Koelen met warmtepomp (NIBE F1255-6 R PC) werkt niet (goed)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:09
Ik woon sinds kort in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met een grond warmtepomp (type: NIBE F1255-6 R PC). Nu gaat het om een hoekhuis met tuin op het zuid-westen, met veel raamoppervlak. Het wordt hier dus snel warm.
Met de warmte van eind juni was was het binnen al 26 graden+

Met de aankomende hittegolf wil ik natuurlijk voorkomen dat het binnen erg warm wordt.
Het is momenteel (10:30) al 24 graden binnen. (met alle raambekleding en ramen dicht)

Ik begreep dat mijn warmtepomp een (passieve?) koel functie heeft, echter lijkt deze niet naar behoren te werken. De vloer voelt (i.v.m. vloer verwarming/koeling) niet bijzonder koel aan.
Mijn ervaring is dat het huis in de nacht slechts één of twee graden afkoelt, wat waarschijnlijk vooral komt door het openen van een paar ramen.

Mijn vraag is, is mijn warmtepomp wel aan het koelen? en kan ik de warmtepomp nog bijstellen zodat deze meer koelt?
Het service menu geeft aan dat de functievoorkeur op koelen staat. Maar dat koeling zelf uitstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNTM7IJUyUSjkhOtFkSKHH5myvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG041Rt99IVKrJALcLduRaW3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit servicemenu + bovenstaande ervaring doet mij vermoeden dat de warmtepomp geen gebruik maakt van de (passieve) koelfunctie.
Klopt mijn vermoeden?

Daarnaast is de vraag, kan ik de koeling effectiever maken?
Ik ben niet heel bekend met de techniek van warmtepompen en de configuratie parameters, maar onderstaande informatie leek mij relevant:

De standaard koelcurve is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0Q0OBa6u6HJ91NYmiHbc9hounc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BncQjXvKQOblcP45303jEDaf.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige bron temp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfgkKJTcHNCTjo72K49FYK3HcX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSh0RrcwnoFR5W8idBYI5g8j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de minimale aanvoer temperatuur voor koelen verlagen en vervolgens ook de koelcurve verlagen. Dit had afgelopen nacht geen merkbaar effect, en de warmtepomp geeft dan nog steeds aan dat de koeling uitstaat.
Daarnaast is dit van wat ik las ook niet wenselijk i.v.m. condens die kan ontstaan bij een lage aanvoertemperatuur.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Beste antwoord (via Gijs007 op 15-02-2021 16:27)

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 10:06
Hoi Gijs,
Oranje knopje zit los: Als dat dopje er af is, staat het ventiel/afsluiter helemaal open( en dat is goed) :althans dat zou zo moeten zijn. Kun je dat bevestigen?

Buizen beneden (ik neem aan dat aanvoer koud is en afvoer warm. De koude buizen zitten voor en de warme buizen zitten aan de wand zijde).
Begane grond: 18c en 20c
Gezien deze temperaturen: wordt er zeker gekoeld

Bij de buizen op zolder meet ik:
Zolder: 19-20c en 22c: Gezien deze temperaturen: wordt er zeker gekoeld
Aanvoer en afvoer voor de kamer op de verdieping is beide: 22 a 23c: Gezien deze temperaturen: wordt er zeker gekoeld Maar je wilt meer koeling, de flow door deze buizen moet dus omhoog
De actuator van je badkamer lijkt open te staan: Wat is de temperatuur van de leiding van de badkamer en wat is de vloertemperatuur van de badkamer.
Is er verschil van temperatuur tussen de leiding van de badkamer en de leidingen van slaapkamer 2 en 1 en 3?

Heb de sensor even ingesteld op geen. Maar dan verdwijnen alle opties in dit menu, bovendien stopt de warmtepomp dan met koelen. Bij mij is dit echt anders

Wat betreft de tapwater temperatuur, hoe stel ik deze in: In het service menu ( return knop lang ingedrukt houden en dan in menu 5.1.1

Kijk ook nog even in Menu 5.1.11 - pompsnelheid CV-systeem blz 43 installateurs handleiding
of de onderstaande snelheid op 70% staat
snelheid pass. koelen
Instelbereik: 1 - 100 %
Standaardwaarde: 70 %

Je kunt de actuatoren van slaapkamer 2,1 en 3 er ook nog afhalen (moet makkelijk gaan als geen spanning op de actuatoren staat ( wel voorzichtig doen)) Dan zou er maximale flow moeten zijn. Wellicht kun je de actuatoren ook op handmatig zetten en helemaal open.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
Je kan proberen het aan te zetten toch? De bron is 15.8 graden dus hij stuurt die temp denk ik direct het systeem in zonder te koelen met de warmtepomp. Dat is eigenlijk het voordeel van een grond bron. Bij vloerkoeling kan vanwege condensgevaar niet met een onbeperkt lage watertemperatuur gewerkt worden. De watertemperatuur mag slechts enkele graden beneden de ruimtetemperatuur liggen en moet daarbij bewaakt worden door een beveiliging tegen condensatie. Hierdoor is de te realiseren koelcapaciteit gering.

Probeer s nachts meer af te koelen. Heb je een WTW? Screens buiten?

[ Voor 3% gewijzigd door lothar op 06-08-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05
Gijs007 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:00:
Ik woon sinds kort in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met een grond warmtepomp (type: NIBE F1255-6 R PC). Nu gaat het om een hoekhuis met tuin op het zuid-westen, met veel raamoppervlak. Het wordt hier dus snel warm.
Met de warmte van eind juni was was het binnen al 26 graden+

Met de aankomende hittegolf wil ik natuurlijk voorkomen dat het binnen erg warm wordt.
Het is momenteel (10:30) al 24 graden binnen. (met alle raambekleding en ramen dicht)

Ik begreep dat mijn warmtepomp een (passieve?) koel functie heeft, echter lijkt deze niet naar behoren te werken. De vloer voelt (i.v.m. vloer verwarming/koeling) niet bijzonder koel aan.
Mijn ervaring is dat het huis in de nacht slechts één of twee graden afkoelt, wat waarschijnlijk vooral komt door het openen van een paar ramen.

Mijn vraag is, is mijn warmtepomp wel aan het koelen? en kan ik de warmtepomp nog bijstellen zodat deze meer koelt?
Het service menu geeft aan dat de functievoorkeur op koelen staat. Maar dat koeling zelf uitstaat:
[Afbeelding]

Dit servicemenu + bovenstaande ervaring doet mij vermoeden dat de warmtepomp geen gebruik maakt van de (passieve) koelfunctie.
Klopt mijn vermoeden?

Daarnaast is de vraag, kan ik de koeling effectiever maken?
Ik ben niet heel bekend met de techniek van warmtepompen en de configuratie parameters, maar onderstaande informatie leek mij relevant:

De standaard koelcurve is als volgt:
[Afbeelding]

Huidige bron temp:
[Afbeelding]

Ik kan de minimale aanvoer temperatuur voor koelen verlagen en vervolgens ook de koelcurve verlagen. Dit had afgelopen nacht geen merkbaar effect, en de warmtepomp geeft dan nog steeds aan dat de koeling uitstaat.
Daarnaast is dit van wat ik las ook niet wenselijk i.v.m. condens die kan ontstaan bij een lage aanvoertemperatuur.
Volgens mij staat de koelfunctie aan maar heeft hij nog geen programma wanneer hij mag gaan koelen. Kijk even in de handleiding onderaan pagina 28: https://www.nibe.eu/assets/documents/19781/231538-5.pdf . Volgens mij moet je nog instellen wanneer de koeling aan mag.

Voor de aanvoertemperatuur zou ik in verband met mogelijke condensvorming als je onder het dauwpunt komt niet onder de 18 graden gaan. Je zou eventueel nog wel de minimale buitentemperatuur (die nu op 25 graden staat) voor koelen een paar graden kunnen verlagen zodat hij ook in de nacht doorgaat met koelen.

