Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samenstellen van een simracing pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nienke28
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in het samenstellen van een pc. Ik heb hier wel een pc staan maar dat is gewoon een kant en klare voor wat taken als e-mail, youtube en dat soort zaken. Daarnaast heb ik een Playstation Pro en door het spelen van games als Gran Turismo, Project cars, F1 2019 ben ik wel een beetje verslaafd geraakt aan het spelen van racing games.

Aangezien de meeste realistische games op de pc zijn wil ik graag overstappen naar simracing op de pc. Daarvoor heb ik dus een gaming pc nodig en wil graag jullie hulp daarbij hebben. Misschien tips, aanwijzingen en dergelijke

Liefst gaming op resolutie van 1440p

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo goedkoop mogelijk hihi. Maar 2000 euro is wel de max en dan zonder randapparatuur daarbij.
Wel zal ik windows 10 moeten gaan kopen dus dat is al 100 euro minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee ik wil het systeem compleet nieuw bouwen

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken

Waarvoor ga ik het systeem gebruiken?
Ik zal de pc gebruiken voor de dagelijkse zaken als: email, facebook, surfen, youtube
daarnaast zal hij voornamelijk gebruikt gaan worden voor het spelen van racing games. De bedoeling is games als: Assetto Corsa Competizione, Automobilsta 2, F1 2020 , RFactor 2
Tevens af en toe een shooter als Call of Duty

Had zelf het volgende systyeem samengesteld maar geen idee of het goede componenten zijn of nog belangrijker dat ze bijelkaar passen. Graag jullie mening idee erover

Hieronder mijn samengesteld lijstje

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 284,90€ 284,90
1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 166,24€ 166,24
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 583,99€ 583,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 87,89€ 87,89
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 139,15€ 139,15
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 169,90€ 169,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 103,06€ 103,06
1Solid state drivesIntel 665p 2TB€ 253,-€ 253,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.902,35

Eh ik zit zelf nog te twijfelen over het volgende in deze lijst:
1) is er een extra koeler nodig in de kast ( fan )
2) moet er nog een koeler op de processor?
3) wat is handiger een ssd van 2tb of 2 losse van 1 tb? ( ene voor het opstarten en andere om games op te plaatsen )
4) heb de rtx 2070 gekozen ipv de amd 5700 ivm driver problemen
5) misschien een ryzen 3600 processor ipv de 3700

Dan zit ik nog met een monitor. Ik wil graag spelen op 1440p, maar heb daar nog wat vragen over.

Allereest het beeldscherm wat ik zelf in gedachten heb: de Benq Ex2780. Maar lees overal dat ook de LG GL850 geadviseerd wordt. Maar lees daar ook weer driver problemen over en matige zwartwaardes. Of dat bij de Benq beter is weet ik niet. Wel heeft hij een hogere reactietijd 5ms tegenover de LG met 1ms, maar dat 1ms moet marketing zijn dat is in de fastest mode en moet niet echt bruikbaar zijn.

1MonitorenBenQ EX2780Q Grijs€ 472,98€ 472,98
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 474,32€ 474,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 947,30

Dan heb ik nog een vraag over de monitor. Gaming monitore hebben een hogere pixeldichtheid volgens mij, maar mijn vraag is:

Ik game nu op een sony lcd 50 inch model 828 met de playstation pro en ik moet zeggen ik heb niets te klagen over hoe het beeld eruit ziet. Dat is dan dus gaming op 1080p. Maar bij bepaalde spellen komt er in beeld dat de playstation super sampling heeft aangezet zoals bij Gran Turismo GT Sport.
Als ik nu mijn nieuwe gaming pc zou gaan aansluiten op deze tv, is het beeld dan vergelijkbaar met de Playstation Pro?

Ik moet zeggen dat ook F1 2019 op mijn playstation er behoorlijk goed uit ziet. Maar als ik f1 2019 nou zou gaan spelen met de game pc van hierboven en dan aansluiten op mijn tv monitor wat zal er dan beter uit gaan zien? f1 2019 via de playstation of via de pc?

Daarnaast wil ik dan nog een nieuw stuur gaan kopen ipv mijn thrustmaster t300. Dan zou ik graag voor een Fanatec Csl Elite gaan ( dit zal wel in een ander forum topic moeten hih ) Alleen het nadeel is ik zie in Nederland totaal geen verkooppunten voor Fanatec. Heeft misschien iemand ervaring met de service van Fanatec? Want als het stuurwiel wel een keer kapot gaat dan zal ik het moeten gaan opsturen naar Duitsland of waar ze ook zitten. Daar heb ik het niet zo op. Koop het liever bij winkel en is het niet goed dat ik terug kan gaan. Vandaar mijn vraag maar zal wel bij andere topic moeten. Sorry.

