Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Dag allemaal, ik wil jullie het volgende eens voorleggen;

Ik ben voornemens een eigen zaak te starten waarbij ik het idee heb om mijn jonge, enthousiaste en energieke neefje van 13 jaar hierin mee te nemen. Los van dat ik in hem potentie zie hier een succes van te maken, denk ik dat het voor hem ook interessant en leerzaam is hier vanaf de start aan mee te werken (samen naar de KvK, samen een bankrekening openen, samen nadenken over de branding en uiteindelijk samen de business runnen). En uiteindelijk is het gewoon leuk als oom/neef hier samen iets gaan opbouwen :)

Waar ik over twijfel is om de BV samen in te schrijven, of enkel op mijn naam en hem laten mee werken;

- Samen BV:
Dit zal hem wat meer verantwoordelijkheidsgevoel geven.. "het is van ons samen".. Dit zal echter ook een impact hebben op bijv, mijn broer/schoonzus gezien hij minderjarig is. Hij krijgt dan te maken met belastingaangifte, eventuele impact op kinderbijslag, etc. Moet ik hen belasten met deze rompslomp?

- Eigen BV
of zal ik de BV alleen op mijn eigen naam zetten en hem gewoon mee laten kijken, leren, ervaren, werken etc. Mag een familielid gewoon werken tegen een overeen te komen vergoeding? (idee is dan in het begin geen 'salaris' te geven, samen iets op te bouwen en later als de boel loopt na te denken hoe ik hem ga betalen)

Hebben jullie wellicht ervaring danwel ideeën over deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier lezen is een goed begin:

https://www.arboportaal.n...rdt%2C%20geldt%20de%20NRK.

Dat hij al 13 is helpt in ieder geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
Hij is 13, hoeveel uur per dag mag hij werken denk je?
Is een handtekening van hem rechtsgeldig denk je?

https://www.arbeidstijden...elgeving-werken-kinderen/

mss off topic, maar over een paar jaar zit je met een puber gevuld met hormonen en totale desinteresse in dingen zoals werk.

[ Voor 26% gewijzigd door Tens op 12-08-2020 11:50 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Wat vinden de ouders van dat kind er van?
En wat als hij straks gaat puberen en andere interesses krijgt?

Ik vind het nogal gedurft! :P

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kattapult schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:44:
...idee is dan in het begin geen 'salaris' te geven, samen iets op te bouwen en later als de boel loopt na te denken hoe ik hem ga betalen)
Kritische noot; het wordt vast gezellig op de familie-BBQ als het bedrijf in korte tijd miljoenen omzet maar je neefje niet "betaald" mag worden of dat je er (vanzelfsprekend niet) een dubbele moraal op nahoudt voor iemand van 13 en de navenante beloning voor zo iemand.

Eerlijk gezegd: ik zou ook even de ouders van het neefje erbij betrekken. Want stel dat het wel miljoenen oplevert en je betaalt eventjes 90K per jaar aan je neefje, dat valt dan wel onder een fijn verzamelinkomen en dan denkt de fiscus... $$$

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
En omgekeerd, als de boel failliet gaat, wat dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10

Herman

FP ProMod
'Samen' met een 13-jarige een BV oprichten is al een hele grote hobbel:
Kun je een rechtspersoon oprichten als je nog minderjarig bent?

Nee dat kan niet. In beginsel ben je dan minderjarig en ben je voor de wet handelingsonbekwaam. Je mag wel een brood kopen of een fiets. Maar dergelijke grote rechtshandelingen kun je niet zelfstandig uitvoeren. Je hebt toestemming nodig van je ouders. Zij zijn namelijk ook 100% aansprakelijk voor jouw handelen. Je kan hier ook onderuit komen door bij de kantonrechter te verzoeken om een handlichting. Lees hierover meer op de sites van Het Ondernemersplein of De Rechtspraak.
Een model verzoekschrift handlichting tref je aan op onze zustersite overeenkomsten.nl.
In casu:
Je goede intenties ten spijt, maar ik zou hier niet aan beginnen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Herman op 12-08-2020 12:07 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
TS hier: ouders zijn op de hoogte. Vinden het een leuk initiatief en staan hier achter. Werk is alleen op vr/za/zo middag; omzet is echt geen miljoenen. Gewoon een klein leuk simpel bedrijfje; hij doet taak A, ik doe taak B. Niet te moeilijk allemaal.