Ik denk dat je het wel onder de 23 graden zou moeten kunnen houden als je 24/7 de vloer koelt met aanvoertemperatuur van 18 graden. De 26+ graden klinkt alsof hij gewoon uit stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:57
Begint hij nu niet met koelen als het 25 graden buiten is, dat setpoint moet flink omlaag naar 19 ofzo. Nu staat de warmtepomp geblokkeerd. Aanvoer water van 18 is prima, wij doen 19 want 18 is toch wat fris aan de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Cpt.Chaos schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:22:
Begint hij nu niet met koelen als het 25 graden buiten is, dat setpoint moet flink omlaag naar 19 ofzo. Nu staat de warmtepomp geblokkeerd. Aanvoer water van 18 is prima, wij doen 19 want 18 is toch wat fris aan de voeten.
Het vreemde is dat hij ook ziet dat de BT1 sensor al 35+ graden aangeeft. Dus dan zou hij al lang moeten zijn begonnen met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Heronimo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Volgens mij staat de koelfunctie aan maar heeft hij nog geen programma wanneer hij mag gaan koelen. Kijk even in de handleiding onderaan pagina 28: https://www.nibe.eu/assets/documents/19781/231538-5.pdf . Volgens mij moet je nog instellen wanneer de koeling aan mag.

Voor de aanvoertemperatuur zou ik in verband met mogelijke condensvorming als je onder het dauwpunt komt niet onder de 18 graden gaan. Je zou eventueel nog wel de minimale buitentemperatuur (die nu op 25 graden staat) voor koelen een paar graden kunnen verlagen zodat hij ook in de nacht doorgaat met koelen.

Ik denk dat je het wel onder de 23 graden zou moeten kunnen houden als je 24/7 de vloer koelt met aanvoertemperatuur van 18 graden. De 26+ graden klinkt alsof hij gewoon uit stond.
Bedankt voor de tip.

Bleek dat tapwater op aan staat, omdat hier een programma voor is ingesteld. Alles waar geen programma voor is ingesteld staat op "uit".
Koeling staat aan in de handmatige stand. Als ik koeling in de handmatige stand uitschakel dan merk ik dat de warmtepomp geen zacht brom geluid meer maakt. Ik vermoed dus dat het passief koelen toch aanstaat.

(Overigens kan ik het koel programma niet op aan instellen, alleen op uit voor bepaalde tijden.. Terwijl dit bij het tapwater programma bijvoorbeeld wel kan worden ingesteld op verschillende standen. 8)7 )

Heb de "buitentemparatuur" in de koelcurve verlaagd naar 20 graden. Ik had zelf de indruk dat daarmee werd bepaald wanneer de curve af/toeneemt. In het dashboard staat ook geen uitleg bij deze instelling.
lothar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:55:
Je kan proberen het aan te zetten toch? De bron is 15.8 graden dus hij stuurt die temp denk ik direct het systeem in zonder te koelen met de warmtepomp. Dat is eigenlijk het voordeel van een grond bron. Bij vloerkoeling kan vanwege condensgevaar niet met een onbeperkt lage watertemperatuur gewerkt worden. De watertemperatuur mag slechts enkele graden beneden de ruimtetemperatuur liggen en moet daarbij bewaakt worden door een beveiliging tegen condensatie. Hierdoor is de te realiseren koelcapaciteit gering.

Probeer s nachts meer af te koelen. Heb je een WTW? Screens buiten?
Heb wel mechanische ventilatie maar durf niet te zeggen of dit WTW heeft. Screens heb ik niet, het is een huur huis. Heb wel een zweef parasol sinds gisteren, voor een vorm van zonwering bij de ramen aan de achtertuin :)

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:57
Als de warmtepomp wel aan staat maar het wordt niet koud, worden de verdelers wel open gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Gijs007 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

Bedankt voor de tip.

Bleek dat tapwater op aan staat, omdat hier een programma voor is ingesteld. Alles waar geen programma voor is ingesteld staat op "uit".
Koeling staat aan in de handmatige stand. Als ik koeling in de handmatige stand uitschakel dan merk ik dat de warmtepomp geen zacht brom geluid meer maakt. Ik vermoed dus dat het passief koelen toch aanstaat.

(Overigens kan ik het koel programma niet op aan instellen, alleen op uit voor bepaalde tijden.. Terwijl dit bij het tapwater programma bijvoorbeeld wel kan worden ingesteld op verschillende standen. 8)7 )

Heb de "buitentemparatuur" in de koelcurve verlaagd naar 20 graden. Ik had zelf de indruk dat daarmee werd bepaald wanneer de curve af/toeneemt. In het dashboard staat ook geen uitleg bij deze instelling.

[...]

Heb wel mechanische ventilatie maar durf niet te zeggen of dit WTW heeft. Screens heb ik niet, het is een huur huis. Heb wel een zweef parasol sinds gisteren, voor een vorm van zonwering bij de ramen aan de achtertuin :)
Het makkelijkst is om even aan de aanvoerleiding te voelen of met een thermometer de temperatuur van deze leiding te meten. Het verbaast me wel enigszins dat de temperaturen dan toch nog zo oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:10

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ik heb een lucht water nibe, maar om de koeling te laten werken moet ik beneden de stand op handmatig en dan koelen zetten. De vloer voelt dan ook na een tijdje koud en boven op de thermostaten op de slaapkamers zie je ook koelicoontjes ipv auto staan. Ik pas niks in het service menu aan verder. Als ik hem beneden op automatisch zet, koelt die niet.

Edit: zie dat je dat al zo had staan. Mocht je wat instellingen willen weten, laat het maar weten. Het is hier beneden nu 21.5 en koelen staat op 22.

[ Voor 17% gewijzigd door thealterego1 op 06-08-2020 15:21 ]

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:23
In ons vorige (huur)huis zat ook een warmtepomp met bron de grond in. Het was wel een ander type dan deze en ook het menu zag er wat anders uit.
Om de koeling goed te laten werken moest ik:
- op de thermostaat binnen de temperatuur "koelen vanaf buiten temperatuur" en "koelen vanaf ruimtetemperatuur" verlagen.
- op de warmtepomp kon ik instellen wat de "wachttijd" is zodat hij niet bij het bereiken van de temperatuur snel aan/uit gaat. deze stond standaard op maarliefst 12 uur. Ik zette deze op 2 uur. Ik verwacht dat dit vergelijkbaar is met programma bij jou.

In de zomer ging de koeling bv aan na 2 uur een temperatuur van 19+. Dit zorgde ervoor dat de koeling al best vroeg aan ging. Veel profijt van gehad :)
Verder stond de koeling temperatuur op 18 en dit werkte prima.
We hadden ook nog een software probleem, die na een update wel is opgelost, waardoor koeling op een gegeven moment uit ging. Het probleem gaf namelijk vreemde temperatuurmetingen waardoor hij een beveiliging inschakelde.

Wij hadden ook best veel ramen met zon erop. De ruimte beneden was relatief klein en met koelen werd het maximaal 24-25 graden als het buiten langere periode erg warm was. Meestal was het zo'n 22-23 binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je laatste foto van het servicemenu suggereert wel dat hij aan het koelen. Anders zou je ook hogere brontemperaturen verwachten (die nemen de temperatuur in de warmtepomp aan als de WP lange tijd niets staat te doen). Het probleem zou dan inderdaad kunnen zijn dat de vloerverwarmingsventielen niet open staan.

Bij koeling moet je ook rekening houden met een omschakeltijd. Op mijn Nibe F1145 kan ik menu 4.9.2 (instelling modus auto) aangeven bij welke temperaturen verwarming stopt en koeling begint en welke filtertijd daar bij hoort. De gemiddelde temperatuur moet gedurende de filtertijd (bij mij nu 8 uur) boven de koeltemperatuur zijn om die te laten starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDx4dedamkqeCY06Hz8wsVvwtkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K13TgY8f7vnr2UNVPto8h7gQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb die waardes in de zomer laag staan zodat de WP vroeg op koeling overschakelt en ook in de nacht zoveel mogelijk blijft doorkoelen. De naregeling zorgt ervoor dat individuele ruimtes op temperatuur worden geregeld. De lage instelling is pas een probleem bij het overschakelen naar een veel kouder weertype, dan kan het even tijdelijk te koud worden vanwege de combinatie lage buitentemperatuur en betonnen vloer die is afgekoeld.

