Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pesmi
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-07-2024
ik heb een aantal eastron SDM120 kWh-meters gekocht.
maar die hebben allemaal modbus device-id 1.
Ik kan geen handige manier vinden om dat te wijzigen.
Als ik lang op het knopje druk krijg ik hem in 'setup-mode'. Maar wat dan?
ik moet via de modbus de registers aanpassen.
Daar moet wel een handig progje voor zijn, maar ik kan het niet vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als ik de handleiding zo lees (er vanuit gaande dat het hier om een SDM120M gaat), is het een kwestie van scrollen naar scherm 7 (wat 9x klikken is), en dan in setup mode het modbus address wijzigen?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pesmi
was dat maar waar...
9 kliks brengen je wel naar dat scherm 7 en dan zie je wat de huidige waarde (van het device-id) is. Maar die kun je niet wijzigen.
Als je de knop 3 seconden ingedrukt houdt, gaat het device in 'setup-mode', maar dan doet de knop niks meer. Je moet de wijzgingen via de modbus doorgeven.
Ben nu al twee dagen aan het zoeken naar een progje wat dat een beetje handig doet. Ik kan wel zelf de modbus uitlzen (via een python-programma), maar het schrijven van het betreffende register durf ik niet zo goed. Het zijn allemaal wat obscure waardes en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 10:57
@pesmi Ik gebruik vaak qModMaster.
Op internet zoeken met 'modbus software' toont hier een waslijst van Modbus programma's ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pesmi
nou, het is inmiddels gelukt. Tenminste: het schiet lekker op.
En een echte waslijst met (handige) programma';s heb ik niet echt kunnen vinden
Dar qModmaster vond ik te ingewikkeld
Ik gebruikte uiteindelijk iets van Modbustools. 31 gratis proberen.
Maar ook daarmee vind ik het een heel gepiel. Je moet een 'big-Endian Float' schrijven naar een registerpaar.

je zou toch denken dat er wel een vriendelijke utility voor dit klusje zou moeten zijn....
(ik was al teleurgesteld dat het niet gewoon met een knopje op het device kon).

Ik hoop de zaak van de week te kunnen afronden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Het klinkt alsof je als consument hardware gekocht hebt voor professionele installatie, en dan verbaasd bent dat je er kennis en ervaring voor nodig hebt om het te gebruiken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:36
johnkeates schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:18:
Het klinkt alsof je als consument hardware gekocht hebt voor professionele installatie, en dan verbaasd bent dat je er kennis en ervaring voor nodig hebt om het te gebruiken ;-)
Nee, valt wel mee. Is gewoon consumenten spul en prima te gebruiken thuis. Instellen is idd wat lastiger omdat er maar 1 knop op zit waar je alles mee moet doen. Menu/submenu/instellen en saven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pesmi
grote_oever schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:25:
[...]

omdat er maar 1 knop op zit waar je alles mee moet doen. Menu/submenu/instellen en saven.
Wil je dat eens uitleggen?
Kun je het id (toch) alleen met de knop op het device aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pesmi
johnkeates schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:18:
Nou.....
Het lukt me best redelijk om met een zelf 'geschreven' (= bij elkaar gehackt) Python programma de meterstanden uit te lezen en in een SQL-database op te slaan (en daar later uit te rapporteren),
'Lezen' (en dus het gebruik) lukt dus wel.
'Schrijven' desnoods ook wel; maar dat vind ik toch wat enger. Zeker omdat het nu ook weer niet erg simpel is om te bepalen welke waardes je in welk register moet zetten (om het id te wijzigen).
En ik denk dus dat elke 'professional' een slim programmaatje heeft om die id's te wijzigen. Op een wat handiger manier dus dan dat geklooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:36
pesmi schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:42:
[...]

Wil je dat eens uitleggen?
Kun je het id (toch) alleen met de knop op het device aanpassen?
Ik heb helaas wel alleen ervaring met de Finder. Was meer reactie op de persoon die aangaf dat het niet vóór huis tuin en keukengebruik is. Werking tussen Finder en sdm120 is wat ik gezien heb hetzelfde. Maar kan er dus niet helemaal over oordelen.

Heb jij dit filmpje gezien? Misschien helpt dit: YouTube: Eastron SDM120 single phase modbus energy meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24
Klopt de SDM120 kun je alleen via modbus van een ander adres voorzien. Daar heb je inderdaad software zoals qModmaster of Modbustools voor nodig. De SDM 220 of 230 kun je wel via het scherm wijzigen, maar die zijn dan weer 2 modules breed.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:45
Met deze Linux tool kun je heel makkelijk je settings aanpassen en uitlezen.