Maar nu de formaliteiten om de hoek komen kijken, komen dus ook dit soort vraagstukken boven water.

Ik neig er dus naar de BV op mijn eigen naam te zetten. Mag ik hem dan 'gewoon' wat werk laten uitvoeren en 'gewoon' periodiek wat geld geven? Met andere woorden, mag hij als familielid dan op die manier in mijn BV wat bijverdienen, of heb ik dan weer allerlei plicht (bijv. formeel als werknemer te registreren en alle toeters en bellen daarom heen)

Liefst laat ik hem gewoon werken, we bouwen iets op en geef hem bedrag X per uur of maand ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43

PB-powell

Mr. Laziness

Ik zou de bv zelf oprichten en je neef in eerste instantie in loon-dienst te nemen. Later, mocht het en succesvol worden en je neef nog interesse hebben kan je hem alsnog als eigenaar inschrijven of aandelen geven.
Of je iemand van die leeftijd zwart kan/wil betalen laat ik dan in het midden. Persoonlijk zou ik altijd voor wit gaan, nieuwe bedrijven worden sneller/vaker door de fiscus bezocht om te kijken of alles wel netjes gaat.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 00:57

Racing_Reporter

Contentmaker

kattapult schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:14:
TS hier: ouders zijn op de hoogte. Vinden het een leuk initiatief en staan hier achter. Werk is alleen op vr/za/zo middag; omzet is echt geen miljoenen. Gewoon een klein leuk simpel bedrijfje; hij doet taak A, ik doe taak B. Niet te moeilijk allemaal.

Maar nu de formaliteiten om de hoek komen kijken, komen dus ook dit soort vraagstukken boven water.

Ik neig er dus naar de BV op mijn eigen naam te zetten. Mag ik hem dan 'gewoon' wat werk laten uitvoeren en 'gewoon' periodiek wat geld geven? Met andere woorden, mag hij als familielid dan op die manier in mijn BV wat bijverdienen, of heb ik dan weer allerlei plicht (bijv. formeel als werknemer te registreren en alle toeters en bellen daarom heen)

Liefst laat ik hem gewoon werken, we bouwen iets op en geef hem bedrag X per uur of maand ...
Dit klinkt al realistischer. Dan komt je neefje als werknemer in dienst a la krantenjongen met z'n wijkje. Als het goed gaat, gaat het goed en zo niet dan stoppen jullie er mee. Prima toch?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PB-powell schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:16:
Of je iemand van die leeftijd zwart kan/wil betalen laat ik dan in het midden.
Waarom zou je iemand zwart betalen als je met je bedrijf voldoende verdient om die mooie fiets / PC / Lego / trampoline voor zijn verjaardag te kunnen geven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
Gewoon een klein leuk simpel bedrijfje; hij doet taak A, ik doe taak B. Niet te moeilijk allemaal.
Desalniettemin worden de risico's/verantwoordelijkheden vaak onderschat. Geen idee waar we het over hebben maar zaken als garantieclaims of risico op gevolgschade kunnen ook spelen.

Denk aan alle "leuke simpele" drop-ship bedrijfjes die rommel van Alibaba halen en hier verkopen, "niet te moeilijk allemaal" dus een verzekering is nergens voor nodig. Vervolgens brandt er een huis af door een ondeugdelijk product dat jij verkocht hebt (waarvan jij als fabrikant gezien wordt omdat jij de importeur bent).

Kleine kans grote impact. Geen idee wat je wil gaan doen en dus ook niet welke potentiële risico's er zijn. Wel zeker dat een 13-jarige dit niet in kan schatten dus zou ik hem sowieso al buiten juridische aansprakelijkheid houden (en dus geen mede eigenaar laten zijn).
MAX3400 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:52:
Eerlijk gezegd: ik zou ook even de ouders van het neefje erbij betrekken. Want stel dat het wel miljoenen oplevert en je betaalt eventjes 90K per jaar aan je neefje, dat valt dan wel onder een fijn verzamelinkomen en dan denkt de fiscus... $$$
Dit lijkt me ten eerste nogal vergezocht maar ten tweede zie ik het probleem niet. Waarom zouden ouders/verzorgers hier problemen mee hebben? Als het gigantische inkomen van zoonlief impact heeft op hun toeslagen kunnen ze toch heel eenvoudig wat kostgeld afspreken.

