Gekozen omdat dit mij toch wat stabieler leek dan een brander die op de fles zelf geschroefd moet worden
:fill(white):strip_exif()/f/image/7CgGLVg0UV3Sg8mTOrwEhwWI.png?f=user_large)
Heb uiteindelijk gekozen voor de Coleman Darwin 3 i.p.v de Coleman Darwin 3+.
Dit omdat de eerstgenoemde wel ruim 1500 gram lichter is dan de 3+. Namelijk maar 3400 gram.
Echter heeft hij wel dezelfde binnenmaat van 180x210cm. Moet genoeg zijn voor mij alleen & tassen.
Ook de pakmaat ( in de zak ) is iets kleiner namelijk 50x16 i.p.v 54x17. Bron = Coleman website.
Tevens was hij € 19,00 goedkoper.....wij blijven Nederlanders
Kon ik mooi wat andere spulletjes van kopen, zie hierboven.
Rest van de specs zoals waterkolom ( regendichtheid ) is identiek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dF5h412TUUx2JUixiDxNbTsK.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7uwC1hyXAtaOjTHXbZqdnfEt.png?f=user_large)
Info ; YouTube: Coleman Darwin 3 - www.simplyhike.co.uk
Aantal jaren geleden ben ik 3 weken weg geweest met 2 vrienden van mij, op mijn oude Suzuki GSX400X. Natuurlijk veel te veel zooi meegenomen (vooral te veel kleren).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Ajj3Z6qVvtE6QMsUoLTBdyC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1fhWHUnA6AMmNsDqfkR9oEXq.jpg?f=user_large)
De basis bestond uit een bagagesysteem van Louis.de (tas en 2 saddlebags) en een simpele Speedbag van Louis.de, waar ik al mijn slaapspullen (kussen/luchtbed/slaapzak) in het zitten zodat dat altijd 100% droog is.
Daarop een tent geknoopt en een tuinstoeltje.
Ik zou het nu anders aanpakken; o.a. andere slaapzak (compacter), veel minder kleren mee(!), ander kussen en een ander stoeltje. Verder een hoop nutteloze kookmeuk thuis laten (andere 2 jongens waren nog student en weinig geld, dus we hebben bijna elke avond zelf gekookt...).
Wss kom ik dan weg met alleen die zadeltas (waar evt. de speedbag in zit) en die saddlebags.
Vaak bu'j te bang!
Benzinebranders zijn idd wel handig. Ik heb een Russische/DDR kopie van een Primus Optimus 111ollie1965 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:29:
Voor die gene die niet vies zijn van benzine (je hebt altijd reserve brandstof bij)
Benzinebranders hebben een groter vermogen, en een goede brander is kwa onderhoud en afstelling evengoed als een gasbrander.
Zelf heb ik de Optimus Nova
Slaapmat, een luchtbed met isolerende vulling is ook wel wat Exped
De rug van Ollie kan een dun selfinflating matje niet meer aan
:strip_exif()/f/image/cnZb1NuhxqvuBPC32xSOvNiW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ooit voor 15 of 20 euro met een samenkoop actie gekocht. Aansteken geeft nogal wat spektakel, er zit geen pompje bij om het tankje onder druk te zetten, dus de druk creëer je door een scheutje benzine onder het tankje aan te steken, waardoor de boel binnenin het tankje verhit en je dus uiteindelijk het pitje zelf aan kunt steken. Het werkt perfect en je zit eigenlijk nooit zonder brandstof (bij een oude carburateurmotorfiets, waar je makkelijk bij het kraantje kunt).
Enige nadeel vind ik is dat ze stinken en best veel lawaai maken
Vaak bu'j te bang!
Neem wat tyraps en paperclips mee.
En 1 grote veiligheidsspeld.
Tyraps evt. voor de tent of motor.
Paperclip evt. voor trekoogje aan tent of slaapzak of trui/jas
En altijd een pen met daaromheen wat ductape en isolatie tape. Handig voor scheurtje in tent, tas, jas, etc.
:strip_exif()/f/image/bsHNHMVXr0rZiAIxZbDALAhi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook een stukje 3 a 4 mm 'dik' touw ( b.v 5 mtr ) voor evt. waslijn spannen voor de handdoek of zwembroek. En 4 wasknijpers is ook nooit weg.
B.v ;
Coleman Tasman 3 Tunneltent voor € 94,99 incl. verzending.
https://www.bol.com/nl/p/...s-groen/9200000024303938/
Coleman Darwin 3 Plus voor € 76,99 incl. verzending.
https://www.bol.com/nl/p/...s-groen/9200000027718424/
Coleman Darwin 3 voor € 61,74 incl. verzending.
https://www.bol.com/nl/p/...ns-groen/9200000024303776
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voor de motorrijdende kampeerder die ook nog wel eens wandelt na het motorrijden. Ook te dragen tijdens het motorrijden onder b.v motorjeans.
Op dit moment nog maten van 41,5 t/m 47 !
