thuisnetwerk kabel per verdieping?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WeeMc
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 00:28
Hoi Tweakers,

Ik wil thuis een netwerkje aanleggen.

beneden staat de ziggo router
een smart tv
en een pc

eerste verdieping
2 game pc's
1 smart tv
server files films

zolder
1 pc
1 smart tv

wil stugge cat 6 gebruiken om de verdiepingen met elkaar te verbinden en dan per verdieping een switch/patchbordje gebruiken om te verdelen.

nu mijn vraag;
is een kabel voldoende voor het te verwachten verkeer of is het aan te raden om per verdieping een kabel te trekken naar de ziggo box?

graag jullie gedachten

Beste antwoord (via WeeMc op 13-08-2020 23:38)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:27
WeeMc schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:29:
Hoi Tweakers,

een smart tv
en een pc

eerste verdieping
2 game pc's
1 smart tv
server files films

zolder
1 pc
1 smart tv

wil stugge cat 6 gebruiken om de verdiepingen met elkaar te verbinden en dan per verdieping een switch/patchbordje gebruiken om te verdelen.

nu mijn vraag;
is een kabel voldoende voor het te verwachten verkeer of is het aan te raden om per verdieping een kabel te trekken naar de ziggo box?

graag jullie gedachten
Of het voldoende is om 1 kabel te trekken ligt volledig aan je gebruik. Met goede switches zou het geen enkel probleem zijn.

Aangezien bij jou het zwaartepunt op de eerste verdieping lijkt te liggen, zou ik overwegen om vanaf de ziggo router een kabel naar een switch op de eerste verdieping te trekken en vanaf de switch weer een kabel terug naar je benedenverdieping

Vanuit de switch kun je dan weer twee kabels naar de zolder trekken voor de PC en Smart-TV. Dan heb je daar ook geen switch nodig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 15:06

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Als je eenmaal bezig bent met kabels trekken en alles al open hebt liggen zou ik gewoon minimaal 2 kabels per verdieping trekken. De kabels zijn uiteindelijk het geld niet en als je dan toch bezig bent doe het dan in 1 keer goed. Kabels die je op dit moment niet gebruikt kunnen misschien later goed van pas komen.

• WeeMc
Eens met je, maar wat ik eigenlijk probeer te vragen; is het echt nodig in theorie? zit data verkeer van verschillende apparaten elkaar dwars in een kabel?

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Nope data verkeer zal elkaar echt niet dwars zitten mits je duplex settings goed staan anders zou elk bedrijf onderhand problemen hebben aangezien die meestal maar 1 kabel naar buiten toe hebben.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• WeeMc
precies, dus ik zou dan toch kunnen volstaan met een kabel per verdieping en dan op die verdieping verdelen met een switch. ik kan dan een switch gebruiken met het aantal poorten dat nodig is per verdieping.

ben niet zo goed met die gbit / mbit cijfers, maar op meerdere plaatsen HD netflix kijken, hoeveel van die 1000mbit bandbreedte van cat6 gebruik je dan eigenlijk?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

WeeMc schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:58:
precies, dus ik zou dan toch kunnen volstaan met een kabel per verdieping en dan op die verdieping verdelen met een switch. ik kan dan een switch gebruiken met het aantal poorten dat nodig is per verdieping.

ben niet zo goed met die gbit / mbit cijfers, maar op meerdere plaatsen HD netflix kijken, hoeveel van die 1000mbit bandbreedte van cat6 gebruik je dan eigenlijk?
Dat ligt aan de setting bij netflix. Maar dat zit ergens in een orde van grote van 40 gelijktijdige streams voor je in de problemen komt. Dus daar zou ik me nu niet druk over maken.

De reden dat je trouwens cat6 ipv cat5e trekt is om dat daar 10.000 mbit overheen kan ipv 1000.
In hoeverre dat nog ooit interesant gaat zijn voor de gemiddelde gebruiker is een beetje de vraag :
want alles word meer en meer cloud, waarbij het internet zwaar de beperkende factor is.

