[BBG] Mainstream gamesysteem - Juli 2020

Pagina: 1
Acties:
  • 12.585 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 14:29

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Om de reeks BBG systemen van deze maand aan te vullen gaan we ook een nog een mainstream gamesysteem aandragen. Nou ja mainstream, dit systeem hangt een beetje tussen high end en mainstream in. Het doel van dit systeem is echter om hier de allerbeste bang/buck componenten in te stoppen, zodat er op 1080p144 en 1440p60 zeer goed gegamed kan worden. Met de gekozen videokaart komt meer dan 60fps op 1440p zelfs binnen handbereik!

Het budget is vastgesteld op €1000,- en dat gaat ten koste van wat luxe t.o.v. het €2000,- systeem, maar dit biedt wel de maximale performance voor zo min mogelijk vakantiecenten (of dat is het doel tenminste).

Mijn voorzet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 84,49€ 84,49
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 406,71€ 406,71
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 51,-€ 51,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550W V2€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 121,90€ 121,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,19

CPU: Ja wederom de 3600. Voor zijn prijs is het gewoon een geweldige CPU waar de meerderheid van de gamers genoeg aan heeft. Je zou zelfs kunnen zeggen dat een 3300x in de meeste situaties afdoende is, maar in mijn optiek is de kleine meerprijs prima te verantwoorden.
Mobo: Een prima bord wat als het goed is al voorzien is van een BIOS die Ryzen 3xxx CPU's ondersteunt. Dit bord is meerdere malen aangedragen vanuit de community als goede kanshebber voor in de BBG en aangezien de MSI B450m Mortar Max niet meer goed leverbaar is kan dit prima deze schoenen opvullen.
Videokaart: Deze Sapphire 5700XT Pulse is op dit moment zeer gunstig geprijsd en past daarom precies in ons budget. Je krijgt hiervoor een kaart die slecht marginaal achter loopt op de performance van een 2070 Super, en is daarom geschikt voor 1440p op zelfs hogere refresh rates. Verder is dit exemplaar misschien niet de allerbeste 5700XT, maar je hebt hier zeker geen verkeerde koop aan.
Behuizing: Ook deze behuizing is al meerdere malen langs gekomen. Goed geprijsd en komt met 2 voorgeinstalleerde fans. Het enige nadeel is dat het zijruitje van plexiglas is wat nogal makkelijk krast. Het enige wat je dan hoeft te doen is daar rekening mee houden en voorzichtig zijn.
[b]CPU Koeler:[b] Een simpele CPU koeler die z'n werk net wat stiller doet dan de fabriekskoeler. Door het lage verbruik van de Ryzen 3600 is een dikkere koeler niet nodig.
Fan: Een extra 120mm fan om als outtake te fungeren.
RAM: Wederom de Crucial Ballistix Sport. De motivatie om hiervoor te kiezen is ook niet veranderd. Micron E-Die (de geheugenchips op deze RAM sticks) en Ryzen vinden elkaar erg lief dus dan is de kans op compatibiliteitsproblemen dan het kleinst.
Voeding: Een simpele voeding, wel degelijk. De lage prijs is te danken aan het feit dat deze voeding niet modulair is. Daarnaast heeft hij niet de allerhoogste effciency certificering. Je krijgt echter wel 5 jaar garantie op deze voeding, wat aan geeft dat Cooler Master vertrouwen heeft in dit product.
SSD: Ondanks dat de Kingston A2000 ongeveer hetzelfde geprijsd is en het duurzamere TLC NAND gebruikt, kiezen we toch voor de Intel 660p. De Kingston lijkt wat issues te hebben in sommige B450 borden. Dat risico willen we in de BBG niet lopen dus kiezen we voor het eerstvolgende alternatief.

Gedachtes? Meningen? :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 22:20
Volgens mij is dit een lijst met meest aangeraden componenten obv de comments uit het desktop aankoopadvies subforum. Wat dat betreft is dit de beste bbg advies-pc die hier op tweakers aangeraden kan worden.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
@Murcielago dat was ook zeer de zeker de gedachte achter deze lijst. :)

Als je dit vergelijkt met het 2000,- systeem wat ik eerder heb geplaatst krijg je hier relatief meer waar voor je geld.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-01 08:31
enige dat ik zou kunnen zeggen is dat met zo'n groot venster een niet-modulaire psu wat rommelig oogt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Build met 5700XT

1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT€ 444,-€ 444,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 57,90€ 57,90
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 13,-€ 13,-
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 71,50€ 71,50
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,25€ 84,25
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 100,66€ 100,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,80

Build met RX5700, geen XT.

1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 364,01€ 364,01
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 13,-€ 13,-
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 71,50€ 71,50
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 78,42€ 78,42
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 100,66€ 100,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,98

Behuizing met glas en geen krasgevoelig kunststof. 1TB Sata SSD wat voor gamen voldoet, snellere NVMe is niet nodig. CPU koeler erbij, want de standaard maakt meer geluid, en koelt minder goed. Gedegen RX kaarten en 16GB RAM.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
-SafaN- schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:14:
enige dat ik zou kunnen zeggen is dat met zo'n groot venster een niet-modulaire psu wat rommelig oogt?
Juist niet, modulaire PSU zal minder netjes lijken. Tenminste als je fatsoenlijk een PC in elkaar kan zetten. Het voordeel van een volledig modulaire is dat je de voeding uit de behuizing kunt halen, terwijl je alle kabels laat zitten. Bijvoorbeeld om gemakkelijk de stof te verwijderen, terwijl de PC en voedingskabels op zijn plaats kunnen blijven.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Laatst online: 21:03
-The_Mask- schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Juist niet, modulaire PSU zal minder netjes lijken. Tenminste als je fatsoenlijk een PC in elkaar kan zetten. Het voordeel van een volledig modulaire is dat je de voeding uit de behuizing kunt halen, terwijl je alle kabels laat zitten. Bijvoorbeeld om gemakkelijk de stof te verwijderen, terwijl de PC en voedingskabels op zijn plaats kunnen blijven.
Hier ben ik het helemaal mee eens, afgelopen weekend heb ik de NR400 gebruikt samen een Cooler Master MWE Bronze 450W V2, die is niet modulair.

