Kant-en-klaar maaltijden in 2020, gezond/lekker?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

Terwijl ik in tijdnood een 'pannetje kip teriyaki' van de Albert Heijn eet en eigenlijk verbaasd ben over de kwaliteit, leek het me wel leuk om hier eens een discussie over te starten. Zo'n 10 jaar geleden waren kant-en-klare maaltijden echt not done in mijn ogen. Op z'n best vond je een Aziatische tweevaksmaaltijd zoals die er nu ook nog zijn, of een rare Hollandse maaltijd met een vakje met smakeloze aardappels, drappige spinazie en een droge worst. Nu zijn deze er nog steeds, maar in veel supermarkten vind je nu ook dit soort maaltijden van veel betere kwaliteit.

Ik eet zelf als ik haast heb nog wel eens een magnetron stoommaaltijd van de AH of een 'uit de keuken van Plus' maaltijd van, je raadt het al, de Plus. Vaak vallen deze me niet eens zo tegen. Er zit smaak aan en vaak ook nog redelijk wat groente. Dat doet me vaak ook denken dat het niet eens zo'n ongezonde optie is.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Eten jullie wel eens iets kant-en-klaars? Wat bevalt, en wat niet? Welke maaltijden zijn gezond of ongezond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28

DirtyBird

Praktiserend denker

Bij de plaatstelijke Jumbo hier heb je diverse kant-en-klaarmaaltijden die in de winkel (slagerijafdeling) gemaakt worden en verpakt. Deze komen op mij ook wel als redelijk gezond over.

Je hebt alleen 0 controle over wat er in zo'n maaltijd gaat. Dit geldt in mindere mate ook voor bijvoorbeeld Knorr Wereldgerechten. De zakjes kruidenmix die daarbij zitten bestaan vaak voor 50%* uit zout. Dit maakt kant-en-klaar maaltijden al snel een vrij ongezonde optie. Ik kan me echter voorstellen dat het voor de producent verleidelijk is want het eten blijft langer goed, en het smaakt al snel ergens naar.

Nou ben ik als ik zelf kook ook wel erg voorzichtig met zout, maar dan nog is dit denk ik wel het punt dat de meeste aandacht verdient. Het standaard riedeltje van vet, suiker en eitwit zit vaak wel goed tegenwoordig heb ik het idee.

*Misschien een beetje overdreven O-)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:47
Meestal vallen de warme kant-en-klaarmaaltijden me nog steeds erg tegen: te veel zout, te weinig groente (aardappelen tel ik niet als groente O-) ), te weinig smaak .

De maaltijdsalades van diverse supermarkten bevallen daarentegen wel vaak goed: die van zowel de jumbo als AH zijn prima, zeker voor een warme zomerdag als in de keuken staan toch echt te warm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik grijp eigenlijk alleen af en toe een salade. De rest maak ik zelf (of haal ik uit mijn diepvries van een vorige keer)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik eet nooit kant en klaar maaltijden. Snap niet waarom je dat zou doen? Koken is 10 keer lekkerder, leuk om te doen. En als ik geen zin heb om te koken kies is voor iets dat zeer snel te bereiden is. In ieder geval altijd een verse maaltijd.

Wat ik wel doe is bij m'n ontbijt zo'n kleine pannenkoek uit de magnetron, omdat dat gewoon een stuk efficiënter is voor mij, maar dat valt niet echt onder een 'maaltijd'.

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Reageren met alleen een meme is geen reactie die we op een discussie-forum willen zien.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 29-07-2020 01:24 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik haal wel eens maaltijdsalades van de AH. Toen ik er nog werkte ook die stoommaaltijden wel eens. Het is makkelijk, op zich goed te eten, maar altijd te zout/vet/suikerrijk. Ze zijn wel een stuk beter voor je dan de standaard pasta/chinees gerechten, maar gezond is het nog steeds niet echt te noemen. Maar voor een keertje is dat prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

gop1 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:44:
Ik eet nooit kant en klaar maaltijden. Snap niet waarom je dat zou doen? Koken is 10 keer lekkerder, leuk om te doen. En als ik geen zin heb om te koken kies is voor iets dat zeer snel te bereiden is. In ieder geval altijd een verse maaltijd.

Wat ik wel doe is bij m'n ontbijt zo'n kleine pannenkoek uit de magnetron, omdat dat gewoon een stuk efficiënter is voor mij, maar dat valt niet echt onder een 'maaltijd'.
Of koken leuk is, is gewoon heel persoonlijk. Ik houd van lekker eten, maar vaak ook gewoon eten, omdat het een specifiek doel heeft: de maag vullen.

Nu houdt mijn vrouw heel erg van koken dus dat komt allemaal wel goed.

Als je alles goed gebalanceerd doet, is er niet veel mis met kant-en-klaarmaaltijden denk ik. Het is sowieso niet veel anders dan een zakje of een pot opentrekken en aangezien de schappen vol staan met die potjes, pakjes en zakjes is het allemaal wel ongeveer hetzelfde voor de gezondheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
vraag is dus (misschien zit hier een dieetgoeroe) welke zijn gezond en welke moet je mijden. Ik denk zowiezo bij veel maaltijdsalades dat je de saus maar beter kunt weggooien, daar zit mi. de meeste meuk in

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Dit. Er zijn genoeg snelle maaltijden te maken die nog altijd gezonder zijn, ook als je geen zin in koken hebt. Denk aan een pasta of een flinke salade. Zelfs eieren bakken, met een tomaatje en wat witte bonen in tomatensaus is nog gezonder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Semi kant-en-klaar ook goed?

Ik vind de verse pasta van de AH erg lekker. Bakkie saus erbij, wat spekjes uitbakken en rucola er overheen en klaar! 4 minuten kooktijd en toch het gevoel dat je vers eet.

De verse pizza's van de AH vind ik ook goed te eten. Ziet er in ieder geval verser en beter uit dan Ristorante of Big American.

Gezond? Waarschijnlijk niet. Maar dat compenseer ik wel weer met ander voedsel.. :+
Supermarkt verkoopt ook kant-en-klare salades die net zo gezond zijn. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ChojinZ op 28-07-2020 17:13 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaak heeft de keurslager (of een andere slager) wel dagelijks verse maaltijden te koop die een stuk minder zout zijn dan de maaltijden van de supermarkt.

Niet heel goedkoop, maar imo wel goed te eten.
https://teunissen.keursla...ltijden-uit-eigen-keuken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Die van www.kooc.nl zijn gezond, verantwoord en lekker, wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik kijk altijd naar de ingredienten en dan vooral naar het zout wat er in zo'n maaltijd zit. Ik probeer ze te vermijden maar ik deel wel de ervaringen van TS. Ik tref steeds vaker maaltijden aan die gewoon echt prima smaken. De jumbo hier om de hoek heeft veel roti en andere surinaamse maaltijden die echt lekker zijn en ik ben ook wel te spreken over de vegetarische nasi. Je hebt af en toe van die dagen dat je gewoon geen zin hebt om te koken en dan trek ik wel eens zo'n maaltijd uit de diepvries.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
technopeuter schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:08:
vraag is dus (misschien zit hier een dieetgoeroe) welke zijn gezond en welke moet je mijden. Ik denk zowiezo bij veel maaltijdsalades dat je de saus maar beter kunt weggooien, daar zit mi. de meeste meuk in
Kijk op de achterkant hoeveel vet, zout en suiker erin zit en welk percentage Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid dit is. Daar kan je meestal wel veel uit halen. Over 't algemeen geldt hier ook de cliché dat dingen met groenten en vis gezonder zijn dan de vleesvarianten. Bij maaltijdsalades loont het inderaad om een eigen dressing te maken, simpel van olie/azijn is meestal wel het gezondst, of iets met magere yoghurt oid. Maar voor een keertje die dressing er gewoon bij kan op zich ook wel, de maaltijdsalades zijn max 1000 caloriën dus dat is voor een avondmaaltijd best wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 20:12
SmurfLink schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:30:
[...]

Kijk op de achterkant hoeveel vet, zout en suiker erin zit en welk percentage Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid dit is. Daar kan je meestal wel veel uit halen. Over 't algemeen geldt hier ook de cliché dat dingen met groenten en vis gezonder zijn dan de vleesvarianten. Bij maaltijdsalades loont het inderaad om een eigen dressing te maken, simpel van olie/azijn is meestal wel het gezondst, of iets met magere yoghurt oid. Maar voor een keertje die dressing er gewoon bij kan op zich ook wel, de maaltijdsalades zijn max 1000 caloriën dus dat is voor een avondmaaltijd best wel prima.
1000 kcal is anders wel heel erg veel! Meestal wordt uitgegaan van 500 kcal voor avondeten. Met 1000 heb je een flinke pizza te pakken.

Hier bij de Jumbo foodmarkt hebben ze ook veel verse kant-klaar maaltijden. Zelfs vegan (voor mij). Verder ook wat vegan maaltijden in de vriezer.

Maaltijdsalades zijn ook leuk, maar vaak wel eentonig qua groenten. Veel sla, komkommer, ui. Vooral goedkope groenten. Zeker ijsbergsla is qua voedingsstoffen minimaal. Je zult minder gauw biet, koolsoorten, pastinaak of brocolli tegenkomen in zo'n salade. Ik zou het dus zeker niet elke dag eten voor de variatie. Maar 1-2 x per week is prima.

