Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• f1r3b4ll
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-10 13:19

f1r3b4ll

formerly sp_strikwerda...

Topicstarter
Hoi allemaal, afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe AMD Ryzen 3700x + Radeon 5700XT + Node 202 build in mekaar gezet. ik ben erg tevreden met het eindresultaat (wat een fijne behuizing!) maar minder tevreden over de temperaturen en geluidsontwikkeling.

Tijdens een Small FFT test met Prime95 tikte mijn 3700x de 103c (!) aan. Als koeler heb ik een low-profile Noctua nh-l9a-am4. De koeler staat op de volledige 2500 rpm te loeien. Dit zorgt voor erg veel herrie. Volgens diverse reviews zou deze koeler fluisterstil moeten zijn maar dit valt mij vies tegen.

Verder is mijn 5700XT behoorlijk luid. Dit wist ik al vantevoren (blower card) maar ik heb twee Noctua nf-f12 pwm fans geinstalleerd om een static pressure area te creëren rond de videokaart, in de hoop zo de GPU temps (en dus de herrie) behoorlijk omlaag te krijgen. Dit zou een beproefde methode moeten zijn volgens veel fora.

Ik heb twee vragen:
- hoe krijg ik de temperaturen + noise level van mijn 3700x omlaag? Liefst met dezelfde koeler en behuizing maar ik ben ook bereid evt verder te kijken (andere lucht koeler / water koeling). Ik zou ook graag wat advies krijgen over boost, voltages, fan curves, power profiles etc.
- hoe krijg ik de 5700xt stiller en koeler? Het lijkt alsof het high pressure area wat ik probeer te creëren met de twee casefans niet echt werkt (heb auto undervolt nu aan staan in AMD Adrenalin)

Bedankt voor jullie hulp alvast! _/-\o_

f1r3b4ll wijzigde deze reactie 05-08-2019 13:15 (5%)

Dit sloeg allang nergens meer op...

• Autovw
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 09-11 20:59
Tja, voor de 3700X zal je misschien een iets betere koeler moeten regelen. De Node 202 is idd een mooie, fijne en goede kast, maar... heeft nou eenmaal geen fantastische airflow.
En over de 5700XT, blower cards maken gewoon veel herrie.
Daar kan je dus weinig aan veranderen.
Ik zou sowieso geen blower card in zo'n kast doen.
Maar misschien kan je met de software wat regelen, maar daar heb ik dan weer geen ervaringen mee.

En om terug te komen op de 3700X wat voor moederbord gebruik je met deze cpu?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
al eens gebruikt in node met 2700X toen, werkt prima.

Bij de Noctua moet je de TDP niet overschrijden met 92mm fan

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Yorick90
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20:52
Ik heb zelf nog niet met de AMD Ryzen 3000 kunnen stoeien, maar ik heb begrepen via Facebook dat mensen hetzelfde ervaren. Ik denk dus niet dat het aan je kast ligt.

Misschien dat dit je verder kan helpen:
I leave that video from gamer nexus to help other users.When I bought my 3600 I was struggle,high voltage,high temps,my 3200 14cl ram not run his speed.I even got second 3600 thinking my is foulty.No it not was,it was my lack of knowledge,problem with bios and PBO.With PBO enabled my temps on prime 95 stress was high 88-92C with kraken62.After watch that video im understud that Precision Boost Overdrive is not same as Precision Boost.Also make sure you upgrade your bios,my asus prime finnaly get new bios yeaterday,i can now run my flare x 3200 cl14 on d.o.c.p with now problem,i got also PBO on auto,and now my stress test don't get me higher temps then 72-74C,while gaiming is 50-60C(with PBO while gaiming still not bad 60-67C but not much benefits of use PBO),and core voltage spiking between 1.4-1.5 is completly safe for 3000 series until is set on auto:)

• f1r3b4ll

f1r3b4ll

Topicstarter
Autovw schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:58:
Tja, voor de 3700X zal je misschien een iets betere koeler moeten regelen. De Node 202 is idd een mooie, fijne en goede kast, maar... heeft nou eenmaal geen fantastische airflow.
En over de 5700XT, blower cards maken gewoon veel herrie.
Daar kan je dus weinig aan veranderen.
Ik zou sowieso geen blower card in zo'n kast doen.
Maar misschien kan je met de software wat regelen, maar daar heb ik dan weer geen ervaringen mee.

