Utp aanschaffen vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 19:22
Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan stellen, maar probeer het toch.
Ik wil graag een internet kabel (utp) naar zolder trekken (is voor een toekomstige thuis server/opslag, daarnaast 1 naar de 1e verdieping trekken voor de computer. Voor de rest 2 kabels op de begane grond voor de tv en de toekomstige next box.

Nu heb ik zelf connecters liggen en de speciale tang om deze er op te zetten.

Nu is mijn vraag welke categorie ik het best kan aanschaffen (toekomstbestendig) , cat6, cat6a of cat7 en welk merk (kwaliteit). Bedoeling is om utp op een rol aan te schaffen.

Modem: Cisco EPC3928 (van ziggo)
Huidige router: pricewatch: Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750

[ Voor 13% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-08-2020 16:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-10 15:08
Cat6 moet voldoende zijn. Merk maakt op zich niet uit, als ze maar goed geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Over jouw vraag is een heel topic "geschreven":
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Cat 6 Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Met een bandbreedte van 250 MHz wordt dit gebruikt voor gigabit-snelheden (1000BASE-T).
Cat 6a Voorlopige specificatie voor 10Gbit/s-netwerken. Dit laat frequenties toe tot 600 MHz.
Cat 7 Formeel bekend als ISO/IEC 11801 Class F-kabel. Bij deze standaard worden de vier paren individueel afgeschermd binnen de buitenste afscherming. Dit laat frequenties toe tot 1500 MHz.

Ik zou voor Cat6A gaan. Neem zeker niet het goedkoopste kabeltje per meter, maar ook niet de de allerduurste. Kies de middenweg. En een hele rol is ook niet nodig, dat is 300 meter en dus teveel voor jou.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-10 10:12
Let wel op dat je waarschijnlijk volledig koper (dus geen cca) en een solide kern wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:22

timovd

Voorsprong door techniek

Stugge kabels (met solide kern) gaan gemakkelijker door een buis en heeft dan ook de voorkeur.
Soepele kabels kan ook. Voor welke kern zijn je connectors gemaakt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
corporalnl schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:08:
Cat6 moet voldoende zijn. Merk maakt op zich niet uit, als ze maar goed geïsoleerd zijn.
Goed geïsoleerd is tot daar aan toe. Zorg er in ieder geval voor dat de aders volledig koper zijn en geen CCA (Copper Cladded Aluminum), aluminium wat verkoperd is. Dat levert problemen op over langere afstanden.

CAT6A moet voldoende zijn voor de toekomst. Hier ligt kabel van de Hornbach in huis, functioneert prima, lekker stug en prima geïsoleerd. Zo lang het internet niet sneller wordt dan de snelheid in huis is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
timovd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:12:
Stugge kabels (met solide kern) gaan gemakkelijker door een buis en heeft dan ook de voorkeur.
Soepele kabels kan ook. Voor welke kern zijn je connectors gemaakt?
Ik heb me vergist, de connectors hebben we niet meer dus moeten nieuwe aanschaffen. Welke kunnen hier in geadviseerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
dutchnltweaker schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Ik heb me vergist, de connectors hebben we niet meer dus moeten nieuwe aanschaffen. Welke kunnen hier in geadviseerd worden?
Heb je gereedschap om op lengte te knippen en de connectors te verbinden?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
sypie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Goed geïsoleerd is tot daar aan toe. Zorg er in ieder geval voor dat de aders volledig koper zijn en geen CCA (Copper Cladded Aluminum), aluminium wat verkoperd is. Dat levert problemen op over langere afstanden.

CAT6A moet voldoende zijn voor de toekomst. Hier ligt kabel van de Hornbach in huis, functioneert prima, lekker stug en prima geïsoleerd. Zo lang het internet niet sneller wordt dan de snelheid in huis is er niks aan de hand.
Dat van volledig koper en CCA had ik al iets over gehoord. Dit staat er verneem ik altijd bij toch?

