Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game-PC: Onderdelen compatible? Geheugen van 3600MHz zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:28
Goedemorgen medetweakers :)

Ik heb voor mezelf een configuratie samengesteld voor een nieuw game-systeem dat ik aan wil schaffen. Hoewel ik denk dat deze klopt en de verschillende onderdelen compatible met elkaar zijn vind ik het een fijn idee wanneer andere mensen meekijken en hun mening geven. De laatste keer dat ik m'n eigen PC in elkaar heb gezet is namelijk alweer zo'n 15 jaar geleden ;) Daarbij heb ik een klein overclockje in gedachten en daarvoor geschikt 3600MHz geheugen op het oog. Ook hierbij vraag ik me af ik kan verwachten of dat problemen op gaat leveren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. 700 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Videokaart heb ik al, de XFX Radeon RX 5700 XT THICC III Ultra. Scherm, muis, toetsenbord en koptelefoon zijn ook al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem dat voldoende is om een verscheidenheid aan games op 1440p met een refreshrate van 120-144Hz te spelen. Settings hoeven dan niet persee 'ultra' te zijn. Varieert van The Witcher 3 tot Subnautica tot Skyrim tot sinds kort VR gaming met m'n Valve Index (dus bijv. Half-Life Alyx, Wizards 2, etc.). VR heeft echter geen prio qua performance, ik weet dat de videokaart dat niet gaat trekken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst lekker stil, maar je hoeft geen speld te horen vallen. Stroomverbruik speelt in principe niet echt een rol, hoewel minder natuurlijk beter is voor zowel natuur als portemonnee ;)

Ga je overklokken?
Ja, ik verwacht de Ryzen 5 3600 wat te overclocken zodat hij lekker meedraait met het geheugen op 3600MHz. Online over gelezen, en dat schijnt echt prima te kunnen en een leuk performance-boostje te geven.

Wat verwacht je van ons?
Vooral de compatibility van de onderdelen vind ik belangrijk. Daarbij de vraag of de overclock + geheugen die ik voor ogen heb, draaiend op 3600MHz, eigenlijk wel zin heeft of dat ik beter gewoon een setje van 3200MHz kan kopen.

Wat ik nu voor ogen heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 77,90€ 77,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 78,-€ 78,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4W€ 97,95€ 97,95
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,87€ 106,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,57

Alvast dank voor jullie reacties! :)

Beste antwoord (via pixeled op 27-07-2020 22:24)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:39
Lekker de 3200 nemen want die lopen ook makkelijk @3600C16.

Neem de B450M Mortar Max als je wil overklokken.

Behuizing vind ik geen verstandige keuze als je daar een 5700XT van >300w in gaat lepelen. Zo'n beste koeler is die kast niet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Lekker de 3200 nemen want die lopen ook makkelijk @3600C16.

Neem de B450M Mortar Max als je wil overklokken.

Behuizing vind ik geen verstandige keuze als je daar een 5700XT van >300w in gaat lepelen. Zo'n beste koeler is die kast niet.

• pixeled
Thanks voor alle tips @Uszka :)

Goed te weten dat ik prima een 3200MHz setje kan pakken en dat deze kan ook overklokbaar is, en bedankt voor je tip over de Mortar Max.

Wat de kast betreft, net even een review bekeken van de Silencio S400 en er word inderdaad meteen genoemd dat deze heel warm wordt. Wellicht dat de Cooler Master NR400 beter is? Schijnt ongeveer hetzelfde te zijn als de S400, maar dan zonder de geluidsdempers (die alle warmte schijnen vast te houden).

De reden dat ik naar de kasten van CM keek is omdat de XFX 5700 XT Thicc III Ultra die ik heb 315mm lang is. Voor veel Micro-ATX kasten, zoals de Fractal Design Define Mini C, is dat precies de maximumlengte die een videokaart mag hebben om te passen. Het lijkt me een te groot risico om een van die kasten te kopen, om er vervolgens achter te komen dat de videokaart op een paar millimeter na toch niet past.

Alternatief voor de CM NR400 zou zijn om af te stappen van een micro-ATX kast en bijv. te gaan voor de NZXT H510. Of weten jullie misschien geschiktere (micro-ATX) kasten die niet meteen 100+ euro kosten? Anders word het denk ik lastig binnen de 700 euro budget te blijven.