Een andere simpele maaltijd is een maaltijdsoep. Vaak zit daar ook best veel groenten en een koolhydraatrijk product in. En het is makkelijk verteerbaar voor je lichaam. Super handig. Groot nadeel is alleen de enorme hoeveelheid zout wat nog steeds erin gaat. Bizar veel, reken gauw op 3-5 gr zout voor 500 ml soep. Echt veel.

[ Voor 32% gewijzigd door segil op 28-07-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

Bob Popcorn

Plop!

1000kcal veel voor je avondeten? Ontbijt 500, lunch 750, diner 1000 en tussendoor nog 250. Dat is wat ik aanhoud.

Ontopic: maaltijdsalades vind ik heerlijk, de rest altijd maar mwah. Van de week nog kant en klaar nasi met babi pangang gehaald, daar zag nauwelijks vlees in :')

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:22:
1000kcal veel voor je avondeten? Ontbijt 500, lunch 750, diner 1000 en tussendoor nog 250. Dat is wat ik aanhoud.

Ontopic: maaltijdsalades vind ik heerlijk, de rest altijd maar mwah. Van de week nog kant en klaar nasi met babi pangang gehaald, daar zag nauwelijks vlees in :')
Ja zo ken ik 'm ook. Dit is voor het eerst dat ik hoor dat 1000 veel is voor een avondmaaltijd. Een Big Americans heeft dat inderdaad ook, maar die voedingswaarde is toch echt flink anders dan die van de maaltijdsalade met evenveel calorieën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:39:
De jumbo hier om de hoek heeft veel roti en andere surinaamse maaltijden die echt lekker zijn
Groot fan van Surinaams eten! Alleen.... over het algemeen is het niet heel gezond. De Surinaamse keuken gebruikt vaak veel vet en zout. En veel suiker als je de Fernandes meetelt. :+

Vraag me af hoe dat zit met de supermarkt roti: Net zo slecht of houden ze hier rekening mee?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

ChojinZ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:38:
[...]

Groot fan van Surinaams eten! Alleen.... over het algemeen is het niet heel gezond. De Surinaamse keuken gebruikt vaak veel vet en zout. En veel suiker als je de Fernandes meetelt. :+

Vraag me af hoe dat zit met de supermarkt roti: Net zo slecht of houden ze hier rekening mee?
Collega heeft ooit een Roti oorlog besteld bij de toko om de hoek. Spoiler: als je geen bek van leer hebt dan is dat geen goed advies :+

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Bob Popcorn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:22:

250 tussendoor? Maak daar maar gauw 750-1000 van, en dat kan je dan compenseren met het avondeten. (koekje = 100-200 kcal, cola, melk, tikt ook aan. Paar chipjes, fruit, nootjes, snoepjes, zo tegen de 1000 aan)
In de horeca gaat men uit van 500 kcal / persoon voor avondeten.

Ik heb ff gauw 3 verschillende AH maaltijd salades gepakt en bekeken wat de kcal zijn... dit loopt tussen de 450-650 kcal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:59:
[...]

Collega heeft ooit een Roti oorlog besteld bij de toko om de hoek. Spoiler: als je geen bek van leer hebt dan is dat geen goed advies :+
Oorlog? je bedoelt pindasaus, mayo en uitjes? Wtf.... :|

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 28-07-2020 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ChojinZ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:05:
[...]

Oorlog? je bedoelt curry/ketchup, mayo en uitjes? Wtf.... :|
Heiden, oorlog is met pindasaus, mayo en uitjes :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
RobinHood schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:06:
[...]

Heiden, oorlog is met pindasaus, mayo en uitjes :P
Ik was je voor.... O-) (zie mijn edit)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 09:41
Ik eet eigenlijk best veel kant en klaar maaltijden. Vooral omdat ik na school vaak moet werken en niet heel veel tijd heb om te koken. En ze smaken best prima ook al leg ik de lat als student niet zo heel hoog😜.

Kortom: Gewoon gemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:58
SmurfLink schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:10:
[...]

Ja zo ken ik 'm ook. Dit is voor het eerst dat ik hoor dat 1000 veel is voor een avondmaaltijd. Een Big Americans heeft dat inderdaad ook, maar die voedingswaarde is toch echt flink anders dan die van de maaltijdsalade met evenveel calorieën.
1000 cal is redelijk veel voor een avondmaaltijd, maar als je een grote vent bent die actief sport en op het werk constant in beweging is dan is het weer normaal.
Is afhankelijk van de persoon en manier waarop hij leeft.
Mijn "health app" geeft iig aan dat mijn maaltijden maar 500cal hoeven te zijn. :)

Wat betreft zout in kant en klaar maaltijden, zit er in om het houdbaar te houden, maar je hebt ook diepvries k&k maaltijden en volgens mij zit daar vaak om die reden ook minder zout in. Pin me d'r niet op vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

ChojinZ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:05:
[...]

Oorlog? je bedoelt pindasaus, mayo en uitjes? Wtf.... :|
Ja dat was dus de fout. Wie eet er nou roti met pindasaus mayo en uitjes? Maar ja als het verkocht wordt ben je toch benieuwd wat het precies is. Het blijkt dus dat oorlog in dit geval sloeg op de hete saus die oorlog voert met je tong en het had niets te doen met pindasaus of mayo of wat dan ook. Die reactie van jou hadden wij overigens ook allemaal :)

[ Voor 5% gewijzigd door Michael_OsGroot op 28-07-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuinsteen
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-04 18:33
Wat je ook kan genieten zijn maaltijd salades, rond de 500 Kcal en zeker smaak verrijkend zonder teveel zout of teveel water.

[ Voor 0% gewijzigd door Tuinsteen op 28-07-2020 23:25 . Reden: K toegepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:04
Ik eet toch wel 1x in de week een maaltijd salade. Marokkaanse kip is favoriet of kip couscous. Tikt wel ruim 700 kcal aan, helaas. Ik hou al maanden mijn calorieën bij en dan is mijn avondeten de grootste calorieën bom. Ontbijt en lunch zijn allebei 250 kcal dus ik kan het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Alles met kip, de kip Caesar of met tonijn zijn het laagst in calorieën

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vroeger kocht ik regelmatig Aviko maaltijdpannetjes of Iglo roerbaksensatie uit de diepvries.
Die vond ik wel goed voor een k&k maaltijd. Portie is groot genoeg en goede mix tussen groenten en vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
[...]

De roti van de Plus ben ik erg fan van, al zit er hier 2 minuten vandaan een roti tent dus dan is de keuze snel gemaakt :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:47:
Ik eet toch wel 1x in de week een maaltijd salade. Marokkaanse kip is favoriet of kip couscous. Tikt wel ruim 700 kcal aan, helaas. Ik hou al maanden mijn calorieën bij en dan is mijn avondeten de grootste calorieën bom. Ontbijt en lunch zijn allebei 250 kcal dus ik kan het hebben.
De Marokkaanse kip heb ik ook laatst nog gegeten, erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Jordy_413 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:14:
Ik eet eigenlijk best veel kant en klaar maaltijden. Vooral omdat ik na school vaak moet werken en niet heel veel tijd heb om te koken. En ze smaken best prima ook al leg ik de lat als student niet zo heel hoog😜.

Kortom: Gewoon gemak.
Precies, hier ook student en eet het dan vaak tussen college/werk in. Probeer wel zo veel mogelijk vers te koken overigens. AH heeft nu dus een aantal 'pannetje' gerechten die je zo in een kleine hapjespan mietert, na 5 min klaar. Vind vooral die dus echt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

unfor schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:14:
[...]

1000 cal is redelijk veel voor een avondmaaltijd, maar als je een grote vent bent die actief sport en op het werk constant in beweging is dan is het weer normaal.
Is afhankelijk van de persoon en manier waarop hij leeft.
Mijn "health app" geeft iig aan dat mijn maaltijden maar 500cal hoeven te zijn. :)

Wat betreft zout in kant en klaar maaltijden, zit er in om het houdbaar te houden, maar je hebt ook diepvries k&k maaltijden en volgens mij zit daar vaak om die reden ook minder zout in. Pin me d'r niet op vast.
Je health app scheelt ook nogal of ie bedoeld is voor een Aziaatje van 1,60m en 60kg of een Hollander van 1,85m en 85kg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:02

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

[...]

Ik lust ook graag Surinaams eten en ja, dat kan inderdaad wat vetter/zouter zijn want heel vaak gaat er ook een "blokje" in. Maar dat maakt het juist ook lekker, net zoals met zoveel vettere gerechten uit andere keukens.

Nu heb ik gisteren zelf nog masala kip met roti gemaakt, maar daar wordt helemaal niet zoveel vet voor gebruikt. Al helemaal niet voor de roti zelf (de pannenkoek), want dat is alleen maar bloem, water en gist met een snufje zout. Gebakken in een lepeltje olie.