[ Voor 38% gewijzigd door Femme op 06-08-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Bedankt voor alle reacties en het meedenken :)

Toen ik vanavond thuis kwam was het 26 graden binnen. Vanochtend om 10:30 uur was het ongeveer één graad afgekoeld, ten opzichte van de avond ervoor.
Het aanpassen van de koelcurve en verlagen van de minimale aanvoertemperatuur heeft dus geen effect gehad.

Het viel mij op dat de koelfunctie momenteel (in de avond) niet wordt gebruikt, functievoorkeur is nu warm tapwater. Ik vermoed dus dat daar het probleem zit.
Echter weet ik de oorzaak hiervan niet, het is buiten nog 33 graden gemiddeld volgens de warmtepomp (actuele buitentemperatuur is 25 graden). Kamer temp staat ingesteld op 19,5 en het is nu 25 graden binnen.
Wat verder opvalt is dat de bron in- en uit temperatuur nu enkele graden schommelen binnen slechts één minuut tijd, beide zijn nu boven de 20 graden (dit was gisteren nog ~15 graden).

Daarnaast hoor ik nu ook waterdruppeltjes in een vat. Wellicht is dit condenswater en heeft een condenssensor de boel uitgeschakeld?

Update: koeling schakelt zojuist weer in. Het is nu binnen 26 graden i.p.v. 25. Gem. buiten temp is gedaald naar 30. Bron temperatuur is ook weer "normaal" rond de 16 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YUvoCIHduLcsm93bQjG75b0N9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heGZtwyk09YNBDlNkC7YHf0Z.jpg?f=fotoalbum_large
Plenkske schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:34:
In ons vorige (huur)huis zat ook een warmtepomp met bron de grond in. Het was wel een ander type dan deze en ook het menu zag er wat anders uit.
Om de koeling goed te laten werken moest ik:
- op de thermostaat binnen de temperatuur "koelen vanaf buiten temperatuur" en "koelen vanaf ruimtetemperatuur" verlagen.
- op de warmtepomp kon ik instellen wat de "wachttijd" is zodat hij niet bij het bereiken van de temperatuur snel aan/uit gaat. deze stond standaard op maarliefst 12 uur. Ik zette deze op 2 uur. Ik verwacht dat dit vergelijkbaar is met programma bij jou.

In de zomer ging de koeling bv aan na 2 uur een temperatuur van 19+. Dit zorgde ervoor dat de koeling al best vroeg aan ging. Veel profijt van gehad :)
Wachttijd bij omschakelen tussen verwarmen en koelen is bij mij al 2 uur.
De overige instellingen staan zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr0MkzoXlOin3aWIn6pBF0KKpgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZkVLMscKUNHf476w6JoyfZ5.jpg?f=fotoalbum_large
Femme schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:36:
Je laatste foto van het servicemenu suggereert wel dat hij aan het koelen. Anders zou je ook hogere brontemperaturen verwachten (die nemen de temperatuur in de warmtepomp aan als de WP lange tijd niets staat te doen). Het probleem zou dan inderdaad kunnen zijn dat de vloerverwarmingsventielen niet open staan.

Bij koeling moet je ook rekening houden met een omschakeltijd. Op mijn Nibe F1145 kan ik menu 4.9.2 (instelling modus auto) aangeven bij welke temperaturen verwarming stopt en koeling begint en welke filtertijd daar bij hoort. De gemiddelde temperatuur moet gedurende de filtertijd (bij mij nu 8 uur) boven de koeltemperatuur zijn om die te laten starten.

[Afbeelding]

Ik heb die waardes in de zomer laag staan zodat de WP vroeg op koeling overschakelt en ook in de nacht zoveel mogelijk blijft doorkoelen. De naregeling zorgt ervoor dat individuele ruimtes op temperatuur worden geregeld. De lage instelling is pas een probleem bij het overschakelen naar een veel kouder weertype, dan kan het even tijdelijk te koud worden vanwege de combinatie lage buitentemperatuur en betonnen vloer die is afgekoeld.
Dat verklaart wellicht de hogere bron temperaturen op dit moment. Nu is de vraag waarom de koeling bij mij (iig in de avond) uitstaat.

Heb de start koel temperatuur verlaagd naar 15 graden. Filtertijd staat op 2 uur.
(stopverwarming staat op 22 en stop bijverwarming op 5)
Cpt.Chaos schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:09:
Als de warmtepomp wel aan staat maar het wordt niet koud, worden de verdelers wel open gestuurd?
Heb blijkbaar op zolder en op de begane grond naast de warmtepomp verdelers zitten.
Op de begane grond hoorde ik water stromen, toen de warmtepomp aan het koelen was. (Wellicht kwam dit geluid van een overige leiding i.p.v. de verdelers.)

Deze plastick leidingen waren niet bijzonder koel, ik vermoed kamertemperatuur of iets er onder. Kraanwater uit de kraan is i.i.g. veel koeler. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OILi9QyzBZC18aoH6hxk03MTDao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcO8y8kinRvpVEmzZBfrj9IY.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zit ook een oranje verstel knopje op, maar als ik hier aan draai dan gaat dat erg soepel. Alsof er niks versteld wordt. Bovendien zitten deze plastic knopen los op het mechanisme.

Op zolder heb ik deze verdelers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG9iSkL0Wt_JQ2VnFA7A2DZMdW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAu6orrRD726yw2Rt7BQ6bmY.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hoor ik echter geen water stromen en ook deze plastic leidingen waren niet bepaald koel of warm.
Bij zowel de verdeler op de begane grond als op zolder hangt overigens een meter, deze gaven beide 20c aan en 2 bar aan druk.

Op zolder zitten andere knoppen boven op. Waarschijnlijk omdat op de boven verdieping per kamer de temperatuur kan worden bij geregeld (doorvoer kan worden bijgesteld van vorstbeveiliging tot volledig open).
Een van deze knoppen stond niet op auto afgesteld. Dus die heb ik bijgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmVk_0ktqLnPToG2ZfK-X0efOnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHz0MmuyDoCSTWCTfM1Tf75Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Gijs007 op 07-08-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Voor die van boven, die je per kamer kan regelen, staan de kamer regel knoppen goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:08

EiT

Heb je losse thermostaat die de ruimteregeling regelt? Deze moet ook weten dat je koelt. Anders zet die de groepen dicht omdat je al ver boven je binnen temperatuur zit en koelt ie dus ook niet.

Heb je wel een binnenvoeler? Ik heb geen Nibe meer, maar ik meen mij te herinneren dat deze ook in het menu te zien zou zijn (waar je buiten temp ook staat).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:10

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Bij die foto van de verdeler van zolder zie ik dat op de zoneregelaar statusledjes zitten. Bij de Honeywell (waar de koelmodule een optionele uitbreidingsprint is) hier zit er ook een statusledje die aangeeft dat de koeling actief is. Geeft die dat bij jou ook aan? Ik moest het in het begin ook allemaal goed instellen, en toen was dat een handige indicatie of alles werkte.

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
Hallo Gijs,
Ik heb dezelfde warmte pomp als jij.
Heb je een RMU 40, in de woonkamer? Staat bij mij altijd op "bedrijfsstand" auto.
Deze gisteren op handmatig gezet en alleen koeling ( omdat het een aantal dagen achter elkaar erg warm is) en zo de koeling even 24/7 is.

Bij "Service-info 3.1" heb ik 17 bladzijden ipv jouw 16 bladzijden.( ik kan zo niet vinden welke software versie ik heb)
Bij "koeling 1.9.5" heb ik als koel/verw sensor: "geen" staan.