Mooie vol leren LOWA schoen voor € 56,99 incl. verzending ! Kost bij b.v Vrijbuiter € 189,99
:fill(white):strip_exif()/f/image/FEZgmWkiDXdPDc4ZlOojP5SA.png?f=user_large)
Hier ; https://www.asadventure.n...vo-ll-mid-3725C80004.html
[ Voor 43% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 05-08-2020 21:55 ]
Raad het je af om op die manier flessen mee te nemen. Heb er zo eens eentje gelanceerd bij 160+ kph op de snelweg.-tom-562 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:08:
Leuk, motorkampeertopic![]()
Aantal jaren geleden ben ik 3 weken weg geweest met 2 vrienden van mij, op mijn oude Suzuki GSX400X. Natuurlijk veel te veel zooi meegenomen (vooral te veel kleren).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De basis bestond uit een bagagesysteem van Louis.de (tas en 2 saddlebags) en een simpele Speedbag van Louis.de, waar ik al mijn slaapspullen (kussen/luchtbed/slaapzak) in het zitten zodat dat altijd 100% droog is.
Daarop een tent geknoopt en een tuinstoeltje.
Ik zou het nu anders aanpakken; o.a. andere slaapzak (compacter), veel minder kleren mee(!), ander kussen en een ander stoeltje. Verder een hoop nutteloze kookmeuk thuis laten (andere 2 jongens waren nog student en weinig geld, dus we hebben bijna elke avond zelf gekookt...).
Wss kom ik dan weg met alleen die zadeltas (waar evt. de speedbag in zit) en die saddlebags.
Als je basic kampeert, kom je met een kanotas en een tanktas al een heel eind. Mijn pa had een bagagerekje gemaakt, waardoor ik die tas direct achter mijn rug had op de plek van de duo passagier. Zat goed vast en had nauwelijks invloed op het rijgedrag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AqCAFcoHR5x1jwYFRszJOssw.jpg?f=user_large)
Houd bij het uitzoeken van een tent rekening met ruimte voor je bagage. Je motorkleding neemt behoorlijk veel plek in. Als je alleen reist, is een tweepersoons tent aan te raden.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 31-07-2020 14:39 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Die Coleman Darwin3 ( zonder plus ) was ook mijn keus en heb ik vandaag ontvangen van Obelink 😉Melkunie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Eerste knoop is doorgehakt. Gisteravond de Darwin 3 nog gekocht
Geen idee wanneer ik er mee weg ben, maar de eerste stap is dus gezet!
:strip_exif()/f/image/ozZZFp2W8btm0uPVoJ4NiIHA.jpg?f=fotoalbum_large)
De 3400 gram & binnenruimte van 180x210cm
gaf de doorslag i.c.m de strakke prijs.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
@Joris748 de rode plastic haringen gaan idd zo retour net als de veels te grote pannenset 🤪
Obelink heeft de retour ( uiteraard W.K.O.A ) reeds goedgekeurd en retourlabel gestuurd. Dus kosteloos voor mij top !
[ Voor 73% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-08-2020 15:03 ]

Enduristan is overigens opgericht door adventure rijders die op basis van hun ervaringen producten maken voor reizende motorrijders
[ Voor 20% gewijzigd door Imperial_Master op 03-08-2020 10:20 . Reden: toevoeging over Enduristan ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/VMocVqWgYeWjrDXD6Y4mB7Va.png?f=user_large)
Dit ; https://www.amazon.nl/dp/B0001P151W/
Wat mist is mijn eigen kleding die nog in de zijtassen erbij gaat.
:strip_exif()/f/image/Ro2Z28PTJp1C3Ke50hyNqBcc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eWi59w2bCfvtCzjae4nkkF4g.jpg?f=fotoalbum_large)
Tent, Tafeltje, Krukje zitten in de drybag bovenop.
Voor pics van deze items zie eerdere post cq weblinks.
Het Espresso makertje blijft thuis. Ik verkies de kleine 'fluitketel' tbv D.E oploskoffie, Cup a Soup, Thee, Evt. ei erin koken of water koken bv Noodles.
https://campingkitchenbox...stoves-413-414-vs-424-425
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
En voor degene die kamperen een stap te ver vindt, als je niet heel strikt aan locatie gebonden bent zijn er erg leuke AirBNB’s te vinden voor weinig geld. Scheelt weer een berg spullen.
Foto van mijn tripje naar F1 in Hockenheim op de ninja:
En aankomende trip moet ik toch wel een stukje door 'Der Heimat'....
[ Voor 14% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 06-08-2020 19:50 ]
:strip_exif()/f/image/pxPysRw9YEaCkQPR2BIwkRKI.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/A8DXgfeZhWJ11meLYb1RBX0Q.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zoals je ziet past het nét niet...
Als je de klep eraf haalt past ie beter
@Imperial_Master nog bedankt voor de tip. Het is echt een hele mooi tas, steviger dan verwacht en ook ruimer. Qua duurzaamheid kan ik natuurlijk nog niets erover zeggen, maar alles voelt gewoon heel goed en stiksels zien er ook heel goed uit.
