Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsander
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb recentelijk een nieuwe pc gekocht (zelf in elkaar gezet), en hierbij deze geprobeerd op een gegeven moment aan te doen. Niks. Helemaal niks. Voeding deed niks, geen fan. Niks. Weet iemand hoe dit komt, of waar dit aan ligt? Dank alvast! Specs staan hieronder. Ik heb zelf ergens gelezen dat het de 3 3200g kan zijn die niet compatibel is in de bios, maar dan hoort hij toch gewoon op te starten?
...

AMD Ryzen 3 3200G
GIGABYTE A320M-H
CRUCIAL MX500 250GB M.2 SSD
...

Ik heb al veel geprobeerd. Van kabels controleren tot aan knopjes controleren. Niks werkt. :'(
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik heb zelf ergens gelezen dat het de 3 3200g kan zijn die niet compatibel is in de bios, maar dan hoort hij toch gewoon op te starten?

Erm nee, ik vrees dat dit precies inhoud dat hij niet op hoeft te starten.
Of dat het geval is, of dat je iets anders fout gedaan hebt is iig moeilijk te beoordelen zo
heb je dat mobo nieuw gekocht ? zo ja zit er ergens een sticker op welke bios versie het is ?

verder de standaard vragen. 4/8 pin power connector goed aangesloten, moederbord standoffs gebruikt, al geprobeerd te starten zonder de powerknop te gebruiken, kun je met een andere psu testen etc...

Overigen heb je je eigen niet geholpen gedaan met dat geheugen, zeker op integrated graphics wil je juist iets sneller dual channel geheugen. al zal het wel meevallen als je er geen spellen op speelt

[ Voor 48% gewijzigd door heuveltje op 12-08-2020 19:52 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsander
Vergeten aanvulling van producten.
Be Quiet! System Power 9 CM 400W.
Crucial DDR4 1x8GB 2666 - [CT8G4DFS8266]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Aan/uitknop wel goed aangesloten?

Anders even testen met een schroevendraaier.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:52
Post eens wat foto's van hoe je alles hebt aangesloten/gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsander
Denk dat er toch iets niet goed is met de aansluitingen hetzij er iets intern is. Gierde foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsander
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zW3_pj5jk_6ins4B7sb9jcF_qPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Z023vm0MSjTLXS9aZcBGI2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHtlAt2ljg5oVDf_fORZ42RVWZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYA2p8BpyjuLWoedYPI0MkCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPMISNJzg71MZXgnsLLui5wsfTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8x7mwjZrZZJZqBM07SML5U0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGS10DMlq2mBl6FDexOOWAwpWxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSapbqls3Drurrp3zqAPhUkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmBqigfrdHXa-TWXImS3mCf4VV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afHF2Nr5mZkduaMjGY894yM4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
Wat gebeurd er als je de reset knop indrukt? volgens mij heb je wat verwisselt zoals het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je hebt je reset en power aansluiting op het F-panel waarschijnlijk verwisseld.

https://download.gigabyte...b_manual_ga-a320m-h_e.pdf
Op pag.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsander
Nog steeds niks. Heb ze ook weer terug omgewisseld. (Las ergens dat het met de reset knop en de power knop was, maar dat werkt dus ook niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:52
Rest en powerknop werken exact hetzelfde dus zou die met de resetknop moeten kunnen starten.

Heb je spacers tussen de behuizing en het moederbord geplaatst?

Welke behuizing heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47
Dsander schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:31:
Nog steeds niks. Heb ze ook weer terug omgewisseld. (Las ergens dat het met de reset knop en de power knop was, maar dat werkt dus ook niet.)
Dan doe je het verkeerd.

Vanaf je foto bekeken van links naar rechts, eerst bovenste rij dan onderste rij in deze volgorde aansluiten:

Boven (vanaf de foto bekeken):
1: niets aansluiten.
2: Reset +
3: Reset -
4: HDD -
5: HDD+

Onder (vanaf de foto bekeken):
1: Power -
2: Power+
3: Power led-
4: Power led+

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:23
bierschuit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:30:
Je hebt je reset en power aansluiting op het F-panel waarschijnlijk verwisseld.

https://download.gigabyte...b_manual_ga-a320m-h_e.pdf
Op pag.16
Dit. Op de foto zit het duidelijk verkeerd om.

