Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-03-2024
Beste allemaal,

Ik zit al een tijdje op 80-90% verbruik van mijn 16GB RAM geheugen te hikken. Hierdoor maar stelselmatig zaken afgesloten om deze vervolgens later weer op te starten. Super vervelend. Ik ben er klaar mee.

Nu heb ik een 2x16GB kit besteld, maar vraag ik mij af, wat doe ik met de huidige 2x8GB? Eruit halen en verkopen?

Ik kan me situaties voorstellen dat ik ook over die 32GB aan gebruik kan komen. Dan is 3x16GB niet verkeerd. Maar wil voorkomen dat mijn 32GB RAM geheugen trager werkt omdat ze met of via die huidige 2x8GB moeten functioneren?

Wat is jullie ervaring/visie hierop? Hier nog wat specs van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IOqexQ4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wXwTL7r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
Dit gaat om een laptop neem ik aan? Kijk eerst eens hoeveel sloten je vrij hebt en of de huidige niet gesoldeerd zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Laatst online: 18:19

De Nelis

en anders maar niet...

Welke laptop is het en wat is de maximum geheugen capaciteit hiervan? En inderdaad wat @418O2 zegt, nog belangrijker, hoeveel geheugen sloten beschikt de machine over.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Het is een Laptop: pricewatch: Lenovo ThinkPad P52 20M9001KMH

Ik kan tot 64GB en heb 2 van de 4 slots in gebruik

[ Voor 83% gewijzigd door Hendrykes op 11-07-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik zou ze er dan eerst bij plaatsen. Van wat ik zie zijn er twee slots makkelijk toegankelijk. Ze draaien dan wel de snelheid van de langzaamste, maar dat is niet zo'n ramp

[ Voor 29% gewijzigd door 418O2 op 11-07-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
418O2 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:42:
Ik zou ze er dan eerst bij plaatsen. Van wat ik zie zijn er twee slots makkelijk toegankelijk. Ze draaien dan wel de snelheid van de langzaamste, maar dat is niet zo'n ramp
Is dat niet zo'n ramp? Waar hebben we het dan over? Niet merkbare snelheidsvermindering?

Ik verwacht een constante verbruik van 22-26GB te hebben, ik zou dit (wat wenselijk is, niet heel groot) kunnen opschalen naar 38-42GB wat wel iets van een ervaringsverbetering zou kunnen opleveren. Maar zoals gezegd, is niet per se een grote wens... Maar geniet zeker wel mijn voorkeur, als ik dan niet de prestaties van mijn nieuwe RAM geheugen aanzienlijk verminder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Is dat niet zo'n ramp? Waar hebben we het dan over? Niet merkbare snelheidsvermindering?

Ik verwacht een constante verbruik van 22-26GB te hebben, ik zou dit (wat wenselijk is, niet heel groot) kunnen opschalen naar 38-42GB wat wel iets van een ervaringsverbetering zou kunnen opleveren. Maar zoals gezegd, is niet per se een grote wens... Maar geniet zeker wel mijn voorkeur, als ik dan niet de prestaties van mijn nieuwe RAM geheugen aanzienlijk verminder.
In de dagelijkse praktijk zal je dat niet merken, misschien wel in een benchmark. Het voordeel van meer geheugen is vele malen groter. Maar je kan het gewoon proberen. Als het niet lekker werkt trek je de oude er uit. Maar die kans acht ik minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Het is ongeveer een half miljoen keer minder erg dan als je gaat staan swappen naar disk omdat je te weinig RAM hebt ;)

Dat gezegd; ik neem aan dat je wel weet dat elke GB RAM erbij een directe invloed heeft op, onder andere, de optimale pagefile van Windows en de reservation van het OS wat wordt opgelegd zodra het opstart? Want anders kan je RAM blijven bijprikken en kom je over een jaar vertellen dat 64GB in gebruik is zonder dat je andere / nieuwe applicaties gebruikt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Het is ongeveer een half miljoen keer minder erg dan als je gaat staan swappen naar disk omdat je te weinig RAM hebt ;)

