AMD Ryzen 3700x wordt ontzettend warm!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:23
Eind vorige week heb ik een nieuwe machine gebouwd, ASrock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3 moederbord in een Lian Li TU150 in combinatie met een AMD Ryzen 7 3700x (en ASrock RX5700 XT Phantom Gaming). Daarop heb ik in eerste instantie een Noctua NH-L9i geplaatst. Idle temperaturen waren toen +- 60 graden en zodra ik Prime95 aanzette throttelde de boel binnen enkele seconden. |:(

Goed, het is geen zware koeler, dus vervangen voor een Noctua NH-U9S. Een wat grotere jongen, maar helaas blijft het beroerd qua koeling. Idle ook zo'n 55 tot 60 graden en met wat simpel internet en Office werk zit ik soms zelfs op 75 graden. Ook na het opnieuw plaatsen van koelpasta (doe ik toch met enige regelmaat) geen verbetering. Airflow in de kast is goed met twee Noctua NF-A12x25 PWM fans (intake voor, exhaust achter).

Ik weet dat HWinfo e.d. verkeerde waardes afgeven, maar in meet alles in Ryzen Master. Wie o wie kan helpen? Ik lees het eea. op Reddit dat je bv. voltages zou moeten verlagen, maar is dat niet heel erg vreemd op een hagelnieuwe machine? :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
Ryzen 3000 is een warme chipseries, dat vooropgesteld. Ook met een zware koeler is 70 graden niet uitzonderlijk.

Dat gezegd hebbende, De idle en office temperaturen zijn wel hoog wat je noemt.

- Hoe herken je het throttlen? Is de temperatuur dan 90 graden?
- Wat voor fancurve heb je? Misschien dat het scheelt om die wat agressiever te zetten.
- Gezien het formaat van de kast, en de cpu, waarom heb je een 90mm koeler?

Met spanningen zou ik nog niet gaan beginnen, eerst uitzoeken of er verder geen problemen zijn.

Edit: en heb je het andere 3700x met een kleine koeler topic bekeken?

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenLeafBird op 28-07-2020 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
Het throttlen herken ik doordat de boost niet meer op 4.4GHz komt. Fancurve staat op silent, maar zelfs met alles op max. blijven de temperaturen hetzelfde.

Koeler is ivm. het moederbord zo gekozen. Er passen maar een paar koelers op, waaronder deze twee. Dit is (voor zover ik weet) de grootst mogelijke koeler zonder dat je de VRM’s en het geheugen in de weg zit.

Andere topic had ik wel even doorgenomen. Zat te twijfelen om een eigen topic aan te maken, maar uit dat topic werd me niet heel veel duidelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Beunhaas91 op 28-07-2020 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Beunhaas91 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:02:

Koeler is ivm. het moederbord zo gekozen. Er passen maar een paar koelers op, waaronder deze twee. Dit is (voor zover ik weet) de grootst mogelijke koeler zonder dat je de VRM’s en het geheugen in de weg zit.
Nou, dat is niet waar. Er zijn genoeg smalle 120/135mm koelers die passen want je hebt in de hoogte nog ruimte zat in die behuizing. Koelers kunnen maximaal 165mm hoog zijn. pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver, pricewatch: Alpenföhn Ben Nevis Advanced en pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II om er een paar te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
Dus feitelijk zeg je, koop een nóg lompere koeler? Ik vind het nogal wat. Zit nu geen goedkope koeler in die behoorlijk wat koelprestaties heeft, maar dit zou niet genoeg zijn? Hoe doet die boxed koeler het normaal dan? Beter? Kan hem niet testen omdat ik alleen socket 115x koelers kan plaatsen op dit moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Beunhaas91 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:02:
Het throttlen herken ik doordat de boost niet meer op 4.4GHz komt. Fancurve staat op silent, maar zelfs met alles op max. blijven de temperaturen hetzelfde.

Andere topic had ik wel even doorgenomen. Zat te twijfelen om een eigen topic aan te maken, maar uit dat topic werd me niet heel veel duidelijk.
Ik snap wat je bedoeld met throttlen, maar dat is helaas normaal gedrag. Als je een all-core boost van 4.4 GHz verwacht kom je helaas van een koude kermis thuis. Dit artikel op Gamer's Nexus beschrijft het boostgedrag van de Ryzen 3000 series goed.

Een sustained all-core boost van 4.1 of 4.2 GHz is gebruikelijker, vandaar ook de vraag welke temperatuur je hebt bij "throttling".

Edit: het kan misschien zijn dat je temperaturen of kloksnelheden najaagt die niet realistisch zijn, dat zien we vaker op dit subforum.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenLeafBird op 28-07-2020 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Beunhaas91 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:50:
Dus feitelijk zeg je, koop een nóg lompere koeler?
Dat zeg ik niet, ik corrigeer alleen je stelling. Er is veel meer mogelijk op dat bord en in die behuizing dan een kleine topflow en een overpriced 92mm towerkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:31

DropjesLover

Dit dus ->

Mijn 3400G wordt ook behoorlijk warm, idle al rond de 45°C en bij een simpele game rond de 80°C.
Dit ook met een Noctua NH-L9i (en extra bijgekocht de bracket set voor AMD, de L9i = intel).
Opnieuw koelpasta leverde nauwelijks verschil op.

En dat terwijl het een fors lager geklokte chip is dan de 3700x

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 28-07-2020 08:58 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
DropjesLover schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:55:
Mijn 3400G wordt ook behoorlijk warm, idle al rond de 45°C en bij een simpele game rond de 80°C.
Dit ook met een Noctua NH-L9i (en extra bijgekocht de bracket set voor AMD, de L9i = intel).
Opnieuw koelpasta leverde nauwelijks verschil op.

