Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1044593

Topicstarter
Goedemorgen Mede-Tweakers,

Ik merk dat werk en prive steeds vaker door elkaar heen lopen. Door de huidige crisis en smartphone-ontwikkeling is dit niet meer dan nodig, echter sta ik voor enkele dilemma's en ben ik benieuwd hoe anderen hier dit ervaren/zien.

Werkgever verplicht (bijna) dat de werknemer deelneemt aan 2 WhatsApp-Groepen + gebruikt maakt van een externe rooster-app welke op de prive smartphone moet worden geinstalleerd. Ik ben van mening dat hier door het prive gedeelte in het gedrang komt en ik mijn eigen apparaten en prive-accounts moet gebruiken voor werk doeleinden (apps). Ik ben van mening dat de werkgever hiervoor de juiste materialen voor moet aanleveren als deze eist gebruik te maken van deze apps. Werkgever geeft dan weer aan dat WhatsApp algemeen wordt gebruikt door (bijna) iedereen en het in het belang van de werkgever is.

Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan en hoe zit dit tegenwoordig juridisch in elkaar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:33
Als een chef iets eist, dan moet hij daarin voorzien. De onderbouwing hiervan hem ik even niet. Wellicht heeft @Anoniem: 166888 die bij de hand?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik ben van mening dat de werkgever hiervoor de juiste materialen voor moet aanleveren als deze eist gebruik te maken van deze apps.
Tja een werkgever mag ook eisen dat je zakelijk gekleed op het werk verschijnt en dat je haar er netjes bij zit; zonder dat de werkgever die kleren of de kapper voor jou betaalt. Alleen als het om heel bedrijfsspecifieke kleding of gereedschappen ligt, is het anders. Maar een smartphone is niet heel bedrijfsspecifiek en redelijk ingeburgerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zal ik wat doms roepen?

Zet je Whatsapp-privacy op maximaal; werkgever en collega's zien niet (meer) of je leest en wanneer je leest. En dan beargumenteren dat je die privacy zo instelt vanwege "andere prive-redenen". Laat werkgever maar hard maken dat jij dus niet te laat op kantoor bent omdat rooster "te laat" bekend is of iemand "te wollig" iets roept.

Ik vind het wel mooi met dit soort regelingen; volgens mij staat in je contract ook niet dat je deze apps moet gebruiken op deze manier dus pech?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In het algemeen is het idd zo dat een werkgever de benodigde tools beschikbaar moet stellen. Maar een werkgever kan er tegenwoordig IMHO voor de meeste soorten werknemers van uitgaan dat ze een smartphone hebben (ik zeg -een-, dus niet per se een iPhone 11 Pro, en ook niet per se Android)

Maar men kan m.i. niet verwachten dat men privacyvreter Whatsapp installeert. (*) Dat is niet te verenigen met goed werkgever zijn. Vraag ze naar de privacy impact analyse die ze er voor hebben gedaan (want wettelijk verplicht). O-)

Edit: (*) er van uitgaande dat je prive niet WA gebruikt. Als is het dan nog steeds zo dat de werkgever wat betreft de werk-appgroepen verantwoordelijk is met WA als verwerker. En die werkgever dus mag zorgen dat WA opeens wel netter omgaat met je privacy

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 24-07-2020 10:05 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik zou zeggen als het je heel dwars zit: koop voor 50 euro een (al dan niet tweedehands) Android telefoontje en gebruik die voor je werkzaken. Die zet je dan gemakkelijk ook uit.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 24-07-2020 10:03 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Krijg jij een telefoon van de zaak?

nee? Dan kan de baas krom liggen wat ie wil, maar ik ga er geen apps op installeren.

Ik heb een simkaart van de baas, geen telefoon. Dus ik heb een Dualsim telefoon met Whatsapp Business voor die sim. Dat kan je gewoon volledig dempen zodat je er geen meldingen van krijgt en instellen dat niemand ziet wat jij wanneer leest. scheelt me al een hoop. En als ik een tijdje vakantie heb kan ik die simkaart ook gewoon volledig uitschakelen. Lekker rustig. Ze hebben wel apps voor ons gemaakt maar die zijn niet verplicht. Die heb ik dan ook niet, gezien het je telefoon flink encrypt en ik daar geen zin in heb. Mijn mail zie ik wel als ik mijn laptop van de zaak open, die wil ik niet eens op mijn mobiel.

Maar heb je geen sim of telefoon van de baas? Tja, dan ben ik toch zo lekker opstandig om dat niet op mijn privételefoon te willen. Baas eist van wel? Geef me maar een goedkoop toestel en een simkaart dan.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 24-07-2020 10:05 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind het krom om zelf een ''goedkoop'' toestel aan te schaffen, en ik vind het ook vervelend dat een werkgever de aanname doet dat ik toch wel WhatsApp gebruikt. Mijn ervaring is ook dat de Whats-App groepen heel vaak niet zakelijk worden gezien en er veel onzin in wordt gezet. Onbewust, ondanks gedempt, zie je toch iets staan op je smartphone. Is er tegenwoordig niet zo'n wet net als in Frankrijk, over werk en prive gescheiden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij leest iedereen over het woordje "bijna" heen in de TS. Oftewel: Werkgever verplicht het niet, maar TS voelt zich verplicht.

Tja, het is een beetje een kwestie van geven en nemen. Als je ervoor kiest om niet aan dergelijke groepen deel te nemen terwijl de rest van je collega's daar wel in zitten, dan moet je ook niet klagen als je uiteindelijk onbewust minder deel uitmaakt van de sociale cohesie binnen de afdeling.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

DiedX schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:00:
Als een chef iets eist, dan moet hij daarin voorzien. De onderbouwing hiervan hem ik even niet. Wellicht heeft @Anoniem: 166888 die bij de hand?
Ik gok dat je iemand anders wilde taggen, degene die je nu getagd heeft heeft nog nooit wat gepost hier. ;)
Anoniem: 1044593 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:08:
Ik vind het krom om zelf een ''goedkoop'' toestel aan te schaffen, en ik vind het ook vervelend dat een werkgever de aanname doet dat ik toch wel WhatsApp gebruikt. Mijn ervaring is ook dat de Whats-App groepen heel vaak niet zakelijk worden gezien en er veel onzin in wordt gezet. Onbewust, ondanks gedempt, zie je toch iets staan op je smartphone. Is er tegenwoordig niet zo'n wet net als in Frankrijk, over werk en prive gescheiden?
Dat begrijp ik wel. En inderdaad, veel zakelijke groepen staan vol met crap die helemaal niets met werk te maken hebben. Maar, je gebruikt dus wel whatsapp? Je ziet alleen iets staan als je whatsapp zelf opent. Je krijgt er verder geen notificaties van als je de groepen dempt. Wellicht kun je je daar nog overheen zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:40
Je kunt ook gewoon nee zeggen tegen je werkgever he. Wat je hier zegt, dat die app groep ook buiten werktijd veel verkeer heeft en je dan in je eigen tijd bewust of onbewust er toch mee bezig gaat, is een prima argument.

Ga gewoon in overleg en onderhandel hierover met je werkgever. Als hij dit echt enorm nodig vindt, kan er vast wel een goedkope werktelefoon vanaf. Zo niet; dan is het kennelijk niet zo belangrijk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:33
Tsja, dat ligt ook wel aan de beheerder. Ik zit in genoeg groepsapps waar geouwehoer niet op prijs wordt gesteld. Een groepsapp joinen en dan dempen stelt niet heel veel voor imo.

Dat gezegd: een app verplicht installeren op je telefoon vind ik weer minder. Ik zit al krap in opslagruimte, dan past een verplichte app er niet bij. Ik zie daarvan ook niet echt het nut boven bijvoorbeeld een website bezoeken.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat ook nog verder dan dat. 06-nummer gebruiken voor Microsoft Software (voor de identificatie), mobiele data verbruik, met privé account (icloud) werk-apps installeren. Ik vind het nog al wat, hoe gemakkelijk werkgevers dit aan hun mensen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:32

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 1044593 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:14:
Het gaat ook nog verder dan dat. 06-nummer gebruiken voor Microsoft Software (voor de identificatie), mobiele data verbruik, met privé account (icloud) werk-apps installeren. Ik vind het nog al wat, hoe gemakkelijk werkgevers dit aan hun mensen vragen.
Werkgevers kunnen het altijd vragen. Vragen staat vrij ook hiermee.

Zeker met dit soort dingen is het vooral aan de werknemer om nee te zeggen. Dit ook zoveel mogelijk te zeggen hiervoor als de werkgever geen maatregelen treft om ermee te werken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nee, dat vind ik ook te ver gaan.

Dat je 1x per dag een SMS krijgt voor authenticatie en klaar, oke. Maar dat je continu je prive-device (en kosten) voor werk gebruikt, lijkt me niet de bedoeling.

Nee is een antwoord. Van beide kanten overigens. Ga het gesprek eens aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nederviking
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-08-2020
Tjah.
Ik ken de verhoudingen met je werkgever niet maar allicht kan je gewoon je protest aantekenen?
Volgens mij kunnen ze niet eisen dat je arbitrair wat installeert op je telefoon nee.
Maar ik vind je heel eerlijk gezegd wel een beetje stug in je principes. Met een beetje felixibiliteit kom je waarschijnlijk veel verder, al moet die flexibiliteit natuurlijk ook wel twee kanten op gaan een moet je geen gezeik krijgen als je even het nieuws zit te lezen in wat formeel de baas zijn tijd is ofzo.

Sowieso kan je beter whatsapp op prive zetten zodat dingen als die blauwe vinkjes niet meer werken. Dat zorgt alleen maar voor kansloze discussies. (blabla gezien, mimimi waarom reageer je niet etc)
Scheelt privé maar zal ook schelen in werkgroepen.

Mijn telefoon staat verder halfvol met werk apps, vooral technisch inhoudelijk van aard overigens, maar ik moet er ook niet aan denken om daar een tweede telefoon voor te hebben. Ik ben gewoon de enige ICT-er dus als er shit aan de knikker is en ben niet op kantoor weten ze me toch wel te vinden dus een extra telefoon is alleen maar bagage.

Mijn werkgever betaald overigens wel mijn abonnement indirect als een onkostenvergoeding.

[ Voor 21% gewijzigd door Nederviking op 24-07-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Nee, dat vind ik ook te ver gaan.

Dat je 1x per dag een SMS krijgt voor authenticatie en klaar, oke. Maar dat je continu je prive-device (en kosten) voor werk gebruikt, lijkt me niet de bedoeling.

Nee is een antwoord. Van beide kanten overigens. Ga het gesprek eens aan?
Ik zou inderdaad het gesprek met de werkgever aangaan en daarin ook voorstellen dat werkgever een telefoon beschikbaar stelt indien het van belang is WA te hebben. Werk en privé moet je m.i. goed gescheiden houden en WA groepjes van je werk dragen daar niet aan bij. Heeft telegram niet een desktop app, zou ook nog een oplossing kunnen zijn (al denk ik dat dat een horde te ver is om iedereen daarop over te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zou ik dat duidelijk uitleggen, wellicht wel op een niet te negatieve toon, met duidelijke argumenten waarom je je er niet comfortabel bij voelt.

