Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerialChiller2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-10-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Graag zou ik de nieuwe games vlotjes willen draaien... zoals bv. call of duty warzone, battlefield 1, een gta 5,... Het dagelijkse internetgebruik en eventueel videobewerking zou leuk zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Na wat zoekwerk zit ik al bijna aan een 1200 euro zonder case. Dus dat zou zeker de max moeten zijn :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb als case de azza cube 802f al besteld. Ik dacht ook aan deze monitor: AOC C24G1

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluid zou zo laag mogelijk mogen zijn... vooral omdat mijn huidige pc het geluidsniveau evenaart als een opstijgend vliegtuigje. Als de mogelijkheid er is dat de componenten van de pc iets van rgb verlichting hebben.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?[i]
Al de hulp apprecieer ik... heb mijn best gedaan om wat informatie op te zoeken maar de kans bestaat dat ik toch wat foutjes maak als beginneling. Het is ook mijn eerste post hier trouwens :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 170,-€ 170,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X€ 264,94€ 264,94
1MonitorenAOC C24G1 Rood, Zwart€ 177,90€ 177,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16Q-32GTZR€ 182,25€ 182,25
1VoedingenThermaltake Toughpower Grand RGB 750W Gold€ 126,83€ 126,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.070,92

Processorkoeling: (128 euro)
Deepcool Castle 240EX is hier niet te vinden op tweakers

Een SSD heb ik nog niet specifiek op het oog om eerlijk te zijn.
Over de voeding heb ik wel mijn twijfels... eventueel een voeding van be quiet! zou niet slecht zijn en evt iets goedkoper ook...
Alvast mijn excuses dat ik mijn topic niet in een lijstje kreeg met een eindberekening.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update:
Mijn 2de poging en hopelijk een iets betere prijs/kwaliteit pc samen te stellen. Heb dus niet naar rgb gekeken voor alle duidelijkheid dus als er iets tussen zit met lichtjes... doe mij ni dood :P
Sommige items staan dubbel doordat ik met mijn gebrekkige kennis wat twijfel...
Moederbord dacht ik aan de MSI Gaming plus en processorkoeling dacht ik toch met waterkoeling omdat die beter de temperatuur lager kan houden tijdens het gamen of ben ik daar mis in?

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 198,-€ 198,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 167,89€ 167,89
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 246,90€ 246,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 60,-€ 60,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240R RGB€ 95,25€ 95,25
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB€ 114,90€ 114,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 113,59€ 113,59
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 128,01€ 128,01
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 120,-€ 120,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.373,54

[ Voor 72% gewijzigd door SerialChiller2 op 13-08-2020 01:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik mis de zonnebril

Pc is niet om te gamen, maar is puur voor de sier, jammer.
Binnen budget is een dikke videokaart, maar nu blijft er alleen geld over voor een budget videokaart.

Gebruik de RML knop

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 12-08-2020 02:20 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quacka
Processorkoelee : 60 euro sier
Geheugen 60 euro sier
Voeding 60 euro sier
Kast f*cking 200 euro sier

Van het budget van 1500 euro verspil je bijna 400 aan stomme lampjes waardoor je de basis totaal gaat uitkleden.

Mijn tip is
Stuur kast terug, of haal de rgb uit de onderdelen. Ofwel de nadruk op de kast of wel de nadruk op de onderdelen. Allebei gaat gewoon niet. Dat gaat elkaar tegenwerken. En nee ik heb niets met lampjes, maar snap dat de jeugd het heel leuk vind. Maar als je het mooi wil hebben, dan moet je ook beseffen dat je ook teveel kunt inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Quacka schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 02:30:
Processorkoelee : 60 euro sier
Geheugen 60 euro sier
Voeding 60 euro sier
Kast f*cking 200 euro sier

Van het budget van 1500 euro verspil je bijna 400 aan stomme lampjes waardoor je de basis totaal gaat uitkleden.

Mijn tip is
Stuur kast terug, of haal de rgb uit de onderdelen. Ofwel de nadruk op de kast of wel de nadruk op de onderdelen. Allebei gaat gewoon niet. Dat gaat elkaar tegenwerken. En nee ik heb niets met lampjes, maar snap dat de jeugd het heel leuk vind. Maar als je het mooi wil hebben, dan moet je ook beseffen dat je ook teveel kunt inbouwen.
De kast is wel erg leuk maar is meer voor een 2500 a 3000 euro build sorry. Mocht je lampjes leuk vinden dan is de corsair 220t rgb leuk en 150 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:50
Alvast mijn excuses dat ik mijn topic niet in een lijstje kreeg met een eindberekening.
Als je een wenslijst maakt kan je deze exporten en gebruiken in je post. Voor je zelf ook makkelijker om een wenslijst bij te houden.

Ik kan alleen maar mee gaan met de voorgaande reacties.
Ben je opzoek naar een vlotte PC? Of een mooi uitziende PC? Het ziet er naaruit dat je foccus naar het laatste gaat.
Ik kan helemaal met je eens zijn LED is leuk, maar er wordt een hoop geld mee verdiend terwijl het je 0% prestaties geeft.

