Ik gaf per ongeluk mijn VIN aan een milieusticker website

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ter voorbereiding op een vakantie wilde ik even een milieusticker bestellen. Ik begrijp dat je ze in Duitsland in een garage of bij de pomp voor een euro of 8 kunt halen, maar ik besloot alles liever van te voren te regelen.

Dus ik naar milieusticker-duitsland.nl, ik klakkeloos alles invullen, en pas als ik op submit druk, vraag ik me af of het een goed idee was om mijn VIN in te vullen. Ik heb nog niet betaald.

Dus ik check een willekeurige andere site: milieusticker.nl. Zij hoeven geen VIN, maar willen een meldcode van het kentekenbewijs. Hmm...

Vervolgens ga ik naar finnik.nl, en zij hoeven alléén maar het nummerbord te hebben. Dus daar bestel ik de sticker (€12,50).

Maar waarom willen die andere sites een VIN of meldcode hebben? Wat kunnen ze ermee? Ben ik nu de sjaak? Moet ik preventieve stappen nemen? Of is het onschuldig?

Groetjes, een milieustickernoob.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Onschuldig, het vin nummer is bij veel autos gewoon van buiten af te lezen onder bij de raam aan de bestuurders kant

Laatste 4 van het chassis nummer is je meldcode dus dat is ook geen probleem

[ Voor 25% gewijzigd door Mapro op 09-08-2020 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
Ik zou er niet van wakker liggen. Dit VIN staat waarschijnlijk ook gewoon leesbaar onderaan de voorruit? Dus iedereen die op straat loopt kan het zien...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Ik heb voor mn vorige auto ook een sticker bij die toko besteld. Is niks mis mee.
Je kan natuurlijk uit voorzorg je VIN wegvijlen :+

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@Mapro @Xander bedankt voor de reacties. Ze verwerken dus onnodig een extra gegevens, aangezien je elders het zelfde kunt bestellen zonder dit gegeven. Ben wel nieuwsgierig naar de reden. Misschien heeft de ene website een ouder systeem, of worden gegevens verzameld om te verkopen.

@Nullifiel Wel frappant dat het nu je vorige auto is. 😅

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Misschien een extra check dat kenteken matchend is met je vin/meldcode

België heeft persoonlijke kentekens en Duitsland weet ik niet zeker. Die gaan mee van auto naar auto.
Ze kunnen aan chassisnummer/meldcode de auto gegevens controleren

[ Voor 50% gewijzigd door Mapro op 09-08-2020 18:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Sando schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:07:
...
@Nullifiel Wel frappant dat het nu je vorige auto is. 😅
:+ Geen angst, was een Skoda. Die worden niet gejat. auto heb ik vrijwillig weggedaan.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Waarschijnlijk gebruikt finnik een of andere dienst, ik kan via mn werk namelijk via het kenteken het VIN/meldcode opvragen. Niks aan de hand dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Mapro schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:08:

België heeft persoonlijke kentekens en Duitsland weet ik niet zeker. Die gaan mee van auto naar auto.
Duitsland ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
Ik zit nu via milieustickerkopen.nl een sticker voor Frankrijk te bestellen. VIN + Kenteken ingevuld, betaald, en op de bevestigingpagina zie ik vervolgens dat ik een foto moet sturen van de voorkant van het kentekenpasje. Kan dat verder nog kwaad?

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
TutanRamon schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:27:
op de bevestigingpagina zie ik vervolgens dat ik een foto moet sturen van de voorkant van het kentekenpasje.
Huh? Dat is nieuw, of ik heb een nep-sticker zonder kentekenpasje.

Het klinkt plausibel, omdat je voor steeds meer dingen steeds meer moet opgeven. Maar ik durf het niet te zeggen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De VIN is gewoon de moderne / hippe term voor chassisnummer zie ook https://www.rdw.nl/particulier/paginas/wat-is-een-vin. Ik zou er niet al te wakker van liggen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:32

Speedmaster

Make my day...

Bij twijfel gewoon bestellen bij de bron: https://certificat-air.gouv.fr/en/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@CH4OS @Speedmaster voor de volledigheid: dit is een oud topic die @TutanRamon geschopt heeft om specifiek te vragen of het koosjer is dat ze ook een foto willen.

Die website die @Speedmaster linkte zegt niets over foto's. Wel "Watch out for scams." Interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door Sando op 03-08-2021 20:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit is bij mijn weten de officiele voor Frankrijk. De rest probeert ongetwijfeld een slaatje te slaan uit domme Hollanders :+ In 2018 gebruikt, duurt een paar weken. Staat me wel bij dat ik mogelijk iets moest aanleveren aan scans of foto's, maar kan ook zijn dat dat voor mij niet relevant was omdat ik lease reed.

