Verslaafd aan computers bouwen, jij ook?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KontKorst
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-08 06:57
Ik vroeg me af of iemand hier ook last van heeft?

Zo 'savonds laat verveel jij je de pletter en dan krijg je het. Het begint met een beetje jeuk, maar wordt alsmaar erger en erger. Uiteindelijk overspoelt het je als een losse fitting in je waterkoelingsloop: je wilt weer gaan bouwen.

Ondertussen heb je al 3 werkende systemen en weet je godallemachtig niet wat je dat 4e systeem voor moet gebruiken of waar je hem ook maar moet neer zetten, maar bouwen zal je! Je mag dan wel niet meer zo vaak gamen, maar je hebt tenslotte een geheugen kitje liggen en dat is schande dat je dat niet gebruikt. Wellicht bouw je 'm af om te verkopen? Ach, wie houd je nou voor de gek, nikste verkopen! Je zet hem wel in de keuken of zo. Of in de gastenkamer. Nee, de eetkamer!

Met pijn in mijn hart en als eerste stap in het 12 stappen programma moet ik het maar toegeven: Ik ben verslaafd.

[ Voor 5% gewijzigd door KontKorst op 03-08-2020 02:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 13:10
Ik merk vooral dat ik, in mijn hobby dan weliswaar (dat is geen PC's bouwen, maar wel met fijne elektronica en mechanica pielen), van alles wil doen, maar aan het einde van de dag eigenlijk geen zin heb om te starten en ook geen fut daarvoor heb. Geen zin om alles tevoorschijn te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

in overleg weer open

[ Voor 79% gewijzigd door Microkid op 28-08-2020 09:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• KontKorst
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-08 06:57
Bedankt.

Ik geef graag nog even een bump ivm dat de draad gelokt was.

[ Voor 9% gewijzigd door KontKorst op 10-09-2020 06:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ach, het geld is vanzelf een keer op en op dat moment moet je keiharde keuzes maken...

In plaats van je talent alleen voor jezelf te gebruiken zou ik je omgeving laten weten dat je systemen in elkaar zet, kun je er nog een centje aan overhouden ook. Kun je daar weer de hobby voor jezelf van betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 16:19
Pizza_Boom schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 02:39:
Ik merk vooral dat ik, in mijn hobby dan weliswaar (dat is geen PC's bouwen, maar wel met fijne elektronica en mechanica pielen), van alles wil doen, maar aan het einde van de dag eigenlijk geen zin heb om te starten en ook geen fut daarvoor heb. Geen zin om alles tevoorschijn te trekken.
Erg herkenbaar. Ik heb altijd de grootste plannen en uiteindelijk komt er niks van terecht.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik zou niet zeggen dat ik verslaafd ben, maar ik herken de impulsen wel, ik heb een GT1030 LP, 8gb ddr3 PSU en een i3 liggen, en het kriebelt wel heel erg om daar een mitx bordje voor te zoeken, want het is ook zonde om het spul te laten liggen, maar geen idee wat ik er mee zou moeten :P Ik heb ondertussen ook een 8bitdo BT controller, dus een HTPCtje is wel een idee, maar ook daar heb ik nou niet echt het idee dat ik er wat mee zou doen. Vriendin en kids zijn ook ruim voorzien, dus ja...

Nou heb ik het "geluk" dat ik erg slecht ben ik geld uitgeven aan mijn eigen hobbies, dus de financiele schade blijft beperkt, anders had ik ook een stuk of drie machines idle gehad, en nog een berg spares van upgrades.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 10:39
ik heb het vooral als ik weer eens help met samenstellen/bouwen bij vrienden, dan ben ik weer bezig met uitzoeken en kom ik allemaal leuk spul tegen waardoor ik ook weer een nieuwe pc wil gaan samenstellen.
Mijn huidige pc is nu ruim 3 jaar oud dus volgend jaar maar weer eens kijken of mijzelf kan tegenhouden of dat ik dan toch weer toe hap en een nieuwe pc samenstel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik merk juist met een gezin dat het me steeds meer tegen staat, om er mee bezig te zijn.

