Oriënterende vragen over Split-airco unit in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Beste Tweakers,

Wij zijn aan het oriënteren voor een airco. Ondanks dat het nu zo warm is, is dit niet onze motivatie. We zijn al enkele maanden op ons gemak aan het kijken. Er is dus niet veel haast. Ik hoop binnen nu en een jaar een aankoop te doen.

Wij zoeken een split airco voor de woonkamer/open keuken. De airco zal in de zomer gebruikt worden voor het afkoelen en in de winter om te verwarmen, samen met de normale verwarming.

De situatie:
Vloeroppervlak: 58.3 m2
Inhoud: 140 m3
Aansluiting meterkast: 1 fase
Isolatie: zeer goed, daarnaast hebben wij slechts 1 muur met 2 ramen die in de zon staat, alle andere muren die in de zon staan hebben een ruimte tussen de muur en de woonkamer. 39 graden buiten is ongeveer 27 graden binnen.
Zonnepanelen: 10x 340wp (mocht dit uitmaken)
Plaatsing: naast de woonkamer is de garage met een plat dak, waar de airco zowel staand als hangend gemonteerd kan worden.

Zoals ik tot nu toe heb gevonden op het internet, moet ik rekenen op ongeveer 5kW koelvermogen voor de grootte van mijn woonkamer. Ik vind echter ook veel berichten waarin gezegd wordt dat het stroomverbruik NIET gelijk is aan het koelvermogen. Een split airco van 5kW verbruikt dus niet zozeer 5kW aan stroom.... schijnbaar.
Wat bij deze informatie vaak ontbreekt is hoeveel watt stroomverbruik dan wel verwacht mag worden.
Kan iemand mij hier meer over vertellen? Dit maakt voor mij het verschil tussen 1 nieuwe groep laten plaatsen, of 2 nieuwe groepen.

Naast de vraag hierboven weet ik al dat het geheel door een STEK-installateur in werking moet worden gesteld. De kosten hiervan schijnen tussen de 100 en 200 euro te liggen. Ik weet echter niet of ik hierbij rekening moet houden met andere zaken? Mijn vermoeden is nu namelijk dat ik zelf alles installeer en monteer, en dat ik de leidingen nog niet moet aansluiten. De installateur doet zijn werk en sluit alles aan. Maar ik moet het zelf aan de muur hangen, de leidingen trekken en de stroomvoorziening regelen. Althans, die route is wel goedkoper.

Mijn laatste vraag gaat over het merk. Er zijn veel verschillende merken te vinden, waaronder bekendere namen zoals Panasonic en LG. Maar ik kom ook namen tegen waar ik nog nooit van gehoord heb, zoals Haier, AUX, Coolmaster etc. Zijn er merken waar ik beter bij weg kan blijven? Of zijn ze vandaag de dag in principe allemaal wel vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

Voor aankoopadvies vind ik de vragen nog te globaal en daarmee het topic niet in Consumentenelektronica Aankoopadvies passen. Ik ga het topic dan ook verhuizen naar Witgoed. Subforum waar je ook Het grote airconditioning topic - Deel 2 kan vinden en mogelijk daar al heel wat informatie vandaan kan halen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Tot dusver de volgende antwoorden gelezen:

1. Het koelvermogen verhaal.
De berekenen voor het koelvermogen, gebaseerd op het aantal m3 is een richtlijn. Goed om mee te beginnen, maar de werkelijkheid zou weleens af kunnen wijken.

2. Het aantal vermogen dat hoort bij het koelvermogen.
Ik kan zeer weinig nuttigs vinden over de verhouding van koelvermogen en wattage (stroomverbruik). Op de meeste plekken lees ik (ongeveer) dat het stroomverbruik zo'n 3x lager is dan het koelvermogen. Maar dat is onvoldoende feit om op af te gaan. Ook het topic (hierboven genoemd) geeft daar geen antwoord op.

3. Installeren van de unit.
Globaal gezien lees ik op de meeste plekken dat het goedkoper is om de installatie zelf te doen. De leidingen moet je dan nog niet aansluiten, want dat doet de STEK installateur. De rest kun je schijnbaar goed zelf doen. Ik ben vrij handig, dus ik zie daar geen probleem in.