Als dat het nog niet oplost zou ik persoonlijk de psu testen met het doorverbinden van de 2 juiste pinnen. Persoonlijk beveel ik die optie alleen niet aan voor beginners. Dus op eigen risico en eigen research.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsander
Uszka schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:37:
Rest en powerknop werken exact hetzelfde dus zou die met de resetknop moeten kunnen starten.

Heb je spacers tussen de behuizing en het moederbord geplaatst?

Welke behuizing heb je?
Ik heb de Aerocool CS-1103. Ja er zaten al een aantal standoffs bij, heb er nog 2 bij moeten plaatsen. Maar deze kreeg ik niet muurvast zoals de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsander
computerjunky schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

Dit. Op de foto zit het duidelijk verkeerd om.

Als dat het nog niet oplost zou ik persoonlijk de psu testen met het doorverbinden van de 2 juiste pinnen. Persoonlijk beveel ik die optie alleen niet aan voor beginners. Dus op eigen risico en eigen research.
Klopt
Heb ze nu allemaal in de juiste maar nog steeds no result. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:53
Misschien onnodige vraag, maar voor de zekerheid:
Zit het knopje achterop de voeding op ‘aan’ en niet op ‘uit’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Gebeurt er helemaal niets? Geen fans die een halve millimeter bewegen of een lampje dat aan en weer uit gaat? Als dit niet zo is zal het of de PSU of het mobo zijn.

Verder nog, heb je je stroom ingeplugd en weet je zeker dat je wall socket werkt?

[ Voor 20% gewijzigd door peize9 op 12-08-2020 22:26 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 22:44
Schakelaar op de voeding omgezet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:08
Dsander schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:31:
En als je ze 180 graden draait?

Wat ik bedoel is met de tekst naar beneden en pinnen naar boven (nu is dat andersom op die foto)

En ik bedoel wel op diezelfde plekken aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/kowuMWYraXr6xMDsfgMXwVCfemObuIwHEuMKlK411_aEUmGiXk5TAvCI7S37xnJZ0Tn6Vb6PKfCXCIiXQiaOeEi--VLMO9F-bjUOApJHw6emfoAoM1EudDvbMOy75_PjbbpRrcYme4gJ7cfDQ3xWddA

Zoals hier, de tekst van die aangesloten kabels is naar beneden gericht.

[ Voor 25% gewijzigd door Mizgala28 op 12-08-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Mizgala28 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

En als je ze 180 graden draait?

Wat ik bedoel is met de tekst naar beneden en pinnen naar boven (nu is dat andersom op die foto)

En ik bedoel wel op diezelfde plekken aansluiten.

[Afbeelding]

Zoals hier, de tekst van die aansluitingen is naar beneden gericht.
Voor power en reset hoort dit niets uit te maken. Alles wat een switch doet is beide zeiden kort contact laten hebben. Als je toch even wil testen of het niet mis is daarmee, gebruik een klein metaal iets (schroevendraaier, paperclip wat dan ook) en tik beide zeiden even tegelijk aan. Dan weten we zeker of het werkt of niet.

https://cdn.instructables...VUQB2/FQWAQ4XIVCVUQB2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door peize9 op 12-08-2020 22:47 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:08
peize9 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:32:
[...]

Voor power en reset hoort dit niets uit te maken. Alles wat een switch doet is beide zeiden kort contact laten hebben. Als je toch even wil testen of het niet mis is daarmee, gebruik een klein metaal iets (schroevendraaier, paperclip wat dan ook) en tik beide zeiden even tegelijk aan. Dan weten we zeker of het werkt of niet.
Schroevendraaier is sowieso een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsander
rajeckm schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:25:
Misschien onnodige vraag, maar voor de zekerheid:
Zit het knopje achterop de voeding op ‘aan’ en niet op ‘uit’?
Yep, aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02

AzzKickah

06-CENSORED

Dsander schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:19:
[...]

