Spanning op HDMI kabel schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 13:55
Nou had ik een hele mooie GTX 770 van MSI, maar deze zei; doe het zelf maar met verbeeldingsvermogen.
Afbeeldingslocatie: http://www.ag-it.nl/IMG-20160706-WA0003.jpg

Dan maar even scherm onboard op MSI Z87-G41 PC Mate aansluiten.
Leuk - dag erna wil pc moeilijk opstarten, vraagt om boot medium, random reboot ook in bios, windows crashes etc etc. Dus, 3 van de 4 geheugen reepjes eruit (Crucial Ballistix Sport), pc werkt prima, ook met stresstest. Alle reepjes in het 1e slot van het 1e set gehad; no problemo, zelfs met de tests. Maar zodra ik de 2e slot van het eerste paar in gebruik neem, wil mijn pc wel aan, maar dat is dan ook het enige. Geen boot/bios scherm of USB power. Ok, mobo is gaar. :'( Gelukkig heb ik daar nog wel garantie op.
Er ligt een i5 4670k op, met de NZXT Kraken X61 die de hele kast grondig ventileert. En de 3 jaar oude Cooler Master Silent Pro M600 PSU.

Natuurlijk kunnen zulke onderdelen niet zomaar kapot gaan en er zijn 2 vermoedelijke daders;
- Een hdmi kabel naar mijn pc, waarvan ik vind dat er uitzonderlijk veel spanning op staat, in vergelijking met de BR-speler of andere bakjes. Deze kabel loopt van de tv naar mijn pc, en als ik deze aanraak voel ik een constante tinteling tot ik geen gevoel meer heb in die vingers. Helaas heb ik geen multimeter.
- Of de extreme ventilatie in mijn behuizing waardoor de onderdelen ongelijkmatig opwarmen en afkoelen.

Als de bende over een paar weken weer compleet is, wil ik natuurlijk geen herhaling, wat denken jullie? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Vermoedelijke dader nummer 0: je voeding! En test even een andere HDMI kabel, eventueel van de action (dikke prima) voor 3 euro's of minder.

[ Voor 54% gewijzigd door ToFast op 07-07-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Slechte aarding in huis ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ongetwijfeld is alles aangesloten met correcte bekabeling op geaarde outlets waarbij daadwerkelijk ook alle outlets een volledige aarde-draad hebben?

IceTeaGX was me voor

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 07-07-2016 17:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:50
Grimfilth schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:43:
- Een hdmi kabel naar mijn pc, waarvan ik vind dat er uitzonderlijk veel spanning op staat, in vergelijking met de BR-speler of andere bakjes. Deze kabel loopt van de tv naar mijn pc, en als ik deze aanraak voel ik een constante tinteling tot ik geen gevoel meer heb in die vingers. Helaas heb ik geen multimeter.
Geaarde TV en ongeaarde PC toevallig? Controleer even of je overal geaarde stekkerblokken gebruikt waar mogelijk of zorg eventueel dat de PC en TV op hetzelfde geaarde stekkerblok zit. Dan ben je die spannings verschillen namelijk kwijt.

Dat er een voelbare spanning op de HDMI kabel staat is als de PC ongeaard is overgens vrij normaal. Deze staat over de hele buitenkant van je kast namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
MAX3400 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:50:
Ongetwijfeld is alles aangesloten met correcte bekabeling op geaarde outlets waarbij daadwerkelijk ook alle outlets een volledige aarde-draad hebben?

IceTeaGX was me voor
Dit is een oud huis. Er is in het verleden en met de bouw geknoeid met het elektra; leidingen die nergens op uit komen en niet alle aansluitingen zijn doorgetrokken of hebben aarde. De wandcontactdozen lijken wel geaard, maar ik durf niet te zeggen of dat wel werkt. (die draden komen niet uit in de meterkast in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet eruit als een kapotte graphics kaart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-01 12:31
Grimfilth schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:57:
[...]

Dit is een oud huis. Er is in het verleden en met de bouw geknoeid met het elektra; leidingen die nergens op uit komen en niet alle aansluitingen zijn doorgetrokken of hebben aarde. De wandcontactdozen lijken wel geaard, maar ik durf niet te zeggen of dat wel werkt. (die draden komen niet uit in de meterkast in ieder geval)
Ik gebruik voor al mn apparatuur zo'n speciale stekker doos.
Of werkt dat in jou geval niet ?
Denk dat het niet aan je Hdmi kabel ligt namelijk

[ Voor 4% gewijzigd door xandoortje op 07-07-2016 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
xandoortje schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:59:
[...]

