CNC router voor plastics? ABS, Plexiglas etc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 18:36
Hallo

Ik ben op zoek naar een CNC router voor allerhande soorten plastics. In de 3D printer scene weet ik zo ongeveer wel wat goede toestellen zijn en welke niet, maar in de CNC scene echt helemaal niet.

Ik vind er heel veel terug, waarvan de meeste claimen dat ze wel plastics aankunnen, maar nergens wordt over bijvoorbeeld plaatdikte gesproken. Een plexiglasplaat van 2 mm is natuurlijk iets helemaal anders dan eentje van 8 mm.

Ik heb helemaal geen groot oppervlak nodig, maximum A4. Maar de plastics die ik zou bewerken moeten wel gesneden worden, dus niet gewoon een millimeter graveren of zo.

Ik ben een absolute beginner, en zit aan een prijs van maximum een 300tal euro te denken, is dit haalbaar?
Ik vond deze via all3dp: https://www.sainsmart.com...c-router-3018-pro-diy-kit

Ziet er leuk uit, is er iemand die met dat toestel ervaring heeft? Of met andere toestellen die aan mijn "eisen" beantwoorden?

Bedankt voor het delen van inzichten of ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Voor plastics heb je vooral een speciale frees nodig met een negatieve spaanhoek. Hoe diep je kunt frezen hangt natuurlijk volledig af van het materiaal, het type en diameter van de frees, hoe goed je koeling is, of je enkelzijdig of tweezijdig freest, en tot slot natuurlijk hoeveel vermogen je beschikbaar hebt (al zal dit zelden de beperkende factor zijn bij kunststoffen).

Plaatdikte doet hierin niet ter zake, enkel de freesdiepte is van belang. Plaatdikte is relevant als je bijvoorbeeld wilt (laser) snijden. Als je freest heb je altijd de optie meerdere gangen te programmeren met oplopende freesdiepte.

Gezien je focus op plexiglasplaat vraag ik me echter af of een frees uberhaupt wel is wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Ik heb hier laatst ook op lopen zoeken, en ben er achter gekomen dat dit verre van zo makkelijk is als een 3D printer. De meeste setjes hebben namelijk geen besturing, of geen software.

Het meest complete wat ik zo kon vinden was MakerDreams.it , er was er nog eentje maar die kan ik zo snel niet terugvinden.
De rest heeft toch een heel groot "bouw zelf je cnc" gehalte, en daar moet je dus ook zelf de specificaties bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hint, grote diktes worden nooit in 1x gedaan maar dezelfde route tabel wordt meerdere keren gedraaid met de frees iedere keer een stap lager.

Op Ali kan je bv een 6040 CNC portalfrees kopen. Van heel goedkoop met alleen wat steppers t/m compleet met sturing en freesmotor en al.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 18:36
mcDavid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:42:
Voor plastics heb je vooral een speciale frees nodig met een negatieve spaanhoek. Hoe diep je kunt frezen hangt natuurlijk volledig af van het materiaal, het type en diameter van de frees, hoe goed je koeling is, of je enkelzijdig of tweezijdig freest, en tot slot natuurlijk hoeveel vermogen je beschikbaar hebt (al zal dit zelden de beperkende factor zijn bij kunststoffen).

Plaatdikte doet hierin niet ter zake, enkel de freesdiepte is van belang. Plaatdikte is relevant als je bijvoorbeeld wilt (laser) snijden. Als je freest heb je altijd de optie meerdere gangen te programmeren met oplopende freesdiepte.

Gezien je focus op plexiglasplaat vraag ik me echter af of een frees uberhaupt wel is wat je zoekt?
Bedankt voor jouw antwoord.

Mijn doel is eigenlijk vooral om automatisch creatieve figuren uit een plastic te zagen. Ik dacht dat dit best met een CNC freesmachine ging omdat ik dat vroeger ook zo voor m'n baas deed. (Wel op een veel groter kaliber CNC machine). Ik dacht dat een frees in dit geval ook beter was dan met een lasercutter, omdat ik bij alle betaalbare desktopmodellen enkel het woord "engraving" tegen kom, en dat is niet echt wat ik wil.

