Thermostaatkabel gebruiken voor 12V1A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 13:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik ga mijn thermostaat vervangen voor een Magic Mirror. De thermostaat is nu aangesloten met een soort telefoonkabeldikte kabel, ik schat de dikte van een netwerkkabel-ader. Nu heb ik even de adapter erop gezet die bij de magic mirror zat; een 12V1A in de hoop dat de kabel niet te lang is, maar helaas. De Multimeter geeft wel 12V aan. Maar toch werkt het scherm niet, ik vermoed dat het amperage afgenomen is (ik kreeg dat niet uit de multimeter?).

Hoe krijg ik 12V1A over deze lengte (2 verdiepingen, metertje of 15 totaal denk ik).

Een nieuwe kabel trekken is helaas geen optie. Ik moet het doen met deze 2 flinterdunne aders.

Online-berekeningen laten zien dat ik een dikkere kabel nodig heb, maar dat lukt dus niet. Maar wat ik precies nodig heb om bijv met een DC-DC omvormer de juiste spanning te krijgen, durf ik niet te zeggen.

Gaat het uberhaupt lukken wat ik wil? Of is dit technisch niet mogelijk? Omdat de thermostaat 24V gebruikt (Ampere geen idee) en dat werkt ook over die lengte?

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:15
Wat gebeurt er met het voltage als je de magic mirror aansluit? Hoe groter de stroom hoe groter de spanningsval over de draden. Maakt wel uit of je een apparaat aansluit of alleen een multimeter.

Heb je geen ander atroompunt in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Woudtwe schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:41:
Wat gebeurt er met het voltage als je de magic mirror aansluit? Hoe groter de stroom hoe groter de spanningsval over de draden. Maakt wel uit of je een apparaat aansluit of alleen een multimeter.

Heb je geen ander atroompunt in de buurt?
Dat weet ik zo niet. Heb net alles weer hersteld naar originele staat. Maar het kan dus zijn als ik je goed begrijp, dat het voltage inzakt als de mirror is aangesloten? Ik heb met (nu nog) kroonsteentjes moeten werken, je oppert begrijp ik om de mirror aan te sluiten, en dan de multimeter in die kroonsteen te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
Hoe dun is het nu precies? Wat is de diameter, zet je schuifmaat er eens op.

Je hebt maar 1 optie, dat is een hogere spanning over de kabel sturen en lokaal een DC-DC omvormer plaatsen in de lasdoos. (met zekering aan het begin natuurlijk)

Maar zitten die kabeltjes niet ook aan je CV vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
NeFoRcE schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Dat weet ik zo niet. Heb net alles weer hersteld naar originele staat. Maar het kan dus zijn als ik je goed begrijp, dat het voltage inzakt als de mirror is aangesloten? Ik heb met (nu nog) kroonsteentjes moeten werken, je oppert begrijp ik om de mirror aan te sluiten, en dan de multimeter in die kroonsteen te hangen?
Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Thermostaatkabel is vaak een 0.8mm2, je zegt 15m en je wil 12V 1A aan de andere kant.
Dan is je kabel ongeveer 0.64Ohm.

Als je daar 1A overheen laat lopen krijg je een spanningsval van 0.64V, lijkt me niet laag genoeg dat een apparaat niet meer zou werken.

Als je toch teveel spanningsval hebt (waar het wel op lijkt) dan zal je een dc/dc converter moeten gebruiken.
Dan kan je bijv een 24V invoeden en die met een dc/dc omvormen naar 12V, dat lost 2 problemen op:
- Omdat de spanning verdubbelt en het afgenomen vermogen hetzelfde blijft halveert de stroom.
- Omdat de spanning aan het eind naar 12V gezet wordt is spanningsverlies niet echt een probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
SA007 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:52:
Thermostaatkabel is vaak een 0.8mm2, je zegt 15m en je wil 12V 1A aan de andere kant.

Als je daar 1A overheen laat lopen krijg je een spanningsval van 0.64V, lijkt me niet laag genoeg dat een apparaat niet meer zou werken.

Als je toch teveel spanningsval hebt (waar het wel op lijkt) dan zal je een dc/dc converter moeten gebruiken.
Dan kan je bijv een 24V invoeden en die met een dc/dc omvormen naar 12V, dat lost 2 problemen op:
- Omdat de spanning verdubbelt en het afgenomen vermogen hetzelfde blijft halveert de stroom.
- Omdat de spanning aan het eind naar 12V gezet wordt is spanningsverlies niet echt een probleem meer.
Volgens mij heb je 2 x 15 meter? Dan verdubbeld hij al. En dan nog de vraag of het wel 0.8 is. Aangezien hij het zelf over telefoon netwerkkabel heeft, die gaat volhens mij meer naar 0.25 toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:48:
Hoe dun is het nu precies? Wat is de diameter, zet je schuifmaat er eens op.

