Bottleneck 2070 super - i5-8400 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views

Vraag

• xXabrussi
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-02-2024
Hey medetweakers, ik kon een nieuwe RTX 2070 Super op de kop tikken voor 435 dus heb ik dat maar gedaan. Dit pas gedaan hebbend nadat ik op internet had onderzocht of het een bottleneck is met mijn processor i5 - 8400. Nu kwam ik op deze site uit:

https://pc-builds.com/cal..._RTX_2070_SUPER/0NX14oo4/

Pas toen ik hem gekocht had, kwam ik er achter dat ze de test hebben gedaan op 120% van de processor. tenminste, dat is wat er op die website staat.

Nu vraag ik mij af, deze processor is niet te overclocken is mij verteld, dus waar staat deze 120% voor, wat houd het in?Betekend het dat wanneer de turboclock aanstaat, dat hij dan op 120% draait? Ik kan er namelijk helemaal niets over vinden..

Ik hoor het graag en bedankt alvast!

Alle reacties

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 22:25
Ten eerste werkelijk geen ik geen idee wat er bedoeld word met 120% van de processor.
De link werkt ook niet dus daar kunnen we ook niets mee.

Of de 8400 een bottleneck is? Ja en nee. Dat hangt af van je definitie van bottleneck.
De 1 (ik) vind een bottleneck al als je meer fps uit dezelfde gpu kan halen met een snellere cpu ondanks dat de gpu 100% belast is.
En de ander vind een bottleneck pas als je gpu niet om 100% draait omdat je cpu/ram het niet bij kan benen.

Dus wat mij betreft gaat je cpu een bottleneck zijn en waarschijnlijk ook je ram wat niet snel zal zijn. dus en je cpu en je ram houden de gpu op. hoeveel dit is hangt af van een aantal factoren (met name de game en je ram en mogelijk je cooler al is 4000 mhz 6 cores niet echt moeilijk te coolen.
De ene game heeft heel veel baat bij een snelle geclockte cpu de andere zelfdzame game wil meer cores als 6 en weer een andere game wil sneller geheugen. Gebaseerd op die factoren is het verschil is ergens tussen 0 en 35% met zelfs nog uitschieters daarboven.

Nou het belangrijkste. is dit voor JOU belangrijk. Je heb een kaart van 435 euro die x fps haalt.
Wil je meer fps heb je 3 opties (afhankelijk van eerder genoemde factoren)

1. sneller ram.
2. snellere cpu.
3. snellere gpu.

optie 1 kost je tussen de 150 a 200 euro en het resultaat zal verschillen per game.
optie 2 zal je in de meeste games meer fps geven maar kost je al 250 euro voor een 10600k of 390 euro voor de betere oplossing de 10700k en daar komt dan nog 150 a 200 voor een moederbord bij.
En dan is er nog optie 3 een nieuwe gpu. de enige snellere opties die echt de moeite zijn zijn de 2080 super en 2080ti met een prijskaartje van 730 en meer als 1200. De gpu geeft echter vrijwel in iedere situatie meer fps daar waar bij ram en cpu dit verschilt per game. Met een 2060 en een 10700k haal je waarschijnlijk minder fps als met een 8400 en een 2070 super dus de upgrade niet waard en dus ook de zorgen niet.

Ik heb persoonlijk een 9900k met 4000 mhz cl16 ram in mijn pc gepropt ondanks dat ik maar een 1070 heb maar het is de bedoeling dat mijn pc nog 5 jaar mee gaat en dus was de snellere cpu het waard omdat er nog minimaal 2 andere gpus in komen (de 3070 of 6700xt) en de kaart die over 4 jaar ongeveer uit komt die dan zeker baat zal hebben bij mijn keuze om nu al een cpu upgrade te doen.

Het maakt in jou geval zo goed als niets uit want de eerst volgende upgrade kost je een puist geld.
Bij een nieuwe pc zou mijn advies anders zijn en ook afhankelijk van hoe lang je met een gpu/cpu wil gaan doen.
Gewoon lekker inbouwen, drivertje erop jassen, zeker weten dat je psu het aan kan en gamen met die hap.

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-01 11:45
Ik gok dat je op die site de bottleneck calculator hebt gebruikt. Dit soort calculators slaan vaak nergens op.

Wil je echt weten of je CPU een bottleneck is voor je GPU, draai dan task manager tijdens het spelen van spellen, om te kijken of de load van de CPU naar 100% springt.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:30
Je kunt een bottleneck niet oplossen, hoogstens verplaatsen. Hij is er altijd, maar waar hij ligt is afhankelijk van wat je doet. Wat je doet bepaalt ook of je er last van hebt.

Dus wat doe je en waar heb je last van?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:40

br00ky

Moderator Harde Waren

Dit topic is gesloten.