Ik gebruik voor al mn apparatuur zo'n speciale stekker doos.
Of werkt dat in jou geval niet ?
Wat voor speciale stekkerdoos? Ik heb ook aarde op de stekkerdozen, en die zitten ook in geaarde wandcontactdozen, maar dan is het hopen dat dat draadje ook echt naar de grond loop, of zijn werk wel doet...
Ik zie vonkjes overlopen tegen mijn kast bij het zoeken naar het gaatje :/

[ Voor 8% gewijzigd door Grimfilth op 07-07-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Grimfilth schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:00:
[...]

Wat voor speciale stekkerdoos? Ik heb ook aarde op de stekkerdozen, en die zitten ook in geaarde wandcontactdozen, maar dan is het hopen dat dat draadje ook echt naar de grond loop, of zijn werk wel doet...
Ik zie vonkjes overlopen tegen mijn kast bij het zoeken naar het gaatje :/
Dit soort stekkerdozen

http://www.allekabels.nl/...syF2Gb3Gt0715XRoCZbnw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
Wat is daar speciaal aan? :/ Wat zou het extra moeten doen anders dan een 3 euro stekkerdoos van de lokale zweedse meubel producent?

Aan de TS: als je niet weet of alles geaard is is het mogelijk eens tijd om een electricien er een keer naar te laten kijken. Zeker als je het zelf al geknoei noemt kan het prima wel eens gevaarlijke situaties opleveren.

De TV en PC zitten dus beide in een geaard stopcontact. Zitten ze ook in hetzelfde stopcontact/stekkerblok of dat niet?
Grote kans dat je PC dan niet (goed) geaard is en dat veroorzaakt het gevonk wat je ziet. Dit zou verder niet schadelijk moeten zijn maar het zou natuurlijk een aandeel gehad kunnen hebben bij de schade aan je video kaart...

[ Voor 38% gewijzigd door Sleepkever op 07-07-2016 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Wat ik altijd begrepen heb helpt dit tegen bliksem en piek stroom om je apparatuur te beschermen

Maar als de TS zegt dat ie de vonken ziet gaan denk ik dat een stekkerdoos ook niet gaat helpen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
Sleepkever schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:07:
[...]
De TV en PC zitten dus beide in een geaard stopcontact. Zitten ze ook in hetzelfde stopcontact/stekkerblok of dat niet?
Grote kans dat je PC dan niet (goed) geaard is en dat veroorzaakt het gevonk wat je ziet. Dit zou verder niet schadelijk moeten zijn maar het zou natuurlijk een aandeel gehad kunnen hebben bij de schade aan je video kaart...
Ik zal er eens iemand naar laten kijken. Mijn videokaart is de helft van de tijd wel overgeclocked geweest, wat natuurlijk nooit goed is, maar zelfs dan had hij het volgens de verpakking nog 22 jaren moeten doen onder de minst gunstige omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
xandoortje schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:15:
Wat ik altijd begrepen heb helpt dit tegen bliksem en piek stroom om je apparatuur te beschermen

Maar als de TS zegt dat ie de vonken ziet gaan denk ik dat een stekkerdoos ook niet gaat helpen 😅
Nja de stekkerdoos die jij net linkt heeft ook verder helemaal niets erin zitten hoor. Het is gewoon een stekkerdoos met een schakelaartje en daar zit verder niets meer of minder in dan andere goedkopere stekkerdozen. Al zal hij misschien wel een stukje steviger zijn door het gebruik van aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
Als quickfix heb ik een elektriciteitsdraad aan een radiatorbeugel geknoopt en deze op 1 van de aarde pennen in het contactdoos geknoopt. En ik zag kleine vonkjes overspringen. Fat chance dat mijn meuk niet geaard was dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Sleepkever schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:27:
[...]

Nja de stekkerdoos die jij net linkt heeft ook verder helemaal niets erin zitten hoor. Het is gewoon een stekkerdoos met een schakelaartje en daar zit verder niets meer of minder in dan andere goedkopere stekkerdozen. Al zal hij misschien wel een stukje steviger zijn door het gebruik van aluminium.
Nee er zit wel een overspannings beveiliging op.
Die hebben de gewone stekkerdozen niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
xandoortje schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:26:
[...]

Mijn cheap-ass stekkerdoos van de action heeft ook overspannings beveiliging, en dat is nou niet echt een speciaal ding te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandoortje
Action heeft sowieso wel goed spul 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Grimfilth schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:43:
Deze kabel loopt van de tv naar mijn pc, en als ik deze aanraak voel ik een constante tinteling tot ik geen gevoel meer heb in die vingers.
Dat kan alleen maar een probleem met de aarding zijn en ja dat is gevaarlijk en de kans is groot dat je daarmee de videokaart hebt gesloopt. Dit valt vanzelfsprekend niet onder garantie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grimfilth schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:36:
Als quickfix heb ik een elektriciteitsdraad aan een radiatorbeugel geknoopt en deze op 1 van de aarde pennen in het contactdoos geknoopt. En ik zag kleine vonkjes overspringen. Fat chance dat mijn meuk niet geaard was dus.
Waardoor je nu je waterleiding onder stroom hebt staan.... lijkt me echt geen handig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:47:
[...]

