Thermostaatkabel gebruiken voor 12V1A

Pagina: 1
Acties:

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-04 15:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:48:
Hoe dun is het nu precies? Wat is de diameter, zet je schuifmaat er eens op.

Je hebt maar 1 optie, dat is een hogere spanning over de kabel sturen en lokaal een DC-DC omvormer plaatsen in de lasdoos. (met zekering aan het begin natuurlijk)

Maar zitten die kabeltjes niet ook aan je CV vast?
Ik heb geen schuifmaat helaas. Maar het is een dikte van een 4aderige telefoonkabel met harde kern. (zelfde dikte als cat6 solid kern schat ik).

De kabels gaan inderdaad naar mijn CV, maar die gaan eruit. Er komt een ESP32 aan de CV te hangen. Straks draadloos de thermostaat bedienen met Home Assistant.
SA007 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:52:
Thermostaatkabel is vaak een 0.8mm2, je zegt 15m en je wil 12V 1A aan de andere kant.
Dan is je kabel ongeveer 0.64Ohm.

Als je daar 1A overheen laat lopen krijg je een spanningsval van 0.64V, lijkt me niet laag genoeg dat een apparaat niet meer zou werken.

Als je toch teveel spanningsval hebt (waar het wel op lijkt) dan zal je een dc/dc converter moeten gebruiken.
Dan kan je bijv een 24V invoeden en die met een dc/dc omvormen naar 12V, dat lost 2 problemen op:
- Omdat de spanning verdubbelt en het afgenomen vermogen hetzelfde blijft halveert de stroom.
- Omdat de spanning aan het eind naar 12V gezet wordt is spanningsverlies niet echt een probleem meer.
Een 24V 1A adapter (ik noem maar iets) zou met die DC-DC gaan werken? Want die DC brengt alleen het voltage terug toch, niet het amperage? Anders zou 24V 2A beter zijn als startpunt, en dan zorgen dat het omgezet wordt naar 12V 1A? Of maakt Ampere niets uit als het voltage maar goed is?

Foto van de kabel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWJhjZjCLtOXIvpIJUM__hjFqn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWjpxdu3PODDUKZESdwd1f9y.jpg?f=fotoalbum_large

Hier 4 aders, aan de kant van de ketel 2 aderig, en inderdaad, 30 meter dan, niet over nagedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door NeFoRcE op 25-07-2020 23:00 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1