Ik zat er zelf dus ook aan te denken om minimaal cat6a of cat7 te nemen. Zag trouwens online bij hornbach alleen cat6 en geen cat6a behalve deze: https://www.hornbach.nl/s...0-m/10032501/artikel.html maar dit is iets teveel meters en best duur toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Luxicon schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Heb je gereedschap om op lengte te knippen en de connectors te verbinden?
Jep dit had ik in de op ook vermeld, ik heb de speciale tang om deze connectors erop te zetten en een kniptang heb ik natuurlijk ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
dutchnltweaker schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:36:
[...]

Jep dit had ik in de op ook vermeld, ik heb de speciale tang om deze connectors erop te zetten en een kniptang heb ik natuurlijk ook :).
Nu zie ik het :)
Hier staan er ook een aantal:
https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat6a-kabels/cat6a-rol/
Het lijkt mij prima, maar of dat zo is?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dutchnltweaker schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:02:
...
Nu heb ik zelf connecters liggen en de speciale tang om deze er op te zetten...
Denk dat je beter kunt investeren in degelijke keystones en desnoods cat5a nemen
Zo'n rj45 connectortje aan het eind van een stugge kabel gaat altijd problemen opleveren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 21:02
Cat6a is onzin, unshielded Cat6 kan tot 55m 10Gbps.
Cat6a is onwerkbaar dik en zeer lastig te trekken.

En ga niet prutsen met Rj45 aanknijpen, monteer af op een netwerkdoos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
lekker direct : zoiets is prima : https://www.sandervunderi...7965e-doos-305-meter.html

ik zou zo'n doosje kopen ... kan je alles gelijk dubbel uitvoeren , of misschien zelfs alles gelijk naar de kelder trekken ,zodat je daar je rackje kan zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
ijske schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:49:
lekker direct : zoiets is prima : https://www.sandervunderi...7965e-doos-305-meter.html

ik zou zo'n doosje kopen ... kan je alles gelijk dubbel uitvoeren , of misschien zelfs alles gelijk naar de kelder trekken ,zodat je daar je rackje kan zetten ?
Maar dan iets minder meters, 305 meter is wel wat te veel zelfs voor dubbel :).
Waarom naar de kelder trekken? Coax komt binnen in de huiskamer en door trekken naar de kelder is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:24:

Je bedoelt gewoon een wandcontactdoos met Rj45 aansluitingen? En is dat lastig om te doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
was maar een idee, het kon zijn dat je kelder net onder de meterkast stond , en dat je een reusachtig gat had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een wandcontactdoos is veel makkelijker dan dat gepruts net Rj45 connectors.
Ook netter en bettouwbaarder
Je hebt enkel een pushdown tooltje nodig, zo'n simpel plastic ding werk het beste.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
bregweb schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:10:
Cat 6 Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Met een bandbreedte van 250 MHz wordt dit gebruikt voor gigabit-snelheden (1000BASE-T).
Cat 6a Voorlopige specificatie voor 10Gbit/s-netwerken. Dit laat frequenties toe tot 600 MHz.
Cat 7 Formeel bekend als ISO/IEC 11801 Class F-kabel. Bij deze standaard worden de vier paren individueel afgeschermd binnen de buitenste afscherming. Dit laat frequenties toe tot 1500 MHz.

Ik zou voor Cat6A gaan. Neem zeker niet het goedkoopste kabeltje per meter, maar ook niet de de allerduurste. Kies de middenweg. En een hele rol is ook niet nodig, dat is 300 meter en dus teveel voor jou.
Klopt, ik moet het nog eens na meten. Maar ik denk dat ik tussen de 50 a 100 meter nodig heb. Welke winkel is het betrouwbaarste om te halen of maakt dat niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:13:
Een wandcontactdoos is veel makkelijker dan dat gepruts net Rj45 connectors.
Ook netter en bettouwbaarder
Je hebt enkel een pushdown tooltje nodig, zo'n simpel plastic ding werk het beste.
Ik snap hem, voor de bovenste verdiepingen wel handig. Maar de kabel die naar de tv en box gaat zit ik te twijfelen of dit handig is (wil alles netter wegwerken dan het nu is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Brahiewahiewa schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:33:
[...]