De kabels die over zijn kunnen met gemak tussen de hardeschijven en de voeding worden gestopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmfyEKd9kXsyETuYOFiyc34-T4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTbmTlQ7MTHTQzfAdONTRm6D.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de voorkant waar het glazen raam zit zie je daar niets van
Het moederbord dat je ziet is de B450m pro4, die hier ook wordt aangeraden. Dan weet je gelijk hoe het kabelmanagement er op het moederbord uit kan komen te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CMYJ-PPLOJIxlYMTR1hqMnvQLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqHgJrKpcMdoWDxMkHV8d2AY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
En dat is nog met PSU cover, waarbij geen verschil is te zien tussen modulair en niet modulair.

Zonder PSU cover is niet modulair het netst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1JXuibXjVw--sZM-N9hCadXotE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fb8xnSG5E51wVk6GCNj2XvuC.png?f=user_large

Waarbij een CM MWE Bronze V2 met zwarte kabels er nog beter uitziet natuurlijk.

Voor 1000 euro kan een Ryzen 5 3600, 16GB, RX 5700 XT en 1TB SSD allemaal prima, dus dat lijkt mij waar het toch op uit komt. Prijzen en beschikbaarheid zal nog even afwachten zijn.

1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 95,48€ 95,48
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 415,88€ 415,88
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB€ 70,65€ 70,65
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 80,-€ 80,-
1Solid state drivesCrucial BX500 1TB€ 99,05€ 99,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 995,96

[ Voor 86% gewijzigd door -The_Mask- op 18-06-2020 14:00 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:17
Deze 5700 XT is nog iets goedkoper (gemiddeld genomen)

pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohitpenace
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 22:31
@Blaat 6-7 jaar geleden heb ik een system gebouwd op basis van de bbg. Het systeem heeft mij echt goed bevallen bedankt daarvoor tweakers :). De geheime kracht bleek voor mij in de overklokbare 4670k te zitten.
Is er tegenwoordig nog zo een soort overclockbaar alternatief tegenover de ryzen 5 3600 boxed die in deze build gebruikt kan worden? Iets waarmee je relatief veel performance pakt voor peanuts.

De vraag hieronder stelde ik in de andere topic, ik repost niet graag maar hij ligt daar toch een beetje tussen wat lange posts en kan makkelijk gemist worden
Blaat schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:52:

Ik ben mij bewust van het feit dat er nieuwe generaties spullen voor de deur staan en dat het niet handig is nu zo veel geld uit te geven. Dit zal ik dan ook noemen op het frontpage artikel.
Het is inderdaad goed het te benoemen in de guide.
Dit is misschien een beetje luie vraag, maar wat kunnen we precies verwachten en op welke termijn?
Details daarvan kunnen lezers denk ik ook helpen de knoop door te hakken. Als er ècht binnen een maand of twee nieuwe generaties video kaarten en CPUs op de markt komen vind ik dat (en misschien andere impulsieve kopers zoals ik :) )het misschien toch wel de moeite nog een eeeeventjes te wachten.
originele post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:58
De eerste regel laat gelijk zien hoe 'zinvol' het topic nu is.

Met de nieuwr genetaties voor de deur kan het advies misschien zelfs zijn om niets te doen.

Zit zelf in de omstandigheden dat ik wel zou willen en de middelen heb, maar het is geen must.

Pas als Nvidia/Amd laten weten wat hun nieuwe generatie gaat doen wat betreft performance en kosten kan ik een iets slimmere keuze maken.

De prijzen van de b550 zouden zomaar een indicatie kunnen zijn van de nieuwe generatie: een grotere featureset maar wel tegen een iets hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looc
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-02 13:58
Is het misschien ook handig om een aantal monitor (en ander rand apparatuur) keuzes mee te nemen in deze BBG?
Gaat sowieso buiten het budget vallen uiteraard, maar dat zou de BBG wel compleet maken, IMO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
@Henkje.doc heeft hier denk gelijk. Ik denk wel dat de nas build zinvol is, aangezien er eerst high-end onderdelen uit gaan komen. Maar in plaats van een mainstream systeem, misschien periferie wat meer uit lichten. Want ik heb er weinig moeite mee dat de BBG redelijk eentonig blijft, puur omdat er voorlopig geen betere bang for buck componenten echt zijn, maar in deze tijden voor de releases is het misschien slimmer om geen mainstream systeem of high-end weg te zetten.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:51

BoGu5

hmmmz

Volgens mij kun je altijd wel blijven wachten op mooier/beter/sneller. Op een gegeven moment moet je toch een keer de sprong wagen. Je hebt waarschijnlijk wel gelijk wat betreft wat je krijgt. De bbg gaat zo heel erg lijken op die van een paar maanden terug.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
BoGu5 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:24:
Volgens mij kun je altijd wel blijven wachten op mooier/beter/sneller. Op een gegeven moment moet je toch een keer de sprong wagen. Je hebt waarschijnlijk wel gelijk wat betreft wat je krijgt. De bbg gaat zo heel erg lijken op die van een paar maanden terug.
Mee eens. Hoe langer je wacht hoe meer moois er is.
Echter heb ik wel het idee dat er een aantal sweet spots zijn met niewe hardware halen.

Als je eenmaal iets gekocht hebt, vooral genieten dan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is nu een prima moment voor een systeem als dit. Het is alleen een zeer slecht moment voor een high-end systeem met RTX 2080 Super of RTX 2080 Ti Super. Komt omdat die videokaarten een zeer slechte prijs/prestatie hebben. Ze zijn niet eens zoveel beter, maar stukken duurder. Dus als je nog even kunt wachten dan dat sowieso doen, omdat de high-end van nVidia en AMD binnen enkele maanden komen. Van een nVidia exemplaar is al wat zichtbaar geweest en AMD heeft aangegeven dat hun high-end exemplaar voor de nieuwe Xbox en PlayStation komt.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 24-06-2020 15:34 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

rohitpenace schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:03:
@Blaat 6-7 jaar geleden heb ik een system gebouwd op basis van de bbg. Het systeem heeft mij echt goed bevallen bedankt daarvoor tweakers :). De geheime kracht bleek voor mij in de overklokbare 4670k te zitten.
Is er tegenwoordig nog zo een soort overclockbaar alternatief tegenover de ryzen 5 3600 boxed die in deze build gebruikt kan worden? Iets waarmee je relatief veel performance pakt voor peanuts.

