Meerdere disks individueel aansluiten via een SAS chassis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:22
Ik heb (had) een partij Sharkoon raid boxen welke ik gebruikte om elk 5 disks individueel aan te sluiten via usb3. Dit is mogelijk met de 'clear raid' setting waarbij er dus geen raid volume wordt gemaakt, maar elke disk apart wordt gemount binnen het os (mac os) en binnen het os te formatteren zijn. Zo had ik, omdat dat wegens redenen handig is, een stuk of 20 aparte disks gemount.

Nu zijn inmiddels alle Sharkoon boxen gaar geworden, mogelijk alle voedingen verrot, en zoek ik een betere oplossing welke 24/7 kan draaien.

Is dit mogelijk met bijvoorbeeld een SAS chassis als deze: pricewatch: Supermicro SuperChassis 836BE2C-R1K03JBOD
en dan aangesloten op een SAS pci kaartje?

Belangrijk is dus dat elke disk individueel in het OS verschijnt, niet dat er 1 groot volume wordt gecreëerd ter grote van alle disks bij elkaar. Gezien de term JBOD veelal verschillend wordt uitgelegd (de ene keer als 'spanning' en de andere keer als individuele disks) en ik verder niet bekend ben met dergelijke server grade chassis wordt het er mij niet duidelijker op.

Iemand een idee?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25
Ja, dat is puur afhankelijk of je een HBA of een RAID SAS kaart gaat gebruiken. In de behuizing zelf zit slechts een (dual) expander backplane, simpel gezegd een switch die de vier of acht kanalen van de kaart uitbreid naar het aantal benodigd voor alle schijven en nog doorlus optie voor een extra behuizing. Alle schijven delen dus wel bandbreedte maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Er is ook een single expander versie.

[ Voor 14% gewijzigd door Nielson op 05-08-2020 13:16 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou er alleen niet naast gaan zitten als je dat ding hebt aangeslingerd :)

Dus ik zou er rekening mee houden dat het ding in een andere ruimte komt te staan dan het systeem waar je de schijven direct op benadert. Heb je er nog een server/computer tussen zitten die dat kan doen?

I reject your reality and substitute my own

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:25
Waarom koop je niet een paar van deze dingen.
Veel goedkoper.

https://nl.aliexpress.com...185934009050_0&fromDetail

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb een ding van Orico en ik heb mijn twijfels over de kwaliteit en levensduur. De snelheid was ook niet goed.

Een rackmount met bijvoorbeeld 24 schijven heeft zes sff aansluitingen met ieder vier schijven. Je moet een HBA hebben zoals een IBM m1015 per 8 schijven of 1 x + een sas expander. Het DIY NAS topic heeft hier alle info over. Zie ook mijn oude build in mijn signature.

Standaard zijn 19” storage kasten luid en je moet modden om ze stil(ler) te krijgen.

• ShittyOldMan
Nielson schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:13:
Ja, dat is puur afhankelijk of je een HBA of een RAID SAS kaart gaat gebruiken. In de behuizing zelf zit slechts een (dual) expander backplane, simpel gezegd een switch die de vier of acht kanalen van de kaart uitbreid naar het aantal benodigd voor alle schijven en nog doorlus optie voor een extra behuizing. Alle schijven delen dus wel bandbreedte maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Er is ook een single expander versie.
Dat zal dan een HBA moeten worden, raid is in dit geval niet gewenst. Bandbreedte is inderdaad niet zo'n probleem.
Het is een systeem om een bepaalde werkschijf iedere X uur te mirroren (middels wat mac software) naar een disk in een behuizing als dit. Geen cloud of incremental of restore mogelijkheden. Bij een crash is het disk unmounten en aan de werkcomputer hangen en binnen 5 minuten verder zonder eerst een paar honderd GB te moeten kopieren/restoren. Het is in de loop der jaren wat uit de hand gelopen qua opslag ruimte, maar het idee volstaat nog steeds voor ons. Het is nog niet rond hoor verder, met het uitvallen nu van het hele systeem ben ik andere opties aan het onderzoeken, maar dit is nog steeds relatief goedkoop (nodig voor 50 TB aan werkdisks en ca 60 TB gearchiveerd materiaal).

