Koelen met warmtepomp (NIBE F1255-6 R PC) werkt niet (goed)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:00
Ik woon sinds kort in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met een grond warmtepomp (type: NIBE F1255-6 R PC). Nu gaat het om een hoekhuis met tuin op het zuid-westen, met veel raamoppervlak. Het wordt hier dus snel warm.
Met de warmte van eind juni was was het binnen al 26 graden+

Met de aankomende hittegolf wil ik natuurlijk voorkomen dat het binnen erg warm wordt.
Het is momenteel (10:30) al 24 graden binnen. (met alle raambekleding en ramen dicht)

Ik begreep dat mijn warmtepomp een (passieve?) koel functie heeft, echter lijkt deze niet naar behoren te werken. De vloer voelt (i.v.m. vloer verwarming/koeling) niet bijzonder koel aan.
Mijn ervaring is dat het huis in de nacht slechts één of twee graden afkoelt, wat waarschijnlijk vooral komt door het openen van een paar ramen.

Mijn vraag is, is mijn warmtepomp wel aan het koelen? en kan ik de warmtepomp nog bijstellen zodat deze meer koelt?
Het service menu geeft aan dat de functievoorkeur op koelen staat. Maar dat koeling zelf uitstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNTM7IJUyUSjkhOtFkSKHH5myvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG041Rt99IVKrJALcLduRaW3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit servicemenu + bovenstaande ervaring doet mij vermoeden dat de warmtepomp geen gebruik maakt van de (passieve) koelfunctie.
Klopt mijn vermoeden?

Daarnaast is de vraag, kan ik de koeling effectiever maken?
Ik ben niet heel bekend met de techniek van warmtepompen en de configuratie parameters, maar onderstaande informatie leek mij relevant:

De standaard koelcurve is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0Q0OBa6u6HJ91NYmiHbc9hounc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BncQjXvKQOblcP45303jEDaf.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige bron temp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfgkKJTcHNCTjo72K49FYK3HcX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSh0RrcwnoFR5W8idBYI5g8j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de minimale aanvoer temperatuur voor koelen verlagen en vervolgens ook de koelcurve verlagen. Dit had afgelopen nacht geen merkbaar effect, en de warmtepomp geeft dan nog steeds aan dat de koeling uitstaat.
Daarnaast is dit van wat ik las ook niet wenselijk i.v.m. condens die kan ontstaan bij een lage aanvoertemperatuur.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Beste antwoord (via Gijs007 op 15-02-2021 16:27)

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:53
Hoi Gijs,
Oranje knopje zit los: Als dat dopje er af is, staat het ventiel/afsluiter helemaal open( en dat is goed) :althans dat zou zo moeten zijn. Kun je dat bevestigen?

Buizen beneden (ik neem aan dat aanvoer koud is en afvoer warm. De koude buizen zitten voor en de warme buizen zitten aan de wand zijde).
Begane grond: 18c en 20c
Gezien deze temperaturen: wordt er zeker gekoeld

Bij de buizen op zolder meet ik:
Zolder: 19-20c en 22c: Gezien deze temperaturen: wordt er zeker gekoeld
Aanvoer en afvoer voor de kamer op de verdieping is beide: 22 a 23c: Gezien deze temperaturen: wordt er zeker gekoeld Maar je wilt meer koeling, de flow door deze buizen moet dus omhoog
De actuator van je badkamer lijkt open te staan: Wat is de temperatuur van de leiding van de badkamer en wat is de vloertemperatuur van de badkamer.
Is er verschil van temperatuur tussen de leiding van de badkamer en de leidingen van slaapkamer 2 en 1 en 3?

Heb de sensor even ingesteld op geen. Maar dan verdwijnen alle opties in dit menu, bovendien stopt de warmtepomp dan met koelen. Bij mij is dit echt anders

Wat betreft de tapwater temperatuur, hoe stel ik deze in: In het service menu ( return knop lang ingedrukt houden en dan in menu 5.1.1

Kijk ook nog even in Menu 5.1.11 - pompsnelheid CV-systeem blz 43 installateurs handleiding
of de onderstaande snelheid op 70% staat
snelheid pass. koelen
Instelbereik: 1 - 100 %
Standaardwaarde: 70 %

Je kunt de actuatoren van slaapkamer 2,1 en 3 er ook nog afhalen (moet makkelijk gaan als geen spanning op de actuatoren staat ( wel voorzichtig doen)) Dan zou er maximale flow moeten zijn. Wellicht kun je de actuatoren ook op handmatig zetten en helemaal open.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Alle reacties

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je laatste foto van het servicemenu suggereert wel dat hij aan het koelen. Anders zou je ook hogere brontemperaturen verwachten (die nemen de temperatuur in de warmtepomp aan als de WP lange tijd niets staat te doen). Het probleem zou dan inderdaad kunnen zijn dat de vloerverwarmingsventielen niet open staan.

