Tweeledig:
1) allereerst: heb je de machine als consument of bedrijfsmatig aangeschaft? Als je de machine als consument hebt aangeschaft, dan heb je aanzienlijk meer rechten (zie onder).
2) je hebt er nu al zo veel uitgaven aan gehad (hoewel ik denk dat die niet terecht bij je in rekening gebracht zijn, zie ook weer hieronder), dat je je moet gaan afvragen hoeveel energie en eventueel geld je nog in de machine moet stoppen. Overstappen naar iets anders (in de discussie of dat een Windows-PC of een mac moet zijn ga ik me niet mengen

) kan voor aanzienlijk minder stress zorgen. Jouw machine is ook alweer 5 jaar oud natuurlijk.
Goed; terugkomend op punt 1.
Als consument heb je rechten die een bedrijf niet heeft als het gaat om de aansprakelijkheid bij defecten bij producten. Kort gezegd mag je er als consument van uit gaan dat je een product koopt dat de gehele levensduur probleemloos functioneert, op zaken als normale slijtage na.
Inmiddels is jouw Mac 5 jaar oud. Daarmee zit je in een grijs gebied als het gaat om levensduur. Wát de levensduur van een computer zou zijn, is namelijk nergens vastgelegd. Er doet een document de ronde van Techniek Nederland met een lijst van producten met een levensduurverwachting, maar dat heeft geen enkele juridische betekenis (bovendien wordt het juist vaak tegen consumenten gebruikt door leveranciers).
Waar je wel sterk staat, is dat je mac het al (relatief) kort na aanschaf begaf met soortgelijke problemen; met de reparatiehistorie erbij kun je dus wel hard maken dat het probleem al speelde toen de levensduur met zekerheid nog niet verstreken kón zijn en klun je, m.i., de leverancier wel houden aan kostenloos herstel. Je zou zelfs nog kunnen overwegen om ook de eerdere reparatiekosten terug te vorderen.
Op Tweakers mag je de namen van de winkels niet noemen in dit soort topics (verwacht daar een ingrijpen van een mod voor). Maar de winkel die nu de eigenaar is van de winkel waar jij oorspronkelijk je iMac hebt gekocht, is helaas één van de bedrijven die denken dat het consumentenrecht niet voor hun klanten geldt. Bereid je dus voor op een langdurig getouwtrek met die winkel.
Hier een eerste opzetje voor de aftrap:
Beste BEDRIJF2,
Als rechtsopvolger van BEDRIJF1 schrijf ik u aan.
In 2015 heb ik bij BEDRIJF1 een Apple iMac 5K Retina gekocht. Al relatief kort na de aanschaf, maar na het verstrijken van uw garantie, blijkt dat de machine niet voldoet aan wat ik er als consument van mag verwachten. Helaas was ik destijds niet goed op de hoogte van mijn rechten en heb ik tegen betaling meerdere reparaties laten uitvoeren door BEDRIJF1 om mijn iMac weer te laten doen waar ik hem voor heb aangeschaft. In totaal heb ik tot nu EUR 981,- uitgegeven aan reparaties; dat is ongeveer 40% van de oorspronkelijke aanschafwaarde van de iMac.
Inmiddels vertoont de iMac weer hetzelfde defect. Uw technische dienst concludeert dat (wederom) het logicboard vervangen moet worden. Dat kost EUR 805,--, wat de totale reparatiekosten op EUR 1.786,-- zou brengen. Dat is buitenproportioneel en bovendien in strijd met mijn rechten als consument.
Mijn rechten
Als consument heb ik recht op een deugdelijk product: het product dat ik koop moet kunnen doen wat het claimt te doen en dat gedurende de te verwachten levensduur. Wat die levensduur is, is lastig vast te stellen, maar aangezien het defect al voor het eerst optrad kort na het verstrijken van de garantieperiode (en blijft optreden, ook na vervanging van de betreffende onderdelen) kunnen we wel stellen dat mijn iMac niet aan dit aspect voldoet.
Kort gezegd voldoet de iMac niet aan hetgeen ik ervan mag verwachten omdat steeds dezelfde onderdelen het begeven. Ik gebruik de machine waarvoor hij gemaakt is waardoor hier geen bovenmatige slijtage door kan optreden.
Uw plichten
Bij het aangaan van de overeenkomst heeft uw rechtsvoorganger (na hier: u) zich verplicht tot het leveren van een deugdelijk product. Dat een product defect raakt kan gebeuren, maar dan is het aan u om het product te repareren. Als het defect niet is opgetreden door een verkeerde handeling of verkeerd gebruik van mij, dan kunt u daar geen kosten aan verbinden (richtlijn 1999/44/EG). Met de reparatie zorgt u er immers alleen maar voor dat het product weer voldoet aan uw deel van de overeenkomst (het leveren van een deugdelijk product); u verlengt de levensduur niet kunstmatig en verhelpt ook geen problemen die ik als eigenaar heb veroorzaakt.
U heeft tot tweemaal toe toch (forse) kosten in rekening gebracht om (alsnog) aan uw deel van de overeenkomst te voldoen en ik ben daarmee akkoord gegaan omdat ik destijds mijn rechten niet kende.
Daarnaast, maar niet ter afzwakking van bovenstaande, hebben de reparaties niet gezorgd voor de beoogde probleemloze werking van de machine. Sterker nog, slechts twee jaar na het plaatsen van een compleet nieuw logicboard is ook deze vervanger alweer defect. U kunt niet stellen dat logicboards van ~800 euro verbruiksartikelen zijn die iedere twee jaar vervangen dienen te worden.
Mijn voorstel
Ik verzoek u om mijn iMac ditmaal kosteloos te repareren. Dat houdt in dat u een nieuw logicboard plaatst.Tevens verzoek ik u om de eerder gemaakte reparatiekosten (in totaal EUR 981,--) aan mij te vergoeden.
Doet u dit niet, of wilt u dit niet, dan rest mij niets anders dan de koop te ontbinden. Ik vorder dan, op grond van artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG, de volledige aanschafkosten van de machine (~2.500,-- euro) van u terug. Daarnaast vorder ik dan alsnog de reparatiekosten die ik tot nu toe gemaakt heb (EUR 981,--) van u terug.
Ik verzoek u binnen twee weken schriftelijk op bovenstaande te reageren.
Onder voorbehoud van alle rechten,
Met vriendelijke groet,
Jos Daniels