Is een losse disk overigens wel te unmounten of moet het hele apparaat (en per 4 of 8 disks) losgekoppeld worden? Dit laatste was bij de Sharkoons wel zo (simpele sata port multiplier ofzo), 1 disk eruit halen = alle disks vallen kortstondig er uit.
nelizmastr schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:44:
Ik zou er alleen niet naast gaan zitten als je dat ding hebt aangeslingerd :)

Dus ik zou er rekening mee houden dat het ding in een andere ruimte komt te staan dan het systeem waar je de schijven direct op benadert. Heb je er nog een server/computer tussen zitten die dat kan doen?
Was ik niet van plan nee :)
Deze komt in een machinekamer te staan waar nog meer apparaten staan te loeien.
Ik had al iets vergelijkbaars, dat gaat een paar jaar goed maar inmiddels zijn er 8 van de 10 kapot... :X
Q schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
Ik heb een ding van Orico en ik heb mijn twijfels over de kwaliteit en levensduur. De snelheid was ook niet goed.

Een rackmount met bijvoorbeeld 24 schijven heeft zes sff aansluitingen met ieder vier schijven. Je moet een HBA hebben zoals een IBM m1015 per 8 schijven of 1 x + een sas expander. Het DIY NAS topic heeft hier alle info over. Zie ook mijn oude build in mijn signature.

Standaard zijn 19” storage kasten luid en je moet modden om ze stil(ler) te krijgen.
Lees ik dan de handleiding van die Supermicro verkeerd? Ik maak op dat het is aan te sluiten met 2 kabels op een enkele HBA? (dus 8 disks per poort). Hoe zit dat?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt gewoon voor de goedkopere single port versie gaan als je SATA disks gaat gebruiken. Dual port is voor redundancy en vereist ook dual port SAS disks. Is over het algemeen bedoeld om 2 controllers op aan te sluiten, of failover voor het geval een kabel stuk gaat.

Ik had vroeger LSI 9750-8i controllers met op de ene aansluiting een 24 poorts expander backplane en op de andere aansluiting een externe poort, welke naar een 2e chassis ging met 24 poorts expander backplane. Op de interne backplane was dan nog een extra chassis te daisychainen (had je 48 disks over 4x6Gbit), op de externe was dat instabiel vanwege kabellengtes (LSI had de duurdere 9750-4i4e voor die setup ontworpen).

Enige nadeel wat ik heb ondervonden met expander backplanes is dat de controller de backplane moet ondersteunen, en in sommige situaties kan een disk met fouten de hele backplane laten vastlopen of resetten. Verder stamp je alles over 4 SAS lanes, wat evt een bottleneck kan zijn.

Voordeel van SAS expanders is dan wel weer dat chassis management over SAS gaat. Had in het verleden SATA controllers met 24 losse SATA poorten op de backplane, daarvoor moest een I2C kabel worden aangesloten, anders deden je LEDs niks.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ShittyOldMan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:27:

Lees ik dan de handleiding van die Supermicro verkeerd? Ik maak op dat het is aan te sluiten met 2 kabels op een enkele HBA? (dus 8 disks per poort). Hoe zit dat?
Ik ben niet goed bekend met deze configuratie. Ik denk dat je deze niet moet hebben. Ik zou een uitvoering kiezen die is conform wat ik en anderen beschrijven.

Bovendien zijn deze Supermicro's naar wat ik hoor herriemakers.

Ik zou naar zoiets als dit kijken:

https://www.xcase.co.uk/c...tswap-storage-server-case

Volgens mij - even checken! - kun je met de juiste kabel/stekker 12G sas gewoon op 6G sas/HBA aansluiten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Q Die kast die je linkt is zonder expander, heb je een losse expander of extra HBAs voor nodig.

En ja, die supermicro JBOD kasten maken lawaai. Komt omdat er geen fatsoenlijke fan sturing is.

• ShittyOldMan
Om het verhaal nog even netjes af te maken :+

Inmiddels is er een oplossing voor exact onze situatie, en wel in de vorm van deze:
https://www.qnap.com/en/product/tl-r1200c-rp

12 losse JBOD disks aan 1 usb kabel, vervangbare voedingen, koeling in te stellen op low/mid/high/auto, en haalt de max snelheid welke de spinner disks aan kunnen (200-300MB/s) zowel lezen als schrijven.

Als bonus in de smart info via de jbod manager software uit te lezen.

Hot swap niet geprobeerd...

Pagina: 1