De vraag hieronder stelde ik in de andere topic, ik repost niet graag maar hij ligt daar toch een beetje tussen wat lange posts en kan makkelijk gemist worden
Meeste bang for the buck is op dit moment echt de AMD 3300 of 3600.
Handmatig overklokken bij amd doet niet veel (PBO regelt dat netjes), en bij intel betaal je zoveel meer voor een vergelijkbare K processor en Mobo dat je daar kwa Euro/FPS ook niet beter mee uitkomt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 14:04
heuveltje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Meeste bang for the buck is op dit moment echt de AMD 3300 of 3600.
Handmatig overklokken bij amd doet niet veel (PBO regelt dat netjes), en bij intel betaal je zoveel meer voor een vergelijkbare K processor en Mobo dat je daar kwa Euro/FPS ook niet beter mee uitkomt.
Bij de 3300x is met name het overclocken van de RAM erg effectief, waarschijnlijk omdat de 3300x maar één ccx heeft. Je kan, als je je best doet en een redelijke b-die kit hebt, door de geheugen-timings (en licht de cpu kloksnelheid) aan te passen, Intels top-klasse cpu's evenaren of zelfs overtreffen (ik vermoed) in single of <8 threaded games, zo blijkt:
YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
-The_Mask- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:33:
Het is nu een prima moment voor een systeem als dit. Het is alleen een zeer slecht moment voor een high-end systeem met RTX 2080 Super of RTX 2080 Ti Super. Komt omdat die videokaarten een zeer slechte prijs/prestatie hebben. Ze zijn niet eens zoveel beter, maar stukken duurder. Dus als je nog even kunt wachten dan dat sowieso doen, omdat de high-end van nVidia en AMD binnen enkele maanden komen. Van een nVidia exemplaar is al wat zichtbaar geweest en AMD heeft aangegeven dat hun high-end exemplaar voor de nieuwe Xbox en PlayStation komt.
Viel me idd op dat die twee kaarten een andere prijsverhouding hebben.

AMD zou de drivers van hun GPU beter op orde hebben maar ben zelf niet overtuigd.
Maar ook voor AMD is het even wachten wat er gaat komen.

Is er voor de AMD gpu geen Nvidia variant mogelijk? RTX 2060 lijkt wat prijs betreft een kandidaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De driver problemen zijn een tijd geleden al opgelost. De enkeling die nog een probleem heeft, die geeft regelmatig de driver de schuld, maar meestal gaat het hier dan om een defecte videokaart, UEFI probleem, onstabiel systeem, probleem met beeldschermkabel, etc. Echte driver problemen zijn zeldzaam, net als bij nVidia of ander onderdeel van andere fabrikant.

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 24-06-2020 19:06 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ik zou als er ruimte voor is in het budget altijd een videokaart willen aanraden die fans gebruikt met kogellagers, zeker aangezien de meeste mensen hun videokaart gewoon horizontaal hebben hangen. Ik heb nu al te vaak Asus en Gigabyte kaarten gezien waarbij de lagers of waren vastgelopen of een rotherrie maakten, en dat soms al na een jaar of 3. Vandaar dat ik alsnog naar de Sapphire neig.
rohitpenace schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:03:

[...]

Het is inderdaad goed het te benoemen in de guide.
Dit is misschien een beetje luie vraag, maar wat kunnen we precies verwachten en op welke termijn?
Details daarvan kunnen lezers denk ik ook helpen de knoop door te hakken. Als er ècht binnen een maand of twee nieuwe generaties video kaarten en CPUs op de markt komen vind ik dat (en misschien andere impulsieve kopers zoals ik :) )het misschien toch wel de moeite nog een eeeeventjes te wachten.
originele post
toon volledige bericht
CPU overclocken is bij de huidige generaties CPU's veel minder zinvol dan vroeger. Een 2500k kon er zo 50% meer performance van krijgen, en nu kijk je naar verschillen van hooguit 10% (in games) als de effecten al positief zijn. En dat geldt voor zowel Intel als AMD. AMD ga je er in veel gevallen zelfs op achteruit als je overclockt.

Door betere boostalgoritmes komen CPU's al veel meer op de grens van wat ze kunnen uit de fabriek rollen. Een vergelijkbaar overclockbaar alternatief is er nu dus simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Blaat schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Ik zou als er ruimte voor is in het budget altijd een videokaart willen aanraden die fans gebruikt met kogellagers, zeker aangezien de meeste mensen hun videokaart gewoon horizontaal hebben hangen. Ik heb nu al te vaak Asus en Gigabyte kaarten gezien waarbij de lagers of waren vastgelopen of een rotherrie maakten, en dat soms al na een jaar of 3. Vandaar dat ik alsnog naar de Sapphire neig.
Beste type lager is MagLev, maar de keuze hierin is nog vrij beperkt. Dan komt FDB en 2BB, ligt een beetje aan wat de toepassing is en de kwaliteit van het lager. Voor de ene toepassing is FDB beter en de andere 2BB en er zit natuurlijk heel veel verschil in de kwaliteit onderling van verschillende modellen. Dan komt rifle en als laatste sleeve en vooral die laatste hebben een korte levensduur. Als casefan, mobo fan, videokaart fan is sleeve zeer ongeschikt, maar het is nog steeds een zeer veel gebruikt type lager hiervoor.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Is er overigens nog een specifieke reden om de Corsair TX550M V2 te verkiezen boven de Cooler Master MWE Bronze V2?

Zit hem het in de verwachte levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
In alles, MWE Bronze V2 is een goede budget serie, kan zich natuurlijk niet meten met duurdere high-end voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mredant
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-04 22:13
ik blijf bij mn aankoop voor een budget gamesysteem maar steken bij de keuzen tussen b450 met ryzen 5-3600 en een kleine opleg voor b550 met ryzen 3-3300x en ondersteuning voor toekomstige cpu's.
Nu zie ik hier weer de keuze voor 5-3600..
Wat is de beslissing hier achter qua upgradeability/levensduur ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Naar alle waarschijnlijkheid komt er nog maar één generatie en die gaat werken op beide.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mredant
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-04 22:13
thx @-The_Mask- , in dat geval ben ik volledig voorstander van de 450. Het is m'n gevoel dat je momenteel in het budget-gerelateerde segment niet veel future-proof keuzes kan maken. (betreffende motherboard)

[ Voor 6% gewijzigd door mredant op 28-06-2020 01:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Kunnen we hier dan met z'n allen tevreden mee zijn?