Er zijn voldoende alternatieven buiten het gebruik van een prive telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Mr_Tomatohead schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Heeft telegram niet een desktop app...
En die ga je installeren op de niet-werk-laptop naar de niet-werk-smartphone? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lijst met redenen die ik eventueel zou kunnen inleveren bij de werkgever:

- Mijn 06-nummer (privé) wordt nu gebruikt om in te loggen bij Microsoft applicaties (identificeren per sms).
- Mijn 06-nummer (privé) wordt nu zakelijk gebruikt in WhatsApp groepen, waarin weinig serieuze meldingen staan en veel worden ‘’geouwehoerd’’
- Mijn privé profiel in de App-Store moet ik gebruiken om de rooster-app te installeren, hierdoor krijgt de maker van de app mijn privé gegevens in bezit, echter kan ik via de browser op de laptop ook alles met betrekking tot het rooster voltooien en bekijken.
- Mijn privé mobiele data moet ik nu gebruiken voor 2 WhatsApp groepen en 1 externe rooster app.
- Buiten werktijd vind er ook contact plaats in de WhatsApp groep(en) wat ik als niet prettig ervaar.
- Ik vind het niet prettig en het geeft mij een opdringerig gevoel dat de werkgever pusht om deze middelen allemaal te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

naitsoezn schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:10:
Volgens mij leest iedereen over het woordje "bijna" heen in de TS. Oftewel: Werkgever verplicht het niet, maar TS voelt zich verplicht.
Nee, zo werkt het hier niet.. Dat soort werkgever-werknemersrelatie hebben we hopelijk achter ons gelaten in de 19e eeuw. Het is niet voor niets dat een werkgever je niet te makkelijk toestemming mag vragen voor iets, omdat al snel de werkgever-werknemersrelatie het tot een defacto verplichting laat lijken.
- 06: ze kunnen je een hardwaretoken geven voor de tweede factor.
- Mobiele data: dan geef je WA geen toegang tot mobiele data, alleen wifi
- icloud: idd. Alternatief is overigens dat dan de werkgever toegang heeft tot je foon, dan liever op prive installeren. (is mijn prive-mening, beter is een werktelefoon krijgen of ze wachten maar tot je achter je pc zit ;) )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@F_J_K Mobiele data wil ik wel blijven gebruiken voor mijn eigen gesprekken op WhatsApp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Er zijn allerlei principiële redenen waarom je devices voor werk en prive gescheiden zou willen houden waar ik me ook helemaal in kan vinden die @Anoniem: 1044593 hierboven ook noemt. Het gemak wint bij mij alleen vaak en dat heeft de afgelopen jaren tot het oprekken van grenzen geleid.

Zo gingen we allemaal thuiswerken door corona en werd ik aan een aantal Whatsapp-groepen toegevoegd om snel alles te communiceren. Ben nu ik vakantie heb uit de groepen gestapt. Ik vind het een gunst van mij als werknemer aan de werkgever dat ik hier zo lang nog in gezeten heb. Het ligt ook aan mijn karakter, maar ik merkte als een ijverige leidinggevende om 22:00 's avonds weer iets appte dat het toch in mijn hoofd bleef hangen.

Voor de korte 'crisisperiode' rondom Corona/sluiting vond ik het OK, maar het moet geen nieuwe standaard worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 21:38
Als we heel zwart wit denken, nee de werkgever kan dat niet eisen. Maar een beetje flexibiliteit is niets mis mee.
We zitten immers op werk(zoals ik nu doe op Tweakers) op forums, webshops. Of even een prive printje maken op werk. Aan de lijn met je aannemer over je nieuwe dakkapel. Officieel mag dit ook niet. Maar dit is ook algemeen geaccepteerd.

Kijk het is prima als je er bezwaar tegen hebt, maar het is geen gekke vraag. Wat ook een optie is compensatie krijgen op het gebruik van je prive middelen. Des noods aankaarten dat je graag een werktelefoon wilt.

Zelf moet ik er zeker niet aan denken om twee telefoons bij me te houden en heb daarom prive en zakelijk bij elkaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-05 23:16
Anoniem: 1044593 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:27:

- Mijn 06-nummer (privé) wordt nu gebruikt om in te loggen bij Microsoft applicaties (identificeren per sms).
- Mijn 06-nummer (privé) wordt nu zakelijk gebruikt in WhatsApp groepen, waarin weinig serieuze meldingen staan en veel worden ‘’geouwehoerd’’
- Mijn privé profiel in de App-Store moet ik gebruiken om de rooster-app te installeren, hierdoor krijgt de maker van de app mijn privé gegevens in bezit, echter kan ik via de browser op de laptop ook alles met betrekking tot het rooster voltooien en bekijken.
- Mijn privé mobiele data moet ik nu gebruiken voor 2 WhatsApp groepen en 1 externe rooster app.
- Buiten werktijd vind er ook contact plaats in de WhatsApp groep(en) wat ik als niet prettig ervaar.
- Ik vind het niet prettig en het geeft mij een opdringerig gevoel dat de werkgever pusht om deze middelen allemaal te gebruiken.
Dat je die roosterapp niet wil installeren kan ik nog wel snappen, maar verder vind ik het een beetje dubbel.

Je kunt die groepen prima op stil zetten en afbeeldingen/filmpjes niet downloaden, je dataverbruik is dan echt te verwaarlozen. Je hoeft er dan verder ook niet in te kijken.

Ik ben systeembeheerder bij een bedrijf met een kleine 500 werknemers en iedereen heeft mijn nummer(of kan dit vinden). Er zijn goede afspraken gemaakt over wanneer je iemand buiten kantoortijd mag bellen(of whatsappen) en ik ben ook nog nooit zonder goede reden gebeld.

Je kunt je wel overal druk over maken en tegen dingen aan schoppen, maar wat levert het op? Een hoop stress en na je 1e half jaar contract kun je je melden bij het uwv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er zijn valide argumenten wanneer je een punt bereikt dat een werkgever je van de juiste middelen moet voorzien, zodat je niet al je privé spullen hoeft te gebruiken. Tegelijk is het ook niet zo dat je werkgever je in alles moet voorzien: Eg mijn baas voorziet me niet in een broek, toch wordt het gewaardeerd dat ik een broek aan heb. En als hij alleen via internet het rooster verspreid, kan je ook niet verwachten dat hij je €40 per maand geeft voor een internetverbinding om het rooster in te zien.

Als je dan ook met argumenten aan komt dat je tegen het gebruik van Whatsapp bent omdat het je mobiele data verbruikt, dan vind ik het moeilijk om het allemaal nog serieus te nemen. Die paar bytes van wat tekstberichten zijn verwaarloosbaar. Whatsapp groepen waar je moet zijn maar die veel geouwehoer hebben? Overleg of er niet gewoon een 'serieuze' app groep kan komen en een overige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
com2,1ghz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:33:
We zitten immers op werk(zoals ik nu doe op Tweakers) op forums, webshops. Of even een prive printje maken op werk. Aan de lijn met je aannemer over je nieuwe dakkapel. Officieel mag dit ook niet. Maar dit is ook algemeen geaccepteerd.
Dat is een misvatting. Als je zoekt naar 'privezaken onder werktijd' vind je aardig wat bronnen die aangeven dat het met mate mag, mits het werk er niet onder lijdt. Alles binnen redelijkheid dus.

Vanwege de gezagsverhouding en allerhande andere factoren kan ik me voorstellen dat het andersom niet zomaar zo werkt (d.w.z. werk in privétijd). Maar zelfs als je ervan uitgaat dat 'redelijkheid' de maatstaf is kan je het hebben over wat redelijk is.

Zelfs al zou een werkgever mij financieel compenseren, dan nog zou ik niet standaard 'aan' willen staan buiten werktijd. Een goedkope werktelefoon en sim is prima, maar dan moet wg ook accepteren dat ik deze in de kast donder buiten werktijd. En niet stiekem toch mij op privénr bellen/appen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bouke-p schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:35:
[...]

Dat je die roosterapp niet wil installeren kan ik nog wel snappen, maar verder vind ik het een beetje dubbel.

Je kunt die groepen prima op stil zetten en afbeeldingen/filmpjes niet downloaden, je dataverbruik is dan echt te verwaarlozen. Je hoeft er dan verder ook niet in te kijken.

Ik ben systeembeheerder bij een bedrijf met een kleine 500 werknemers en iedereen heeft mijn nummer(of kan dit vinden). Er zijn goede afspraken gemaakt over wanneer je iemand buiten kantoortijd mag bellen(of whatsappen) en ik ben ook nog nooit zonder goede reden gebeld.

Je kunt je wel overal druk over maken en tegen dingen aan schoppen, maar wat levert het op? Een hoop stress en na je 1e half jaar contract kun je je melden bij het uwv.
Het is ook niet dat ik overal tegenaan wil schoppen, echter vind ik het onlogisch de ''verplicht'' zaken volgens de werkgever te installeren, als al deze zaken ook gewoon bij het opstarten van mijn werk-laptop duidelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
finsdefis schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:32:
Er zijn allerlei principiële redenen waarom je devices voor werk en prive gescheiden zou willen houden waar ik me ook helemaal in kan vinden die @Anoniem: 1044593 hierboven ook noemt. Het gemak wint bij mij alleen vaak en dat heeft de afgelopen jaren tot het oprekken van grenzen geleid.

Zo gingen we allemaal thuiswerken door corona en werd ik aan een aantal Whatsapp-groepen toegevoegd om snel alles te communiceren. Ben nu ik vakantie heb uit de groepen gestapt. Ik vind het een gunst van mij als werknemer aan de werkgever dat ik hier zo lang nog in gezeten heb. Het ligt ook aan mijn karakter, maar ik merkte als een ijverige leidinggevende om 22:00 's avonds weer iets appte dat het toch in mijn hoofd bleef hangen.

Voor de korte 'crisisperiode' rondom Corona/sluiting vond ik het OK, maar het moet geen nieuwe standaard worden.
De beruchte zondag dat de corona-maatregelen bekend worden. Wordt je om 23.00 nog eens gebeld door je leidinggevende :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:55
Wat ik lees is dat je voor die roosterapp ook een alternatief hebt in de browser? App niet installeren dan en gewoon de browser gebruiken, klaar.
Werk-whatsapp groepen? Die heb ik ook, en die staan allemaal op 'mute'. Meldingen krijg ik niet, en ik lees wel wanneer het mij uitkomt.

Een beetje flexibiliteit mag wel van een werknemer verwacht worden.

/Edit: van de werkgever/manager mag verwacht worden dat deze NIET buiten werktijd appjes/mailtjes stuurt

[ Voor 13% gewijzigd door bas-r op 24-07-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Bij dat laatste kan je aangeven dat dit ervoor zorgt dat werk en privé door elkaar heen lopen, dat is niet goed voor een mens. Tegenwoordig zijn daar genoeg artikelen over te vinden omtrent burnouts dat je dit beter gescheiden kan houden. Dus wellicht kan je dat als bron aandragen om je verhaal te sterken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 14:08

Grannd

da Granndest

Je legt jezelf die druk op door je zorgen te maken over wat de werkgever ervan vind als je niet meteen zal reageren als hij meer mogelijkheden heeft om je te bereiken.