Overigens, voor Duitsland kun je ze ook zo bij het GWK halen: https://www.gwktravelex.n...n/milieusticker-duitsland

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sando schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:29:
@CH4OS @Speedmaster voor de volledigheid: dit is een oud topic die @TutanRamon geschopt heeft om specifiek te vragen of het koosjer is dat ze ook een foto willen.

Die website die @Speedmaster linkte zegt niets over foto's. Wel "Watch out for scams." Interessant.
Ja, zag ik ook pas nadat ik gepost had... :') Mea culpa. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44
Speedmaster schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:28:
Bij twijfel gewoon bestellen bij de bron:https://certificat-air.gouv.fr/en/
Inderdaad. Daar zullen die sites ook het stickertje wel bestellen voor eenieder die het via hen aanvraagt

Kost in Frankrijk 4.51 euro incl verzenden naar Nederland.

Die intermediair rekent dus gewoon een tientje extra voor de aanvraag. Daarbij neem je ook een risico dat je gegevens in verkeerde handen vallen ook via zo'n intermediair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Voor de kosten hoef je het hier niet te laten.

Je dient een afbeelding van het kentekenbewijs te uploaden, daarmee bepaald men de kleur van de sticker + nummer.

[ Voor 19% gewijzigd door HerZon op 04-08-2021 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als echte tweaker stuur je natuurlijk de screenprint van je digitale kopie van je kentekenbewijs: kentekenbewijs in de smartcard reader en uitlezen met eVR.ReadVehicleLicenseCardDemo.exe ( demo programma van RDW )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:08
Gewoon in het land zelf kopen. De eerste pomp die je in Duitsland tegenkomt ff stoppen, sticker erop, klaar.

Moet je voor Frankrijk tegenwoordig ook zo'n ding hebben? Ik ben zo'n 5 jaar geleden voor het laatst geweest maar hoefde volgens mij geen sticker te kopen. Had wel een alcoholtest en hesjes voor iedere inzittende geregeld.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 04-08-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
voor frankrijk kun je die alleen online kopen, adhv je kentekenbewijs wordt de categorie bepaald waar je in valt. je hebt die sticker nodig om het centrum van diverse grote steden in te komen, toegang is afhankelijk van je categorie en dus kleur van je sticker. dat zal steeds verder uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:22

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik zal wel iets gemist hebben, maar waar in Frankrijk heb je deze milieusticker nodig? Toen ik in juli in Frankrijk op vakantie was, is me niet opgevallen dat auto’s voorzien zijn van milieustickers.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Voor Duitsland is https://www.gtue.de/apps2/feinstaub/international/index.php de goedkoopste als je de sticker netjes thuis wil ontvangen.

De vorige keer via de ANWB ging ook prima.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
op de site van de franse overheid: https://www.ecologie.gouv...cats-qualite-lair-critair

"Le certificat qualité de l’air est obligatoire pour circuler dans les zones à faibles émissions mobilité instaurées sur certains territoires (Grenoble, Lyon et les communes à leurs alentours, Paris et une partie de la métropole du Grand Paris) ou pour circuler lorsque le préfet instaure la circulation différenciée lors de certains épisodes de pollution."

betekent zoiets als:

het certificaat is verplicht voor lage emissie zones in bepaalde gebieden ( grenoble, lyon en omliggende plaatsen, parijs met een gedeelte van de omliggende steden ), en als de prefectuur ( is zoiets als het privinciebestuur ) dit opdraagt gedurende tijdstippen van grote luchtvervuiling.

geen of verkeerde sticker in deze gevallen is vette boete: €45 bij meteen betalen, €180 als je niet op tijd bent. betalen kan met een soort postzegels die je in bijna elke tabac kunt kopen, of online op https://www.amendes.gouv.fr/tai .

[ Voor 17% gewijzigd door PetervdM op 04-08-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:00
FastFred schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:25:
Gewoon in het land zelf kopen. De eerste pomp die je in Duitsland tegenkomt ff stoppen, sticker erop, klaar.
Dat gaat dus niet, je moet hem op kenteken hebben, inclusief de bijbehorende brief van de TUV.
Bij een pomp halen kan alleen met vignetten (bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk), niet met milieustickers.

