[Vakantie] Welke rechten heb ik nou i.v.m. Corona?

Pagina: 1
Acties:
  • 783 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik zit een beetje in een vage situatie met onze aankomende vakantie en ben benieuwd wat m'n rechten nou zijn en wat jullie zouden doen.
Situatie is als volgt : Eind Januari een vakantie geboekt(voor 31 Augustus - 13 Sept) : 2 weken naar Sardinië, 2 verschillende hotels. Alles goed in de gaten gehouden omtrend het Corona virus, en vorige week kregen we te horen dat onze vakantie niet door kan gaan omdat de hotels zelf hebben besloten dicht te blijven om niet failliet te gaan i.v.m. het aantal boekingen.

Vakantie is geboekt via een reisbureau welke het weer via een touroperator heeft geboekt. 1 van de 2 hotels heeft aan het reisbureau gemeld een voucher te geven. 2e hotel hebben we nog niets van gehoord. Touroperator blijft tot nu toe helemaal stil.
Wij willen graag een andere vakantie boeken zodat we over 3 weken toch nog even weg kunnen.

Volgens deze site : https://www.maxmeldpunt.n...ordt-veelgestelde-vragen/ hebben we recht op geld terug als het hotel zelf besluit om dicht te gaan :
Consuwijzer: ‘’Is uw hotel gesloten door het coronavirus? Dan hebt u wettelijk gezien recht op uw geld terug. Toch kan het in deze situatie redelijk zijn om een voucher te accepteren. Het recht op uw geld terug vervalt niet als u de voucher accepteert. Kijk daarom goed wat er in de voucher staat. De voucher kan u niet uw wettelijke rechten ontzeggen.
Het reisbureau is er druk mee, maar nog weinig reactie gehad verder.

Als we nu de andere vakantie boeken (aan het Gardameer) en dat gaat onverhoopt niet door door code oranje of andere Corona-issues, dan hebben we volgend jaar straks 2 vouchers voor 2 vakanties, ook niet ideaal.

Ik hoop dat iemand hier mij kan vertellen wat onze rechten nou zijn en wat jullie zouden doen? Nu al de andere vakantie boeken of afwachten met risico dat er straks weinig meer te krijgen is ? :-(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Het is mij een raadsel waarom je überhaupt er nog over denkt om weg te gaan nadat je nu al dit soort gezeur hebt.

Wat ik zou doen is thuis in eigen land blijven. Het is even niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:45:
Het is mij een raadsel waarom je überhaupt er nog over denkt om weg te gaan nadat je nu al dit soort gezeur hebt.

Wat ik zou doen is thuis in eigen land blijven. Het is even niet anders.
Ik snap dat niet iedereen nu naar het buitenland wil/kan, vandaar dat we nu ook kijken naar een vakantie met de auto. Het vliegtuig vinden we inderdaad ook te risicovol.
Waarom? Omdat we het goed kunnen gebruiken, mede door de stress van de afgelopen maanden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan wil je dus niet meer stress gaan opzoeken door te gokken op dat er geen code [kleur] komt. Een camping op de Veluwe of huisje in Groningen is ook echt-weg maar dan zonder de stress van of je wel welkom bent op het vakantieadres en of je de grens wel over komt.

Of als het Gardameer veel meer trekt, dan zal het geld secundair zijn.

-

Als je alles boekt via en betaalt aan een NL reisbureau dan zal de NL wetgeving etc van toepassing zijn. In hoeverre theorie en praktijk uit elkaar liggen, moet in de praktijk blijken..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ondanks dat ik begrijp je dat jij/jullie er "even lekker tussen uit" willen gaan, zou ik persoonlijk toch wat dichter bij huis blijven.
Geen idee hoe de gezinssamenstelling is, maar met kinderen hoef je niet per se ver weg te gaan om een lekkere vakantie te hebben.

Hier zelf ook de afweging gemaakt. Vakantie naar Italië geboekt voordat Corona er was. Uiteindelijk besloten om niet te gaan (voucher voor volgend jaar* gekregen) en zijn we dichter bij huis er even lekker tussenuit gegaan. Zaten op een vakantiepark net over de grens (inmiddels ook al code Oranje daar, maar wij waren toen al terug), maar de kinderen hebben zich prima vermaakt! Die gaven zelfs aan volgend jaar weer hier naar toe te willen gaan en niet zo'n lange autorit naar Italië te willen :+
De vraag is dus ook: voor wie doe je het uiteindelijk? Persoonlijk heb ik namelijk echt een prima vakantie gehad, mede omdat de kinderen zich meer dan prima hebben vermaakt (kinderen naar de zin => papa die het naar zin heeft :Y )

Houdt er ook rekening mee, dat mocht het bij het Gardameer code oranje worden je binnen een paar dagen toch echt terug naar huis zal moeten gaan. Geen idee hoe je exact gaat rijden, maar mocht je ergens moeten stoppen (om bijv. te tanken) in een (ander code oranje gebied) kan je thuis nog twee weken in thuisquarantaine... Geen idee of het mogelijk is met je werk, maar in de zorg wordt geroepen dat dit "verwijtbaar" is (je gaat immers zelf het risico opzoeken) en dat je dus (on)betaald verlof mag opnemen als je niet mag/kan komen werken!