1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 77,90€ 77,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 426,60€ 426,60
1Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB€ 79,-€ 79,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 101,58€ 101,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.024,07

SATA SSD ipv NVME om budget ruimte te maken voor een betere voeding (TX550M vs MWE Gold), sneller RAM en een iets hippere kast. De MX500 lijkt mij op het eerste gezicht een betere keuze dan de Samsung QVO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
waarom een kast met een glazen zijkant? De H15 is kleiner en goedkoper pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed en dan hoef je ook geen zwarte cpu koeler te nemen maar kan je voor de betere en goedkopere pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B gaan

en als je die extra fan achterwege laat heb je weer budget voor een nvme ssd

[ Voor 8% gewijzigd door Rrob op 29-06-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Blaat Het geheugen is alleen maar bij Informatique te koop en voor de rest uitverkocht, dus niet echt een optie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Rrob schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:09:
waarom een kast met een glazen zijkant? De H15 is kleiner en goedkoper pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed en dan hoef je ook geen zwarte cpu koeler te nemen maar kan je voor de betere en goedkopere pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B gaan

en als je die extra fan achterwege laat heb je weer budget voor een nvme ssd
Omdat die thermaltake qua bouwkwaliteit op hetzelfde niveau staat als Sharkoon. Daar is bij de NR400 veel minder sprake van.

Het formaat is imo ook niet echt een argument. Mensen die een klein systeem willen kijken naar ITX.
-The_Mask- schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:30:
@Blaat Het geheugen is alleen maar bij Informatique te koop en voor de rest uitverkocht, dus niet echt een optie.
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 70,65€ 70,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.015,72

Zo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
Blaat schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Omdat die thermaltake qua bouwkwaliteit op hetzelfde niveau staat als Sharkoon. Daar is bij de NR400 veel minder sprake van.
Dat lijkt me sterk want hij heeft meerdere keren in een bbg gestaan.

Er zijn zat kasten van voldoende kwaliteit die goedkoper zijn en niet 1 maar 2 fans hebben waardoor je dus genoeg geld uitspaart om een nvme ssd te nemen ipv sata
https://tweakers.net/behu...lqHpIy9asAtZRqoUa-7cc8zzc
(staan ook mindere merken tussen maar heb sharkoon er vast uit gefilterd)

[ Voor 75% gewijzigd door Rrob op 29-06-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

(jarig!)
Blaat schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:48:

1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 70,65€ 70,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.015,72

Zo dan?
toon volledige bericht
Wissel het moederbord voor.
pricewatch: MSI B450M PRO-VDH Max

Twee redenen:
1) Bios flashback
2) ASRock heeft voor zover ik weet hun hele B350 lijn gewoon van B450 chipsets chips voorzien en dat was het. Als ik het me goed herinner heeft level1techs destijds ook wat ASRock moederborden reviewed met een 2700X. Met MSI deden ze wel normaal 3200MHz RAM, met ASRock was dat lastiger. Better safe than sorry als het echt de geheugentraces zijn. Een extra USB poort krijg je erbij cadeau. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:24
Ik opteer voor de pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS. Zitten exact dezelfde Hynix AFR’s in. Scheelt toch weer een paar euro’s die je waarschijnlijk betaald voor de “heatsink”. Is die nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door Djarune op 30-06-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:44
@DaniëlWW2
Wat heb je aan bios flashback?
De 2700x vreet stroom, met een 3600 heb je geen highend stroomtoevoer nodig en voldoet de Asrock ruimschoots.
De Asrock heeft wel de meeste features voor dit geld.

Volgens dit overzicht is de Asrock ook beter dan de MSI.
https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=717981952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 19:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Houd deze build genoeg ruimte over voor het toevoegen van 1 of 2 harde schijven?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DaniëlWW2 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Wissel het moederbord voor.
pricewatch: MSI B450M PRO-VDH Max

Twee redenen:
1) Bios flashback
2) ASRock heeft voor zover ik weet hun hele B350 lijn gewoon van B450 chipsets chips voorzien en dat was het. Als ik het me goed herinner heeft level1techs destijds ook wat ASRock moederborden reviewed met een 2700X. Met MSI deden ze wel normaal 3200MHz RAM, met ASRock was dat lastiger. Better safe than sorry als het echt de geheugentraces zijn. Een extra USB poort krijg je erbij cadeau. :)
je zit met je gedachten teveel bij F1 GP van Oostenrijk ;)
Er is geen voorstel mbt B350, en je adviseert een budget bordje, wat beter geschikt is voor oa 3200G build

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:30
Ik heb gisteren alle onderdelen ontvangen voor de BBG (met alleen een Asus Prime B550 Plus ipv B450), maar zit nog wel met een vraag.

Er zit 1 losse case fan (Pure Wings 2) in de BBG. Die zou je bovenin als exhaust, of voorin als extra intake kunnen plaatsen lijkt me. Misschien een idee om daar even advies over te geven, want ik weet eigenlijk niet wat verstandig is?

Ik neig nu naar het bovenin plaatsen van de fan zodat je 2x exhaust en 1x intake hebt en dus negative air pressure in de case.

Hmm ik zie nu dat de uiteindelijke BBG anders is geworden dan besproken in dit topic :P Dus mijn vraag is niet van toepassing op de BBG op de Frontpage.

[ Voor 17% gewijzigd door MailMan op 02-07-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik zou hem als 2e intake voorin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mitsumark schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:22:
Ik zou hem als 2e intake voorin doen.
Ik vraag me zojuist af of hij niet als tweede ventilator op de Cooler Master Hyper 212 Black Edition bedoeld is? Zodat er aan beide kanten een fan zit.

En waarom zou je hem als 2e intake doen en niet als 2e exhaust?

[ Voor 9% gewijzigd door MailMan op 02-07-2020 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Nee daar was hij niet voor bedoeld, op een koeler wil je altijd 2 exact dezelfde fans.

Overdruk is wat beter tegen stof (er gaat alleen lucht in via de luchtfilters en niet door alle kiertjes).
Daarnaast gaat warmte er (op meer plaatsen) overal wel uit bij overdruk (weg van de minste weerstand), je hebt dan minder kans op warme zones, je hoeft niet perse af te zuigen.
In de praktijk scheelt het echter weinig in temperaturen, er zijn voor beide scenario's wel voorstanders en tegenstanders te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MailMan schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Ik vraag me zojuist af of hij niet als tweede ventilator op de Cooler Master Hyper 212 Black Edition bedoeld is? Zodat er aan beide kanten een fan zit.