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Diepvries zakjes van de Aldi.
Ze zijn er in 1 & 3 ltr. pakje kost € 1,29.
De grotere van de 2 past makkelijk een spijkerbroek in mits slim opgevouwen. De 1 ltr. voor kleinere items.
Je kan je kleding dan als je de lucht er goed uitdrukt b.v met je handen of knie bijna vacuüm achtig meenemen.
En het neemt minder plek in !
Verder mocht je tas, bagagerol, rugzak zeiknat regenen en doorlekken dan blijft je kleding droog.
Verder is het gelijk gescheiden van andere items in diezelfde opberglocatie.
:strip_exif()/f/image/EJaJSgR3hu1P3KuK5I2kGpxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WsXUAE7dOK2ew0z8Gllv2mQx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/99JgsNKk9j9mqsXL9SXURn18.jpg?f=fotoalbum_large)
Neem verder niet te veel kleding mee !
Werk in laagjes. Thermo kleding is erg handig onder b.v een doorwaai jas mocht het wel wat frisser zijn in de ochtend. Of voor in je toch te 'koude' dunne slaapzak. Sokken en ondergoed en T-shirt's kan je makkelijk even met de hand wassen in een RVS wasbak van de camping desnoods met m.b.v wat druppels Dreft afwasmiddel en ophangen aan een touw tussen b.v je tent en boom cq. motorfiets. Zwembroek die tevens dient als korte broek is altijd verstandig. Net als simpele teenslippers o.a t.b.v douchen ( hygiëne ).
En altijd lekker om na een dag rijden even je voeten te 'luchten'. Na een dag in motorlaarzen en/of boots.
Dus niet van 10 t/m 21 Aug. op motor avontuur....maar van 17 t/m 28 Aug.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Net bij Bever geweest om van die kant&klare ( just add hot water ) maaltijden te kopen.
Er was een actie 4 + 1 gratis dus 5 voor € 24,80.
Gemiddeld dus € 4,76 per zakje.
[ Voor 71% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 10-08-2020 15:24 ]
:strip_exif()/f/image/Ozd1VtlVLqXhK4g3D3ADOsJj.jpg?f=fotoalbum_large)
Info ; YouTube: It's a Rocket! - MSR PocketRocket 2 - Review
[ Voor 11% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-08-2020 08:59 ]
De Coleman Bedrock2 ; https://www.amazon.nl/dp/B001P80GM8
Info ; YouTube: Coleman® Bedrock 2 - 2 person Trekking Tent - super lightweight & ea...
:strip_exif()/f/image/c6vrZkgXXV2vlxJwOu3V7E9u.jpg?f=fotoalbum_large)
3000mmm WD en weegt 2,5kg.
[ Voor 17% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 26-08-2020 10:54 ]
Dus die gebruik ik, en die gaat in een Northface Basecamp L roltas. Die is op de motor stortbui waterdicht en voorzien van heel veel lussen om m vast te sjorren. Verder zit er in die roltas al het keuken gerei waar onder een Jetboil, een Wacaco Handpresso en superlicht slaapmatje. In de topkoffer heb ik een insert uit een cameratas gedaan, daardoor heb ik allemaal vakjes bovenin. Voor de camera, portemonnee, zonnebrand en andere kleine spullen. En in de koffers zitten de kleren.
Als we kamp opzetten hoeft dus alleen de roltas er af, en daar zit het hele kamp dan in. En als het een beetje een betrouwbare buurt is, zetten we de tenten op, koffers er in, en lekker touren zonder baggage.
:strip_exif()/f/image/OMo8vlwkktpJReBx177M1J5o.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door BLN op 26-08-2020 14:35 ]
If it ain't broken, don't fix it
Als je beide 2,60m lang bent dan is die 58cm aan het einde wellicht krap ?JBplap schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Thijsco boven mijn post vraagt specifiek naar de Decathlon tenten, daar reageer ik op
Overigens is de Coleman wel érg krap voor 2 personen, maar 58 cm bij de voeten, dat is wel heel knus.![]()
De 80cm bij de Decathlon tent vinden wij al niet overdreven ruim voor 2 personen.
Niet alles hoeft alleen maar zo goedkoop mogelijk he. Coleman is ook zo'n 40% zwaarder dat mag ook wat kosten
Nu deze op het oog.
https://www.decathlon.nl/...-3-seizoenen/_/R-p-311346
Zoals BLN al zei, die fresh and black tenten lijken mij zeer fijn. Tevens wil ik eigenlijk af van het aparte binnentent en buitentent opbouw principe. Gewoon simpel paar stokken erin en alles staat. Veel makkelijker en sneller.
Nu is een tent met een losse buitenlaag nou ook niet moeilijk op te zetten maar voor een motor trip waar je bijna iedere dag de tent moet opbouwen en afbreken lijkt mij dat minder fijn.
