Efficient GPS-punten rijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:54
Hi,

Ik heb een lijst van GPS-punten welke ik langs wil fietsen, dit zijn er 100+, echter wil ik dit wel zo efficient/snel mogelijk doen.
Tot op heden heb ik een tiental GPS-punten gebruikt maar wil een route maken met 100+ punten.
Nu gebruik ik Google Maps, maak de punten aan en bedenk zelf wat het snelst mogelijk is, alleen met 100+ wordt dat steeds lastiger.

Weet iemand hier een goede (gratis) oplossing voor? Die op basis van GPS-punten zo snel mogelijke route maakt. Liefst online maar offline-installer is ook goed.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:55

ResuCigam

BOFH

Dit klinkt als een moderne variant van het handelsreizigersprobleem.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ik had er nog nooit van gehoord maar klopt helemaal!

met 20-40 punten is het nog redelijk goed te doen, dat kan je via Google Maps nog wel redelijk inschatten maar met 100+ wordt het lastig >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 10:29
Inderdaad. Het probleem dat je hier beschrijft is een typisch voorbeeld van TSP (Traveling Salesman Problem) en vraagt vaak veel rekenwerk (de enige manier om de beste route uit te rekenen is alle mogelijkheden uitrekenen, wat overeenkomt op 100! = +/- 93326215443944152681699238856266700490715968264381621468592963895217599993229915608941463976156518286253697920827223758251185210916864000000000000000000000000 mogelijke routes. Nu er zijn wel heuristieken mogelijk zoals Simulated Annealing, genetische algoritmen, ... . maar het blijft een klus. Je kan hier eens kijken of je zelf iets ineen kan knutselen: https://developers.google.com/optimization/routing/tsp

[ Voor 10% gewijzigd door MartenBE op 05-08-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik weet niet of je toevallig iemand kent die motor rijdt of zo? Veel motorrijders hebben tegenwoordig een navigatiesysteem waar je routes in kunt laden. (Garmin is een bekende, tomtom ook)

Je zou dus een van de tools daarvoor kunnen gebruiken. Tomtom routes zijn volgens mij beperkt in het aantal routepunten als je Tomtom Mydrive gebruikt.

MyRouteApp (is een web-editor) is ook een goede optie om te gebruiken. Die zou ik als eerste proberen.
Hoe dan ook; de volgorde moet je volgens mij in alle gevallen wel zelf gaan aangeven.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:39
Transportbedrijven hebben hier speciale planningssoftware voor. Die zijn echter alles behalve gratis en vaak complexe stukjes software die in een TMS zitten ingebakken.

Wellicht kan je het proberen met de online tool van Transport en Logistiek Nederland (TLN)?

Als ik het me goed herinner kun je hier met een gratis proef account wat rond klikken.

https://www.tlnplanner.nl/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
DrivinUCrazy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:19:
Ik weet niet of je toevallig iemand kent die motor rijdt of zo? Veel motorrijders hebben tegenwoordig een navigatiesysteem waar je routes in kunt laden. (Garmin is een bekende, tomtom ook)

Je zou dus een van de tools daarvoor kunnen gebruiken. Tomtom routes zijn volgens mij beperkt in het aantal routepunten als je Tomtom Mydrive gebruikt.

MyRouteApp (is een web-editor) is ook een goede optie om te gebruiken. Die zou ik als eerste proberen.
Hoe dan ook; de volgorde moet je volgens mij in alle gevallen wel zelf gaan aangeven.
Sterker nog, ik heb een motor met een TomTom Rider navigatie ;)
Alleen moet je daar zelf de volgorde bepalen, dus de "efficientie" moet je zelf bepalen.

Zelfde geldt voor MyRouteApp, daar kan je wel routes maken alleen de snelste route tussen alle punten kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:13
Je kan verschillende Google maps routes van 10 bestemmingen aan elkaar verbinden.

Bing gaat tot 25, misschien heb je hier nog wat aan. Met vier segmenten ben je er dan wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 23:38

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Genoeg oplossingen online om het Travelling Salesman probleem op te lossen, probeer deze eens: https://tspsolve.com/.
Kwam zo snel geen max tegen op het aantal adressen.

(even mezelf herhalen uit Meerdere adressen - Handelaarsprobleem :D)

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Recent heb ik gebruik gemaakt van routexl.nl. Daar kun je een X aantal punten ingeven en de routeplanner de boel voor je laten uitstippelen, je kunt een aantal parameters zetten wanneer je daar belang bij hebt. Wat je daar ook kunt doen is een hele lijst in één keer kopiëren en plakken zodat je niet alle adressen handmatig in hoeft te tikken. Hoe het zit met 100 adressen weet ik niet meer (en ben te lui om het nu op te zoeken), kan best zijn dat je dan mag betalen.

Voldeed mij uitstekend, scheelt een heleboel gepuzzel in vergelijking met zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:13
Maar het probleem is natuurlijk niet per sé het aantal routepunten, maar vooral hoe die in de meest logische volgorde aan elkaar verbonden kunnen worden om de kortste route te rijden. Vandaar, het "Handelaarsprobleem" of "Travelling Salesman problem". Zeker met 100 GPS punten heb je zoveel mogelijkheden dat het schier onmogelijk is om dit uit te rekenen. De snelste manier is denk ik nog om alle punten gewoon op een kaart uit te zetten en vervolgens een lijn te trekken hoe je daarlangs wil.