Maar tot ik tijd kreeg om zelf te gaan koken haalde ik vroeger zelf ook regelmatig versmaaltijden en die zijn tegenwoordig best wel in kwaliteit gestegen heb ik het idee. Alleen zullen er altijd wel "verbeteraars" inzitten om het nel wat langer houdbaar te maken. Denk ik, want ik heb al jaren niet meer naar de ingrediënten van dat soort maaltijden gekeken...

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24

Koken als alleenstaande is kut. Je hebt altijd van alles teveel en kan de helft wegflikkeren. Bij de poelier hier in de buurt heb ik voor 4 euro een maaltijd die elke dag vers bereid wordt en ik alleen even hoef op te warmen. Daar kan ik niet tegenop koken. De Plus hier kookt ook elke dag maaltijden. Nog niet geprobeerd maar zag er wel lekker uit. De standaard "magnetronmaaltijden" uit van de supermarkt vind ik niks, niet te eten en inderdaad vaak een bak zout.
@TS: in de buurt zal vast ook een goede slager/poelier zitten die ook normaal eten heeft. Probeer er gewoon eens wat, gegarandeerd beter dan voorverpakt supermarktvoer.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:55

SomerenV

It's something!

Ik heb regelmatig kant-en-klare maaltijden gegeten. Van de welbekende nasi/bami en saté en maaltijdsalades tot de 'verse' pizza's en die ingevroren maaltijden. Meestal wel goed te doen, maar tegenwoordig maak ik m'n spul gewoon zelf. Vooral een maaltijdsalade (of in mijn geval eerder pastasalades) zijn echt rete snel te maken. In de tijd dat ik de pasta kook bereid ik de rest voor waardoor je in ~10 minuutjes een pastasalade klaar kunt hebben. Is ook echt een stuk goedkoper om zoiets zelf te maken dan kant en klaar te halen én je hebt meer controle over wat je erin stopt. Minder 'snel en makkelijk' maar 10 minuten heeft iedereen wel lijkt me O-) Je kunt 't ook de avond van tevoren maken.

Maar veel kant en klaar spul van de supermarkt is tegenwoordig prima te doen qua smaak en voedingsstoffen. In ieder geval stukken beter dan de standaard magnetronmaaltijden zoals aangehaald in de topicstart. Die Nederlandse maaltijden heb ik overigens nog nooit geprobeerd. Niks zo saai als Nederlands eten :X

Wat zout betreft: ik let er niet echt op. Mijn bloeddruk is prima, hartslag is dik in orde en ik hou niet veel vocht vast (voor zover ik weet). Blijkbaar is het ook enorm lastig om precies uit te pluizen of teveel zout nou écht zo slecht voor je is of niet en wat teveel is (is ook voor iedereen anders blijkbaar). We hebben overigens wel gewoon zout nodig om ons lichaam goed te laten functioneren dus te weinig zout is ook weer niet goed voor je. Ook steeds meer studies die niet perse hele duidelijke verbanden vinden tussen een hoge bloeddruk en teveel zout in je lichaam. Dus ja, als je een hoge bloeddruk hebt kan een zoutarm dieet helpen, maar anders hoef je er volgens mij niet heel erg op te letten. Het is gewoon belangrijk dat wat je binnen krijgt in balans is en je verder gewoon gezond bent.
sig69 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:34:
[...]

Koken als alleenstaande is kut. Je hebt altijd van alles teveel en kan de helft wegflikkeren. Bij de poelier hier in de buurt heb ik voor 4 euro een maaltijd die elke dag vers bereid wordt en ik alleen even hoef op te warmen. Daar kan ik niet tegenop koken. De Plus hier kookt ook elke dag maaltijden. Nog niet geprobeerd maar zag er wel lekker uit. De standaard "magnetronmaaltijden" uit van de supermarkt vind ik niks, niet te eten en inderdaad vaak een bak zout.
@TS: in de buurt zal vast ook een goede slager/poelier zitten die ook normaal eten heeft. Probeer er gewoon eens wat, gegarandeerd beter dan voorverpakt supermarktvoer.
Voor 1 persoon koken is inderdaad knap lastig. Meestal kookte ik dan voor 3 á 4 personen en gingen er wat bakjes de vriezer in. Probleem was dan alleen dat de vriezer dan binnen 2 weken vol zat met eten :+ Je kunt verspilling dus wel tegen gaan maar moet dan wel vaker hetzelfde eten. Dan zijn de kant en klare opties wel een goed alternatief, zeker als het niet te duur is. Maar daarom hou ik van m'n pastasalades. Veel ingrediënten zijn in kleine porties te koop (kipreepjes, sla, bacon, mozarella, andere kaassoorten) of vrij lang houdbaar (zongedroogde tomaten, olijven, fetakaas, pesto, gevriesdroogde kruiden, de pasta zelf). Veel van dat spul heb ik standaard in huis en ik hoef echt maar zelden wat weg te gooien.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 29-07-2020 01:51 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 20:42
vinom schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:47:Tikt wel ruim 700 kcal aan, helaas. Ik hou al maanden mijn calorieën bij en dan is mijn avondeten de grootste calorieën bom.
Nou dat lijkt me prima toch? Je kan het ook gewoon 'eten' noemen, of de hoofdmaaltijd, de warme maaltijd ;-)
Calorieen zijn gezond, je kan niet zonder als mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 15:37

aex351

I am the one

segil schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:03:
[...]

250 tussendoor? Maak daar maar gauw 750-1000 van, en dat kan je dan compenseren met het avondeten. (koekje = 100-200 kcal, cola, melk, tikt ook aan. Paar chipjes, fruit, nootjes, snoepjes, zo tegen de 1000 aan)

Ik heb ff gauw 3 verschillende AH maaltijd salades gepakt en bekeken wat de kcal zijn... dit loopt tussen de 450-650 kcal.
Dit lijkt mij niet kloppen. Horeca zijn restaurants etc. Daar gaat men echt niet uit van 500 kcal voor het avondeten. Daar kijken ze veelal puur naar kwaliteit/smaak/beleving/prijs en niet naar kcal. Leuk detail is wel, in bepaalde landen wordt de kcal ook vermeldt op de menukaart.

In elk geval over het onderwerp kant en klare maaltijden vanuit de supermarkt. Ik denk dan al snel aan de magnetron maaltijden. En dat spreekt mij dus totaal niet aan. Mijn magnetron is een veredelde popcorn machine. Enige uitzondering op de regel zijn maaltijdsalades. Gezonder dan dit krijg je het volgens mij niet. Enige minpuntje is misschien de saus, maar dat kan je geen ramp noemen. Je kan er ook zelf olijfolie of iets dergelijks overheen gooien. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Ik weet niet of bevroren pizza's ook tot kant en klare maaltijden wordt gerekend en dat soort producten. Dan wordt de lijst misschien wel erg lang qua producten. Maar het punt met dat soort maaltijden is dat het bevroren is en niet vers. En volgens mij dus automatisch ook minder gezond vanwege alle toevoegingen. Ik denk dat dit voor alle bewerkte producten geldt. Ik weet wel dat supermarkten, afhankelijk van de vestiging, ook verse kant en klare maaltijden verkopen. Bij Plus heb ik weleens een vers gemaakte roti roll gekocht met daarin kip, aardappelen en kousenband gekocht. Dat is volgens mij dan relatief ook wel weer gezond.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
Laat dat gezond maar weg, als we niet snel allemaal biologisch (lees: zoals voedsel vroeger was en nu standaard zou moeten zijn) gaan eten heeft Bayer straks de hele gezondheidszorg als vaste klant. Je kunt wel lui zijn of voor gemak kiezen, je weet zelf dat dat duurkoop zal blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

De kwaliteit is de laatste jaren enorm gestegen, maar met name de kwalitatief goede keuzes hebben ook wel een aardig prijskaartje. Ik vraag me af of je die misschien niet gewoon als variant op eten afhalen moet zien in plaats van alternatief voor een goedkope kant en klaar maaltijd. Als je het zo bekijkt valt het prijskaartje van de duurdere varianten weer heel erg mee.

Wat me bij de goedkope gerechten opvalt is dat er relatief veel vlees inzit als blijkbaar goedkope vulling. Met name bij bijvoorbeeld bami waar een behoorlijke berg aan stukjes goedkope ham inzit vraag ik me af waarom dat eigenlijk is. Lekker is het nietvind ik dan, maar volgens mij zijn er niet veel mensen die van dat plastic achtige spul blij worden, gezond ook niet, en er moeten tenslotte wel beesten voor doodgemaakt worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Yucon op 29-07-2020 07:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Vincent Dave schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 02:51:
Laat dat gezond maar weg, als we niet snel allemaal biologisch (lees: zoals voedsel vroeger was en nu standaard zou moeten zijn) gaan eten heeft Bayer straks de hele gezondheidszorg als vaste klant. Je kunt wel lui zijn of voor gemak kiezen, je weet zelf dat dat duurkoop zal blijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTClxEwgBHZeZcnusINBV8ogO2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kMn4raYvuUsRWYTy303PUTib.jpg?f=user_large

Los van het feit dat biologische voer ook niet het voedsel van vroeger is. Dus nog bs ook :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 14:04
De laatste tijd houd ik mij vooral bezig met de verspakketten. Nu heb ik het geluk dat ik een AH, Jumbo, Jan Linders, LIDL, Netto Rama in 1 dorp/stad heb..dus ik heb tegenwoordig heel veel keus uit de verschillende verspakketten. Prijzen zitten tussen de 3.70 en 5 euro waarbij je alleen nog (vegetarisch) vlees of vis moet toevoegen.
Meestal zijn die pakketten genoeg voor 3-4 maaltijden en super lekker. Weet alleen nog niet hoe gezond de sausen en/of kruidenmixen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

pvink schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:33:
De laatste tijd houd ik mij vooral bezig met de verspakketten. Nu heb ik het geluk dat ik een AH, Jumbo, Jan Linders, LIDL, Netto Rama in 1 dorp/stad heb..dus ik heb tegenwoordig heel veel keus uit de verschillende verspakketten. Prijzen zitten tussen de 3.70 en 5 euro waarbij je alleen nog (vegetarisch) vlees of vis moet toevoegen.
Meestal zijn die pakketten genoeg voor 3-4 maaltijden en super lekker. Weet alleen nog niet hoe gezond de sausen en/of kruidenmixen zijn.
Die verspakketten zijn inderdaad erg prettig! niet te lang hoeven nadenken en toch een fatsoenlijke maaltijd op tafel zetten :)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

mystic schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:34:
[...]