Dat kan alleen maar een probleem met de aarding zijn en ja dat is gevaarlijk en de kans is groot dat je daarmee de videokaart hebt gesloopt. Dit valt vanzelfsprekend niet onder garantie.
Nope. Doe het zelf geprutst valt niet onder garantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
xandoortje schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:26:
[...]

Nja zelfs op de website van de fabrikant zelf staat dit niet benoemd terwijl dat toch best wel een marketing ding is. Nog even los van of het nut heeft in Nederland.

Dat het duur is hoeft vaak helaas niet te betekenen dat het beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:16

D4NG3R

kiwi

:)

xandoortje schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:41:
Action heeft sowieso wel goed spul 👍
HDMI kabel is HDMI kabel, ook de cheap-ass kabeltjes van de Action moeten voldoen aan de standaard. Dat de kabel verder van wat mindere kwaliteit is doet er niet toe.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

xandoortje schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:15:
Tegen bliksem niet, daarvoor zijn die dingen veel te traag. Als er een blikseminslag is dan slaat die beveiliging pas veel te laat door en is je apparatuur al gefrituurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een MOV wat je vaak in die dingen zal vinden is wel geschikt voor indirecte bliksem inslag. Tegen directe bliksem inslag helpt niks, niet omdat het te traag werkt maar omdat het om zulke extreme stromen gaat dat niks dit overleeft. Zelfs al heb je de schakelaar van de stekkerdoos en/of voeding op off staan maakt dat geen verschil, slaat gewoon sowieso wel over.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grimfilth schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:36:
Eh, je meuk was overduidelijk niet geaard dus :o

Nu, de spanning die je voelt over die kabel houdt in dat je PC zich via die kabel probeert te aarden. Dat betekent dat sowieso de HDMI-poort een opdonder krijgt als er een potentiaalverschil is tussen GND (de mantel die aan beide kanten geaard zou moeten zijn) aan de twee kanten. Dat is schadelijk ja, ik ben over de jaren twee HDMI-poorten daaraan kwijt geraakt :X

Wat je moet doen is zorgen dat beide kanten van de HDMI-kabel om te beginnen zelfde potentiaal hebben en liefst ook fatsoenlijk geaard zijn. Je radiator is geaard, maar is geen aardingspunt, doe dat dus alvast niet. Dat is levensgevaarlijk omdat je bij kortsluiting in een van je apparaten 230V op de behuizing zou kunnen krijgen. In dat geval zou je met je huidige "quickfix" ook je hele CV-systeem onder netspanning zetten...

1) zorg ervoor dat PC en monitor in zelfde stekkerblok zitten.
2) zorg ervoor dat dat stekkerblok (evt via verlengsnoer) geaard is.

Maar als je stopcontacten hebt met randaarde waar de aarding niet van werkt zit je eigenlijk in een gevaarlijke situatie te werken - en een stuk erger dan als het ongeaarde stekkerdozen geweest waren. Ipv met verlengsnoeren te prutsen zou je gewoon een electricien de boel onder handen moeten laten nemen. Kost wat, maar dan is het gelijk goed op orde. En het is onwaarschijnlijk dat het meer zou kosten dan een high-end GPU (die je nu al hoogstwaarschijnlijk hieraan kwijt bent :/ )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
Bedankt voor alle reacties, de fabrikant wil de kaart innemen om te onderzoeken wat er mis mee is. Ook zal ik een installateur inschakelen om het een en ander te controleren en aan te leggen. Heb nu mooi tijd over aangezien mijn mobo en gpu defect zijn. En aarde naar de radiatoren is een veilig alternatief, aangezien mijn leidingen van koper zijn en in verbinding staan met het waterleidingnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 14:22

DizzyWeb

Ondertiteld

Hoezo is het veilig om al ja radiatoren en waterleiding potentieel onder netspanning te zetten? Lijkt mij doodeng eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19
-The_Mask- schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:47:
[...]

Maar altijd proberen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
MAX3400 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:50:

IceTeaGX was me voor
De bulk van de mensen heeft geen toegang tot geaarde stopcontacten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DizzyWeb schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:35:
Hoezo is het veilig om al ja radiatoren en waterleiding potentieel onder netspanning te zetten? Lijkt mij doodeng eigenlijk...
Dat is het ook, zeker omdat water ook stroom kan geleiden. Dat het vroeger werd gedaan wil niet zeggen dat het een goed idee is.
eL_Jay schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:43:
[...]