Maar zoals @Hurricane het prijsverschil tussen cat6 en 5e is momenteel zo weinig dat je net zo goed meteen cat6 kunt trekken. Want als die kabels er eenmaal inzitten wil je ze niet meer vervangen als je over 10 jaar toch een dikke 10Gbit nas gaat plaatsen.

[ Voor 29% gewijzigd door heuveltje op 13-08-2020 12:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:34

Pierre

Van nature lui!

Ik heb Cat 5e liggen in mijn huis en dat werkt prima om alles te zien wat ik maar wil. Geen enkel probleem dus waarom Cat 6 gebruiken geen idee, let er wel op dat het stug is.

En dan wordt het moeilijk om door een buis te voeren in de muur.

En als je kabels gaat kopen is het misschien ook verstandig om dit topic door te lezen
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 23:34
Pierre schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:10:
Ik heb Cat 5e liggen in mijn huis en dat werkt prima om alles te zien wat ik maar wil. Geen enkel probleem dus waarom Cat 6 gebruiken geen idee, let er wel op dat het stug is.

En als je kabels gaat kopen is het misschien ook verstandig om dit topic door te lezen
Leg gewoon CAT6 aan. Kabels liggen er meestal wel een tijdje en straks met de 16K stream kan 10gbps misschien wel wenselijk zijn. Of de kabel CAT5e of CAT6 levert geen groot verschil in prijs op! Het aanleggen kost het meeste tijd/geld.

Met 1 CAT6 kabel naar iedere verdieping heb je dus 1gbit (of 10 gbit met de juiste apparatuur) tussen de verdiepingen. Met een switch verdeel je die weer naar de andere kabels van die etage.

1 Gbit is genoeg voor nu.

Misschien dat ik de NAS of zoals jij het noemt: "server files films" via een eigen kabel direct op de Ziggo router aansluiten. Zodat verdieping 1 geen last heeft als de pc op zolder of de pc beneden de NAS met volle 1 Gbit gaat downloaden. Als juist voornamelijk de game pc's de NAS gebruiken en die andere pc's niet, dan juist zo laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dennis112 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:59:
Nope data verkeer zal elkaar echt niet dwars zitten mits je duplex settings goed staan anders zou elk bedrijf onderhand problemen hebben aangezien die meestal maar 1 kabel naar buiten toe hebben.
duplex settings????

we zin de tijd van 10mit hubs met cat3 wel voorbij hoor.

Elke gegabit connectie bepaalt zelf wel welk paar hij welke kant op gebruikt. zelf met fast ethernet is het geen discussie.
2 kabels naast elkaar kunnen nooit collisions veroorzaken

Iperf

• WeeMc
Heb deze konig kabel al gekocht. leekt me goed.

Ga denk ik maar voor 1 naar zolder, 2 naar boven verdieping om NAS te scheiden, en 1 naar woonkamer.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 23:34
WeeMc schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:32:
Heb deze konig kabel al gekocht. leekt me goed.

Ga denk ik maar voor 1 naar zolder, 2 naar boven verdieping om NAS te scheiden, en 1 naar woonkamer.
Als je patch panelen wil, dan heb je juist een "Vaste/solide kern" nodig. Die kabel heeft een flexibele kern en is daardoor niet ideaal voor het aansluiten op patch panelen/WCDs.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zo te zien heb je Snoer gehaald, geen draad (massieve kern) dit is niet de "stugge"" die je zocht

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Pierre schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:10:

Cat 5e vervangen door Cat x heeft weinig meerwaarde zolang je genoeg hebt aan 1000 Mbit (zoals het gros van de huishoudens).

Maar als je nieuw gaat leggen zijn de meerkosten dermate laag, dat Cat 6 aan te bevelen is. De komende 10 jaar zal 10.000 Mbit geen beperking zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Geen idee waarom het nu ineens over netwerk kabel type gaat.
Hij zei gewoon Cat6 te gebruiken en als dat voor een vaste installatie is zal dat stugge kabel zijn.
Dus op dat gebied alles ok.

Verder zit data verkeer over een kabel elkaar natuurlijk wel in de weg.