Ik heb ondertussen steeds minder zin om "een aantal laptops, 1 computer (met meerdere users), 2 telefoons (waarvan 1 van mijn vrouw en binnenkort een 3e voor mijn zoon), een tablet en een aantal spelcomputers" gebackupped, online, ingelogd (Netflix b.v.) en up to date te houden...

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:59

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Dit jaar al 7 nieuwe systemen gebouwd. Waarvan 2 met water koeling. 1 daarvan was voor mijzelf. Ik vind het ook ontzettend rustgevend om te doen. Megekko zal wel blij zijn met mij.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 20:38
Ik heb het vooral met onnodige upgrades. Constant onderdelen verkopen (met verlies) en dan een iets betere variant kopen (bijjv 6 naar 8 core, terwijjl ik voldoende heb aan 6) en zo maar bezig blijjven. Kaart eruit halen, verkopen, nieuwe GPU kopen, weer wat benchmarks runnen, kijken hoe dicht ik bij die 144hz ultra kan komen (wel 1080). En vervolgens niet weten wat ik nou moet spelen en mijn ps4 aangooien en een potje voetbal spelen.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Ik vind het ook erg leuk. Besteed veel tijd aan goed op de hoogte zijn (al zou je dat eerder Youtube/Tweakers verslaafd kunnen noemen :P) maar bouw zelden tot nooit wat dus mijn geïnvesteerde tijd is nogal, tsja, nutteloos? Ik vind het in ieder geval leuk, dus in dat opzicht is het nuttig besteede tijd. Als ik het dan weer eens, voor mijzelf of iemand anders, mag doen, is dat wel een feestje.

Kun je niet je diensten gratis (of tegen vervoerskosten oid) aan (startende) tweakers aanbieden? Ik lees regelmatig een topic over iemand die het leuk zou vinden om het zelf in elkaar te zetten, maar het niet aandurft om zelf te doen.

Over je verslaving: als je er hinder van ondervind, en dat kan financieel, emotioneel of op welke manier dan ook, ga dan hulp zoeken. Misschien vind je dat eng, oncomfortabel, schaamtevol of wat dan ook, maar zie het gewoon als mensen die je tips kunnen geven waardoor je echt een stuk lekkerder in je vel gaat zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door EMP op 10-09-2020 14:51 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 00:16
Als je bouwen leuk vind, dan is het niet tijd om eens te gaan kijken naar een mooie domotica setup met opensource voice controle, ifttt enz? me dunkt dat je daar vele uren in kwijt kunt, het hou mij in ieder geval mooi bezig.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31

vectormatic

Warlock of the doorlock

sjaak34 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:32:
Ik merk juist met een gezin dat het me steeds meer tegen staat, om er mee bezig te zijn.

Ik heb ondertussen steeds minder zin om "een aantal laptops, 1 computer (met meerdere users), 2 telefoons (waarvan 1 van mijn vrouw en binnenkort een 3e voor mijn zoon), een tablet en een aantal spelcomputers" gebackupped, online, ingelogd (Netflix b.v.) en up to date te houden...
Dat is toch niet allemaal jouw probleem lijkt me? netflix pwd op een sticky op de koelkast, telefoonupdates kan iedereen zelf etc..

Voor het hele huis IT support spelen lijkt mij ook niet tof, gelukkig gebruikt mijn vriendin 99% van de tijd haar werk laptop, en zijn de kids zo jong dat er daar nog maar 1 laptop in t spel is

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
vectormatic schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:58:
[...]
Dat is toch niet allemaal jouw probleem lijkt me? ...
Oh, zeker wel. Als het mis gaat, mag je het èn oplossen, èn moet je aanhoren dat het jouw schuld was, want je wilde niet helpen :+

Voor je eigen gezin is hooguit irritant, maar ook jouw stukje bijdrage. Mijn vrouw is weer goed in andere dingen. En ik heb inmiddels geaccepteerd dat haar tech-begrip beperkt blijft.