En om terug te komen op de 3700X wat voor moederbord gebruik je met deze cpu?
Thanks voor je reply, ik heb een Gigabyte Aorus Pro WIFI met B450 chipset. Prima bordje :-)
Ik heb de oplossing al gevonden voor de lawaaierige 5700XT: heb er een RTX 2070 Super in gezet >:) Deze is een stuk stiller (en sneller :9~ ) Ik had beide videokaarten aangeschaft om te kunnen vergelijken. De RTX 2070 is dan wel een stuk duurder, maar daarmee krijg ik een stuk extra snelheid en stilte terug, dus dat is het mij wel waard. De fans van de RTX 2070 Super beginnen zelfs pas te draaien bij > 60c :) De 5700XT gaat terug naar Amazon.

Verder had ik ook nog een Silverstone ML08B-H behuizing gekocht om te kunnen vergelijken met de Node 202. Ik zie een duidelijk verschil in build quality. Silverstone voelt vooral een stuk goedkoper aan. Er is dan weer wel wat meer ruimte in de behuizing, en je kunt zelfs een 3.5" hd plaatsen naar het schijnt. De Node 202 heeft echter mijn hart gestolen.

Ik ben nog van plan de Noctua NH-9a-AM4 koeler te vervangen door een Scythe Big Shuriken 2 om zo mijn CPU temps omlaag te krijgen. Heb het idee dat de Noctua zijn eigen warmte weer naar binnen zuigt en zo een oventje aan het creëren is. De Shuriken 2 komt qua hoogte zowat tegen het dust filter aan waardoor die frisse lucht van buiten gaat aanzuigen.

• Autovw
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 09-11 20:59
@f1r3b4ll in principe is de Node 202 perfect hoor!
De RTX 2070S is in dit geval beter ja, blower cards zijn gewoon erg luid.
Ik heb niet echt iets tegen Gigabyte, maar ze maken niet bepaald de beste moederborden. De mobo's van Gigabyte staan helaas bekend om hun slechte vrm's.
Moederborden met slectere vrm's kunnen er ook voor zorgen dat de cpu temps hoger zijn.

Bij mijn "oude" GTX 970 van MSI gaan de fans ook pas draaien bij 60C, dat scheelt echt heel veel lawaai idd :)

• f1r3b4ll

f1r3b4ll

Topicstarter
Autovw schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:54:
@f1r3b4ll in principe is de Node 202 perfect hoor!
De RTX 2070S is in dit geval beter ja, blower cards zijn gewoon erg luid.
Ik heb niet echt iets tegen Gigabyte, maar ze maken niet bepaald de beste moederborden. De mobo's van Gigabyte staan helaas bekend om hun slechte vrm's.
Moederborden met slectere vrm's kunnen er ook voor zorgen dat de cpu temps hoger zijn.

Bij mijn "oude" GTX 970 van MSI gaan de fans ook pas draaien bij 60C, dat scheelt echt heel veel lawaai idd :)
Ik had juist een 5700XT besteld vanwege zijn gunstige price-performance verhouding en tevens omdat volgens velen een blower-card beter zou moeten werken in een Node 202. Dit blijkt bij mij niet het geval.
Misschien ben ik wel te verwend met de stilte van mijn oude systeem (4790k, GTX980Ti, Coolermaster CM 690 III) O-)
Nu is het wel zo dat er maar een 3-4 mm ruimte zit tussen de GPU en mijn twee noctua casefans. Zou het wellicht een beter idee zijn om mijn casefans vervangen door slim varianten van max 15mm hoog? Hiermee offer ik wel airflow op, maar volgens mij kunnen mijn huidige noctua's hun lucht ook niet kwijt :?

f1r3b4ll wijzigde deze reactie 07-08-2019 15:38 (5%)

• skdevil
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-11 00:07
f1r3b4ll schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Ik had juist een 5700XT besteld vanwege zijn gunstige price-performance verhouding en tevens omdat volgens velen een blower-card beter zou moeten werken in een Node 202. Dit blijkt bij mij niet het geval.
Misschien ben ik wel te verwend met de stilte van mijn oude systeem (4790k, GTX980Ti, Coolermaster CM 690 III) O-)
Nu is het wel zo dat er maar een 3-4 mm ruimte zit tussen de GPU en mijn twee noctua casefans. Zou het wellicht een beter idee zijn om mijn casefans vervangen door slim varianten van max 15mm hoog? Hiermee offer ik wel airflow op, maar volgens mij kunnen mijn huidige noctua's hun lucht ook niet kwijt :?
Wellicht een onnodige vraag maar blazen die 2 case fans naar buiten of binnen?