De kast is zeer leuk en uniek, maar waar komt de PC te staan? Leuk voor de show, maar daar blijft het ook bij. Ik zal in iedere geval nooit van mijn leven 200+ uitgeven voor een kast, zeker als het niks met zich mee brengt.

Uiteraard is de keuze heel persoonlijk, maar ik zou je is adviseren om een setup te maken vanuit je zelfde budget, maar de focus op betere onderdelen. Wellicht helpt dat om in te zien dat je veel meer waarde met het zelfde geld kan halen, en dus ook betere prestaties.
Tuurlijk moet je dit zelf bepalen.

Tegenwoordig zijn bijna alle doorgaande onderdelen al met LED, dus het is nou ook niet je die 400 extra MOET uitgeven om led in je kast te krijgen.

Ik heb zelf ook wat LED (Wraith Prism(Stock cooler), 5700XT, 450 Tomahawk, en 3 Corsair SP120 die bij de kast kwamen). En dit geeft al behoorlijk wat licht.
Ik moet toe geven, de eerste week was het leuk om er naar te kijken, ik kijk er nu al totaal niet meer naar om.

Wat voor videobewerking ga je doen trouwens? Als je 4K gaat editen zou ik zeker is kijken naar een beter CPU&GPU, als je dit op regelmatige basis doet dan.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerialChiller2
de reacties stellen met wat teleur eerlijk gezegd :-( .... ik had misschien wat duidelijker zijn dat de focus toch op gamen ligt en niet alleen de sier want de kast is al sier genoeg...
ik probeer bij te leren maar momenteel heb ik er weinig verstand van en daarmee dat ik filmpjes en lijstjes zitten opzoeken van mensen die deze case hadden zodat ik zeker was dat deze onderdelen erin konden... en ik heb de reviews ervan zitten lezen en hierdoor is deze lijst samengesteld.

ik zal een nieuwe poging doen om een pc samen te stellen... maar dan zit de kans erin dat bv de stukken er niet in passen of bij elkaar passen :) maar zal mn best doen.

kan er iemand me zeggen welke onderdelen ik al goed zit?
volgens mijn simpele mening:
processor is ok.
moederbord ok...?
processorkoeling dacht ik dat die duurder was doordat het een liquid cooler was (en niet door de lichtjes)

dus voeding, ram en videokaart zou ik opnieuw moeten zoeken en beter kunnen doen voor dat geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Je kast heeft een bepaald formaat. ATX of mini ATX bijvoorbeeld. Zoek dat op, dan weet je welk formaat moederbord je hebt. En dan weet je dus ook of je componenten gaan passen.

Voorgekauwd : het is een ATX kast. Dus je moederbord moet ATX zijn. Videokaart mag maximaal 280mm lang zijn en cpu koeler niet hoger dan 165mm

[ Voor 29% gewijzigd door Nilltris op 13-08-2020 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24
Graag een tabel maken, dat leest een stuk prettiger

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
Als RGB tip kan ik je meegeven - LED strips. Die kan je in/op/door je case, bekabeling en bureau hangen. Kost minder €€€ waardoor je meer rekenkracht krijgt per €.
Mensen reageren nogal fel omdat 'we' nogal houden van bang-for-buck. Oh ja, en als we iets zien wat de jeugd leuk vindt dan herinnert dat ons eraan dat we oud worden ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGiMchQjUqdMTzVUZ74_9F4EwLc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H1LDjbmEfrbDi6YVSYylpem8.jpg?f=user_large

Team anti-scalp - wauw..

• Quacka
Je processor is prima.

Rest ehm is slechte keuze voor dit budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerialChiller2
Quacka schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:26:
Je processor is prima.

Rest ehm is slechte keuze voor dit budget
ok super dank u

• Quacka
Moederbord kan ook wel trouwens

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EmBRY0
  • Laatst online: 12-08 00:23
Hey man,

niet laten ontmoedigen ;)
sommige keuzes konden misschien inderdaad iets beter maar al doende leert men ;)

Check zeker de Best Buy Guide van vorige maand, daar staan heel wat nuttige tips in:

De processor is dus inderdaad een heel goede keuze wat "bang for buck betreft," werkt ook heel goed samen met de ramlatjes die aangeraden worden in de BBG

Voor gaming merk ik dat je momenteel met 16 GB echt wel voldoende hebt, met videobewerking echter geen ervaring, maar je zou bvb kunnen beginnen met 16gb, en er 2 extra latjes bijknallen wanneer je merkt dat je hier effectief nood aan hebt

Qua grafische kaart zou ik toch ook niet te veel besparen als je voornamelijk wil gamen, de Radeon RX5700XT is momenteel de beste "bang for buck" graka, maar weet dat de nieuwe generaties er spoedig aankomen dus als je kan overweeg nog even wachten aangezien de vorige generaties dan in prijs gaan zakken of je ze 2ehands op de kop kan tikken, de duurste kaarten zou ik alleszins mijden op dit moment

Er staat normaal gezien ook een Best Buy Guide aan te komen voor volgende maand dus daar zal ook heel wat nuttige info bijzitten als je nog even kan wachten

Ook een tip, als het de eerste keer is dat je een pc bouwt, doe het samen met iemand die het al gedaan heeft als je kan, en/of haal eerst al een aantal vorige/oudere pc's uit elkaar en steek ze weer in mekaar (en check dat ze werken ;p)
Zo heel moeilijk is het allemaal niet maar je wil niet op "power" drukken, merken dat er niets gebeurt en niet weten waar beginnen zoeken, of in het ergste geval merken dat alles stuk is ;p

Voor voeding is 650 of zelfs 550 normaal gezien meer dan voldoende
Zelf net een build gedaan met Be Quiet (Case, Voeding en CPU cooler) en zeer tevreden over dus zeker aanrader!