Dat gezegd; ik neem aan dat je wel weet dat elke GB RAM erbij een directe invloed heeft op, onder andere, de optimale pagefile van Windows en de reservation van het OS wat wordt opgelegd zodra het opstart? Want anders kan je RAM blijven bijprikken en kom je over een jaar vertellen dat 64GB in gebruik is zonder dat je andere / nieuwe applicaties gebruikt :)
Begrijp ik het goed dat er heel wat geheugen RAM in gebruik lijkt maar niet is? Dat Windows deze reserveerd voor evt. gebruik? Hoe kan ik dan zien wat ik écht nodig heb? Of hoe kan ik voorkomen dat die 64GB in gebruik gaan zijn terwijl ik deze niet actief gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Hendrykes als je eens wil testen hoeveel RAM er "echt" nodig is, schakel ter test je pagefile eens volledig uit in Windows. En herstart de PC natuurlijk volgens instructies. Bij een stabiele PC (die al weken geen issues geeft), kan dat zonder problemen gedaan worden. En dan ga je gewoon werken. En hou dan je Resource Monitor in de gaten. En dan zie je echt vanzelf aan je RAM "vol is vol" als je teveel werkt.

Zet daarna je pagefile maar weer eens aan etc. Zal je zomaar "denken" 6GB RAM vrij te hebben maar dat is grofweg helemaal niet waar want die staat op disk. En zelfs een SSD is een half miljoen keer langzamer aan random access tijden dan RAM. Dus elke byte die je moet swappen, is een half miljoen keer "langzamer" verwerkt dan als je RAM zou bijkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 15:54
Gouden regel is:
- Zit je continu tegen de limiet van je RAMGeheugen aan te hikken, dan is het beter om meer, maar trager RAMGeheugen te hebben. Is nog steeds stukken sneller dan te swappen naar HDD/SSD
- Zit je er altijd ruim onder, laat dan beter dat tragere RAMGeheugen er uit.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Hendrykes Kijk in de manual van je laptop wat de DIMM channels zijn. plaats daar in elke channel 16+8.

2666MT/s zijn beide types, alleen CL kan verschillen.

btw; wat doe je met je laptopje dan 32GB niet genoeg zal zijn ?

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 11-07-2020 11:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Hackus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:47:
@Hendrykes Kijk in de manual van je laptop wat de DIMM channels zijn. plaats daar in elke channel 16+8.

2666MT/s zijn beide types, alleen CL kan verschillen.

btw; wat doe je met je laptopje dan 32GB niet genoeg zal zijn ?
Sorry, de wat channels? En in wat voor manual kan ik dit soort info halen? Dacht dat mijn afbeeldingen een volledig beeld zouden geven van hoe en wat.

Wat bedoel je met laptopje doen wanneer 32GB niet genoeg is? Er 32GB van hetzelfde bij prikken denk? Of wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Sorry, de wat channels? En in wat voor manual kan ik dit soort info halen? Dacht dat mijn afbeeldingen een volledig beeld zouden geven van hoe en wat.

Wat bedoel je met laptopje doen wanneer 32GB niet genoeg is? Er 32GB van hetzelfde bij prikken denk? Of wat bedoel je?
Waar denk je dat 32GB RAM te weinig voor is, welk gebruik ?
Je zegt 4 dimm sloten te hebben, vaak is dat in Dual Channel te gebruiken. Je kunt gewoon de 2x 16GB gebruiken in elk apart Dimm Channel om gebruik te kunnen maken van DC(dual channel). als je denkt dat 32GB al snel te weinig wordt plaats je ook je 2x8Gb erbij...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Hackus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:11:
[...]

Waar denk je dat 32GB RAM te weinig voor is, welk gebruik ?
Je zegt 4 dimm sloten te hebben, vaak is dat in Dual Channel te gebruiken. Je kunt gewoon de 2x 16GB gebruiken in elk apart Dimm Channel om gebruik te kunnen maken van DC(dual channel). als je denkt dat 32GB al snel te weinig wordt plaats je ook je 2x8Gb erbij...
Ah! Dus je zegt, beste is, om die 2x8GB er pas bij te doen als echt duidelijk is, dat zonder pagefile ik een tekort heb aan RAMGeheugen? Ik maak zo nu en dan gebruik van meerdere VM's, maar mijn hoofdverbruik is dat ik bijna altijd Visual Studio, Photoshop en 3 paar Google Chrome browser-profielen heb open staan. Over die 32GB zou ik makkelijk kunnen gaan, maar of dat écht, écht nodig is? Vermoed van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:21:
[...]

