Ram, hoeveel % vol is acceptabel, wanneer upgrade naar meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
De PC die ik dagelijks gebruik voor browsen en andere kleine dingen daarvan zie ik in taakbeheer dat de RAM van 8 GB redelijk vol zit, veelal tussen de 70 tot 80%, dit komt mede omdat ik erg veel tabbladen en andere dingen open heb staan.

Nu kun je het gebruik van de pc veranderen maar je kunt de pc ook upgraden zodat deze doet wat jij wil, we kiezen voor het tweede.
Een keer een frisse Windows installeren zal zeker ook helpen, er draaien immers altijd programma's en wat andere onzin op de achtergrond mee die ook weer iets van je RAM afsnoepen.

Ik merk niet dat de vrij volle RAM problemen geeft, of dit lijkt zo dat laat ik even in het midden maar ik vraag het me wel af wanneer kunnen er problemen ontstaan door een bijna volle RAM geheugen.

PC is iets ouder, Windows 10, pentium G3220, 8GB DDR 3.
Voor het echte werk heb ik een PC met een 3900X.

Wat is jullie advies / mening over een vrij volle RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RAM dat wordt gebruikt is geen probleem, vol RAM wel, omdat het systeem dan gaat swappen. Swappen is eigenlijk een deel van de harde schijf als RAM gebruiken, maar die harde schijf is vele malen langzamer dan RAM.

Je kan beter kijken naar wat zoveel RAM gebruikt via Windows taak beheer. Verwijder programma's die je niet nodig hebt uit de startup lijst, ook in taakbeheer.

Als je browser Chrome is, zou je eens kunnen kijken of een andere browser helpt. Voor gewone office taken zou 8GB echt wel voldoende moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Tk55 op 25-07-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je RAM is niet vol; er wordt gepakt wat het OS en de apps "handig" vinden, niet specifiek wat nodig is.

Zit ff mobiel dus lastiger zoeken maar recent dezelfde discussie op GoT met iemand die 32GB had/wilde.

Meten = weten; je startpost is niet echt heel duidelijk wat je ziet, denkt, welke apps, etc.

/edit: Originele RAM sticks behouden of niet? dus

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 25-07-2020 15:11 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
Tk55 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:07:
RAM dat wordt gebruikt is geen probleem, vol RAM wel, omdat het systeem dan gaat swappen. Swappen is eigenlijk een deel van de harde schijf als RAM gebruiken, maar die harde schijf is vele malen langzamer dan RAM.
Klopt dit is ook wat ik ervan weet, vandaar ik me afvroeg wanneer is RAM vol dat je met het swappen te maken krijgt.

Ik veronderstel dus dat het swappen pas gebeurd als de RAM echt vol loopt, zolang ik dus geen +90% zie kan ik dus nog prima met de huidige RAM vooruit.

Nu is het bij plaatsen van 8GB gebruikt DDR3 geen rip uit me lijf, maar als het niet hoeft dan liever niet.
Je kan beter kijken naar wat zoveel RAM gebruikt via Windows taak beheer. Verwijder programma's die je niet nodig hebt uit de startup lijst, ook in taakbeheer.
Hier dacht ik ook al aan, een nieuwe windows installeren en alleen de programma's die ik gebruik erop.
Als je browser Chrome is, zou je eens kunnen kijken of een andere browser helpt. Voor gewone office taken zou 8GB echt wel voldoende moeten zijn.
Ik gebruik geen Chrome, ik had al gelezen dat Chrome RAM vreet.
Ik gebruik Microsoft Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
MAX3400 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:10:
Je RAM is niet vol; er wordt gepakt wat het OS en de apps "handig" vinden, niet specifiek wat nodig is.

Zit ff mobiel dus lastiger zoeken maar recent dezelfde discussie op GoT met iemand die 32GB had/wilde.

Meten = weten; je startpost is niet echt heel duidelijk wat je ziet, denkt, welke apps, etc.

/edit: Originele RAM sticks behouden of niet? dus
Je zegt welke apps etc, dat bracht mij op een idee ik heb eens mijn oude en nieuwe pc met elkaar vergeleken.
Bij mijn nieuwe pc zie ik in Taakbeheer 122 prosessen en bij de oude (deze pc) 206 prosessen.
Dat kost mij natuurlijk RAM en gebruik CPU.

Ik ga de boel eens opschonen, nieuwe Windows erop.