Van de week even mijn tassen ge-proef-past op mijn motor bestaande uit een kriega US-30 tas, kriega US-10 tas, een moto-detail roltas van 30 liter en dan aan beide zijdes natuurlijk die koffer die je ziet.
Weet alleen nog niet welke van de 2 setups handiger is. Misschien dat ik nog een alu plaatje achterop maak waar 1 van de 2 tassen beter op kan komen te liggen.
Ook twijfel ik over de grote van die roltas. In 2018 was ik wel 2 weken naar oostenrijk geweest met alleen die US-30 en die roltas, dat ging dan wel prima maar daar zaten we ook in een hotel. Mocht ik willen kamperen heb je uiteraard ruimte nodig voor de kampeer spullen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Morgenochtend vroeg nog wat veranderen aan de ophanging van de zijtassen aan
mijn Honda CB500X ( SHAD H0CX56SE beugels )
Dit ; https://www.shad.co.uk/pr...rigid-pannier-fitting-kit
En een andere Dominator uitlaatdemper erop sleutelen en dan hopelijk rond 11:30 wegrijden.
Waarheen geen idee. Wil vooral mijn nagenoeg gehele nieuwe kampeeruitrusting 2 nachten testen.
:strip_exif()/f/image/m9PW0jKTZtp0PBlKOZa7oCNv.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen dus ontbijt en op pad.
Zoek nog een leuke MOTOR-camping nabij Enschede cq Winterswijk.
Of Brabant cq Limburg. Iets waar de motor gewoon op het veld mag staan en evt. een kampvuurtje cq BBQ is toegestaan.
Iemand tips ??
[ Voor 36% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 15-09-2020 08:31 ]
:strip_exif()/f/image/0F3oh40O5L91foqpADsLKByv.jpg?f=fotoalbum_large)
5 Handdoeken, 2 kussenslopen, de benzinetank, kruiden, vultrechter, aansteker, 1 mok, 1 drinkglas, 4 vorken, 4 messen, 4 lepels, 1 broodmes 1 snijmes, sateprikkers, 1 garde
[ Voor 24% gewijzigd door harley op 16-09-2020 19:29 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
:strip_exif()/f/image/XurSK32Z23k7BRaUVHPhWH48.jpg?f=fotoalbum_large)
De motorcamping is absoluut een aanrader !
https://motorcampingdebrakkezeeuw.nl/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lI5KdpeipeDNyY1jRSFr6PiL.jpg?f=user_large)
semi-geodetisch (vond ik wel stoer klinken
Hier besteld: https://www.twinseasons.n...o-pro-300-pamir-green.htm
Was bij hen ruim 110 euro goedkoper dan bij Bever of Campz enz. Vroeger altijd zo'n koepel willen hebben maar nooit gekocht, wel boogtenten. Voor achterop de motor natuurlijk, anders zou ik het hier niet mogen posten hè...
Ik ben nu aan het kijken naar de verschillende tips uit 1 van de eerste posts van dit topic (stoeltje, gasbrander, koffiezettertje).
(even later)
Eh... een waarschuwing; als je zoekt op imitation pocket rocket (dat is een gaskooktoestel, dacht ik) dan kun je bijzondere dingen tegen komen, zie resultaat 1 direct onder de advertenties
[ Voor 46% gewijzigd door Hkuit op 22-09-2020 17:43 ]
:strip_exif()/f/image/L43SL4AaCZwoy7WiF4zhRXFG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R3lXJHwnys6mLTwUuSPjuTy4.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste keer dat ik ging. Wel een paar fouten gemaakt die ik niet nog een keer zou maken.
Als eerst had ik teveel kleding mee in m'n bagagerol. In principe had ik m'n onderbroek met daarover mn motorbroek aan of ik had een van mn twee zwembroeken aan die tevens als korte broek diende. Ik had stuk of drie spijkerbroeken mee waarvan ik maar een of twee avonden er een had aangetrokken.
Daarnaast hadden we geen gaspitje mee en ook geen ondermatrasje. In de laatste dagen kwam ik er toevallig eentje tegen bij een lokale winkel en heb hem uiteraard gelijk meegenomen. Een verademing.
Je ziet motech blaze saddlebags en een bagagerol. Verder heb ik ook een tanktas waarin we onze belangrijkste spullen hadden. Die was magnetisch en ging overal mee. Onze kleding, schoenen en helm lieten we gewoon op de motor.
"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.
Ik ben net terug van een week kamperen met de motor; we hebben Rondje Nederland langs de landsgrenzen gereden, 1750 km in 6½ dag waarbij we nauwelijks buiten Nederland zijn gekomen.
Het leek me leuk om mijn ervaringen te delen met de spullen die ik vooraf had gekocht. Ik zal het in een aantal losse topics doen, anders wordt het wel een erg lang verhaal.