Binnen temp in de kamer is: 22 graden.

tav de verdelers boven: ik heb een verbinding tussen de warmtepomp en de regelaar van de verdelers.Deze zijn zo aangesloten, dat bij koeling van de warmtepomp, de verdelers open moeten staan als de kamerthermostaten op een lage temperatuur staan ingesteld. ( Dat laatste was door de installateur in eerste instantie verkeerd om aangesloten ( normaal open of normaal gesloten NO of NC))
Staan bij jou deze verdelers open?

Met behulp van een infrarood thermometer( Action of Toolstation) kan ik makkelijk zien wat de temperatuur van de leiding is.

Off Topic: je tapwater temperaturen staan wel erg hoog ingesteld. Kan lager. Is er ook een legionella run ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Plenkske schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:31:
Voor die van boven, die je per kamer kan regelen, staan de kamer regel knoppen goed ?
Yup, alle kamer regelaars staan op de stand open (5).
EiT schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:34:
Heb je losse thermostaat die de ruimteregeling regelt? Deze moet ook weten dat je koelt. Anders zet die de groepen dicht omdat je al ver boven je binnen temperatuur zit en koelt ie dus ook niet.

Heb je wel een binnenvoeler? Ik heb geen Nibe meer, maar ik meen mij te herinneren dat deze ook in het menu te zien zou zijn (waar je buiten temp ook staat).
Het zijn regelaars op de eerste verdieping, geen thermostaten. De laagste stand is een soort sneeuw vlokje (vermoedelijk voor de antivries stand) en de hoogste stand is 5. Alles staat nu op 5 ingesteld.

Binnenvoeler zit vermoedelijk in de kamerthermostaat (RMU 40).
thealterego1 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:04:
Bij die foto van de verdeler van zolder zie ik dat op de zoneregelaar statusledjes zitten. Bij de Honeywell (waar de koelmodule een optionele uitbreidingsprint is) hier zit er ook een statusledje die aangeeft dat de koeling actief is. Geeft die dat bij jou ook aan? Ik moest het in het begin ook allemaal goed instellen, en toen was dat een handige indicatie of alles werkte.
Je bedoelt denk ik die plastic bak met de groene en blauwe led? Ik heb geen idee waar dat voor is of hoe het werkt. Helaas heeft de verhuurder hier ook geen uitleg of handleiding voor achtergelaten.

Ik ga kijken of er een merk of typenummer op staat.
hank65 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:05:
Hallo Gijs,
Ik heb dezelfde warmte pomp als jij.
Heb je een RMU 40, in de woonkamer? Staat bij mij altijd op "bedrijfsstand" auto.
Deze gisteren op handmatig gezet en alleen koeling ( omdat het een aantal dagen achter elkaar erg warm is) en zo de koeling even 24/7 is.

Bij "Service-info 3.1" heb ik 17 bladzijden ipv jouw 16 bladzijden.( ik kan zo niet vinden welke software versie ik heb)

Binnen temp in de kamer is: 22 graden.

tav de verdelers boven: ik heb een verbinding tussen de warmtepomp en de regelaar van de verdelers.Deze zijn zo aangesloten, dat bij koeling van de warmtepomp, de verdelers open moeten staan als de kamerthermostaten op een lage temperatuur staan ingesteld. ( Dat laatste was door de installateur in eerste instantie verkeerd om aangesloten ( normaal open of normaal gesloten NO of NC))
Staan bij jou deze verdelers open?

Met behulp van een infrarood thermometer( Action of Toolstation) kan ik makkelijk zien wat de temperatuur van de leiding is.

Off Topic: je tapwater temperaturen staan wel erg hoog ingesteld. Kan lager. Is er ook een legionella run ingesteld?
Klopt heb de RMU 40, deze staat al op handmatig. Ik zal kijken of ik een infrarood thermometer kan lenen of anders kopen.
Ik zie de infrarood thermometer overigens niet online bij de Action. Was dit toevallig een tijdelijke aanbieding?

Om de 7 dagen staat een periodieke toename ingesteld. Vermoedelijk is dat tegen legionella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
Hoi Gijs,
Infrarood thermometer lag vorig jaar gewoon in het schap bij de Action.
tav je regelaars op de bovenverdieping. Zet die eens op het sneeuw vlokje (Je wilt het nu koud hebben op je bovenverdieping) . en voel met je hand eens of de leidingen dan kouder worden. Geef het een tijdje. vloerverwarming is een traag systeem!
Je zou aan de stand van de knoppen ook moeten kunnen zien of ze open staan.

Bij mij is het, ondanks de koeling, boven minder koel dan beneden ( warmte gaat omhoog)

Wat je ook kunt proberen is bij "koeling 1.9.5" : koel/verw sensor: "geen" instellen.

De periodieke toename is inderdaad de legionella. Standaard heeft Nibe die op elke 14 dagen staan.
Je kunt je tapwater dus lager instellen.( scheelt kWh = centjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
hank65 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:25:
Hoi Gijs,
Infrarood thermometer lag vorig jaar gewoon in het schap bij de Action.
tav je regelaars op de bovenverdieping. Zet die eens op het sneeuw vlokje (Je wilt het nu koud hebben op je bovenverdieping) . en voel met je hand eens of de leidingen dan kouder worden. Geef het een tijdje. vloerverwarming is een traag systeem!
Je zou aan de stand van de knoppen ook moeten kunnen zien of ze open staan.

Bij mij is het, ondanks de koeling, boven minder koel dan beneden ( warmte gaat omhoog)

Wat je ook kunt proberen is bij "koeling 1.9.5" : koel/verw sensor: "geen" instellen.

De periodieke toename is inderdaad de legionella. Standaard heeft Nibe die op elke 14 dagen staan.
Je kunt je tapwater dus lager instellen.( scheelt kWh = centjes)
Hoi Hank,

Bedankt voor de tips.

Ik ga de leidingen even opmeten en dan de standen op het sneeuw vlokje zetten, en vervolgens weer opmeten.

Maar volgens mij is het zo dat ik boven alleen kan regelen hoe ver de leidingen open staan. De warmte / koel vraag wordt enkel vanuit de woonkamer thermostaat geregeld.

Als dat niet werkt zal ik de koel/verw. sensor op geen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Bij ons waren de kamer regelaars weer anders. Een draai knop waarbij een bepaald punt "ongeveer 20 graden" zou zijn. We hadden die altijd op bijna het laagste punt staan waardoor er bij koeling altijd koud water doorheen kwam en bij verwarming niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
Gijs007 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Maar volgens mij is het zo dat ik boven alleen kan regelen hoe ver de leidingen open staan. De warmte / koel vraag wordt enkel vanuit de woonkamer thermostaat geregeld.

Als dat niet werkt zal ik de koel/verw. sensor op geen instellen.
Dit klopt: je kunt alleen regelen hoever de actuators open staan en zo de flow door je leidingen regelen.

Als je beneden geen koeling hebt: dan boven ook niet.

Dus als eerste je warmte pomp op koelen krijgen. Door beneden je RMU 40 op handmatig en koelen te zetten.
Hoe je instelling in 1.9.5 betreffende je koel.verw-sensor ingrijpt op het proces: dat weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door hank65 op 08-08-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
Bij deze de gebruiksaanwijzing: https://www.nibe.eu/assets/documents/19668/331174-4.pdf
Op blz 21 wordt gesproken over de BT50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
Ik heb vannacht het e.a. gemeten met de infrarood thermometer.

De vloer temperatuur:
Begane grond: 23c
Verdieping: 25-26c
Zolder: 23c

Buizen beneden (ik neem aan dat aanvoer koud is en afvoer warm. De koude buizen zitten voor en de warme buizen zitten aan de wand zijde).

Zolder: 19-20c en 22c
Aanvoer en afvoer voor de kamer op de verdieping is beide: 22 a 23c

Gezien het temperatuur verschil tussen de zolder, en de begane grond enerzijds en de verdieping anderzijds, lijkt het er dus op dat de vloerkoeling op de verdieping niet correct werkt.
Ik heb vervolgens de regelaars op de verdieping op het sneeuw vlokje gedraaid. Maar dat heeft vanochtend nog niet geleid tot een duidelijk verschil in de temperatuur van de buizen naar de verschillende kamers. Deze is toch duidelijk een aantal graden warmer dan de aanvoer temperatuur van de overige ruimtes.