Als je een kabel naar de eerste verdieping trekt, daar een switch plaats en vandaar weer een kabel naar de tweede verdieping zal alleen het verkeer tussen de eerste en tweede verdieping elkaar niet in de weg zitten, maar alles wat naar benden moet zit elkaar natuurlijk wel in de weg.
Uiteraard komt al het verkeer op de begane grond weer in een switch en als het bijvoorbeeld allemaal het internet op moet dan zit het in alle gevallen elkaar daar weer in de weg.

Of dat erg is, is weer een heel andere vraag.

Een ultra HD stream van netflix vergt ongeveer 25MBps en je netwerk is 1000Mbps.
Dus over een kabel kun je 30 a 40 stuks ultra HD netflix streams sturen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
WeeMc schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:29:
Hoi Tweakers,

een smart tv
en een pc

eerste verdieping
2 game pc's
1 smart tv
server files films

zolder
1 pc
1 smart tv

nu mijn vraag;

graag jullie gedachten
Of het voldoende is om 1 kabel te trekken ligt volledig aan je gebruik. Met goede switches zou het geen enkel probleem zijn.

Aangezien bij jou het zwaartepunt op de eerste verdieping lijkt te liggen, zou ik overwegen om vanaf de ziggo router een kabel naar een switch op de eerste verdieping te trekken en vanaf de switch weer een kabel terug naar je benedenverdieping

Vanuit de switch kun je dan weer twee kabels naar de zolder trekken voor de PC en Smart-TV. Dan heb je daar ook geen switch nodig.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:41

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heb dit bij sommige panden ook zo aangepakt. Kabel per verdieping, vanuit daar weer verdere splitsing.

Werkt gewoon.

Als je nog op zoek bent naar goedkope switches zou je pricewatch: TP-Link LS1005G kunnen overwegen; die is een tientje bij de Action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Fish schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

duplex settings????

we zin de tijd van 10mit hubs met cat3 wel voorbij hoor.

Elke gegabit connectie bepaalt zelf wel welk paar hij welke kant op gebruikt. zelf met fast ethernet is het geen discussie.
2 kabels naast elkaar kunnen nooit collisions veroorzaken
Mensen die denken dat duplex mismatches alleen kunnen ontstaan met een hub :F

Het zal je verbazen hoe vaak ik in een maand tijd nog duplex mismatches tegenkom in klant netwerken zowel op het Lan als op de Wan aansluiting en dus niet met hubs. Dus als je denkt dat die tijd voorbij is dan werk je zelf waarschijnlijk niet in de IT of onderhoud je maar 1 bedrijfsnetwerkje.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
1 Gbps is per definitie altijd full duplex.

En tegenwoordig is echt alles default "auto negotiate" en "auto mdi-X".
Iets anders is echt meer dan 15 jaar oud of iemand moet heel bewust iets naar half duplex gezet hebben en op unmanaged switches kan dat ook helemaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 14-08-2020 11:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
heuveltje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Dat ligt aan de setting bij netflix. Maar dat zit ergens in een orde van grote van 40 gelijktijdige streams voor je in de problemen komt. Dus daar zou ik me nu niet druk over maken.

De reden dat je trouwens cat6 ipv cat5e trekt is om dat daar 10.000 mbit overheen kan ipv 1000.
In hoeverre dat nog ooit interesant gaat zijn voor de gemiddelde gebruiker is een beetje de vraag :
want alles word meer en meer cloud, waarbij het internet zwaar de beperkende factor is.

Maar zoals @Hurricane het prijsverschil tussen cat6 en 5e is momenteel zo weinig dat je net zo goed meteen cat6 kunt trekken. Want als die kabels er eenmaal inzitten wil je ze niet meer vervangen als je over 10 jaar toch een dikke 10Gbit nas gaat plaatsen.
Wat ik mij afvraag hierover. Bij een switch die niet route, gaat het verkeer naar de router. Zou deze zoveel data kunnen verwerken? 10.000mbit lijkt mij niet. Misschien dat de switch 10 x 1gbit aan poorten heeft, maar hoe gaat de router ervoor zorgen dat deze snelheid doorgevoerd gaat worden?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Luxicon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Wat ik mij afvraag hierover. Bij een switch die niet route, gaat het verkeer naar de router. Zou deze zoveel data kunnen verwerken? 10.000mbit lijkt mij niet. Misschien dat de switch 10 x 1gbit aan poorten heeft, maar hoe gaat de router ervoor zorgen dat deze snelheid doorgevoerd gaat worden?
De router hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de clients met elkaar kunnen praten, die voert geen data door. De switch zorgt ervoor dat de data doorgevoerd wordt.