Het kan mij aan mijn reet roesten of mensen mij tijdens of na werktijd appen/mailen met iets, als ik het berichtje zie en het als niet belangrijk genoeg acht dan reageer ik de volgende dag wel.
Als het wel belangrijk is, dan sta ik voor ze klaar.
Als daar een mismatch in is, dan adresseer ik dat de eerstvolgende keer: 'sorry dat ik niet reageerde, maar ik was druk met x, y, z' of 'ik dacht dat het wel tot de volgende dag kon wachten'.

Als het dan de werkgever is die op dat moment dat van mij eist en niet mee wil gaan in ofwel mijn redenatie dat het niet belangrijk was ofwel mijn excuus dat ik het niet goed inschatte, dan heb ik een probleem met de werkgever en niet andersom :+
Gelukkig is dat laatste nog nooit voorgekomen, ik denk wel dat het een stukje zelfvertrouwen vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 12:01

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Anoniem: 1044593 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Het is ook niet dat ik overal tegenaan wil schoppen, echter vind ik het onlogisch de ''verplicht'' zaken volgens de werkgever te installeren, als al deze zaken ook gewoon bij het opstarten van mijn werk-laptop duidelijk worden.
Een werkgever kan je simpelweg niet verplichten iets te installeren op een privé device. Einde verhaal. Net zo goed dat ze je na werktijd gewoon niet mogen storen. Je gaat een wederzijdse verplichting aan (jij werkt zoveel uren, zij betalen jou voor die uren) en als je die vanuit jouw kant nakomt (je werkt het gestelde aantal uren) dan is daarmee de kous af. Af en to een berichtje is prima, maar iemand dwingen mee te doen in whatsapgroepen is not done.

Kijk ook hier eens: https://www.security.nl/p...hat-app+te+installeren%3F

HENG HENG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 15:23

Bergie

Lekker belangrijk...

Misschien moet je niet je werkgever 'aanvallen' hiermee maar eerst eens even bij je collega's vragen wat zij er van vinden. Jij kan er wel moeite mee hebben maar als de rest van je directe collega's het geen enkel probleem vinden sta je alleen en val je uiteindelijk buiten de boot.
Probeer samen met je collega's een alternatief te bedenken en leg dit voor aan de werkgever. Dat komt sowieso al gelijk een stuk sympathieker over dan een probleem op het bureau van je baas dumpen en verwachten dat die maar met een oplossing komt.

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-05 23:16
Spacecowboy schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Een werkgever kan je simpelweg niet verplichten iets te installeren op een privé device. Einde verhaal. Net zo goed dat ze je na werktijd gewoon niet mogen storen. Je gaat een wederzijdse verplichting aan (jij werkt zoveel uren, zij betalen jou voor die uren) en als je die vanuit jouw kant nakomt (je werkt het gestelde aantal uren) dan is daarmee de kous af. Af en to een berichtje is prima, maar iemand dwingen mee te doen in whatsapgroepen is not done.

Kijk ook hier eens: https://www.security.nl/p...hat-app+te+installeren%3F
Klopt helemaal, maar die instelling is ook wel de kortste route naar het UWV of om onderaan het lijstje met promoties te komen.

Hoe moeilijk is het nou om gewoon te overleggen met je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Bergie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:43:
Misschien moet je niet je werkgever 'aanvallen' hiermee maar eerst eens even bij je collega's vragen wat zij er van vinden. Jij kan er wel moeite mee hebben maar als de rest van je directe collega's het geen enkel probleem vinden sta je alleen en val je uiteindelijk buiten de boot.
Probeer samen met je collega's een alternatief te bedenken en leg dit voor aan de werkgever. Dat komt sowieso al gelijk een stuk sympathieker over dan een probleem op het bureau van je baas dumpen en verwachten dat die maar met een oplossing komt.
"Als er wat is kan je me bellen". Wat is daar mis mee? Geef ik ook altijd aan. Met dien verstande dat ik na 17:00 geen werktelefoon meer aanneem. Morgen weer een dag.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

finsdefis schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Dat is een misvatting. Als je zoekt naar 'privezaken onder werktijd' vind je aardig wat bronnen die aangeven dat het met mate mag, mits het werk er niet onder lijdt. Alles binnen redelijkheid dus.

Vanwege de gezagsverhouding en allerhande andere factoren kan ik me voorstellen dat het andersom niet zomaar zo werkt (d.w.z. werk in privétijd). Maar zelfs als je ervan uitgaat dat 'redelijkheid' de maatstaf is kan je het hebben over wat redelijk is.

Zelfs al zou een werkgever mij financieel compenseren, dan nog zou ik niet standaard 'aan' willen staan buiten werktijd. Een goedkope werktelefoon en sim is prima, maar dan moet wg ook accepteren dat ik deze in de kast donder buiten werktijd. En niet stiekem toch mij op privénr bellen/appen.
Als ik artikel 660, boek 7 van het BW lees dan mag dat wel. Anders zou je ook niet een filter mogen gebruiken die toegang tot social media blokkeert in een bedrijfsnetwerk. De vraag is wel hoe populair je je als werkgever daar mee maakt en/of je niet een ander probleem hebt als je zulke maatregelen gaat opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik lees een aantal zaken die aangegeven worden en hoe valide ze zijn, hangt van je eigen kijk af.

Je zult wel moeten bedenken waar de focus ligt:
a. Het bereikbaar zijn/blijven buiten werktijd via prive device/contract
b. De kosten, want dataverbruik etc.
c. Het niet kunnen scheiden van werk en prive.

Want dat leidt tot het gesprek met werk
1. Gesprek met werkgever over het feit dat je dit teveel inbreuk vindt geven op je priveleven
2. Gesprek over onkostenvergoeding voor je mobiele device/abonnement
3. Gesprek over de vraag voor een aparte telefoon/contract voor werk

Dit is even heel erg samengevat, maar het lijkt me wijs dat de TS vooral bedenkt welk aspect het belangrijkste is, want dan kun je een gesprek voeren die leidt tot oplossingen.

Ik vind het een lastig onderwerp, maar mijn werkgever betaalt mijn contract die ik prive zonder verdere kosten gebruik (Nadeel: dataverbruik moet ik laag houden, bellen is sowieso onbeperkt. Voordeel: ik betaal geen mobiel abo en heb geen 2 telefoons, want ik wil dat niet.)

Daarnaast vind ik WhatsApp nu niet bepaald de meest handige tool voor werkbesprekingen. Is er intern geen communicatie platform beschikbaar met mobiele app?
(Teams heeft als voordeel dat je het kan muten per bepaalde uren van de dag.)

Prive en werk lopen meer in elkaar over, maar dat vind ik vaker een voordeel dan een nadeel. Het voordeel is ook dat je tijdens werktijd eens wat prive kunt regelen. (Want doorgaans is het zo dat mensen die klagen over gebrek aan scheiding dan wel tegelijk op facebook zitten terwijl ze op kantoor zijn. Wat de verhoudingen scheef legt. Ik kan overdag soms snel even als korte break naar de speeltuin met mn zoontje en dat ik dan in de avond nog wat werk is helemaal prima. Ik zie nu meer van mn zoontje dan op ouderwetse kantoordagen.)

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 24-07-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:06
Anoniem: 1044593 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:31:
@F_J_K Mobiele data wil ik wel blijven gebruiken voor mijn eigen gesprekken op WhatsApp.
Zet dan "Media auto download" uit -i.i.g. voor mobiele data- (indien je collagas ook fan zijn van plaatjes rondsturen) dan is je dataverbruik echt wel minimaal, zo minimaal dat het amper een argument is imo.

Als ik puur naar mijn berichten kijk: 35k berichten, dat is een totaal van circa 67MB dataverbruik. Verwaarloosbaar over een periode van iets meer dan 3 jaar.

De afbeeldingen en calls gaan richting de 2 GB samen in dezefde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:47:
[...]

Als ik artikel 660, boek 7 van het BW lees dan mag dat wel. Anders zou je ook niet een filter mogen gebruiken die toegang tot social media blokkeert in een bedrijfsnetwerk. De vraag is wel hoe populair je je als werkgever daar mee maakt en/of je niet een ander probleem hebt als je zulke maatregelen gaat opleggen.
Oh, vast wel, bijvoorbeeld in situaties zoals een callcenter is dat zeker te verantwoorden, ook naar je werknemers.

Het is w.m.b. tweerichtingsverkeer. Als mijn wg mij strikt aan het lijntje houdt dan houd mijn inzet zeker na einde werktijd op. Maar zo'n wg heb ik gelukkig niet.

In geval van TS kan ik me zeker voorstellen dat appjes om 11u 's avonds vervelend zijn. Op de lange termijn ook niet goed voor sommige mensen. Ook afhankelijk van het type werk en de persoon natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

F_J_K schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:30:
[...]

Nee, zo werkt het hier niet.. Dat soort werkgever-werknemersrelatie hebben we hopelijk achter ons gelaten in de 19e eeuw. Het is niet voor niets dat een werkgever je niet te makkelijk toestemming mag vragen voor iets, omdat al snel de werkgever-werknemersrelatie het tot een defacto verplichting laat lijken.
Het is me anders totaal niet duidelijk waar betreffende groepen voor gebruikt worden, door wie die zijn opgestart en hoe die gecommuniceerd zijn. Tevens is het me onduidelijk of het een officieel verzoek vanuit werkgever is, of iets dat gegroeid is binnen de afdeling. Allemaal nuances die maken dat je niet zomaar kunt zeggen dat er een defacto verplichting vanuit werkgever komt. Dus ja, zo werkt het wel. :)

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 24-07-2020 11:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Ik snap het niet echt. De ene werkgever heeft geen geweldige vervoerskosten-regeling, de volgende heeft geen geweldige vrije-dagen-policy en die van TS heeft geen geweldige prive-smartphone-gebruik-policy.

Privacy zou een gegeven moeten zijn, maar is dat in de werkenlijkheid helaas niet... en voor een paar tientjes kun je van al het gezeik af zijn en perfecto scheiding van werk-privé hebben! (plus een paar euro voor het goedkoopste pre paid kaartje zonder data)

Zelf ben ik erf fel op privacy dingen, maar in dit geval kun je alle moeilijke gesprekken, brieven, frustratie en weet ik veel wat meer zo makkelijk voorkomen... dat ik mij afvraag waarom er een probleem van gemaakt wordt.

Dieven zouden ook niet mogen binnen komen bij mijn huis, echter investeer ik toch in dure sloten. Dat vind ik van het zelfde kaliber als een paar tientjes voor je privacy beschermen uitgeven.

[ Voor 11% gewijzigd door EMP op 24-07-2020 11:07 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 15:23

Bergie

Lekker belangrijk...

Spacecowboy schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:46:
[...]