Veel succes!!
Grtz!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SerialChiller2
EmBRY0 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 01:46:
Hey man,

niet laten ontmoedigen ;)
sommige keuzes konden misschien inderdaad iets beter maar al doende leert men ;)

Check zeker de Best Buy Guide van vorige maand, daar staan heel wat nuttige tips in:

De processor is dus inderdaad een heel goede keuze wat "bang for buck betreft," werkt ook heel goed samen met de ramlatjes die aangeraden worden in de BBG

Voor gaming merk ik dat je momenteel met 16 GB echt wel voldoende hebt, met videobewerking echter geen ervaring, maar je zou bvb kunnen beginnen met 16gb, en er 2 extra latjes bijknallen wanneer je merkt dat je hier effectief nood aan hebt

Qua grafische kaart zou ik toch ook niet te veel besparen als je voornamelijk wil gamen, de Radeon RX5700XT is momenteel de beste "bang for buck" graka, maar weet dat de nieuwe generaties er spoedig aankomen dus als je kan overweeg nog even wachten aangezien de vorige generaties dan in prijs gaan zakken of je ze 2ehands op de kop kan tikken, de duurste kaarten zou ik alleszins mijden op dit moment

Er staat normaal gezien ook een Best Buy Guide aan te komen voor volgende maand dus daar zal ook heel wat nuttige info bijzitten als je nog even kan wachten

Ook een tip, als het de eerste keer is dat je een pc bouwt, doe het samen met iemand die het al gedaan heeft als je kan, en/of haal eerst al een aantal vorige/oudere pc's uit elkaar en steek ze weer in mekaar (en check dat ze werken ;p)
Zo heel moeilijk is het allemaal niet maar je wil niet op "power" drukken, merken dat er niets gebeurt en niet weten waar beginnen zoeken, of in het ergste geval merken dat alles stuk is ;p

Voor voeding is 650 of zelfs 550 normaal gezien meer dan voldoende
Zelf net een build gedaan met Be Quiet (Case, Voeding en CPU cooler) en zeer tevreden over dus zeker aanrader!

Veel succes!!
Grtz!
Bedankt voor de reactie :) de eerste reacties waren idd wel wat ontmoedigend moet ik toegeven... maar als ik het herlees snap ik ook wel de verwarring of dat het om een pc ging of een kerstboom.

De link is heel nuttig dank u wel... valt me wel op dat er bij alles kan bespaard worden behalve bij de videokaart :)

Komt misschien heel belachelijk over dat ik dat vraag maar ik speel heel graag football manager en had altijd het idee met die berekeningen van het spel dat ram geheugen daarin heel belangrijk is en met die reden dacht ik iets hoger in ram te gaan voor meer competities te kunnen inladen en toch vlot te kunnen spelen :P

Zou 2de hands een verstandige keuze zijn voor onderdelen... want meeste mensen raden met het af daarmee.

Is idd een goed idee voor dat eens te oefenen... zal ik ook minder nerveus zijn met de ´´echte´´ build :*)

nogmaals bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quacka
Een oude werkende pc uit elkaar halen is zeker een tip. Maar ach, er zijn zoveel handleidingen beschikbaar. Zolang je die echt volgt en bij alle twijfels eerst gaat lezen komt het wel goed.
Ik ben begonnen met het boek pc bouwen voor dummy's,, met een ultra goedkope pc. En een jaar later mn eerste echte pc gebouwd die 12 jaar zonder veel issues gedraaid heeft (nee niet 12 jaar als game pc).

Voor je build ik bedoelde het echt niet om af te branden, maar ik vond het gewoon zonde dat je straks veel lampjes hebt, maar een zozo pc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quacka
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 130,99€ 130,99
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 413,99€ 413,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 24,90€ 24,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 61,65€ 61,65
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 100,-€ 100,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,53

Dit is voor mij de basis wat je moet willen.
Je hebt een echt mooie kast, te duur, maar mooi. Dat wordt dus de blikvanger.
Ik heb een dergelijk moederbord genomen, als wifi nodig is : die kost paar euro meer.
Intern geheugen terug naar 16GB.
SSD erbij gezet.
Videokaart geupgraded naar een 5700XT.

Noem dit even de basis van je pc.
Nu moet jij bepalen wat je nog extra wil uitgeven en wat je daarvoor wilt doen.

Ik noem wat opties :

* geheugen naar 32gb kost 60 eur
* betere processorkoeler met evt rgb: +30
* specialere 5700xt : +50?
* beter scherm....

Qua rgb heb je nu de kast en de videokaart
Ik zou Max de processorkoeler nog in rgb nemen, maar zonder kan ook.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:26

mr.paaJ

generatie cmd+z

ik zou in ieder geval een 27"+ scherm overwegen, niet veel duurder maar geeft wel veel meer beleving.

zoiets bijv (geen ervaring): pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver
27", 1440p, 144hz.