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 08:22

Dwarlorf

Muziek connoisseur

Hackus schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:09:
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
al eens gebruikt in node met 2700X toen, werkt prima.

Bij de Noctua moet je de TDP niet overschrijden met 92mm fan
Dat is op zich hier niet het geval. TDP van de 3700x is 65W en de max TDP die de noctua aankan is volgens de specificaties 65W (of 95W in een case die goed te koelen is).

Maar zou het mss kunnen dat de vrams veel heter worden waardoor de totale hitte productie in de case teveel is om de cpu koel te houden?

Op Tweakers staat trouwens alleen 95W TDP vermeldt bij de kenmerken van de Noctua. Dat schept verkeerde verwachtingen vind ik.

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

• f1r3b4ll

f1r3b4ll

Topicstarter
skdevil schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:47:
[...]
Wellicht een onnodige vraag maar blazen die 2 case fans naar buiten of binnen?
Casefans zuigen frisse lucht van buiten aan. Blazen naar binnen dus. Ik heb ook een Silverstone ML08 getest zonder casefans en daar werd de GPU 80c-85c onder full load. In de Node 202 blijft de GPU steken op 75c onder full load. Best netjes dacht ik.
Dwarlorf schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:06:
[...]
Dat is op zich hier niet het geval. TDP van de 3700x is 65W en de max TDP die de noctua aankan is volgens de specificaties 65W (of 95W in een case die goed te koelen is).

Maar zou het mss kunnen dat de vrams veel heter worden waardoor de totale hitte productie in de case teveel is om de cpu koel te houden?

Op Tweakers staat trouwens alleen 95W TDP vermeldt bij de kenmerken van de Noctua. Dat schept verkeerde verwachtingen vind ik.
Ik heb een Big Shuriken 2 besteld en kwam er iets te laat achter dat die niet geschikt is voor AM4. Ik had geen zin om te hobby'en, dus de Big Shuriken 2 retour gestuurd.

Ik vind de Node 202 een prachtige kast, maar de hoge CPU en moederbord (VRM, m.2) temperaturen vind ik niet fijn. Daarnaast moeten de CPU-, GPU- en casefans erg hard draaien om alles koel te houden. Ik heb me toch een beetje verkeken op dit kleine kastje met al die performance onderdelen erin. Ik zit al enkele dagen de Sharkoon QB One te observeren als alternatief. Een heel fijn en goedkoop kastje met voldoende koelingsmogelijkheden. Ik zit te tubben om mijn Node 202 retour te doen en een Sharkoon QB One te halen met een 240mm AIO waterkoeling. Maar dan moet er wel voldoende airflow zijn om mijn moederbord koel te houden, want waterkoelers koelen natuurlijk niet het moederbord zoals een top-down cpu koeler wel doet.

f1r3b4ll wijzigde deze reactie 11-08-2019 16:04 (4%)

• f1r3b4ll

f1r3b4ll

Topicstarter
Even een vervolg hierop. Wil graag een Sharkoon QB One halen met Cryorig H7. Wordt deze met AM4-bracket geleverd tegenwoordig? Info is tegenstrijdig: Cryorig vermeldt AM4 op hun website maar webshops niet. Ik zou kunnen uitwijken naar de H7 Quad Lumi maar die is een stuk duurder.
UPDATE 15-8: inmiddels weet ik van een fellow member dat er een AM4-bracket bij wordt geleverd.

Vraag 2: is de Noctua NF-A8-PWM 80mm een goede casefan voor in de Sharkoon QB One? Deze fan heeft een heel goede airflow bij zeer lage geluidsdruk naar het schijnt.