"Als er wat is kan je me bellen". Wat is daar mis mee? Geef ik ook altijd aan. Met dien verstande dat ik na 17:00 geen werktelefoon meer aanneem. Morgen weer een dag.
Daar is niks mis mee en sta je ook volkomen mee in je recht. Maar zoals altijd met dit soort topics is het allemaal niet zo zwart-wit en is het ook een kwestie van geven en nemen.
Ik heb een hele flexibele werkgever waarbij in goed overleg eigenlijk alles wel mogelijk is; maar daar staat tegenover dat die houding ook van de werknemers verwacht wordt. En dat betekend bijvoorbeeld ook dat je soms een keer een whatsappje krijgt buiten werktijden of je even kan helpen bij een storing terwijl je op dat moment geen dienst hebt.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
@Anoniem: 1044593 De rooster app lijkt niet nodig te zijn, aangezien je die ook via de webbrowser kan gebruiken. Blijft over Whatsapp. Je kan overwegen om een apart mobiel nummer (bijv prepaid of zakelijk?) te gebruiken en die te koppelen aan WhatsApp Business. Zo kan je prive en zakelijk WhatsApp scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54

Nogne

>.<

Anoniem: 1044593 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:58:.
Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan en hoe zit dit tegenwoordig juridisch in elkaar?
Mijn privé 06 delen met mijn collega’s doe ik al niet, laat staan dat ik mijn privé telefoon ga gebruiken om te authenticeren bij Microsoft/Whatsapp.

Mijn collega’s kunnen mij bereiken op mijn werk nummer, maar mijn prive nummer is van mij en niet van mijn werkgever. Als het einde dienst is gaat mijn werktelefoon uit (tenzij ik oproepdienst hebt) en hebben ze mij nodig, dan kunnen ze volgende werkdag om 08:00 mij bellen.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik vind het echt zoeken naar spijkers op laag water. Als werknemer heb je ook enige flexibiliteit te tonen. Het is niet alsof de wereld vergaat als je een WhatsApp groep in je lijst hebt die je vervolgens kan muten. Ook een simpele app voor tokens vind ik een redelijke vraag, zeker als het alternatief een duur token is wat je ook moet gaan meezeulen.

Een rooster app of website lijkt mij ook een hele normale vraag, je moet tenslotte toch weten wanneer je moet werken. Maar dit kan je eenvoudig omzeilen, het rooster hoort een paar weken van te voren bekend te zijn. Dit kan je dan prima tijdens werktijd op een werkcomputer opzoeken en desnoods uitprinten. Heb je er hooguit zelf wat ongemak van.

Je zou eventueel bespreekbaar kunnen maken of er geen kleine vergoeding mogelijk is voor het zakelijk gebruik. Het scheelt de werkgever een telefoon+abo en scheelt jouw dat je niet met 2 telefoons hoeft te lopen. Een beetje geven en een beetje nemen, daar word je echt niet slechter van.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04:39
Nogne schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Mijn privé 06 delen met mijn collega’s doe ik al niet, laat staan dat ik mijn privé telefoon ga gebruiken om te authenticeren bij Microsoft/Whatsapp.

Mijn collega’s kunnen mij bereiken op mijn werk nummer, maar mijn prive nummer is van mij en niet van mijn werkgever. Als het einde dienst is gaat mijn werktelefoon uit (tenzij ik oproepdienst hebt) en hebben ze mij nodig, dan kunnen ze volgende werkdag om 08:00 mij bellen.
Ik kan het 2e stukje niet helemaal begrijpen, ben je dan ook consequent om tijdens je dienst niks privé te doen? Ik snap de scheiding van privé en werk heel goed, maar het komt erg inflexibel over. Ik bedoel dit niet als aanval richting jouw als persoon, maar vroeg het me gewoon af.

Naar mijn idee is het altijd beetje geven en nemen tussen werknemer en werkgever. Als mijn werkgever niet flexibel is, zal ik dat ook niet zijn. Maar als de werkgever flexibel is, zie ik geen probleem om vanuit mij ook flexibel te zijn en het werk voor beide partijen wat makkelijker te maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:05
De strikte opstelling van Nogne herken ik me dan weer helemaal niet. Ik deel mijn privénummer met mijn naaste collega's. Wij hebben een heel leuke afdeling en appen elkaar ook over niet-werkgerelateerde zaken. En ik weet ook dat als me iemand op een vrije dag appt of belt over het werk, dan staat er (figuurlijk) echt wel iets flink in de fik. Dat vertrouwen hebben we in elkaar.
Van de andere kant zijn er ook bedrijven waar mensen misbruik zouden maken die situatie. Dus ik kan me de houding dat het privé-nummer nooit verstrekt wordt en de werk telefoon om 17.00 uur uitgaat dan ook best voorstellen als de cultuur in het bedrijf (of wellicht wel de specifieke afdeling) anders is.
TL;DR: Het hangt van de specifieke situatie af en hoe de omgang met je (directe) collega's leidinggevende is.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 09-05 21:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Anoniem: 1044593 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:58:

Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan
Ik denk dat je om te beginnen je bezwaren ook gewoon zakelijk ter sprake moet brengen... zonder gelijk al dit te weigeren, maar wel dit bespreekbaar te maken en kenbaar te maken dat er dus bezwaren bestaan.

Als er bv een personeelsvertegenwordiging is, zouden die zich hier ook mee bezig moeten houden en kunnen deze kijken welke regels daarover gelden en wat de werkgever wel, en wat deze net zou moeten eisen van werknemers.

Alles eerst pogen in goed overleg te regelen... vaak ligt het als dit fout loopt vooral aan gebrekkige communicatie, maar ook de bereidheid naar elkaar te luisteren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54

Nogne

>.<

MC_Sparkles schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Ik kan het 2e stukje niet helemaal begrijpen, ben je dan ook consequent om tijdens je dienst niks privé te doen? Ik snap de scheiding van privé en werk heel goed, maar het komt erg inflexibel over. Ik bedoel dit niet als aanval richting jouw als persoon, maar vroeg het me gewoon af.

Naar mijn idee is het altijd beetje geven en nemen tussen werknemer en werkgever. Als mijn werkgever niet flexibel is, zal ik dat ook niet zijn. Maar als de werkgever flexibel is, zie ik geen probleem om vanuit mij ook flexibel te zijn en het werk voor beide partijen wat makkelijker te maken.
Zelden doe ik wat privé’s in de baas zijn tijd, zelfde dat ik af en toe wel eens overwerk zonder dat te noteren.

@Patrick_6369 moet ik daarvoor mijn prive nummer delen? Ik spreek mijn collega’s ook buiten kantoor uren en hebben het vaak over van alles buiten ons werk maar dat hoeft niet via mijn prive telefoon te lopen.

Bij ons is het juist super flexibel en iedereen kan op elkaar bouwen. Daarom vallen wij elkaar niet lastig in je prive tijd, je bent al 40uur per week voor je werkgever. Dan is het fijn dat je buiten die 40 uur niet gestoord word en er niks van je word verwacht.

Ik moet er niet aan denken dat als ik een dag vrij neem dat ze perse mij moeten hebben omdat iets in de fik staat. Dat zou dus betekenen dat we een SPOF (single point of failure) hebben en dat is iets wat wij proberen te voorkomen. En voor dit soort dingen hebben wij een oproepdienst en dan krijg je betaald om beschikbaar te zijn in je prive uren.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Bergie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Daar is niks mis mee en sta je ook volkomen mee in je recht. Maar zoals altijd met dit soort topics is het allemaal niet zo zwart-wit en is het ook een kwestie van geven en nemen.
Ik heb een hele flexibele werkgever waarbij in goed overleg eigenlijk alles wel mogelijk is; maar daar staat tegenover dat die houding ook van de werknemers verwacht wordt. En dat betekend bijvoorbeeld ook dat je soms een keer een whatsappje krijgt buiten werktijden of je even kan helpen bij een storing terwijl je op dat moment geen dienst hebt.
Uiteraard, dit soort dingen werken twee kanten op. Ik hou m'n privétijd ook het liefst echt privé. M'n collega's en manager weet dat ik buiten werktijd m'n whatsapp niet leest, dus als er echt wat is bellen ze wel, en dat vind ik ook prima.

Wordt er bij ons ook wel op gestuurd dat mensen flexibel zijn, maar wel goed hun werk/privé balans in de gaten houden.

@TS: Ik zou gewoon zeggen dat je prima telefonisch te bereiken bent in geval van nood. Dat je de roosterapp prima via de webbrowser kan/gaat benaderen, maar dat je niet meedoet aan het whatsapp verhaal. Niks mis mee.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Nat-Water schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Tsja, dat ligt ook wel aan de beheerder. Ik zit in genoeg groepsapps waar geouwehoer niet op prijs wordt gesteld. Een groepsapp joinen en dan dempen stelt niet heel veel voor imo.
Dit is bij mijn werk ook. De WhatsApp groep is strikt voor noodzakelijke meldingen en onzin wordt absoluut niet op prijs gesteld. Bij mijn vorige werkgever gebruikten we slack en werd hetzelfde principe gebruikt, dus geen lollige plaatjes of grappen in het kanaal. Nou werk ik bij kleine bedrijven, waarbij de directie ook in die groepen zit, dus dan haal je het wel uit je hoofd om een dumpert filmpje te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Niet 'werkgevers'. Jouw werkgever. Nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Droefsnoet schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:16:
Dit is bij mijn werk ook. De WhatsApp groep is strikt voor noodzakelijke meldingen en onzin wordt absoluut niet op prijs gesteld. Bij mijn vorige werkgever gebruikten we slack en werd hetzelfde principe gebruikt, dus geen lollige plaatjes of grappen in het kanaal. Nou werk ik bij kleine bedrijven, waarbij de directie ook in die groepen zit, dus dan haal je het wel uit je hoofd om een dumpert filmpje te delen.
Heb bij de ING (tijdje gedetacheerd gezeten) de fout gemaakt om daar met m'n eigen 06 de groeps-app te joinen. Zat zo'n 100 man in, met nogal wat mensen die heel graag willen laten zien ook in het weekend druk met hun werk bezig te zijn :X D'r zaten ook managers in.

Whatsapp toen op m'n werktelefoon geinstalleerd. In die groep mijn nummer geswitcht naar mijn werknummer en daarna whatsapp weer van m'n werktelefoon gegooid. Toedels :w

Voor groepsmededelingen hebben we e-mail en als je me nodig hebt app / bel je me maar 1 op 1. Ik zit met m'n huidige team (6 man) wel in een whatsapp groepje en dat soort dingen zijn helemaal prima. Maar niet meer dan dat.

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 24-07-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:24
Dit is puur situatie afhankelijk vind ik. Goede collega's hebben mijn prive nummer en daar whatapp ik ook mee en als de een belt neem ik gelijk op al zou hij in het weekend bellen, iemand anders weer niet. Ik vind dat een fijne balans.

Telefoonvergoeding van de zaak + simkaart hier, maar deze gebruik ik haast nooit. Puur als mijn internet bundel op is :D

In geval van TS snap ik het standpunt wel en zou gewoon netjes zeggen dat je je telefoon daarvoor niet wil gebruiken en ze prima kunnen bellen, mailen of met browserapps kunnen werken. Dat is voor jou een fijne balans en daar moeten ze mee dealen...