Denk dat je beter kunt investeren in degelijke keystones en desnoods cat5a nemen
Zo'n rj45 connectortje aan het eind van een stugge kabel gaat altijd problemen opleveren
Of gelijk een ethernet wandcontactdoos nemen? (daarop vast maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een losse kabel uit de muur is dat netter dan een netwerkdoos?
Die kan ik niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:42:
Een losse kabel uit de muur is dat netter dan een netwerkdoos?
Die kan ik niet volgen.
Je ziet de kabel niet uit de muur komen, in iedergeval dat is de bedoeling. Hij moet rechtstreeks uit de muur komen naar de tv en box. Begrijp je wat ik bedoel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:35
dutchnltweaker schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:58:
[...]

Je ziet de kabel niet uit de muur komen, in iedergeval dat is de bedoeling. Hij moet rechtstreeks uit de muur komen naar de tv en box. Begrijp je wat ik bedoel?
Komen er bij jou ook losse installatie draden uit de muur, juiste stekkertje erop en rechtstreeks in je televisie? Of steek je dan wel de stekker in een stopcontact?

Installatiekabel met vaste kern is niet bedoeld om een stekkertje aan te knijpen om er vervolgens een los apparaat aan te hangen. Die monteer je af op een patchpaneel, contactdoos of keystone en het laatste stukje doe je met een soepele patchkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja en dan maak je die kabel op lengte en dan een paar jaar later wil je de tv even iets anders zetten of een (ander) meubel waar hij op staat en je hebt een probleem.
Snap werkelijk niet waarom je dat mooier vind dan een nette doos.
Zo gaat dat toch ook met elektriciteit aansluitingen?

En verder heeft @_JGC_ natuurlijk ook helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
_JGC_ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 00:15:
[...]

Komen er bij jou ook losse installatie draden uit de muur, juiste stekkertje erop en rechtstreeks in je televisie? Of steek je dan wel de stekker in een stopcontact?

Installatiekabel met vaste kern is niet bedoeld om een stekkertje aan te knijpen om er vervolgens een los apparaat aan te hangen. Die monteer je af op een patchpaneel, contactdoos of keystone en het laatste stukje doe je met een soepele patchkabel.
Snap hem nu, ik dacht dat het namelijk wel kon en makkelijker was 8)7 .
Eerste keer dat ik dit doe en dacht dus dat het makkelijker was om gewoon rechtstreeks te leggen, bij nader inzien toch niet helemaal handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:08:
Tja en dan maak je die kabel op lengte en dan een paar jaar later wil je de tv even iets anders zetten of een (ander) meubel waar hij op staat en je hebt een probleem.
Snap werkelijk niet waarom je dat mooier vind dan een nette doos.
Zo gaat dat toch ook met elektriciteit aansluitingen?

En verder heeft @_JGC_ natuurlijk ook helemaal gelijk.
Nou niet mooier dus maar dacht gelijk aansluiten is handiger, even helemaal niet over nagedacht :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:24:

Cat6 10Gbps? Ik dacht dat cat6 max 1Gbps kon en Cat6A 10Gbps maar dit blijkt toch niet zo te zijn? In welk opzicht is cat6a beter dan cat6? en ik blijf zeker onder die 55 meter.

Zit er nog een groot verschil tussen utp en f/stp? Of kan ik gewoon beter standaard utp nemen?

[ Voor 9% gewijzigd door dutchnltweaker op 07-08-2020 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:28

FreakNL

Well do ya punk?

Het helpt qua denkwijze inderdaad om UTP wat je wegwerkt/door leidingen trekt gewoon hetzelfde te benaderen als coax en stroom...

Stroom vanuit je meterkast/verdeeldoos komt ook uit in een stopcontact en niet met een losse kabel uit de muur.. En coax uit je meterkast komt ook uit in een WCD.. Dus UTP moet ook gewoon zo werken.

