Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieslander12
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-08-2022
Ik zoek een?
het liefst een goede oled tv, maar een goede samsung tv is ook niks mis mee

Wat is je budget?
rond de 1000 euro, als er echt veel verschil tussen de LG oled B9 en C9 zit wil ik het iets verhogen maar niet veel meer

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
ik ga hem vooral gebruiken voor gamen op mijn xbox one x en later de series x. Dus het liefst goede HDR, HDMI 2.1 en minimaal 120hz

Wat heb je zelf al gevonden?
zoals ik al zei heb ik de oled's van lg gevonden en dan kijk ik vooral naar de B9, ook de samsung 60q is mij opgevallen maar ik denk dat ik iets beters kan krijgen voor mijn geld

Welke vragen heb je hier nog over?
hebben jullie nog aanbevelingen met de eisen die ik stel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-09 17:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik kan die 120 herz hier niet in terugvinden. In die ad. Die refresh ratevmet HDR en op WiFi (waarschijnlijk alleen 2,4 ghz) is er wel een bottleneck. Die bitrate kunnen ze vaak niet aan.

120 herz zijn de meeste tv’s niet. Ook ligt het aan merk of ze dat zo vertalen samsung heeft ander systeem. 100 herz is het meestal en vergelijkbaar. Gaming vraagt iets meer power. Utp erin? En de fps is van veel games is hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10
LucyLG schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:04:
Ik kan die 120 herz hier niet in terugvinden. In die ad. Die refresh ratevmet HDR en op WiFi (waarschijnlijk alleen 2,4 ghz) is er wel een bottleneck. Die bitrate kunnen ze vaak niet aan.

120 herz zijn de meeste tv’s niet. Ook ligt het aan merk of ze dat zo vertalen samsung heeft ander systeem. 100 herz is het meestal en vergelijkbaar. Gaming vraagt iets meer power. Utp erin? En de fps is van veel games is hoger.
Goed verhaal man..... :F

LG OLED's hebben 120hz panelen en hebben een zeer goede HDR weergave. De LG C9 heeft HDMI 2.1 aan boord, maar dat is wel een uitgeklede variant van HDMI 2.1. 120fps @ 4K met 10bit kleuren moet wel gewoon mogelijk zijn en dat is natuurlijk meer dan zat.

Zie hier voor een vergelijking tussen de B9 en C9. Verschillen zijn klein, maar vooral de HDR piekhelderheid ligt bij de C9 hoger dan de B9. Al genoeg reden om voor de C9 te gaan als het prijsverschil niet al te groot is. Check hier voor de beste OLED prijzen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:45

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het verschil tussen de B9 en C9 is subtiel: De Alpha9-processor van de C9 is beter dan de Alpha7 van de B9, dus op het gebied van beeldverwerking is de C9 de B9 de baas. Maar... er is ook helemaal niets mis met een Alpha7, beide televisies bieden je al het goede van OLED, het verschil is subtiel Als je budget beperkt is, is de B9 echt geen straf om te hebben, beide televisies behoren tot de beste die er te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Hulleman schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:18:
[...]

LG OLED's hebben 120hz panelen en hebben een zeer goede HDR weergave. De LG C9 heeft HDMI 2.1 aan boord, maar dat is wel een uitgeklede variant van HDMI 2.1. 120fps @ 4K met 10bit kleuren moet wel gewoon mogelijk zijn en dat is natuurlijk meer dan zat.

Zie hier voor een vergelijking tussen de B9 en C9. Verschillen zijn klein, maar vooral de HDR piekhelderheid ligt bij de C9 hoger dan de B9. Al genoeg reden om voor de C9 te gaan als het prijsverschil niet al te groot is. Check hier voor de beste OLED prijzen.
leg aub even uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ze het overigens maar uit je hoofd dat je met een spelcomputer 4K op 120Hz kunt draaien, daar heeft een spelcomputer de rekenkracht niet voor. Als je een dikke patser-PC met nextgen videokaart onder je TV zet wordt het een ander verhaal, maar voor spelcomputers kun je die 120Hz beter negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
blijkbaar lul ik niet volledig uit mn nek ;-) de rekenkracht en power voor 4k op 120 hertz kunnen alleen zeer sterke computers met ram/cpu/gpu aan. Ligt ook wel aan de codec maar dat is vrij standaard. De vraag is hier of je monitor wel gaat meewerken want de FPS is vaak veel hoger en indien je scherm dat niet aankan gaat er wat aangepast worden.