Als ik voor nu de Cooler Master NR400 pak en je andere suggesties zou ik uitkomen op de volgende build:
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 59,-€ 59,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4W€ 78,13€ 78,13
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 141,77€ 141,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,75

Edit: Kingston A2000 SSD vervangen door de XPG SX8200 Pro

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Tja, qua kasten heb je keuze uit: https://tweakers.net/behu...GegZ6Cko5SbWAHimYN4tbW1AA

Die NZXT is ook een mooie kast.

Verder een prima setup; eventueel het verschil tussen de huidige prijs en het budget investeren in een snellere NVME SSD: pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB

[ Voor 25% gewijzigd door Vidra op 27-07-2020 14:43 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• pixeled
Thanks @Vidra!

Ongeveer dat lijstje van kasten heb ik eerder doorgespit. Daarbij heb ik alles onder de 50 euro maar links laten liggen. Ik stel geen hele hoge eisen aan een kast (hoef geen RGB belichting, geen ultra cable management of de combi van fluisterstil en toch sublieme airflow), maar wil tegelijkertijd ook niet zitten met getril/gerammel aan m'n hoofd of hele luide fans, etc. Daarbij kwam ik dus uit bij de NR400 (die hele goede reviews heeft, helemaal voor z'n prijspunt) en de NZXT H510, die net weer een stukje mooier is.

Goede tip ook van de SX8200 Pro, die lijkt inderdaad een stukje sneller! Kost iets meer, maar ik denk dat ik daar toch voor ga. Hierboven m'n overzichtje aangepast met deze SSD in plaats van de A2000.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
pixeled schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:53:
Goede tip ook van de SX8200 Pro, die lijkt inderdaad een stukje sneller! Kost iets meer, maar ik denk dat ik daar toch voor ga. Hierboven m'n overzichtje aangepast met deze SSD in plaats van de A2000.
Waar zie je dat ie een stukje sneller is?

De SX8200 Pro heeft snellere random reads & writes, maar een stuk lagere hogere latency. Relatieve prestaties zijn maar 2% beter dan de A2000 met de laatste firmware. In mijn ogen is het een verspilling van geld. Je gaat het absoluut niet merken in games. Misschien een paar milliseconden laadtijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpLnMlOUbHMVL6JfDHvIWHMR-0M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f69qDz87GO56gEcRvcdgOsT5.png?f=user_large
Zie de complete review hier

• Djarune
Voor die RX 5700 XT wil je lekker veel airflow. Dus de Meshify C is een goede kast. Niet de mini dus. Lees de reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2020 Een mATX in een Meshify C misstaat trouwens niet.

Eigenlijk is het best hetzelfde systeem te bouwen, maar dan met het moederbord en geheugen tips van @Uszka . Voor de voeding is de TX550 V2 iets beter dan de Seasonic die je nu hebt, ondanks wat je leest op HWI. Verder is een derde casefan echt wel fijn voor een kaart die zoveel hitte af geeft.

1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 85,43€ 85,43
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,20€ 36,20
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 84,70€ 84,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,39

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 27-07-2020 16:31 ]

• pixeled
@Djarune: Ik kwam uit op een review van LegitReviews.com die behoorlijk legit leek met goede tests :) Onder andere op pagina 3 (zie link) zie je dat de SX8200 Pro tot wel 20% sneller is.

Maar da's in synthetische benchmarks, en nu ik op basis van je opmerking wat kritischer kijk zie ik inderdaad dat op de laatste 2 pagina's met wat 'real world' tests de verschillen tussen de twee SSD's nihil zijn en de A2000 zelfs in een geval sneller is.

Thanks dus, ik ga nog even verder kijken voor reviews want het lijkt erop dat de SX8200 Pro wellicht niet die paar tientjes extra waard is voor mijn usecase.

[ Voor 7% gewijzigd door pixeled op 27-07-2020 16:22 ]

• Djarune
pixeled schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:19:
@Djarune: Ik kwam uit op een review van LegitReviews.com die behoorlijk legit leek met goede tests :) Onder andere op pagina 3 (zie link) zie je dat de SX8200 Pro tot wel 20% sneller is.
Die review is van november 2019. Die review die ik aanhaal is van juni 2020. Na de firmware upgrade van de A2000 in januari 2020 is ie veel sneller geworden!

[ Voor 25% gewijzigd door Djarune op 27-07-2020 16:29 ]

• pixeled
Thanks, ook voor de moeite om een hele nieuwe build voor te stellen :)

Wat SSD's betreft: de A2000 it is.

