Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:18
Dag iedereen,

Langs deze weg wens ik toch even te ventileren over de pech die ik al gehad heb met GPU's.

In 2016 kocht ik een pricewatch: MSI R9 390X Gaming 8GB als deel van een systeem wat ik inmiddels nu niet meer gebruik (via azerty.nl). Na twee jaar diende een RMA te worden ondernomen ivm. graphical glitches, wat het gevolg was van een (bevestigde) hardware failure.

Na opsturen moest ik > 4 weken op resultaat wachten. Dit zonder tussentijdse mededelingen over hoever men met het ding stond.

Ik kreeg een MSI 390x GPU terug, zonder uitleg over wat er met de kaart was gebeurd. Ik ben zelfs niet zeker of ze niet gewoon een nieuwe hebben teruggestuurd. Bij Azerty raadden ze destijds aan om MSI te contacteren hieromtrent, maar na enig geworstel met de customer service pagina, heb ik het opgegeven. Het ding werkte, so who cares.

Om tal van redenen (elders al besproken) besloot ik alsnog een geheel nieuw systeem, inclusief andere GPU (pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse).

Nu duurde het geen vol jaar vooraleer er problemen waren, vermoedelijk met de temperatuur sensor (details cfr. Linker fan van Sapphire Pulse 5700 XT spint oncontroleerbaar voor de geïnteresseerden).

Enfin, ook deze GPU werd teruggestuurd naar de pc boer (deze maal alles aangekocht bij codima.be), zo'n viertal weken geleden. In principe kon een resultaat binnen de twee weken worden verwacht, maar je raad het al: geen nieuws, buiten het feit dat het ding in Polen in het herstelcentrum van Sapphire aldaar is gearriveerd.

Vermoedelijk speelt Covid-19 een rol in de duur, maar mag ik toch ff zeuren nu:

hoe komt het toch dat ik tot tweemaal toe een GPU moet terugsturen wegens stuk, terwijl...:
- deze van een verschillend merk zijn (MSI vs Sapphire)?
- deze deel uitmaakten van twee totaal verschillende builds (behalve case en HDD's)?
- deze door twee totaal verschillende leveranciers werden geleverd?

De enige twee factoren die gemeenschappelijk zijn, is de chipset ontwerper (AMD) en de eigenaar (mezelf). Oh ja, in beide gevallen stond mijn verlof voor de deur :(

Is dit nu spijtig toeval? Of ligt het aan AMD?

Ik wil geen flame war starten, maar als iemand nuttige, onderbouwde tips terzake heeft, is dat steeds welkom.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:57
Toeval denk ik, of botte pech. Net hoe je het wil noemen.
Ik ben ook over van groen naar rood. Zelf heb ik ondervonden dat kamp rood tweaken benodigd is, kamp groen (en Intel) is out of the box werkend.

Zelf gaf ik ook schuld aan m'n 5700xt, maar later, door te onderzoeken kwam ik erachter dat de voeding de boosdoener was. De 5700xt draait nu met een andere voeding als een tierelier.

AMD hardware is op zich niet slecht, het is voornamelijk andere third-party partijen die moeilijk doen en niet samen werken met AMD software. Waarbij ook gezegd moet worden dat AMD wat meer moet richten op deze softwarematige errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Mortov Molotov schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:51:
Dag iedereen,

Langs deze weg wens ik toch even te ventileren over de pech die ik al gehad heb met GPU's.

In 2016 kocht ik een pricewatch: MSI R9 390X Gaming 8GB als deel van een systeem wat ik inmiddels nu niet meer gebruik (via azerty.nl). Na twee jaar diende een RMA te worden ondernomen ivm. graphical glitches, wat het gevolg was van een (bevestigde) hardware failure.

Na opsturen moest ik > 4 weken op resultaat wachten. Dit zonder tussentijdse mededelingen over hoever men met het ding stond.

Ik kreeg een MSI 390x GPU terug, zonder uitleg over wat er met de kaart was gebeurd. Ik ben zelfs niet zeker of ze niet gewoon een nieuwe hebben teruggestuurd. Bij Azerty raadden ze destijds aan om MSI te contacteren hieromtrent, maar na enig geworstel met de customer service pagina, heb ik het opgegeven. Het ding werkte, so who cares.

Om tal van redenen (elders al besproken) besloot ik alsnog een geheel nieuw systeem, inclusief andere GPU (pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse).