[ Voor 77% gewijzigd door LucyLG op 28-07-2020 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 12:06
Hulleman schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:18:
[...]

Goed verhaal man....... :F

C9 heeft de volledige 2.1 bandbreedte beschikbaar. Als je je link leest zie je dat het daar om de 2020 modellen gaat, de CX. Het ‘meer dan zat’ noemen is ook een understatement, al geef je de CX 100x de bandbreedte dan nog steeds zal het beeld niet beter kunnen worden aangezien met de beperkte bandbreedte alle specificaties van het paneel al gehaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Malt007 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:32:
[...]

Goed verhaal man....... :F

C9 heeft de volledige 2.1 bandbreedte beschikbaar. Als je je link leest zie je dat het daar om de 2020 modellen gaat, de CX.
Terecht punt, dank voor de correctie

@dmantione
Hoezo zouden de next-gen consoles geen enkele game op 4K 120HZ kunnen draaien? Voor het gros van de dikke triple A games zal dat inderdaad niet zo zijn, maar een game als Call of Duty warzone draait op 1440p @60fps op current gen. 4K 120fps is dan prima haalbaar. Ook sommige racegames en de wat kleinere indie games zullen die 4K 120hz wellicht wel halen. In ieder geval te voorbarig om te zeggen dat 4K 120hz totaal onhaalbare kaart is voor next-gen. Als ik een nieuwe tv zou kopen wil ik ook HDMI 2.1 ondersteuning, want gewoon futureproof.

@LucyLG,
Ik kan echt geen touw aan je 1e verhaal vastknopen. De topicstarter heeft een OLED op het oog. Je geeft dan aan dat je niet kunt vinden of OLED's 120hz panelen hebben, dat de meeste tv's geen 120hz panelen hebben en dat 100hz paneel vergelijkbaar is met een 120hz paneel. 3x een reactie waar de topicstarter niks aan heeft. Oled's zijn 120hz en dat is echt wel wat anders dan een 100hz paneel.

Dan heb je het over wifi en de refreshrate met HDR.... Je haalt zo veel dingen aan en zo veel door elkaar dat het voor mij, en ik denk ook de topicstarter, eerder onduidelijk dan duidelijk wordt. Wat heeft wifi nu te maken met het aantal fps op een console?

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2020 10:43 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
LucyLG schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:04:

Deze reactie is zo logisch als een schaap op een rijdende verhuiswagen in de dertiende versnelling op een weg met alleen maar slingerende kaboutertjes die keihard aan de crack zitten.

Ontopic: Koop een C9 zoals die 100 anderen die dezelfde vraag gesteld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hoezo zouden de next-gen consoles geen enkele game op 4K 120HZ kunnen draaien? Voor het gros van de dikke triple A games zal dat inderdaad niet zo zijn, maar een game als Call of Duty warzone draait op 1440p @60fps op current gen.
Dat de Xbox One X dat spel op 1440p@60Hz kan draaien is een bijzondere situatie, omdat de Xbox One en Xbox One X hetzelfde platform vormen: Ieder spel dat op de X draait moet op de niet-X draaien. Dat betekent dat spelontwerpers zich moeten inhouden om te voorkomen dat het op de gewone One niet soepel draait. Zodra je dan op de X draait is er opeens rekenkracht te over en kan resolutie en framerate omhoog. Zo'n situatie zal niet bestaan bij de Series X, omdat die wel spellen zal krijgen die exclusief voor de X gemaakt zijn.

Verder zal volgens deze bron de GPU-rekenkracht van de Series X het dubbele zijn van de One X.

Als we van 2560x1440 naar 3840x2160 gaan, dan is dat een factor 2,25 in de hoeveelheid pixels. Als we ook nog eens de framerate verdubbelen, dan zitten we op een factor 4,5. Als we ook nog eens HDR gaan doen, dan moeten we van 8-bit kleur naar 10-bit kleur en komt er nog eens een factor 1,25 bij. In totaal dient de rekenkracht met een factor 5,625 toe te nemen.

