MarElo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:17:
Ik had vanavond deze:
[
Afbeelding]
Half uurtje op 750 graden en klaar.
Sambal, mayo, knoflooksaus (beetje mixen in een klein bakje) en gaan.
Niet echt een maaltijd natuurlijk, maar zo lekker.
Normaal kan je er nog wat mini tomaatjes, en wat paddenstoelen erbij doen voordat het de oven in gaat.
Potje koude appelmoes erna... hoppa.
750 graden? Is wel efficiënt, kan het eten op 1 lepel... nog een glas water en klaar.
Of een Tandoor deze temperatuur behaalt? Je kan altijd proberen.
In de vele Indiase recepten die ik gemaakt heb, ben ik geen Rozemarijn tegengekomen.
Het gerecht zal vast lekker zijn, maar het is geen officiële Tandoori.
bvk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:22:
[...]
Maar dit is wel wat me toch een beetje tegenstaat qua de ingrediënten van dit soort maaltijden, waarom toch die extracten, aroma's en poeders en niet gewoon yoghurt en de specerijen afzonderlijk. Dan maak je het een echte versmaaltijd die alleen waarschijnlijk wat minder lang houdbaar is. Ergo: vers.
Ik weet niet de specifieke reden dat hiervoor yoghurtpoeder wordt gebruikt, maar waarschijnlijk om het minder nat te maken.
In enkele Indiase marinades gebruiken in plaats van citroensap amchurpoeder (gedroogde vermalen onrijpe mango)
Aroma's? Soms is het onpraktisch om alles vers toe te voegen.
Kruidenpoeders, die gebruik ik ook vaak in de Indiase keuken... toegegeven deze maak ik wel zelf door in wat grotere hoeveelheden de afzonderlijke specerijen droog te roosteren en dan per pan te malen.
(Kant en klare poeders, die gebruik ik maar zelden aangezien ik niet weet welke verhoudingen de fabrieken aanhouden.)
Daarnaast is verse kurkuma erg lastig aan te komen en te verwerken.
Wat betreft rozemarijn, dat ben ik tot op heden nog niet tegen gekomen in de vele Indiase gerechten.
(Zeker niet in chicken tandoori)
De maaltijd ziet er lekker uit, niet (te) ongezond... Maar het is niet iets wat ik als chicken tandoori herken.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.