4. De betere merken.
In het topic hierboven genoemd zag ik op pagina 1 een kleine lijst met goede merken, en de middelmatige merken. Ik ga er voor nu vanuit dat de merken die hier niet genoemd worden ook niet de beste keus zijn.

Blijkbaar zijn het dus vooral vraag 1 en 2 die nog open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

supervinnie40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:18:
Ik had al een nieuw topic aangemaakt omdat ik dacht dat het niet handig was om meerdere vragen in 1 bericht te stellen. Desalniettemin zijn het inmiddels wat minder vragen geworden (lang leven Tweakers en Google ;) ).
supervinnie40 in "Oriënterende vragen over Split-airco unit in woonkamer"

Bij deze dus een ingekorte versie.

Beste Tweakers,

Wij zijn aan het oriënteren voor een airco. Ondanks dat het nu zo warm is, is dit niet onze motivatie. We zijn al enkele maanden op ons gemak aan het kijken. Er is dus niet veel haast. Ik hoop binnen nu en een jaar een aankoop te doen.

Wij zoeken een split airco voor de woonkamer/open keuken. De airco zal in de zomer gebruikt worden voor het afkoelen en in de winter misschien om te verwarmen, samen met de normale verwarming.

De situatie:
Vloeroppervlak: 58.3 m2
Inhoud: 140 m3
Aansluiting meterkast: 1 fase
Isolatie: zeer goed, daarnaast hebben wij slechts 1 muur met 2 ramen (samen 5m2) die in de zon staat, alle andere muren die in de zon staan hebben een kamer tussen de buitenmuur en de woonkamer. 39 graden buiten is ongeveer 27 graden binnen.
Zonnepanelen: 10x 340wp (mocht dit uitmaken)
Plaatsing: naast de woonkamer is de garage met een plat dak, waar de airco zowel staand als hangend gemonteerd kan worden.

Zoals ik tot nu toe heb gevonden op het internet, moet ik rekenen op ongeveer 5kW koelvermogen voor de grootte van mijn woonkamer. (ik ben ervan op de hoogte dat de inhoud niet de ideale berekening is voor het vermogen, maar ik moet toch ergens beginnen) Ik vind echter ook veel berichten waarin gezegd wordt dat het stroomverbruik NIET gelijk is aan het koelvermogen. Een split airco van 5kW verbruikt dus niet zozeer 5kW aan stroom.... schijnbaar.
Wat bij deze informatie vaak ontbreekt is hoeveel watt stroomverbruik dan wel verwacht mag worden?
Kan iemand mij hier meer over vertellen? Dit maakt voor mij het verschil tussen 1 nieuwe groep laten plaatsen, of 2 nieuwe groepen.

De 2 vragen die hieruit naar voren komen zijn:
1. Ik ken tot nu toe alleen de [m3 x isolatiewaarde] berekening voor het geschikte vermogen. Als deze niet ideaal is, wat is dan de formule?
2. Is er een vaste verhouding tussen het koelvermogen en het maximale wattage? Zo ja, wat is die? Zo nee, hoe kan ik hier goed achter komen?

Een vraag die niet in mijn andere topic staat kwam zojuist in mij op:
Wat is gunstiger/goedkoper? 1 flinke buitenunit waar ik nu 1 binnenunit op aansluit, en waar in de toekomst een tweede unit op komt (voor de bovenverdieping).
Of, een normale binnen- en buitenunit kopen, en in de toekomst een tweede binnen- en buitenunit aanschaffen?
Ik vermoed dat beide scenario's 2 nieuwe aardlekschakelaars in de meterkast nodig hebben.
1. Kijk naar de maximale aanloopwaarde van de unit(s) die je voor ogen hebt. Die specs moeten te vinden zijn. Bereken adhv die gegevens het aantal A (met een marge van 10%) en dan kom je er. Voorbeeld: ik heb een 4.2 en een 5.0 kW buitenunit die totaal niet meer dan 11 A trekken. Ik gebruik dus een 16A groep. Deze informatie staat ook in de TS van dit topic overigens. Moderne inverters komen amper boven de 1000 Wh. Misschien alleen in de winter als hij tegen een defrost aanzit en de verdamper helemaal vol met ijs zit.
2. Je kan die formule prima gebruiken maar als leidraad. Voor de inhoud waar jij het over hebt is een 4.2 (misschien zelfs een 3.5 ) model meer dan afdoende. Voorbeeld; ik doe 160m3 met een 4.2 kW binnenunit voor een 2-onder-1-kap uit 2007
3. Nee; dat is afhankelijk van teveel dingen. Daikin heeft wel een energylabel generator die je kan gebruiken voor hun units, hierbij geven ze ook een jaarlijks verbruik inschatting in kWh per annum. Maar puur voor verkoelen zal je ± 200 kWh per jaar kwijt zijn. Ik ben voor verkoelen én verwarmen ± 1200 kWh per jaar kwijt. (900 aan verwarmen, 300 aan verkoelen)
4. Moeilijk om te zeggen wat goedkoper is, maar vaak zijn 2 singlesplits goedkoper dan 1 multisplit met hetzelfde vermogen. Maar niet iedereen heeft de ruimte (of zin) om meerdere buitenunits buiten te hebben. En nee; waarschijnlijk heb je maar één nieuwe groep nodig in jouw situatie, of je nu 2 x singlesplit doet of 1 x multisplit.