Stoeltje
Ik kreeg de tip van een andere motorrijder om zeker een stoeltje mee te nemen. Na een dag motorrijden wil je echt niet op de grond gaan zitten, en hij had gelijk. Ik heb even gekeken naar de bekende Helinox stoeltjes https://www.bever.nl/c/uitrusting/stoelen/helinox.html, maar die vond ik toch wel erg duur. In plaats daarvan ben ik voor een schaamteloze imitatie gegaan, dit stoeltje van Sportneer, via Amazon.nl. Ik heb het in april voor 29,00 gekocht, nu staat 'ie voor 39,99 te koop; ik zou even rondzoeken of je nog andere merken kunt vinden zijn die goedkoper zijn, volgens mij zijn ze kwalitatief allemaal hetzelfde:https://www.amazon.nl/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1
/f/image/QNYZpkJImm3cJwzyblGbEIIz.png?f=fotoalbum_large)
Het stoeltje is me goed bevallen, en het is na een hele dag rijden inderdaad erg fijn om ontspannen te kunnen zitten. Mijn reismaat had een hoger model en dat zat nog een stuk lekkerder. Dan is je stoel wel zwaarder maar eigenlijk maakt dat achterop de motor niet zoveel uit; een bijrijder weegt meer dan mijn kampeerbagage.
Lekkere koffie
Ik kan vooral 's ochtends erg genieten van een goede kop koffie en ben daarom op zoek gegaan naar een lichtgewicht oplossing daarvoor. Even heb ik overwogen om all the way te gaan en ook een mini-koffiebonenmaler te kopen (zoiets als dit bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Hoo...=1626192321&s=home&sr=1-7, maar dat ging me wat te ver.Dus we hadden een plastic bak met koffie bij ons en deze koffiemok/cafetière van Zyliss:
https://www.amazon.nl/gp/...mbc?ie=UTF8&condition=NEW
[/URL]En ook deze koffiemok is wat mij betreft een aanrader! Het zeefje doet z'n werk best goed; er komt vast nog wel wat koffiepoeder voorbij, maar dat had onze echte Bodum-cafetiere van glas vroeger ook. Een groot voordeel van deze mok is dat je koffie lang warm blijft; er gaat best wat water in (250 ml of zo) en daar kon ik gerust het hele ontbijt over doen zonder dat ik lauwe koffie aan het drinken was.
Tot zover deel 1 van mijn Kampeerspullenrecensie! In het volgende deel zal ik meer vertellen over de tent en het matje, allebei ook best belangrijk voor een fijne kampeerervaring (zeker als het zoveel regent 's nachts als vorige week
Tent
Mijn tent is de Vango Halo Pro 300.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qekcstFBGSE1mJRVvsAmblBj.jpg?f=user_large)
Gekocht omdat ik vroeger al enthousiast was over koepeltenten die vanzelf bleven staan, maar er nooit een gekocht had. Via een tip kwam ik uit bij het merk Vango en dat was een goede tip; wat een fijne tent!
Voordelen:
- Hij weegt 4,3 kilo; dat is niet superlicht maar achterop de motor merkte ik daar niks van.
- Hij laat zich relatief klein inpakken en past gemakkelijk in de bijbehorende zak met grote opening aan de zijkant (dus niet via een smal gat aan de bovenkant), óók als 'ie een beetje vochtig is en/of wat slordiger is opgerold.
- Hij is snel op te zetten, in ca. 10 minuten; tent op de grond (ik liet de binnentent er inhangen), de 3 even grote stokken uitvouwen en erin schuiven, nr.1 en 2 op spanning zetten, nr.3 die er dwars overheen gaat ook op spanning en daar staat 'ie. Nog even 6 haringen in de grond en je bent klaar.
- Hij is symmetrisch van binnen en hij is ruim; ik had m'n bagage onder de voor- en achterpunt staan, dus droog maar niet bij mij in de binnentent. M'n motorpak e.d. had ik naast me liggen zodat dat wat droger bleef (onder die punten is het vochtiger door dauw, condens enz.), en dat paste makkelijk. Het is dan ook een 3 persoonstent volgens Vango.
- Hij blijft droog! In ieder geval tijdens de flinke buien die wij vorige week hebben gehad, ik durf niet te beweren dat hij ook de huidige ellende 100% droog zou doorstaan, maar ik heb heerlijk droog geslapen terwijl het echt flink schijnt te hebben geregend.
Nadeel:
Hij is niet heel goedkoop; ik heb 'm na lang zoeken gekocht voor €210 (incl. verzending) bij http://www.twinseasons.nl maar daar staat 'ie niet meer op de site. Bij Campz kost hij nu 230,- en andere sites vragen er nog wat meer voor.Slaapmatje
Ik had nog een Therm-a-rest matje uit mijn studententijd liggen maar dat was wel erg dun. Ik ben inmiddels alweer 30 jaar aan het werk dus ik vond dat ik wel weer een nieuwe mocht kopen:strip_exif()/f/image/4tqfyrRwG39NCNYqtmXymEEt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier te vinden: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik heb er een paar weken geleden minder voor betaald én ik heb een andere kleur (mooi groen) maar dat lijkt heel normaal als je via Amazon shopt. Die foto met die hand slaat natuurlijk nergens op, zo klein is 'ie niet (ergens anders staat netjes 360x150 mm, en zoiets zal het wel zijn).