Die verspakketten zijn inderdaad erg prettig! niet te lang hoeven nadenken en toch een fatsoenlijke maaltijd op tafel zetten :)
+2 voor de verspakketten. Die zijn hier ook favoriet thuis. Ja, wss alle ingrediënten los kopen is goedkoper, maar dan heb je soms of te veel, of te weinig van iets.
Plus het is gewoon gemak :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben met mijn vorige post per abuis zo ver over de grenzen van fatsoen gegaan dat een mod zich genoodzaakt zag in te grijpen, maar ik wil de boodschap toch even kwijt. Helaas is de post gelocked dus komt ie hier nu onderaan de discussie terecht.

Gemak (of efficiëntie) is precies het gat waar dit soort maaltijden in springen denk ik. Niet iedereen vindt zelf koken leuk of lekkerder, al helemaal als je voor alleen jezelf kookt.
En blijkbaar zie je het voordeel ook wel met je pannenkoek. Waarom zou dat voor andere mensen dan niet kunnen gelden met een andere maaltijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

DirtyBird schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:36:
[h3]
Gemak (of efficiëntie) is precies het gat waar dit soort maaltijden in springen denk ik. Niet iedereen vindt zelf koken leuk of lekkerder, al helemaal als je voor alleen jezelf kookt.
En blijkbaar zie je het voordeel ook wel met je pannenkoek. Waarom zou dat voor andere mensen dan niet kunnen gelden met een andere maaltijd?
Ik vind koken leuk om te doen... maar niet voor 1 persoon. Daar haal ik echt geen plezier of voldoening uit. Als ik alleen voor mezelf kook is het puur vulling en als het even kan nog een beetje voedzaam :p

daarom ook gewoon groot fan van verspakketten en voorgesneden groenten. fuck, de bietjes en rode kool komen zelfs vaak uit blik.

volledige kant en klaarmaaltijden eet ik dan weer zelden maar het komt voor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Ik drink alleen maar thee, water en 1 blikje Cola zero per dag. Snoep/chips/koek/nootjes eet ik nooit. Een banaan tussendoor en misschien een klein blokje chocolade.

In de horeca gaat men helemaal niet uit van 500kcal per persoon, hoe kom je daar bij? Bij Allerhande zijn de gezonde "slanke" recepten maximaal 500kcal en de normale avondmaaltijden 750 tot 1000 kcal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 13:54

bosaap22

Doing things I'm good at.

Post eens wat foto's van je kant en klare maaltijd zou ik zeggen!
Ik ben erg benieuwd of het er ook smakelijk uitziet en hoeveel de daadwerkelijke inhoud afwijkt van het plaatje op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Bob Popcorn schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:57:
[...]

Ik drink alleen maar thee, water en 1 blikje Cola zero per dag. Snoep/chips/koek/nootjes eet ik nooit. Een banaan tussendoor en misschien een klein blokje chocolade.

In de horeca gaat men helemaal niet uit van 500kcal per persoon, hoe kom je daar bij? Bij Allerhande zijn de gezonde "slanke" recepten maximaal 500kcal en de normale avondmaaltijden 750 tot 1000 kcal.
Ik zal het doorgeven aan mijn lerares van de koksopleiding :) Aangezien ze zelf 10+ jaar een restaurant heeft gehad, zal ze het wel weten, toch? Ze rekenen met dat getal als een gemiddelde, om zo een balans te vinden in de portie groottes qua voor/hoofd/nagerecht.

Je rekent echt teveel... meeste maaltijden zitten rond de 500-600 kcal. Zoals ik al eerder toelichtte, de AH maaltijdsalades vallen in deze range. Een kleine pizza valt hierbinnen. Zojuist nog gekeken naar enkele stoommaaltijden, ook die vallen binnen deze range. Kijk zelf anders eens op de sites van ah en jumbo.

Misschien dat jij voor 2 personen eet, dat zal het zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 17:14
-tom-562 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:35:
[...]

+2 voor de verspakketten. Die zijn hier ook favoriet thuis. Ja, wss alle ingrediënten los kopen is goedkoper, maar dan heb je soms of te veel, of te weinig van iets.
Plus het is gewoon gemak :P
Dat blijkt dus vies tegen te vallen:
https://www.businessinsid...umbo-albert-heijn-kosten/

We eten hier wel eens de AH stoommaaltijden.
Heb het etiket er verder niet op nagekeken, maar komt over als een best acceptabele maaltijd. Afhankelijk van wat je kiest nog met redelijk wat groente.
Maar het is natuurlijk wel bedoelt als gemaksmaaltijd, dus vergelijken met een gezonde eigen maaltijd is imo niet eerlijk. Dan moet je het imo vergelijken met zijn alternatief, een pizza, rondje snackbar oid

[ Voor 32% gewijzigd door timberleek op 29-07-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Vincent Dave schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 02:51:
Wat de hele vraagstelling dus is van TS inderdaad. Is het gezond? Het ligt denk ik er aan wat voor maaltijd er zoal gegeten wordt. Ik zou het wel interessant vinden om te zien wat nu zoal (redelijk) gezond is en wat totaal niet, qua kant en klare maaltijden.

Overigens vind ik maaltijdsalades etc. echt niet lekker en kook ik mijn eten, dus ik kan geen ervaringen delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoveel mensen, zoveel wensen. De vragen van de TS worden ondergesneeuwd door postings die met al dan niet subjectieve argumenten aangeven waarom kant en klaar slecht is. Terwijl de TS juist wil weten welke van die maaltijden nu een redelijk alternatief kan zijn voor de avondmaaltijd. Althans, dat is hoe ik de OP interpreteer.

Die AH stoommaaltijden vind ik eigenlijk best te doen. Van de blikken nasi blijf ik af ;)
Dat valt toch juist niet tegen :? Het is juist goedkoper dan los alles kopen, of interpreteeer ik het dan verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Roenie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:23:
Zoveel mensen, zoveel wensen. De vragen van de TS worden ondergesneeuwd door postings die met al dan niet subjectieve argumenten aangeven waarom kant en klaar slecht is. Terwijl de TS juist wil weten welke van die maaltijden nu een redelijk alternatief kan zijn voor de avondmaaltijd. Althans, dat is hoe ik de OP interpreteer.

Die AH stoommaaltijden vind ik eigenlijk best te doen. Van de blikken nasi blijf ik af ;)

[...]
Dat valt toch juist niet tegen :? Het is juist goedkoper dan los alles kopen, of interpreteeer ik het dan verkeerd?
Nee, een maaltijdpakket is goedkoper :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-06 08:25

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Aan die maaltijden worden ingredienten toegevoegd om ze lang in een bakkie te kunnen bewaren (e nummers). Ook zit er veel zout en suikers en bamboevezels in. Al dat kant en klaar moet je zoveel mogelijk laten liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijl op 29-07-2020 09:27 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
AH beweegt ook meer richting de verse en gezonden producten. Laatst nog gesproken met een filiaal manager van een lokale AH en die vertelde me dat over 3-4 jaar de bedoeling is dat nog meer verse maaltijden worden verkocht die je zelf eenvoudig kunt samenstellen. En de oude bekende magnetron maaltijden in plastic bakken (zoals spaghetti en nasi) zullen minder en minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineG
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:45
Mijn vrouw werkt onregelmatige diensten in het ziekenhuis en haalt bij de groenteboer, slager of poelier dan een "verse" kant-en-klaar maaltijd. Deze heb ik ook wel eens gegeten en vind ik een stuk smakelijker dan de kant-en-klaar maaltijden van de supermarkt. Voor mij voelen deze ook gezonder, omdat ik weet dat ze die ochtend/middag vers zijn gemaakt, met producten van de bedrijven zelf. Geen idee of ze ook echt gezonder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

-tom-562 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:26:
[...]

Nee, een maaltijdpakket is goedkoper :P
Dat komt ook naar mijn idee omdat ze niet altijd de meest verse groenten in een verspakket stoppen stoppen. Ik heb wel eens een paprika gehad die ietwat flexibel is oid.

geen probleem mee overigens. Als er daarna toch een blender doorheen gaat om er soep van te maken: boeiend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 17:14
Roenie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:23:

[...]
We bedoelen nu vgm hetzelfde.