Dit lijkt me nou juist de reden om wél vanaf het begin mede-eigenaar te willen zijn, ook als ouders/verzorgers.
PB-powell schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:16:
Of je iemand van die leeftijd zwart kan/wil betalen laat ik dan in het midden. Persoonlijk zou ik altijd voor wit gaan, nieuwe bedrijven worden sneller/vaker door de fiscus bezocht om te kijken of alles wel netjes gaat.
Dat laat ik liever niet in het midden, dat moet ook niets te maken hebben met hoe groot de kans is dat je bezocht wordt. Zwart werken is gewoon diefstal van de rest van de bevolking en moet dus nooit het uitgangspunt zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 12-08-2020 12:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43

PB-powell

Mr. Laziness

MAX3400 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Waarom zou je iemand zwart betalen als je met je bedrijf voldoende verdient om die mooie fiets / PC / Lego / trampoline voor zijn verjaardag te kunnen geven ;)
Dat kan uiteraard ook nog :) al denk ik met alle ideeen van TS en z'n neefje zal die laatste nu niet meer mee akkoord gaan (althans dat zou ik zelf denken).

@assje uiteraard moet wit altijd het uitgangspunt zijn, echter zie je wel vaker dat minderjarigen (onterecht) zwart worden betaald omdat die toch zo goedkoop zijn. Als ondernemer zijnde zou ik mijn eigen personeel altijd wit uitbetalen, maar je ziet vaak genoeg dat zzp'ers (zeker in de bouw/klusjesmannen) opdrachten ook zwart doen. Vandaar dat ik het benoemde omdat ik mij best voor kan stellen dat TS dat ook door zijn hoofd heeft laten spoken.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10

Herman

FP ProMod
(...)

Het antwoord is nee. Voor meewerkende kinderen bestaan vrijstellingen maar als je je neefje wil laten uitbetalen dan komt daar een hele loonadministratie aan te pas. (Denk aan arbeidsOVK, loonheffingsnummer, aangiften LH etc. etc.). Wanneer zijn werkzaamheden binnen een verplichte CAO vallen, heb je daar ook mee van doen. Je kunt dus niet wat zakgeld overmaken vanuit je BV.

Daarnaast mag een 13-jarige sowieso maar zeer beperkt werken, zie site overheid.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

assje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Dit lijkt me ten eerste nogal vergezocht maar ten tweede zie ik het probleem niet. Waarom zouden ouders/verzorgers hier problemen mee hebben? Als het gigantische inkomen van zoonlief impact heeft op hun toeslagen kunnen ze toch heel eenvoudig wat kostgeld afspreken.

Dit lijkt me nou juist de reden om wél vanaf het begin mede-eigenaar te willen zijn, ook als ouders/verzorgers.
Uit mijn hoofd maar dat waren bedragen over 2018; elk inwonend kind onder de 21 (of 23, hou me ten goede) mag tegen de 20K bijverdienen. Daarboven (vandaar het achterlijke voorbeeld van 90K), kan dit gevolgen hebben voor de heffingen etc.

Tuurlijk zijn er allerlei mensen en rekenmodellen hiervoor om zo goed mogelijk ervoor te zorgen dat het zo vloeiend mogelijk verloopt; vandaar dat niet alleen de ouders erbij betrekken maar (misschien/helaas) open kaart spelen over bepaalde bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
MAX3400 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:13:
Uit mijn hoofd maar dat waren bedragen over 2018; elk inwonend kind onder de 21 (of 23, hou me ten goede) mag tegen de 20K bijverdienen. Daarboven (vandaar het achterlijke voorbeeld van 90K), kan dit gevolgen hebben voor de heffingen etc.
Maar wat dan nog? Het is niet alsof de (additioneel) verschuldigde belasting hoger is dan de additionele inkomsten. Als een kind een volwaardig inkomen heeft mag hij ook volwaardig belasting afdragen, dat lijkt me niet meer dan logisch.