En dat terwijl het een fors lager geklokte chip is dan de 3700x
Zelfde verhaal als bij OP. Die kleine koeler heeft het gewoon moeilijk met de warmteoutput van de chip.
De 3700x, 3400G en de 3600x (mijn cpu) hebben allemaal dezelfde TDP van 65W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

De ryzen 3000 series zijn er bekend om dat ze idle heel warm lopen. Zonder zware of met korte load heeft de cpu een hogere voltage op de cores. Voor langere duur is die voltage lager om schade te voorkomen (normaal gaat voltage omhoog om stabiliteit te garanderen, vandaar dat deze chip een beetje onverwacht reageert.)

De cpu heeft een turbo tot 4,4. We spreken pas over throtteling wanneer de cpu draait onder zijn baseclock, in dit geval 3,6GHz. Tot hoever hij zichzelf boost heeft temaken met zijn toegestane powerdraw in combinatie met temperatuur, wat ook te tunen valt met Precision Boost Overdrive.

Zolang je cpu boven de 3,6GHz draait is dit verwacht gedrag. De TDP is ook berekend voor de baseclock van 3,6GHz, dus dat is misleidend.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik vond eerst dat mijn 3900X ook erg warm werd idle. Maar het bleek dat de powersettings wat beroerd stonden en hij eigenlijk standaard 4-4.2 GHz bleef lopen, zelfs idle. Na wat tuning op de settings schaalt hij wel terug naar 2,2 GHz en is deze idle grofweg 30 graden (ok het is onder een pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280 ), maar het scheelde enorm door wat met de power settings te spelen.

edit:
Even als extra, full load (distributed computing, World Community Grid, 24 threads) wordt de CPU bij mij 72 graden bij 4.15 GHz (ongeveer)

[ Voor 13% gewijzigd door Suicyder op 28-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Je kan overigens hier eens naar kijken, het 1usmus Ryzen Universal Power Plan. Dit is meer een algemene tip dan wat anders, maar er zijn gebruikers die verlaging van temperatuur melden.

Het bericht van @Suicyder deed me er weer even aan denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:38
Wat je beschrijft is normaal met deze cpu's. Heb hier een 3800x welke ik een offset heb gegeven van -0.100 dit zou je eventueel ook kunnen proberen als je niet vrolijk word van deze temperaturen. Je hebt waarschijnlijk geen last van trottlen ryzen werkt gewoon anders met boosten etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beunhaas91
Ik heb alles weer even uit- en ingebouwd. Opnieuw de koelpasta geplaatst, kabels ook iets anders geplaatst zodat er meer airflow is en boem, opeens draaien we 'slechts' 40 graden idle. Na het booten was dit zelfs 34 graden, met een maximum in Windows van 62 graden. Onder full load (maximum heat met Prime95) blijft 'ie nu zelfs 70 graden. Het lijkt wel alsof ik een compleet andere koeler heb gemonteerd! 8)

Ik vermoed dat het toch een stukje airflow is geweest. Raar, maar waar. Het is geen eens zo veel veranderd...

[ Voor 16% gewijzigd door Beunhaas91 op 28-07-2020 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Beunhaas91 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:54:
Ik heb alles weer even uit- en ingebouwd. Opnieuw de koelpasta geplaatst, kabels ook iets anders geplaatst zodat er meer airflow is en boem, opeens draaien we 'slechts' 40 graden idle. Na het booten was dit zelfs 34 graden, met een maximum in Windows van 62 graden. Onder full load (maximum heat met Prime95) blijft 'ie nu zelfs 70 graden. Het lijkt wel alsof ik een compleet andere koeler heb gemonteerd! 8)

Ik vermoed dat het toch een stukje airflow is geweest. Raar, maar waar. Het is geen eens zo veel veranderd...
Door selchte airflow kan het net zijn dat je een hotpocket hebt in je koelblok, dus dat is zeker niet vreemd dat dit het kan oplossen :) Lekker bezig.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
Ik denk oprecht dat het dat ook gewoon is geweest. In een dergelijke kleine behuizing kun je dat natuurlijk al snel hebben. Blij dat het nu opgelost is. Iedereen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beunhaas91 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:19:
Ik denk oprecht dat het dat ook gewoon is geweest. In een dergelijke kleine behuizing kun je dat natuurlijk al snel hebben. Blij dat het nu opgelost is. Iedereen bedankt voor de hulp!
Ja, airflow kan best wel een issue zijn. Had eerst in mijn kast een R7 1700 (non x) all core op 4.1Ghz, front 3 x 120mm, top radiator van H100v2 met 2x 120mm en rear 120mm out. Mooie temperaturen. En toen naar een 3900x/X570 combi gegaan. Niets veranderd aan de opstelling. En zelfde als bij jou, temps die niet normaal waren, CPB zelfs uit, want dat bracht temps naar de 90 graden bij full load (aangepast in BIOS).

Uiteindelijk de radiator naar voren, en gewoon bijna 25-30 graden lager onder load. Heb gemerkt dat Ryzen 3xxx er gewoon bij gebaat is dat warme lucht zo snel mogelijk de kast uit is, en dat airflow heel belangrijk is. Het is een kwestie van experimenteren met de opstelling.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beunhaas91
Het mooie is dat de gehele case eerst warm (of zeg maar gerust heet) werd en dat is nu ook afgelopen. Bijzonder toch, natuurkunde! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Beunhaas91 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:54:

Ik had volledig aangenomen dat dit in orde was, en er niet bij stilgestaan dat dat ook nog het geval kon zijn. Zo zie je maar, altijd om foto's vragen. :p

Mooi dat het opgelost is, en veel plezier met je "nieuwe" build.
Pagina: 1