Ik woon sinds kort in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met een grond warmtepomp (type: NIBE F1255-6 R PC). Nu gaat het om een hoekhuis met tuin op het zuid-westen, met veel raamoppervlak. Het wordt hier dus snel warm.
Met de warmte van eind juni was was het binnen al 26 graden+
Met de aankomende hittegolf wil ik natuurlijk voorkomen dat het binnen erg warm wordt.
Het is momenteel (10:30) al 24 graden binnen. (met alle raambekleding en ramen dicht)
Ik begreep dat mijn warmtepomp een (passieve?) koel functie heeft, echter lijkt deze niet naar behoren te werken. De vloer voelt (i.v.m. vloer verwarming/koeling) niet bijzonder koel aan.
Mijn ervaring is dat het huis in de nacht slechts één of twee graden afkoelt, wat waarschijnlijk vooral komt door het openen van een paar ramen.
Mijn vraag is, is mijn warmtepomp wel aan het koelen? en kan ik de warmtepomp nog bijstellen zodat deze meer koelt?
Het service menu geeft aan dat de functievoorkeur op koelen staat. Maar dat koeling zelf uitstaat:
:strip_exif()/f/image/mG041Rt99IVKrJALcLduRaW3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit servicemenu + bovenstaande ervaring doet mij vermoeden dat de warmtepomp geen gebruik maakt van de (passieve) koelfunctie.
Klopt mijn vermoeden?
Daarnaast is de vraag, kan ik de koeling effectiever maken?
Ik ben niet heel bekend met de techniek van warmtepompen en de configuratie parameters, maar onderstaande informatie leek mij relevant:
De standaard koelcurve is als volgt:
:strip_exif()/f/image/BncQjXvKQOblcP45303jEDaf.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige bron temp:
:strip_exif()/f/image/nSh0RrcwnoFR5W8idBYI5g8j.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan de minimale aanvoer temperatuur voor koelen verlagen en vervolgens ook de koelcurve verlagen. Dit had afgelopen nacht geen merkbaar effect, en de warmtepomp geeft dan nog steeds aan dat de koeling uitstaat.
Daarnaast is dit van wat ik las ook niet wenselijk i.v.m. condens die kan ontstaan bij een lage aanvoertemperatuur.
Met de warmte van eind juni was was het binnen al 26 graden+
Met de aankomende hittegolf wil ik natuurlijk voorkomen dat het binnen erg warm wordt.
Het is momenteel (10:30) al 24 graden binnen. (met alle raambekleding en ramen dicht)
Ik begreep dat mijn warmtepomp een (passieve?) koel functie heeft, echter lijkt deze niet naar behoren te werken. De vloer voelt (i.v.m. vloer verwarming/koeling) niet bijzonder koel aan.
Mijn ervaring is dat het huis in de nacht slechts één of twee graden afkoelt, wat waarschijnlijk vooral komt door het openen van een paar ramen.
Mijn vraag is, is mijn warmtepomp wel aan het koelen? en kan ik de warmtepomp nog bijstellen zodat deze meer koelt?
Het service menu geeft aan dat de functievoorkeur op koelen staat. Maar dat koeling zelf uitstaat:
:strip_exif()/f/image/mG041Rt99IVKrJALcLduRaW3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit servicemenu + bovenstaande ervaring doet mij vermoeden dat de warmtepomp geen gebruik maakt van de (passieve) koelfunctie.
Klopt mijn vermoeden?
Daarnaast is de vraag, kan ik de koeling effectiever maken?
Ik ben niet heel bekend met de techniek van warmtepompen en de configuratie parameters, maar onderstaande informatie leek mij relevant:
De standaard koelcurve is als volgt:
:strip_exif()/f/image/BncQjXvKQOblcP45303jEDaf.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige bron temp:
:strip_exif()/f/image/nSh0RrcwnoFR5W8idBYI5g8j.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan de minimale aanvoer temperatuur voor koelen verlagen en vervolgens ook de koelcurve verlagen. Dit had afgelopen nacht geen merkbaar effect, en de warmtepomp geeft dan nog steeds aan dat de koeling uitstaat.
Daarnaast is dit van wat ik las ook niet wenselijk i.v.m. condens die kan ontstaan bij een lage aanvoertemperatuur.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T