Als algemene tip, als je dat nog niet gedaan hebt (en wederom; dit staat ook in de TS); zorg eerst voor zonwering, dan pas airco (ideal volgorde). Je airco staat anders meer vermogen uit te spugen dan noodzakelijk is en dat is zonde voor je stroomrekening (ja; zelfs met Wp)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 11-08-2020 13:42 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor je reactie Notna.

Om te voorkomen dat het steeds zo'n lap tekst wordt, reageer ik even met de nummer die gebruikt zijn.

1. Dat verbaasd me een beetje. Zoals ik jouw tekst lees, zeg je dat jij 4.2 en 5 kW hebt, wat samen 9.2 kW is. Dit verbruikt schijnbaar minder dan 11A. 11A is met 230V zo'n 2530 watt (2.53 kW). Dat ligt wel een beetje in de lijn van de "delen door 3" verhalen die ik via Google lees, maar dit is toch wel wat minder dan had verwacht. Ik heb nu een paar modellen op het oog, maar veel websites hebben zeer weinig specificaties, of vermelden alleen het koelvermogen. Ter voorbeeld: (willekeurig model)
https://www.nlx-internati...split-airco-ftxc50b/a3532 (ik zie hier alleen het opgegeven koelvermogen)
https://aircodeal.nl/product/daikin-sensira-ftxc50b/ (heeft amper informatie)

Deze website heeft het er wel netjes bij staan: https://www.aircovoordeel...in-sensira-ftxc50b-rxc50b
Helaas heeft dus niet elke website/-shop deze informatie beschikbaar.

2. Ik had het naar boven afgerond, denkend dat dit gunstiger zou zijn. Maar wellicht heb je een punt en is mijn beredenering wat overkill. Ik zit overigens in een 2-onder-1-kap uit 1987, maar de vorige bewoner heeft heel veel tijd/geld gestoken in de isolatie gelukkig.

3. Dat is nogal wat eigenlijk. Wij zitten nu (zonder AC) op ongeveer 1300 kWh per jaar. Daarbij moet ik wel zeggen dat wij ook wel aardig zuinig en simpel leven. Desondanks hebben we wel zonnepanelen, wat met de afbouwen van de salderingsregeling het interessant maakt om die stroom ook te gebruiken.

4. Als de info uit vraag 1 klopt, dan zou ik (bijvoorbeeld) 2 units van 3.5kW koelvermogen voor 3700 watt aan kunnen sluiten. Als ik het goed is, komt dat neer op 16 ampere. In werkelijkheid zal die voor de bovenverdieping snel 2.5kW worden, waardoor ik waarschijnlijk die 16 ampere niet eens haal. De opmerking op een pagina terug, waarin genoemd wordt dat de alle airco's uitvallen als de buitenunit het begeeft vind ik wel een goed punt om daar toch even goed over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-06 11:01

Lo_

Koelvermogen is onafhankelijk van efficiëntie. De verhouding tussen opgenomen vermogen en koelvermogen is natuurlijk wel afhankelijk van de efficiëntie. Datasheets van modellen geven vaak wel een opgenomen vermogen aan.
Random voorbeeld: https://www.panasonicproc...aflet%20RAC%20FZ%20NL.pdf
Op de laatste pagina zie je dat bijvoorbeeld een Panasonic TZ35 (3.5kW) een maximaal opgenomen vermogen voor koelen van 1.28kW heeft. Voor efficiëntere modellen zal dit nog iets lager zijn. Wat mij betreft is het niet eens echt nodig om dit op een eigen groep te zetten. Gewoon aansluiten op een stekker of een werkschakelaar kan ook prima.