Het is ook een heel verhaal geworden. Mijn excuses

Groetjes Nienke

Zijn er vragen of onduidelijkheden hoor ik het graag

Bedankt iedereen alvast voor het meedenken, meehelpen enz

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Complimenten voor de topicstart; dat doen niet veel nieuwe leden je na :)

- je hoeft geen extra koeler in de kast; er worden 2 meegeleverd dus 1 "in" en 1 "uit"

- de CPU-koeler is voldoende; je kan anderen kopen maar die zijn rustig 30 tot 80 Euro

- SSD kan je splitsen. Sterker nog; misschien is het juist beter om dat te doen. Ga er 1 kapot, ben je niet alles kwijt; SSD's kunnen namelijk amper gerepareerd worden itt toch ouderwetse disks.

Het grote 'show je race-rig' topic voor meer info over stuurtjes & pedalen; Fanatec is echt een goed merk qua garantie dus daar hoef je je geen zorgen over te maken

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 24-07-2020 15:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:00
Ik zie 2x een moederboard.

• allarick2392
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 20:41
Betreft monitor, kijk eens naar ultrawide of 3 schermen. Is wel aan te raden met simracen. 50'' vs 27'' is downgrade wat betreft fov.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-11 09:30

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ik zie inderdaad ook 2x een moederbord, waarvan de x470 een betere alternatieve variant heeft.

https://tweakers.net/pric...x470-gaming-plus-max.html Heeft iets betere heatsinkjes op de VRM zitten en komt met een geupdate bios chip van 32mb waarmee je meerdere generaties ryzen tegelijk kan supporten. Tevens heb je dan gelijk support voor de 3000 series zonder dat je hoeft te controleren of je de laatste bios updates al hebt.

Verder zal voor sim racen tot 100-144hz goed moeten kunnen met een 3600x (Ik simrace boven de 100hertz op een 2600x bijvoorbeeld). Stop dat extra geld lekker in je zak.
De 2070 is wellicht een beetje wat zwaar bemeten, maar kwaad kan dat niet en heb je nog een extra stukje ademruimte over. een 5700xt of 2060 zal op je resolutie in die ene titel wellicht net onder je maximale framerate komen mocht je voor die 144hz schermen gaan.

Die SSD is niet zo lekker leverbaar en ik meen me te herinneren dat die QLC SSD's van Intel nog wel eens krak willen zeggen voordat je daar zelf klaar voor bent (mijn 2 in elk geval wel :D) . Een MLC of TLC SSD zal iets prijziger zijn, maar gaat theoretisch een stukje langer mee.
Verder ziet het er netjes uit!
allarick2392 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:25:
Betreft monitor, kijk eens naar ultrawide of 3 schermen. Is wel aan te raden met simracen. 50'' vs 27'' is downgrade wat betreft fov.
Ook dit. Voor simracen is extra beeld om je heen (om in je zijspiegels te kunnen kijken oid) zeer prettig meegenomen. Ik race zelf op een ultrawide 21:9, en zelfs dan wens ik nog wel eens iets extra beeld. Een 16:9 resolutie mag je wat mij betreft wel als een lichte handicap aanmerken tijdens simracen tov de andere mogelijkheden (ultrawides, multi-monitor setups, VR)

[ Voor 20% gewijzigd door Temujin op 24-07-2020 15:27 ]

• Nienke28
sorry 2x moederbord ik zie het nu ook !! nou ja scheelt weer ruim 100 euro op het totaal hihi !!!

ultrawide schermen zijn superduur en heb wel een beetje een budget natuurlijk. 32inch scherm kan ook maar ja ik ziet niet heel ver van het scherm vandaan normaal gesproken dus lijkt me groot dan.

Okey nou ja het ssd is makkelijk aan te passen inderdaad !!!

Ik moet nog even uitvogelen hoe ik op de reacties kan reageren. Nu reageer ik op alle reacties in 1x maar kan je ook per reactie en antwoord terug geven?

wat voor games speel jij dan Ghangis en wat voor monitor heb jij? sorry zie net dat je dat eronder getypt hebt !!!