Foto regelaar verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f69diZOZj7VZSpPOsQNm1hTAMR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oo5eQrvMiACX8Q1Rag5wHOg.jpg?f=fotoalbum_large

Foto thermostaat woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5EFX3X63NfCux1ksGqnNs1a_LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irrwDd5qQCIr4K7Bf7bEIxcf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens de aanvoer temperatuur verlaagd naar 16c. Ik zie dat de berekenende aanvoer temp is ingesteld op 16c, maar de aanv.verwarming is 17.6 en is vannacht niet verder gedaald.
Daarnaast is de daadwerkelijke temp. op de leidingen ongeveer een halve graad warmer.

Wellicht kan de koeling iets beter functioneren door de aanvoer temperatuur nog wat verder te verlagen. Maar de aanvoer temperatuur lijkt te worden begrensd door een andere instelling of sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-odvB4GbVT0Je6sdV8GSEV9QeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dth20phNYkVLErZuDEGL5dMh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens van deze plastic balk met ledjes niks kunnen ontdekken. Het vierkante kastje er naast is van Schneider Electric.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C375_20NqSjpU4JjcD23rR7IfKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLPjGSgoKQk3ow0ge7xzdsDI.jpg?f=fotoalbum_large

Het eerder genoemde oranje knopje dat los zit, is dat normaal?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5RrGFR81MEezdA-8mgl3sWsCpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbbOvercUxi53OhbXdeMB8FJ.jpg?f=fotoalbum_large
hank65 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:05:

Heb de sensor even ingesteld op geen. Maar dan verdwijnen alle opties in dit menu, bovendien stopt de warmtepomp dan met koelen.

Update: kwam er achter dat ik dan handmatig moet kiezen tussen koelen en verwarmen op de thermostaat. Heb de sensor dus weer ingesteld, aangezien dat toch wel makkelijker is.

Wat betreft de tapwater temperatuur, hoe stel ik deze in?

[ Voor 9% gewijzigd door Gijs007 op 10-08-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
Misschien moet je de regelaar juist maximaal open zetten (5) nu staat het op vorstvrij houden.

Het ding met de ledjes lijkt de zone regeling.

https://www.havepe.nl/nl/...rverwarming_honeywell_hce

[ Voor 41% gewijzigd door lothar op 10-08-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
lothar schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:02:
Misschien moet je de regelaar juist maximaal open zetten (5) nu staat het op vorstvrij houden.

Het ding met de ledjes lijkt de zone regeling.

https://www.havepe.nl/nl/...rverwarming_honeywell_hce
Had de regelaars eerst maximaal openstaan (5). Vandaar dat ik het nu met de vorstvrij stand probeer. Volgens mij heeft dat wel effect, een deel van de kamers op de eerste verdieping meet nu ook een aanvoer temperatuur van 18c.
De temperatuur van de vloer op de verdieping is gedaald naar 24c, maar dat zou eventueel ook nog door de afkoeling van het huis in de nacht kunnen komen.

Het lijkt er overigens op alsof de aanvoer van de ruimtes op de bovenverdieping rouleert, want de aanvoer temperatuur verandert nog wel eens..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• hank65
Hoi Gijs,
Oranje knopje zit los: Als dat dopje er af is, staat het ventiel/afsluiter helemaal open( en dat is goed) :althans dat zou zo moeten zijn. Kun je dat bevestigen?

Aanvoer en afvoer voor de kamer op de verdieping is beide: 22 a 23c: Gezien deze temperaturen: wordt er zeker gekoeld Maar je wilt meer koeling, de flow door deze buizen moet dus omhoog
De actuator van je badkamer lijkt open te staan: Wat is de temperatuur van de leiding van de badkamer en wat is de vloertemperatuur van de badkamer.
Is er verschil van temperatuur tussen de leiding van de badkamer en de leidingen van slaapkamer 2 en 1 en 3?

Heb de sensor even ingesteld op geen. Maar dan verdwijnen alle opties in dit menu, bovendien stopt de warmtepomp dan met koelen. Bij mij is dit echt anders

Wat betreft de tapwater temperatuur, hoe stel ik deze in: In het service menu ( return knop lang ingedrukt houden en dan in menu 5.1.1

Kijk ook nog even in Menu 5.1.11 - pompsnelheid CV-systeem blz 43 installateurs handleiding
snelheid pass. koelen

Je kunt de actuatoren van slaapkamer 2,1 en 3 er ook nog afhalen (moet makkelijk gaan als geen spanning op de actuatoren staat ( wel voorzichtig doen)) Dan zou er maximale flow moeten zijn. Wellicht kun je de actuatoren ook op handmatig zetten en helemaal open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
hank65 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:15:
Hoi Gijs,

snelheid pass. koelen

Klopt de pompsnelheid CV systeem was 70%. Ik heb deze verhoogd naar 90% om meer flow te genereren.
(100% pomp snelheid gaf veel herrie).

De verhuurder heeft het tapwater blijkbaar standaard ingesteld op stand luxe, waarbij dus ook een hogere temperatuur hoort. Is het verstandig om deze stand naar normaal of zelfs zuinig te zetten?
Ik woon momenteel alleen maar hou er wel van om lang te douchen.

Alternatief is misschien om stand luxe aan te houden met lagere tapwater temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hank65
Gijs007 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:55:
[...]

Klopt de pompsnelheid CV systeem was 70%. Ik heb deze verhoogd naar 90% om meer flow te genereren.
(100% pomp snelheid gaf veel herrie).

De verhuurder heeft het tapwater blijkbaar standaard ingesteld op stand luxe, waarbij dus ook een hogere temperatuur hoort. Is het verstandig om deze stand naar normaal of zelfs zuinig te zetten?
Ik woon momenteel alleen maar hou er wel van om lang te douchen.

Alternatief is misschien om stand luxe aan te houden met lagere tapwater temperaturen?
Zet em op normaal en probeer dat eens een tijdje uit. Als je van lang douchen houd: er zit een boilervat in van ongeveer 180 liter. Dit wordt dan nog gemengd met koud water tijdens het douchen. Hier kun je heeeel lang mee douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Wat me zelf is opgevallen, maar hier ook weer bewezen wordt, is dat deze systemen voor veel bedrijven echt nog "te moeilijk" zijn.
Er worden intussen steeds meer (huur)huizen voorzien van deze systemen, maar de bedrijven die de systemen moeten inregelen of onderhouden weten vaak niet hoe het werkt en zijn dan alleen maar met bv. NIBE aan het bellen.

Mensen die in deze huizen wonen moeten vaak zelf op zoek gaan naar de problemen en deze vervolgens oplossen. Dit heb ik zelf ervaren, wordt hier ook ervaren en hoor ik ook van buurtgenoten destijds. Nu nog steeds.

Als je dit allemaal niet snapt of geen energie in steekt, zit je dus met een duur warmtepomp systeem dat goed kan koelen maar totaal niet goed ingesteld is. En je er dus geen profijt van hebt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
hank65 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Zet em op normaal en probeer dat eens een tijdje uit. Als je van lang douchen houd: er zit een boilervat in van ongeveer 180 liter. Dit wordt dan nog gemengd met koud water tijdens het douchen. Hier kun je heeeel lang mee douchen
Ga ik proberen. 180 liter is inderdaad vrij veel voor alleen douchen.
Bedankt voor het meedenken, scheelt i.i.g. weer wat op het stroom verbruik en de warmtepomp hoeft vermoedelijk minder om te schakelen, waardoor hij beter koelt tijdens warme dagen :)
[
De leiding voor de badkamer is rond de 22c, net als de badkamer vloer.
Slaapkamer 2 aanvoer is ook rond de 22c.
Slaapkamer 1 en 3 hebben een aanvoer van rond de 20c.