Vind het alleen wel een slechte eigenschap van mensen die bij het sociale aspect van privé een soort Chinese muur bouwen van heb ik jou daar, in gevallen als bijvoorbeeld de werkgever een gezellig etentje regelt wat deels in eigen tijd valt. Dan heb je van die partypoopers die afhaken omdat het eigen tijd is. Eigen keus, maar vaak zijn het dezelfde die over andere dingen wat te oordelen hebben ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 24-07-2020 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Hydra schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Heb bij de ING (tijdje gedetacheerd gezeten) de fout gemaakt om daar met m'n eigen 06 de groeps-app te joinen. Zat zo'n 100 man in, met nogal wat mensen die heel graag willen laten zien ook in het weekend druk met hun werk bezig te zijn :X D'r zaten ook managers in.

Whatsapp toen op m'n werktelefoon geinstalleerd. In die groep mijn nummer geswitcht naar mijn werknummer en daarna whatsapp weer van m'n werktelefoon gegooid. Toedels :w

Voor groepsmededelingen hebben we e-mail en als je me nodig hebt app / bel je me maar 1 op 1.
Haha ik heb ook eens bij een bank gewerkt en herken die types die jij beschrijft. Die verkondigden ook altijd "thuis doe ik zoveel meer dan op kantoor". Het zijn toch aparte types die bij dat soort organisaties werken en mede daardoor ben ik eigenlijk huivering om nog ooit eens voor een groot bedrijf te werken, waarbij het toch vooral ikke ikke is.

Overigens kreeg ik daar ook een werktelefoon, dat was nog in de tijd voor de smartphone dus Whatsapp werd sowieso niet gebruikt. In die tijd moest je elkaar nog smsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:24
Droefsnoet schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Haha ik heb ook eens bij een bank gewerkt en herken die types die jij beschrijft. Die verkondigden ook altijd "thuis doe ik zoveel meer dan op kantoor". Het zijn toch aparte types die bij dat soort organisaties werken en mede daardoor ben ik eigenlijk huivering om nog ooit eens voor een groot bedrijf te werken, waarbij het toch vooral ikke ikke is.

Overigens kreeg ik daar ook een werktelefoon, dat was nog in de tijd voor de smartphone dus Whatsapp werd sowieso niet gebruikt. In die tijd moest je elkaar nog smsen.
Vrijdag mails klaar zetten die zaterdag avond verstuurd gaan worden. Niemand 100% op kunnen betrappen, maar mijn verdenkingen zijn er zeer zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als een werkgever wil dat ik 'bereikbaar' moet zijn of aan een whatsapp groep moet deelnemen, dan mag hij me een smartphone beschikbaar stellen. Op mijn (AOSP)telefoon heb ik geen google account, geen whatsapp of andere mainstream social media meuk omdat ik niet mee wil doen aan het massaal profileren door grootgraaiers van metadata.
Gebruik ik social media? Ja: diaspora en mastodon, waarvan ik de diaspora pod op mijn eigen VPS heb draaien.
Zelfs het ter beschikking stellen van een simkaart om in mijn dualsim telefoon te stoppen zou ik weigeren, omdat dit zou betekenen dat ik wel aan de google services zou moeten.
Zo lang het massaal profileren door apps wordt toegestaan zal ik weigeren die apps te gebruiken. Gelukkig is er F-droid, waar apps zonder trackers beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 15:11
Misschien dat ik er wat makkelijk in sta als de meeste reacties hier; een simpele Nokia i.c.m. een onbeperkt bellen sim-only abbo van Simpel kost mij 10 euro per maand. Daarmee heb ik werk en privé gescheiden en ben ik, onder werktijd, prima bereikbaar per telefoon/whatsapp/mail.

Nu krijg ik van mijn huidige werkgever keurig een telefoonvergoeding (45 euro per maand) maar van mijn vorige werkgever niet. Ik zit er niet zo mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 16:00
En daarom bewust gekozen om zakelijk op de door de werkgever geboden mobiel te houden en prive op een eigen.
Als de werkgever vind dat ik mobiel bereikbaar dien te zijn of bepaalde apps gebruik, authenticatie, roosters, chat en weet ik wat niet meer, dan moet daarvoor gezorgd worden.
De telefoon moet dan ook voldoen aan bepaalde beveiliging eisen, profiles ingesteld, etc. Dat wil ik niet prive.

De zakelijke telefoon gaat echter niet uit buiten werktijd, wel op stil en over het algemeen uit zicht en zeker niet mee onderweg, behalve in het woon-werk verkeer natuurlijk. Of ik moet specifiek standby zijn.
Als ik dan toevallig toch zie dat er iets is ben ik best bereid buiten werktijd even te reageren.
Gelukkig weten de collega's heel goed vrij is vrij en vinden dat zelf ook fijn.

Mijn team en een paar andere collegas hebben wel ook mijn prive, en ze mogen mij gerust bellen als er eens iets écht nodig is, die is altijd in de buurt. In al die jaren is dat slechts sporadisch gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979365

CyberMania schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:03:
Ik zou zeggen als het je heel dwars zit: koop voor 50 euro een (al dan niet tweedehands) Android telefoontje en gebruik die voor je werkzaken. Die zet je dan gemakkelijk ook uit.
die zou de werkgever je moeten voorzien.
Whatsapp kan je niet eisen aan je werknemers, zo wel, dan moeten ze ook het materiaal leveren (de telefoon)

een beetje goede veilige werkgever weet heel goed dat je whatsapp wel kan gebruiken, maar beter links laat liggen. Sowieso mag je waarschijnlijk alleen simpele dingen melden.....dat je planning anders is, dat je collegas gaan lunchen. maar zakelijke dingen mogen sowieso ivm veiligheid niet via whatsapp besproken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 19:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb je titel iets verduidelijkt, mochten er nog aanpassingen nodig zijn dan lees ik dat graag in een TR :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Wat zei je baas er overigens over want het lijkt me zeer voor de hand liggen dat je als eerste met hem gaat praten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vind het nog al wat, hoe gemakkelijk werkgevers dit aan hun mensen vragen.
Ik vind het nog al wat, hoe gemakkelijk heel veel werknemers hier in meegaan. Je bent waarschijnlijk in de minderheid door te stellen dat de werkgever in de juiste gereedschappen moet voorzien. Er zijn hele kuddes die als makke schapen achter hun werkgever aanrennen omdat die iets roept, er wordt vaak geen tegenspraak gegeven omdat men bang is voor de nodige represailles. Nergens voor nodig. Als de werkgever van mening is dat een Whatsapp groep en een rooster-App bij je werk moeten horen dan moeten daar ook de nodige voorzieningen voor genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:27
Bij mijn huidige werkgever zijn er wel een WhatsApp groep voor noodzakelijke mededelingen en een spam-groep voor de lollige plaatjes, die zet ik gewoon op mute als ik geen behoefte heb aan meldingen, en we hebben een 2FA-app nodig om in te loggen op bepaalde services. Dan kan ik me best voorstellen dat een werkgever aan werknemers vraagt om dat op de privé-telefoon te installeren, en daar doe ik ook niet moeilijk over. Bellen hoeven we nauwelijks, omdat bijna alles via Teams/Skype gaat, alleen sales en recruitment hebben een werkmobiel omdat bellen onderdeel van hun werk is. Als ik echt met enige regelmaat zou moeten bellen, of meer apps op mijn telefoon moeten hebben, zou ik wel vragen of ik een werktelefoon kan krijgen.

Scheelt ook dat vakanties gewoon gerespecteerd worden, ben je op vakantie, wordt je ook niet lastig gevallen tenzij het echt niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 00:43
Wat ik eigenlijk nog mis @Anoniem: 1044593 is wat heb je er zelf al aan gedaan? Misschien ben je niet dat soort persoon, maar als ik problemen zou hebben met een app groep of andere verplichte (onredelijke) regels, dan kaart ik dat aan bij de werkgever. Heb je dit al geprobeerd?

Daarnaast heb ik het opgelost door gebruik te maken van dual sim. Nu vind ik het zelf niet zo vervelend dat 90% van mijn collega's mijn privé sim heb, maar alle klanten hebben mijn werk sim nummer. Zo kan ik zelf beslissen wanneer ik reageer op appjes/sms of wanneer ik wel/niet na kantoor tijd de telefoon opneem.

Zo heb ik zelf ook het initiatief genomen om zaken als 2FA en logins/software van bedrijven te registreren met mijn werk sim. Misschien heb ik het gemist, maar ook dat mis ik in jouw verhaal. Waarom laat je alles toe, als je er duidelijk problemen mee hebt?

edit:
Ik had het niet helemaal goed gelezen, maar zo te zien ( krijg je niet standaard ) een werk simkaartje van je werkgever? In principe kan hij eisen dat je bepaalde software installeert / whatsappgroepen betreed. Maar dan mag jij ook eisen dat hij een simkaart / telefoon ( of jaarlijkse vergoeding ) levert :+

[ Voor 15% gewijzigd door hollandnick op 25-07-2020 01:15 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wie vraagt die betaald. Zo simpel is het.

Wil de baas dat ik e-mail lees op mijn telefoon, dan betaald de baas naar ratio de kosten van data verkeer/abonnement/aanschaf telefoon.
Wil de baas dat ik e-mail lees buiten standaard werktijd, dan zijn dat overuren. Ik kom nog uit een tijd dat "je op de zaak bleef" wanneer er extra gewerkt moest worden, nieuwe technologie is geen excuus om nu opeens gratis je uren te soeperen.
Wil je baas dat je in een WhatApp groep komt, dan moet hij hiervoor gewoon vergoeden, kost data verkeer/abonnement tenslotte.
.....

Kortom, het komt er op neer, dat de baas gewoon over de brug moet komen.

Ooit in verleden toen ik nog bij een wat grotere kutklup werkte (zitten met Oranje logo naast 12 in Nieuwegein naast de bajes) deed ik het volgende. Ik moest met prive telefoon iets doen. Heb toen gewoon mijn abonnement opgezegd (althans dat had ik verteld) en geen mobiel meer. Ik zeg hoe lossen we dit op, jullie kunnen mij niet verplichten een mobiel aan te schaffen. En toen kon die mobiel van de zaak opeens wel. Het volgende discussie punt was, ik leverde urenstaat in met 40 overuren tijdens vakantie... Wilden ze niet goedkeuren, mijn opmerking was, jullie belden, jullie vroegen om mijn hulp tijdens de vakantie.....

Kortom, werkgevers hebben soms wat "opvoeding" nodig. Werken is tenslotte een onderbreking van een vrij leven om een dak boven het hoofd te hebben en luxe te leven en te eten. Werkgevers moeten beseffen dat ze maar een noodzakelijk kwaad zijn en niet buiten die 40 uur per week moeten komen zonder zeer ruime vergoeding.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Wim-Bart schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 01:29:

Wil de baas dat ik e-mail lees op mijn telefoon, dan betaald de baas naar ratio de kosten van data verkeer/abonnement/aanschaf telefoon.
Wil de baas dat ik e-mail lees buiten standaard werktijd, dan zijn dat overuren. Ik kom nog uit een tijd dat "je op de zaak bleef" wanneer er extra gewerkt moest worden, nieuwe technologie is geen excuus om nu opeens gratis je uren te soeperen.
Wil je baas dat je in een WhatApp groep komt, dan moet hij hiervoor gewoon vergoeden, kost data verkeer/abonnement tenslotte.
.....