[ Voor 4% gewijzigd door Nienke28 op 24-07-2020 15:32 ]

• DutchTowel
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-11 13:09
Sluit me bij hierboven aan.
Uktrawide is voor simracing een grote plus.

Ik weet niet of tegenwoordig alle freesync monitoren ook G-Sync ondersteunen.. Voor zover ik weet vaak wel maar soms niet. Dit kan nog wel een dingetje zijn om op te letten.

Nvidia gebruikt G-Sync dus als je voor een 2060/2070 gaat, is een monitor die g sync ondersteunt wel handig. Dit voorkomt screen tearing en stutters.

Amd gebruikt freesync.

Van de monitoren die je zelf suggereerde is volgens de specs (als ze kloppen, heb alleen even snel gekeken) alleen de LG G-Sync compatible.

Zou als ik jou was opzoek gaan naar een Uktrawide die g sync ondersteunt.

Simracing games gaan vaak wel lekker op een betere cpu dus ik zou de 3700x erin laten. Een mega verschil zal het echter niet zijn.

Een groot verschil op je huidige scherm tussen de ps pro en pc zal er niet zijn. Dit ga je pas echt merken op je nieuwe scherm.

Verder prima lijstje.

• Nienke28
Eh ja ik ben nieuw in het echte simracen he dus om nou gelijk alles super te hebben weet ik ook niet. zie ook mensen met een samsung ultrawide van 1100 euro dat geld heb ik gewoon niet. En je hebt toch ook bij de racegames Helicorsa zodat je niet echt spiegels nodig hebt? Het is gewoon voor de fun he het hoeft niet gelijk super professioneel en leuk betaalbaar blijven.

g-sync oooh nooit van gehoord. Dus dan is de Benq niet echt een goede keus dus en is de LG beter.

Maar zou ik Assetto Corsa Competizione kunnen vergelijken met Gran Turismo als ik mijn game pc op de tv aansluit? Want ik vind Gran Turismo er heel gaaf uit zien. Zelfs op 1080p tv. Maar pixels op tv zijn minder en groter misschien waardoor het minder scherp is?

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Nienke28 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:31:

ultrawide schermen zijn superduur en heb wel een beetje een budget natuurlijk. 32inch scherm kan ook maar ja ik ziet niet heel ver van het scherm vandaan normaal gesproken dus lijkt me groot dan.

wat voor games speel jij dan Ghangis en wat voor monitor heb jij? sorry zie net dat je dat eronder getypt hebt !!!
Afmetingen maken niet zo heel veel uit. Een 32inch 16:9 paneel geeft je hetzelfde gebrek als een 27inch 16:9 paneel.

Om de persoonlijke vragen te beantwoorden
Heb in het verleden F1 2018 en 2019 in een league mee gereden (niet bijster hoog niveau overigens).
Daarnaast Project Cars 2, Asetto Corsa
En bovenal mijn persoonlijke favorieten:

Automobilista en nu Automobilista 2.

Gaat het je om 'realisme' dan zijn Automobilista(1 en/of 2), Rfactor2 en AC wel een beetje de aanraders. 1 game is natuurlijk meer dan genoeg om te beginnen, je hoeft ze niet direct allemaal aan te schaffen.

het scherm waarop ik rij is deze: https://tweakers.net/pric...ung-c34h890wju-zwart.html
een 1440p ultrawide 100hz freesync VA paneel. Zijn inderdaad prijzig, maar als ik jou lijstje met de door jou gesuggereerde schermen bekijk zou ik wat geld besparen op moederbord+cpu+ssd (zie mijn eerste reactie), en dat geld in een ultrawide stoppen (plus eventueel nog wat in je broekzak).

Al met al zou je ervaring daar beter op moeten worden, en daarmee het plezier groter :)

• Nienke28
het scherm waarop ik rij is deze: https://tweakers.net/pric...ung-c34h890wju-zwart.html
een 1440p ultrawide 100hz freesync VA paneel. Zijn inderdaad prijzig, maar als ik jou lijstje met de door jou gesuggereerde schermen bekijk zou ik wat geld besparen op moederbord+cpu+ssd (zie mijn eerste reactie), en dat geld in een ultrawide stoppen (plus eventueel nog wat in je broekzak).

Hoe doe je dat witte stuk in je tekst Ghanhis met mijn reactie?

okey dat scherm is dus 560 euro dat valt me nog 100% mee eerlijk gezegd. Maar ook weer freesync lees ik. Dacht dat Nvidia wel populair was waarom zijn al die monitoren dan freesync haha.