Stugge kabel kopen, die aanleggen en aan beide zijdes afmonteren op WCD.. En vanaf daar ga je met soepele (prefab) UTP kabel naar een switch en vanaf je switch ook met soepele kabel naar je devices. (of in 1 keer naar je device, als het er maar 1 is)...

Soepele kabel ga je ook geen connectors opknijpen, idealiter, dat koop je gewoon op maat..

Wat nog wel een kleine uitzondering kan zijn;
De TS wil blijkbaar "achter" of "in" zijn TV-kast uitkomen.. Als je dan geen ruimte meer hebt voor een WCD (omdat je dan je kast niet meer tegen de muur kan schuiven ofzo (?)), kun je stugge kabel natuurlijk ook afmonteren op een keystone. Daar is niks mis mee...

Zoiets:
https://www.netwerkwinkel...less-E-20072-p_17856.html

https://www.netwerkwinkel...e/HANDLEIDING-E-20070.pdf

Je krijgt dan op je stugge kabel die je reeds eerder gelegd hebt een UTP poort.. Normaliter werk je zo'n keystone weg in een patchpaneel of WCD, maar los in je TV-kast ofzo mag natuurlijk prima...

Gewoon CAT 6 UTP nemen BTW, die @Ben(V) hieronder

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2020 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
dutchnltweaker schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:58:
[...]

Cat6 10Gbps? Ik dacht dat cat6 max 1Gbps kon en Cat6A 10Gbps maar dit blijkt toch niet zo te zijn? In welk opzicht is cat6a beter dan cat6? en ik blijf zeker onder die 55 meter.

Zit er nog een groot verschil tussen utp en f/stp? Of kan ik gewoon beter standaard utp nemen?
Dat heb je verkeerd gedacht, zoals ik al zei kan tot 55m ook 10Gbps over Cat6.
En ik kan me niet voorstellen dat in een normaal huis je meer dan 55m kabel ergens nodig hebt.

En afgeschermde kabel is ook onzin, dat is enkel van nut in gebouwen bekabeling waar grote aantallen kabels in een goot liggen en je last kunt krijgen van de zogenaamde "Alien Next" storing en dan nog alleen bij 10Gbps.
Dat kan in een thuissituatie nooit optreden.

Plus dat je met afgeschermde kabel zeer zorgvuldig voor centrale aarding moet zorgen omdat je anders last kunt krijgen van aardlussen en common mode spanningen.

Kortom standaard niet afgeschermde Cat6 is de beste keuze voor thuis.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 07-08-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:10:
[...]

Dat heb je verkeerd gedacht, zoals ik al zei kan tot 55m ook 10Gbps over Cat6.
En ik kan me niet voorstellen dat in een normaal huis je meer dan 55m kabel ergens nodig hebt.

En afgeschermde kabel is ook onzin, dat is enkel van nut in gebouwen bekabeling waar grote aantallen kabels in een goot liggen en je last kunt krijgen van de zogenaamde "Alien Next" storing en dan nog alleen bij 10Gbps.
Dat kan in een thuissituatie nooit optreden.

Plus dat je met afgeschermde kabel zeer zorgvuldig voor centrale aarding moet zorgen omdat je anders last kunt krijgen van aardlussen en common mode spanningen.

Kortom standaard niet afgeschermde Cat6 is de beste keuze voor thuis.
Top bedankt voor jouw uitleg en @FreakNL ook! :)
Maar dit betekend toch wel dat ik op 1 uiteinde van de kabel wel een RJ45 connector moet monteren toch? moet hem uiteindelijk wel aan de router koppelen (zoiets?: https://www.kabelshop.nl/...9304TP-i12116-t25962.html).