Dit matje is redelijk briljant!
Voordelen:
- Echt heel dik; of het precies 12 cm is heb ik niet nagemeten maar je licht riant boven de grond.
- Laat zich relatief klein oprollen, want je kunt 'm dubbelvouwen
- Lang en breed genoeg; ik ben 1,93 en had nooit het gevoel dat ik tekort kwam. Amazon schrijft dat 'ie 190 lang is maar daar had ik kennelijk geen last van.
- Heeft een ingebouwde pomp
- Laat zich goed leegdrukken; onderaan zit een flink ventiel, dus niet zo'n pielding wat vroeger op luchtbedden zat
Nadelen:
- Best zwaar, denk ik, maar dat is m.i. voor een motorrijder een stuk minder relevant. Amazon schrijft '1350 gr' en zet er dan bij 'Ultra light'; daar zal een rugzakwandelaar anders over denken...
- Heeft een ingebouwde pomp maar... dat schiet niet echt op. Je moet een soort hartmassage toepassen met je hand op een gat en ik kwam uit op 330 herhalingen voordat 't ding volzat. Ik ben 6 dagen weggeweest, elke dag een andere camping, dus dat zijn bijna 2000 herhalingen
- Waarschijnlijk een schaamteloze imitatie van een matje van een duur merk wat door arbeiders in China oid is gemaakt. Daar ben ik me van bewust en vaak probeer ik daar ook mijn koopgedrag op aan te passen, maar niet altijd.
Gas
Via dit topic hoorde ik het eerst over de mini-gasbranders, zoals de originele Pocket Rocket v2 van MSR. Dat leek mij wel wat, maar als echte Hollander ging ik toch kijken of dat niet wat goedkoper kon en zo kwam ik op Amazon op deze brander: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s01?ie=UTF8&psc=1;:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FeakVazhZWA3dm4C8qSPmdZP.jpg?f=user_large)
Volgens de beschrijving een 'Odoland 3500W winddicht kampeergasfornuis Draagbaar inklapbaar'. Bij dat 'gasfornuis' en dat 'winddicht' had ik dan wel mijn bedenkingen, maar 'draagbaar, inklapbaar en 3500W', dat zag ik wel zitten. Met 3500 Watt zou je een liter water binnen 4 minuten aan de kook moeten kunnen brengen, net zoals vroeger op de benzinebrander! Dat viel nogal tegen, bij mij duurde het eerder 7 a 9 minuten en dat was dan zelfs nog wat minder dan 1 liter. Maar goed, ik heb geen haast op vakantie. Wat ik vooral aantrekkelijk vond aan deze brander was dat je de brander niet op de gasfles vast hoeft te schroeven, maar dat 'ie op zichzelf op de grond staat. Dan staat je pannetje ook niet zo hoog en is de hele opstelling vaak een stuk stabieler, net als op de MSR Whisperlite benzinebrander die ik vroeger gebruikte. Zo ziet dat er dan uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DjbHaXnHFkqDZPtvHRYb27V3.jpg?f=user_large)
Wat me tegen viel was dat de vlam niet mooi blauw wilde branden, hij bleef sputteren en geel branden. Mijn reismaat suggereerde dat er dan wellicht vloeibaar butaan naar die branderkop stroomde en hij stelde voor om de gasfles eens verticaal te zetten. Dat kan nét met het korte stukje gasslang tussen brander en fles en dan zou er alleen nog maar gas naar de brander kunnen stromen. En dat was inderdaad de oplossing; toen ik dat deed brandde hij wél mooi blauw en zonder sputteren. Ik heb niet meer gemeten of 'ie in die stand veel sneller was geworden; moet ik tzt. maar eens doen. En zo ziet het er dan uit met de fles rechtop en met het belangrijke windscherm:
:strip_exif()/f/image/1Ks51oDcy8l0rKtrAHX9KSah.jpg?f=fotoalbum_large)
NB: op deze foto zie je ook het RVS braadpannetje wat ik speciaal bij Decathlon had besteld: https://www.decathlon.nl/...-bodem-0-9-l/_/R-p-331524. Ik heb namelijk een hekel aan het bakken in de deksel van zo'n aluminium pannensetje, omdat daarin (bij mij) altijd alles aanbrandt. Deze RVS pan is geweldig; er zit een dikke bodem in dus als het al aanbakt dan krijg je het ook weer los en dat draagt alleen maar bij aan de smaak van je eten. Als een aluminium pannetje aanbrandt dan is het vaak meteen zwart en dat wil je dan ook niet meer in je eten hebben.