Als je met een krantenwijk net boven de grens van de kindertoeslag komt dan is dat pijnlijk/onhandig inderdaad. In de door jou geschetste situatie waar "de sky the limit is" lijkt dat me nauwelijks relevant.

Voor kinderbijslag trouwens:
Bijverdienen als uw kind 16 of 17 jaar is
Vanaf 1 januari 2020 mag een kind onbeperkt bijverdienen. Er zijn geen extra regels meer voor kinderen van 16 of 17 jaar.
https://www.svb.nl/nl/kin...-uw-kind-16-of-17-jaar-is

Dus niet meer relevant, blijft alleen huurtoeslag/zorgtoeslag over (vrijstelling van € 4.964, daarboven telt inkomen mee voor de berekening).

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 12-08-2020 13:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ik zou je neefje gewoon vanuit jouw privé, cash 'betalen' of eigenlijk regelmatig een gift doen.

Zodra die jongen oud genoeg is om zichzelf in te schrijven bij de KvK als eenmanszaak, kan hij jou facturen gaan sturen voor de verrichte arbeid, en daar zelf belasting over betalen.

Familie als personeel kan allerlei spanningen veroorzaken, en als eenmanszaak wil je eigenlijk geen personeel (of meteen 20).

Edit: grote vraag is overigens nog waarom je een BV wil oprichten en niet gewoon als eenmanszaak aan de slag gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Diederik op 12-08-2020 13:20 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@kattapult geen idee wat voor bedrijfje jij/jullie voor ogen hebben, maar dat kan een wereld van verschil maken.
Is het een bedrijfje dat wat random ICT diensten gaat doen (lees: Windows installeren, website in elkaar knutselen, etc.) of wordt het een bouw-/klusbedrijfje waarbij je met allerlei machines gaat werken, boren, zagen, etc.
Ik noem bewust even twee extremen, want in het eerste geval (ICT) is er een (zeer) laag risico dat je neefje wat overkomt en mocht er iets fout gaan met het installeren, kan je dat zelf prima waarnemen en vervolgens oplossen. "Gevolgschade" is in deze redelijk te beperken.
Gaat het om het tweede geval (bouw- /klusbedrijf) dan is het wat anders natuurlijk. Laat je dan je neefje van 13 de cirkelzaak bedienen met de kans dat hij een vingertopje (of erger) kwijtraakt? Of de kans dat hij van een steiger valt, iets verkeerd opmeet waardoor een schuurtje in elkaar stort (al dan niet met hem / iemand er onder). "Gevolgschade" is in deze niet meer redelijk te beperken en je loopt hier een serieus risico!

Naar mijn idee is het dus een beetje afhankelijk wat voor type bedrijfje jij / jullie willen oprichten.
Is het een beetje knutselen met PC's dan zou ik lekker mijzelf inschrijven bij de KvK en je neefje af en toe wat kleine werkzaamheden laten doen en als beloning iets geven / bijdrage aan iets wat hij graag wilt hebben (uiteraard in overleg met de ouders van je neefje). Wilt hij (of de ouders) keiharde euro's, tja legio mogelijkheden maar (net als het speelgoed) is niet alles even "legaal" om het maar zo te zeggen.
Is het meer richting het tweede, ook lekker zelf inschrijven bij de KvK maar je neefje er niet bij betrekken! Jij wilt straks niet op je geweten hebben, dat jouw neefje wat overkomt (hoe klein dan ook)!

Overigens wel een leuk idee, om samen (al dan niet betaald) iets te gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Er zitten nogal wat regels aan het werk van een 13-jarige:

-hoeveel uur op welke (school-)dag
-soort werkzaamheden

Zie o.a.:

https://www.rijksoverheid...t-voor-werk-13-of-14-jaar

https://www.rijksoverheid...eel-uur-werken-13-14-jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Waarom richt je überhaupt een BV op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50

Ik pik er even wat uit, maar een 13 jarige mag niet op zondag werken. Zie ook bovenstaande links die al eerder gepsot zijn.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

Ik zou het bedrijf op jouw naam, en enkel op jouw naam zetten. Je kan je neefje met een nulurencontract op de loonlijst zetten tegen een leuk uurloon.
Het voordeel is dat je over zijn loon amper tot geen belastingen hoeft te betalen, en dat hij ook geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. (zolang je onder de grens blijft van iets van 10k per jaar)