De bulk van de mensen heeft geen toegang tot geaarde stopcontacten ;)
Dan nog moet je imho gewoon zorgen dat je stroomnet in je huis gewoon fatsoenlijk is, als je er blijkbaar dit soort rare problemen door krijgt. Ik snap dat het makkelijk praten is, maar als je dit soort rare dingen tegenkomt, dan moet je imho niet gaan proberen allerlei rare oplossingen te bedenken die potentieel gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:33
Radiator als aarde gebruiken is absoluut onveilig, daarnaast klapt je aardlek schakelaar er regelmatiger uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimfilth
TERW_DAN schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:56:
[...]

Dat is het ook, zeker omdat water ook stroom kan geleiden. Dat het vroeger werd gedaan wil niet zeggen dat het een goed idee is.

[...]

Dan nog moet je imho gewoon zorgen dat je stroomnet in je huis gewoon fatsoenlijk is, als je er blijkbaar dit soort rare problemen door krijgt. Ik snap dat het makkelijk praten is, maar als je dit soort rare dingen tegenkomt, dan moet je imho niet gaan proberen allerlei rare oplossingen te bedenken die potentieel gevaarlijk zijn.
Zolang de koperen leiding de stroom beter geleiden naar aarde dan je lichaam, valt het wel mee. Ik heb ook nog nooit een grote stroomstoring oid in huis gehad, de spanning die ik over zag slaan was minimaal en dit zou naruurlijk ook van de radiatoren kunnen komen, en aarde op het wel-werkende aarde van het stroomnet kunnen ontladen. Het is niet zoals het hoort, maar voor probleemoplossing zonder professionele hulp of apperatuur is het eventjes ideaal.

Helaas kom je ditsoort mankementen in huis pas tegen nadat er dingen stuk gaan, omdat de meeste mensen zoals ik er van uit gaan dat de aarde altijd wel werkt. En dit soort aannames zijn net zo gevaarlijk als gepruts imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 15:36
Grimfilth schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:25:
[...]

Zolang de koperen leiding de stroom beter geleiden naar aarde dan je lichaam, valt het wel mee. Ik heb ook nog nooit een grote stroomstoring oid in huis gehad, de spanning die ik over zag slaan was minimaal en dit zou naruurlijk ook van de radiatoren kunnen komen, en aarde op het wel-werkende aarde van het stroomnet kunnen ontladen. Het is niet zoals het hoort, maar voor probleemoplossing zonder professionele hulp of apperatuur is het eventjes ideaal.

Helaas kom je dit soort mankementen in huis pas tegen nadat er dingen stuk gaan, omdat de meeste mensen zoals ik er van uit gaan dat de aarde altijd wel werkt. En dit soort aannames zijn net zo gevaarlijk als gepruts imo..
Aarde aan de verwarming hangen, over gepruts gesproken! :'(

Probeer alsjeblieft niet de randaarde te verkrijgen door hem aan de centrale verwarming te hangen, je kan ernstige problemen krijgen..
Dit komt doordat de radiatoren niet afzonderlijk de grond in gaan maar door de CV-ketel heen lopen. De CV-ketel is geaard, maar omdat die een behoorlijke afstand (aan leidingen) verwijderd is van de apparatuur krijg je een enorm potentiaal verschil en is je aarde 'beneden' allang niet meer gelijk aan de aarde 'boven' bij de CV-ketel.
Er is één goede oplossing voor aarde 'beneden' en dat is een aardeleiding trekken vanaf de meterkast.

Ik heb vroeger als elektricien heel wat optaters gehad in oude huizen met het aansluiten van nieuw geslagen aardes en juist dit potientaal verschil...

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 14:43
base_ schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:59:
Radiator als aarde gebruiken is absoluut onveilig, daarnaast klapt je aardlek schakelaar er regelmatiger uit...
naar mijn weten heeft aardlekschakelaar niks met aarde te maken.
hij meet nl: de stroom over de nul. fase spanning voerend nul niet bij meer als 30ma over de nul
schakelt hij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik snap helemaal niets van die zin maargoed:

Als je een enkele fase hebt gaat alle stroom terug door de nul, bij meer fasen is de stroom door de nul gelijk aan het stroomverschil tussen de fasen.

Aardlekschakelaars zijn zeer simpel: ze tellen alle stroom door de fases en de nul op, als er een verschil is > 30mA dan schakelt hij af.

Als er teveel stroom weglekt (via bijvoorbeeld de radiator) dan schakelt de aardlek dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 14:43
@ base Je hebt in dat punt gelijk, maar zit de radiator op de NUL of op aarde ?
aarde is gescheiden van de nul , bij trafo zit i pas aan aarde (sterpunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Da's net het probleem, je mag nergens vanuit gaan wat dat betreft, als je pech hebt en er zitten kunststof leidingen in het CV circuit dan heb je kans dat de radiator langzaam oplost ;) een radiator is gewoon geen goede aarde.
Pagina: 1