Ik weet niet welke nummers bij welke slaapkamers horen. Maar ik vermoed dat slaapkamer 2 naast de badkamer is, aangezien ik daar een hogere vloertemperatuur van 26c meet. (de overige kamers hebben een vloer temperatuur van 24c)

Het zou fijn zijn als we slaapkamer 2 koeler kunnen krijgen, aangezien ik die ook daadwerkelijk als slaapkamer gebruik.
Plenkske schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:28:
Wat me zelf is opgevallen, maar hier ook weer bewezen wordt, is dat deze systemen voor veel bedrijven echt nog "te moeilijk" zijn.
Er worden intussen steeds meer (huur)huizen voorzien van deze systemen, maar de bedrijven die de systemen moeten inregelen of onderhouden weten vaak niet hoe het werkt en zijn dan alleen maar met bv. NIBE aan het bellen.

Mensen die in deze huizen wonen moeten vaak zelf op zoek gaan naar de problemen en deze vervolgens oplossen. Dit heb ik zelf ervaren, wordt hier ook ervaren en hoor ik ook van buurtgenoten destijds. Nu nog steeds.

Als je dit allemaal niet snapt of geen energie in steekt, zit je dus met een duur warmtepomp systeem dat goed kan koelen maar totaal niet goed ingesteld is. En je er dus geen profijt van hebt....
Als leek zijnde krijg ik er wel vrij snel een gevoel bij. Monteurs zouden dit in mijn ogen prima moeten kunnen afstellen met een paar goede cursus dagen en een beetje speel/praktijk ervaring.

Probleem is misschien dat ze weinig feedback krijgen, omdat het systeem traag reageert en ze al weer weg zijn als de resultaten meetbaar worden.
Wellicht heeft het ook met desinteresse of tijd/geld te maken, veel spullen worden gewoon aangesloten op de standaard/gebruikelijke instellingen zonder moeite te doen om het te tweaken.

Maar ik moet zeggen, de koeling werkt nu wel merkbaar. Het blijft 25 a 26 graden in huis, terwijl mijn ouderlijk huis nu 30 graden is :+
Het issue in mijn situatie is vooral dat de koeling op de bovenverdieping uitstond, doordat er geen uitleg over de regelaars is gegeven.

Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel raar dat de koeling niet vroeg genoeg aanging met de standaard instellingen, vermoedelijk werkt dat nu beter en blijft het voortaan koeler in huis. Daarnaast klopt er waarschijnlijk ook iets niet met de koeling in de slaapkamer waar de vloer nu 26c is.

[ Voor 41% gewijzigd door Gijs007 op 10-08-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
Gijs007 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Het zou fijn zijn als we slaapkamer 2 koeler kunnen krijgen, aangezien ik die ook daadwerkelijk als slaapkamer gebruik.
Je zou beneden iets kunnen knijpen om de flow boven wat te vergroten. ( dit gaat dan wel ten koste van je temperatuur beneden, maar hoeft niet)
Let wel op, het is een traag systeem. Vandaag iets wijzigen, merk je morgen pas in je ruimtes.
Als je met je thermometer de leidingen meet zou je al wel snel wat moeten kunnen zien.
Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:47
Ik heb de zelfde Nibe / setup, PM mij als je mijn settings wilt hebben, ik draai hier nu meer dan een jaar en de koeling doet het fijn (vloer 18 graden en zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamer82
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik heb sinds een 2tal weken ook een gelijkaardige setup. (F1255-6 PC unlocked naar 8kW met 2x 90meter boringen).
We wonen er nog niet maar wel interesse in de setup. Koeling draait nu wel en het is er fris maar heb nog geen details.

Instellingen door installateur:
Koeltemperatuur 19°C (op 1 verdiep parket en 18°C zou daarvoor te laag zijn)
circulatiepomp CV en Bron op 100% bij koeling (niet te merken aan het lawaai)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-03 15:26

Leandra66

is onmogelijk

Ik begin vast mee te lezen, dit gaat wellicht een puntje worden, hoewel ik hoop dat onze installateur (zelfstandige die graag met de tijd meegaat) de boel wel goed instelt.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 13:02
Ik heb een zelfde soort situatie, maar dan met een Stiebel Eltron en vloerverwarming na regeling van Magnum Heating. Nu denk ik dat de naregeling nog op verwarmen staat. Elke ruimte heeft een afzonderlijke thermostaat waar ik de temperatuur op kan instellen. Omdat het in de ruimtes nu al meer dan 25 graden is denk deze thermostaat dat die dicht kan omdat het al warm genoeg is, daarom komt er denk ik geen koud water door de leidingen en voelt het ook niet koud aan. Ik heb dat nu pas door, de temperatuur is langzaam gaan stijgen. Heb het huis goed geissoleerd en op de belangrijkste ramen screens. Echter was het gister avond toen ik m'n bed in dook 27 graden en dat is toch echt wel te warm.

Nu nog uitvinden hoe ik ze handmatig even op koelen kan krijgen. Iemand ervaring met dit merk?
Het de Magnum W-Controle systeem.

Helaas heeft mijn installateur hier ook nog te weinig ervaring mee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:32
Gijs007 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:14:
Ik heb vannacht het e.a. gemeten met de infrarood thermometer.

De vloer temperatuur:
Begane grond: 23c
Verdieping: 25-26c
Zolder: 23c

Zolder: 19-20c en 22c
Aanvoer en afvoer voor de kamer op de verdieping is beide: 22 a 23c

Gezien het temperatuur verschil tussen de zolder, en de begane grond enerzijds en de verdieping anderzijds, lijkt het er dus op dat de vloerkoeling op de verdieping niet correct werkt.
Ik heb vervolgens de regelaars op de verdieping op het sneeuw vlokje gedraaid. Maar dat heeft vanochtend nog niet geleid tot een duidelijk verschil in de temperatuur van de buizen naar de verschillende kamers. Deze is toch duidelijk een aantal graden warmer dan de aanvoer temperatuur van de overige ruimtes.

Foto regelaar verdieping:
[Afbeelding]

Foto thermostaat woonkamer:
[Afbeelding]

Ik heb overigens de aanvoer temperatuur verlaagd naar 16c. Ik zie dat de berekenende aanvoer temp is ingesteld op 16c, maar de aanv.verwarming is 17.6 en is vannacht niet verder gedaald.
Daarnaast is de daadwerkelijke temp. op de leidingen ongeveer een halve graad warmer.

Wellicht kan de koeling iets beter functioneren door de aanvoer temperatuur nog wat verder te verlagen. Maar de aanvoer temperatuur lijkt te worden begrensd door een andere instelling of sensor.
[Afbeelding]

Ik heb overigens van deze plastic balk met ledjes niks kunnen ontdekken. Het vierkante kastje er naast is van Schneider Electric.
[Afbeelding]

Het eerder genoemde oranje knopje dat los zit, is dat normaal?:
[Afbeelding]

[...]

Heb de sensor even ingesteld op geen. Maar dan verdwijnen alle opties in dit menu, bovendien stopt de warmtepomp dan met koelen.

Update: kwam er achter dat ik dan handmatig moet kiezen tussen koelen en verwarmen op de thermostaat. Heb de sensor dus weer ingesteld, aangezien dat toch wel makkelijker is.

Wat betreft de tapwater temperatuur, hoe stel ik deze in?
Wat voor vloeren heb je? Ik heb dezelfde warmtepomp, met beneden een PVC vloer. Deze voelt heel koud aan, dus ik weet dat de koeling goed werkt. Boven heb ik laminaat (geschikt voor vloerverwarming), deze voelt niet koud aan. Dat is volgens mij een eigenschap van laminaat, dat het niet koud aan voelt. Het is hier ook wat warmer dan beneden.