Je hebt maar 1 optie, dat is een hogere spanning over de kabel sturen en lokaal een DC-DC omvormer plaatsen in de lasdoos. (met zekering aan het begin natuurlijk)

Maar zitten die kabeltjes niet ook aan je CV vast?
Ik heb geen schuifmaat helaas. Maar het is een dikte van een 4aderige telefoonkabel met harde kern. (zelfde dikte als cat6 solid kern schat ik).

De kabels gaan inderdaad naar mijn CV, maar die gaan eruit. Er komt een ESP32 aan de CV te hangen. Straks draadloos de thermostaat bedienen met Home Assistant.
SA007 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:52:

Een 24V 1A adapter (ik noem maar iets) zou met die DC-DC gaan werken? Want die DC brengt alleen het voltage terug toch, niet het amperage? Anders zou 24V 2A beter zijn als startpunt, en dan zorgen dat het omgezet wordt naar 12V 1A? Of maakt Ampere niets uit als het voltage maar goed is?

Foto van de kabel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWJhjZjCLtOXIvpIJUM__hjFqn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWjpxdu3PODDUKZESdwd1f9y.jpg?f=fotoalbum_large

Hier 4 aders, aan de kant van de ketel 2 aderig, en inderdaad, 30 meter dan, niet over nagedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door NeFoRcE op 25-07-2020 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
NeFoRcE schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:58:
[...]

Ik heb geen schuifmaat helaas. Maar het is een dikte van een 4aderige telefoonkabel met harde kern. (zelfde dikte als cat6 solid kern schat ik).

De kabels gaan inderdaad naar mijn CV, maar die gaan eruit. Er komt een ESP32 aan de CV te hangen. Straks draadloos de thermostaat bedienen met Home Assistant.

[...]

Een 24V 1A adapter (ik noem maar iets) zou met die DC-DC gaan werken? Want die DC brengt alleen het voltage terug toch, niet het amperage? Anders zou 24V 2A beter zijn als startpunt, en dan zorgen dat het omgezet wordt naar 12V 1A? Of maakt Ampere niets uit als het voltage maar goed is?
Dat hangt er vanaf wat je dc/dc converter gebruikt.
Een voeding die teveel stroom levert kan niet, de verbruiker bepaald te stroom. Houd er wel rekening mee dat als de draden te dun zijn voor het vermogen deze warm kunnen worden. Met in het ergste geval brand tot gevolg.

Speel eens met deze calculator:

https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator

Edit:

Als je aan beide kanten de 4 draden op kan pakken zou je deze parallel kunnen zetten. Dus 2 draden plus 2 draden min. Dan verdubbel je iig je draaddiameter.

[ Voor 7% gewijzigd door Woudtwe op 25-07-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Sluit de draden bij je CV eens kort en meet ze ohms door met je multimeter vanaf je thermostaat.
Misschien zit er gewoon ergens een breuk en moet je ze alsnog vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35

kraats

Ik rol

Worden bij een tweedraads aansluiting de draden niet ook gebruikt als signaalpad naar de ketel? Dan zou een DC-DC converter ertussen dat verstorend lijkt me.
Kun je niet 2 + 2 aders pakken en zo de mogelijke spanningsval verminderen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Woudtwe ik had heen en terug gerekend hoor :)

Fototje lijkt telefoonkabel, die is meestal 0.6, Cat 6 is 0.55 overigens.
Bij 0.6 Stijgt de weerstand tot 0.855Ohm (en bij 1A 0.855V)
Bij 0.6 Stijgt de weerstand tot 0.932Ohm (en bij 1A 0.932V)

Een volt spanningsval is wel significant, maar binnen de +/- 10%, waarbij ik niet heel veel problem zou verwachten.

Je kan nog proberen als je toch 4 draadjes hebt om er 2 voor + en 2 voor - te pakken, dan heb je dubbel zoveel draaddikte en de helft van de spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:14:

Een volt spanningsval is wel significant, maar binnen de +/- 10%, waarbij ik niet heel veel problem zou verwachten.

Je kan nog proberen als je toch 4 draadjes hebt om er 2 voor + en 2 voor - te pakken, dan heb je dubbel zoveel draaddikte en de helft van de spanningsval.
Dat gaat helaas neit werken, op zolder zie ik maar 2 aders, en een andere draad. Denk dat er met de verbouwing hier iets gekroonsteend (is dat een werkwoord? :) ) is. We zullen het dus moeten doen met deze 2 aders. Een ander stroompunt is voor mij geen optie, ik heb een hekel aan kabels in't zicht :)
jeroen3 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:06:
Sluit de draden bij je CV eens kort en meet ze ohms door met je multimeter vanaf je thermostaat.
Misschien zit er gewoon ergens een breuk en moet je ze alsnog vervangen.
Kan je dit toelichten? Draden uit de CV halen, en op elkaar aansluiten? Zodat je een U vormige kabel hebt?