Voordelen van deze gasbrander:
- mooi klein op te vouwen
- goed regelbaar
- stabiel want dicht bij de grond
- brander en gasfles apart op te bergen in je tassen
Alcohol
Mijn reismaat kookte op een spiritus-, eigenlijk alcoholbranderset van Trangia en was daar heel tevreden over::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehB43VL01nI25xLVOPSC5RBf.jpg?f=user_large)
Dat leek mij ook wel wat en dus ging ik op zoek naar een alcoholbrander; als backup maar ook uit nieuwsgierigheid. Op Amazon vond ik al snel deze brander https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s01?ie=UTF8&psc=1; een schaamteloze imitatie van de Trangia brander:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rAf1V6R5AWwyxIl7xn1MkSzw.jpg?f=user_large)
Dat goudkleurige metaal (waar je pan op rust) was te groot dus ik heb er dit 'kruis' bijgekocht wat je op de brander kunt zetten https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jyfE3eu3L5yMMpukwM9MLSQt.jpg?f=user_large)
Brander en kruis passen allebei mooi in het fluitketeltje van mijn pannenset:
:strip_exif()/f/image/kZ5Sc5GxaBqbKcvrOa7JGR1h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lyLynzndHYu5Qtd5lcKw8DTu.jpg?f=fotoalbum_large)
en in gebruik ziet dat er dan zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7FmRsXyOk7tLGGepMRSBS5sN.jpg?f=user_large)
Wat je ziet is dat ook bij deze brander een windscherm heel belangrijk is én je ziet dat de vlam nogal geel brandt. Dat laatste komt omdat ik bij de Praxis Xaralyn bio-ethanol had gekocht en die blijkt speciaal te worden gemaakt voor gebruik in decoratieve bio-branders; ze hebben iets toegevoegd waardoor je de vlam goed kunt zien anders zit je, net zoals bij een fondue-stel, naar zo'n doorzichtig blauw vlammetje te kijken. Door deze mooie vlam wordt je pannetje wel een beetje zwart, maar ik vond dat geen drama; dat heb je er ook zo weer af.
Over het koken op alcohol ben ik positief; het werkt. Het lijkt in het begin nogal lang te duren voordat je pannetje warm is, maar na een tijd merk je daar weinig meer van en sta je lekker te roeren in een pruttelende pan pastasaus oid.
voordelen
- erg compact
- decoratief
- goedkoop, vergeleken met benzinebranders en merk-gasbrander; ik heb voor de brander €12 betaald en voor het kruis €9. De gasbrander hierboven kost ongeveer €24, dus dat scheelt dan weer niet zoveel.
- lastiger regelbaar (het kan wel, met een speciaal dekseltje wat je bijv. 1/3 open kunt zetten, maar dan moet eerst de pan van het vuur, dekseltje erop, pan er weer op, en hopen dat niet te weinig was
- je moet ook alcohol meenemen (brandstoffles mee dus)
- het verbruik zou vrij hoog zijn. Mijn ervaring is dat, als je de brander hebt gevuld (en daar gaat niet zoveel in), dat je dan zeker een half uur kunt koken, en dat is op de camping vaak ruim voldoende. Daarna laat je 'm afkoelen (3 minuten) en kun je 'm weer vullen voor de koffie/thee na het diner. Met een halve liter alcohol kun je m.i. dus best lang doen, maar metingen heb ik niet.
Das de goedkoopste prijs ooit ! Oke weegt wel 6,5 Kg maar is verduisterend* en erg ruim als je langer weggaat met b.v 2 personen.
Dit ; https://www.bol.com/nl/nl...ersoons/9200000075182131/
Dat ; YouTube: Coleman® BlackOut Bedroom Kobuk Valley 4 Plus Camping Tent - EN
:fill(white):strip_exif()/f/image/tECHXsRzbsyv8Te9sx0njopt.png?f=user_large)
* = en zonwerend.
[ Voor 17% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-09-2021 09:09 ]
:strip_exif()/f/image/8aKV1ZOL1BwZjB0zFoJNI7HS.jpg?f=fotoalbum_large)
De Darwin3 ga ik voortaan solo gebruiken.
De Kobuk Valley 4 Plus indien de vriendin meegaat.
De nieuwstaat Bedrock2 mag weg voor €54 😉
[ Voor 12% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 29-09-2021 15:58 ]
:strip_exif()/f/image/Biax2lOwgGiqdi9l8UPi6Ulm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lnd8a27ItdbG922ztxGvIrfm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door LankHoar op 30-09-2021 11:31 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik krijg het geheel wel redelijk strak op gezet en dus de buiten tent over het grondzeil.LankHoar schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:29:
@Bommes de Darwin 3+ beviel me wel goed qua ruimte inderdaad. Ik was wat minder te spreken over hoe je de voortent goed opzet. Het grondzeil "vouwt" mee zodat water er niet in moet komen, maar de buitentent was lang niet strak genoeg om daar overheen te gaan aan alle drie de kanten. Is dat ook jouw ervaring?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar inderdaad wel ff opletten met de bogen en waar je de haringen weg zet.
Het is niet echt een heel strak tentje.