De temperatuur van 25 graden vind ik niet gek, bij mij is het 's ochtends 24 graden en warmt het op naar 25-26 door zoninstraling.
Het is geen airco, dus verwacht geen wonderen. Met een buitentemperatuur van 30+, is een binnentemperatuur van 25 best aardig met passieve koeling. Zeker als je ook wat zon heb die naar binnen schijnt. Als je een lagere temperatuur wilt, zou je ook eens kunnen kijken naar zonwering.

Pas wel op met het lager instellen van de watertemperatuur. Bij een watertemperatuur lager dan 18 graden heb je kans op condensvorming, oftewel er komen plassen met water op je vloer. Dit omdat het verschil in temperatuur zo groot is tussen de lucht in je kamer en de vloer.

De tapwater temperatuur kun je instellen via je thermostaat. Als je op ok drukt, kom je in het menu en daar kun je het vrij makkelijk instellen. Normaal lijkt me ruim voldoende voor 1 persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
DrkZnl schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:31:
Ik heb een zelfde soort situatie, maar dan met een Stiebel Eltron en vloerverwarming na regeling van Magnum Heating. Nu denk ik dat de naregeling nog op verwarmen staat. Elke ruimte heeft een afzonderlijke thermostaat waar ik de temperatuur op kan instellen. Omdat het in de ruimtes nu al meer dan 25 graden is denk deze thermostaat dat die dicht kan omdat het al warm genoeg is, daarom komt er denk ik geen koud water door de leidingen en voelt het ook niet koud aan. Ik heb dat nu pas door, de temperatuur is langzaam gaan stijgen. Heb het huis goed geissoleerd en op de belangrijkste ramen screens. Echter was het gister avond toen ik m'n bed in dook 27 graden en dat is toch echt wel te warm.

Nu nog uitvinden hoe ik ze handmatig even op koelen kan krijgen. Iemand ervaring met dit merk?
Het de Magnum W-Controle systeem.

Helaas heeft mijn installateur hier ook nog te weinig ervaring mee denk ik.
Ik heb geen Stiebel Eltron.
Bij verwarmen moet je controle systeem de actuatoren en dus de afsluiter open zetten als de temperatuur hoger moet.
Bij koelen moet je controle systeem de actuatoren en dus de afsluiter open zetten als de temperatuur lager moet.

Je controlesysteem moet dus weten wanneer er sprake is van koelen of verwarmen. Hiervoor is er enige vorm van communicatie vereist.
- Loopt er bij jou een draadje tussen je warmtepomp en je controle systeem ( of communiceren ze draadloos?)?
- Kun je zien ( in de app?) of er sprake is van "verwarming"of "koeling" modus?

(uit de gebruiksaanwijzing:
De MAGNUM W-Controller ontvanger is speciaal ontworpen om de temperatuur van vloerverwarmingssystemen via “normaal gesloten” actuators te regelen. Elke ontvanger kan 8 zones aansturen en naar wens worden uitgebreid.

Draadloze bediening
Verwarming en koeling modus
Tot 8 zones in te stellen
Voeg zones eenvoudig samen
Tot 32 acuatoren aan te sluiten
LAN-aansluiting
Pomp controle functie
Aangepast weekprogramma
Bus connectie voor Smart Home functionaliteit
Ruimte/vloersensor functie)

Temperaturen bij mij op dit moment:
Instelling Nibe RMU-40 temp 21 C ingesteld en de bedrijfsstand op koeling handmatig ingesteld.
Beneden Vloertemperatuur gemeten: 19.1 ( houten vloer multiplank Raftwood)
Leidingen: temp. in 17.2 temp. uit 18.0

1e verdieping Vloertemperatuur gemeten: 20.1 ( laminaat vloer slaapkamers en overloop)
1e verdieping Vloertemperatuur gemeten: 18.9 ( tegel vloer badkamer)
Leidingen: temp. in 17.3 temp. uit 18.2

2e verdieping Vloertemperatuur gemeten: 20.1 ( laminaat vloer slaapkamer en overloop)
Leidingen: temp. in 17.3 temp. uit 18.4

Het is hier dus wel goed uit te houden met de warmte buiten en de koeling binnen :)
De muren hebben een temp van ongeveer 22,5 C

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:39
Gijs007 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Ga ik proberen. 180 liter is inderdaad vrij veel voor alleen douchen.
Bedankt voor het meedenken, scheelt i.i.g. weer wat op het stroom verbruik en de warmtepomp hoeft vermoedelijk minder om te schakelen, waardoor hij beter koelt tijdens warme dagen :)

[...]

De leiding voor de badkamer is rond de 22c, net als de badkamer vloer.
Slaapkamer 2 aanvoer is ook rond de 22c.
Slaapkamer 1 en 3 hebben een aanvoer van rond de 20c.

Ik weet niet welke nummers bij welke slaapkamers horen. Maar ik vermoed dat slaapkamer 2 naast de badkamer is, aangezien ik daar een hogere vloertemperatuur van 26c meet. (de overige kamers hebben een vloer temperatuur van 24c)

[...]

Als leek zijnde krijg ik er wel vrij snel een gevoel bij. Monteurs zouden dit in mijn ogen prima moeten kunnen afstellen met een paar goede cursus dagen en een beetje speel/praktijk ervaring.

Probleem is misschien dat ze weinig feedback krijgen, omdat het systeem traag reageert en ze al weer weg zijn als de resultaten meetbaar worden.
Wellicht heeft het ook met desinteresse of tijd/geld te maken, veel spullen worden gewoon aangesloten op de standaard/gebruikelijke instellingen zonder moeite te doen om het te tweaken.

Maar ik moet zeggen, de koeling werkt nu wel merkbaar. Het blijft 25 a 26 graden in huis, terwijl mijn ouderlijk huis nu 30 graden is :+
Het issue in mijn situatie is vooral dat de koeling op de bovenverdieping uitstond, doordat er geen uitleg over de regelaars is gegeven.

Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel raar dat de koeling niet vroeg genoeg aanging met de standaard instellingen, vermoedelijk werkt dat nu beter en blijft het voortaan koeler in huis. Daarnaast klopt er waarschijnlijk ook iets niet met de koeling in de slaapkamer waar de vloer nu 26c is.
Ziet er uit als een nieuwbouwwoning gebouwd door Heijmans met een WP van BAM? Ik zou zeggen, laat de bouwer je problemen oplossen. Er zit immers garantie op en zij moeten er voor zorgen dat de installatie naar behoren functioneert. Hier was de installatie ook bar slecht ingeregeld. Men is nu bezig om dit bij mij op te lossen, maar makkelijk gaat dat niet.

Hier de WP ingesteld op zuinig en dat is ruim voldoende met 2 personen die van douchen houden.

• Gijs007
its_me_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:44:
[...]

Ziet er uit als een nieuwbouwwoning gebouwd door Heijmans met een WP van BAM? Ik zou zeggen, laat de bouwer je problemen oplossen. Er zit immers garantie op en zij moeten er voor zorgen dat de installatie naar behoren functioneert. Hier was de installatie ook bar slecht ingeregeld. Men is nu bezig om dit bij mij op te lossen, maar makkelijk gaat dat niet.

Hier de WP ingesteld op zuinig en dat is ruim voldoende met 2 personen die van douchen houden.
Dat kan best eens kloppen. Heijmans is nog volop aan het bouwen in de omgeving en is volgensmij ook de aannemer voor dit huis.
Heb overigens het probleem van de vloerkoeling, die het niet goed doet op één slaapkamer en de badkamer, gemeld bij de verhuurder. Ben benieuwd of ze het oppakken, want er blijft daar nogal wat liggen.. :/

Overigens hebben de tips in dit topic wel geholpen, de temperatuur in huis was tijdens de hittegolf met twee graden gedaald, van 26c naar een comfortabele 24c (na ongeveer één week).
Ook met het warme weer van de afgelopen twee dagen is het binnenshuis nu 22 a 23c.