Maar het spelen van games met een Nvidia kaart is dus slecht op de Benq? Omdat deze geen G-sync heeft? Vroeger hadden monitoren dat toch ook niet en hoorde ik ook niemand over lag of tearing?

Is dat Freesync en Gsync echt van toegevoegde waarde? Ook hier ga ik weer even vergelijking met de playstation maken want volgens mij heeft die ook een AMD videokaart maar mijn televisie heeft geen Freesync en merk ook geen gestotter of lag of wat dan ook eigenlijk

En die heb jij dan los op je buro staan of heb je het compleet met een racestoel ?

Is dat scherm wel handig met gewoon internet? zo groot en een boog?

Ja dat zijn hele goede racinggames die je opnoemt maar heb er nog geen 1 gereden haha. Iracing heeft ook iedereen het over maar is met abonnement dus die laten we eerst even links likken. Assetto corsa en automobilista 2 zijn nu wel populair ja en assetto corsa wilde ik mee beginnen eigenlijk. Automobilista 2 moet heel erg goed met forcefeed back zijn alleen jammer dat er niet echte auto's in rijden. Bedoel niet echt mercedessen audi enz. Raceroom is er ook nog met DTM maar hoor ik niet veel mensen over over dat spel

[ Voor 5% gewijzigd door Nienke28 op 24-07-2020 16:00 ]

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

[quote]Nienke28 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:54:

Hoe doe je dat witte stuk in je tekst Ghanhis met mijn reactie?
[quote]

met
code:
1
[quote] [/quote]
blokjes.. Als je rechtsboven op mijn post op de Quote knop drukt gebeurt dat automatisch.
okey dat scherm is dus 560 euro dat valt me nog 100% mee eerlijk gezegd. Maar ook weer freesync lees ik. Dacht dat Nvidia wel populair was waarom zijn al die monitoren dan freesync haha.
Zowel Nvidia als AMD worden beide veel verkocht. Nvidia verkoopt iets meer losse kaarten, geloof zo uit mijn hoofd dat de verhoudingen de laatste tijd 55%-45% zijn.

Freesync is echter een open techniek die ook door de huidige generatie nvidia kaarten gewoon ondersteund word. Nvidia noemt dit bij sommige monitoren 'Gsync compatible', wat onder de motorkap gewoon een eigen merknaampje op freesync plakken is.
Maar het spelen van games met een Nvidia kaart is dus slecht op de Benq? Omdat deze geen G-sync heeft? Vroeger hadden monitoren dat toch ook niet en hoorde ik ook niemand over lag of tearing?
Vroeger klaagden we wel over meer zaken niet. Dat betekend niet dat deze zaken niet bestonden. Voor de een is het beter merkbaar als voor de ander, echter, als je de keuze hebt om het te gebruiken zonder je budget teveel op te moeten rekken, waarom dana ook niet heh :)
Is dat Freesync en Gsync echt van toegevoegde waarde? Ook hier ga ik weer even vergelijking met de playstation maken want volgens mij heeft die ook een AMD videokaart maar mijn televisie heeft geen Freesync en merk ook geen gestotter of lag of wat dan ook eigenlijk
Zie bovenstaand.
Met of zonder g/freesync, ga er maar vanuit dat je situatie er behoorlijk op verbeterd ten opzichte van je huidige tv.
En die heb jij dan los op je buro staan of heb je het compleet met een racestoel ?
Mijn scherm staat op mijn bureau. Toen ik begon met simracen zat mijn stuur ook op mijn bureau. Tegenwoordig heb ik er een playseat bij die ik half onder mijn bureau schuif, en mijn beeldscherm naar voren trek zodat deze vlak voor het stuur op de rand van mijn bureau staat.
Is dat scherm wel handig met gewoon internet? zo groot en een boog?
Naast dat ik voor mijn hobby aan simracing en gaming doe, ben ik een software ontwikkelaar. De aankoop voor een ultrawide is een van de beste geweest die ik me had kunnen wensen. Ook als je niet simraced bied een ultrawide extra waarde. Voor mij persoonlijk werk ik liever op 1 ultrawide (met hoge resolutie) dan op 2 losse monitoren.
Ja dat zijn hele goede racinggames die je opnoemt maar heb er nog geen 1 gereden haha. Iracing heeft ook iedereen het over maar is met abonnement dus die laten we eerst even links likken. Assetto corsa en automobilista 2 zijn nu wel populair ja en assetto corsa wilde ik mee beginnen eigenlijk. Automobilista 2 moet heel erg goed met forcefeed back zijn alleen jammer dat er niet echte auto's in rijden. Bedoel niet echt mercedessen audi enz. Raceroom is er ook nog met DTM maar hoor ik niet veel mensen over over dat spel
Iracing bied het prettigste platform voor multiplayer competities en evenementen aan, maar doet een klein beetje onder aan de andere titels als het aankomt op FFB (force feedback) en dergelijke zaken. Tenminste, dat lijkt de consensus te zijn, ik zal eerlijk bekennen dat ik me ver van iracing heb gehouden ivm de kosten die hieraan zijn verbonden.