Klopt
Heb ze nu allemaal in de juiste maar nog steeds no result. :'(
Doe nog eens foto's dan?

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Dsander
Het kan ook zijn dat het kabeltje los zit aan de power button zijn zijde. Dus neem het advies van de schroevendraaier aan wat meerdere hier geven.

Gewoon met een grote kruiskop, platte kop, mes, whatever van metaal nemen en het circuit sluitend maken door ze tegen die twee pinnetjes aan te houden. Hoeft maar een halve tot hele seconde te duren.

Hier een videootje: YouTube: How to Jump A Motherboard Without Power Button

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:25
Ik zie dat je geen speaker hebt aangesloten op het moederbord. Dat raad ik je wel aan. Als er iets mis is (cpu defect, geheugen defect of niet goed geplaatst, geen videokaart) dan geeft het moederbord dmv een serie piepjes via de speaker aan wat er niet goed werkt. Je kunt de serie in de handleiding van je moederbord opzoeken.

Zo had ik ooit een build gemaakt met een Ryzen 2600 zonder videokaart. Ja, dat wil dus niet. Het moederbord piept dan 5x om aan te geven dat er geen videokaart aanwezig is.

• Dsander
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat als ik de voeding aansluit, en aandoe. Er een ontzettend hoge piep komt uit de voeding. Zou die dan kapot zijn en evt andere onderdelen gemold hebben?

• WouterG1989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-11-2024
In het kader van meedenken, ik weet er niet zoveel vanaf, een vraag aan de mede Tweakers. Kan het zijn dat de voeding die word gebruikt te licht is voor het werk wat hij moet verzetten, er daarom niet genoeg power naar de componenten gaan en de PC van de TS daarom weigert te werken?

Klinkt mij als zoiets in de oren of dat de voeding toch onverhoopt de geest heeft gegeven aangezien het uit jullie reacties niet meer lijkt alsof connectoren verkeerd zijn aangesloten?

*wijziging*
Ik vond dit topic hier op tweakers waar een zelfde probleem word beschreven. Daar word een defecte voeding geconstateerd. Misschien dat dit je helpt?

voeding hoge pieptoon

[ Voor 42% gewijzigd door WouterG1989 op 13-08-2020 14:29 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zet je geheugenmodule eens in het andere slot, dichter bij de processor

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 10:44
Dsander schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:57:
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat als ik de voeding aansluit, en aandoe. Er een ontzettend hoge piep komt uit de voeding. Zou die dan kapot zijn en evt andere onderdelen gemold hebben?
Dat is best wel goed mogelijk. Dit klinkt als een flinke coil whine, niet iets wat je wilt hebben in een PSU (hier een goede uitleg: https://www.howtogeek.com...ies-make-a-whining-noise/)

Gewoon terugsturen dus.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-06 11:17
WolfsRain schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:48:
[...]

Dat is best wel goed mogelijk. Dit klinkt als een flinke coil whine, niet iets wat je wilt hebben in een PSU (hier een goede uitleg: https://www.howtogeek.com...ies-make-a-whining-noise/)

Gewoon terugsturen dus.
Coil whine heeft niets te maken met de werking van de PC. Is puur een geluid van wrijving van de fan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Torac schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Coil whine heeft niets te maken met de werking van de PC. Is puur een geluid van wrijving van de fan.
Euh... Nee, niet dus. Coil whine is een geluid dat komt door elektronische componenten op printplaten, voornamelijk componenten die spanning en stroom reguleren. Als daar stroom doorheen loopt, kan het een pieptoon genereren, coil whine genaamd. Dat heeft niets met ventilators te maken.

Cunning linguist.

• Dsander
Oké, terugsturen dus. Ik ga morgen bij een kennis langs die nog een 2e voeding heeft. Ga ik die testen. Horen jullie morgen weer van mij!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:52
Maar coil whine an sich is niet schadelijk, of zegt iig niet dat een product stuk is. Irritant is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:23
spokje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:42:
Maar coil whine an sich is niet schadelijk, of zegt iig niet dat een product stuk is. Irritant is het wel.
Persoonlijk heb ik daar toch een andere mening over. Iedere gpu, moederbord, voeding met coil whine die ik gehad heb is vroegtijdig overleden iedere die het niet had hebben het lang gedaan en of doen het nog steeds.