Goede tip ook van die voeding. De TX550M V2 is helaas bijna nergens verkrijgbaar, maar de TX650M V2 wel. Kan ik daar klakkeloos voor gaan, of is die 100w extra zonde en erg slecht voor de efficiëntie? Mocht ik ooit de GPU willen upgraden, dan komt dat wellicht ook nog eens goed uit.

De Meshify C vind ik zelf om eerlijk te zijn een nogal lelijke, lompe kast, haha. Bij de NR400 word juist als voordeel z'n goede airflow ('airtunnel' effect schijnbaar, weer wat geleerd :P ) genoemd. Denk je dat de Meshify C veel beter is?

Edit: Niet dat ik qua keuze nu compleet vastzit aan die NR400 trouwens hoor, totaal niet, maar de Meshify C is wel een stuk groter en duurder (en ik vind 'm dus lelijker, maar daar kan ik nog overheen komen), en dus lijkt 't me wel logisch dan goed te kijken wat ik er voor terugkrijg :)

[ Voor 18% gewijzigd door pixeled op 27-07-2020 16:50 ]

• Uszka
TX550/650M V2 zijn te duur. 7 en 8 tientjes is de normale prijs. Als je tot €100 wil uitgeven kan je beter pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W of pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum nemen. Die zijn namelijk een stuk beter en stiller voor een relatief kleine meerprijs.

Moederbord zou je nog pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming kunnen doen en pricewatch: Metallic Gear Neo Air Zwart als behuizing met eventueel een extra casefan erbij in de vorm van pricewatch: Arctic F12 PWM PST, 120mm

• Djarune
Wat een strakke case. Die kende ik nog niet. Misschien wel een derde RGB fan er erbij of gewoon alle fans vervangen voor Arctic’s. Ik ken de kwaliteit niet van die fans

• RedLynx
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-06 13:05
pixeled schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:48:
Thanks, ook voor de moeite om een hele nieuwe build voor te stellen :)

Wat SSD's betreft: de A2000 it is.

Goede tip ook van die voeding. De TX550M V2 is helaas bijna nergens verkrijgbaar, maar de TX650M V2 wel. Kan ik daar klakkeloos voor gaan, of is die 100w extra zonde en erg slecht voor de efficiëntie? Mocht ik ooit de GPU willen upgraden, dan komt dat wellicht ook nog eens goed uit.

De Meshify C vind ik zelf om eerlijk te zijn een nogal lelijke, lompe kast, haha. Bij de NR400 word juist als voordeel z'n goede airflow ('airtunnel' effect schijnbaar, weer wat geleerd :P ) genoemd. Denk je dat de Meshify C veel beter is?

Edit: Niet dat ik qua keuze nu compleet vastzit aan die NR400 trouwens hoor, totaal niet, maar de Meshify C is wel een stuk groter en duurder (en ik vind 'm dus lelijker, maar daar kan ik nog overheen komen), en dus lijkt 't me wel logisch dan goed te kijken wat ik er voor terugkrijg :)
De Meshify C is wat GPU ruimte betreft wel beperkt. 315mm met front fan mounted. Met een GPU die volgens spec 315mm is, is dat wel krap.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Djarune schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:59:
[...]

Waar zie je dat ie een stukje sneller is?

De SX8200 Pro heeft snellere random reads & writes, maar een stuk lagere latency. Relatieve prestaties zijn maar 2% beter dan de A2000 met de laatste firmware. In mijn ogen is het een verspilling van geld. Je gaat het absoluut niet merken in games. Misschien een paar milliseconden laadtijd.

[Afbeelding]
Zie de complete review hier
Je hebt gelijk - met de nieuwe firmware update van 30 juni j.l. wordt de SSD zo'n 8% sneller, wat een mooie achievement is. :+

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• pixeled
Bedankt voor alle tips allemaal :) Na even een avondje speuren, vergelijken en reviews lezen naar aanleiding van al jullie tips kom ik op de volgende build uit:

1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 60,-€ 60,-
3VentilatorenArctic F12 PWM PST, 120mm€ 5,45€ 16,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 641,20

Naar aanleiding van het commentaar hier is het volgende veranderd t.o.v. m'n oorspronkelijke build:
- Ander mobo,
- Ander geheugen,
- Andere kast,
- Extra case-fans

Wat het grootste discussiepunt betreft, de kast, kom ik uit op de Cooler Master NR400. Volgens vele reviews: compact, genoeg werk/bouwruimte, goede airflow, naar mijn mening strak uiterlijk, en leuk meegenomen is dat hij een mooie prijs heeft (niet dat dat een doel was). Niet persee de meest stille kast, maar aangezien de rest van de onderdelen naar verwachting wel stil zijn (CPU cooler, GPU coolers (GPU heeft ook nog 'Quiet mode BIOS'), PSU en case-fans) denk ik dat dat geen probleem zal worden. Daarbij komt dat de kast onder mijn bureau komt te staan, wat waarschijnlijk ook nog wat geluid zal dempen. Verder hoef ik geen RGB belichting in m'n kast. Ik ga daar niet van genieten of naar kijken, dus zonde van de stroomverbruik + warmteproductie (hoe weinig ook).