[ Voor 46% gewijzigd door mr.paaJ op 13-08-2020 09:48 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Quacka schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 02:26:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,53

Ik heb een dergelijk moederbord genomen, als wifi nodig is : die kost paar euro meer.
SSD erbij gezet.

Ik noem wat opties :

* beter scherm....

Zou dat G.Skill geheugen met koeling er op de CPU koeler niet in de weg gaan zitten? Beetje jammer als je bij je eerste build de dremel tevoorschijn moet halen. Als je alleen de buitenste twee bankjes gebruikt gaat het waarschijnlijk sowieso wel goed. Ik moest bij een vergelijkbare CPU koeler, wat ruimte maken voor de binnenste G.Skill bankjes.

• Quacka
Normaal past het wel, zo groot is de koeler volgens mij ook weer niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Hmm, ik zie het zo, een gaming pc is een investering voor nu en in de toekomst. Je kunt je toetsenbord, muis, scherm, kast, opslag en meestal de koeler hergebruiken. Ik zou dat persoonlijk van het te investeren budget aftrekken.

Ik zou ook even rekening houden met de lengte van de videokaart. Ik moest namelijk de hardeschijf/SSD sloten van mijn kast eruit tikken met een kamer, anders paste mijn videokaart niet, ik had namelijk geen rekening gehouden met hoe massief mijn kaart was :p

Ik zou tevens never nooit meer dan 200 euro betalen voor een kast. Het is voor de sier, je kijkt er twee keer naar en dan dump je hem ergens ander je bureau.

Maar goed, even een voorbeeld van specificaties die ik heb en waar ik zeer tevreden mee ben. Wellicht zou je wel een lager tier videokaart kunnen nemen. Bijvoorbeeld een RTX 2060.

1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Plus€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC€ 1.156€ 1.156
1KoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 55,- € 55,-
1VoedingenCorsair HX1200 watt€ 328,-€ 328,-
1ProcessorIntel Core i9-9900K Boxed€ 425,-€ 425,-
1 Totaal: € 2.109,-

of met een rtx 2070:

1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 580€ 580
1 Totaal: € 1.533,-

[ Voor 30% gewijzigd door kevinkrs op 13-08-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-08 20:15
Als ik een suggestie mag doen.

Ik zou toch kijken voor een SSD voor OS en programma's en een hdd voor opslag erbij.
Zeker met laadtijden is dat wel een verademing ipv een gewone harde schijf.

Voor wat betreft RGB kan je die iedere keer beetje bij beetje bij je pc toevoegen.
Een strip hoeft niet gelijk in je pc. Een voeding zou je evt na verloop van tijd veranderen
naar RGB. Fans met RGB kun je mettertijd inzetten of veranderen bijv. Thermal Take Ring of
Corsair.

Als je games echt belangrijk vindt is een goede videokaart een must. Ik zelf zit nog op een gtx1080 en speel op 3440 x1440.

Mijn volgorde van prioriteit zou zijn:

Videokaart
SSD
Processor + Moederbord
en dan de rest.

Denk ook een beetje aan de toekomst. Wil je over een jaar weer investeren in je pc doe dan de minst belangrijke wat goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmBRY0
SerialChiller2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 02:02:
[...]
Bedankt voor de reactie :) de eerste reacties waren idd wel wat ontmoedigend moet ik toegeven... maar als ik het herlees snap ik ook wel de verwarring of dat het om een pc ging of een kerstboom.
Nuja, smaken verschillen uiteraard, RGB is leuk maar als je er overkill in gaat wordt het een discobal/kerstboom inderdaad, maar als mensen dat graag zien ;) het is jouw pc, jij moet hem leuk vinden, maar altijd overwegen wat je er aan kan/wil uitgeven uiteraard, als je een beperkt budget hebt is het zonde om een low-end pc (wat performance betreft) in een kast met belichting van 500/1000€ te proppen, dan beter dat geld uitgeven aan onderdelen die je pc sneller/beter maken. Nuja, meestal "staat de kerk ergens in het midden" ik vind 10/20% extra van je buildbudget voor looks een goed streefdoel (10% als je niet zoveel om looks geeft maar geen "lelijk eendje" wil, 20% als je een goede pc in een deftige kast wil); als 50% van je budget naar looks gaat is het geheel uit balans ;)
Als je slim kiest kan je voor 10/20% van je buget echt wel al mooie combinaties maken.
[...]
De link is heel nuttig dank u wel... valt me wel op dat er bij alles kan bespaard worden behalve bij de videokaart :)
Videokaart 1 vd belangrijkste componenten van gaming pc (wel altijd naar het geheel kijken: SUPER graka met LOW-END cpu/512mb ram gaat je geen goed systeem opleveren, je wil altijd een systeem dat in balans is => High End systeem = high end graka/cpu/ram/mobo; zelfde voor mid-range en budget, de beste prijs kwaliteit zit hem altijd in de midrange, voor de high-end betaal je 50/100/200% meer voor een 10/20/30% performance boost (of de percentages 100% kloppen weet ik niet, maar je snapt het wel: "diminishing returns" ; )
[...]
Komt misschien heel belachelijk over dat ik dat vraag maar ik speel heel graag football manager en had altijd het idee met die berekeningen van het spel dat ram geheugen daarin heel belangrijk is en met die reden dacht ik iets hoger in ram te gaan voor meer competities te kunnen inladen en toch vlot te kunnen spelen :P
Geen ervaring met football manager, maar aangezien in de high-end Best Buy Guide (systeem van 2000€) ook "slechts" 16gb ram aangeraden werd denk ik dat dit wel voldoende zal zijn ;) ongebruikte ram is echt weggegooid geld, je kan dit checken hoeveel ram er gebruikt wordt als je footbal manager speelt, en zoals gezegd kan je altijd nog 16gb bijsteken als je merkt dat de eerste 16gb effectief volledig opgebruikt wordt