Dus dit qua kabels volstaat?:
https://www.hornbach.nl/s...-wit/6794071/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...aren/7756566/artikel.html
https://www.sandervunderi...rijs-7965e-per-meter.html (staat toch max 1000mbit/s :? )
https://www.netwerkkabel....p-stug-100-koper-50m.html
https://www.bol.com/nl/p/...FIVg_0_11.29.ProductTitle

En als ik het goed begrijp kan ik aan het einde van de kabel zo een soort WDC monteren:
https://www.hornbach.nl/s...CAT6/5866957/artikel.html

Excuus als ik zoveel vraag, maar wil het gewoon zeker weten en niet naderhand achter komen dat ik ergens iets heb laten vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 07-08-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
ijske schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:49:

Nog een vraagje hierop, is dit niet voordeliger?: https://www.sandervunderi...e-per-meter.html?___SID=U
Als ik nu ruim reken heb ik 18 meter voor enkel (vanaf de router van de woonkamer) naar de tv en naar de bovenverdiepingen en zou ik voor dubbel 36 meter kwijt zijn. Als ik pak en beet 50 meter pak (wat meer dan zat is) dan scheelt het me 100 euro dan een hele rol.

Heb je trouwens ervaring met deze kabel qua kwaliteit?

[ Voor 3% gewijzigd door dutchnltweaker op 07-08-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarom nu ineens weer een Rj45 aan de router kant?
Gewoon ook afmonteren op een doos of als je meer kabels hebt op een patchpanel.

Rj45's aanknijpen levert prutswerk en is ook veel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat. Installatiekabel gewoon op LSA afmonteren. En zoals ik al uitlegde, bij gebrek aan ruimte kan dat ook in een LSA keystone. Dat is GEEN UTP connector maar een keystone waar je na montage een losse UTP kabel instopt. En die losse UTP kabel kan 1 meter zijn of 2 of 3 of 5 etc etc. Die LSA keystone is niks anders dan een mini kleine opbouwdoos.

Maar als je ruimte genoeg hebt gewoon voor een opbouwdoosje gaan. Dat is altijd mooier dan een losse LSA keystone. Vertel even waar je de uiteinden van je kabels gaat krijgen. Je wilt 4 kabels gaan trekken? Allemaal vanuit de meterkast ga ik even vanuit, dus 4 kabels komen uit in de meterkast?

Deze zijn dan bijvoorbeeld prima icm installatiekabel:
https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-opbouw.html

Dus 2 van deze in de meterkast en 1 van deze bij je tv. En dan op zolder en 1e verdieping pak je de enkele variant:
https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-opbouw.html

En Ohja, een kleine “rant” (ook @daanb14 hieronder), internetkabel bestaat niet.

[ Voor 83% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Laatst online: 10-10 23:10
dutchnltweaker schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:23:
[...]

Top bedankt voor jouw uitleg en @FreakNL ook! :)
Maar dit betekend toch wel dat ik op 1 uiteinde van de kabel wel een RJ45 connector moet monteren toch? moet hem uiteindelijk wel aan de router koppelen (zoiets?: https://www.kabelshop.nl/...9304TP-i12116-t25962.html).

Dus dit qua kabels volstaat?:
https://www.hornbach.nl/s...-wit/6794071/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...aren/7756566/artikel.html
https://www.sandervunderi...rijs-7965e-per-meter.html (staat toch max 1000mbit/s :? )
https://www.netwerkkabel....p-stug-100-koper-50m.html
https://www.bol.com/nl/p/...FIVg_0_11.29.ProductTitle

En als ik het goed begrijp kan ik aan het einde van de kabel zo een soort WDC monteren:
https://www.hornbach.nl/s...CAT6/5866957/artikel.html

Excuus als ik zoveel vraag, maar wil het gewoon zeker weten en niet naderhand achter komen dat ik ergens iets heb laten vallen.
Aangezien er veel wordt gerommeld met de kwaliteit van installatiekabels en er dus ook veel, met name onbekende merken of merkloze kabels, als koper worden verkocht, terwijl het CCA of CCS is, kan ik de link op sandervunderink.nl aanraden. Die kabel is van Belden en dat is gewoon een A-merk kabel, waarmee je zeker goed zit. Ga met installatiekabels vooral voor A-merken als Draka, Belden, Siemon, Hirschmann enzovoorts. Amazon heeft bijvoorbeeld voor een ontzettend goedkope prijs volkoperen Cat7 kabel van het Nederlandse Draka:
https://www.amazon.nl/Dra...etwerkkabel/dp/B0051HQSLC