Automobilista 2 staat contentgewijs nog in de kinderschoenen. Met maandelijke updates en enkele grote DLCs in het zicht (Porches, GT3/4 en meer). Echter op dit moment bieden titels als AC inderdaad een veel breder scala aan mogelijke content.

• allarick2392
GT Sport ziet er sowieso gelikt uit, misschien wel een van de mooiste race games op t moment. AC is wat minder kwa graphics maar physics zijn beter.

Playstation zal waarschijnlijk altijd vsync hebben, dus geen stotter of tearing maar wel kleine delay. Het idee van Gsync en Freesync is dat je fps een beetje kan fluctueren zonder dat je tearing of stotter krijgt en minder delay omdat je frames meteen op t beeld krijgt.
Freesync werkt tegenwoordig ook vaak met nvidia trouwens.

Mijn setup is nog niet klaar maar mijn budget scherm setup is 24'' met 19'' 4:3 aan beide kanten. Niet ideaal maar beter dan 1 16:9 scherm

• Nienke28
allarick2392 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:21:
GT Sport ziet er sowieso gelikt uit, misschien wel een van de mooiste race games op t moment. AC is wat minder kwa graphics maar physics zijn beter.
ACC op de Playstation heb ik niet omdat dat maar op 30fps loopt en er niet mooi uitziet. De PC versie moet volgens mij wel mooi zijn

Nou ja ik moet zeggen ik zie de racegames op pc tot nu toe alleen nog maar op wat youtube filmpjes dus ik kan er geen oordeel over geven in hoeverre ACC in de buurt komt van Gran Turismo. Daarom vroeg ik ook als ik met een goede game pc , bijna hetzelfde beeld kan krijgen op mijn televisie dan blijf ik lekker op een groot scherm gamen.

Maar blijkbaar is een gaming monitor toch beter. Of ik moet een 4k televisie gaan kopen haha. Hoewel voor 600 euro aan een gaming monitor kan je ook al een mooie 4k lcd hebben van een jaar oud. Maar goed gaming monitor is beter dan geloof ik dat als mensen dat zeggen !!!! Daarom vraag ik hier ook voor hulp en advies.

• Nienke28
Maar wat zou nou een mooie G-Sync monitor voor mij zijn dan? max 600 euro dan? Iemand misschien een suggestie?

Misschien moet ik anders maar een AMD kaart nemen maar ik ben daar wat huiverig voor omdat er zoveel problemen met drivers waren. Ik ben geen pc expert dus als er wat mis is dan zit in met mijn handen in mijn blonde haren haha. Dat is het voordeel van een playstation starten en gamen. En als hij niet wil gamen weet ik dat hij kapot is haha.

• allarick2392
Over de pc: zou voor de nieuwere ballistix gaan of gelijkwaardige van g.skill, betwijfel of je deze kit nog krijgt. Mobo misschien b550 van soortgelijke prijs.

Misschien een idee om eerst PC te halen en voorlopig op de TV te rijden, goed alles instellen en dan kijken wat je mist. Heb je wel een playseat of zoiets?

F1 2019 zal er op PC stuk beter uit zien, om nog even die vraag te beantwoorden :). Gran Turismo is altijd een geval apart geweest.

• Nienke28
[b]
Misschien een idee om eerst PC te halen en voorlopig op de TV te rijden, goed alles instellen en dan kijken wat je mist. Heb je wel een playseat of zoiets?

F1 2019 zal er op PC stuk beter uit zien, om nog even die vraag te beantwoorden :). Gran Turismo is altijd een geval apart geweest.
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid om eerst alles op de televisie aan te sluiten !! Ik heb ook nog geen playseat nee. Heb stuurtje op buro geschroefd.