Dan de PSU; ik heb de be quiet! Straight Power 11 nog serieus overwogen, maar die kost toch weer 10-15 euro extra (afhankelijk van waar gekocht, Pricewatch is wat dat betreft 'verradelijk') en gezien de goede reviews die de Seasonic Focus GX-550 overal krijgt vond ik dat het niet waard en koop ik hiermee denk ik gewoon een hele goede voeding.

Tot slot het mobo; de Mortar Max lijkt voor mijn doeleinden een mooie balans tussen prijs, features en prestatie. Een kleine OC lijkt daarmee goed te kunnen, verder ben ik geen heftige dingen van plan.

Ik heb de eerste reactie van @Uszka als 'Beste Antwoord' geselecteerd aangezien daar meteen de meeste suggesties inzaten die in de uiteindelijk build zijn gekozen. Nogmaals veel dank voor het meedenken en alle suggesties, en natuurlijk het bevestigen dat de onderdelen inderdaad compatible zijn. De build is nu voor m'n gevoel heel strak voor een mooie prijs! :)

• Djarune
Als je nog niet besteld hebt hier nog een last minute wijziging :p

Je kunt beter 3x 140mm fans pakken ipv 120mm fans:

pricewatch: Arctic F14 PWM PST, 140mm

Wat betreft de Seasonic voeding. Zoek die ook eens op in Voeding advies en informatie topic - Deel 34

De enige review waar ze laaiend enthousiast zijn over die voeding komt van HWI en die worden gesponserd door Seasonic. De Focus serie heeft last van ripple en zijn nogsteeds gebaseerd op het platform van de Focus Plus die last had van uitval. Die @Uszka adviseert zijn momenteel de best bang for buck. Helaas zijn alle goede voedingen duurder geworden de laatste tijd.

[ Voor 20% gewijzigd door Djarune op 28-07-2020 11:46 ]

• pixeled
Late reactie, maar nog bedankt voor je reactie Djarune. Toen je je bericht plaatste had ik m'n bestelling al geplaatst (alles bij Megekko uiteindelijk), dus kon ik niks meer veranderen ;)

Ik had bewust de Arctic F12's ipv de F14's gepakt omdat die volgens een review die ik tegenkwam beter passen in de NR400 kast waar ik voor gegaan ben. Nu ik de kast thuis heb denk ik dat dat onzin is; achterin en bovenin passen inderdaad alleen 120mm fans, maar voorin hadden makkelijk 2 of misschien zelfs wel 3 140mm fans gekund. Wellicht iets voor de toekomst! :)

Het Voeding advies topic dat je linkte heb ik even doorzocht op posts over Seasonic. Ik begrijp het punt dat je probeert te maken. Mijn overweging was echter dat ik dan weer boven de 100 euro zou zijn gekomen voor alleen de voeding. Nu weet ik dat je nooit moet besparen op een goede voeding, maar naar mijn idee deed ik dat dus juist niet met deze Seasonic. Nu twijfel ik daar weer over ;) Voor nu ga ik even aankijken hoe het gaat met deze build (die tot nu toe trouwens super bevalt). Mocht ik op wat voor manier dan ook instabiliteit merken (crashende programma's, vastlopers, reboots) dan ga ik verhaal halen bij Seasonic.

Hoe dan ook, thanks nogmaals voor alle feedback :)

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Van die voeding klopt niet.
Ik heb ergens gevonden dat de seasonic een zelfde build is als van een ander merk, waar wel reviews over te vinden zijn.
De voeding is best redelijk. Niet de beste, zeker niet de stilste. Maar tis gewoon geen sweex voeding waar je bang voor moet zijn. Maar ja je kan ook een Cooler Master nemen, die ook prima is.
Minder dan de topmerken, maar prima voor een pc als deze.

pricewatch: Corsair TX550M V2

Is goed alternatief denk om geen seasonic te nemen

[ Voor 16% gewijzigd door Quacka op 31-07-2020 13:16 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1