Daarom zou het mij sterk verbazen als de Series X voldoende rekenkracht heeft om zelfs maar een oud spel als Call of Duty Warzone op 4K 120Hz HDR te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41
Koop lekker die C9. Net ietsje beter beeld, net ietsje betere helderheid, en als je het een goed gevoel geeft dan is het ook meer toekomstbestendig met de volledige HDMI 2.1 (alhoewel dat dus waarschijnlijk toch niet volledig benut kan worden met de PS5/Series X, zoals de meeste hierboven al zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieslander12
dmantione schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:55:
Ze het overigens maar uit je hoofd dat je met een spelcomputer 4K op 120Hz kunt draaien, daar heeft een spelcomputer de rekenkracht niet voor. Als je een dikke patser-PC met nextgen videokaart onder je TV zet wordt het een ander verhaal, maar voor spelcomputers kun je die 120Hz beter negeren.
Klopt, dacht ik ook al. Ik had alleen gelezen dat HDMI 2.1 en 120hz goed voor de toekomst is en om dan 1080p of 1440p 120fps te spelen op de series x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieslander12
Hulleman schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:34:
[...]

@LucyLG,
Ik kan echt geen touw aan je 1e verhaal vastknopen. De topicstarter heeft een OLED op het oog. Je geeft dan aan dat je niet kunt vinden of OLED's 120hz panelen hebben, dat de meeste tv's geen 120hz panelen hebben en dat 100hz paneel vergelijkbaar is met een 120hz paneel. 3x een reactie waar de topicstarter niks aan heeft. Oled's zijn 120hz en dat is echt wel wat anders dan een 100hz paneel.

Dan heb je het over wifi en de refreshrate met HDR.... Je haalt zo veel dingen aan en zo veel door elkaar dat het voor mij, en ik denk ook de topicstarter, eerder onduidelijk dan duidelijk wordt. Wat heeft wifi nu te maken met het aantal fps op een console?
Klopt helemaal, ik dacht dat het kwam omdat ik net wakker was maar na de koffie begreep ik er nog niks van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Nog eventjes als toevoeging en ter verduidelijking... vrijwel, wss zelfs geen enkele tv heeft 50 of 100hz. Dat is dan 60 of 120hz. Oftewel een tv die zegt 50hz te zijn heeft een paneel van 60hz en eentje die zegt 100hz te zijn heeft een paneel van 120hz. Die 50/100hz komt vanaf de oudere analoge tv signalen, die signalen werden van oudsher over het elektriciteitsnet getransporteerd en in Europa was dat doorgaan 50hz en in the VS 60hz... daar komen die termen vandaan maar zijn dus geen echte technische specificatie van een moderne tv.

Stukje leesvoer erbij: https://en.tab-tv.com/?p=14466

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nieuwe TV ?

Ben een beetje zoekende waarom dat elk week opnieuw moet?
dmantione schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:01:
[...]

Daarom zou het mij sterk verbazen als de Series X voldoende rekenkracht heeft om zelfs maar een oud spel als Call of Duty Warzone op 4K 120Hz HDR te draaien.
Waar staat dat we over 2160p120 HDR praten? Volgens mij is de discussie dat je voor de PS5 of XSX een TV wil hebben met HDMI2.1 zodat VRR mogelijk is. Nergens staat dat VRR "dus" maar meteen op 2160p is en/of met HDR en/of power nodig heeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
dmantione schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:01:
[...]
Verder zal volgens deze bron de GPU-rekenkracht van de Series X het dubbele zijn van de One X.

Als we van 2560x1440 naar 3840x2160 gaan, dan is dat een factor 2,25 in de hoeveelheid pixels. Als we ook nog eens de framerate verdubbelen, dan zitten we op een factor 4,5. Als we ook nog eens HDR gaan doen, dan moeten we van 8-bit kleur naar 10-bit kleur en komt er nog eens een factor 1,25 bij. In totaal dient de rekenkracht met een factor 5,625 toe te nemen.