Mijn beeld van jouw situatie zegt me dat meer dan een 3.5 niet nodig en waarschijnlijk niet wenselijk is. Als je wat serieuzere hoeveelheden wilt gaan verwarmen haal je de meerkosten van A+++ modellen er (theoretisch) uit. Ik zou beginnen met kijken naar Daikin (FTXM-M), Fujitsu, Panasonic (Etherea) en Mitsubishi. Daikin lijkt in Nederland het populairste te zijn. Kijk even ook in het 'Airco bestellen in het buitenland topic' vanwege het grote verschil in prijzen.

Het doortrekken van de kwaliteit van namen die je kent van televisies naar airco's zou ik een beetje mee oppassen; LG en Samsung staan volgens mij niet op het zelfde niveau als de bovenstaande merken aangeschreven, alhoewel dat absoluut niet uit eigen ervaring is.

e.g.
- https://climaidraulica.it...-ready-8051419188096.html
- Gat in de muur kan waarschijnlijk met een holle boor: https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
- Ophangbeugels, (stuur)stroomkabels, koelleidingen van warmteservice/amazon/...
- how-to even wat youtube filmpjes kijken: https://www.youtube.com/watch?v=5kPhJh0XuR8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor je adviezen Lo_. Het meeste is duidelijke taal, er is alleen 1 stukje dat ik niet helemaal begrijp:
Als je wat serieuzere hoeveelheden wilt gaan verwarmen haal je de meerkosten van A+++ modellen er (theoretisch) uit.
Als ik dit goed lees, dan denk ik dat je zegt dat een A+++ model wel duurder is, maar de aanschaf waard kan zijn omdat deze ook beter/efficiënter verwarmd?
Niet dat jouw zin niet duidelijk is, maar ik wil even uitsluiten dat ik het verkeerd interpreteer.

Momenteel dacht ik eigenlijk aan de Daikin ARXC35B+ATXC35B. Deze is ook via Amazon voor een mooi bedrag te krijgen. Hier is ook een Frxc35b versie van (begint met een F in plaats van een A), maar zover ik lees is het enige verschil een filter tegen nare geurtjes. Ik zal ook de specs van jouw voorstel doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

supervinnie40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:51:
Bedankt voor je reactie Notna.

Om te voorkomen dat het steeds zo'n lap tekst wordt, reageer ik even met de nummer die gebruikt zijn.

1. Dat verbaasd me een beetje. Zoals ik jouw tekst lees, zeg je dat jij 4.2 en 5 kW hebt, wat samen 9.2 kW is. Dit verbruikt schijnbaar minder dan 11A. 11A is met 230V zo'n 2530 watt (2.53 kW). Dat ligt wel een beetje in de lijn van de "delen door 3" verhalen die ik via Google lees, maar dit is toch wel wat minder dan had verwacht. Ik heb nu een paar modellen op het oog, maar veel websites hebben zeer weinig specificaties, of vermelden alleen het koelvermogen. Ter voorbeeld: (willekeurig model)
https://www.nlx-internati...split-airco-ftxc50b/a3532 (ik zie hier alleen het opgegeven koelvermogen)
https://aircodeal.nl/product/daikin-sensira-ftxc50b/ (heeft amper informatie)

Deze website heeft het er wel netjes bij staan: https://www.aircovoordeel...in-sensira-ftxc50b-rxc50b
Helaas heeft dus niet elke website/-shop deze informatie beschikbaar.

2. Ik had het naar boven afgerond, denkend dat dit gunstiger zou zijn. Maar wellicht heb je een punt en is mijn beredenering wat overkill. Ik zit overigens in een 2-onder-1-kap uit 1987, maar de vorige bewoner heeft heel veel tijd/geld gestoken in de isolatie gelukkig.