De "logica" denkt dat los kopen goedkoper is (maar minder praktisch en je zit met overschot) dan zo'n samengesteld pakket. Maar dat verschil is dan betalen voor gemak.
Echter kun je de pakketten in de praktijk blijkbaar niet zo goedkoop samenstellen als zij dat doen. zelfs bij de grotere verpakkingen.

"valt tegen" als in: itt wat veel mensen verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:17
Maar verspakketten zijn toch weer geen kant en klaar maaltijden? Dat is sowieso een beetje de vraag, ook wereldmaaltijden zijn dat niet. Kant en klaar is in de oven/magnetron/koud en klaar.

Maar ik eet eigenlijk 1x in de week een maaltijdsalade, verder wel een keer soep+brood (focaccia + stevige tomatensoep oid). Dat laatste is vast niet gezond, maar ach... gemak en lekker genoeg.

Dat is het voor mij, alleenstaand en hou niet bepaald van koken. Doe het wel regelmatig (scheelt dat je dan vaak 2 porties hebt, dus efficienter) maar altijd gericht op gemak. Dus pasta, groente/vlees/aardappelen, quiche, etc.

Vind de 1000cal voor een maaltijd die hierboven wordt genoemd wel veel trouwens! Nu ben ik zelf maar 1.74m/65kg dus dat scheelt, ook een zittend beroep (wel sportief) maar ik kom op een max 700 per maaltijd over het algemeen. Af en toe erboven, af en toe eronder.

Denk dat er vooral meer keuze is in kant en klaar, meer opties (stomen, salades) welke gezonder zijn en er net zoveel ongezonde (chinees in de magnetron, pizza) zijn. Ook veel meer tussen opties qua gemak (zoals de verspakketten).

En gezond, ach... als je ze niet elke dag eet zou ik me daar totaal niet druk om maken. Ik hou af en toe van pizza, van een biertje, etc... Allemaal niet gezond, maar wel lekker en als het met mate is, allemaal prima en niet te moeilijk over doen.

[ Voor 10% gewijzigd door m0ridin op 29-07-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Oh dat valt me dan enorm mee.

Ik eet verder geen tussendoortjes dus heb op 't moment alleen ontbijt/lunch en diner. Dan zijn die maaltijdsalades dus best prima. Hm had ik dat geweten had ik ze wel weer gehaald, zijn in de bonus deze week. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thur
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 15:32
Over het algemeen kun je stellen dat kant en klaar niet zo heel gezond is. Lees het label maar, smaakversterkers, veel zout en oneindig veel toevoegingen die je in de keuken niet gebruikt. Basisregel de eerste ingrediënten op het label zijn de belangrijkste aanwijzing. Een andere probleem is dat fabrikanten gaan voor goedkoop. Dure ingrediënten vervangen voor goedkopere varianten. En dan verkopen als "verbetert". Ook de claims op de verpakking (met echt fruit; blijkt dan 0,01 % te zijn) zijn vaak misleidend.

Af en toe een kant en klaar maaltijd eten is natuurlijk best wel makkelijk op zijn tijd en niks mis mee. Uit tijdgebrek gaan we allemaal wel eens naar de chinees of frietkraam. Ik denk wel dat je kunt stellen dat je went aan de smaak die de fabrikant voor ogen heeft. Dat is niet altijd in belang van de consument. Probeer maar eens zonder zout te koken, dat is echt wennen.

Salades kant en klaar vind ik persoonlijk minder lekker en redelijk duur. Of de ene gezonder is dan de ander laat ik in het midden. De smaak is vaak wel beter maar de sport is de juiste ingrediënten. Die paprika uit eigen tuin smaakt echt wel anders dan die uit de winkel. Persoonlijk besteed ik liever wat tijd aan zelf koken, leuk en een stuk lekkerder. In de huidige maatschappij heeft niet iedereen daar tijd voor of zin in. En is de keuze daarin gelukkig groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

segil schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:13:
[...]

Ik zal het doorgeven aan mijn lerares van de koksopleiding :) Aangezien ze zelf 10+ jaar een restaurant heeft gehad, zal ze het wel weten, toch? Ze rekenen met dat getal als een gemiddelde, om zo een balans te vinden in de portie groottes qua voor/hoofd/nagerecht.

Je rekent echt teveel... meeste maaltijden zitten rond de 500-600 kcal. Zoals ik al eerder toelichtte, de AH maaltijdsalades vallen in deze range. Een kleine pizza valt hierbinnen. Zojuist nog gekeken naar enkele stoommaaltijden, ook die vallen binnen deze range. Kijk zelf anders eens op de sites van ah en jumbo.

Volgens mij hangt het ook echt af van het restaurant waar je eet. De wat simpelere restaurants, die het vooral van ruime porties en simpele smaken moeten hebben en die friet bij een maaltijd serveren, gaan er makkelijk overheen doordat de friet met saus vaak al boven de 500 kcal terecht komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

segil schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:13:
[...]

Ik heb bij Allerhande gewerkt én ik ben zelf kok geweest bij een cateringbedrijf waar we oa maaltijden kookten voor topsporters :w _O- Ik weet vrij veel van voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 07:47
Die roerbaksensaties van Iglo vind ik ook prima te pruimen. Er zit in sommige varianten vrij veel groente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:51
KleineG schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:27:
Mijn vrouw werkt onregelmatige diensten in het ziekenhuis en haalt bij de groenteboer, slager of poelier dan een "verse" kant-en-klaar maaltijd. Deze heb ik ook wel eens gegeten en vind ik een stuk smakelijker dan de kant-en-klaar maaltijden van de supermarkt. Voor mij voelen deze ook gezonder, omdat ik weet dat ze die ochtend/middag vers zijn gemaakt, met producten van de bedrijven zelf. Geen idee of ze ook echt gezonder zijn.
Dat hangt heel erg af uit welke fabriek de slager etc besteld.
Kant en klaar maaltijden kunnen maar lees altijd het etiket.
Gezond is het vaak niet, of eigenlijk vrijwel nooit. Salade kan, maar dan zonder die dressing. Sauzen zijn sowieso not done. En ja hoeveel voedingstoffen er dan nog inzitten?

En ja lekker, gooi wat smaakversterkers in een sausje en alles smaakt lekker. Sterker nog je wilt nog meer :)

How are you doing?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
sig69 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:34:
[...]

Ik ben ook alleenstaande. Ik koop altijd alles in bulk/groot/voordeelverpakking, want goedkoper. Ik gooi NOOIT eten weg. Kwestie van goed plannen/organiseren. De vriezer/koelkast zijn je vriend.

Edit:
Als er behoefte aan is zal ik binnenkort een topic openen met lekkere, snelle en simpele maaltijden voor 1 persoon.

[ Voor 6% gewijzigd door gop1 op 29-07-2020 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Bob Popcorn schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:48:
[...]

Ik heb bij Allerhande gewerkt én ik ben zelf kok geweest bij een cateringbedrijf waar we oa maaltijden kookten voor topsporters :w _O- Ik weet vrij veel van voeding.
Goed, nu heb je het dus over een specifieke groep, genaamd topsporters, die een hele andere behoefte hebben qua voeding. Geloof me of niet, het zal mij weinig boeien. Maar kijk gewoon eens naar de kant-klaar maaltijden in de supermarkt en reken uit hoeveel kcal daarin zit. Of pak een paar recepten op de site van de AH en zie daar wat bij de gerechten staat. Zoals deze. 565 kcal / persoon. En die worden berekend op de gemiddelde mens. Niet op Vaal of een topsporter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zou zo zeggen, voor de liefhebbers en de haters ;) van instant-food, direct-klaar en afhaal-(vr)eten; lees het etiket en bepaal dan zelf of je denkt dat het gezond en ECHT voedzaam is...

Smaak is een heel ander verhaal; vrijwel iedereen vindt een zak zoute patat met veel mayo wel (eens) lekker. Maar gezond... O-)

Daarnaast; is het instant-eten een beetje evenwichtig qua samenstelling? Dus hoe zit het met de diversiteit? Juist afwisseling van allerlei groentes versus de 'vul' producten (zoals de pasta, aardappels, rijst e.d.) is nog wel eens behoorlijk scheef. Nog afgezien van de gebruikte suikers en soorten vetten en de nodige (onnodige) smaak-makers/-versterkers.
Er kan wel op het etiket staan: 25 gram vet. Maar wat voor een vet? Geharde, gemodificeerde (trans) palmvet of 25 gram ongeraffineerde olijfolie? Ik bedoel maar...

