Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarenheit
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09 14:24
Nieuwe KVM beschadigt videokaart, schadevergoeding?

Een week terug heb ik bij *shop* een Delock 11421 KVM USB&HDMI switch gekocht. Het ding werkt niet naar behoren (geen beeld van één computer en lage resolutie bij de andere). Erger is dat de HDMI poort van mijn GTX 970 videokaart niet meer werkt sind aansluiting op de switchbox (natuurlijk getest met direct aansluiting op scherm met andere HDMI kabel). Geen beeld en geen geluid meer uit te krijgen; letterlijk, want ik typ dit via een DVI kabel die geen audio draagt.

Punt 1: Ik raad af dit onding te kopen!

Punt 2: Natuurlijk wil ik de switch terugsturen en geld terug, wat wel zal lukken. Maar dat ik geen HDMI meer kan gebruiken is wel een ergernis. Eigenlijk zou ik een vervangende videokaart willen op kosten *shop*, maar ik ben enigzins skeptisch dat ze meegaan in die eis. Iedereen kan wel aankomen met zo'n claim. Ik heb ook liever niet dat ze dichtklappen en helemaal niets meer van zich laten horen, want dan ik kan ik ook nog eens fluiten naar het aankoopbedrag.

Kan iemand met ervaring met iets soortgelijks (schade aan eigendom door nieuwe aankoop) mij vertellen wat ik redelijkerwijs van *shop* kan verwachten?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 03-08-2020 15:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Jarenheit schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:50:

Kan iemand met ervaring met iets soortgelijks (schade aan eigendom door nieuwe aankoop) mij vertellen wat ik redelijkerwijs van *shop* kan verwachten?
Yup, de medewerkers van *shop* :P

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 03-08-2020 15:54 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 17:48

De Nelis

en anders maar niet...

Er zal aangetoond moeten worden dat het defect aan de videokaart veroorzaakt is door de switch, wellicht wil de *shop* daarmee helpen, dus stuur ze een bericht en leg je probleem voor en vraag naar de mogelijkheden.

Nee heb je, ja kun je krijgen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:00

Punt 1: Ik raad af dit onding te kopen!
Wellicht een product review plaatsen? Da's de plek waar ik als potentiele koper zou kijken. Dit topic zou ik vermoedelijk niet zien.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-10 16:06

Sharky

Skamn Dippy!

Volgens mij bestaat er zoiets als gevolgschade, of dat hier opgaat weet ik niet.
FooLsKi schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Yup, de medewerkers van *shop* :P
Hij wil zich voorbereiden en de mogelijkheden weten. De medewerkers van de shop zijn dan niet echt geschikt voor advies.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:11
Ben wel benieuwd naar hoe het zou kunnen komen dat de gehele HDMI poort defect raakt na het aansluiten, het kan aan mij liggen, maar ik heb nog nooit zoiets ergens voorbij zien komen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het door potentiaalverschil is gekomen en dat je PC of de KVM niet geaard waren terwijl je de HDMI kabel ging aansluiten.

Bij DVI kan ik me voorstellen dat je een poort kan beschadigen als je bijv. een kabel aansluit met licht verbogen pinnetjes, helemaal omdat de poort van DVI vaak zwakjes is qua materiaal.

edit: paar kleine google opdrachten geven aan dat er toch best wat ervaringen zijn van mensen die iets slopen door HDMI te 'hot pluggen'. Zoals bijv: Spanning op HDMI kabel schadelijk?

Indien dit het geval is denk ik dat je weinig kans maakt.

[ Voor 43% gewijzigd door Junia op 03-08-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sharky schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:03:
Volgens mij bestaat er zoiets als gevolgschade, of dat hier opgaat weet ik niet.
Deze schade is bij de verkoper en bij de fabrikant te verhalen. Ik verwijs even naar deze recente post van mij:
GlowMouse schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Waarom niet? Mits voldaan is aan de eisen van causaliteit en relativiteit, kun je in beginsel vermogensschade claimen, met inachtneming van de factor eigen schuld. De schade aan de vloer valt daaronder. Je noemt het gevolgschade, maar er is geen definitie van wat dat nou precies is. Ik zou spreken van directe schade omdat schade aan de vloer voorzienbaar is bij dit defect.

