B&W 683 s1 nieuwe Yamaha reveiver RN402d

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 14:38
Beste,
Ik heb al enkele jaren B&W 683 s1 vloerstaanders. Op deze had ik mijn toenmalige Yamaha stereo versterker RX497 aangesloten. Na jaren nog steeds tevreden over de warme klank. Ik weet dat er veel betere versterkers zijn dan deze maar voor mij was deze voldoende. Meer dan vermogen genoeg in mijn kleine woonkamer.
Nu zou ik graag een nieuwe betaalbare versterker kopen met wat meer modernere snufjes zoals internetradio,dab+ enz...
Normaal zou een Yamaha rn602d of rn803d ideaal zijn maar ik kan deze net niet kwijt in mijn kast. Deze is net niet diep genoeg. Daarom ik overweeg om een rn402d te kopen daar deze er wel in kan.
Zou deze mijn luidsprekers voldoende kunnen aansturen denken jullie?
Als ik zie dat mijn rx497 slechts 75W output/channel heeft dan lijkt mij die rn402d toch iets beter met 100W.

pricewatch: Yamaha RX-497 Zwart

pricewatch: Yamaha MusicCast R-N402D (Zwart)

Alvast bedankt.
Mvg Wes.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerder de achterkant uit je kast zagen. Het diepteprobleem heb je namelijk bij zo goed als alle receivers en versterkers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:51:
Ik zou eerder de achterkant uit je kast zagen. Het diepteprobleem heb je namelijk bij zo goed als alle receivers en versterkers.
Sowieso wel een goed idee omdat je daar de airflow / koeling mogelijkheden van je versterker / receiver positief mee beinvloed. De meeste audio / TV meubels zijn niet echt berekend op de diepte welke je nodig hebt bij moderne versterkers / recievers, zeker niet als je met HDMi kabels gaat werken. Bijkomend voordeel: Je kunt aan de achterkant je kabels bevestigen en vervolgens 't meubel richting de muur bewegen (tenzij je zo'n mooi 'zwevend' opgehangen meubel hebt).

Je moet er echter wel rekening mee houden dat je genoeg stevigheid in je meubel houdt, dat is meestal geen probleem zolang je maar tussen de 'staande' delen van het meubel gaat zagen en de achterwand op voorhand fixeert op die staande delen van de compartimenten met wat wat kopspijkertjes (als dat nog niet het geval is).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

wes40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:46:
Als ik zie dat mijn rx497 slechts 75W output/channel heeft dan lijkt mij die rn402d toch iets beter met 100W.
Dat verschil is verwaarloosbaar. Scheelt je rond 1 dB. De stap van 1 naar 2 Watt is groter. Deze schaal is niet lineair. Neem daarbij dat de genoemde speakers met 1 Watt al 86 dB produceren op één meter afstand. Gaan wat dB's af omdat je wellicht verder van de speakers af zit dan één meter maar omdat ze per twee gaan komt er ook weer wat bij. Enfin, onder de streep zal je in de gemiddelde huiskamer eerder (onder) 1 Watt spelen dan er ver boven. Mocht je luid spelen en aan 75 Watt niet genoeg hebben dan heb je aan 100 Watt ook niet genoeg. Dan moet je toch eerder denken aan 750 Watt om twee keer zo luid te spelen. Dan kom je in een heel andere segment terecht (en vraag ik me serieus af of er geen andere problemen zijn).
Staar niet te veel op de Pricewatch, die is echt slecht ingevuld en er ontbreken veel velden. Hoe kan een stereoversterker bijvoorbeeld xx Watt hebben op het center en de rear kanalen? Die aansluitingen zijn er niet eens...Controleer dat soort dingen alsjeblieft bij de fabrikant.

Op vermogen hoef je dus niet te letten. Maar stel je doet het, "100 Watt" op zichzelf zegt namelijk niets. Veel merken meten sowieso niet gelijk waardoor je geen appels met appels vergelijkt. Veelal wordt gemeten onder niet representatieve omstandigheden zodat het getal lekker hoog uit valt. Het zegt niets maar de gemiddelde consument vind een hoog getal leuk staan.

De N402D geeft volgens de Yamaha spec sheet 2 x 115 Watt op, echter wel met een kanttekening:
Maximum Power (4 ohms, 1kHz, 0.7% THD, for Europe)
Oftewel bij 4 Ohm op een pieptoon van 1000 Hz en bij 0,7% THD. Je wil sowieso meten over een bereik van 20 - 20.000 Hz en bij 0,1% THD of minder.

