Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmacloud
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 23:01
Ik ben momenteel op zoek naar een VR headset, ik sta momenteel al een aardige tijd op de bestellijst voor de Valve index, maar hoe meer ik zoek naar ervaringen, hoe meer ik twijfel of het wel de juiste keuze is, gezien de index alles behalve betrouwbaar blijkt te zijn. (basestations/speakers/controllers die defect gaan, basestations zijn onhandig, lawaaierig en leveren een minder nauwkeurig resultaat dan camera's voor tracking.)

Daar komt bovenop dat ik nog nooit een VR headset heb kunnen proberen, en ik daarmee niet zeker weet of de specificaties waar ik me op richt ook echt zo veel uitmaken tijdens het gebruik, of dat dit gewoonweg een marketingfabeltje is.

Oorspronkelijk heb ik voor de index gekozen vanwege de hoge refresh rate, die zou moeten helpen bij misselijkheid (ik wordt ook snel misselijk in bijvoorbeeld kermisattracties en dergelijke dus ik ga er van uit dat dit bij VR gebruik ook gaat gebeuren).
De grotere fov ten opzichte van de competitie, samen met de comfortabele knuckles controllers en het draagcomfort en goede speakers van de index zouden dit een gesloten deal moeten maken.
Mijn enigste minpunt voor de index is het gebruik van een LCD scherm in plaats van een OLED scherm, vanwege de slechte zwartwaarden van de lcd.

maarja, voor dat geld wat ik er aan wil besteden (€1500) kan je natuurlijk ook de hp reverb g2 met controllers, oculus rift S met controllers of de HTC vive pro kit aanschaffen.
Ze zijn nergens de absolute beste in, en ergens zal ik dus een compromis moeten maken, betere resolutie, betere framerate of betere beeldkwaleit door gebruik van OLED.

Wat is volgens jullie belangrijker tijdens het gebruik van een high end VR headset?
Of zijn er eventueel details die ik te veel of te weinig waardeer in mijn zoektocht?
Basestations en een bedrade headset zijn voor mij geen minpunten en ik sta open voor suggesties.

Het gebruik van de headset geschiedt gewoon thuis, en zal voornamelijk voor gamen en VR entertainment zijn, niet voor professioneel gebruik.

Beste antwoord (via enigmacloud op 11-08-2020 19:09)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

Cyphax

Moderator LNX
Er is een ervaringentopic voor VR waar je misschien al veel antwoorden kan vinden op je vragen: [VR] Algemeen VR(-ervaringen) topic

Wat mij betreft hangt het af van wat je ermee wil doen. De tracking van de Index is in principe de beste. Ik weet niet of de tracking van de Rift S veel beter is dan die van de G2, maar de Rift heeft er geloof ik twee extra camera's voor. Maar als je alleen maar gaat simracen gebruik je die controllers helemaal niet, en is dat niet zo relevant.

Ik heb mijn Rift nu 2 jaar geloof ik, en ik vind 'm voornamelijk beperkt in resolutie (screendooreffect en "weinig" pixels) en FOV. Ik zou daar wel goed naar kijken.

Ik zou niet teveel afgaan op de horrorverhalen op het internet vwb die Index. Het kan tegenzitten natuurlijk, maar de klagers hoor je altijd het beste want de rest is aan het gamen in VR. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Er is een ervaringentopic voor VR waar je misschien al veel antwoorden kan vinden op je vragen: [VR] Algemeen VR(-ervaringen) topic

Wat mij betreft hangt het af van wat je ermee wil doen. De tracking van de Index is in principe de beste. Ik weet niet of de tracking van de Rift S veel beter is dan die van de G2, maar de Rift heeft er geloof ik twee extra camera's voor. Maar als je alleen maar gaat simracen gebruik je die controllers helemaal niet, en is dat niet zo relevant.

Ik heb mijn Rift nu 2 jaar geloof ik, en ik vind 'm voornamelijk beperkt in resolutie (screendooreffect en "weinig" pixels) en FOV. Ik zou daar wel goed naar kijken.

Ik zou niet teveel afgaan op de horrorverhalen op het internet vwb die Index. Het kan tegenzitten natuurlijk, maar de klagers hoor je altijd het beste want de rest is aan het gamen in VR. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmacloud
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 23:01
Dankje!

Die ervaringstopic heeft me inderdaad veel duidelijkheid gegeven.

Ik wacht de komst van de Index maar af, gezien ik al meerdere weken in de wachtrij sta, ik had in mijn zoektocht naar de juiste headset vergeten dat ik, indien ik niet tevreden ben, de hmd terug kan sturen of met redelijk gemak kan verkopen.

Dank voor de feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
enigmacloud schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:13:
Dankje!

Die ervaringstopic heeft me inderdaad veel duidelijkheid gegeven.

Ik wacht de komst van de Index maar af, gezien ik al meerdere weken in de wachtrij sta, ik had in mijn zoektocht naar de juiste headset vergeten dat ik, indien ik niet tevreden ben, de hmd terug kan sturen of met redelijk gemak kan verkopen.

Dank voor de feedback!
Top! Er is ook een VR-racing topic VR Racing waar je nog wat meer ervaringen en ideeen kunt vinden (racen is leuk in VR!). :)