Die kabel is alleen inderdaad een stuk dikker, stugger en daardoor moeilijker te trekken. Cat6 moet zeker voldoen aan jouw behoeften. Als WCD's kun je vaak terecht bij het merk, waarvan je huidige wandcontactdozen ook al zijn. In mijn geval was dat Gira. Het monteren van de draadjes in de wandcontactdoos doe je met een LSA punchdowntool. Deze kosten een paar tientjes, maar kun je natuurlijk ook lekker goedkoop op fs.com krijgen.

Edit: @FreakNL Het is natuurlijk een installatiekabel of een patchkabel. Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:37:
Waarom nu ineens weer een Rj45 aan de router kant?
Gewoon ook afmonteren op een doos of als je meer kabels hebt op een patchpanel.

Rj45's aanknijpen levert prutswerk en is ook veel moeilijker.
Ik dacht dat ik deze gewoon op de lan poorten van mijn router kon aansluiten, het zijn uiteindelijk 3 kabels.
1 gaat naar de zolder, 1 gaat naar de 1e verdieping en 1 gaat er tv en nextbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
1. kabel koop je niet bij de hornbach imho..
2. ervaring met belden specifiek ? ja de 1583... das de simpelere cat5e variant ervan
eigen zijn alle utp's van A merken prima ... dus zolang je, zoals @daanb14 al zei, als je A merken koopt zit je altijd goed ... ik heb eigenlijk quasi alles al is gebruikt en eigenlijk werkte altijd alles wel (AMP, Belden , Digitus , Digitus Pro, Draka , Siemon, weidmuller , 3M , Commscope , Systemax , Legrand, R&M... eigenlijk nooit iets slechts gebruikt)

het zijn de B merken die CCA gebruiken en het verpesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@FreakNL
Maar als je ruimte genoeg hebt gewoon voor een opbouwdoosje gaan. Dat is altijd mooier dan een losse LSA keystone. Vertel even waar je de uiteinden van je kabels gaat krijgen. Je wilt 4 kabels gaan trekken? Allemaal vanuit de meterkast ga ik even vanuit, dus 4 kabels komen uit in de meterkast?
Nope geen meterkast, waarom gaat iedereen daar vanuit? haha. Hier komt de coax via de woonkamer binnen en niet de meterkast. Dus daar staat ook de modem en de router.
Hier een foto van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_ONGDNoC4ojszB2sYAq8IjgpCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4vF61INgJkHyo9KquepfheXq.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsvpB_5lR0MlJr3t1NHrzmBCrjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/57qFWm3neatyTevAJTQkurcS.jpg?f=user_large

Ja ziet er wat rommelig uit, maar verbouwing in aantocht dus wil het straks mooi wegwerken (maar dat komt wel weer in een nieuwe topic).

Dus wat @Ben(V) aangaf is een patchpaneel misschien een mooiere oplossing om naar de router toe te gaan ipv de LSA keystones?

Ik wil trouwens wel in elke verdieping 2 aansluitingen hebben, dus zoals dit: https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-opbouw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dutchnltweaker schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:02:
[...]

Ik dacht dat ik deze gewoon op de lan poorten van mijn router kon aansluiten, het zijn uiteindelijk 3 kabels.
1 gaat naar de zolder, 1 gaat naar de 1e verdieping en 1 gaat er tv en nextbox.
Dan doe je dus afmonteren in opbouw LSA doosjes en vanaf daar ga je met (korte) patch/soepele/prefab UTP kabel naar je router.

En op je ander lokaties hetzelfde, afmonteren in LSA doosjes en dan met korte kabels (of lange) naar je device.

Nogmaals, beschouw die installatiekabel als coax of elektriciteit. Met elektrisch trek je ook niet tot aan je device, dat monteer je ook af op een doos (stopcontact) en vanaf die doos ga je met prefabkabel naar je devices :)

Ik tel overigens 4 kabels maar bij je next/tv leg je 1 kabel en dan een Switch denk ik?