Maar ik zou wel graag een tip willen hebben voor een goede monitor, zodat als ik het niets vind ik dan wel gelijk een monitor kan bestellen.

Dat f1 2019 er op een pc beter uit ziet daar twijfel ik eigenlijk niet over. Maar ziet F1 2019 ( pc ) er op mijn televisie ook beter uit dan F1 2019 op de playstation?

• allarick2392
Nienke28 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:06:
[...]
Dat f1 2019 er op een pc beter uit ziet daar twijfel ik eigenlijk niet over. Maar ziet F1 2019 ( pc ) er op mijn televisie ook beter uit dan F1 2019 op de playstation?
Ja, resolutie is niet alles. Zolang je geen pixels kan tellen... Rafelende randjes kan je msaa of supersampling voor aanzetten. Grafische effecten kunnen meestal nog stuk mooier/hoger op pc dan op de consoles word gedraaid.

• Nienke28
Wat voor racestuur heb jij Ghanghis?

• Nienke28
1MonitorenBenQ EX3203R Zilver, Zwart€ 429,65€ 429,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,65

Dit goede monitor? Maar weer geen G-sync zucht zie ik net

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Windows 10 Pro wordt steeds minder pro, als het puur om gaming gaat kun je net zo goed een Win 10 Home licentie aanschaffen. Pak in dat geval een Retail ipv OEM exemplaar, dan krijg je geen gedoe als je later hardware gaat vervangen (kun je over x jaar ook meenemen naar een eventuele nieuwe pc).

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Nienke28
Wolvganger schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:52:
Windows 10 Pro wordt steeds minder pro, als het puur om gaming gaat kun je net zo goed een Win 10 Home licentie aanschaffen. Pak in dat geval een Retail ipv OEM exemplaar, dan krijg je geen gedoe als je later hardware gaat vervangen (kun je over x jaar ook meenemen naar een eventuele nieuwe pc).
goede tip wist ik ook weer niet !!

Hoop dat ze bij de pc winkel waar ik hem eventueel laat samenstellen deze info ook zou hebben gegeven hihi

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Temujin schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:26:
Ik zie inderdaad ook 2x een moederbord, waarvan de x470 een betere alternatieve variant heeft.

https://tweakers.net/pric...x470-gaming-plus-max.html Heeft iets betere heatsinkjes op de VRM zitten en komt met een geupdate bios chip van 32mb waarmee je meerdere generaties ryzen tegelijk kan supporten. Tevens heb je dan gelijk support voor de 3000 series zonder dat je hoeft te controleren of je de laatste bios updates al hebt.
Alle max versies hebben 32 MB chip en allen zijn geupdate voor de nieuwste Ryzen dus beide kunnen gewoon meerdere Ryzen generaties supporten. Wat betreft de heatsinks maakt niet echt veel uit beide kunnen gewoon de zelfde processor ondersteunen zonder te oververhitten. Enigste voordeel wat de x470 over de B450 heeft is SLI support wat nou niet echt iets is waar je wakker van zou liggen.

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

ChronoTtrigger schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Alle max versies hebben 32 MB chip en allen zijn geupdate voor de nieuwste Ryzen dus beide kunnen gewoon meerdere Ryzen generaties supporten. Wat betreft de heatsinks maakt niet echt veel uit beide kunnen gewoon de zelfde processor ondersteunen zonder te oververhitten. Enigste voordeel wat de x470 over de B450 heeft is SLI support wat nou niet echt iets is waar je wakker van zou liggen.
Ik denk dat je niet goed leest. Beide bordjes die OP zelf poste hebben de oude 16mb bios chips. Beide kunnen met updates de laatste generatie supporten, maar niet tegelijk met de oudere, wat ik in mijn post benoemde (ook al is dat voor OP niet bijster belangrijk). Ik vergelijk tevens de X470 gaming pro (non-max) met de X470 gaming plus max. Een alternatief wat meer waar bied voor een aanzienlijk minder bedrag. De b450 optie die door OP was geselecteerd heb ik me niet over uitgelaten en was overigens een prima optie.