Hier de gezinscomputer op de NAS aangesloten, met automatische dagelijkse incremental backups naar elders. Is even werk, maar reduceert de schade door onkundig gebruik enorm. En automatische backups zijn sowieso een slim plan.

Edit: overigen s begrijpen m'n kinderen hun eigen laptop/tabels/phones inmiddels ook zelfstandig prima, èn vinden het nog leuk om aan moeders uit te leggen hoe je iets voor elkaar moetkrijgen. Nu nog wel :D

[ Voor 12% gewijzigd door Zwartoog op 10-09-2020 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Herkenbaar. Vroeger ook de ene na de andere PC gebouwd, en eigenlijk is het nooit genoeg. De vorige PC was een overkill projectje die uiteindelijk toch nog 9 jaar gedraaid heeft met alleen een VGA kaart en SSD upgrade. Vorige maand toch maar eens een upgrade gedaan, maar sommige gedateerde componenten in het systeem stonden me tegen, dus de kast staat nu kaal op de keukentafel, met alleen nog een 240 radiator.

Het gaat een complete renovatie worden, en ik ga wéér meer geld uitgeven dan geplanned. :+ Heb als casual gamer echt niet een dergelijk systeem nodig, maar staat wel op de planning. :P

Magoed, kan hier ook nooit normaal, met mn paintball hobby heb ik ook veels te veel speelgoed 8)7

Mn 3D printer blogje..

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:08
Het is zeker herkenbaar. Ik heb nog mijn antieke amd phenom II 1090t systeem liggen, en die mist enkel nog een voeding, opslag en een simpele videokaart. Ik heb er geen zak meer aan, maar toch, het jeukt ook wel ergens.
Daarnaast ook de verplichte stapel oude laptops, en de "voor elk potje een deksel" systemen omdat elk doel zo genaamd een eigen systeem nodig zou hebben. Nog pas geleden mijn oude fat PS2 ge-softmod met een sata HDD en aliexpress adapter, die weer onder de tv staat maar nauwelijks aan is geweest nog. Ik denk dat het ook een stukje voorliefde voor de techniek is. Als je het toch hebt liggen, dan het liefst werkend en klaar voor gebruik. Het idee om het maar in de container te mikken in de milieustraat is welhaast ziekmakend :F .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 14:17

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:33
Ik deed vroeger veel vaker een nieuwe computer om de drie jaar. Inmiddels heb ik mijn Skylake 6700K 5 jaar lang. Ik ken dit gevoel van vroeger en dit had ik altijd, maar nu is dat veel minder. Ik wil graag weer updaten naar Ryzen 4000 generatie en ik neem dan waarschijnlijk Moederbord, processor en geheugen. Maar ik zou nog ern paar generatie kunnen afwachten. Ik heb vroeger tot heden €15.000+ sinds 1999 (Mijn neef heeft alle bonnen opgeteld van alle jaren) aan hardware uitgegeven en het was mijn hobby. Maar nu wil ik ook wel maar de kriebels zijn wat minder want ik denk aan later.

Begrijp me niet verkeerd ik hou erg veel van Hardware en blijft mijn grote hobby

[ Voor 16% gewijzigd door Van der Berg op 10-09-2020 21:15 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:29

The Chosen One

Zie signature!

Hah, je mag mijn systeem einde van het jaar helpen bouwen. ;)

Maar op in te haken op bovenstaande game suggestie, bovenstaande is ofc de computer bouw game maar misschien is een technische/bouw game iets om je bezig te houden tussen het bouwen door of af te leiden?

Genoeg opties met de bekende Factorio, Satisfactory, Kerbel Space Program als 1e keuzes.
Of bouw een computer/calculator in Minecraft, dat is nog best technisch.
Of help mensen met technisch/bouw advies op pc/pcbuild reddit e.d.
Of met Ras-pies iets bouwen/opzetten.
Of... nog iets. ;p

[ Voor 12% gewijzigd door The Chosen One op 10-09-2020 21:26 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19

HugoBoss1985

Xenotech

Eens per maand een pc (om)bouwen om lekker mee te experimenteren.