Op dit moment dacht ik vooral aan plexiglas of polycarbonaat, gewoon omdat dit erg mooie producten zijn.

Maar als ik jouw uitleg lees, kan ik daar dan uit afleiden dat een toestel zoals ik linke eigenlijk wel genoeg is? Zolang ik een juiste freesbit heb, en eventueel meerdere keren hetzelfde spoor volg op verschillende dieptes om oververhitting tegen te gaan?

Bedankt!
Ik heb hier laatst ook op lopen zoeken, en ben er achter gekomen dat dit verre van zo makkelijk is als een 3D printer. De meeste setjes hebben namelijk geen besturing, of geen software.

Het meest complete wat ik zo kon vinden was MakerDreams.it , er was er nog eentje maar die kan ik zo snel niet terugvinden.
De rest heeft toch een heel groot "bouw zelf je cnc" gehalte, en daar moet je dus ook zelf de specificaties bepalen.
Het is inderdaad anders dan bij 3D printers. Ik heb op zich geen probleem om een kit in elkaar te steken, maar helemaal DIY is toch wat overdreven. Erg mooie machine van MakerDreams, helaas wel een factor 10 over mijn budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Carharttguy schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Bedankt voor jouw antwoord.

Mijn doel is eigenlijk vooral om automatisch creatieve figuren uit een plastic te zagen. Ik dacht dat dit best met een CNC freesmachine ging omdat ik dat vroeger ook zo voor m'n baas deed. (Wel op een veel groter kaliber CNC machine). Ik dacht dat een frees in dit geval ook beter was dan met een lasercutter, omdat ik bij alle betaalbare desktopmodellen enkel het woord "engraving" tegen kom, en dat is niet echt wat ik wil.

Op dit moment dacht ik vooral aan plexiglas of polycarbonaat, gewoon omdat dit erg mooie producten zijn.

Maar als ik jouw uitleg lees, kan ik daar dan uit afleiden dat een toestel zoals ik linke eigenlijk wel genoeg is? Zolang ik een juiste freesbit heb, en eventueel meerdere keren hetzelfde spoor volg op verschillende dieptes om oververhitting tegen te gaan?

Bedankt!
Om 2d-figuren uit te zagen is een frees inderdaad behoorlijk bewerkelijk. Het kán wel maar je zult er flink meer werk aan hebben. Waarschijnlijk ben je dan beter af met een figuurzaagtafel. Dat is weliswaar handwerk, maar vergis je niet hoeveel tijd het gaat kosten om werkstukken in te spannen, je frees te nullen, opnieuw inspannen en nullen voor de andere kant van je werkstuk, vloeken omdat je route niet klopt en de frees dwars door je werkstuk geragd heeft, of omdat je werkstuk losgeschoten is uit de klauw... Het meeste plastic is gewoon rotspul om te verspanen. Polycarbonaat gaat nog wel aardig, plexiglas is een drama.

Lasers waarmee je goed kunt snijden zijn idd niet goedkoop, je zou eens in het K40 Laser engraver/cutter topic kunnen kijken als je iets betaalbaars zoekt. Maar tenzij je van plan bent hier een serieuze hobby van te maken zou ik je aanraden om het gewoon bij online snijservices te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Als alternatief voor online snijservices zou je ook naar een hacker- of makerspace kunnen gaan, die hebben vaak dit soort machines staan die je dan zelf kan gebruiken.

Mbt tot het verschil tussen frezen en laseren.
Met een laser is het lastiger om de exacte diepte te bepalen, je bent eigenlijk of aan het graveren of compleet doorsnijden. (Al die kleine machines heten 'engraver' maar snijden kunnen ze prima)
De andere maten zijn vaak wel nauwkeuriger met een laser en een hele nette rand direct uit de machine.

Frezen kan je wel weer op een veel breder spectrum aan materialen dan laseren, polycarbonaat kan bijv niet in een lasersnijder (acrylaat gaat fantastisch goed), metaal laseren kan ook niet met de simpele machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zag laatst ook een tafelmodel watersnijder voorbij komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1