Ooit in verleden toen ik nog bij een wat grotere kutklup werkte (zitten met Oranje logo naast 12 in Nieuwegein naast de bajes) deed ik het volgende. Ik moest met prive telefoon iets doen. Heb toen gewoon mijn abonnement opgezegd (althans dat had ik verteld) en geen mobiel meer. Ik zeg hoe lossen we dit op, jullie kunnen mij niet verplichten een mobiel aan te schaffen. En toen kon die mobiel van de zaak opeens wel. Het volgende discussie punt was, ik leverde urenstaat in met 40 overuren tijdens vakantie... Wilden ze niet goedkeuren, mijn opmerking was, jullie belden, jullie vroegen om mijn hulp tijdens de vakantie.....

Kortom, werkgevers hebben soms wat "opvoeding" nodig. Werken is tenslotte een onderbreking van een vrij leven om een dak boven het hoofd te hebben en luxe te leven en te eten. Werkgevers moeten beseffen dat ze maar een noodzakelijk kwaad zijn en niet buiten die 40 uur per week moeten komen zonder zeer ruime vergoeding.
Sorry dat ik het zeg ,maar jij komt niet erg over als een sympathiek iemand.

Vraag mij af of je plezier heb in je werk want zo komt dat niet over.

Correct me if I am wrong

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

com2,1ghz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:33:
Als we heel zwart wit denken, nee de werkgever kan dat niet eisen. Maar een beetje flexibiliteit is niets mis mee.
Correctie, officieel mag dit wel, tenzij de werkomstandigheden maken dat dit onveilig is. Dus als jij achter je bureau’tje zit, mag je dat gewoon allemaal doen (binnen redelijkheid). Als je aan de lopende band staat, of met besmettelijk spul werkt, zul je even een geschikt moment moeten afwachten. Hier is genoeg jurisprudentie over.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MLLL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:08:
[...]

Correct me if I am wrong
Ik ga met plezier naar werk, en ben zeer geliefd als ik mijn collega's mag geloven. Oud klanten staan te springen om me terug te halen wanneer ze een project hebben. Maar...

Voor niets gaat de zon op, en voor niets sta ik zeker niet op. En heel veel mensen durven niet voor zichzelf op te komen want... ja waarom... Bang voor werkgever? Bang om nee te krijgen? Ik kom gewoon voor mijzelf op en ik kom voor anderen op. Mijn werkgever weet ook waar hij aan toe is en toch vierde ik afgelopen week mijn 15 jarig dienstverband, ik ben alleen keihard.

Ik zeg het zo, waarom moet iemand vrije tijd inleveren om een dienst te verlenen aan iemand die omkomt in het geld? Wat geeft anderen het recht van jouw tijd te profiteren zonder er wat tegenover te stellen?

En, sorry maar van beloftes kan je niet eten. En de kans dat een belofte wordt ingelost is altijd klein. Hoe veel gefrustreerde mensen ik zie die jaren op een promotie, salarisverhoging, bonus wachten en altijd is er een excuus. En wat doen die mensen, tegen beter in, kostbare levenstijd gratis geven aan die werkgever....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 22:01
Hydra schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:11:
Je kunt ook gewoon nee zeggen tegen je werkgever he. Wat je hier zegt, dat die app groep ook buiten werktijd veel verkeer heeft en je dan in je eigen tijd bewust of onbewust er toch mee bezig gaat, is een prima argument.

Ga gewoon in overleg en onderhandel hierover met je werkgever. Als hij dit echt enorm nodig vindt, kan er vast wel een goedkope werktelefoon vanaf. Zo niet; dan is het kennelijk niet zo belangrijk.
Wij zijn die onderhandeling ook aangegaan, en zijn er in mijn optiek beter van geworden. We zijn een service provider en vonden het daarom belangrijk dat bij een storing al onze medewerkers dezelfde info verspreiden. Mijn werkgever wou een crisis app, waar we uiteraard ingegooid werden zonder overleg. +/-30% stapte er meteen weer uit (waaronder ik). We zijn toen het gesprek aangegaan en nu is het een Whatsapp kanaal, alleen de crisis manager en operationeel directeur kan berichten plaatsen. En reageren is niet mogelijk.

Overigens krijgen wij een telefoon vergoeding, die meer dan kosten dekkend is voor mijn volledige abbo. Ik heb dan ook mijn nummer voor al mijn collega's beschikbaar in de telefooncentrale. Maar bij ons wordt goed rekening gehouden met werk-prive. Als iemand het waagt om mijn 06-nummer te delen met een klant of leverancier hebben we een serieuze discussie te voeren. })

Ik heb wel mijn mail(niet verplicht), twee authenticator apps (niet verplicht, maar wel lastig zonder) en PRTG monitoring (miet verplicht) op mijn telefoon.

[ Voor 18% gewijzigd door skai21 op 27-07-2020 06:48 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

skai21 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 06:37:
Maar bij ons wordt goed rekening gehouden met werk-prive. Als iemand het waagt om mijn 06-nummer te delen met een klant of leverancier hebben we een serieuze discussie te voeren. })
offtopic:
Bij mijn vorige werk hadden we een onderlinge afspraak: als je een collega buiten werktijden belt op de 06, breng jij persoonlijk (dus geen bezorgdienst maar jijzelf) op eigen kosten een bloemetje aan de partner van die collega. Of een sixpack als alleenstaand :P Werkt prima, dan maakt men een goede afweging of het echt nodig is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:15

Koekfabriek

King Billy on the wall

Wim-Bart schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 01:29:

.....

Mwah is dit niet een beetje overtrokken. Je gaat toch ook niet je werkgever betalen voor het opladen van je prive telefoon/oordopjes, het gebruik maken van de wifi van de werkgever op je prive device of het vullen van een flesje water voor dat je naar huis rijdt? Bij het tijdschrijven opgeven dat je 10 minuten met een collega gepraat hebt over privezaken onder werktijd. Tuurlijk structureel (onbetaald)overwerk is wat anders maar dit valt wat mij betreft in de categorie mierenneuken.

Wat mij betreft werkt het gewoon 2 kanten op, tussen kantooruren en tijdens prive tijd is het geven en nemen. Wil je het (te?) strikt gescheiden houden en biedt de werkgever dat niet aan, neem dan zelf maatregelen (bijv. aanschaf goedkoop mobieltje). Niemand vind het gek om persoonlijke "offers" te brengen voor wat zij prettig vinden op werk, dat kan een auto zijn, of tijd in de vorm van een OV, bepaalde representatieve kleding etc. etc.. Zie niet in waarom dit voor een een 2de mobieltje anders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

MLLL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:08:
[...]

Correct me if I am wrong
Dus iemand die graag ook een privé leven heeft is niet sympathiek?
Ik denk dat iemand die wel op zijn work/life balance let, juist beter is voor de werkgever. (Burn-out komen vaker voor bij mensen die altijd on zijn.)

Zelf houd ik werk en privé ook zo goed mogelijk gescheiden.
Vrij is bij mij in principe ook echt vrij.

Het kan zijn dat ik met teams inbel voor een vergadering, waar ik voordeel uit kan halen voor mijn project.
Maar dan geef ik aan dat ik verder die dag niet bereikbaar ben want vrij.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Koekfabriek schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:30:
[...]

Mwah is dit niet een beetje overtrokken. Je gaat toch ook niet je werkgever betalen voor het opladen van je prive telefoon/oordopjes, het gebruik maken van de wifi van de werkgever op je prive device of het vullen van een flesje water voor dat je naar huis rijdt? Bij het tijdschrijven opgeven dat je 10 minuten met een collega gepraat hebt over privezaken onder werktijd. Tuurlijk structureel (onbetaald)overwerk is wat anders maar dit valt wat mij betreft in de categorie mierenneuken.

Wat mij betreft werkt het gewoon 2 kanten op, tussen kantooruren en tijdens prive tijd is het geven en nemen. Wil je het (te?) strikt gescheiden houden en biedt de werkgever dat niet aan, neem dan zelf maatregelen (bijv. aanschaf goedkoop mobieltje). Niemand vind het gek om persoonlijke "offers" te brengen voor wat zij prettig vinden op werk, dat kan een auto zijn, of tijd in de vorm van een OV, bepaalde representatieve kleding etc. etc.. Zie niet in waarom dit voor een een 2de mobieltje anders zou zijn.
Over geven en nemen ben ik het met je eens.
Ik werk ook over als het nodig is, maar dan enkel op het kantoor zelf.
Thuis is thuis en daar werk ik niet in principe niet.
Als ik toevallig zie dat er een bericht op mijn werk telefoon kijk ik of ik iets moet doen.... maar als er geen bloed uit spuit, doe ik niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

T.C schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:39:
[...]

Dus iemand die graag ook een privé leven heeft is niet sympathiek?
Dit soort reacties trekken altijd volledig het gesprek het verband. Alsof het enige alternatief absoluut geen priveleven is. Totaal overtrokken.

het is sterk van de baan afhankelijk hoe zwart-wit je kunt zijn. De ene baan kan alleen maar terwijl je aanwezig bent, terwijl je voor een andere baan veel flexibeler kunt zijn.

Ik zeg niet dat dit op jou slaat, maar ik zie best wat mensen in mijn werkomgeving die ook erg stellig wensen te zijn met scheiding werk-prive, behalve als ze tijdens werktijd even iets of iemand moeten bellen. Hoewel ik uiteraard vind dat dat moet kunnen als het werk het toe laat, is een bepaalde mate van flexibiliteit dan ook niet meer dan normaal.

Het blijft zoeken naar een balans en veelal is het helemaal niet zo dat een werkgever van alles eist, maar vaak gaat het om: Vragen mag altijd.
Al vind ik dat je als werkgever/manager wel bewust moet zijn dat een vraag die je naar eigen inzicht volledig open stelt, deze natuuurlijk best als "druk" kan worden ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@Anoniem: 1044593 Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik bij je werkgever om een mobiel van de zaak vragen als gebruik van mobiele Apps onderdeel is van het werk. Ik dacht dat een mobiel tegenwoordig standaard verstrekt werd bij het aangaan van een dienstverband (de discussie over wel/geen mobiel kost al meer dan de aanschaf van zo'n budget toestel). Heb je al in de CAO gekeken wat er geschreven is over het verschaffen van een werkmobiel?

Er zijn vele legitieme redenen te verzinnen waarom je je eigen mobiel hier niet voor wilt gebruiken;
- Privacy risico's van extra apps
- Gescheiden houden van prive/werk.
- Je hebt geen mobiel of een hele oude.
- Je hebt een gedeelde privé mobiel in je huishouden die je partner ook gebruikt (die toevallig bij de concurrent werkt) >:)
- etc.

Mijn werkgever geeft de keuze; je krijgt een maandelijkse bijdragen voor een mobiel, of je krijgt een mobiel van de zaak. Zelf heb ik gekozen voor het laatste, en deze mobiel is na werktijd uitgeschakeld (heerlijk die harde knip). Collega's die mij mobiel willen bereiken weten dat ze dit onder werktijd moeten proberen, en me bij geen gehoor een email moeten sturen (de mobiel staat soms ook een dagdeel uit als ik met complex werk bezig ben waar ik me op moet concentreren).