Naast de verkoper kun je ook de fabrikant aanspreken voor de vloer op basis van de regeling voor gebrekkige producten.

Als een verzekering dit zonder eigen risico dekt, is dat een makkelijke en praktische oplossing, maar anders zou ik echt bij de verkoper gaan aandringen.
TS maakt zich zorgen om de bewijslast. Hoe bewijs je dat de videokaart op deze manier kapot is gegaan? Ik denk dat het voldoende is als je kunt bewijzen dát de KVM een videokaart kan beschadigen. Ik zou de winkel daarom vragen de KVM beschikbaar te houden voor onderzoek. Mocht er ooit discussie ontstaan over de vraag of de KVM een videokaart kan beschadigen, kun je het later bij een andere videokaart demonstreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56
Junia schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:04:
Ben wel benieuwd naar hoe het zou kunnen komen dat de gehele HDMI poort defect raakt na het aansluiten, het kan aan mij liggen, maar ik heb nog nooit zoiets ergens voorbij zien komen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het door potentiaalverschil is gekomen en dat je PC of de KVM niet geaard waren terwijl je de HDMI kabel ging aansluiten.

Bij DVI kan ik me voorstellen dat je een poort kan beschadigen als je bijv. een kabel aansluit met licht verbogen pinnetjes, helemaal omdat de poort van DVI vaak zwakjes is qua materiaal.

edit: paar kleine google opdrachten geven aan dat er toch best wat ervaringen zijn van mensen die iets slopen door HDMI te 'hot pluggen'. Zoals bijv: Spanning op HDMI kabel schadelijk?

Indien dit het geval is denk ik dat je weinig kans maakt.
Kan het me niet voorstellen. Ook als ik google kan ik gewoon niks vinden over videokaarten die getoast worden door een verkeerde HDMI aansluiting. Hier op 't werk hebben we honderden KVM switches en er is echt nog nóóit een GPU/Mobo getoast door een HDMI aansluiting.

Gok dat het gewoon toeval was en die 970 dood gegaan is. Hoe dan ook, je kan dat nooit bewijzen als vervolgschade. Zou dus de KVM terugsturen als DOA. Verder is er niks mis met Delock, prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:29
Junia schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:04:
Indien er potentiaalverschil is tussen de behuizing van beide PC's, lijkt me dit best aannemelijk dat het schade kan veroorzaken.

Ben benieuwd of beide PC's op een geaarde contactdoos waren aangesloten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:12
Heb zelf 2x een Delock KVM gehad en beide werkten niet fijn met HDMI aansluiting. Ik kon wel rechtstreeks nar het scherm.

Toen had ik een 2 poort van Aten. Deze had DVI aansluitingen maar ik deed dat omzetten naar HDMI. Dit ging bij de meeste computers die erop aangesloten waren goed. Maar ook enkele videokaarten niet. Nu een 4 poort KVM van Aten. Werkt ook weer met DVI (duall link) en weer bepaalde videokaarten gaan niet goed. Welke gaan niet goed? Eigenlijk vooral Nvidia. Bij Atio kaarten nooit problemen. Ik speel ook oude spelletjes (Windows 98se machine) en had ene Nvidia kaart erin zitten. Deze werkt niet stabiel met de KVM. Direct op de monitor wel. Ik vermoed dat het iets is met de communicatie tussen beeldscherm en videokaart. Deed er een Ati kaart in en het ging vlekkeloos. Heb ook paar niet echt 3D videokaarten getest (Diamond, Matrox) en die gingen ook vlekkeloos.
Pagina: 1