Het leuke aan zelf bouwen is dat je altijd kan upgraden, bijsteken wat je nodig hebt *wanneer* je het nodig hebt, en niet meteen "het beste van het beste" hoeft te kopen om nu een pc te bouwen die "over 5 jaar nog mee kan," wat nu dus bakken geld zou kosten
[...]
Zou 2de hands een verstandige keuze zijn voor onderdelen... want meeste mensen raden met het af daarmee.
2ehands altijd risico uiteraard, altijd goed kijken van wie je koopt (iemand die je kent/vertrouwt) OF een heel goede reputatie/reviews heeft, maar sowieso gaan de nieuwprijzen van de huidige generaties ook naar beneden als de nieuwe uitkomen (nuja, normaal gezien toch ; )
[...]
Is idd een goed idee voor dat eens te oefenen... zal ik ook minder nerveus zijn met de ´´echte´´ build :*)

nogmaals bedankt!
Zoals @Quacka zei legio handleidingen/manuals/buid guides/boeken en videos beschikbaar, en pc's bouwen is geen rocket science, maar toch, als je het al eens/een paar keer gedaan hebt met systemen waar het financiële risico niet zo groot is heb je toch wat meer vertrouwen, ALS het dan mis mocht gaan hoef je ook niet tegen de winkel te zeggen "ik heb mn allereerste build naar de ***** geholpen, kunnen jullie garantie fixen?" ;)

Cheers! ;)

• SerialChiller2
Quacka schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 02:26:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,53

SSD erbij gezet.

Ik noem wat opties :

* beter scherm....

Bedankt voor de reactie :)

Heb rustig zitten vergelijken met jouw selectie en de mijne:
- Moederbord zie ik geen verschil in buiten de wifi en reviews.
- SSD is die van samsung iets sneller op papier dus dat kleine prijsverschil is wel te verantwoorden denk ik.
- De voeding van jou is een stuk lager in wattage (wss zal er wel een website zijn waar ik dat kan berekenen hoeveel ik nodig heb) hoger certificatie... heb gelezen min. gold kiezen... alleen wat is het beste voor gamen een semi-passieve of een actieve fan?
- alleen de processorkoeling ben ik meer geneigd te gaan naar waterkoeling of is dat totaal niet nodig?

ik was wat verrast toen je zei beter scherm... ik dacht dit wel een goed schermpje zou zijn...
mijn plan was er om in de toekomst een tweede bij te kopen... veel mensen zijn toch positief over een tweede scherm erbij.

• SerialChiller2
mr.paaJ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:46:
ik zou in ieder geval een 27"+ scherm overwegen, niet veel duurder maar geeft wel veel meer beleving.

zoiets bijv (geen ervaring): pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver
27", 1440p, 144hz.
ik dacht twee schermen van 24inch naast elkaar te zetten... moet nog eens bekijken of ik genoeg plek heb voor twee van 27inch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerialChiller2
kevinkrs schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:06:
Hmm, ik zie het zo, een gaming pc is een investering voor nu en in de toekomst. Je kunt je toetsenbord, muis, scherm, kast, opslag en meestal de koeler hergebruiken. Ik zou dat persoonlijk van het te investeren budget aftrekken.

Ik zou ook even rekening houden met de lengte van de videokaart. Ik moest namelijk de hardeschijf/SSD sloten van mijn kast eruit tikken met een kamer, anders paste mijn videokaart niet, ik had namelijk geen rekening gehouden met hoe massief mijn kaart was :p

Ik zou tevens never nooit meer dan 200 euro betalen voor een kast. Het is voor de sier, je kijkt er twee keer naar en dan dump je hem ergens ander je bureau.

Maar goed, even een voorbeeld van specificaties die ik heb en waar ik zeer tevreden mee ben. Wellicht zou je wel een lager tier videokaart kunnen nemen. Bijvoorbeeld een RTX 2060.

1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC€ 1.156€ 1.156
1 Totaal: € 2.109,-

of met een rtx 2070:

1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 580€ 580
1 Totaal: € 1.533,-
die eerste videokaart van boven de 1K zou ik ni durven aanraken :P
ben wel aan het overwegen door je post dat ik eventueel een hogere processor neem van amd... ik denk dat het uiteindelijk geen budget pc gaat worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerialChiller2
goovy75 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:39:
Als ik een suggestie mag doen.