Ik gebruik hem o.a. om gegevens te uploaden naar PVOutput en naar mijn Domoticz setup:

https://github.com/gianfrdp/SDM120C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pesmi
Yep. Paar dagen geleden gevonden.
Dat filmpje bracht me uiteindelijk bij modbustools.
En met het precies volgen van dat filmpje lukt het me dus om het device-id te wijzigen.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat het niet makkelijker kan....

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pesmi
Flappie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:07:
Met deze Linux tool kun je heel makkelijk je settings aanpassen en uitlezen.

Ik gebruik hem o.a. om gegevens te uploaden naar PVOutput en naar mijn Domoticz setup:

https://github.com/gianfrdp/SDM120C
Bedankt!
Ga ik in het weekend mee aan de gang.
Morgen eerst met mijn meterkast in de weer (en wellicht met modbustools de id's aanpassen) en dan moet ik een paar dagen weg. Ik laat nog horen hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattias.Campe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 20:31
@pesmi Ik vroeg me af als je dan nog verder succes had met jouw SDM120 kWh-meter? In dit topic probeer ik ook te polsen, maar in dit bestaande topic lukt ook voor een 1 fase kWh-meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Dank voor deze thread. Ik heb recent drie van die kWh meters aangeschaft en het was even puzzelen voordat ik dit gevonden had. Wel zitten er inmiddels kleine verschillen tussen de user interface van ModBus poll en het gelinkte video'tje, maar in het kort de stappen nog een keer:

1) kWh meter installeren en via ModBus met een geschikte USB adapter met de PC verbinden (mijn USB adapter heeft alleen de A+ en B- aansluiting, geen ground.

2) Download ModBus Poll hier: https://www.modbustools.com/download.html

3) Bij ModBus poll ga je naar "Connection", dan: "Connect..." daar vul je de juiste COM poort in en 2400 Baud, 8 databits, geen parity, 1 stop bit (default voor de SDM120).

4) Om te testen of het werkt, ga je naar "Setup", "Read/Write Definition..." en dan kies je Slave ID 1 (dat is default), Function "04 Read Input Registers", Address 0 en Quantity 2.

5) In het menu "Display" kies je "32-bit Float" -> "Big endian". Als het goed is zie je nu het voltage dat door de meter gelezen wordt.

Om het adres te programmeren volg je de volgende stappen:
1) Kies in ModBus Poll het menu "Functions" en dan "16. Write Registers..."

2) Kies als Slave ID het adres van de kWh meter (default is 1), als Address kies je 28 om de baud rate aan te passen of 20 om het address (meter ID) aan te passen.

3) Bijvoorbeeld: vul in Address: 20, Quantity: 2, Type: Float Big-endian. Dan dubbelklikken op de waarde rechts en het nieuwe adres invullen (bijvoorbeeld 6). Nu moet er staan "020 = 6".

4) Zet de meter in 'setup' modus door het knopje even ingedrukt te houden

5) Klik op Send. Als het goed is krijg je nu de melding dat alles OK is.

6) Ga naar het menu "Setup" en "Read/Write Definition..." en pas het Slave ID aan naar het ingevulde ID (6 in dit geval). Als het goed is zie je nu het voltage weer uitgelezen worden.

Als je de Baud rate wilt veranderen doe je:
1) Kies in ModBus Poll het menu "Functions" en dan "16. Write Registers..."

2) Kies als Slave ID het adres van de kWh meter (default is 1), als Address kies je 28 om de baud rate aan te passen of 20 om het address (meter ID) aan te passen.

3) Bijvoorbeeld: vul in Address: 28, Quantity: 2, Type: Float Big-endian. Dan dubbelklikken op de waarde rechts en de gewenste baud-rate invullen op de volgende manier: 0=2400, 1=4800, 2=9600 en 5=1200. Wil je bijvoorbeeld 9600 baud, dan moet er staan "028 = 2".

4) Zet de meter in 'setup' modus door het knopje even ingedrukt te houden

5) Klik op Send. Als het goed is krijg je nu de melding dat alles OK is.

6) Ga naar het menu "Connection" en "Connect..." en pas de baudrate aan. Als het goed is zie je nu het voltage weer uitgelezen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 22:24

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik heb zojuist via Elektramat 2 SDM120M meters ontvangen, met software versie 202.04. Het blijkt dat je het slave ID (of Modbus adres) op het device zelf kunt aanpassen! Je houdt de set knop ingedrukt, scrolt naar het ID field en houdt de setknop nogmaals ingedrukt. Het ID field gaat nu knipperen en je kunt hem nu aanpassen.