Je vergeet de gigantische stap die gemaakt wordt met de cpu (factor 8 krachtiger) en ssd (voor PS5 een factor 100 sneller). Vooral de snellere cpu heeft een enorme impact op het aantal fps wat de gpu er uit kan persen. De reden dat uncharted 4 op de pro (meer dan 2x de gpu kracht van base ps4) niet op dubbele framerate tov van de base ps4 draait heeft alles te maken met de brakke cpu. Daarnaast kun je series X en PS5 tflops niet met elkaar vergelijken. De Series X heeft 12Tflop RDNA 2.0 architectuur, tov 6Tflop GCN 1.0 architectuur. Qua tflops een verdubbeling, maar de RDNA 1.0 is per Tflop al wel 50% sneller dan GCN 1..0, waardoor de GPU van de Series X krachtiger is dan "2x zo krachtig als one X" (eerder 3x zo krachtig). Next-gen draait op RDNA 2.0 waar mogelijk nog meer performance per Tflop aanwezig is.

Anyway, dit is discussie voor het PS5 en Series X topic, maar je conclusie dat 4K 120hz niet kan op next gen met current gen games lijkt me te voorbarig.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
MAX3400 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:01:
nieuwe TV ?
Waar staat dat we over 2160p120 HDR praten? Volgens mij is de discussie dat je voor de PS5 of XSX een TV wil hebben met HDMI2.1 zodat VRR mogelijk is. Nergens staat dat VRR "dus" maar meteen op 2160p is en/of met HDR en/of power nodig heeft.
De 120 Hz komt direct van de vraagsteller. Er is hier sprake van een keus tussen de B9 en de C9. VRR en ook 120 wordt ondersteund door de B9 en is dus geen reden om voor de C9 te gaan. Wil je 4K op 120Hz met volledige kleurenresolutie dan moet je de C9 hebben, maar ja zo'n drama is het nu ook niet dat in de uiterst zeldzame situaties waar je 4K 120Hz hebt chroma downsampling gebruikt wordt. Het is weer precies zo'n dingetje dat het verschil tussen B en C subtiele zaken betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hulleman schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:46:
nieuwe TVJe vergeet de gigantische stap die gemaakt wordt met de cpu (factor 8 krachtiger) en ssd (voor PS5 een factor 100 sneller).
Dat is zeker een uiterst relevante verbetering, maar laat redelijk onverlet wat ik schreef: Call of Duty Warzone zal echt niet beperkt worden door de processorsnelheid, bij hoge resoluties/framerates is het de GPU die de beperking is. De krachtigere CPU en SSD maken voor de nieuwe spelcomputers complexere spellen mogelijk en die gaan ook zeker verschijnen, maar juist dat is weer een extra reden waarom ze je geen 4K/120Hz zullen bieden.

[ Voor 10% gewijzigd door dmantione op 28-07-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Zijn er nog wel C9's dan? Dacht gelezen te hebben dat ze op waren in NL (in het prijzentopic).

[ Voor 3% gewijzigd door apis29 op 28-07-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Het is niet mijn grootste expertise maar gamen op deze wijze heb je echt een krachtpatser pc voor nodig. Zoals @dmantione zegt. Voor videomontage wat ik doe zit het iets anders maar een HDR tv met 120 hertz moet je om dit mogelijk te maken je spaarpot stukslaan. Voor mijn Pc was ik 3500 euro kwijt. En ik heb wel een goede tv maar monteer op twee standaard monitoren.

Het is niet mijn bedoeling iemand hier te beledigen en als ik echt fout zit is dat niet mijn intentie. Ik zal meelezen want ik vind het interessant en excuses als ik ernaast zat

@aschja ok

[ Voor 33% gewijzigd door LucyLG op 28-07-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
dmantione schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:14:
[...]
Dat is zeker een uiterst relevante verbetering, maar laat redelijk overlet wat ik schreef: Call of Duty Warzone zal echt niet beperkt worden door de processorsnelheid, bij hoge resoluties/framerates is het de GPU die de beperking is. De krachtigere CPU en SSD maken voor de nieuwe spelcomputers complexere spellen mogelijk en die gaan ook zeker verschijnen, maar juist dat is weer een extra reden waarom ze je geen 4K/120Hz zullen bieden.
Kijk het DF filmpje maar eens wat ik poste. Ga je zien hoe enorm de jaguar CPU een bottleneck voor de GPU's van current gens is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, laat ik het dan anders formuleren: Bij de nieuwe spelcomputers is de processor zo krachtig dat die niet de flessehals zal zijn, de GPU is de flessehals en als je denkt dat je daarmee 4K 120Hz kan vol trekken ga je van een koude kermis thuiskomen.
Pagina: 1