Win98SE, WinXP, Windows7 en meerdere Windows 10 systemen.
Allemaal met een unieke taak, unieke functie en uniek doel.

Retro gamen, met 3dfx Glide, EAX, Steam Controller, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik vind moderne hardware niet zo heel interessant. Het past, het werkt, binnen 5 minuten heb je een werkend systeem en het werkt altijd direct. Ik heb vorige week mijn nieuwe pc in elkaar gezet met echt leuke specs: i9 10900K, 64GB RAM, rappe SSD... Maar uiteindelijk draait het gewoon Windows 10 en daarmee klaar. Het uitzoekwerk was wel leuk, en de anticipatie nog leuker, maar uiteindelijk is dat geen uitdaging.

Gelukkig heb ik ook een hele zolder met oud spul. Ik kan een hele dag besteden met het bouwen van een periodiek correct 286 systeem. Vervolgens lekker MS-DOS op de mechanische harde schijf van 44 megabyte installeren en heerlijk floppen wisselen. Lekker ontspannend, en je moet nog nadenken bij de keuzes die je maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door mentalmadnizz op 10-09-2020 21:30 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

jgj82

Ja, maar = nee

oOo _O-

jgj82 speelt dit ook als "the urge" weer bovenkomt. Wordt wel minder frequent naar mate de leeftijd vordert... een technische studie helpt ook...

[ Voor 27% gewijzigd door jgj82 op 11-09-2020 00:21 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
vectormatic schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:58:
[...]

Dat is toch niet allemaal jouw probleem lijkt me? netflix pwd op een sticky op de koelkast, telefoonupdates kan iedereen zelf etc..

Voor het hele huis IT support spelen lijkt mij ook niet tof, gelukkig gebruikt mijn vriendin 99% van de tijd haar werk laptop, en zijn de kids zo jong dat er daar nog maar 1 laptop in t spel is
Als tech-persoon / huisvader ben je meestal wél diegene die dat moet bijhouden.
Ook niet alle telefoonupdates gaan vanzelf / in één keer goed.

En dan maar niet t e spreken over je omgeving, die er bij komt kijken.
Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Maar zelfs inhouse, de kinderen worden groter, en presteren om een pc/laptop toch wel om zeep te helpen ( al dan niet softwarematig )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:10

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb die "drang" soms ook. Tijdje terug (juni) nog een Ryzen 3 3200G mini-ITX systeempje in elkaar geknutseld met de gedachte dat ik daar wel iets mee ging doen. Niet dus... en dus verkocht (V&A aangeboden: Ryzen 3 3200G mini-PC (Asrock DeskMini A300, 16GB RAM, 250GB ...)

Ik moet me echt beheersen want het kost me gewoon geld en dat is nooit goed. :P

Halverwege mei heb ik in ieder geval lekker kunnen knutselen aan mijn huidige desktop PC. Wildfire in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 124"

mentalmadnizz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:29:

[..]

Gelukkig heb ik ook een hele zolder met oud spul. Ik kan een hele dag besteden met het bouwen van een periodiek correct 286 systeem. Vervolgens lekker MS-DOS op de mechanische harde schijf van 44 megabyte installeren en heerlijk floppen wisselen. Lekker ontspannend, en je moet nog nadenken bij de keuzes die je maakt.
QEMM386 voor beter geheugenbeheer. Zoveel mogelijk van de 640 kilobyte vrij proberen te houden. Of MemMaker van MS-DOS zelf.

Was altijd een heel gedoe om net die paar laatste bytes eruit te weten persen. :)

Mits je wel moderner dan een 286 had natuurlijk. De naam QEMM386 zegt het al namelijk. :+

[ Voor 47% gewijzigd door Wildfire op 13-09-2020 11:57 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1