De N402D geeft zelfs 140 + 140 Watt op alleen nog anders gemeten:
Maximum Power(8 ohms, 1 kHz, 10% THD
10% THD.... Dat is het niveau waarop Logitech hun speakers adverteert. Absoluut onbruikbaar, te veel vervorming.

De 75 + 75 Watt die de RX-497 heeft is wel netjes gemeten bij een gehele bereik (20 - 20.000 Hz) en onder de 0,1% THD.

Oftewel, alles wat Yamaha opgeeft komt niet overeen en kan je niet zo tegen over elkaar zetten. Je zou alleen kunnen vergelijken als de waardes achter "xx Watt" overeenkomen. En dan is het dus nog de vraag hoe bruikbaar het is en hoe nuttig in de gemiddelde woonkamer.

Bovenstaande kort puur qua techniek en inhoud zodat je weet niet te veel op vermogen te letten. Liever een receiver die past en minder vermogen dan eentje die je klem moet zetten. Zoals hierboven gezegd is koeling van een receiver toch zeker wel iets om in de gaten te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 26-07-2020 13:19 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Bedankt voor de info.
Ter verduidelijking achterwand kast uitzagen kan niet. Mijn tv meubel is een mooi 'zwevend' opgehangen meubel. Voor koeling zitten er actieve ventilators ingewerkt dus warmte is geen probleem. Eentje die onderaan koele lucht aanzuigt en eentje die helpt warme lucht af te voeren langs de zijkant. Voor een nieuwe versterker kan ik helaas de ruimte maar gebruiken die ik heb en om nu een nieuwe meubel te kopen zie ik niet zitten.
De afmetingen van de RN402d kan nog net. Daarom was mijn vraag of deze voldoende zou zijn of toch gelijkaardig zou spelen als mijn RX497. Hij mag zeker niet minder goed spelen das een feit.
Enfin zal er nog eens goed over moeten nadenken.
Mvg Wes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:31
Aan DAB+ heb je binnenshuis niets aan.

Wanneer je het bij jouw huidige 2.0 setup wilt houden biedt de Yamaha MusicCast WXA50 alles wat je nodig hebt en komt ook nog eens in een voor jou ideale form factor.

Hier en hier heb je nog wat leesvoer over de MusicCast WXA50.

De Denon DNP800 is ook een goede optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Freshouttheoven op 26-07-2020 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

wes40 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:28:
Daarom was mijn vraag of deze voldoende zou zijn of toch gelijkaardig zou spelen als mijn RX497.
Vergelijken op vermogen is daarbij al geen argument. Meer (of minder) vermogen zegt niets over de kwaliteit van een product. Betreffende hoorbare verschillen moeten we die discussie niet wederom aangaan in dit topic. Daar is al genoeg over geschreven in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 en recent nog in Is het waard om mijn versterker te upgraden?. Die laatste is wel een goed begin om te lezen, zes delen van een topicreeks is wellicht wat veel.
Passieve speakers aansturen met alleen een streamer is best lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Ik veronderstel ook dat de RN402d toch wel iets beter zal spelen dan mijn oudere rx497.
Ok bedankt iedereen. Ik ga dit nog eens doorlezen allemaal.
Mvg Wes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:31
FeaR schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:18:
[...]

Passieve speakers aansturen met alleen een streamer is best lastig :P
:z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Denon DRA-800H zou mogelijk wel kunnen. Alleen iets hoger dan de genoemde Yamaha 402D maar ook 34 cm diep.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 26-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
De Denon DRA-800H zou inderdaad net in mijn kast kunnen.
Zag Rotel ook mooie versterkers hebben met goede afmetingen maar ook relatief duur.
Maar alvorens ik naar een ander merk ga kijken ben ik nu een winkel aan het zoeken waar ik mijn speakers kan testen met een Yamaha rn402d. Dan weet ik zeker.
Intussen weet ik enkele mensen die de Yamaha Rn402d naar volle tevredenheid gebruiken met volgende speakers: Magnat vector 55 en Fluance XL7F vloerstaanders.
Of ik deze kan vergelijken met mijn B&W 683 vloerstaanders weet ik niet.
We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