Nu duurde het geen vol jaar vooraleer er problemen waren, vermoedelijk met de temperatuur sensor (details cfr. Linker fan van Sapphire Pulse 5700 XT spint oncontroleerbaar voor de geïnteresseerden).

Enfin, ook deze GPU werd teruggestuurd naar de pc boer (deze maal alles aangekocht bij codima.be), zo'n viertal weken geleden. In principe kon een resultaat binnen de twee weken worden verwacht, maar je raad het al: geen nieuws, buiten het feit dat het ding in Polen in het herstelcentrum van Sapphire aldaar is gearriveerd.

Vermoedelijk speelt Covid-19 een rol in de duur, maar mag ik toch ff zeuren nu:

hoe komt het toch dat ik tot tweemaal toe een GPU moet terugsturen wegens stuk, terwijl...:
- deze van een verschillend merk zijn (MSI vs Sapphire)?
- deze deel uitmaakten van twee totaal verschillende builds (behalve case en HDD's)?
- deze door twee totaal verschillende leveranciers werden geleverd?

De enige twee factoren die gemeenschappelijk zijn, is de chipset ontwerper (AMD) en de eigenaar (mezelf). Oh ja, in beide gevallen stond mijn verlof voor de deur :(

Is dit nu spijtig toeval? Of ligt het aan AMD?

Ik wil geen flame war starten, maar als iemand nuttige, onderbouwde tips terzake heeft, is dat steeds welkom.
Dit heeft werkelijk niets met AMD te maken en ja, je bent dus wel een flame war aan het starten.

1) Iedere gpu kan kapot gaan, dat kan zowel aan externe factoren liggen: rotte voeding of iets dergelijks, als de kaart zelf.
2) Er is maar 1 onderdeel van de kaart van AMD, dat is de grafische chip, de rest is van de fabrikant van de kaart.
3) De winkel waar je de zooi gekocht heeft, die dient zorg te dragen voor vervanging, dat is niet AMD.
4) De winkel regelt dat via via met de fabrikant, er moeten genoeg kaarten in omloop zijn om jouw kaart te kunnen vervangen.
5) Iedere fabrikant maakt minder kaarten, zoals bij AMD de 290X/390X (werden knetterheet) en bij Nvidia de 2080, waarvan het geheugen vaak stuk ging bij bepaalde batches.

Lekker makkelijke rant dus, alleen GPU's van AMD kopen en als ze stuk gaan en het weken duurt voordat je een nieuwe hebt, ligt het aan AMD?

AMD kaarten zijn niet slechter dan die van Nvidia of zo: https://nl.hardware.info/...ggestuurd-dan-turing-gpus

Leen de reacties maar eens en daaruit blijkt dat de RMA nauwelijks verschilt tussen AMD en Nvidia.
Er zijn alleen een aantal fabrikanten waarvan veel kaarten worden teruggestuurd, daardoor vertekent het beeld: vooral Powercolor, Palit en XFX

(Er zitten overigens ook wat dubieus gegoochel met cijfers en afrondingen in, zoals afronden op 1 cijfer nauwkeurig, dat maakt van een verschil in percentages van 2,49% en 2,51% (0,02%-punt, 0,8% verschil) een verschil van 50% (2,51% wordt dan 3% en 2,49% wordt 2%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag iedereen,

Pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De enige twee factoren die gemeenschappelijk zijn, is de chipset ontwerper (AMD) en de eigenaar (mezelf).
Het leven is altijd eerlijk. Aan de andere kant van de balans staat namelijk een geval -de mijne- waarbij een Sapphire Vapor-X Radeon HD 5770, gekocht in 2010, zonder ook maar één enkel probleem tot op de dag van vandaag uitstekend functioneert. Zelfde chipset ontwerper, andere eigenaar. Tsja.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:18
Bon, ik geef aan enkel wat te willen ventileren, geen flame war te willen starten en vooral op nuttige, onderbouwde tips te hopen.

Meteen wordt beweerd dat ik toch een flame war start.

Lange tenen hier.

Ik zal deze topic zelf rapporteren bij de mod met vraag tot sluiten.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Nou, jij staat anders ook niet open voor andere meningen. Blijkbaar heb jij gewoon je mening al klaar, terecht of onterecht.

Dan valt de grond voor een discussie wel weg. Dus ik ben het met je eens dat er maar een slotje op moet maar niet om dezelfde reden :+.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.