En waarom zou je hem als 2e intake doen en niet als 2e exhaust?
Nee.dat is apart voor de CPU koeler. wanneer je meer fans hebt gekocht zou ik meegeleverde front maken en extra gekochte back exhaust. ik zie btw geen extra fan in BBG mainstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hackus schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:35:
[...]

Nee.dat is apart voor de CPU koeler. wanneer je meer fans hebt gekocht zou ik meegeleverde front maken en extra gekochte back exhaust. ik zie btw geen extra fan in BBG mainstream.
Die extra fan stond in een eerdere suggestie in dit topic.

1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 425,-€ 425,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 67,45€ 67,45
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,34

Ben nog wel benieuwd waarom 2x front en 1x back. Ik dacht dat een negatieve druk in de behuizing juist extra hielp met koelen. Maar ik ga me er nog wel even verder over inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
MailMan schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:29:
Ben nog wel benieuwd waarom 2x front en 1x back. Ik dacht dat een negatieve druk in de behuizing juist extra hielp met koelen. Maar ik ga me er nog wel even verder over inlezen.
Negative druk = betere koeling, meer stof.
Positieve druk = mindere goede koeling, minder stof.

Maar het is geen verschil van dag en nacht, misschien dat je het wat meer merkt bij grotere verhoudingen van ventilatoren (3:1 of 4:1 bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 23:25

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik heb eens rond zitten neuzen. Iedereen gaat nu helemaal los op ryzen 5, maar de nieuw comet lake heeft ook geen onverdienstelijke prestaties. Ik heb een proef build gemaakt. Wellicht hier ook interessant:

Benchmarks i5 10500

1ProcessorsIntel Core i5-10500 Boxed€ 210,60€ 210,60
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 170,05€ 170,05
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 419,60€ 419,60
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX426C16FB3AK2/16€ 83,90€ 83,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 110,47€ 110,47
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,70€ 5,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.184,47

sidenotes:
- de case is persoonlijke voorkeur
- het moederbord kan idd veel goedkoper.

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Vuurvoske schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:54:
Ik heb eens rond zitten neuzen. Iedereen gaat nu helemaal los op ryzen 5, maar de nieuw comet lake heeft ook geen onverdienstelijke prestaties. Ik heb een proef build gemaakt. Wellicht hier ook interessant:

Benchmarks i5 10500

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.184,47

sidenotes:
toon volledige bericht
27% duurder, en op 1440p, waar de 5700xt voor bedoeld is, nog geen 5% sneller. De i5-10400F is beter, want dan zou je nog even duur uitkomen, en kan je het geld wat je nu in de 10500 stopt, in de gpu stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 23:25

Vuurvoske

Nunquam cede!

Potenscia schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:09:
[...]

27% duurder, en op 1440p, waar de 5700xt voor bedoeld is, nog geen 5% sneller. De i5-10400F is beter, want dan zou je nog even duur uitkomen, en kan je het geld wat je nu in de 10500 stopt, in de gpu stoppen.
touche, echter, de 3700X is wel fors duurder dan de i5 10500 Jullie gebruiken de ryzen 5 3600

Wat ik me dan wel weer telkens afvraag. Is een i5 10500 e/o ryzen 7 3700x interessant om streaming / recording overhead af te vangen. Ik zou zelf denken van wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Vuurvoske op 07-07-2020 17:15 ]

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vuurvoske schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:54:

Benchmarks i5 10500

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.184,47

sidenotes:
toon volledige bericht
BBG is al klaar en geplaatst reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

dejeroen schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens, afgelopen weekend heb ik de NR400 gebruikt samen een Cooler Master MWE Bronze 450W V2, die is niet modulair.

De kabels die over zijn kunnen met gemak tussen de hardeschijven en de voeding worden gestopt
[Afbeelding]

Aan de voorkant waar het glazen raam zit zie je daar niets van
Het moederbord dat je ziet is de B450m pro4, die hier ook wordt aangeraden. Dan weet je gelijk hoe het kabelmanagement er op het moederbord uit kan komen te zien.
[Afbeelding]
Ik zou die fan andersom gezet hebben, nu blokkeert het AMD logo je eerste RAM slot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Laatst online: 21:03
Accretion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:02:
[...]

Ik zou die fan andersom gezet hebben, nu blokkeert het AMD logo je eerste RAM slot?
Dat heb ik met opzet zo gedaan.
Bij een upgrade van het RAM moet de cpu koeler er dan af worden gehaald, op deze manier forceer ik mijzelf ook om de koelpasta te vervangen wanneer ik het RAM een upgrade geef door de overige twee bankjes te gaan gebruiken (verwachting is over 3-4 jaar).
En met twee bankjes in gebruik is het niet erg aangezien het RAM dat er nu in zit bij dit moederbord toch in slot 2(A2) en 4(B2) moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@dejeroen Sinds wanneer dien je je koelpasta te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Tk55 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:45:
@dejeroen Sinds wanneer dien je je koelpasta te vervangen?
Dat hoeft eigenlijk niet. Koelpasta is er om het oppervlak van de koeler te verbinden aan het oppervlak van de processor, en mede doordat het niet echt aan lucht wordt blootgesteld op de plek waar de warmte geleid wordt, zal koelpasta niet slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Potenscia schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Dat hoeft eigenlijk niet. Koelpasta is er om het oppervlak van de koeler te verbinden aan het oppervlak van de processor, en mede doordat het niet echt aan lucht wordt blootgesteld op de plek waar de warmte geleid wordt, zal koelpasta niet slijten.
Koelpasta zelf zal niet slijten, maar het pump-out effect is wel degelijk bestaand. Dit effect is wat oudere videokaarten doet oververhitten als deze lang niet onderhouden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:34
dejeroen schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Dat heb ik met opzet zo gedaan.
Bij een upgrade van het RAM moet de cpu koeler er dan af worden gehaald, op deze manier forceer ik mijzelf ook om de koelpasta te vervangen wanneer ik het RAM een upgrade geef door de overige twee bankjes te gaan gebruiken (verwachting is over 3-4 jaar).
En met twee bankjes in gebruik is het niet erg aangezien het RAM dat er nu in zit bij dit moederbord toch in slot 2(A2) en 4(B2) moet.
Valt dat AMD uitsteekdingetje er niet gewoon overheen? Volgens mij is die koeler zo'n 5cm hoog en dat uitsteekdingetje is 4 of 5mm? Hoe hoog zou een standaard geheugenmodule zijn? 3 a 4cm? Moet er toch gewoon overheen kunnen vallen?