Ook is puur alleen kcal tellen ook niet zaligmakend. Het scheelt nogal of je eenzelfde hoeveelheid kcal binnenkrijgt van b.v. vezel, mineraal en vitaminebevattende groentes of eenzelfde hoeveelheid vanuit een zetmeelbom. Nog afgezien van het feit dat bepaalde essentiële stoffen nou eenmaal wel of niet door je lijf verwerkt worden, afhankelijk van de combinatie waarmee ze binnenkomen in je maag-darmstelsel.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Volgens mij is het sowieso een illusie dat je exact weet wat je binnenkrijgt door etiketten te lezen. De helft wordt niet genoemd, verbloemd of met "ingewikkelde" codes/benamingen aangegeven.
Meestal is het wel zo dat ze "op volgorde" van hoeveelheid staan. Dus het eerste ingredient is waarvan ook het meeste erin zit zeggen ze. Anyway ik "vertrouw" de fabrikanten sowieso niet dat ze 100% eerlijk zijn; tenslotte gaat het hen om zoveel mogelijk verkoop. Dus we zijn overgeleverd aan ons eigen common sense wat dat betreft.

Wij kopen hier in ieder geval nooit kant-en-klare maaltijden, simpelweg om bovenstaande redenen.
We koken elke dag met gewoon de oorspronkelijke ingredienten, zoveel mogelijk biologisch (voor zover ik dat zelf kan controleren) en geen sausjes erbij o.i.d.
Ik ontken niet dat het gewoon tijd en werk kost om iedere dag opnieuw te koken, en tuurlijk doen we ook wel eens niet koken of halen we wel eens chinees, maar dat is 1x/maand ofzo.

There is only so much you can do; ik ga ook echt niet van elk ingredient persoonlijk bij een boer langs om inspecties te doen o.i.d., maar mijns inziens is er een groot verschil tussen gewoon "vers" koken vs. zogenaamd "gezonde" kant-en-klaar-maaltijden.
Een keertje kant-en-klaar eten lijkt me niks mis mee, maar ik ben wel van mening dat het niet de default moet zijn.

Helaas wordt het gezondheidsonderdeel van eten altijd afgemeten aan gewicht en aantal calorien. Oh het zijn weinig calorien, dus ik heb gezond gegeten. Je kunt beter voor 500 calorien aan salade+avocado+noten eten dan 400 calorien aan kroketten. Ja voor de energiebehoefte en eventuele gewichtstoename -of afname geldt dat een calorie is een calorie, maar de manier HOE je lichaam omgaat met de stoffen die het krijgt en WAT het lichaam eigenlijk nodig heeft aan stoffen heb je daarmee niet op het vizier. Dus i.p.v. te focussen op gewicht en aantal calorien, zou ik de focus eerder leggen op het soort eten en wat het met je lichaam (intern) doet en dus je lichaam de JUISTE calorien geven. Helaas is het dan wel zo dat je soms even moet zoeken hoe het ongeveer werkt. Zo is braden met olijfolie beter dan margarine, maar zodra de olijfolie boven 150 graden verhit wordt valt de moleculaire structuur uit elkaar en worden het transvetten. En bepaalde combinaties van eten zorgen voor een betere opname van de goede stoffen/mineralen in dat eten.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

segil schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Goed, nu heb je het dus over een specifieke groep, genaamd topsporters, die een hele andere behoefte hebben qua voeding. Geloof me of niet, het zal mij weinig boeien. Maar kijk gewoon eens naar de kant-klaar maaltijden in de supermarkt en reken uit hoeveel kcal daarin zit. Of pak een paar recepten op de site van de AH en zie daar wat bij de gerechten staat. Zoals deze. 565 kcal / persoon. En die worden berekend op de gemiddelde mens. Niet op Vaal of een topsporter.
Ja weet je, je hoeft me niet te geloven he. Er staat "oa topsporters", daarmee doel ik niet op de calorische behoefte maar het feit dat ze veeleisend zijn qua dieet. En wat je wil joh, ik zal het ff doorgeven op de redactie :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:22
Sjurm schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:18:
Die roerbaksensaties van Iglo vind ik ook prima te pruimen. Er zit in sommige varianten vrij veel groente.
Vond die maaltijden van Iglo maar een potje treurnis. Twee keer geprobeerd, eerste keer paella. Kwam uit op drie stukjes vis en wat rijst. Tweede keer pasta spinazie a la creme. Dat was gewoon water met pasta. Daarintegen ben ik wel te spreken over de aardapelschotels van Aviko. Mist alleen wat groente, dus die maak ik er dan apart bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
@Bob Popcorn ik heb al 3x een voorbeeld gegeven op de website van AH waaruit blijkt dat de maaltijd 500-600 kcal is. (stoom maaltijden, maaltijd salades en AH recepten) Is dat foutieve informatie die de AH vermeldt, volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 15:03
Ikzelf eet af en toe de bami van de jumbo i.c.m. de babi pangang die vind ik wel lekker.

Moet zeggen ben zelf niet zo kieskeurig als het om eten gaat. Geniet evenveel van een frikandel speciaal van de lokale snackbar als bij een maaltijd van een sterren restaurant.

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

xavento schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:54:

Moet zeggen ben zelf niet zo kieskeurig als het om eten gaat. Geniet evenveel van een frikandel speciaal van de lokale snackbar als bij een maaltijd van een sterren restaurant.
Je hebt groot gelijk als je het over jouw smaak hebt... :Y

Maar de TS vroeg zich af of het gezond was... En dat die frikandel niet zo bijster gezond is, is iedereen wel duidelijk. Maar ook sterren restaurants koken zelden met het oogmerk van gezond en verantwoord voedzaam, maar veel eerder op smaak en 'beleving' (wat dat ook moge zijn) ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:43:
Volgens mij is het sowieso een illusie dat je exact weet wat je binnenkrijgt door etiketten te lezen. De helft wordt niet genoemd, verbloemd of met "ingewikkelde" codes/benamingen aangegeven.
Alles moet op het etiket staan dus dit is onzin. En die ingewikkelde codes zijn helemaal niet ingewikkeld, het zijn e-nummers, door de EU goedgekeurde hulpstoffen. Die kan je gewoon googlen en in 2 seconden heb je wat het is. Alles staat tegenwoordig op wikipedia dus zelfs een leek moet enigszins kunnen begrijpen wat er in z'n bakkie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
gop1 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Ik ben ook alleenstaande. Ik koop altijd alles in bulk/groot/voordeelverpakking, want goedkoper. Ik gooi NOOIT eten weg. Kwestie van goed plannen/organiseren. De vriezer/koelkast zijn je vriend.

Edit:
Als er behoefte aan is zal ik binnenkort een topic openen met lekkere, snelle en simpele maaltijden voor 1 persoon.
Ik ben ook alleen, maar gooi idd ook nooit wat weg. Zo moeilijk is het niet om te koken voor 2 dagen of de rest in de vriezer te mikken. Heb nu pastasaus voor 3 dagen, dan gooi ik er elke dag een andere pastasoort bij voor de variatie en maak ik het af met bijv andere kaas of nog wat verse kruiden. Prima variatie. En als ik dat niet wil gaat het idd de vriezer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-06 22:53
SmurfLink schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:00:
[...]

Alles moet op het etiket staan dus dit is onzin. En die ingewikkelde codes zijn helemaal niet ingewikkeld, het zijn e-nummers, door de EU goedgekeurde hulpstoffen. Die kan je gewoon googlen en in 2 seconden heb je wat het is. Alles staat tegenwoordig op wikipedia dus zelfs een leek moet enigszins kunnen begrijpen wat er in z'n bakkie zit.
‘Veganisten eten veel meer E-nummers dan wanneer je junkfood eet. Gemiddeld bevat groente 20 E-nummers. Wil je zo weinig mogelijk E-nummers binnenkrijgen, ga dan bij McDonald’s eten.’
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Zuurstof is ook een e-nummer. :+ Ik bedoel maar...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 13:46
SmurfLink schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Zuurstof is ook een e-nummer. :+ Ik bedoel maar...
Ook aan het gebruik van diwaterstofoxide in etenswaren moet aan banden worden gelegd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@CappieL Nee joh, hoe meer H2O des te beter; dan blijft er weinig ruimte meer over voor echte ingrediënten. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
CappieL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Ook aan het gebruik van diwaterstofoxide in etenswaren moet aan banden worden gelegd. 8)7
Da's hartstikke gevaarlijk joh! Uiteindelijk gaat 100% van de gebruikers van diwaterstofoxide dood!!!!! :(

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toen ik vrijgezel was ook veel maaltijdsalades en verse pizza's gehaald bij de AH (daarnaast leefde ik >50% van de tijd in hotels, restaurants en vliegtuigen, dus al helemaal weinig invloed qua eten), ik snap dat in je eentje (en voor jezelf) koken niet de meest leuke bezigheid is. Nu met een gezin kook ik echter praktisch elke dag (sssst, ik durf hier te zeggen dat ik beter kan koken dan mijn vrouw ;) )

Voordeel van zelf je ingrediënten kopen is dat je daadwerkelijk invloed hebt op de samenstelling van het gerecht. Zelfs bij "semi kant en klaar" als Hello Fresh en Marley Spoon ontbreekt het ons aan met name groenten. Bij een gemiddelde avondmaaltijd eten wij zo'n 200-250 gram groente (ná snijverlies) per persoon. Bij bijvoorbeeld Marley Spoon zie ik in het menu voor een gewoon gerecht welgeteld één wortel en een halve venkel per persoon en in een specifiek groentegerecht één paprika per persoon. Meer niet. Dan kunnen ze wel vrolijk een calorieënlijstje, zout e.d. erbij zetten, maar zo kom je bij lange na niet aan je vitamines, om nog maar te zwijgen over vezels. En dan kost een maaltijd daar in het gunstigste geval meer dan zes euro per persoon, waar dat bij zelfmaak gemiddeld minder dan vijf euro is.