Hier een mini patch panel
https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
FreakNL schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

Dan doe je dus afmonteren in opbouw LSA doosjes en vanaf daar ga je met (korte) patch/soepele UTP kabel naar je router.

En op je ander lokatie hetzelfde.

Ik tel overigens 4 kabels maar bij je next/tv leg je 1 kabel en dan een Switch denk ik?
Ahzo snap het.

Klopt daar gaat 1 kabel naar toe, maar als ik die op dit aansluit: https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-opbouw.html heb ik toch 2 lan poorten waar ik verder kan met een soepele UTP of heb ik wel een switch nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daar moet je wel 2 kabels naartoe trekken hè.

Die doos die je linked is geen magisch iets, 2 poorten is 2 kabels.

Als je maar 1 kabel daarnaartoe wilt trekken zul je genoeg hebben aan een opbouw met 1 poort maar dan moet er wel een switch daar. Of je trekt 2 kabels en laat alles uitkomen bij je router/modem.

Het kleine patch paneel wat ik eerder linkte kun je gebruiken voor je lokatie waar al je kabels uitkomen. Maar je modem/router zal geen 8 poorten hebben dus daar moet een Switch.

Zijn meerdere wegen die naar Rome leiden....

[ Voor 115% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
FreakNL schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:30:
Daar moet je wel 2 kabels naartoe trekken hè.
Oeps.. goed dat ik dat weet, dacht dat het zo wel kon. 8)7 :X
Of dus een switch gebruiken zoals dit: https://www.bol.com/nl/p/...FBuw.1_44.45.ProductTitle en dan hoef ik maar 1 kabel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dutchnltweaker schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Oeps.. goed dat ik dat weet, dacht dat het zo wel kon. 8)7 :X
Of dus een switch gebruiken zoals dit: https://www.bol.com/nl/p/...FBuw.1_44.45.ProductTitle en dan hoef ik maar 1 kabel trekken?
Dat kan ook inderdaad, dan heb je aan een enkelvoudige opbouwdoos genoeg.

Zoals ik al eerder postte;
Of je laat alle kabels bij je hoofdpunt uitkomen en plaats daar een grote switch met veel poorten of je trekt minder kabels en plaatst overal kleine switchjes. Principe is hetzelfde maar overal kleine switches heeft wel stroomverbruik als nadeel. Ik heb vanwege gemak ook optie 2 hoor, 1 kabel uit meterkast (modem/router) naar zolder en daar een switch en 1 kabel uit meterkast maar TV meubel en daar ook een switch. Ik heb ook 5 devices in/bij mijn TV meubel en op zolder ook 6, dat is teveel kabel. Als ik ooit nog een nieuwbouw huis laat bouwen zou ik het wel anders doen, als is het alleen maar vanwege het overzicht (alles uit laten komen op 1 plek), maar bij bestaande bouw is dat bijna niet te doen.

Als je het principe begrijpt kom je er wel uit;

Vaste kabel is installatiekabel en dat monteer je aan beide kanten af op LSA met doosjes. En vanaf die doosjes ga je met prefab kabel naar switch(als je meer dan 1 aansluiting nodig hebt) of direct naar je device. Als je de vergelijking met elektriciteit dan nog een keer maakt; stel je hebt een enkel stopcontact; vanuit die doos (stopcontact) sluit je een lamp (device) direct aan of een stekkerdoos (wat dan een “electriciteit-switch” is) en de lamp dan op de stekkerdoos.