[ Voor 17% gewijzigd door NeFoRcE op 25-07-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
SA007 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:14:

Haha, top. Ik zou toch eens gaan meten als ik de ts was. Dat verduidelijkt heel wat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
NeFoRcE schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:16:
[...]

Kan je dit toelichten? Draden uit de CV halen, en op elkaar aansluiten? Zodat je een U vormige kabel hebt?
Ja precies. De kabels aan je multimeter zijn niet lang genoeg. Dus dan sluit je het aan een kant kort, en dan kun je vanaf de andere kant beide aders volledig doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@NeFoRcE als je straks toch de thermostaat draadloos gaat bedienen zou ik met een dcdc omvormer werken en zet er 24V/1A voeding aan het begin van de kabel op en waar de spiegel gaat hangen en dcdc omvormer naar 12V/1A moet dan voldoende zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:24
jaaaa u=ixr. dus als de i of r te hoog is omdat de aders te dun zijn is dat gewoon vervelend en kijk dan toch maar naar de opties die kabel te vervangen.

je geeft zelf aan dat je het goed hebt aangesloten en het het niet doet. mits alles goed zit gaat het het dan ook niet doen want dat is de fysieke beperking van de kabel.

maar als jet het echt wil laten werken: R=u/i. dus spanning omhoog gooien en aan het einde weer een converter dan kom je uit. (doen ze met hoogspanningsnet ook). alleen wel kijken of je niet beter grotere kabel door de buis kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Jeroenk691 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:05:
jaaaa u=ixr. dus als de i of r te hoog is omdat de aders te dun zijn is dat gewoon vervelend en kijk dan toch maar naar de opties die kabel te vervangen.

je geeft zelf aan dat je het goed hebt aangesloten en het het niet doet. mits alles goed zit gaat het het dan ook niet doen want dat is de fysieke beperking van de kabel.

maar als jet het echt wil laten werken: R=u/i. dus spanning omhoog gooien en aan het einde weer een converter dan kom je uit. (doen ze met hoogspanningsnet ook). alleen wel kijken of je niet beter grotere kabel door de buis kan trekken.
PEO is zo'n 30watt max geloof ik, dat gaat ook over dit soort dunne aders. Ik heb 'slechts' 12watt nodig, dat zou geen probleem moeten zijn lijkt mij dan? Ik heb in ieder geval een 24V1,5A adapter besteld en een DCDC omvormer naar 12V. Eens kijken of het daar mee werkt dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
POE (wat je denk ik bedoelt) werkt ook over 2 adres voor + en 2 aders voor - en is 48V.

Dus logisch dat je daar iets meer vermogen beschikbaar hebt :)

Je kan tegenwoordig zelfs naar 100W trouwens, dat is met 57V en gebruikt alle 8 aders voor power.
Dat is nog maar 0.45A per draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:11:
POE (wat je denk ik bedoelt) werkt ook over 2 adres voor + en 2 aders voor - en is 48V.

Dus logisch dat je daar iets meer vermogen beschikbaar hebt :)

Je kan tegenwoordig zelfs naar 100W trouwens, dat is met 57V en gebruikt alle 8 aders voor power.
Dat is nog maar 0.45A per draadje.
Maar dan nog zou dan 12watt (12v1a) over 1 ader voor + en 1 ader voor - technisch geen probleem moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 14:31
Je moet de tip eens doen dat je hem aansluit en dan met de multimeter meten. Kijken of er dan nog steeds 12V staat.

Ampere meet je overigens anders met een multimeter. Je moet er dan tussen gaan zitten, dus de stroom moet DOOR de multimeter gaan en dan kun je de stroom meten.
Let erop dat je de multimeter dan heel anders moet aansluiten. De ene multimeter kabel moet dan in de 'ampere' plug worden gedaan. Vergeet niet hierna te herstellen als je weer gewoon gaat meten, want anders maak je dingen kapot. Als je dit nog nooit hebt gedaan, eerst even inlezen.

[ Voor 6% gewijzigd door elpino.rv op 28-07-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
NeFoRcE schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:05:
[...]