Wat mij wel opvalt is dat de warmtepomp de afgelopen weken nog steeds op koelen stond (ook in de avond en nacht), terwijl het buiten overdag rond de 20c was.
Dit lijkt niet echt effectief te zijn, want ondanks dat de aanvoer temperatuur rond de 17 graden was, daalde de binnentemperatuur niet onder de 20 a 21c. Ook in de nacht niet, als het buiten koud is.
Ik heb dus een beetje twijfels bij de effectiviteit, wellicht verbruik ik nu onnodig stroom.
(Aan de andere kant, de temperatuur buiten de schaduw zal wel hoger dan 20c zijn geweest. Dus wellicht was er toch enige warmte van buiten die afgevoerd werd.)

Heb sinds een paar dagen een weerstation van Netatmo met thermometers in meerder kamers, en een Raspberry Pi met een energieverbruiksmanager (DSMR reader).
Ik ga met die input dus even spelen met de CV en bron pompsnelheden, om te kijken wat het effect daarvan is op het energieverbruik en de binnentemperatuur. Wellicht dat ik ook de koeling tijdelijk uitschakel om te zien wat het effect daarvan is op het verbruik en de binnentemperatuur.

Wat mij tijdens het uitlezen van het energieverbruik al opviel is dat de fase waar de warmtepomp op is aangesloten constant 27 watt gebruikt (Op deze fase zit blijkbaar ook de vaatwasser en wellicht nog andere apparatuur, dus het is niet 100% zeker dat dit verbruik van de warmtepomp is.)
Dus ik vermoed dat er niet veel te halen is door de pompsnelheden aan te passen, hooguit een besparing op het stroomverbruik van een paar tientjes op jaarbasis.

Wat mij ook opviel is dat op deze fase het verbruik met een interval van ongeveer één uur omhoog schiet naar 97 watt voor een periode van een half uur. Vermoedelijk komt dit door het verwarmen van het boilervat (warm tapwater).
Daarnaast schiet het verbruik naar rond de 600 watt voor een half uur als ik bijvoorbeeld één emmer met warm water vul.
Waarschijnlijk kan ik dus op warm tapwater nog wel wat energie besparen. Als iemand daar tips voor heeft, dan hoor ik het graag :)

Edit: Bovenstaande aanname bleek niet te kloppen. Warmtepomp zit op een andere fase.
De schommelingen in verbruik komen van de koelkast. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Ben er achter gekomen dat de warmtepomp ongeveer 140 watt gebruikt tijdens het koelen. Heb de pompsnelheid CV en de bronpomp snelheid weer op de originele instellingen gezet, scheelt 50 watt in het verbruik!

Het lijkt er overigens wel op dat dit ook een flink effect heeft op het koelvermogen.
Gisteren, met de pomp snelheden op maximaal, daalde de woonkamer temperatuur van 23c naar 20,3 c.
Vandaag, met de oorspronkelijke pomp instellingen, daalde de temperatuur van 22,1c naar 20,3c in dezelfde tijdsperiode.

Komt er op neer dat de pompsnelheid met 30% verlagen, en de bronpomp snelheid verlagen met 20%, 35% stroom bespaard en 33% minder effectief koelt.

Waarschijnlijk is het dus efficiënter en comfortabeler om de koeling op 100% te laten, maar deze zo in te stellen dat de koeling pas bij een iets hogere temperatuur inschakelt.
De warmtepomp staat nu ingesteld om bij 20c al te gaan koelen, zodat hij in de nacht ook door blijft koelen. Het idee was dat de piek temperaturen daardoor lager zijn, omdat de minimum temperaturen ook iets lager zijn i.v.m. de koeling in de nacht. Maar constant koelen kost relatief veel stroom en ik vraag me dus af of dit wel effectief is, bovendien is het minder comfortabel als de temperatuur in huis veel schommelt.

[ Voor 42% gewijzigd door Gijs007 op 18-09-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy11
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-04-2024
vraag ik krijg deze pomp over jaar in mijn huis met 180liter boiler is dat genoeg voor 4 personen om te douchen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Denk dat je die vraag beter kwijt kan in > Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

e.a. hangt natuurlijk af van het waterverbruik van je douche, hoe lang eenieder doucht en of ze dit achter elkaar doen of niet.
Mijn ervaring is dat je ongeveer 40 minuten kunt douchen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gijs007 op 30-09-2021 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hank65
@jordy11
4 x 15 minuten lekker warm douchen lukt niet achter elkaar.
Wel zit er een luxe stand op om te douchen. Dan wordt er elektrisch bijverwarmd. Lees ook wat andere topics hier omdat het ook van je douchekop afhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Nog even om een ervaring te delen:
Ben inmiddels verhuisd naar een koopwoning. Twee straten verderop. De nieuwe woning staat met de voorgevel pal op het zuid oosten. Met name op de verdieping is er veel glas aanwezig.

De vorige woning was een hoekwoning (bouwjaar 2019), met de achtergevel op het zuidwesten. Deze hoek woning had iets meer glas oppervlak in totaal.
Hier werden sommige kamers wel 26 graden, terwijl andere maar 20c waren. Puur opwarming door het zonlicht. Op winderige en regenachtige dagen werd het echter snel koud in huis, o.a. door de ventilatieroosters. De warmtepomp kon hier helaas niet goed op inspelen.
(Ook veel van de andere buren in dezelfde rij klaagden over te veel warmte in huis.)

De nieuwe tussenwoning heeft duidelijk kleinere temperatuur verschillen tussen de verschillende ruimtes; het maximaal verschil was kleiner dan 2 graden, en de woning is duidelijk koeler dan de eerder genoemde hoekwoning (ondanks dat het zonlicht het grootste deel van de dag direct naar binnenstraalt aan de voorzijde).
De isolatie eisen zijn wel iets strenger geworden, omdat deze woning in 2020/2021 is gebouwd. Ook is deze woning voorzien van balansventilatie met een WTW unit. Kennelijk maakt dat veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Mooi, een eigen topic over het koelen met deze pomp. We hebben dus een f1255-6pc in combinatie met een watts vision thermostaatsysteem.
Vorig jaar heeft het bij ons perfect gewerkt, maar nu koelt het ding gewoon niet. Ook na 3 dagen niet. Binnen wordt het ondertussen zo'n 26 graden. Al heel lang mee aan het prutsen geweest, maar het lukt niet. Wat er gecheckt is:

- er staat 18 graden als aanvoertemperatuur ingesteld.
- automatisch programma met koeldrempel boven 17 graden Celsius, koeling staat aan als mogelijkheid

- BT2 en BT3 (vloer aanvoer en retour staan beide op 23,8 graden)
- op de watts verdelers brandt een groene lamp (koelbedrijf actief)
- op de watts module bij de warmtepomp brandt een blauwe lamp (koelbedrijf actief)
- op de thermostaten staat allemaal een sterretje (koeling actief)
- de aanvoertemperatuur bij de 2 verdelers is zo'n 23,5 graden
- de brontemperatuur is ongeveer 12 graden

Er wordt niet gekoeld (nee, ook niet een beetje, ik weet dat het lang kan duren voordat het is afgekoeld). Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmtepomp2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-07-2024
Goedenavond,

Heb precies hetzelfde probleem als bovenstaande iemand een oplossing?

@belastingdienst hoe is het bij jou opgelost

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driespauwels
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-04 07:13
Wij hebben ook een Nibe S1255 warmtepomp. Ik heb gemerkt dat het koelen alleen werkt wanneer ik de bedrijsstand in "handmatig" zet. Bij de automatische stand gaat de koeling gewoon nooit aan. Bij wijzigen naar "handmatig' gaat deze onmiddelijk aan.

Anderzijds stopt deze niet met koelen in de handmatige stand, ook niet als de kamertemperatuur onder het ingestelde setpunt gaat (bij ons 22°C setpunt, maar huidige kamertemperatuur 21°C). Het lijkt alsof deze enkel rekening houdt met de berekende aanvoertemperatuur (20°C op dit moment, wanneer het buiten heel warm is zakt dit de berekende aanvoertemperatuur naar 18°C). Nochtans staat BT50 (thermostaat) wel ingesteld op zowel koelen als warmen en is er een programma voor beide ingesteld.
Pagina: 1