Ah! Dus je zegt, beste is, om die 2x8GB er pas bij te doen als echt duidelijk is, dat zonder pagefile ik een tekort heb aan RAMGeheugen? Ik maak zo nu en dan gebruik van meerdere VM's, maar mijn hoofdverbruik is dat ik bijna altijd Visual Studio, Photoshop en 3 paar Google Chrome browser-profielen heb open staan. Over die 32GB zou ik makkelijk kunnen gaan, maar of dat écht, écht nodig is? Vermoed van niet.
Je 2x8GB draait nu op DC. dus op die plek druk je de 2x16gb nu. als later blijkt dat de 32gb te weinig is, druk je de 2x8 in overige dimm sloten. (kans bestaat wel dat alles dan niet op 2666MT/s clockt, maar op 2400)

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 11-07-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Hackus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Je 2x8GB draait nu op DC. dus op die plek druk je de 2x16gb nu. als later blijkt dat de 32gb te weinig is, druk je de 2x8 in overige dimm sloten
Want, anders zitten die 2x8GB alleen maar in de weg, en zorgt deze voor onnodige vertraging? Of is het een bepaalde vuistregel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Kunnen we hier wat van opmaken of is dit gewoon willekeur (slimheid van Windows) en staat dat niet in lijn met mijn huidig verbruik?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4jpwcrz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Want, anders zitten die 2x8GB alleen maar in de weg, en zorgt deze voor onnodige vertraging? Of is het een bepaalde vuistregel?
Vaak is het wanneer er meer RAM aanwezig is, dat er ook meer gebruikt wordt. Het is niet altijd nodig om meer ram te plaatsen, maar dat is aan jou natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrykes
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:36:
@Hendrykes als je eens wil testen hoeveel RAM er "echt" nodig is, schakel ter test je pagefile eens volledig uit in Windows. En herstart de PC natuurlijk volgens instructies. Bij een stabiele PC (die al weken geen issues geeft), kan dat zonder problemen gedaan worden. En dan ga je gewoon werken. En hou dan je Resource Monitor in de gaten. En dan zie je echt vanzelf aan je RAM "vol is vol" als je teveel werkt.

Zet daarna je pagefile maar weer eens aan etc. Zal je zomaar "denken" 6GB RAM vrij te hebben maar dat is grofweg helemaal niet waar want die staat op disk. En zelfs een SSD is een half miljoen keer langzamer aan random access tijden dan RAM. Dus elke byte die je moet swappen, is een half miljoen keer "langzamer" verwerkt dan als je RAM zou bijkopen.
paging file volledig uit gehad, de helft van mijn (minimale) apps crashed. Dus die 16GB die er nu in zit is écht veelste weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:15:
[...]

paging file volledig uit gehad, de helft van mijn (minimale) apps crashed. Dus die 16GB die er nu in zit is écht veelste weinig
Kijk, dat is goed nieuws. Tenminste, de crash niet maar wel de constatering dat je meer RAM nodig hebt. Maar daar begon het topic al mee. Andersom dus; prik de nieuwe 2x 16GB erin en test het nog eens. Crash? Zet je oude 2x 8GB er weer bij.

Ik vind niet dat je "langzamer" werkt als je verschillende bankjes RAM combineert. Echter, onderling kan er soms wel eens raar gedrag optreden met timings maar zolang het wel werkt, is het (zoals eerder genoemd) een half miljoen keer sneller dan data naar je pagefile mikken.
Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:28:
Kunnen we hier wat van opmaken of is dit gewoon willekeur (slimheid van Windows) en staat dat niet in lijn met mijn huidig verbruik?
[Afbeelding]
Die is overigens wel "eng". Als ik dat lees (en weet even niet op welk moment je dat screenshot hebt gemaakt), maar daar staat dus 22GB extra in gebruik naast je RAM?

Andere test, sort of: zet pagefile weer uit, herstart PC, gooi pagefile.sys weg (het bestand op je disk), herstart PC, zet pagefile aan op system-managed, herstart PC, ga werken. En controleer na een uur of na 2 uur eens de grootte van je pagefile.sys?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
@MAX3400 net nog, nadat ik van geen paging file, terug naar mét paging file ben gegaan, heb ik opnieuw een screenshot gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7q0yfgV.jpg

Betekent dit dat ik momenteel 16GB & 20GB in gebruik heb denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nee, 20GB is allocated (waarschijnlijk slim 10% van je totale disk gekaapt). Maar dat kan op disk dus een file zijn die op filesystem-niveau 20GB groot is maar inhoudelijk niets bevat aan "geswapte" data.