Vraag 3: hoeveel casefans kan ik maximaal aansluiten op de case fan header van mijn Gigabyte B450 Pro Wifi Mini ITX moederbord? Ik kan hierover geen specificaties vinden (amperage) in de handleiding.

f1r3b4ll wijzigde deze reactie 15-08-2019 10:38 (7%)

• f1r3b4ll

f1r3b4ll

Topicstarter
schopje

• P-Nut
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:23
ik heb mijn ryzen wraith spire cooler van mn ryzen 1600 hergebruikt. (vaper chamber en koperen basis).
vervolgens een cryorg fan op het coolblok gezet.

Ik heb een ryzen 3600, deze heeft net zo hoge tdp als de 3700x.

YouTube: My Node 202 Build Dropped 35 Degrees on the CPU with this Mod

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08:10

Blaat

Hardware Fanaat

Ik heb zelf in mijn Raven RVZ02 een pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP gezet met een low profile pricewatch: Noctua NF-A12x15-FLX, 120mm. Dit paste precies in de behuizing en koelt veel beter dan alle andere opties die ik heb geprobeerd. Met p95 AVX wordt de CPU (Ryzen 2600) niet warmer dan 66 graden.

Ik zie dat de maximale CPU koeler hoogte in de node 3mm minder is. Nou, dan staat je zijpaneel iets boller, so what. :P

Blaat wijzigde deze reactie 19-08-2019 13:21 (11%)

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Bombaclat
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Dat is een goed idee, ga ik ook eens proberen.
Ik heb ook een node 202, Ryzen 3600 en een noctua erop. Ik merk ook dat de temperatuur erg hoog ligt en er veel ruimte zit boven de cpu fan (202NF-A9x14) ik ga eens kijken of ik die fan op een Wraith Spire kan knutselen.

Edit: zoiets haha https://m.imgur.com/a/Eu78W

Bombaclat wijzigde deze reactie 22-08-2019 21:52 (5%)

• f1r3b4ll

f1r3b4ll

Topicstarter
Ben ik weer even. Bedankt voor jullie reacties allemaal. Heb inmiddels een Sharkoon QB One uitgetest maar ik ben er niet tevreden over. Ik blijf lekker bij mijn Node 202 en ga een andere CPU- en GPU-koeler proberen. Voor de CPU heb ik een aantal opties:

1. Wraith Spire + C7 fan mod (moet 2ehands een wraith spire + c7 fan op de kop zien te tikken)
2. Big Shuriken 2 Rev B + Noctua 120x15mm fan (past net niet, stoffilter moet eraf)
3. ND-Cooling IS-60v2 + Noctua 120x15mm fan (past wel met stoffilter, zie link hieronder)

Voor de GPU (RTX 2070 Super) overweeg ik een Arctic Accelero III met daarnaast een setje heatsinks voor o.a. de VRM's van de videokaart. De 2 noctua casefans in exhaust mode zodat ze de hitte van de GPU de kast uitblazen en tevens alle overbodige hitte afvoeren.

Check deze link: https://www.reddit.com/r/...nce_and_good_temps_in_my/

Ik vind het eigenlijk wel een hele mooie oplossing!

• Bombaclat
  • Niet online
f1r3b4ll schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:39:
De 2 noctua casefans in exhaust mode zodat ze de hitte van de GPU de kast uitblazen en tevens alle overbodige hitte afvoeren.
Dat begrijp ik niet helemaal. De GPU zuigt de lucht op (vanuit de ruimte tussen de GPU-fans en de casefans) en de casefans proberen diezelfde lucht uit de kast te blazen. Ik zou eerder een exaust fan ergens verwachten zoals hier. Hij heeft dan ook wel een vrij korte GPU.

Ik ben zelf nog op zoek naar een GPU voor in mijn Node 202. Ik dacht eraan om een zo'n dik mogelijke GPU te halen, zodat deze dicht op de case zit en direct zijn lucht van buiten kan opzuigen. Volgens Fractal Design is de ruimte max 60mm.

