lagen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Zwartoog schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

[...]

Geluidsisolatie voornamelijk, maar een woonkamer lang warm houden is op frisse dagen een stuk belangrijker dan je verdiepingen 'vloerverwarmen'. Niets zo irritant als een ketel die elke 5 minuten weer inschakelt omdat al je warmte via bovenverdiepingen vervliegt. Daarom: zorg dat de vertrekken die warm moeten zijn lekker lang warm blijven.

En ik heb het ook behoorlijk snel warm, maar met blote voeten zie je mij 's winters niet op onze onverwarmde laminaatvloer rondlopen hoor. En afkoelen lukt met VV op frisse dagen natuurlijk makkelijk: je bent 's winters in t-shirt en blootsvoets gewoon the coolest kid in the street. 8)

Het mag duidelijk zijn dat ik bij een volgend huis voor vloerverwarming ga. Budgettaire redenen (en 'zo lang blijven we hier niet wonen!') deden ons destijds besluiten het níet te doen, maar stiekem is het best wel chill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:44

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb het zelf gedaan. Isolatie platen van 5 cm dik tegen de grond aan gedrukt. Scheelde me een boel geld en het was lekker koel onder de vloer :) Ervaring rijker en absoluut niet moeilijk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:44

Agent47

I always close my contracts.

Klopt, je mag het alleen niet zelf doen. Ik heb spouwmuur laten doen en HR++ Glas laten plaatsen. Je mag soms wel 13 weken wachten om goedkeuring te krijgen. :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Goudvis schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Geluidsisolatie voornamelijk, maar een woonkamer lang warm houden is op frisse dagen een stuk belangrijker dan je verdiepingen 'vloerverwarmen'.
Voor welke dikte/Rd ben je gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:08:
Voor isolatie ga ik voor glaswol of steenwol tussen de balken, dus van onderaf isoleren. Is goedkoop (<15 euro/m2), goed zelf te doen, en isoleert prima.
Ik kom op mezelf terug: inmiddels een isolatie-expert gesproken, en dit is juist een recept voor schimmelvorming: glas/steenwol ademt namelijk heel slecht. NIET DOEN dus bij de BG-vloer. (tussenvloeren is overigens geen probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Ik kom op mezelf terug: inmiddels een isolatie-expert gesproken, en dit is juist een recept voor schimmelvorming: glas/steenwol ademt namelijk heel slecht. NIET DOEN dus bij de BG-vloer. (tussenvloeren is overigens geen probleem)
Glas en steenwol is dampopen, ademt in principe prima. Dat ademen werkt overigens ook de andere kant op, dus alleen doen bij droge kruipruimte.

Waar je voor op moet passen is minerale wol met dampscherm, dat ademt helemaal niet en dat is recept voor houtrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ja, zo had ik het eerst ook begrepen, maar ik ben slechts een internet-expert :) Kruipruimte bleek ook behoorlijk vochtig (lag vochtig papier in van zeker >20 jaar geleden).

Als je het laat doen, zit er in ieder geval garantie op. Eens kijken met welke offerte hij komt: de kruipruimte is zeer slecht manouvreerbaar (zand ligt vrij hoog), dus scheelt mij ook dagen priegelen. Chips inblazen is zo gedaan.

Ander weetje: bij spouwmuurisolatie moet je ook de kruipruimte isoleren. Door de dichte(re) spouw is de isolatie ook minder (spouw is een aantal jaar geleden geïsoleerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Zwartoog Wij gaan het laten doen (tonzon), zoiets komt het er dan uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn8tMNaFuEGBMFzC1UTPHaQCdYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iYRVDa0IBlCnndYOCK8jLXm.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1