Bij uitvoering van gevoelige werkzaamheden zet ik wel eens uit collegialiteit mijn werkmobiel in privé tijd aan (ca. eens per jaar), maar zodra het verplicht wordt stel ik als voorwaarde dat er een consignatievergoeding wordt verstrekt. Begrijp me niet verkeerd; na werktijd kijk ik in privé tijd ook wel eens iets na, maar zodra men dit als verplichting opdraagt dan wordt het werktijd (en dan ook alleen als ik gehoor geef aan de wens om extra te werken ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C

T.C

Hann1BaL schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Dit soort reacties trekken altijd volledig het gesprek het verband. Alsof het enige alternatief absoluut geen priveleven is. Totaal overtrokken.
Dit was een reactie op MLLL die letterlijk zei tegen Wim-Bart: "je komt niet over als sympathiek."

Omdat deze na 40 uur in zijn vakantie te zijn lastig gevallen en dus gewerkt heeft die uren terug wilde.
Dit is al heel sympathiek om 40 uur te werken, terwijl je vakantie hebt.

In de avond verplicht worden je email bij te houden? Dus eigenlijk na je werktijd nog gewoon doorgaan met werk... maar dan gratis? Als het door je werk verwacht wordt, is het werktijd.

Op mijn privé telefoon ook geen apps van de zaak, is wel makkelijker voor mij: Ik heb privé geen iPhone.
[...]

het is sterk van de baan afhankelijk hoe zwart-wit je kunt zijn. De ene baan kan alleen maar terwijl je aanwezig bent, terwijl je voor een andere baan veel flexibeler kunt zijn.

Ik zeg niet dat dit op jou slaat, maar ik zie best wat mensen in mijn werkomgeving die ook erg stellig wensen te zijn met scheiding werk-prive, behalve als ze tijdens werktijd even iets of iemand moeten bellen. Hoewel ik uiteraard vind dat dat moet kunnen als het werk het toe laat, is een bepaalde mate van flexibiliteit dan ook niet meer dan normaal.
Hier ook iemand die probeert zijn werk en zijn privé leven strikt te scheiden, soms lukt dat niet.... maar dan geef ik ook aan dat het een uitzondering is.

Ja overdag pleeg ik inderdaad ook wel eens een kort privé telefoontje (op privé toestel), maar ik werk doorgaans wel meer dan 8 uur op een dag.
Ik ben de laatste die strak op zijn horloge kijkt van het is nu 17:00 en als iets persé die dag af moet, dan werk ik over.

Thuiswerken is iets wat ik echt niet wil, om de volgende redenen:
- Maar 2 kamers in mijn appartement (woon en slaapkamer).
- Geen arbo verantwoord meubilair.

Door Corona ontkom ik er niet altijd aan, maar dit is een bijzondere situatie.

Wat betreft email, whatsapp en telefoon? Mijn werktelefoon is thuis gewoon uit.
Gebruik die telefoon toch al nooit voor privé
[...]

Het blijft zoeken naar een balans en veelal is het helemaal niet zo dat een werkgever van alles eist, maar vaak gaat het om: Vragen mag altijd.
Al vind ik dat je als werkgever/manager wel bewust moet zijn dat een vraag die je naar eigen inzicht volledig open stelt, deze natuuurlijk best als "druk" kan worden ervaren.
Ik bewaar die balans bewust.

Een keer werd ik 's ochtends verwijtend gebeld door mijn business unit manager, waarom ik gisteren niet had opgenomen (20:30u).
Ik stelde hem vervolgens de vraag waarom hij na 17:30 geen loon meer betaalde aan mij.

Hij keek verbaasd en gaf toen aan dat ik eigenlijk wel een goed punt had.
Nu belt hij mij enkel tijdens werkdagen tussen 8u en 18u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Drumatiko schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:53:
@Anoniem: 1044593 Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik bij je werkgever om een mobiel van de zaak vragen als gebruik van mobiele Apps onderdeel is van het werk. Ik dacht dat een mobiel tegenwoordig standaard verstrekt werd bij het aangaan van een dienstverband (de discussie over wel/geen mobiel kost al meer dan de aanschaf van zo'n budget toestel). Heb je al in de CAO gekeken wat er geschreven is over het verschaffen van een werkmobiel?
Andere overweging; je kunt hier een punt van maken, en misschien krijg je het voor elkaar dat er iets veranderd. Wat je daarmee ook bereikt is dat je als zeur / denkt niet mee / is niet uit juiste hout gesneden predikaat krijgt van je leidinggevende wat je in de toekomst wel is tegen zou kunnen werken.

Denk goed om te overwegen of dit het je waard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:52:
[...]

Andere overweging; je kunt hier een punt van maken, en misschien krijg je het voor elkaar dat er iets veranderd. Wat je daarmee ook bereikt is dat je als zeur / denkt niet mee / is niet uit juiste hout gesneden predikaat krijgt van je leidinggevende wat je in de toekomst wel is tegen zou kunnen werken.

Dus je moet het maar slikken uit angst een slechte beoordeling te krijgen? Wat een rare reactie... zijn je principes je nou echt niks waard? Als die baas jou een zeur/niet flexibel vindt omdat je je werk en privé gescheiden wenst te houden dan is dat geen baas waar ik voor wil werken. Als je bang moet zijn om je promotie en daardoor je mond houdt... klinkt niet echt als een fijne werkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het is gebruikelijk om een BYOD vergoeding te krijgen voor zakelijk gebruik van een privetelefoon. Richtbedragen liggen rond 10-25 euro per maand.

Meestal is er sprake van een van deze drie gradaties.
1. Geen vergoeding:
• Alleen Microsoft Authenticator verplicht

2. Vergoeding van 10-25 euro per maand:
• MAM
• Maximaal een company app
• Geen Whatsapp voor zakelijke communicatie. Gebruik Teams maar.

3. Telefoon van de zaak
• MDM

Bij geen vergoeding dus ook geen MAM! Alleen de Microsoft Authenticator is dus mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld, maar als men al zo over je gaat denken om iets onbenulligs als het vragen om een bedrijfstelefoon dan moet je je afvragen of je in een dergelijke bedrijfscultuur past. Als je op een normale manier erover in gesprek gaat dan kan ik me echt niet voorstellen dat er een probleem van gemaakt wordt (misschien krijg je als 'beginner' een tweedehands telefoon, maar dat is ook prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Trommelrem schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:03:
Het is gebruikelijk om een BYOD vergoeding te krijgen voor zakelijk gebruik van een privetelefoon. Richtbedragen liggen rond 10-25 euro per maand.

1. Geen vergoeding:

• MAM
• Maximaal een company app
• Geen Whatsapp voor zakelijke communicatie. Gebruik Teams maar.

3. Telefoon van de zaak
• MDM

Bij geen vergoeding dus ook geen MAM! Alleen de Microsoft Authenticator is dus mogelijk.
Is dat gebruikelijk in de hele sector, of alleen gebruikelijk bij jouw werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Transportman schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Is dat gebruikelijk in de hele sector, of alleen gebruikelijk bij jouw werkgever?
Dat zijn de gemiddelden die ik in verschillende sectoren tegenkom. Ik implementeer MAM en MDM voor bedrijven in alle sectoren en het vraagstuk over privacy en BYOD ben ik altijd voor door er zelf over te beginnen. In de basis kun je zeggen dat je voor MAM een vergoeding dient te ontvangen.

Let wel: Er zijn zat bedrijven die het niet zo nauw nemen met basic security. Eigenlijk zou je Whatsapp helemaal niet voor zakelijke communicatie mogen gebruiken. Wel is het gebruik van Whatsapp voor de werknemer gunstig, omdat er geen MAM is. Voor de werkgever is het gebruik van Whatsapp daardoor ongunstig.

Dus zou ik lid worden van Whatsapp groepen op een privetelefoon als mijn werkgever dat wilt? Ja natuurlijk! Lekker de notificaties uit zetten en klaar. Maar ik zou zelf niet zo snel iets zeggen in zo'n Whatsappgroep. Door het ontbreken van security kun je ook jezelf schaden. Tip: Voor minder dan 100 euro heb je al een Nokia smartphone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

[...]

Ik laad mijn prive oordopjes niet op het werk op, dat doe ik thuis. Ik gebruik geen wifi bij de werkgever voor mijn prive telefoon, ik heb een unlimited abonnement dus waarom zou ik. Daarnaast wil ik geen prive spul met zakelijk spul mixen. Ik neem geen water of drinken mee van het werk, ik neem vanaf thuis altijd een blikje/flesje mee voor naar het werk en naar huis. Ik schrijf zuivere uren, Ik ben zo een 8,5-9 uur aanwezig, waarvan ik er 8 schrijf (zo zuiver mogelijk). Prive zaken doe ik in prive tijd en schrijf ik niet, dan werk ik wel iets langers.

Kortom, ik houd zakelijk en privé gescheiden. De reden is heel erg simpel, dan kan niemand je wat maken.
[...]
Yep, het moet van 2 kanten komen, van mij de tijd, vanuit de baas geld of andere compensatie. Maar ik wil het allemaal heel zuiver houden. Ooit een klant gehad die zei, ik ga uren niet goedkeuren want maandag en dinsdag hebben jullie 15 minuten bij koffieautomaat gestaan, donderdag een half uur zitten kletsen. Mijn antwoord was, maak even een uitdraai van pasjes systeem en haal even de uren uit Topdesk. En een week later, ehh, je hebt 7 uur te weinig geschreven vorige maand.

Mijn persoonlijke offer is dat ik verschijn wanneer zij willen.

Maar ik ga verder. Reistijd. Maximaal 1 uur heen, 1 uur terug. Extra reistijd is geen overwerk maar gaat gewoon van de 8 uur af. Ik weet nog bij Ordina, daar hadden we ook een maximale reistijd van 1 uur enkele reis. En het ging wat minder, en opeens ging dat naar 2 uur. Hoe naai je even 5000 medewerkers, toch zo een 10 uur per FTE wat ze per week in hun zak steken. Overigens 1 van de redenen dat ik daar ontslag heb genomen. Dus moet ik 2x1,5 uur in de auto dan werk ik 7 uur, maar er wordt gewoon 8 uur betaald. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Ik krijg van mijn werkgever(s) inmiddels al 20 jaar een mobiel + sim, wat mij bij een maandelijks abbo van 30 euro al €7200 bespaard heeft. En in ruil daarvoor ben ik bereid buiten werktijd mijn email af en toe te lezen (hoewel niemand me daartoe verplicht) en af en toe bereikbaar te zijn, zolang daar geen misbruik van wordt gemaakt.

Tot nu toe nog nooit misbruik van gemaakt :)

In mijn jaren als systeem/netwerkbeheerder wel regelmatig in de avond of weekend storingen moeten verhelpen, maar daar stonden riante vergoedingen tegenover (200% over de gewerkte uren PLUS verlof over die uren).

Nu als leidinggevende hoef ik er nog minder voor te doen, behalve soms wat aansturen als er echt stront aan de knikker is of iets is vanuit RvB/Directie. Maar ook dat is amper, en ik werk toch bij een vrij grot bedrijf (+/- 30.000 man waarvan +/- 1500 kantoorgebruikers en nog velen meer die ook IT voorzieningen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-05 19:25
Ik krijg van mijn huidige werkgever een maandelijkse connectiviteitsvergoeding van € 45 netto. Een vergoeding voor thuiswerkfaciliteiten en smartphone (consultancy). Vind ik best een nette en royale vergoeding.