Bij koeling moet je ook rekening houden met een omschakeltijd. Op mijn Nibe F1145 kan ik menu 4.9.2 (instelling modus auto) aangeven bij welke temperaturen verwarming stopt en koeling begint en welke filtertijd daar bij hoort. De gemiddelde temperatuur moet gedurende de filtertijd (bij mij nu 8 uur) boven de koeltemperatuur zijn om die te laten starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDx4dedamkqeCY06Hz8wsVvwtkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K13TgY8f7vnr2UNVPto8h7gQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb die waardes in de zomer laag staan zodat de WP vroeg op koeling overschakelt en ook in de nacht zoveel mogelijk blijft doorkoelen. De naregeling zorgt ervoor dat individuele ruimtes op temperatuur worden geregeld. De lage instelling is pas een probleem bij het overschakelen naar een veel kouder weertype, dan kan het even tijdelijk te koud worden vanwege de combinatie lage buitentemperatuur en betonnen vloer die is afgekoeld.

[ Voor 38% gewijzigd door Femme op 06-08-2020 15:45 ]

• Gijs007
Bedankt voor alle reacties en het meedenken :)

Toen ik vanavond thuis kwam was het 26 graden binnen. Vanochtend om 10:30 uur was het ongeveer één graad afgekoeld, ten opzichte van de avond ervoor.
Het aanpassen van de koelcurve en verlagen van de minimale aanvoertemperatuur heeft dus geen effect gehad.

Het viel mij op dat de koelfunctie momenteel (in de avond) niet wordt gebruikt, functievoorkeur is nu warm tapwater. Ik vermoed dus dat daar het probleem zit.
Echter weet ik de oorzaak hiervan niet, het is buiten nog 33 graden gemiddeld volgens de warmtepomp (actuele buitentemperatuur is 25 graden). Kamer temp staat ingesteld op 19,5 en het is nu 25 graden binnen.
Wat verder opvalt is dat de bron in- en uit temperatuur nu enkele graden schommelen binnen slechts één minuut tijd, beide zijn nu boven de 20 graden (dit was gisteren nog ~15 graden).

Daarnaast hoor ik nu ook waterdruppeltjes in een vat. Wellicht is dit condenswater en heeft een condenssensor de boel uitgeschakeld?

Update: koeling schakelt zojuist weer in. Het is nu binnen 26 graden i.p.v. 25. Gem. buiten temp is gedaald naar 30. Bron temperatuur is ook weer "normaal" rond de 16 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YUvoCIHduLcsm93bQjG75b0N9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heGZtwyk09YNBDlNkC7YHf0Z.jpg?f=fotoalbum_large
Plenkske schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:34:
In ons vorige (huur)huis zat ook een warmtepomp met bron de grond in. Het was wel een ander type dan deze en ook het menu zag er wat anders uit.
Om de koeling goed te laten werken moest ik:
- op de thermostaat binnen de temperatuur "koelen vanaf buiten temperatuur" en "koelen vanaf ruimtetemperatuur" verlagen.
- op de warmtepomp kon ik instellen wat de "wachttijd" is zodat hij niet bij het bereiken van de temperatuur snel aan/uit gaat. deze stond standaard op maarliefst 12 uur. Ik zette deze op 2 uur. Ik verwacht dat dit vergelijkbaar is met programma bij jou.

In de zomer ging de koeling bv aan na 2 uur een temperatuur van 19+. Dit zorgde ervoor dat de koeling al best vroeg aan ging. Veel profijt van gehad :)
Wachttijd bij omschakelen tussen verwarmen en koelen is bij mij al 2 uur.
De overige instellingen staan zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr0MkzoXlOin3aWIn6pBF0KKpgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZkVLMscKUNHf476w6JoyfZ5.jpg?f=fotoalbum_large
Femme schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:36:
Je laatste foto van het servicemenu suggereert wel dat hij aan het koelen. Anders zou je ook hogere brontemperaturen verwachten (die nemen de temperatuur in de warmtepomp aan als de WP lange tijd niets staat te doen). Het probleem zou dan inderdaad kunnen zijn dat de vloerverwarmingsventielen niet open staan.

Bij koeling moet je ook rekening houden met een omschakeltijd. Op mijn Nibe F1145 kan ik menu 4.9.2 (instelling modus auto) aangeven bij welke temperaturen verwarming stopt en koeling begint en welke filtertijd daar bij hoort. De gemiddelde temperatuur moet gedurende de filtertijd (bij mij nu 8 uur) boven de koeltemperatuur zijn om die te laten starten.

[Afbeelding]

Ik heb die waardes in de zomer laag staan zodat de WP vroeg op koeling overschakelt en ook in de nacht zoveel mogelijk blijft doorkoelen. De naregeling zorgt ervoor dat individuele ruimtes op temperatuur worden geregeld. De lage instelling is pas een probleem bij het overschakelen naar een veel kouder weertype, dan kan het even tijdelijk te koud worden vanwege de combinatie lage buitentemperatuur en betonnen vloer die is afgekoeld.
Dat verklaart wellicht de hogere bron temperaturen op dit moment. Nu is de vraag waarom de koeling bij mij (iig in de avond) uitstaat.