• P-Nut
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:23
Ik heb zelf een GTX 1080 zotac mini. Een dikke kaart maar stuk korter. Ik heb alleen aan de 'staart' van de kaart een fan op exhaust staan, zo komt de airflow in een boog staan als het ware. Heb geen extra intake bij de kaart die zit al dicht tegen de case aan

• Bombaclat
  • Niet online
P-Nut schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:37:
Ik heb zelf een GTX 1080 zotac mini. Een dikke kaart maar stuk korter. Ik heb alleen aan de 'staart' van de kaart een fan op exhaust staan, zo komt de airflow in een boog staan als het ware. Heb geen extra intake bij de kaart die zit al dicht tegen de case aan
Dat leek mij ook een goede oplossing voor als je een korte GPU hebt. Ik heb momenteel een GTX 1070 zotac mini, dus dan zal die oplossing op dit moment ook voor mij werken. Ik wilde echter wel upgraden naar een 5700XT en daarvan heb ik nog geen mini's gezien..

• f1r3b4ll

f1r3b4ll

Topicstarter
Bombaclat schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

Dat begrijp ik niet helemaal. De GPU zuigt de lucht op (vanuit de ruimte tussen de GPU-fans en de casefans) en de casefans proberen diezelfde lucht uit de kast te blazen.
Zie mijn laatste post. Ik verwijs naar iemand anders met ongeveer dezelfde build. Hij gebruikt de Arctic Accelero III passief, dus zonder de meegeleverde koeler. In plaats daarvan gebruikt hij de 2 Noctua casefans in exhaust mode zodat ze de hete lucht als het ware uit de GPU zuigen. Added benefit is dat de CPU temps onder load ook redelijk dalen omdat er minder hitte in de kast is.

Check ook deze review van de Accelero III: https://www.youtube.com/watch?v=A_xqBidOjpQ&t=401s

f1r3b4ll wijzigde deze reactie 25-08-2019 21:33 (7%)

• VAULT-TEC
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13-11 20:08
Blaat schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:10:
Ik heb zelf in mijn Raven RVZ02 een pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP gezet met een low profile pricewatch: Noctua NF-A12x15-FLX, 120mm. Dit paste precies in de behuizing en koelt veel beter dan alle andere opties die ik heb geprobeerd. Met p95 AVX wordt de CPU (Ryzen 2600) niet warmer dan 66 graden.

Ik zie dat de maximale CPU koeler hoogte in de node 3mm minder is. Nou, dan staat je zijpaneel iets boller, so what. :P
sorry voor de bump.. maar RVZ02. <3 maar zit de cpu fan niet te dicht op de sidepanel zodat er zon raar turbulentie geluid gecreerd word? ben trouwens heel erg benieuwd.. ben van plan een 3700X in de RVZ02 te doen.. nu heb ik nog een i5 6500.

• RavonsDaro
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13-11 13:10

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Ik heb in het hele topic geen woord gezien over welke 5700 XT gebruikt wordt. Ja, het is een 5700 XT maar als je de reference card hebt met de blower dan snap ik dat die luidruchtig is. Want daar stonden ze bekend om.

Om dan te besluiten "Joh, fuck it. 2070S dan maar" is enkel het probleem ontwijken en niet oplossen. ;) Zo is bijv. de 5700 XT Sapphire Pulse een kirrend beessie.

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12-11 16:29
RavonsDaro schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:22:
Ik heb in het hele topic geen woord gezien over welke 5700 XT gebruikt wordt. Ja, het is een 5700 XT maar als je de reference card hebt met de blower dan snap ik dat die luidruchtig is. Want daar stonden ze bekend om.

Om dan te besluiten "Joh, fuck it. 2070S dan maar" is enkel het probleem ontwijken en niet oplossen. ;) Zo is bijv. de 5700 XT Sapphire Pulse een kirrend beessie.
Dat is idd waar wat je aanhaalt, blower type cards maken wat meer lawaai. Maar uit eigen ervaring vind ik wel dat die beter koelen dan een open air type kaart.

Sowieso moet je altijd proberen dat je een koele airflow van onderaf richting je kaart hebt zitten zodat de blower daadwerkelijk koele lucht langs je gpu weet te voeren.

Wanneer je je fans op out-take hebt staan en een blowertype kaart hebt dan gaat er iets niet goed komen....
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True