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 07-08-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@FreakNL
Dat kan ook inderdaad, dan heb je aan een enkelvoudige opbouwdoos genoeg.
Ja zo, die patch kabel wordt aangesloten op die switch en daarna kan je op die switch verschillende ''soepele utp'' kabels aansluiten en deze aanleggen naar een computer of WDC? begrijp ik het zo goed?
Of je laat alle kabels bij je hoofdpunt uitkomen en plaats daar een grote switch met veel poorten of je trekt minder kabels en plaatst overal kleine switchjes. Principe is hetzelfde maar overal kleine switches heeft wel stroomverbruik als nadeel.
Naar de tv en next zou ik nog wel 2 kabels kunnen trekken, het punt is dat richting boven (1e verdieping en zolder) max 2 kabels kan trekken ivm ruimte in het gat waar hij doorheen moet (ruimte is al krap), dus misschien is daar een een switch wel een betere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je bent wel heel ongelukkig in je bewoordingen... Die patchkabel komt reeds uit je WCD, waarom zou je dan via de switch weer teruggaan naar een andere WCD? Ja, tuurlijk kan dat, als die andere WCD dan ook weer aangelsoten is op een WCD op een hele andere plek...

Maar nu maken we het wel heel ingewikkeld.

Nogmaals (en hierna stop ik ermee);

Patchkabels en soepele kabels zijn een synoniem. Dit zijn UTP kabels die je in de winkel koopt met een gegoten stekker. Hoef je niks meer aan te doen. Bestaand op allerlei lengte. Deze zijn ervoor om "los" neer te leggen of hooguit in een kabelgootje. Deze kabels gebruik je specifiek NIET om door een buis te trekken of nagelvast ergens te monteren. Daar gebruik je installatiekabel voor.

Installatiekabel kan niet uitgerust worden met een UTP connector. Zo’n ding die je in een switch of laptop stopt. Kan niet. (ja, maar.. Nee. We houden het simpel, installatiekabel kan NIET uitgerust worden met een UTP connector).

Dus, wat zet je daar dan wel op, als je de kabel getrokken hebt?

Kan vanalles zijn;

Je hebt LSA patchpanels, LSA opbouwdoosjes, LSA WCDs, LSA keystones, etc.. Daartussen leg je dus altijd installatiekabel.. Dus tussen het ene opbouwdoosje en het andere. Of tussen patchpanel en opbouwdoosje Je mag gewoon combineren, je kan best een 8 poorts patch panel hebben en dan 8 installatiekabels naar enkele opbouwdoosjes...
Vanuit LSA patchpanels, LSA opbouwdoosjes, LSA WCDs LSA keystones, etc werk je met patchkabels/soepele kabels (dit is hetzelfde). Dus uit de UITGANGEN...Dat zijn die netwerkaansluitingen die je ook op kantoren, scholen, hotels, etc ziet en waar je achteloos je kabeltje inprikt..... Daarachter zit gewoon installatiekabel in een LSA gepunched en al die WCDs die je in een kantoor ziet komen gewoon uit in een groot patch-paneel en vanaf dat patchpaneel gaan er patchkabels naar een switch..

Nu is dat voor jou wat overdreven, dus even simpel;

Schematisch:

Router met 4 lan-poorten -> 4x patchkabel naar -> 4x enkel opbouwdoosje (of een patchdoosje met 4 utp aansluitingen). Die patchkabels stop je dus in de VROUWELIJKE kant. Ik noem deze eopbouwdoosje/aansluiting even A, B, C, D. (uitgaande van 4 enkele doosjes)

Uit deze 4 enkel opbouwdoosjes (of patchdoosje met 4 utp) komt (uit de "achterkant");

-> 1x installatie-kabel van A naar "de achterkant" van opbouwdoosje W. En vanaf de vrouwelijke "voorkant" patchkabel naar switch of device
->:1x installatie-kabel van B naar "de achterkant" van opbouwdoosje X. En vanaf de "voorkant" patchkabel naar switch of device
-> 1x installatie-kabel van C naar "de achterkant" van opbouwdoosje Y. En vanaf de "voorkant" patchkabel naar switch of device
-> 1x installatie-kabel van D naar "de achterkant" van opbouwdoosje Z. En van de "voorkant" patchkabel naar switch of device..

of zo:

device --- patchkabel --- WCD -- installatiekabel -- WCD -- patchkabel -- device

en dan zoveel X als je wilt...

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 08-08-2020 00:04 ]

Pagina: 1