Heb de start koel temperatuur verlaagd naar 15 graden. Filtertijd staat op 2 uur.
(stopverwarming staat op 22 en stop bijverwarming op 5)
Cpt.Chaos schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:09:
Als de warmtepomp wel aan staat maar het wordt niet koud, worden de verdelers wel open gestuurd?
Heb blijkbaar op zolder en op de begane grond naast de warmtepomp verdelers zitten.
Op de begane grond hoorde ik water stromen, toen de warmtepomp aan het koelen was. (Wellicht kwam dit geluid van een overige leiding i.p.v. de verdelers.)

Deze plastick leidingen waren niet bijzonder koel, ik vermoed kamertemperatuur of iets er onder. Kraanwater uit de kraan is i.i.g. veel koeler. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OILi9QyzBZC18aoH6hxk03MTDao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcO8y8kinRvpVEmzZBfrj9IY.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zit ook een oranje verstel knopje op, maar als ik hier aan draai dan gaat dat erg soepel. Alsof er niks versteld wordt. Bovendien zitten deze plastic knopen los op het mechanisme.

Op zolder heb ik deze verdelers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG9iSkL0Wt_JQ2VnFA7A2DZMdW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAu6orrRD726yw2Rt7BQ6bmY.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hoor ik echter geen water stromen en ook deze plastic leidingen waren niet bepaald koel of warm.
Bij zowel de verdeler op de begane grond als op zolder hangt overigens een meter, deze gaven beide 20c aan en 2 bar aan druk.

Op zolder zitten andere knoppen boven op. Waarschijnlijk omdat op de boven verdieping per kamer de temperatuur kan worden bij geregeld (doorvoer kan worden bijgesteld van vorstbeveiliging tot volledig open).
Een van deze knoppen stond niet op auto afgesteld. Dus die heb ik bijgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmVk_0ktqLnPToG2ZfK-X0efOnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHz0MmuyDoCSTWCTfM1Tf75Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Gijs007 op 07-08-2020 22:59 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• Gijs007
Ik heb vannacht het e.a. gemeten met de infrarood thermometer.

De vloer temperatuur:
Begane grond: 23c
Verdieping: 25-26c
Zolder: 23c

Buizen beneden (ik neem aan dat aanvoer koud is en afvoer warm. De koude buizen zitten voor en de warme buizen zitten aan de wand zijde).
Begane grond: 18c en 20c

Bij de buizen op zolder meet ik:
Zolder: 19-20c en 22c
Aanvoer en afvoer voor de kamer op de verdieping is beide: 22 a 23c

Gezien het temperatuur verschil tussen de zolder, en de begane grond enerzijds en de verdieping anderzijds, lijkt het er dus op dat de vloerkoeling op de verdieping niet correct werkt.
Ik heb vervolgens de regelaars op de verdieping op het sneeuw vlokje gedraaid. Maar dat heeft vanochtend nog niet geleid tot een duidelijk verschil in de temperatuur van de buizen naar de verschillende kamers. Deze is toch duidelijk een aantal graden warmer dan de aanvoer temperatuur van de overige ruimtes.

Foto regelaar verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f69diZOZj7VZSpPOsQNm1hTAMR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oo5eQrvMiACX8Q1Rag5wHOg.jpg?f=fotoalbum_large

Foto thermostaat woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5EFX3X63NfCux1ksGqnNs1a_LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irrwDd5qQCIr4K7Bf7bEIxcf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens de aanvoer temperatuur verlaagd naar 16c. Ik zie dat de berekenende aanvoer temp is ingesteld op 16c, maar de aanv.verwarming is 17.6 en is vannacht niet verder gedaald.
Daarnaast is de daadwerkelijke temp. op de leidingen ongeveer een halve graad warmer.

Wellicht kan de koeling iets beter functioneren door de aanvoer temperatuur nog wat verder te verlagen. Maar de aanvoer temperatuur lijkt te worden begrensd door een andere instelling of sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-odvB4GbVT0Je6sdV8GSEV9QeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dth20phNYkVLErZuDEGL5dMh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens van deze plastic balk met ledjes niks kunnen ontdekken. Het vierkante kastje er naast is van Schneider Electric.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C375_20NqSjpU4JjcD23rR7IfKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLPjGSgoKQk3ow0ge7xzdsDI.jpg?f=fotoalbum_large

Het eerder genoemde oranje knopje dat los zit, is dat normaal?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5RrGFR81MEezdA-8mgl3sWsCpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbbOvercUxi53OhbXdeMB8FJ.jpg?f=fotoalbum_large
hank65 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:05:
Bij "koeling 1.9.5" heb ik als koel/verw sensor: "geen" staan.

Off Topic: je tapwater temperaturen staan wel erg hoog ingesteld. Kan lager. Is er ook een legionella run ingesteld?
Heb de sensor even ingesteld op geen. Maar dan verdwijnen alle opties in dit menu, bovendien stopt de warmtepomp dan met koelen.

Update: kwam er achter dat ik dan handmatig moet kiezen tussen koelen en verwarmen op de thermostaat. Heb de sensor dus weer ingesteld, aangezien dat toch wel makkelijker is.

Wat betreft de tapwater temperatuur, hoe stel ik deze in?

[ Voor 9% gewijzigd door Gijs007 op 10-08-2020 13:15 ]

Pagina: 1