NAD heeft wel wat leuke compacte versterkers met streaming opties die redelijk betaalbaar zijn:
https://nadelectronics.co...hybrid-digital-amplifier/

https://nadelectronics.co...ic-digital-dac-amplifier/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Versterkers onderling vergelijken op jouw speakers is nutteloos. Klankverschillen zijn er simpelweg niet. Maak je dus ook niet druk om het merk van een versterker of receiver. Koop deze op basis van de benodigde aansluitingen en beschikbare opties.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Intussen er toch op gewaagd om een RN402d te kopen.
Net een 3-tal uren zitten testen.
De eerste minuten had ik zo iets van de nieuwe versterker klinkt doffer dan mijn oude. Kleine ontgoocheling.
Maar nu na een 3-tal uren begin ik toch zo iets te hebben dat hij gewoon puurder klinkt.
Mijn oude versterker is misschien een klein beetje warmer in klank dan de nieuwe en heeft een beetje diepere bass.
Maar verschil merk ik vooral tussen stil volume en luid volume.

Oude versterker heb ik de indruk bij stil volume dat niet alle klanken even goed uitkomen t.o.v. luid volume.
Bij luider volume is het zoiezo knallen met deze speakers.

Met de nieuwe versterker RN402d maakt het niet veel uit. Stil of luid volume komen de klanken over de volledige lijn even goed over.Dus denk ik dat dit toch wil zeggen dat deze versterker mijn luidsprekers iets beter aankan.
Alhoewel ik geen kenner ben.
De klank is iets koeler maar na enkele uren luisteren begin ik eraan te wennen.
Nog wat testen en indien tevreden bekijk ik de andere snufjes die op deze versterker aanwezig zijn.

Nieuwe versterker is ietsje zwaarder dan oude. Het rare is dat ik daar als ik het zeer luid wil tot 70% van het volume gebruik.
Oude versterker kom ik aan misschien iets meer dan 50% van het max volume.
Is dit een probleem? Ik denk het niet.

Mvg Wes.

[ Voor 10% gewijzigd door wes40 op 21-08-2020 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

wes40 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:19:
Het rare is dat ik daar als ik het zeer luid wil tot 70% van het volume gebruik.
Oude versterker kom ik aan misschien iets meer dan 50% van het max volume.
Is dit een probleem? Ik denk het niet.
Aan de stand van de volumeknop kan je helemaal niets aflezen. Is onder andere afhankelijk van de bron en track. Tevens is 50% van het volume ook niet 50% van het vermogen, deze schaal is namelijk niet lineair. Dus niet druk over maken. Als je op 100% moet spelen en nog niet tevreden bent zou ik me pas zorgen gaan maken. Of dat dan zorgen maken is om je oren (en die van de buren) of om dat de apparatuur defect is zien we dan wel weer :P

Over klankverschillen en dergelijke is al genoeg geschreven, maar ik houd het op niet gelijke instellingen. En qua beter aan kunnen sturen houd ik het op puur gevoel/emotie.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 21-08-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Nog enkele dagen later ben ik niet echt 100% tevreden. Misschien liggen mijn verwachtingen te hoog?
Na enorm veel verschillende muziek te hebben beluisterd met deze combinatie blijkt de bass toch niet altijd super stevig uit te komen.
Persoonlijke smaak maar ik hou zo nu en dan van stevige bass.
Moet wel zeggen dat de input van waar de muziek vandaan komt toch wel sterk opvalt met deze versterker. Als het mindere kwaliteit is merk je dit enorm.Mijn oude versterker met deze B&W683 speakers had je dit ook maar nu valt het nog meer op!
Toch wilde ik eens de bass testen hoeveel de speakers met deze versterker kunnen produceren.
Bijvoorbeeld deze: YouTube: Subwoofer Tests - Deepest Bass ever
Over de bass sta ik dan weer verstelt niet normaal. Gans de woonkamer trilt, kasten en spullen.
Dus het is wel aanwezig. Versterker komt wel behoorlijk warm bij hogere volumes wat waarschijnlijk wel normaal is.
En hier komt het nu.
Zelf gebruik ik deze set ook in combinatie met Tv. Dus voor een film vind ik het wel zeer belangrijk dat ik wat extra bass heb ook bij de lagere volumes.
Misschien is een actieve sub hiervoor een oplossing? Voor alle duidelijkheid enkel voor films. Dus niet voor gewone muziek.

Mvg Wes.

[ Voor 3% gewijzigd door wes40 op 28-08-2020 16:50 ]

Pagina: 1