Blijft wel een dubieus systeem,dat opstaande grondzeiltje, wat denk ik bij echt langdurig rot weer, regen en wind, niet al het water buiten kan houden.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wat me met kamperen het meeste tegenvalt is nattigheid van dauw of regen (op de dag van vertrek). Hopen op zon is het devies, of een paar sponzen met wat toiletpapier is het alternatief. Maar goed, had ik maar in de zomer moeten gaan eh? (corona kuch kuch)
Winst = Papie = ZeroT0ne
YouTube: Erfahrung nach 6 Jahren | Grand Canyon Cardova 1 | Test & Fazit
:strip_exif()/f/image/aqKXcH5M4coFXJiflYgiXN6k.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.amazon.nl/dp/B0848ML4XC
[ Voor 9% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 10-06-2022 13:39 ]
Vooral de vriendin heeft veel geleerd vwb haarspeld bochtenwerk.
:strip_exif()/f/image/jOTaKyN8DlfYrmCWoFPJpaBb.jpg?f=fotoalbum_large)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Deze zocht ik al lang maar het liefst 2de hands.
Opvouwbare pannen van SeaToSummit
Eindelijk 2 gevonden.
Dit ; https://seatosummit.com/products/x-pot
Dit ; https://www.anwb.nl/webwi...leman-tent-cortes-3-green
Ik ben voor dit weekend bezig maar vrees dat ik wat dingen ga vergeten..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
incl. bezorgen op Amazon.nl
/f/image/omybFGa4lRAOU1IDkLy4ELRi.png?f=fotoalbum_large)
3000mm waterkolom...2860gram...fiberstokken.
Info ; YouTube: Vango Soul 300 Tent - www.simplyhike.co.uk
Dit ; https://www.amazon.nl/Van...7Y/ref=asc_df_B00H5IPJ7Y/
Dat ; https://www.vangoarchive....nture/2021/talas-300-2021
Deze tent van Vango word/werd ook verkocht als Hop 300 eco en Soul 300
Dit ( Hop 300 eco ); https://www.bever.nl/p/va...-eco-tent-G5FC3Y0057.html
Dat ( Soul 300 ) ; https://www.urbansurvival.nl/nl/soul-300.html
[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 28-08-2024 12:12 ]
:strip_exif()/f/image/pGBHbcIlWninMBquYk9VxPDs.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.aldi.nl/produ...campingstoel-1233618.html
Campingstoel lightweight
[ Voor 6% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 18-05-2025 13:31 ]
:strip_exif()/f/image/AM21RBX7Aukov8Ul0rEEulXE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ; https://www.bol.com/nl/nl...10-groen/9300000171963167
Die decathlon 2 seconds cotton is toch wel erg lomp om mee te nemen....
Denk dat ik ook maar aan de plastic tent ga.
:strip_exif()/f/image/AEW4uF0ZDMKiA8UsSrJVtEG4.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar 210 is echt te kort voor mij, en deze is 260 binnenmaat. Denk wel dat dat niet allemaal bruikbaar is als je op een cm dik bedje ligt want het is wel erg schuin aan de voetenkant.
:strip_exif()/f/image/YFj7Nbx0c6TF3zV8aKbVVJQ7.jpg?f=fotoalbum_large)
2500gram scheelt toch circa 7kg met die decathlon. En maar 1 stok dus vrij snel op te zetten
De bedrock 2
:strip_exif()/f/image/EH1VH6gkpfTc1Kt7DYM3re27.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu lig ik dus met mijn hoofd al tegen het doek aan, en zonder luchtbed of slaapmat eronder...
De cobra 2 was feitelijk net zo klein
en de cobra 3 echt een heel stuk ruimer.
Dus die ging mee, en paste zelfs in de topkoffer :
:strip_exif()/f/image/ZxufNRLpY14fZSc7O2BoqtBn.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet nog niet wanneer ik hem ga gebruiken.
Kwam wel in de verleiding om direct een andere slaapmat mee te nemen.
Namelijk de Exped Sim Ultra LW 7.5 Maar die is helaas maar 65cm breed en er blijkt geen LXW ( 77 cm breed) van dit type te zijn.
Erg jammer want deze is wel echt gevuld met schuim ipv alleen een isolatielaagje en leek heel comfortabel en maar een pakmaat van 30x20 ipv de huidige 30x80 van mijn Nomad Dreamzone 10XW.
En mijn slaapzakken zijn ook allemaal 80 of 100cm breed dus dan ligt die echt ernaast op de grond ( en ik slaap breed
:strip_exif()/f/image/CKkexrIlYvTzbkdtrmGI4DvP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jb1p4J6QRd3enP9kE0Ms1yR8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KcXqhzNQqbdHqkVJHTDmorjJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T4MrJo012OIOIDNXgOkd8C5C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qMPkFvdugAVqhPIJtu8Zx044.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jV2prpn3dZb5G8UqiBOeH74J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PEvZfEkCNIP9y8FudnpqPgnG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G2WrstwmavdN4GzWKYVUHpHa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8jctDVcqMNily3fMFl4iE6l6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kMk2FksRfV7UUTeRn3wJvcoH.jpg?f=fotoalbum_large)