Een BV (Besloten Vennootschap) is wellicht niet handig om op te richten als het echt maar voor een paar uren per week is. Een BV moet een DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) hebben die 40 uren voor de zaak werkt met een bijbehorend minimumsalaris van 45.000 euro per jaar. Dit zijn eisen die bij de belastingdienst vandaan komen, en die zijn vrij hard. Met een gedeeld directeursssschap zul je dus 100% en 45.000 euro dus ook moeten delen...
Stelregel is ook dat als je een jaaromzet/winst maakt van minder dan 100.000 euro per jaar een éénmanszaak een betere juridische entiteit is dan een BV. (de éénmanszaak geeft niet aan hoeveel mensen er werken, je kan in theorie gerust een éénmanszaak hebben met een heel managementteam en 200 werknemers)

Mijn advies, start je bedrijf met als juridische entiteit een éénmanszaak en neem je neefje met een nulurencontract in dienst.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

PolarBear schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:53:
[...]

Waarom richt je überhaupt een BV op?
Inderdaad, tezamen met @Theo... TS waarom kies je voor die rechtsvorm? Want een BV'tje oprichten rijmt niet gelijk met een klein simpel leuk bedrijfje, dit hangt tezamen met bijvoorbeeld je verdienmodel.

Kwam laatst deze tegen en dit is een heel goed vertrekpunt imho: https://www.ikgastarten.nl/ondernemingsplan

Was leuk geweest als ik die ook had gevolgd als ondernemer 6 jaar geleden.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:11:
Een BV moet een DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) hebben die 40 uren voor de zaak werkt met een bijbehorend minimumsalaris van 45.000 euro per jaar.
Je gaat hier een beetje kort door de bocht. Je kan prima een BV hebben waar maar 8 uur werk per week in zit, dan hoef je echt geen DGA te hebben die 40 uur werkt / 45.000 euro verdient. Ook daar zijn deeltijdnormen voor.
Mijn advies, start je bedrijf met als juridische entiteit een éénmanszaak en neem je neefje met een nulurencontract in dienst.
Beetje nitpicking, maar een eenmanszaak is geen juridische entiteit. Als eenmanszaak onderneem je als natuurlijk persoon en is er geen andere entiteit dan je natuurlijke persoon.

[ Voor 30% gewijzigd door PolarBear op 12-08-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-09 19:01
Heel benieuwd wat voor bedrijfje TS wil starten.
Niet perse het hele idee maar een algemene richting. ICT beheer, websites/apps bouwen, webshop. Of misschien helemaal niet ICT gerelateerd maar meer iets in de trant van ijsjes verkopen op de fiets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:24
Een BV (Besloten Vennootschap) is wellicht niet handig om op te richten als het echt maar voor een paar uren per week is. Een BV moet een DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) hebben die 40 uren voor de zaak werkt met een bijbehorend minimumsalaris van 45.000 euro per jaar. Dit zijn eisen die bij de belastingdienst vandaan komen, en die zijn vrij hard. Met een gedeeld directeursssschap zul je dus 100% en 45.000 euro dus ook moeten delen...
Stelregel is ook dat als je een jaaromzet/winst maakt van minder dan 100.000 euro per jaar een éénmanszaak een betere juridische entiteit is dan een BV. (de éénmanszaak geeft niet aan hoeveel mensen er werken, je kan in theorie gerust een éénmanszaak hebben met een heel managementteam en 200 werknemers)
Eens over de stelregel, maar de 45k salaris voor de DGA is alleen "dwingend" voor zover de winst het toe laat.

Verder gaat de stelregel vooral op qua belastingdruk, er kunnen natuurlijk andere redenen zijn om toch een BV op te richten (risico aansprakelijkheid beperken), maar daarvoor weten we momenteel te weinig van de concrete ideeen van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Kleine toevoeging: DGA salaris is 46K sinds 2020. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

JaQ

DGA heeft ook nog te maken met afroom regelgeving en meer ellende. Voor een leuk projectje meestal te veel gedoe.

Lekker een eenmanszaak, als je niet te veel omzet verwacht hou dan ook de KOR in de gaten.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1