Overigens kan je kabelmanagement wel wat netter. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r3n2R9-_uRQrf3JQq9GHXMjul4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Y9k4qpr0ouOZn88ATO4klrS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ4g32dvP8F3-3lv1qGPqkmMeks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kmVzUrKKj0F6k7Qr6Xzt7B4O.jpg?f=user_large

Deze voeding heeft gekleurde kabels, dus dan vallen ze op in een zwarte behuizing en oogt het een beetje ouderwets, maar met zwarte kabels zou het nog mooier zijn want dan zie je ze bijna niet.

En platte kabels is misschien makkelijker wegwerken, maar ik vind die stugge, gesleevde kabels er wel mooier en strakker uitzien als het eenmaal zit. Het oogt zo slap en slordig met die platte kabels, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpelwille
  • Laatst online: 16-07-2020
Hoi, ik ben van plan dit systeem te gaan bouwen. Ik heb alleen geen bedrade verbinding tot de beschikking. Kan er iemand vertellen of er voldoende ruimte onder de GPU over is om een PCI netwerkkaart aan te sluiten? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@rimpelwille in plaats van een wifi kit kan je ook een pricewatch: Asus Prime B550M-A (WI-FI) pakken als bord, heb je meteen betere chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpelwille
  • Laatst online: 16-07-2020
@99ruud99 Bedankt voor de tip, maar dan ga ik mijn reeds meerdere malen overschreden budget helemaal te buiten. Dat moederbord kost twee keer zoveel en ik hoopte er eigenlijk een wifi kaart van max 35 euro in te zetten. Maar dan moet ie wel passen. Anders wordt het een USB netwerk adapter... Maar ik ga liever voor een PCI netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
rimpelwille schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:18:
@99ruud99 Bedankt voor de tip, maar dan ga ik mijn reeds meerdere malen overschreden budget helemaal te buiten. Dat moederbord kost twee keer zoveel en ik hoopte er eigenlijk een wifi kaart van max 35 euro in te zetten. Maar dan moet ie wel passen. Anders wordt het een USB netwerk adapter... Maar ik ga liever voor een PCI netwerkkaart.
excuses, ja, dat past gewoon : )
pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 bijvoorbeeld :)
maar een dongel van 20 euro is ook prima ;) pricewatch: TP-Link AC1300 Mini Draadloze MU-MIMO USB-adapter Archer T3U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zit het kaartje wel vlak voor de videokaart fan (blokkeert een deel ervan) en dan kun je nooit overstappen naar een videokaart met 2,5 of 3 slots koeler.
Ik zou een ander moederbord kiezen waarbij je dit probleem niet hebt.
pricewatch: ASRock B450M Pro4

Iets met een losse antenne werkt altijd beter dan een USB insteek geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak1992
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-04 14:12
asf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faradenza
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-08-2024
Henkje.doc schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:43:
De eerste regel laat gelijk zien hoe 'zinvol' het topic nu is.

Met de nieuwr genetaties voor de deur kan het advies misschien zelfs zijn om niets te doen.

Zit zelf in de omstandigheden dat ik wel zou willen en de middelen heb, maar het is geen must.

Pas als Nvidia/Amd laten weten wat hun nieuwe generatie gaat doen wat betreft performance en kosten kan ik een iets slimmere keuze maken.

De prijzen van de b550 zouden zomaar een indicatie kunnen zijn van de nieuwe generatie: een grotere featureset maar wel tegen een iets hogere prijs.
Ik zie dat jullie praten over wachten op de nieuwe generatie:

Welke componenten bedoelen jullie hiermee?
Wat is de frequentie waarmee deze componenten uitgebracht worden? Jaarlijks?
Is het bij het uitbrengen niet zo dat er veel kinderziektes in zitten?

Probeer een beetje inzicht in de markt te krijgen en het juiste instapmoment te bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
Faradenza schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Ik zie dat jullie praten over wachten op de nieuwe generatie:

Probeer een beetje inzicht in de markt te krijgen en het juiste instapmoment te bepalen :)
Exacte data heb ik niet, maar vorig jaar is de Ryzen CPU uitgekomen in Mei/Juni, dus ga uit van 18 maanden voor CPU's.

Voor GPU's is het ongeveer 2 jaar.

AMD heeft aangegeven dat van beide componenten er nog voor de launch van de PS5/XBSeriesX deze uitmoeten komen.

Maar dat zijn just my 2 cents. Waarschijnlijk zijn er meer dan voldoende medetweakers die het beter kunnen toelichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-05 17:01
Faradenza schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:23:
[...]

1. Het gaat hier vooral om cpu's en gpu's omdat deze de grootste performanceimpact hebben op je systeem
  1. Zowel voor cpu's als gpu's ligt dat meestal tussen de 1 à 2 jaren.
  1. Ja, vooral bij amd heb je heel vaak driverissues het eerste halfjaar en compatibiliteitsissues, iets om rekening mee te houden als je een nieuw systeem aanschaft. Nvidia en Intel hebben doorgaans veel minder last van deze mankementen bij de launch. Ze zijn dan ook wel een stukje duurder dan de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 16:15
Dietaahhhpro schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:59:
[...]
  1. Ja, vooral bij amd heb je heel vaak driverissues het eerste halfjaar en compatibiliteitsissues, iets om rekening mee te houden als je een nieuw systeem aanschaft. Nvidia en Intel hebben doorgaans veel minder last van deze mankementen bij de launch. Ze zijn dan ook wel een stukje duurder dan de concurrent.
Onzin, Nvidea en intel hebben hier net zo goed last van. Die hebben alleen al in geen tijden (in geval van intel 10 jaar (!)) geen nieuwe architectuur uitgebracht. Nieuwe technologie gaat nou eenmaal gepaard met kinderziektes als er wordt opgeschaald van een paar testmodelletjes naar massaproductie. Zowel omdat de productie in het begin een "nieuw" proces is als door het feit dat een component opeens in 1000 verschillende systemen met andere componenten samen komt en niet alles van tevoren getest kan worden.