Mijn advies: Blijf lekker wat dichter bij huis. Ook in de buurt van Nederland kan je prima vertoeven en genieten van het lekkere weer! Daar hoef je echt niet voor naar het Gardameer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Mijn mening....

Wat je geboekte reis betreft via je reisbureau: speel alles via hen. Je hebt alleen een indirect contract met het Hotel. Jij bestelde en betaalde aan je reisbureau. Zij moeten de zaak voor jou uitklaren.

En wat je vervangreis betreft...
Vermits je plant om te gaan in September met de auto zou ik voorlopig niks boeken.
In September is er overal plaats zat, en dat zal door Corona niet slechter worden.

Rond 25-28 Augustus bekijk je de situatie, en dan kan je nog altijd via Booking of AirBNB iets vinden voor een paar dagen of een week. Nadien kan je verlengen, of naar een andere plaats rijden.

Mijn zoon is een 10-tal dagen weg geweest in Zuid-Frankrijk, en heeft gewoon telkens 2-3 dagen geboekt, en dan telkens de laatse dag in een verblijf het volgende adres geboekt. Was er niks... dan maar terug naar huis. Dat is goed gegaan, en geeft je de kans om rode zones te vermijden.

Maar Nederland kan ook leuk zijn, en in die periode zal je zeker plaats vinden in de streek die je aanspreekt.
Beetje flexibel zijn, en snel reageren op de veranderende omstandigheden is ook avontuur.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
@BastaRhymez @Tommie12

Thanks voor de reactie. Gezinssamenstelling is heel simpel : Ik en m'n vriend. Geen kids dus.
Dus ik doe het voor mezelf, niet omdat ik "moet" om kinderen blij te maken/houden of zo.

We rijden met een Tesla, dus zullen zeker tussendoor even moeten superchargen. Als dat als resultaat geeft dat we 2 weken in thuisquarantaine moeten dan is dat niet anders, die kans loop je ook al bijna als je nu naar de supermarkt gaat.

Wat betreft het kort voor vertrek boeken/bijboeken, ja dat klinkt slim. Maar is ook ergens wel heel erg spannend, want je bent ook niet zeker van iets zeg maar.

@SmurfLink : Thanks, ook daar is het vrij helder dus, geld terug. Nu maar hopen dat dat ook zo uitpakt. Als dat niet werkt kan ik dat linkje altijd even naar het reisbureau sturen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
DennusB schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:09:
@BastaRhymez @Tommie12

Thanks voor de reactie. Gezinssamenstelling is heel simpel : Ik en m'n vriend. Geen kids dus.
Dus ik doe het voor mezelf, niet omdat ik "moet" om kinderen blij te maken/houden of zo.

We rijden met een Tesla, dus zullen zeker tussendoor even moeten superchargen. Als dat als resultaat geeft dat we 2 weken in thuisquarantaine moeten dan is dat niet anders, die kans loop je ook al bijna als je nu naar de supermarkt gaat.

Wat betreft het kort voor vertrek boeken/bijboeken, ja dat klinkt slim. Maar is ook ergens wel heel erg spannend, want je bent ook niet zeker van iets zeg maar.

@SmurfLink : Thanks, ook daar is het vrij helder dus, geld terug. Nu maar hopen dat dat ook zo uitpakt. Als dat niet werkt kan ik dat linkje altijd even naar het reisbureau sturen!
Als je met 2 onderweg bent, heb je toch zo een hotel gevonden voor een paar nachten.
Ook AirBNB geeft je direct mogelijkheden in de stad/streek waar je naar toe wil, en in September is er zeker nog plaats (als je mag reizen).

Superchargen geeft wat mij betreft geen extra risico. Zorg gewoon voor wat mondvoorraad en koele drankjes in de auto, dan hoef je toch amper uit te stappen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Als je met 2 onderweg bent, heb je toch zo een hotel gevonden voor een paar nachten.
Ook AirBNB geeft je direct mogelijkheden in de stad/streek waar je naar toe wil, en in September is er zeker nog plaats (als je mag reizen).

Superchargen geeft wat mij betreft geen extra risico. Zorg gewoon voor wat mondvoorraad en koele drankjes in de auto, dan hoef je toch amper uit te stappen.
Ja dat is ook zo, je kan het natuurlijk vrij realtime boeken en een uur of 2 later al inchecken. We hebben sowieso inderdaad altijd genoeg drankjes en eten mee in een koelbox, dus inderdaad, superchargen is wat mij betreft ook geen risico.

Ik ga booking.com maar eens in de gaten houden de komende tijd denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
Dit komt uitgebreid aan bod in Hoe gaan reisorganisaties om met geplande reizen. Vandaar een slotje

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.