Dit is veel eenvoudiger en gebruiksvriendelijker dan de voorgaande methode.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
@johan_solar het is al even geleden maar ik dacht misschien weet je het nog.

Ik heb een SDM120 met dezelfde firmware versie die jij noemt en zou graag de baud en id aanpassen.

Je geeft aan dat je de set knop ingedrukt moet houden. Is dit de 3 seconden? Je komt dan in de -set- modus waarmee je niks fysiek meer kan doen zonder nog een keer 3 seconden op de knop te drukken.
Hoe scroll jij dan naar de waarde die je wilt aanpassen?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edzard
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 22:34
Net een SDM120M ontvangen uit China. Bovenstaande (uitgebreide) procedure gevolgd. ID is veranderd.
Vervolgens het met de knop geprobeerd zoals johan_solar beschrijft, ook dit bleek te werken _/-\o_ .
Die -set- modus heb ik niet gezien. in beide gevallen. Ong 1,5 sec op de knop drukken bracht mij op het ID-field. Nog een keer 1,5 sec drukken en de derde decimaal ging knipperen, ff wachten en de tweede decimaal ging knipperen enz. Kortom Software op de PC is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennevb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 21:02
Zelfde software versie, maar ik krijg dit zo toch niet aangepast.

Zal dus een usb adapter moeten aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:34
edzard schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:28:
Net een SDM120M ontvangen uit China. Bovenstaande (uitgebreide) procedure gevolgd. ID is veranderd.
Vervolgens het met de knop geprobeerd zoals johan_solar beschrijft, ook dit bleek te werken _/-\o_ .
Die -set- modus heb ik niet gezien. in beide gevallen. Ong 1,5 sec op de knop drukken bracht mij op het ID-field. Nog een keer 1,5 sec drukken en de derde decimaal ging knipperen, ff wachten en de tweede decimaal ging knipperen enz. Kortom Software op de PC is niet nodig.
Dan had je geluk door een oude variant te treffen. Ik heb die jaren geleden ook ooit ontvangen. Vorig jaar opnieuw besteld en kreeg ik de nieuwe, beruchte versie waarbij voornoemde gebruikers ook mee worstelden..Aan de buitenkant een BIJNA identiek voorkomen, In het kader links van display staat M23, heeft zelfde firmwareversie 0202.04 maar bij opdruk M24 is het Modbus-address niet meer via SET aan te passen. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWbDWppQjui4x2n5LEp9ORjvTHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECROTiEtwaz270ytNXq344DY.jpg?f=fotoalbum_large

Was toen geen probleem want ik kon een ander, oud exemplaar in de busstructuur eenvoudig een hoger adres toekennen. Nu gaat die vlieger niet meer op. :-(

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Blihi schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:42:
Dank voor deze thread. Ik heb recent drie van die kWh meters aangeschaft en het was even puzzelen voordat ik dit gevonden had. Wel zitten er inmiddels kleine verschillen tussen de user interface van ModBus poll en het gelinkte video'tje, maar in het kort de stappen nog een keer:

1) kWh meter installeren en via ModBus met een geschikte USB adapter met de PC verbinden (mijn USB adapter heeft alleen de A+ en B- aansluiting, geen ground.
@Blihi Enige wat ik eigenlijk miste was welke USB-adapter dat moest zijn. Een tijd zitten prutsen met een verkeerde die ik eerder voor ander project heb gebruikt. Na was speurwerk bleek ik ook onderstaande versie nog in de la te hebben liggen. Deze werkte meteen!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbH328t-ksKCDnW5U3kB3T3SdLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfzYlNlRfO7I8T7lzQb3N3qj.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor deze instructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Hieke Welke gebruikte je eerst dan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Deze,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzoSQiGJfomtfXDz_GFMf9zLjIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olFVSJBh7aUWtxn4rTIgBdtL.jpg?f=fotoalbum_large

Maar blijkt usb naar FTDI te zijn. Een stapje in de richting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Hieke Dat was inderdaad niet de goede :P , meer dan 3 pinnen was al een duidelijke hint ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 11-05-2025 18:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Voor de kenners. Maar ik was al blij dat ik iets als serieel weet.. er zit rx en tx op.. overigens + en - had ik al achterwege gelaten.

Maar tis goed gekomen!

Pagina: 1