Daarnaast maakt ook zo'n VRM heatsink dus wel uit. De pro serie heeft een aanzienlijk lager contactoppervlak door het gebrek aan inkervingen/geulen e.d. Elke paar graden die je de VRM kan ontlasten is meegenomen, zeker wanneer het je geld scheelt om voor de betere optie te gaan.
Nienke28 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:27:
Wat voor racestuur heb jij Ghanghis?
Ik rij zelf op het moment nog met een Logitech G29, en verwacht in februarie een stapje omhoog te doen naar een Fanatec CSL Elite.

Het is allemaal prijzig spul, het kan geen kwaad om online even een uurtje te besteden om je te verdiepen in de verschillen tussen verschillende stuurtjes en waar jij wel en niet geld voor over hebben.
De G29 van logitech en de T300 van trustmaster zijn erg populaire setjes onder beginnende simrijders.

Onder dit budget is ook nog wel het een en ander te vinden, maar ook daarvoor geld, doe je research, zelf ben niet zo bekend met het lagere segment hieronder.

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Temujin schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Ik denk dat je niet goed leest. Beide bordjes die OP zelf poste hebben de oude 16mb bios chips. Beide kunnen met updates de laatste generatie supporten, maar niet tegelijk met de oudere, wat ik in mijn post benoemde (ook al is dat voor OP niet bijster belangrijk). Ik vergelijk tevens de X470 gaming pro (non-max) met de X470 gaming plus max. Een alternatief wat meer waar bied voor een aanzienlijk minder bedrag. De b450 optie die door OP was geselecteerd heb ik me niet over uitgelaten en was overigens een prima optie.

Daarnaast maakt ook zo'n VRM heatsink dus wel uit. De pro serie heeft een aanzienlijk lager contactoppervlak door het gebrek aan inkervingen/geulen e.d. Elke paar graden die je de VRM kan ontlasten is meegenomen, zeker wanneer het je geld scheelt om voor de betere optie te gaan.
Over dat eerste ik meende inderdaad te lezen dat het over de Tomahawk Max en de Gaming Pro Max gingen als dit dus niet het geval blijkt te zijn dan mijn nederige excuses, Maar ik kwam tot die conclusie aangezien beide varianten non Max nergens meer te verkrijgen zijn.

Over het tweede ik heb nooit gezegd dat VRM heatsinks niks uitmaken ik heb gezegd dat het verschil in dit geval niks uitmaakt omdat ze beide gewoon said processor gewoon voldoende kunnen ondersteunen zonder dat ze oververhit raken. :9

Maar excuses voor de ongemeende clusterfuck die ik heb gemaakt. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door ChronoTtrigger op 25-07-2020 23:13 ]

• RedLynx
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-06 13:05
Houdt er rekening meer dat de 2070 super gaming x trio niet lekker in deze case past. Het kan wel volgens specificaties van de fractal design website, maar dan zal je er wel een front mounted fan uit moeten laten. Heb deze case zelf ook en heb de kaart ook overwogen, maar kies bewust voor een kleinere kaart zodat de intake aan de voorkant volledig benut kan worden. Dus mocht je de kaart wel graag willen, kijk dan even naar kasten waarbij je een kaart van 33 cm kwijt kan.

• Nienke28
RedLynx schreef op zondag 26 juli 2020 @ 00:38:
Houdt er rekening meer dat de 2070 super gaming x trio niet lekker in deze case past. Het kan wel volgens specificaties van de fractal design website, maar dan zal je er wel een front mounted fan uit moeten laten. Heb deze case zelf ook en heb de kaart ook overwogen, maar kies bewust voor een kleinere kaart zodat de intake aan de voorkant volledig benut kan worden. Dus mocht je de kaart wel graag willen, kijk dan even naar kasten waarbij je een kaart van 33 cm kwijt kan.
Oke hele goede tip!! Zag meerder versies van de kaart en zag deze staan omdat ik gokte dat 3 fans beter koelen, maar of dat zo is weet ik niet. Die met 2 heeft grotere fans gok ik. Anders even kijken voor andere kast als de trio kaart beter is.

Bedank

• RedLynx
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-06 13:05
Nienke28 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Oke hele goede tip!! Zag meerder versies van de kaart en zag deze staan omdat ik gokte dat 3 fans beter koelen, maar of dat zo is weet ik niet. Die met 2 heeft grotere fans gok ik. Anders even kijken voor andere kast als de trio kaart beter is.

Bedank
Als ik de reviews op internet moet geloven is deze 2070 super wel de beste keuze. In jou geval zou ik zelf ook eerder een andere kast kiezen en wel voor de gaming x trio gaan.
Pagina: 1