Voor een tweaker niet altijd een probleem: biosje hier, instelling daar. Wil je gewoon plug&play kun je het beste tot een paar maanden (meestal 3-6) na release van nieuw spul wachten, dan zijn de meeste issues wel verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
kgd92 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:57:
[...]
Onzin, Nvidea en intel hebben hier net zo goed last van.
Dan merk je het als consument in ieder geval veel minder tot niet, omdat ik nog geen crashes met de nieuwe nvidiakaarten heb gehad, bij AMD was dat wel het geval. De drivers van nvidia en intel zijn bij release in ieder geval veel stabieler dan bij AMD. Dat is mijn ervaring, maar als je even googlet kan je zien dat er veel meer issues hebben bij amd dan bij intel. De drivers bij de nieuwe ryzen 3xxx serie waren bvb een ramp, bij de nieuwe intel ix 10xxx not at all... Als ik ook hier bij tweakers kijk naar de issues in Amd ryzen ervaringentopic of het amd nieuwsdiscussietopic zijn dat er véél meer dan in het gelijkaardige inteltopic.
Nieuwe technologie gaat nou eenmaal gepaard met kinderziektes als er wordt opgeschaald van een paar testmodelletjes naar massaproductie.
Nu ben je dus hetgeen ik zeg opnieuw aan het zeggen en proberen goed te praten, terwijl je net nog zei dat het onzin was? _O- Ryzen is overigens niet meer nieuw te noemen gezien de eerste generatie ryzens in 2017 op de markt kwamen. Ik weet trouwens niet hoe het bij jou zit, maar als ik iets koop moet het gewoon werken. Zelfs nu (een halfjaar na release) zijn er nog steeds compatibiliteitsissues bij AMD 3xxx series procesors, dat is gewoon belachelijk. Daarnaast zeg ik nergens dat AMD slecht is (zelf een amd rx 5700 in handen die trouwens ook maanden issues heeft gehad met de drivers), maar wel dat de crappy drivers van AMD een criteria kunnen zijn om toch voor de concurrent te gaan. In jouw reactie kan ik nog steeds niet opmaken wat er onjuist aan deze bewering is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Lil niet zo dom, wordt je door nvidia betaald! Of geil je op een merk? Ach computeronderdelen praten in elk geval niet terug?

Ik heb met elk merk wel positieve ervaringen als negatieve.

AMD komt wat vaker met software updates. Voordeel : kaart wordt actief beter gemaakt. Nadeel : er gaat wel eens iets mis.
Nvidia lijkt wat conservatiever daarin, al is het tijd geleden dat ik nvidia heb gehad. Zegt wel wat hè, dat ik al jaren tevreden ben met amd videokaarten. Was nvidia in mijn prijsklasse een betere koop geweest, dan was het een nvidia geworden.

Intel processors : ik kan me nog een issue met mijn full HD tv herinneren, die niet aan wilde zonder dat ik eerst een monitor aansluit met afwijkende resolutie. Was een klein intel bugje. Fijn een scherm dat niet aan gaat. Ik heb dat systeem nog en heb er nog wel eens last van (24p bug)

Met amd systeem heb ik ellende met moederborden gehad, die te snel kapot gingen (pech waarschijnlijk) . Tja zo is er altijd wel iets.

Feit is dat als je oude techniek koopt, dat je dan meestal veiliger zit, omdat er minder bugs zijn en vooral ook veel reviews en oplossingen voor issues. Of te wel koop een generatie ouder. Vaak ook goedkoper. Wel langzamer :)

Het voordeel van nieuwe generatie is dat de fabrikanten wat meer resources beschikbaar hebben voor het oplossen van issues

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Dietaahhhpro schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Dan merk je het als consument in ieder geval veel minder tot niet, omdat ik nog geen crashes met de nieuwe nvidiakaarten heb gehad, bij AMD was dat wel het geval.

[...]
Oehh dit ga ik ook proberen:

Ik heb met mn 1st gen ryzen en mn RX 580 nog nooit problemen gehad, maar mijn Intel laptop gaf om de haverklap BSOD, bleek uiteindelijk een Bios probleem te zijn, dus dat is voor iedereen zo want als er problemen met het AMD spul zijn merk je het als consument in ieder geval veel minder tot niet.

Even zonder geinen: dit zijn geen argumenten.
Nu ben je dus hetgeen ik zeg opnieuw aan het zeggen en proberen goed te praten, terwijl je net nog zei dat het onzin was? _O- Ryzen is overigens niet meer nieuw te noemen gezien de eerste generatie ryzens in 2017 op de markt kwamen. Ik weet trouwens niet hoe het bij jou zit, maar als ik iets koop moet het gewoon werken. Zelfs nu (een halfjaar na release) zijn er nog steeds compatibiliteitsissues bij AMD 3xxx series procesors, dat is gewoon belachelijk. Daarnaast zeg ik nergens dat AMD slecht is (zelf een amd rx 5700 in handen die trouwens ook maanden issues heeft gehad met de drivers), maar wel dat de crappy drivers van AMD een criteria kunnen zijn om toch voor de concurrent te gaan. In jouw reactie kan ik nog steeds niet opmaken wat er onjuist aan deze bewering is...
Zeker niet, ik stip alleen aan dat early adopters ook de kinderziektes mee zullen maken. En Ryzen 3xxx is ook gewoon een nieuwe architectuur oh en ook nog eens op 7nm (je weet wel, die stap die intel met alle wil en geld van de wereld niet voor elkaar krijgt, ook niet met compabiliteitsissues). Verder is zowel met Ryzen 3xxx als met de RX 5xxx serie inmiddels door de early adopters dusdanig veel ervaring opgedaan waardoor je, mits je je een beetje inleest, ook gewoon spul koopt dat (samen) werkt.

Dit was ook bij intel toen ze met nieuwe tech kwamen (lang lang geleden)

En met Nvidea (RTX iemand?)

En je ziet het ook gewoon in andere tech gebieden (foldable screens etc).