3. Dat is nogal wat eigenlijk. Wij zitten nu (zonder AC) op ongeveer 1300 kWh per jaar. Daarbij moet ik wel zeggen dat wij ook wel aardig zuinig en simpel leven. Desondanks hebben we wel zonnepanelen, wat met de afbouwen van de salderingsregeling het interessant maakt om die stroom ook te gebruiken.

4. Als de info uit vraag 1 klopt, dan zou ik (bijvoorbeeld) 2 units van 3.5kW koelvermogen voor 3700 watt aan kunnen sluiten. Als ik het goed is, komt dat neer op 16 ampere. In werkelijkheid zal die voor de bovenverdieping snel 2.5kW worden, waardoor ik waarschijnlijk die 16 ampere niet eens haal. De opmerking op een pagina terug, waarin genoemd wordt dat de alle airco's uitvallen als de buitenunit het begeeft vind ik wel een goed punt om daar toch even goed over na te denken.
1. Voorbeeld van de MXM van Daikin (waar de FTXP/FTXM/FTXA op passen: https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-012.pdf

Voor de kleinere modellen (2 pitter) is aan advies van 16A per de productspecs. Wat de binnenunits doen boeit namelijk niet, wat de buitenunit doet wel. Die levert immers de stroom. Kijk dus of je specs kan vinden van de buitenmodellen en focus niet op de binnenmodellen (wel om even te kijken of ze compatible zijn uiteraard)

2.Als je zeker bent van je isolatie zou ik zeker niet naar boven afronden maar eerder naar beneden.
3. Tsja ik zit met een Wp opbrengst van ± 2000 kWh per jaar en een verbruik (totaal) van 5000 kWh. Daar zit het verbruik van de L/L WP om te verwarmen en te verkoelen wel bij in voor een huis van 175m3. Voor enkel verkoelen is het niets (verbruik) voor verwarmen en verkoelen is het wat meer maar nog steeds voordeliger dan de alternatieven (gas, stadsverwarming etc.)
4. Koelvermogen is niet hetzelfde als verbruik; stel die 2 dus ook niet aan elkaar maar kijk naar de specificaties voor het verbruik (zoals eerder vermeld)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Notna schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

1. Voorbeeld van de MXM van Daikin (waar de FTXP/FTXM/FTXA op passen: https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-012.pdf

Voor de kleinere modellen (2 pitter) is aan advies van 16A per de productspecs. Wat de binnenunits doen boeit namelijk niet, wat de buitenunit doet wel. Die levert immers de stroom. Kijk dus of je specs kan vinden van de buitenmodellen en focus niet op de binnenmodellen (wel om even te kijken of ze compatible zijn uiteraard)

2.Als je zeker bent van je isolatie zou ik zeker niet naar boven afronden maar eerder naar beneden.
3. Tsja ik zit met een Wp opbrengst van ± 2000 kWh per jaar en een verbruik (totaal) van 5000 kWh. Daar zit het verbruik van de L/L WP om te verwarmen en te verkoelen wel bij in voor een huis van 175m3. Voor enkel verkoelen is het niets (verbruik) voor verwarmen en verkoelen is het wat meer maar nog steeds voordeliger dan de alternatieven (gas, stadsverwarming etc.)
4. Koelvermogen is niet hetzelfde als verbruik; stel die 2 dus ook niet aan elkaar maar kijk naar de specificaties voor het verbruik (zoals eerder vermeld)
Thanks voor de opheldering!

1. Qua vermogen zou het dus niet echt een probleem moeten. Ook goed om te begrijpen dat het stroomverbruik heel anders ligt dan het koelvermogen. In principe is dat (voor ons) gunstig. Nu nog een mooie combi van binnen en buitenunit vinden. Buitenunit = belangrijk, binnenunit = wat minder spannend (zolang het maar past ;) ).

2. Duidelijk. Iets optimistischer denken.

3. Stadsverwarming... begin er niet over. Kan er inmiddels boeken over schrijven. Maar daar is dit topic niet voor. Het is al mooi om te weten dat de airco bij kan dragen om dat verbruik nog verder terug te dringen.

