Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Topicstarter
Mijn vraag

Bij mijn ouders is onlangs een storing aan de tv ontstaan. Zodra de zonwering bedient wordt met de schakelaar aan de muur valt het beeld van de tv weg. Het geluid loopt door (dat kan de buffer zijn, want de smoeltjes liepen niet gelijk en deze staat aan)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Met is een 49"LG IPS geval, al denk ik dat daar de oorzaak niet zit.
De zonwering zit al decennia aan de buitenmuur.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Vandaag ontdekte ik dat bij het indrukken én loslaten van de knop deze storing optreedt. We hebben het een paar keer bewust gedaan en "It's evident".

Er is recent, laatste jaren, niets veranderd aan de installatie verder.

Zit er mogelijk iets los bij de motorbediening? Of kan dat versleten zijn? Ik blijf er verder voorlopig af want mijn ouders hebben recht op service en dat wil ik niet dwarsbomen. ;)

Iemand nog tips of dezelfde ervaring? En hoe dat opgelost is bijvoorbeeld.

Komt u maar door!

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat voor TV-ontvangst heb je? Coax? Digitenne? Sateliet? IPTV? WiFi?
Loopt er een van die verbindingen (dicht) langs de zonwering?

En gebruik je de zonwering nou zo vaak dat het echt een probleem is? :P

Bij draadloze verbindingen, zet gewoon eens een velletje aluminium folie tussen de ontvanger en de zonwering. Dan weet je snel genoeg of het een stralingsstoring is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Topicstarter
Tv ontvangt via coax (ziggo, met nog een UPC kastje...)

Het uitvallen van de tv door een "brownout" op het net/groep kan de voeding beschadigen en daar zitten min ouders niet op te wachten.

En die knop wordt wel een keer of 10-20 per dag ingedrukt. Als de zon fel is zoals vandaag.

Aluhoudje vouwen doen wij hier niet. ;) Dan gaat er meteen een kastje omheen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ToolBee schreef op maandag 27 juli 2020 @ 02:30:
Tv ontvangt via coax (ziggo, met nog een UPC kastje...)
Ja, en wat staat er op dat kastje geschreven? ;)
Het uitvallen van de tv door een "brownout" op het net/groep kan de voeding beschadigen en daar zitten min ouders niet op te wachten.
Valt andere apparatuur op dezelfde outlet/groep ook uit?
Aluhoudje vouwen doen wij hier niet. ;) Dan gaat er meteen een kastje omheen. :P
Die snap ik niet. Je wilt toch weten waar het vandaan komt? :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Topicstarter
Ik vermoed niet dat het EM-gerelateerd is maar puur installatie-technisch.

Andere apparaten zijn hier blijkbaar (nog) niet gevoelig voor.

Ik vermoed ook een losse/slechte verbinding in het zonweringsysteem. Als de motor aan gaat geeft dat een piekstroom. Als die niet goed kan "vloeien" heb je een brownout, en kunnen pieken doorslaan via de kabels.
Zelfs naar de buren in een rijtjeshuis. En daar even pieken op je electronisch speelgoed. Bij loslaten remt de motor en kan een rempuls terug geven.

Thuis heb ik wel netfilters e.d. vanwege de hi-fi-hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28
ToolBee schreef op maandag 27 juli 2020 @ 02:40:
Ik vermoed niet dat het EM-gerelateerd is maar puur installatie-technisch.

Andere apparaten zijn hier blijkbaar (nog) niet gevoelig voor.

Ik vermoed ook een losse/slechte verbinding in het zonweringsysteem. Als de motor aan gaat geeft dat een piekstroom. Als die niet goed kan "vloeien" heb je een brownout, en kunnen pieken doorslaan via de kabels.
Zelfs naar de buren in een rijtjeshuis. En daar even pieken op je electronisch speelgoed. Bij loslaten remt de motor en kan een rempuls terug geven.

Thuis heb ik wel netfilters e.d. vanwege de hi-fi-hobby.
Ik denk dat je het eerder in de hoek van niet afgeschermde en verouderde coax kabels moet zoeken eerlijk gezegd. Krijg je ook blokken etc in beeld?

Een "Brownout" moet wel dusdanig hoge stroompieken opleveren in huis dat mij lijkt dat de stop er door gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Jassy op 27-07-2020 08:19 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:09

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een stroompiek van een elektrische spoel die onderbroken wordt zal zeker de stoppen niet door doen slaan, daar hij is te kort duren voor. Het kan wel een enorm hoge piek zijn van enkele duizenden volts, maar die zo kort is dat hij onmiddelijk door condensatoren in voedingen van apparaten geabsorbeerd zou moeten worden. Juist omdat ik niet zie hoe een dergelijke piek voorbij de voeding van een TV-ontvanger zou moeten komen denk ik eerder aan elektromagnetische interferentie dan aan een stroompiek.

Dat gezegd, het kan heel goed dat de elektriciteitskabels in je woning als zendantenne gebruikt worden. Een lichtnetfilter kan de oplossing zijn:

https://www.conrad.nl/p/t...stuks-501912?t=1&vat=true

Zo'n lichtnetfilter is een barriére voor hoge frequenties, het voorkomt dat apparaten je elekriciteitskabels als zendantenne kunnen gebruiken. Controleer of er reeds een lichtnetfilter aanwezig is in de installatie. Het zou het eerste component na de netschakelaar moeten zijn waar de elektriciteit doorheen gaat. Zit er geen lichtnetfilter in? In dat geval is de kans reëel dat installatie van een lichtnetfilter het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:31
ToolBee schreef op maandag 27 juli 2020 @ 02:12:
Bij mijn ouders is onlangs een storing aan de tv ontstaan. Zodra de zonwering bedient wordt met de schakelaar aan de muur valt het beeld van de tv weg. Het geluid loopt door (dat kan de buffer zijn, want de smoeltjes liepen niet gelijk en deze staat aan)
Ah, dus er is "niets veranderd"?

Er zit waarschijnlijk een borstelmotortje in je zonwering, en dat vonkt.
Je moet gewoon je zonwering even onderhouden, nieuwe borstels/motortje erin.
En check ook even al je coax kabels, want daar zit waarschijnlijk ook nog ergens een lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:55
wat nog wel eens voor komt is vuil in de schakelaar dat hij slecht contact maakt
wat ook nog wel kan ff een ander stopcontact gebruiken die niet op de zelfde groep zit
kijk of alle draden in de schakelaar nog vast zitten
kijk of de aardedraad motor wel op de stekker zit komt veel voor dat die niet gebruikt word
aan de motor kun je zelf niet veel doen want dat is een buis motor
https://www.google.com/se...=768#imgrc=P0z3V7bMzBWzwM

hier nog een topic
Tv stoort

[ Voor 4% gewijzigd door herian10 op 30-07-2020 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Topicstarter
herian10 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:18:
wat nog wel eens voor komt is vuil in de schakelaar dat hij slecht contact maakt
Dat is wat ik het eerste ga controleren zodra ik weer bij ze ben.

Het geeft weer "rommel" en daar hadden ze op zondagavond geen zin in. ;)

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

Topicstarter
Wat @herian10 al opperde: De bedrading is nu vervangen én goed vastgezet.

Problem SOLVED! :)

Geen angst meer dat de tv stuk gaat.

Pagina: 1