Ik zou toch kijken voor een SSD voor OS en programma's en een hdd voor opslag erbij.
Zeker met laadtijden is dat wel een verademing ipv een gewone harde schijf.

Voor wat betreft RGB kan je die iedere keer beetje bij beetje bij je pc toevoegen.
Een strip hoeft niet gelijk in je pc. Een voeding zou je evt na verloop van tijd veranderen
naar RGB. Fans met RGB kun je mettertijd inzetten of veranderen bijv. Thermal Take Ring of
Corsair.

Als je games echt belangrijk vindt is een goede videokaart een must. Ik zelf zit nog op een gtx1080 en speel op 3440 x1440.

Mijn volgorde van prioriteit zou zijn:

Videokaart
SSD
Processor + Moederbord
en dan de rest.

Denk ook een beetje aan de toekomst. Wil je over een jaar weer investeren in je pc doe dan de minst belangrijke wat goedkoper.
Ik dacht dat SSD van 1TB voldoende zou zijn voorlopig... heb evt nog een 1TB HDD zitten in de vorige.
de zware kost zal idd de videokaart worden dan. ik dacht evt iets hoger te gaan van processor naar amd ryzen 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:26

mr.paaJ

generatie cmd+z

SerialChiller2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:43:
[...]

ik dacht twee schermen van 24inch naast elkaar te zetten... moet nog eens bekijken of ik genoeg plek heb voor twee van 27inch :)
Doe dan 1 ultrawide of drie schermen, een rand in het midden is echt heel naar.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
SerialChiller2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

- SSD is die van samsung iets sneller op papier dus dat kleine prijsverschil is wel te verantwoorden denk ik.
- De voeding van jou is een stuk lager in wattage (wss zal er wel een website zijn waar ik dat kan berekenen hoeveel ik nodig heb) hoger certificatie... heb gelezen min. gold kiezen... alleen wat is het beste voor gamen een semi-passieve of een actieve fan?
- alleen de processorkoeling ben ik meer geneigd te gaan naar waterkoeling of is dat totaal niet nodig?

ik was wat verrast toen je zei beter scherm... ik dacht dit wel een goed schermpje zou zijn...
mijn plan was er om in de toekomst een tweede bij te kopen... veel mensen zijn toch positief over een tweede scherm erbij.
Ik denk dat waterkoeling echt een beetje overkill is, de koel prestaties van een goede luchtkoeler verschillen weinig met die van waterkoeling. Enige reden om naar waterkoeling te gaan zou voor mij de ruimte die de luchtkoeler nodig heeft zijn.
Je grootste vebruiker is je GPU en die gebruikt 250W, zolang je het bij één GPU houd Wat betreft voeding is is die 560W wel genoeg. Wat voor fan je voeding heeft zal geen enkel effect op de prestaties van je PC hebben. Het enige is dat een semi-actieve op de momenten dat je niet alle stroom nodig hebt wat stiller zal zijn.
Voor gaming zie ik het voordeel van twee schermen niet echt en is een enkel groter scherm veel fijner. In de meeste gevallen zal je game toch maar op één van de twee te zien zijn. Ik zou dus inderdaad voor een wat groter scherm gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:57

KipCurreh

Nightcrawler

SerialChiller2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Eerlijk gezegd ga je de verschillen tussen die Nvme SSD's echt niet merken denk ik hoor. Hier is 't voornamelijk welke op dit moment de meest gunstige prijs heeft dat doorslaggevend is.
Kingston A2000 - WD Blue SN550 - Samsung EVO - XPG8200, ik durf zeggen dat het verschil in snelheid niet te merken zal zijn.

Wat ik wel heb gedaan is een 1TB SATA SSD (Crucial MX500) en nog een HDD van 2TB van vorige builds meegenomen. Ik zet Windows en enkele games op de M2 SSD, en de rest van games op de MX500.
Foto's en andere media/docs gaan op de HDD.

Wat betreft de voeding, 560W is ruim voldoende. Ik loop een 3700X en 5700XT op een Corsair RM550x voeding, en dat gaat zonder problemen. Hoewel Sapphire een 700W of meer aanraadt ;)

Ik zou ook gewoon voor een goede luchtkoeler gaan, die dingen gaan echt niet veel onderdoen voor een waterkoeling zowel qua geluid of koelvermogen.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition of iets dergelijks

En die R5 3600 is meer dan genoeg voor wat jij voor ogen hebt imo. Je kan idd voor de 3700X gaan, maar dan betaal je bijna 2x zoveel voor dingen die je 9/10 niet gaat gebruiken

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmBRY0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galuni
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09-2024
Interessante discussie. Hier is duidelijk sprake van het effect wat zie je terug van de investering die je doet in het systeem. Wat ga je nog merken en wat niet meer.

Voor gaming is de Ryzen 5 3600 een fantastische chip
Wat Ram betreft zit je met 16GB (2x8) helemaal goed. 3200MHz helpt de Ryzen meer uit zichzelf te halen. sneller geheugen dan dit wordt helaas al snel ook veel duurder zonder veel snelheid bonus te geven. Hou wel in de gaten dat je het XMP (bij intel CPU) of DCOP (bij AMD CPU) profiel in de bios moet aanzetten wil je hier gebruik van maken.