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 29-07-2020 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
[...]

Alles moet op het etiket staan dus dit is onzin.
Niet helemaal. Ja, het moet op het etiket staan maar daar word dus heel veel mee gesjoemeld.

Zo vermelden heel veel fabrikanten de voedingswaarde na het bereiden van het gerecht. Er word dus bv. niet aangegeven wat er in het pakje Knorr zit, maar de totale voedingswaarde nadat je het pakje hebt bereid met groente/vlees wat een vertekenend beeld kan geven.

Daarnaast word er in de supermarkt (althans, hier in Den Haag) heel veel exotisch spul verkocht wat geimporteerd is uit het buitenland. Daar gelden andere regels en vaak word dan ook niet alles vermeld.

Tot slot geeft het voedingscentrum aan dat de voedingswaarde richtlijnen zijn maar zelden 100% correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Thomas schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:21:
Beste mede-Tweakers,

Terwijl ik in tijdnood een 'pannetje kip teriyaki' van de Albert Heijn eet en eigenlijk verbaasd ben over de kwaliteit, leek het me wel leuk om hier eens een discussie over te starten. Zo'n 10 jaar geleden waren kant-en-klare maaltijden echt not done in mijn ogen. Op z'n best vond je een Aziatische tweevaksmaaltijd zoals die er nu ook nog zijn, of een rare Hollandse maaltijd met een vakje met smakeloze aardappels, drappige spinazie en een droge worst. Nu zijn deze er nog steeds, maar in veel supermarkten vind je nu ook dit soort maaltijden van veel betere kwaliteit.

Ik eet zelf als ik haast heb nog wel eens een magnetron stoommaaltijd van de AH of een 'uit de keuken van Plus' maaltijd van, je raadt het al, de Plus. Vaak vallen deze me niet eens zo tegen. Er zit smaak aan en vaak ook nog redelijk wat groente. Dat doet me vaak ook denken dat het niet eens zo'n ongezonde optie is.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Eten jullie wel eens iets kant-en-klaars? Wat bevalt, en wat niet? Welke maaltijden zijn gezond of ongezond?
Hi Thomas ben het eens met je verhaal. Tegenwoordig zijn er heel goede maaltijden te krijgen. Waar ik graag gebruik van maak. Imho is koken voor 1 persoon gewoon niet rendabel (niet efficiënt moet altijd meer kopen dan nodig duur en verspilling). De maaltijden van AH zijn ook mijn favoriet, ik vind ze verrassend en erg lekker. Mijn favorieten van de kip-tandoori, Kabeljauw Mediterraan, kip curry madras en
zalm-roomsaus.

Een enkele keer zo'n zak van de Iglo. Die zijn ook best te pruimen alleen te weinig en relatief duur vergeleken met de stoommaaltijden van de AH. De porties zijn tegenwoordig best ok, als is het voor mij vaak niet genoeg. Maar dat vul ik dan aan met yoghurt en fruit of een paar handen nootjes.

[ Voor 6% gewijzigd door pizzacabonara op 29-07-2020 13:03 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:57:
[...]

Imho is koken voor 1 persoon gewoon niet rendabel (niet efficiënt moet altijd meer kopen dan nodig duur en verspilling).
Je kan, zoals al is langs gekomen, toch ook gewoon 2, 3 of 4 porties maken en in de koelkast of vriezer bewaren? Dan verspil je niets en dan is het ook niet duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:57:
[...]

Hi Thomas ben het eens met je verhaal. Tegenwoordig zijn er heel goede maaltijden te krijgen. Waar ik graag gebruik van maak. Imho is koken voor 1 persoon gewoon niet rendabel (niet efficiënt moet altijd meer kopen dan nodig duur en verspilling). De maaltijden van AH zijn ook mijn favoriet, ik vind ze verrassend en erg lekker. Een enkele keer zo'n zak van de Iglo. Die zijn ook best te pruimen alleen te weinig en relatief duur vergeleken met de stoommaaltijden van de AH. De porties zijn tegenwoordig best ok, als is het voor mij vaak niet genoeg. Maar dat vul ik dan aan met yoghurt en fruit of een paar handen nootjes.
Om hier op in te haken, ja koken voor jezelf en in je eentje is kut. Maar het kan prima. Gewoon voor 3 -4 man koken als normaal en de rest invriezen. Invriezen is echt zwaar de bom als het op eten aankomt. Kan je een week later makkelijk een maaltijd uit de vriezer trekken die wel goedkoop is, gezond en lekker.

Dat gezegd te hebben koken in je eentje blijft kut :9 maar het is prima te doen imo

Ik ben ondertussen alweer vrij lang student af, maar toen ik ging studeren was er net de opkomst van de stoommaaltijden etc.

Ik kan wel zeggen dat de smaak verbetered is en er tegenwoordig iets minder zout in lijkt te zitten maar nog steeds zijn kant en klaar maaltijden over het algemeen gewoon ongezond en duur. Zoals hierboven ook al aangehaald, er zitten veel goedkope dingen in dat lijkt toch vaak de drijfveer. Ook vaak nog steeds erg veel zout en conserveringsmiddelen. Ik kan wel zeggen dat de kwaliteit van de smaak echt omhoog is geschoten, wat je tegenwoordig allemaal in je magnetron kan stoppen haalt het niet bij de tweevaksmaaltijden van vroeger (die zijn zo ranzig).

De enige maaltijden in de magnetron die niet ongezond zijn, zijn volgens mij de vers gemaakte dingen bij de slager/groenteboer, want dat is gewoon een zelf gemaakte maaltijd.

Hiernaast, moet ik zeggen dat ik zelf altijd wel de maaltijden van Struijk goed te nassen vond. Aan alles ziet dit eruit alsof het goedkope troep is, maar ik heb deze maaltijden qua smaak altijd echt uitstekend gevonden (die in de blauwe verpakking)

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Per definitie zullen kant-en-klaar-maaltijden meer, minder gezonde toevoegingen bevatten. Denk wel dat de kwaliteit de afgelopen jaren wat is verbeterd. Maar, ik lees eerlijk gezegd nooit de ingrediëntenlijstjes (te kleine lettertjes en te korte armen, en geen geduld 8) ).

Ben ook alleenstaand en heb echt een hekel aan koken (en aan boodschappen doen). Zeker als ik na mijn werk thuis kom, heb ik gewoon geen puf meer maar wel trek; er moet dan dus snel iets klaar zijn. Heb een tijdlang alleen maar kant-en-klaar gegeten, maar ben dat nu ook weer aan het minderen. Tegenwoordig haal ik gemiddeld eigenlijk nog maar één stoommaaltijd in de week (AH zalm, pasta, roomsaus). In het weekend kook ik dan een of twee maaltijdsoorten om in te vriezen voor de komende week/weken. Vaak eenpansgerechten, maar ook quiches, gehakttaarten, soep, etc. Dan sta ik een halve dag achter het fornuis, met een fles wijn om mezelf (kook)moed in te drinken, maar dan kan ik weer een tijdje vooruit en hoef ik mijn keuken maar één keer schoon te maken.

In de zomer maak ik ook nog wel goed gevulde salades, maar daar heb ik alleen maar trek in als het echt heel warm is (geen idee waarom alleen dan).

De verspaketten van de AH hebben veelal ingrediënten die niet naar mijn smaak zijn. Dan pak ik toch liever een kookboek en zoek gerechten die goed in te vriezen zijn.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Woon hier overigens ook alleen als student. Ik hou wel van koken dus als ik de tijd heb doe ik dat wel, maar voor mij bieden de kant en klare maaltijden vooral een uitkomst als ik bijvoorbeeld 's avonds moet werken en gewoon geen zin heb om daarvoor nog te koken en dan de vaat te moeten doen. Als ik alleen voor mijzelf kook is dat vrijwel altijd voor 2 dagen overigens. Ik heb helaas maar een klein vriezertje (tafelmodel koelkast) dus echt veel invriezen kan niet. Als ik klaar ben met studeren en ruimte heb voor een grotere koelkast zal daar wel verandering in komen, ik maak best vaak lekker soep en dat is natuurlijk heel goed invriesbaar.

