Deel 3 van mijn Kampeerspullenrecensie! Vandaag aandacht voor de branders en een beetje, de pannen.
Gas
Via dit topic hoorde ik het eerst over de mini-gasbranders, zoals de originele Pocket Rocket v2 van MSR. Dat leek mij wel wat, maar als echte Hollander ging ik toch kijken of dat niet wat goedkoper kon en zo kwam ik op Amazon op deze brander:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s01?ie=UTF8&psc=1;
Volgens de beschrijving een 'Odoland 3500W winddicht kampeergasfornuis Draagbaar inklapbaar'. Bij dat 'gasfornuis' en dat 'winddicht' had ik dan wel mijn bedenkingen, maar 'draagbaar, inklapbaar en 3500W', dat zag ik wel zitten. Met 3500 Watt zou je een liter water binnen 4 minuten aan de kook moeten kunnen brengen, net zoals vroeger op de benzinebrander! Dat viel nogal tegen, bij mij duurde het eerder 7 a 9 minuten en dat was dan zelfs nog wat minder dan 1 liter. Maar goed, ik heb geen haast op vakantie. Wat ik vooral aantrekkelijk vond aan deze brander was dat je de brander niet op de gasfles vast hoeft te schroeven, maar dat 'ie op zichzelf op de grond staat. Dan staat je pannetje ook niet zo hoog en is de hele opstelling vaak een stuk stabieler, net als op de MSR Whisperlite benzinebrander die ik vroeger gebruikte. Zo ziet dat er dan uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DjbHaXnHFkqDZPtvHRYb27V3.jpg?f=user_large)
Wat me tegen viel was dat de vlam niet mooi blauw wilde branden, hij bleef sputteren en geel branden. Mijn reismaat suggereerde dat er dan wellicht vloeibaar butaan naar die branderkop stroomde en hij stelde voor om de gasfles eens verticaal te zetten. Dat kan nét met het korte stukje gasslang tussen brander en fles en dan zou er alleen nog maar gas naar de brander kunnen stromen. En dat was inderdaad de oplossing; toen ik dat deed brandde hij wél mooi blauw en zonder sputteren. Ik heb niet meer gemeten of 'ie in die stand veel sneller was geworden; moet ik tzt. maar eens doen. En zo ziet het er dan uit met de fles rechtop en met het belangrijke windscherm:
NB: op deze foto zie je ook het RVS braadpannetje wat ik speciaal bij Decathlon had besteld:
https://www.decathlon.nl/...-bodem-0-9-l/_/R-p-331524. Ik heb namelijk een hekel aan het bakken in de deksel van zo'n aluminium pannensetje, omdat daarin (bij mij) altijd alles aanbrandt. Deze RVS pan is geweldig; er zit een dikke bodem in dus als het al aanbakt dan krijg je het ook weer los en dat draagt alleen maar bij aan de smaak van je eten. Als een aluminium pannetje aanbrandt dan is het vaak meteen zwart en dat wil je dan ook niet meer in je eten hebben.
Voordelen van deze gasbrander:- mooi klein op te vouwen
- goed regelbaar
- stabiel want dicht bij de grond
- brander en gasfles apart op te bergen in je tassen
Alcohol
Mijn reismaat kookte op een spiritus-, eigenlijk alcoholbranderset van Trangia en was daar heel tevreden over:
Dat leek mij ook wel wat en dus ging ik op zoek naar een alcoholbrander; als backup maar ook uit nieuwsgierigheid. Op Amazon vond ik al snel deze brander
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s01?ie=UTF8&psc=1; een schaamteloze imitatie van de Trangia brander:
Dat goudkleurige metaal (waar je pan op rust) was te groot dus ik heb er dit 'kruis' bijgekocht wat je op de brander kunt zetten
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1:
Brander en kruis passen allebei mooi in het fluitketeltje van mijn pannenset:
en in gebruik ziet dat er dan zo uit:
Wat je ziet is dat ook bij deze brander een windscherm heel belangrijk is én je ziet dat de vlam nogal geel brandt. Dat laatste komt omdat ik bij de Praxis Xaralyn bio-ethanol had gekocht en die blijkt speciaal te worden gemaakt voor gebruik in decoratieve bio-branders; ze hebben iets toegevoegd waardoor je de vlam goed kunt zien anders zit je, net zoals bij een fondue-stel, naar zo'n doorzichtig blauw vlammetje te kijken. Door deze mooie vlam wordt je pannetje wel een beetje zwart, maar ik vond dat geen drama; dat heb je er ook zo weer af.
Over het koken op alcohol ben ik positief; het werkt. Het lijkt in het begin nogal lang te duren voordat je pannetje warm is, maar na een tijd merk je daar weinig meer van en sta je lekker te roeren in een pruttelende pan pastasaus oid.
voordelen- erg compact
- decoratief

- goedkoop, vergeleken met benzinebranders en merk-gasbrander; ik heb voor de brander €12 betaald en voor het kruis €9. De gasbrander hierboven kost ongeveer €24, dus dat scheelt dan weer niet zoveel.
nadelen- lastiger regelbaar (het kan wel, met een speciaal dekseltje wat je bijv. 1/3 open kunt zetten, maar dan moet eerst de pan van het vuur, dekseltje erop, pan er weer op, en hopen dat niet te weinig was
- je moet ook alcohol meenemen (brandstoffles mee dus)
- het verbruik zou vrij hoog zijn. Mijn ervaring is dat, als je de brander hebt gevuld (en daar gaat niet zoveel in), dat je dan zeker een half uur kunt koken, en dat is op de camping vaak ruim voldoende. Daarna laat je 'm afkoelen (3 minuten) en kun je 'm weer vullen voor de koffie/thee na het diner. Met een halve liter alcohol kun je m.i. dus best lang doen, maar metingen heb ik niet.
Tot zover Deel 3 van mijn Kampeerspullenrecensie.