Mocht je een paar centen willen besparen kan je ook een B450 of X470 bord overwegen. Maar die gaan vermoedelijk geen 4000 of hoger chips ondersteunen en hebben ook geen PCIE gen 4 aansluiting voor wat het waard is.

Wat moederbord keuze betreft, kijk vooral even naar wat het moederbord aan connecties ondersteund en features aanbied. En baseer daar je keuze op. Een Asus Prime B450 bord zou bijvoorbeeld prima kunnen werken gezien je niet wil overklokken. En ja, looks spelen hier natuurlijk ook een rol.

Gezien je toch een beetje fan bent van lichtjes. Wat goed werkt zijn witte vlakken aanbrengen in je systeem. Dit zou kunnen door modden (panelen spuiten en kabels sleeven) of wite componenten aanschaffen (Asus Dual Graka's hebben vaak een witte koeler en Asus Prime MOBO's vaak ook veel witte accenten). Deze witte vlakken reflecteren het licht van andere componenten bijzonder goed met veel lichtshow voor weinig extra ledjes. Daarnaast zou ik sterk aanraden om het aantal merken van componenten te beperken. Dat scheelt in het aantal verschillende software tools die nodig zijn om de lichtshow mooi te maken.

Voor scherm keuze, voor gaming is 1 groot paneel fijner. Mocht je ook veel huiswerk maken met die PC, dan is een tweede scherm daarvoor erg fijn.Twee schermen is fijn voor productie. Een Ultrawide is ook leuk voor beide opties, maar zijn vaak weer erg duur als die ook goed gamen ondersteund.

Als het gaat voor bang for buck met als doel Gaming. Vaak werkt de gulden middenweg door niet de goedkoopste componenten te nemen maar de duurste ook links te laten liggen het beste. En probeer waar mogelijk te beperken tot een paar gerenomeerde bedrijven. Denk aan Asus, MSI, Gigabyte en Corsair bijvoorbeeld. (er zijn er uiteraard meer, maar ligt soms ook aan componten wie waar goed in is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galuni
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09-2024
Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 198,-€ 198,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 167,89€ 167,89
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 246,90€ 246,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 60,-€ 60,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240R RGB€ 95,25€ 95,25
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB€ 114,90€ 114,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 113,59€ 113,59
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 128,01€ 128,01
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 120,-€ 120,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.373,54

[/quote]

Om hier specifiek een uitspraak over te doen:

Een X570 board is bijna altijd actief gekoeld met een kleine fan. Die zijn of worden na verloop van tijd vaak vrij luidruchtig. Dus welke meerwaarde heeft de chipset voor jou? B550 heeft dit probleem niet en levert wat features in. Maar als je die toch niet gebruikte :X

De GTTX1660 is prima voor een budget build. Maar een 1000,- tower noem ik geen budget meer.

Een 360mm radiator gaat niet passen in deze kast. Daarnaast denk ik dat je beter gedient bent met een goede luchtkoeler dan een waterkoeler.

Zoals genoemd is 16GB voldoende werkgeheugen. Aannemende dat je een MOBO neemt met 4 Ram sloten is uitbreiden met 2x8 tot uiteindelijk 32GB altijd een optie. Kost zelden meer dan een paar losse euro extra dan de 2x 16GB.

Wat iemand ook al eerder noemde. 650Watt is als voeding ruimschoots voldoende. Het nemen van een zwaardere PSU is zelfs nadelig. Naast dat die zwaardere voeding duurder is heeft een PSU ook een optimum curve. Ze functioneren het best als ze een stukje onder hun maximum moeten leveren. met een 750Watt voeding zit je behoorlijk onder dat optimum. Wat opvallend genoeg voor een beetje extra verbruik zorgt. Een 650Watt versie is ook meer dan zwaar genoeg en zal ook nog boven dat optimum zitten tenzij er een hele Videokaart bijkomt. Enige voordeel van een zwaardere voeding is dat die ook minder snel heet wordt en dus niet snel een active fan nodig heeft wat in geluid scheelt. (een 140mm fan minder die draait). Mocht je willen weten wat je nodig hebt, google dan eens naar PSU calculator. Coolermaster heeft er bijvoorbeeld eentje online staan.

SSD, tja, Samsung maakt de mooisten en de duursten. Bang for Buck is de Kingston A2000 net ff wat fijner. en dat verschil in performance ga je niet merken.

Puur voor een idee: Hier een Gigabyte Aorus geinspireerde lijst met een paar lampjes. Dit is dus niet de goedkoopst mogelijke optie!