4. Ik begrijp dat koelvermogen en stroomverbruik helemaal apart zijn, maar ik wou middels een vlugge berekening even toelichten dat het aannemelijk is dat het op 1 aardlekschakelaar kan. En hetgene dat ik het meest voorhanden had was het koelvermogen ;). Ik neig er momenteel toch veel naar om te beginnen met 1 losse unit en eventueel een tweede set te monteren tegen de tijd dat het nodig is. Ik lees veel dat het qua kosten eigenlijk niet voordeliger is om 1 enorme buitenunit te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-06 11:01

Lo_

supervinnie40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:22:

Als ik dit goed lees, dan denk ik dat je zegt dat een A+++ model wel duurder is, maar de aanschaf waard kan zijn omdat deze ook beter/efficiënter verwarmd?

[...]
Ja, precies dit.

Het is een redelijk simpel sommetje.
A+++ (voor verwarmen) modellen hebben een SCOP waarde van 5.1 (meestal, er zitten er nog een paar iets hoger). Dit houdt in dat gemiddeld over een seizoen in o.a. Nederland voor elke kWh die er elektrisch in gestopt wordt, er 5.1 kWh aan warmte-energie de kamer in komt. Voor meer basic modellen zit de SCOP meestal op of iets boven 4.

De warmtevraag is natuurlijk volledig van de situatie afhankelijk, maar en getal uit de praktijk voor een A+++ 3.5kW model die serieus ingezet wordt om gas te vervangen kan best 800 kWh elektrisch verbruik zijn per jaar. Dit betekent dus een warmtevraag van 4080 kWh warmte-energie. Een model met een SCOP van 4 zou hiervoor 4080 / 4 = 1020 kWh elektrisch nodig gehad hebben. Als je de stroom koopt gaat dat dus om misschien 50 euro per jaar goedkoper voor A+++. De meerprijs is in zo'n geval dus in misschien 8 jaar terug. Nog best lang, maar oké. Wij hebben het afgelopen jaar rond de 1300 kWh verbruikt en dan gaat het weer een stuk sneller. Een airco die efficiënt is met verwarmen is dat overigens in bijna alle gevallen ook wel voor koelen. Bovenstaande is natuurlijk wel volledig op basis van de waardes die fabrikanten zelf geven. Als je nog overschot hebt met je PV is een goedkoper model waarschijnlijk best een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Wij hebben een houtkachel en stadsverwarming (die we zo min mogelijk gebruiken) dus het zou hooguit voor erbij zijn. Ik vermoed dat het dan zijn wat voorbij schiet. Maar goed ook het koelen wordt gunstiger met a+++. Food for thought.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Mede dankzij de reacties hier en in het andere grote topic over Airco's (geen zorgen, ik zal niet crosslinken), zit ik momenteel steeds meer te kijken naar de Daikin ARXC35B+ATXC35B.
Hierbij is de ATCX-35B de muur-gemonteerde binnenunit: https://www.daikin.eu/en_us/products/ATXC-B.html
De ARXC35B is dan de buitenunit: https://www.daikin.eu/en_us/products/ARXC-B.html

Zover ik kan zien is dit model identiek aan de FTCX-35B/FRXC35B, met als verschil dat het geen functie heeft om nare geurtjes uit de lucht te filteren. (klinkt beetje als een hepa-filter? Ofzoiets?)
Volgens: https://www.daikin.eu/en_us/products/ATXC-B---ARXC-B.html is het een A++ unit, met een SEER van 6.78 en een SCOP van 4.26.
Mij zeggen die cijfers niet zo heel veel, maar ik heb deze set wel gevonden op Amazon voor 479,- ex verzending. Dat lijkt me een hele mooie prijs, zelfs al is dit niet het meest geavanceerde apparaat. Het enige dat ik dan mis is de Wifi mogelijkheid, dat is toch wel een hele mooie extra voor iemand die al veel domotica in huis heeft hangen.

Denken jullie dat ik met deze combi een geschikte keus maak? (ik heb nog even om erover na te denken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 15:40
Was even nieuwsgierig of je nog bent overgegaan tot aankoop van de daikin set?

Zo ja bevalt hij?

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Nee, nog niet. De unit staat wel in mijn favorieten en geregeld kijk ik wat de prijs doet. Ik heb er geen haast mee, de planning is pas om hem in het voorjaar op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:28
Heb je een koop of huurwoning?
Bij veel huurwoningen mag je geen gaten in muren maken voor evt leidingwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Koop. Ik mag alleen aan de voorkant niks ophangen buiten.
Pagina: 1