Maar ik ken bijv. de website die @RedFox aanraadt niet, ik zie daar al wel een paar keer "maximum 11 places" staan omdat het anders gewoon bijna niet meer te berekenen is.

@TerrorSource Kun je de de GPS punten clusteren zodat je steeds een groepje GPS gegevens hebt die je kan gebruiken? Mogelijk dat dit het iets makkelijker maakt. Als je op één dag bijv. langs al die GPS gegevens wil fietsen zal dat niet ideaal zijn, maar als je bijv. rondreist kan het mogelijk wel een oplossing zijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:26

WhySoSerious

Be the change.

DutchBat_ schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:20:
Transportbedrijven hebben hier speciale planningssoftware voor. Die zijn echter alles behalve gratis en vaak complexe stukjes software die in een TMS zitten ingebakken.

Wellicht kan je het proberen met de online tool van Transport en Logistiek Nederland (TLN)?

Als ik het me goed herinner kun je hier met een gratis proef account wat rond klikken.

https://www.tlnplanner.nl/en/
Ik heb een account hier, en er kunnen schijnbaar tot 300 punten ingegeven worden. Als @TerrorSource de lijst in een .csv ofzo heeft wil ik wel eens proberen wat ie aangeeft.

Let op, dit is dus voor vrachtwagens/kleine busjes, maar worth the shot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37

EnnaN

Toys in the attic

maar even, de optimale oplossing is natuurlijk te vinden door alles door te rekenen, maar vaak kan je op het oog wel redelijk een lijn trekken toch? Ligt natuulrijk helemaal aan het aantal punten, maar als het een aantal punten zijn van bv een rondje, dan kan je wel alle varianten gaan doorrekenen, maar je kan ook gewoon uit de losse pols het rondje tekenen......

Ik zou dus de putnen eerst eens invoeren en kijken of er logica in zit, en dan ze "op volgorde" aan een routeringsprogramma voeren?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zeker omdat het om fietsafstanden gaat. Hoeveel punten kunnen dat dan zijn op een dag?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

https://www.speedyroute.com/

Deze wel eens gebruikt bij een dergelijk probleem.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• msteer
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
TerrorSource schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:11:
Hi,

Ik heb een lijst van GPS-punten welke ik langs wil fietsen, dit zijn er 100+, echter wil ik dit wel zo efficient/snel mogelijk doen.
Tot op heden heb ik een tiental GPS-punten gebruikt maar wil een route maken met 100+ punten.
Nu gebruik ik Google Maps, maak de punten aan en bedenk zelf wat het snelst mogelijk is, alleen met 100+ wordt dat steeds lastiger.

Weet iemand hier een goede (gratis) oplossing voor? Die op basis van GPS-punten zo snel mogelijke route maakt. Liefst online maar offline-installer is ook goed.
Joe joe, de maker van RouteXL hier. Die routeplanner voor meerdere adressen (inderdaad, het handelsreizigersprobleem) is voor iedereen gratis tot 20 punten, maar als mede-tweaker kom ik je graag te hulp. Stuur maar een berichtje dan help ik je verder.

Ook handig: routeplanner voor meerdere adressen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
msteer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Joe joe, de maker van RouteXL hier. Die routeplanner voor meerdere adressen (inderdaad, het handelsreizigersprobleem) is voor iedereen gratis tot 20 punten, maar als mede-tweaker kom ik je graag te hulp. Stuur maar een berichtje dan help ik je verder.
Ah super! Ik zal je een PM sturen.

Heb inmiddels de lijst met coordinaten en ook al ingelezen over het handelsreizigersprobleem, en ik maar denken dat het "vrij simpel" te doen was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Website van @msteer helpt behoorlijk!
Is goed snel met het berekenen van de punten.
Heb wel wat kleine op/aanmerkingen over het gebruik (staat bijv nergens dat je met GPS-coördinaten kan werken, overal staat “adres”)

Nu nog een goede app vinden om dit in 1x in te laden. Via Google Maps kan ik wel een “Kaart” maken maar die kan je niet “afrijden”.

Enige mogelijkheid die ik nu zie is om de route per 20 punten als Route in Google Maps te krijgen maar dat is vrij veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteer
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Goed om te horen dat het heeft geholpen. De kleine op/aanmerkingen mag je ook via pm/email doorsturen, hoeft niet perse hier. Met het risico dat dit draadje teveel afdwaalt, geef ik toch even een reactie op je feedback.

T.a.v. GPS coordinaten, die worden dus wel ondersteund, maar omdat 99% van de gebruikers met "gewone" adressen werkt, is dat de term die overal gebruikt wordt. Bijvoorbeeld Rijksdriehoek, What3words en OLC worden ook ondersteund, maar staan ook niet expliciet genoemd.

De website kan je ook gebruiken voor het afrijden van je punten. Als je de route op je mobiel laadt, dan krijg je vanzelf het Fulfilment schermpje (of je opent die met de knop linksonder) waarmee je ze één voor één kunt navigeren en afstrepen. Welke navigatie app daarvoor wordt gebruikt kun je in de opties instellen.

Ook handig: routeplanner voor meerdere adressen

Pagina: 1