Maar dan nog zou dan 12watt (12v1a) over 1 ader voor + en 1 ader voor - technisch geen probleem moeten zijn toch?
Nou, je stroom is het dubbele, dus de spanningsval ook. En POE is gemaakt om tot wel 20V spanningsval op te kunnen vangen en je schermpje misschien maar 1V.

Door 24V en een dc/dc converter te pakken ben je aan de ene kant je stroom aan het halveren, en je tolerantie voor spanningval gaat van 1 volt naar ongeveer 9V.
Dus de kans op problemen wordt ruwweg 18x kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Een stroommeting lijkt me hier niet zoveel toevoegen.

De (warmte en kortsluitstroom technische) vuistregel voor huisinstallaties is ca 7A/mm2.
Op dat vlak zou 0.15mm2 draad dus al voldoende zijn.

Voor de spanningsval is geen "vuistregel", dit is nogal afhankelijk van de toepassing.
Blijkbaar is de spanningsval hier te groot voor jouw apparaat (of hij zit niet goed aangesloten).

Controleer anders nog een of de spanning beneden niet stiekem omgedraaid is (een lolbroek die ergens een kroonsteentje heeft geplaatst en de kabels omgewisseld).

Misschien ben je er al door de ingangsspanning iets op te krikken. Bijvoorbeeld 13V input ter compensatie voor de kabelverlies (een volt meer erin, is +/- een volt meer eruit). Maar de spanningsval is wel afhankelijk van het stroomverbruik. Het is dus wel afhankelijk van het aan te sluiten apparaat of dit goed gaat (zonder buiten toegestande grenzen te komen).

De optie om bovenin 24V in te voeren en beneden om te zetten naar 12 lost het hele spanningsval probleem (een soort van) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
timberleek schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:30:
Een stroommeting lijkt me hier niet zoveel toevoegen.

De (warmte en kortsluitstroom technische) vuistregel voor huisinstallaties is ca 7A/mm2.
Op dat vlak zou 0.15mm2 draad dus al voldoende zijn.

Voor de spanningsval is geen "vuistregel", dit is nogal afhankelijk van de toepassing.
Blijkbaar is de spanningsval hier te groot voor jouw apparaat (of hij zit niet goed aangesloten).

Controleer anders nog een of de spanning beneden niet stiekem omgedraaid is (een lolbroek die ergens een kroonsteentje heeft geplaatst en de kabels omgewisseld).

Misschien ben je er al door de ingangsspanning iets op te krikken. Bijvoorbeeld 13V input ter compensatie voor de kabelverlies (een volt meer erin, is +/- een volt meer eruit). Maar de spanningsval is wel afhankelijk van het stroomverbruik. Het is dus wel afhankelijk van het aan te sluiten apparaat of dit goed gaat (zonder buiten toegestande grenzen te komen).

De optie om bovenin 24V in te voeren en beneden om te zetten naar 12 lost het hele spanningsval probleem (een soort van) op.
Klinkt goed! Ik zal eens kijken inderdaad. 13V erop gaat helaas niet lukken (nog), ik heb alleen de 12V1A liggen die erbij zat. Ik krijg binnenkort die 24V1,5A adapter binnen. Dat zou dus sowieso moeten lukken.

Ik meen mij nu inderdaad te herinneren dat er op de multimeter -12V stond. Dat vond ik al raar, Zou het dan toch zo zijn dat de aders omgedraaid zijn? Ik ga het nogmaals eens testen. Goeie! Mogelijk dat spul voor niks besteld dan. Ik laat het jullie weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Nou breekt mijn klomp. Opnieuw even aangesloten met die 12V1A adapter, en hij gaat gewoon aan nu? Zie wel dat het voltage dropt naar 11 volt (op de kroonsteen) als ik hem aangesloten heb. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt voor de belasting van de adapter, of dat ik toch die 12V1,5A + DCDC nodig heb?

[ Voor 38% gewijzigd door NeFoRcE op 29-07-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:40

DataGhost

iPL dev

Als het werkt, dan werkt het. Don't change a winning team.
Dikke kans dat je hem verkeerd om had aangesloten of ergens geen goed contact had gemaakt. Vaak draaien de chips en schermen op verschillende voltages lager dan of gelijk aan 12V, ik gok dat als iets in je apparaat 12V gebruikt dat het scherm gaat zijn. Enige wat ik me voor kan stellen is dat je scherm iets minder fel is dus. De CPU zit hoogstwaarschijnlijk op 5V of 3.3V dus die zal waarschijnlijk ook met 6V nog wel werken maar dat zie je niet echt goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Schermen werken ook op 5V max. Juist das zo'n groot ding, daar kan een dc/dc booster tussen zitten om naar een hoger spanning te gaan

[ Voor 64% gewijzigd door Damic op 29-07-2020 20:31 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1