Ben zelf van sommige verspakketten wel fan. De courgette soep van de Plus en de groene curry van AH vind ik wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:27:
Toen ik vrijgezel was ook veel maaltijdsalades en verse pizza's gehaald bij de AH (daarnaast leefde ik >50% van de tijd in hotels, restaurants en vliegtuigen, dus al helemaal weinig invloed qua eten), ik snap dat in je eentje (en voor jezelf) koken niet de meest leuke bezigheid is. Nu met een gezin kook ik echter praktisch elke dag (sssst, ik durf hier te zeggen dat ik beter kan koken dan mijn vrouw ;) )

Voordeel van zelf je ingrediënten kopen is dat je daadwerkelijk invloed hebt op de samenstelling van het gerecht. Zelfs bij "semi kant en klaar" als Hello Fresh en Marley Spoon ontbreekt het ons aan met name groenten. Bij een gemiddelde avondmaaltijd eten wij zo'n 200-250 gram groente (ná snijverlies) per persoon. Bij bijvoorbeeld Marley Spoon zie ik in het menu voor een gewoon gerecht welgeteld één wortel en een halve venkel per persoon en in een specifiek groentegerecht één paprika per persoon. Meer niet. Dan kunnen ze wel vrolijk een calorieënlijstje, zout e.d. erbij zetten, maar zo kom je bij lange na niet aan je vitamines, om nog maar te zwijgen over vezels. En dan kost een maaltijd daar in het gunstigste geval meer dan zes euro per persoon, waar dat bij zelfmaak gemiddeld minder dan vijf euro is.
Gebrek aan groente in die maaltijden is altijd jammer inderdaad. Ik voeg bij pakketten vaak zelf nog groente toe of eet tussendoor gewoon rauwe groenten als aanvulling (ben erg fan van kerstomaatjes, worteltjes, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

eric.1 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Je kan, zoals al is langs gekomen, toch ook gewoon 2, 3 of 4 porties maken en in de koelkast of vriezer bewaren? Dan verspil je niets en dan is het ook niet duurder..
Klopt helemaal waar, ik ben gewoon lui wat dat betreft. Al vind ik geen aantrekkelijk idee om 3 keer in de week curry te eten maar je kan natuurlijk meerdere maaltijden invriezen.

[ Voor 17% gewijzigd door pizzacabonara op 29-07-2020 15:50 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bob Popcorn schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Ja weet je, je hoeft me niet te geloven he. Er staat "oa topsporters", daarmee doel ik niet op de calorische behoefte maar het feit dat ze veeleisend zijn qua dieet. En wat je wil joh, ik zal het ff doorgeven op de redactie :z
Nou ja, een steekproef op de Allerhande site geeft toch echt 592 kcal gemiddeld voor de eerste 18 recepten in de Wat eten we vandaag-categorie. Van de eerste +/- 150 stuks komen er nog geen 5 boven de 900 en geen enkele over de 1000. Ik denk dat iemand anders al een hele tijd geleden aan de redactie heeft doorgegeven dat 1000 kcal voor een gemiddelde avondmaaltijd echt veel te veel is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subslider
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06 11:17
Naast kant en klare maaltijd, bij voorkeur die zwarte bakjes van jumbo, heb ik ook nog wel een tijd 'maaltijd shakes' gehad.

In Amerika kwam toen net Soylent op, iemand deed dat in nederland met Joylent. ( nu dit geworden kennelijk https://nl.jimmyjoy.com/).
Koken is ronduit ruk, helemaal als het voor mijzelf alleen is. Daarnaast is dit 10x gezonder dan wat ik uit de pan maakte. Ook nog eens binnen 5 minuten een volle maaltijd naar binnen _/-\o_ Voor mij was het iig een uitkomst.

Al enige tijd niet meer gegeten overigens, kook niet vaak / voor mijzelf alleen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Subslider schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:35:
Naast kant en klare maaltijd, bij voorkeur die zwarte bakjes van jumbo, heb ik ook nog wel een tijd 'maaltijd shakes' gehad.

In Amerika kwam toen net Soylent op, iemand deed dat in nederland met Joylent. ( nu dit geworden kennelijk https://nl.jimmyjoy.com/).
Koken is ronduit ruk, helemaal als het voor mijzelf alleen is. Daarnaast is dit 10x gezonder dan wat ik uit de pan maakte. Ook nog eens binnen 5 minuten een volle maaltijd naar binnen _/-\o_ Voor mij was het iig een uitkomst.

Al enige tijd niet meer gegeten overigens, kook niet vaak / voor mijzelf alleen meer.
Veel bijzonders is dat niet imo, een bord havermout met melk en een vitaminepil krijg je ongeveer hetzelfde binnen (na het lezen van de ingrediëntenlijst). Wel makkelijk maar echt gezond is het niet op de lange termijn lijkt mij.

ipv die vitaminepil kan je ook groentepoeder nemen wat nog weer wat gezonder is. (50 cent per dag) https://nl.myprotein.com/...greens-plus/11074515.html

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
bvk schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:10:
[...]

Ik lust ook graag Surinaams eten en ja, dat kan inderdaad wat vetter/zouter zijn want heel vaak gaat er ook een "blokje" in. Maar dat maakt het juist ook lekker, net zoals met zoveel vettere gerechten uit andere keukens.

Nu heb ik gisteren zelf nog masala kip met roti gemaakt, maar daar wordt helemaal niet zoveel vet voor gebruikt. Al helemaal niet voor de roti zelf (de pannenkoek), want dat is alleen maar bloem, water en gist met een snufje zout. Gebakken in een lepeltje olie.

Maar tot ik tijd kreeg om zelf te gaan koken haalde ik vroeger zelf ook regelmatig versmaaltijden en die zijn tegenwoordig best wel in kwaliteit gestegen heb ik het idee. Alleen zullen er altijd wel "verbeteraars" inzitten om het nel wat langer houdbaar te maken. Denk ik, want ik heb al jaren niet meer naar de ingrediënten van dat soort maaltijden gekeken...
Dan heb je een nogal basic recept denk ik.

De roti die ik met een vriend maakt bevat;
Tarwebloem
Zelfrijzend bakmeel
Patentbloem
Zonnebloem Olie
Olijfolieboter (Bertolli)
Gist
Bakpoeder

Dan in de vulling ;
Gekookte aardappelen
Komijnzaad
Peper en zout

Dan nog (met de roti op de tawa) olie en zo om plakken te voorkomen.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

[...]

Dat kan wel iets vriendelijker.
Ik wilde alleen maar zeggen dat de gemiddelde consument niet in de supermarkt bij elke verpakking gaat zitten googlen wat hydroxypropyltrimoniumchloride is. Bovendien zegt 1 kreet niks, maar je moet het in context kunnen plaatsen wat het onder welke omstandigheden met je lichaam doet.
E250 is bijvoorbeeld nitriet, maar dit zit in dusdanig kleine hoeveelheden in cervelaatworst dat het niet schadelijk is (maar er staat niet bij bij welke hoeveelheden wel, en er staat ook niet bij dat wanneer je vitamine C combineert met E250 dat het ervoor zorgt dat het geen schadelijke nitriet-variant kan worden).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:42
Uit de magnetron eten doe ik nooit, ik vind het nog steeds ranzig vooral bij aardappelen.
Het bespaard vrijwel geen tijd want die magnetron moet ook weer schoon, een pan gooi je zo de vaatwasser in.

Er zijn ook kant en klare gerechten uit de diepvries, dat gooi je gelijk in de pan en smaakt uitstekend.

Maar veelal is het aardappelen zelf schillen en groente uit een zakje, vrij vaak kan alles gewoon in 1 pan zoals wortels etc(koken natuurlijk), je zet hem aan op vuur en gaat douchen bij terugkomst is het klaar, duurt ook ongeveer 10-12 minuten.

dagelijks sta ik mischien 5 minuten daadwerkelijk in de keuken.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2020 18:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:02

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Koos2009 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:56:
[...]

Dan heb je een nogal basic recept denk ik.

De roti die ik met een vriend maakt bevat;
Tarwebloem
Zelfrijzend bakmeel
Patentbloem
Zonnebloem Olie
Olijfolieboter (Bertolli)
Gist
Bakpoeder

Dan in de vulling ;
Gekookte aardappelen
Komijnzaad
Peper en zout

Dan nog (met de roti op de tawa) olie en zo om plakken te voorkomen.
Nee hoor, ik heb het alleen wat basic opgeschreven en puur om aan te geven dat het helemaal niet zo vet is of hoeft te zijn.

Ik vul de roti ook maar dan met pesi (gele erwten), dus roti dalbari. Maar olijfolieboter in het deeg? Ik gebruik alleen wat ghee om ze in te bakken...

Maar weer ontopic: De diverse versmaaltijden zijn natuurlijk een prima oplossing voor een harde werker die 's avonds geen zin heeft om te koken en daar hebben de supermarkten goed op ingespeeld.

En met de manier van verpakken geloof ik best dat er nog wel genoeg vitamines inzitten, al zal vers gewoon beter zijn. Alleen de salades zijn in mijn ogen zwaar over de prijs, je hebt zo'n salade in no time zelf gemaakt voor de helft van de kosten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:20:
Uit de magnetron eten doe ik nooit, ik vind het nog steeds ranzig vooral bij aardappelen.
Het bespaard vrijwel geen tijd want die magnetron moet ook weer schoon, een pan gooi je zo de vaatwasser in.

Er zijn ook kant en klare gerechten uit de diepvries, dat gooi je gelijk in de pan en smaakt uitstekend.

Maar veelal is het aardappelen zelf schillen en groente uit een zakje, vrij vaak kan alles gewoon in 1 pan zoals wortels etc(koken natuurlijk), je zet hem aan op vuur en gaat douchen bij terugkomst is het klaar, duurt ook ongeveer 10-12 minuten.

dagelijks sta ik mischien 5 minuten daadwerkelijk in de keuken.
Er zijn ook geschilde aardappelen te koop, dat kun je langer douchen ;)
Pagina: 1 2 Laatste