Early adopten = kinderziektes. Iemand die van tweaken houdt dealt hiermee, iemand die "gewoon spul dat werkt" wil moet dan ook gewoon even wachten tot de eerste problemen er uit zijn of zich degelijk inlezen mbt wat wel en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Even zonder geinen: dit zijn geen argumenten.
Wel toevallig dat je alles wat ik daarna vertel niet quote toch? Want dit was mijn ervaring, uiteraard laat je de ervaringen van de rest van het internet en tweakers buiten beschouwing omdat je die argumenten niet kan weerleggen? Sterk! Overigens mag je gerust wat vriendelijker zijn bij je discussie, uit professioneler oogpunt.
ook gewoon spul koopt dat (samen) werkt.
En dus beperk je jezelf in je keuze en verschuif je gewoon de oorzaak van het probleem. De oorzaak van het probleem zit niet in de consument die zich moet inlezen welk onderdeel al dan niet compatibel is (wat jij wel beweert met jouw reactie). De oorzaak van het probleem zit erin dat als er een product uitkomt met een lijst van onderdelen die compatibel zijn, die ook gewoon datgene moeten zijn wat ze beweren. En dat is dus niet zo.
Dit was ook bij intel toen ze met nieuwe tech kwamen
Ohja? De laatste nieuwe architectuur is nog niet zo heel lang lang geleden (skylake 2015) die overigens een prima release kenden zonder grote issues. Daarnaast spreek ik over nu, niet over jaren geleden, waarom blijf je dan teruggaan in de tijd om je argumenten te staven? Ik heb het over dit moment (zomer 2020) en nu zijn de drivers van amd nog steeds bagger in vergelijk met intel en nvidia. Ik zie nog steeds geen argumentatie van je die dit weerlegt, jammer. Denk dat ik het hier dan ook bij laat gezien je niet inhoudelijk kan of wil reageren op mijn post. Gegroet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het laatste echt nieuwe van Intel was Sandy Bridge, rete snel vergeleken de vorige generatie maar er waren wel degelijk chipset issues, bv P67 / SATA.
https://www.tweaktown.com..._chipset_issue/index.html

Gek genoeg draaide mijn FX9590 + 290X systeem ondanks een "budget" moederbord ook stabieler dan mijn 8700k + 1070ti systeem, heb nu vooral wat cold boot problemen, misschien in combinatie met het geheugen?

Maargoed, imo kun je met beiden pech hebben, ik zou er mijn keus niet op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_2005
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-03 21:16
Is 550 Watt tegenwoordig niet een beetje weinig?
Of komt dat omdat ik 1000 Watt heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Silver_2005 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:41:
Een 1000W voeding gebruik je meestal voor 3 (en heel soms 4 of 2) videokaarten. Maar tegenwoordig is SLI of CrossFire volledig over, dus eigenlijk zie je zulke voedingen alleen nog maar in workstations met meerdere videokaarten of bij mensen die een slechte keuze maken en kwantiteit verkiezen boven kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 30-07-2020 21:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 02:54
Silver_2005 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:41:
Met 500w kom je ook wel uit de voeten met deze build. 1000w is veel te veel. Niet dat het slecht is maar het is alleen weggegooid geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
Wel toevallig dat je alles wat ik daarna vertel niet quote toch? Want dit was mijn ervaring, uiteraard laat je de ervaringen van de rest van het internet en tweakers buiten beschouwing omdat je die argumenten niet kan weerleggen? Sterk! Overigens mag je gerust wat vriendelijker zijn bij je discussie, uit professioneler oogpunt.
Wel toevallig dat je bij mij precies hetzelfde doet waar je mij hier van beschuldigt. Ik ontken overigens niet dat de drivers etc van AMD de laatste jaren foutloos zijn geweest, ik zeg alleen dat dit voor elke nieuwe tech geldt. Betreft vriendelijkheid: je hebt gelijk, sorry, liet me wat meeslepen door (halve) argumenten.
En dus beperk je jezelf in je keuze en verschuif je gewoon de oorzaak van het probleem. De oorzaak van het probleem zit niet in de consument die zich moet inlezen welk onderdeel al dan niet compatibel is (wat jij wel beweert met jouw reactie). De oorzaak van het probleem zit erin dat als er een product uitkomt met een lijst van onderdelen die compatibel zijn, die ook gewoon datgene moeten zijn wat ze beweren. En dat is dus niet zo.
Over het algemeen lees ik me bij aankopen van dit soort bedragen toch redelijk in in wat wel/niet (samen)werkt en of het is wat ik wil en nodig heb. Mensen die gewoon een pc willen die out-of-the-box direct en altijd werkt kopen meestal toch een pre-built systeem, en zelfs met pre-builts bestaan sporadisch dingen als BIOS-issues. Komt nog bij dat je met hardware ook gewoon "pech" kan hebben dat je een slecht functionerend onderdeel krijgt.

Verder is uitzoeken wat samenwerkt geen beperking in je keuze. Op het Intel platform kun je vast elke cpu op elk moederbord met het juiste socket en elke ram stick draaien, maar ook hier zullen sporadisch problemen optreden en dan zijn er ook nog de keuzes die zinloos zijn (denk aan een -k CPU op een B-moederbord, 3600 MHz RAM waar maar 2400 ondersteund wordt, 1500W voedingen waar 500 al zat is etc.) Dit zie ik niet als beperking in de keuze, maar als de verantwoordelijkheid van de consument dat je wat onderzoek zal moeten doen voor de beste bang for buck.
Ohja? De laatste nieuwe architectuur is nog niet zo heel lang lang geleden (skylake 2015) die overigens een prima release kenden zonder grote issues. Daarnaast spreek ik over nu, niet over jaren geleden, waarom blijf je dan teruggaan in de tijd om je argumenten te staven? Ik heb het over dit moment (zomer 2020) en nu zijn de drivers van amd nog steeds bagger in vergelijk met intel en nvidia. Ik zie nog steeds geen argumentatie van je die dit weerlegt, jammer. Denk dat ik het hier dan ook bij laat gezien je niet inhoudelijk kan of wil reageren op mijn post. Gegroet.
De laatste echt nieuwe architectuur van Intel was Sandy Bridge in 2011. alles daarna is doorontwikkeling en verfijning geweest. Zet daar AMD tegenover die in 2017 met het geheel nieuwe Zen kwam en in 2019 al met Zen 2, wat werkelijk een andere architectuur is (I/O die nu apart van de CCX en eerste chip op 7 nm) en dan vind ik het inderdaad niet heel gek dat de software en biosen hier af en toe nog wat probleempjes kennen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.