Bij mijn vorige werkgever had ik eerst geen recht op een BYOD vergoeding omdat ik een vaste telefoon aan het bureau had, maar was veel onderweg. Na afwijzing van de BYOD vergoeding ook strikt mijn privé smartphone niet meer gebruikt voor zakelijke doeleinden (m.u.v. een 2FA app voor het inloggen). Toen uiteindelijk toch de BYOD vergoeding gekregen (€25 netto per maand).

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezborger op 27-07-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:59
Ik heb van mijn werkgever een telefoon van de zaak gekregen, deze blijft langs mijn computer liggen na werktijd. Vroeger was alles samen, prive/werk alles door elkaar.

Ik doe dit niet meer, helemaal niet als je ergens vertrekt, dan kom je er achter hoe vervelend dit is.

‘S avonds whatsappen zit er dus niet meer in ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
• MAM

Wat is MAM? :)
MDM ken ik wel, maar MAM ken ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

[...]

Je kan best zeggen dat je privé telefoon liever niet voor werk apps gebruikt.
Maar dan als reden dat je niet zeker bent van de veiligheid van jouw telefoon voor hun gegevens.
Vooral omdat je niet weet of je android 4.2 telefoon wel helemaal up to date is op gebied van veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
T.C schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:59:
Je kan best zeggen dat je privé telefoon liever niet voor werk apps gebruikt.
Maar dan als reden dat je niet zeker bent van de veiligheid van jouw telefoon voor hun gegevens.
Vooral omdat je niet weet of je android 4.2 telefoon wel helemaal up to date is op gebied van veiligheid.
Leuk dat je zo'n oude versie van Android noemt. Mijn moeder had ook een oude telefoon die permanent vol liep qua geheugen. Kwam haar WG ook dat ze bepaalde apps moest gaan installeren. Kwam er dus op neer dat ze daarvoor privéapps van haar telefoon af moest gooien. Een aantal collega's vonden haar maar kinderachtig, maar haar leidinggevende vond eigenlijk wel dat ze een goed punt had en dat ze het niet kunnen verplichten.

1. Geen vergoeding:
Ik zou spontaan geen telefoon meer hebben en mijn MP3 speler uit het vet trekken voor de muziek.

Ik ben aan alle kanten bereid om mijzelf flexibel op te stellen. Als het handiger is wil ik wel eens met een privéauto naar een project gaan (ook al doe ik alles met het OV, maar bijvoorbeeld omdat het in de buurt van mijn woonplaats zou zijn. Dan heeft een auto op kantoor halen weinig zin). Ik heb onbeperkt bellen en belde nog wel met collega's buiten, of appen. Op gegeven moment een leidinggevende die vond dat ik mijn privételefoon met rust moest laten. Ben dus ook direct gestopt met de collega's buiten te woord te staan op mijn privetoestel. Heeft een dag geduurd, toen hadden meerdere al hun beklag bij de leidinggevende gedaan.

Zodra mijn WG er echter vanuit gaat dat ik bepaalde dingen gewoon maar even doe, omdat het wel kan, is ie aan het verkeerde adres. Als ik eens een kwartier door moet schrijf ik niet direct. Moet ik te veel door in een week, ga ik wel schrijven. Ik had een paar weken terug eens een dag vrij en ben vervolgens anderhalf uur bezig geweest een collega te helpen, op afstand via mijn privé computer. Die anderhalf uur heb ik wel geschreven, zo'n vrije dag kost mij 8 uur, als ik vervolgens anderhalf uur aan het werk ben, krijgen ze die anderhalf uur ook op hun bordje. Als ik in het OV zit en ik krijg een belletje, appje of mailtje, dan verwerk ik die gewoon zonder te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ryur schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Wat is MAM? :)
MDM ken ik wel, maar MAM ken ik dus niet.
Eerste hit op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Pizza_Boom schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:15:
Zodra mijn WG er echter vanuit gaat dat ik bepaalde dingen gewoon maar even doe, omdat het wel kan, is ie aan het verkeerde adres.
Daarom is het gebruikelijk dat er drie gradaties zijn. Microsoft Authenticator only, MAM met BYOD vergoeding of MDM met company device. Ofwel: Geen controle, alleen controle over bedrijfsapps of controle over het gehele toestel. Een gebruikelijke vergoeding voor MAM is 10-25 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Trommelrem schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:19:
[...]
Daarom is het gebruikelijk dat er drie gradaties zijn. Microsoft Authenticator only, MAM met BYOD vergoeding of MDM met company device. Ofwel: Geen controle, alleen controle over bedrijfsapps of controle over het gehele toestel. Een gebruikelijke vergoeding voor MAM is 10-25 euro per maand.
Een verplichte Authenticator is bij mij al de grens voorbij. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Pizza_Boom schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:21:
[...]
Een verplichte Authenticator is bij mij al de grens voorbij. :X
Why? Waar bewaar je de sleutels van je kantoorkamer, van je persoonlijke locker of van het kantoorpand dan? Of de sleutels van je leaseauto? Buiten je woning?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 27-07-2020 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Trommelrem schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:23:
Why? Waar bewaar je de sleutels van je kantoorkamer, van je persoonlijke locker of van het kantoorpand dan? Of de sleutels van je leaseauto? Buiten je woning?
Leaseauto? Ik ga met het OV. Kantoorkamer of persoonlijke locker? Ik werk niet in een zwembad. Van het pand heb ik op dit moment een sleutel, die zit aan mijn sleutelbos. Dat is overigens tijdelijk i.v.m. verminderde beschikbaarheid sleutelfiguren door Corona en de vakantieperiode.

Ik heb een werktelefoon. Die flikker ik zodra ik thuis kom op een vaste plek en daar blijft ie liggen totdat ik hem 's ochtends weer meeneem. Overigens is het leuk met zo'n Authenticator: Mijn privételefoon heeft chronisch last van geheugengebrek. En ik vertik het om privéappas eraf te gooien. Zoals ik al zei, zodra een WG verplicht apps op mijn privedevice te installeren, heb ik spontaan geen smartphone meer. Ik zit, momenteel, ook helemaal niet te wachten op BYOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Pizza_Boom schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:31:
[...]
Van het pand heb ik op dit moment een sleutel, die zit aan mijn sleutelbos.
Precies.
Ik heb een werktelefoon.
Je kunt als werknemer kiezen voor de eerdergenoemde drie gradaties. Je hebt al gekozen voor MDM, dus hoef je de Authenticator niet op een privetelefoon kwijt. Als je voor MDM kiest, hoeft MAM of Authenticator only niet. Sterker nog, sommige werkgevers blokkeren dat juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Trommelrem schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:12:
[...]

Dat zijn de gemiddelden die ik in verschillende sectoren tegenkom. Ik implementeer MAM en MDM voor bedrijven in alle sectoren en het vraagstuk over privacy en BYOD ben ik altijd voor door er zelf over te beginnen. In de basis kun je zeggen dat je voor MAM een vergoeding dient te ontvangen.
Dus in wat jij ziet zit al een bepaalde bias, namelijk organisaties die gebruik (gaan) maken van MAM en/of MDM, maar die gradaties waar je het over hebt is niet een soort standaard keuzepakket dat werkgevers aan werknemers aanbieden, in ieder geval niet bij de werkgevers waar ik tot nu toe heb gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Die heb ik precies een paar keer per maand nodig gehad. Als ik zou willen, zou ik hem op kantoor kunnen laten en alleen kunnen pakken als ik de boel af zou sluiten.
Je kunt als werknemer kiezen voor de eerdergenoemde drie gradaties. Je hebt al gekozen voor MDM, dus hoef je de Authenticator niet op een privetelefoon kwijt. Als je voor MDM kiest, hoeft MAM of Authenticator only niet. Sterker nog, sommige werkgevers blokkeren dat juist.
Ik heb geen keuze. Het was niet of ik wel of geen werktelefoon wilde, ik kreeg een werktelefoon en daarmee basta een andere collega heeft geen werktelefoon en daarmee ook basta. Zou ik dat ding dus niet gehad hebben en vervolgens wel apps erop moeten installeren, dan had mijn werkgever dus ook gewoon de boom in gekund. Je zegt toch ook niet tegen de timmerman van: "Hier heb je de spijkers, zorg zelf ff voor een hamer!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Pizza_Boom schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:15:
[...]
Leuk dat je zo'n oude versie van Android noemt. Mijn moeder had ook een oude telefoon die permanent vol liep qua geheugen. Kwam haar WG ook dat ze bepaalde apps moest gaan installeren. Kwam er dus op neer dat ze daarvoor privéapps van haar telefoon af moest gooien. Een aantal collega's vonden haar maar kinderachtig, maar haar leidinggevende vond eigenlijk wel dat ze een goed punt had en dat ze het niet kunnen verplichten.

[...]
Ik zou spontaan geen telefoon meer hebben en mijn MP3 speler uit het vet trekken voor de muziek.

Ik ben aan alle kanten bereid om mijzelf flexibel op te stellen. Als het handiger is wil ik wel eens met een privéauto naar een project gaan (ook al doe ik alles met het OV, maar bijvoorbeeld omdat het in de buurt van mijn woonplaats zou zijn. Dan heeft een auto op kantoor halen weinig zin). Ik heb onbeperkt bellen en belde nog wel met collega's buiten, of appen. Op gegeven moment een leidinggevende die vond dat ik mijn privételefoon met rust moest laten. Ben dus ook direct gestopt met de collega's buiten te woord te staan op mijn privetoestel. Heeft een dag geduurd, toen hadden meerdere al hun beklag bij de leidinggevende gedaan.

Zodra mijn WG er echter vanuit gaat dat ik bepaalde dingen gewoon maar even doe, omdat het wel kan, is ie aan het verkeerde adres. Als ik eens een kwartier door moet schrijf ik niet direct. Moet ik te veel door in een week, ga ik wel schrijven. Ik had een paar weken terug eens een dag vrij en ben vervolgens anderhalf uur bezig geweest een collega te helpen, op afstand via mijn privé computer. Die anderhalf uur heb ik wel geschreven, zo'n vrije dag kost mij 8 uur, als ik vervolgens anderhalf uur aan het werk ben, krijgen ze die anderhalf uur ook op hun bordje. Als ik in het OV zit en ik krijg een belletje, appje of mailtje, dan verwerk ik die gewoon zonder te schrijven.
Alleen ik zou daadwerkelijk benodigde ruimte creëren en vervolgens proberen die apps te installeren als ze dat echt zouden willen.
Enkel communiceer ik via email en bewaar de email zelf ook. (Op papier en digitaal)

Mocht er een lek zijn die GDPR technisch vervelend is, heb ik bewijs dat ze dit echt wilden.

Daarna zou ik vragen waarom hun apps niet starten.

Ook willen bedrijven graag controle over de toestellen..... DAT dacht ik niet... mijn toestel, mijn controle.

Pagina: 1 2 Laatste