/ontopic:
Overigens moet je via de officiële TUV website ook je meldcode doorgeven, aangezien die op de brief staat die je bij je kenteken papieren moet houden terwijl je in Duitsland bent. Zonder die brief is je milieusticker ongeldig.
(Al vraag ik me af hoe vaak dat überhaupt gecontroleerd wordt)

[ Voor 26% gewijzigd door OverSoft op 04-08-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 10:16
Rant: Wat een draak van een systeem begint het ook te worden met al die stickers en vignetten. In Noorwegen kreeg ik een rekening voor de tolwegen op basis van mijn kenteken. Dat werkt veel makkelijker dan die vignetten. En die milieu zones mogen ze van mij gewoon afschaffen. Een auto is geheel goedgekeurd op de Europese markt gebracht. Mijn inziens moet je de auto dan zonder restricties kunnen gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:12
Jeroenneman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:40:
Voor Duitsland is https://www.gtue.de/apps2/feinstaub/international/index.php de goedkoopste als je de sticker netjes thuis wil ontvangen.

De vorige keer via de ANWB ging ook prima.
Het kan nog goedkoper als je het bij een duitse gemeente besteld. Dan kost het maar een euro of 6 incl verzenden. Bij sommige kan dat ook online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-06 16:17
Helemaal onschuldig is het niet. De VIN op zich is geen geheim, die is idd van buiten af vaak te lezen. Maar de combinatie adres en VIN heeft wat meer risico. Een kwaadwillende weet dus de VIN maar weet ook de lokatie van het voertuig. Als het een voertuig is waarvoor de crimineel een openstaande bestelling heeft, dan hoeft deze er niet naar te zoeken. Een sleutel bijmaken, die het portier opent kan in theorie met alleen de VIN. Die valse sleutel haalt dus heel snel en makkelijk de auto van slot en van de parkeer rem, en wat andere electrische functies, en geeft toegang tot de diagnose connector.
Ervan uit gegaan dat het een moderne auto is met een gechipte sleutel, dus starten en gelijk wegrijden zit er niet in met een valse sleutel. Maar snel ongezien ophalen met een auto-ambulance, of starten door een sleutel te programeren via de diagnostische connector zou, hoewel onwaarschijnlijk, wel mogelijk zijn.
Ja, mijn auto is ooit gestolen, van de oprit, stond op slot, geen idee hoe deze opgehaald is, maar sindsdien heb ik de VIN (van de nieuwe auto) afgedekt zodat deze niet meer te lezen is van buiten af.
Zelf heb ik een Duits binnenstad vignet via de TüV gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door MicroVAX3400 op 04-08-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sando schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:29:

Dat maakt de reacties niet minder waar(d)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:19
TutanRamon schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:27:
Ik zit nu via milieustickerkopen.nl een sticker voor Frankrijk te bestellen. VIN + Kenteken ingevuld, betaald, en op de bevestigingpagina zie ik vervolgens dat ik een foto moet sturen van de voorkant van het kentekenpasje. Kan dat verder nog kwaad?
Nee, dat vragen ze op de officiele website ook. Je weet dat hij daar slechts €4.51 kost? ;-)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-06 19:48
BadEendTerror schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:45:
[...]

Het kan nog goedkoper als je het bij een duitse gemeente besteld. Dan kost het maar een euro of 6 incl verzenden. Bij sommige kan dat ook online.
Klopt. Dit is de officiële site van Berlijn voor de Duitse milieusticker (‘Umweltplakette’): https://www.berlin.de/lab...lakette/shop.86595.en.php
Inderdaad 6 euro inclusief verzending. :)

[ Voor 6% gewijzigd door U123456 op 14-10-2021 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

OverSoft schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Dat gaat dus niet, je moet hem op kenteken hebben, inclusief de bijbehorende brief van de TUV.
Bij een pomp halen kan alleen met vignetten (bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk), niet met milieustickers.

/ontopic:
Overigens moet je via de officiële TUV website ook je meldcode doorgeven, aangezien die op de brief staat die je bij je kenteken papieren moet houden terwijl je in Duitsland bent. Zonder die brief is je milieusticker ongeldig.
(Al vraag ik me af hoe vaak dat überhaupt gecontroleerd wordt)
Je kan hem bij de lokale atu/tuv die bij de meeste benzinepompen zitten gewoon halen. 2 weken terug nog gedaan toevallig.
Zit geen begeleidende brief meer bij. Was niet meer nodig aldus die knakker. Kreeg een factuur a 6 euro ofzo mee. Die heb ik maar in de auto liggen als bewijs.
Hij had alleen mijn kentekenbewijs nodig en kreeg daarna netjes een groene sticker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1