Een korte (Engelse) samenvatting staat op https://docs.microsoft.co...nt/introduction-page-file maar het gaat wel rap de diepte in in je topic. Fijn om te lezen dat iemand het interesseert maar laat je tijdig weten als het "te diep" gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Welke app crashen er juist? Volgens mij zijn er net applicaties (zoals net Photoshop) die niet om kunnen gaan met je swapfile volledig uit. Dus het kan zijn dat de crash niet komt door te weinig geheugen maar net omdat de pagefile uit staat.

Ik dacht dat Windows per default ~1.5 keer het fysieke geheugen als initiele waarde voor de pagefile instelt, dus dan is 16GB x 1.5 = 24GB en een pagefile van ~20GB redelijk normaal (ik vermoed dat bij grotere hoeveelheden geheugen deze factor steeds kleiner wordt)

Mijn pc heeft 64GB aan geheugen en de setting van mijn swapfile is een initiele waarde van 1024MB met een maximum van 32768MB, zo kan Windows of een andere applicatie toch gebruik maken van het virtueel geheugen, maar gaat Windows niet zomaar 32GB aan diskspace op mijn SSD reserveren. (Als ik me niet vergis deed Windows bij mij ~32GB als initiele setting gebruiken, wat dus neerkomt op ~0.5 x mijn fysieke geheugen)

Ik zou dus ook gewoon die 2x16GB en 2x8GB in de laptop steken. En dan eventueel letten op de pagefile settings. Als 1024MB te laag is voor iets als Photoshop, kan je dat wat verhogen naar bv 8 of 16GB. Je zou even kunnen opzoeken wat Photoshop als ideale pagefile setting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

Let er ook op dat sommige applicaties niet zuinig zijn. Het advies van @MAX3400 is zeker goed maar het vergeet een klein ding: 'als het er is, zal een applicatie het gebruiken ook'.

Voor een (slecht) geprogrammeerde applicatie zit er geen verschil tussen echt geheugen en de pagefile.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Wat voor programma's draai je precies? Normaal gesproken is 16gb ook anno nu niet meteen 'veelste weinig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
@MikeyMan Visual Studio 2019, Visual Studio Code, Photoshop, 3-tal Google Chrome browser profielen, Slack, etc... Zoals gezegd verbruik ligt gebruikelijk tussen de 80-90% maar hiervoor lijkt hij de SSD dus al in gebruik voor te nemen.

Net nog, terwijl ik niet veel geks heb draaien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZdvrlEt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
@kluyze @Grvy Kan ik niet beter alsnog gewoon voor 64GB aan RAM gaan, Is dat niet altijd beter? Dat Windows extra veel van deze GB's gebruik gaat maken om alles lekker smooth te laten lopen?

@kluyze Wat moet jij met 64GB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:59:
@kluyze @Grvy Kan ik niet beter alsnog gewoon voor 64GB aan RAM gaan, Is dat niet altijd beter? Dat Windows extra veel van deze GB's gebruik gaat maken om alles lekker smooth te laten lopen?

Njah, ligt aan je definitie van beter. Zoals gezegd als het er is zal Windows het gebruiken op e.a. manier. (of eerder bepaalde programma's. Zelf vind ik ik bijv Chrome een rot browser omdat het gewoon een geheugenverslinder is).

Ergens is er een grens, die moet je zelf bepalen. Je kan er 32,64,128 etc indoen.. als jij dat wilt. (en ondersteunt wordt door je mobo).

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

click op custom size: 3072
maximum size: 8192
click op ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hendrykes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:59:

Ik zou het voorlopig proberen met de 48GB die je nu hebt liggen.

Dit is een beetje een workstation, waar ik (prive) java development op draai. Maar ook veel met virtuele omgevingen doe. Zo heb ik een aantal virtuele machines waarbij het meest extreme een gehele virtuele esxi omgeving met 3 hosts was.

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 11-07-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Dankjewel allemaal, ik ga mijn originele stickies erin laten en kijken of het allemaal goed blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Dat is ook wat, heel zinvol gesprek, wat geleerd. Blijkt de stickies niet compatibel te zijn met elkaar?

32GB zit erin, alles goed, maar zodra ik die van samsung erbij zet, start laptop niet op.... Niks aan te doen denk ik... Maar vraag me toch af waar ligt het aan, gewoon pech, of gewoon verkeerde specs?
Pagina: 1