1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 131,25€ 131,25
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 582,49€ 582,49
1ProcessorkoelingGigabyte Aorus ATC800€ 95,80€ 95,80
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 83,34€ 83,34
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,98

En als je voor een RX 5700 zou gaan ipv de GTX 2070 gaat er nog 100,- of meer vanaf. En wellicht wil je bij de Azza Cube nog een extra case fan als exhaust aanschaffen. (4 casefans meegeleverd, niet 5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerialChiller2
bedankt :) de discussie op de budgetbuild was ook interessant om te lezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerialChiller2
geen idee of deze topic een nieuw leven mag inblazen of ik een nieuw moet maken maar alvast bedankt voor de goede reacties hier :) ik heb toch al het één en het ander opgestoken en ik dacht effe een update te geven wat ik al gekocht heb :)

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 424,43€ 424,43
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-F Gaming€ 245,05€ 245,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3600C18€ 97,50€ 97,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 824,88

voor het ram geheugen moet ik thuis nog eens kijken welke het exact is... weet dat het 3600mhz van corsair en zonder lichtjes ;) met totaal van 32gb.

ik heb dit totaal pakketje 2dehands gekocht voor 500 euro. naar mijn mening was dit een mooie prijs.

de videokaart zou ik nog mee wachten tot de nieuwe uitkomen zodat de huidige in prijs wat zakken...
ik dacht eventueel mijn lijstje te plaatsen zodat ik toch wat weet dat ik in de juiste richting ga :)

1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2070 OC edition€ 480,21€ 480,21
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 630,-€ 630,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 511,71€ 511,71
1VideokaartenInno3D Geforce RTX 2080 Super Gaming OC X2€ 699,-€ 699,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2080 Super Twin X2 OC€ 719,-€ 719,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X€ 437,06€ 437,06
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 571,-€ 571,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 415,-€ 415,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.462,98

de voeding was uitgerekend op een 650w... of zou ik toch een 750w nemen? :)
voor de rest blijf ik bij het ssd geheugen dat jullie aanraden en de waterkoeling die ik in gedachten had :)

nogmaals bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
SerialChiller2 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:25:
geen idee of deze topic een nieuw leven mag inblazen of ik een nieuw moet maken maar alvast bedankt voor de goede reacties hier :) ik heb toch al het één en het ander opgestoken en ik dacht effe een update te geven wat ik al gekocht heb :)

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 424,43€ 424,43
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-F Gaming€ 245,05€ 245,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3600C18€ 97,50€ 97,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 824,88

voor het ram geheugen moet ik thuis nog eens kijken welke het exact is... weet dat het 3600mhz van corsair en zonder lichtjes ;) met totaal van 32gb.

ik heb dit totaal pakketje 2dehands gekocht voor 500 euro. naar mijn mening was dit een mooie prijs.

de videokaart zou ik nog mee wachten tot de nieuwe uitkomen zodat de huidige in prijs wat zakken...
ik dacht eventueel mijn lijstje te plaatsen zodat ik toch wat weet dat ik in de juiste richting ga :)

1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2070 OC edition€ 480,21€ 480,21
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 630,-€ 630,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 511,71€ 511,71
1VideokaartenInno3D Geforce RTX 2080 Super Gaming OC X2€ 699,-€ 699,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2080 Super Twin X2 OC€ 719,-€ 719,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X€ 437,06€ 437,06
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 571,-€ 571,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 415,-€ 415,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.462,98

de voeding was uitgerekend op een 650w... of zou ik toch een 750w nemen? :)
voor de rest blijf ik bij het ssd geheugen dat jullie aanraden en de waterkoeling die ik in gedachten had :)

nogmaals bedankt voor de reacties
Als ik even snel reken heb je nu nog zo'n 700 euro over van je budget (excl kast).
Daar kan je dan een mooie nieuwe RTX 3070 (men beweert dat die sneller is dan de RTX2080 Ti) van kopen, en heb je nog budget over voor opslag :*)

En 650W is meer dan genoeg, de nieuwe GPU's zouden rond de 300-350W maximaal zitten, je CPU op max 105W, maakt het 455W samen als ze maximaal belast worden.
Dan heb je nog bijna 200W over voor je moederbord, geheugen, fans, ssd(s) enz, ofwel meer dan zat :+

Qua CPU koeler weet ik niet welke je precies in gedachte had, ik zie er meerdere namelijk.
Zelf heb ik pricewatch: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT 280mm ingebouwd en ben daar zeer tevreden over, heeft alleen geen RGB fans maar wel op de pomp.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerialChiller2
DutchCrownNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:35:
[...]

Als ik even snel reken heb je nu nog zo'n 700 euro over van je budget (excl kast).
Daar kan je dan een mooie nieuwe RTX 3070 (men beweert dat die sneller is dan de RTX2080 Ti) van kopen, en heb je nog budget over voor opslag :*)

En 650W is meer dan genoeg, de nieuwe GPU's zouden rond de 300-350W maximaal zitten, je CPU op max 105W, maakt het 455W samen als ze maximaal belast worden.
Dan heb je nog bijna 200W over voor je moederbord, geheugen, fans, ssd(s) enz, ofwel meer dan zat :+

Qua CPU koeler weet ik niet welke je precies in gedachte had, ik zie er meerdere namelijk.
Zelf heb ik pricewatch: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT 280mm ingebouwd en ben daar zeer tevreden over, heeft alleen geen RGB fans maar wel op de pomp.
awel heb eens gekeken en het is eigenlijk nen no-brainer doordat de minste dure/goeie van de nieuwe kaarten beter is dan de beste/duurste van de vorige generatie.

deze koeler heb ik op het oog: https://tweakers.net/pric...gb-liquid-cpu-cooler.html
denk van prijs rond de 115 euro.

alleen van de voeding heb ik nog geen keuze gemaakt eerlijk gezegd.
Pagina: 1