Toeval of niet bij mij gaat IEDER product met coil whine direct terug want anders gaan ze wel net na de garantie kapot. Bin there done that.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De meeste computervoedingen of adapters hebben coil whine. Er zit wel verschil in het volume en frequentie (toonhoogte) ervan. Soms hoor je het nét als je je oor erop legt. Soms hoor je het al vanaf een meter afstand. De belasting van de computer kan een belangrijke rol spelen. Het kan zijn dat je het alleen maar hoort bij een lage belasting. Soms fluit het een deuntje naar gelang de voeding meer of minder moet werken.

Als je jong bent kun je heel hoge tonen horen van 15-18 kilohertz. Iemand van boven de 30 hoort al veel minder en als je 75 bent is het gehoorbereik vaak al gezakt ver onder 10 kHz.

@Dsander is het een luide hoge piep of een zachte hoge piep?

• Dsander
Het is een hoge piep. Ik hoor hem zelf persoonlijk niet heel luid, maar wel aanwezig.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Volgens mij zit de pw knop niet goed aangesloten
Kan je paar foto's uit paar hoeken ervan maken?
De pw moet naast het ontbrekende pinnetje
Naast de reset knop zit een ongebruikt pinnetje

[ Voor 32% gewijzigd door Quacka op 13-08-2020 22:20 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Quacka schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:10:
Volgens mij zit de pw knop niet goed aangesloten
Kan je paar foto's uit paar hoeken ervan maken?
De pw moet naast het ontbrekende pinnetje
Naast de reset knop zit een ongebruikt pinnetje
Topic doorlezen, normaal heeft ie dat al veranderd maar de foto nog geen update gegeven.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Toch wil ik graag zien dat het klopt..

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsander
Ik ben er na wat testen in een andere pc, achter gekomen dat de voeding gewoon werkt. Het ligt dus aan het mobo. Ik ga 'm opsturen vandaag en als ik de nieuwe heb zal ik meer laten horen. In ieder geval bedankt iedereen die mee heeft geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 10:44
Bart ® schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Euh... Nee, niet dus. Coil whine is een geluid dat komt door elektronische componenten op printplaten, voornamelijk componenten die spanning en stroom reguleren. Als daar stroom doorheen loopt, kan het een pieptoon genereren, coil whine genaamd. Dat heeft niets met ventilators te maken.
Klopt!

Dat stond ook in de link, maar verder bij een nieuw product met garantie, zeker een voeding, dan zou ik de voeding gewoon terugsturen (ookal is het gros van de coil whines absoluut geen issue). Zoals ook de conclusie van het artikel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pgg3ki81XzU_yge574-52e3rcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1HoJO5jJSUMGdAceH6dUYf0X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 15-08-2020 18:00 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:45

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dsander schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:34:
Ik ben er na wat testen in een andere pc, achter gekomen dat de voeding gewoon werkt. Het ligt dus aan het mobo. Ik ga 'm opsturen vandaag en als ik de nieuwe heb zal ik meer laten horen. In ieder geval bedankt iedereen die mee heeft geholpen!
En? Hoe is dit afgelopen?
Wil dit Moederbordje aanschaffen namelijk voor een cheap build.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
Denk niet dat het aan je MOBO ligt. Ik heb vorige week een Ryzen 3 3200G samengesteld i.c.m met een Asus Prime B450M-A. Die wou eerst niet booten. Lag uiteindelijk aan het werkgeheugen. De werkgeheugen die je hebt aangeschaft staat niet op de getest lijst van werkgeheugen icm met je moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsander
MrMarcie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:31:
[...]

En? Hoe is dit afgelopen?
Wil dit Moederbordje aanschaffen namelijk voor een cheap build.
Goed! Had achteraf gewooon een kabeltje slecht aangsloten :)
Pagina: 1