Deze 1 Gbps switch kan 18 Gbps verwerken

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Deze 10 Gbps switch kan 416 Gbps verwerken

pricewatch: Netgear XS728T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

De router hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de clients met elkaar kunnen praten, die voert geen data door. De switch zorgt ervoor dat de data doorgevoerd wordt.

Deze 1 Gbps switch kan 18 Gbps verwerken

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Deze 10 Gbps switch kan 416 Gbps verwerken

pricewatch: Netgear XS728T
Oke, maar klopt het dat dit anders wordt, wanneer je verkeer tussen VLAN's uitwisselt? Misschien dat het uitmaakt, als iemand data wil uitwisselen tussen VLAN's (bijvoorbeeld met een NAS)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Luxicon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Oke, maar klopt het dat dit anders wordt, wanneer je verkeer tussen VLAN's uitwisselt? Misschien dat het uitmaakt, als iemand data wil uitwisselen tussen VLAN's (bijvoorbeeld met een NAS)
Zo goed ben ik niet thuis in die materie. Ik vermoed dat de routing ingewikkelder wordt en daardoor meer vraagt van de hardware van de router. Maar de data zal nog steeds via de switch lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dennis112 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Mensen die denken dat duplex mismatches alleen kunnen ontstaan met een hub :F

Het zal je verbazen hoe vaak ik in een maand tijd nog duplex mismatches tegenkom in klant netwerken zowel op het Lan als op de Wan aansluiting en dus niet met hubs. Dus als je denkt dat die tijd voorbij is dan werk je zelf waarschijnlijk niet in de IT of onderhoud je maar 1 bedrijfsnetwerkje.
Wat dus niet zo zeer aan je instellingen die fout zijn maar aan de negotiation welke fout gaat. welke je oplost door het vast in te stellen. wat niet nodig moet zijn.

maar indulge me. hoe vaak kom je het in een maand tegen? en is dt bij gbit of meer bij (fast) ehthernet?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fish schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Wat dus niet zo zeer aan je instellingen die fout zijn maar aan de negotiation welke fout gaat. welke je oplost door het vast in te stellen. wat niet nodig moet zijn.

maar indulge me. hoe vaak kom je het in een maand tegen? en is dt bij gbit of meer bij (fast) ehthernet?
Best vaak gok ik...

Ik moest recent helpen met troubleshooten van constatering dat veel mensen met een snel internetproduct hun snelheid niet haalden. Men had een histogram gemaakt van alle gemeten snelheden. Er zat een grote piek bij de juiste snelheid voor het product. Er zat een kleinere, rare piek dat onderwerp was van het onderzoek. Maar groter dan beide pieken bij elkaar was de piek bij exact 94Mbps, oftewel wat over een 100Mbps link gaat min (TCP) overhead. Meer dan de helft van mensen die speedtest uitvoerden op een premium product had ergens in de keten een 100MbE link :o

Dat kan komen door oude switches en routers, maar steekproeven wezen erop dat veruit de meeste goede apparatuur hadden, maar door slecht geinstalleerde kabels terugvielen op vier aders dus 100MbE. En zodra dat gebeurt, zit je weer in duplex mijnenveld.

Dat gezegd, duplex mismatch bij 100MbE haal je er zo uit: netto throughput van 3-4Mbps met enorm veel collisions.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Luxicon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Met VLANs zit je al aan de managed switches, neem dan een layer 3 managed switch en die routert je VLAN verkeer al. Met een layer 2 switch zal verkeer tussen verschillende VLANs door de router moeten gaan.

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1