dm - DM - opmaak artikel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danmark_ori
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-04 17:37
nieuws: Twitter: hackers lazen dm's van 36 accounts, waaronder van Nederlands...
@Xtuv

Waarom moet ik raden of gaan Googelen om te weten te komen wat een " dm " is ? Een goed opgezet artikel toont de volledig uitgeschreven afkorting of term meteen in de kop of in de eerstvolgende regel van het bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:40

Kheos

FP ProMod
danmark_ori schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 05:15:
nieuws: Twitter: hackers lazen dm's van 36 accounts, waaronder van Nederlands...
@Xtuv

Waarom moet ik raden of gaan Googelen om te weten te komen wat een " dm " is ? Een goed opgezet artikel toont de volledig uitgeschreven afkorting of term meteen in de kop of in de eerstvolgende regel van het bericht.
Net zoals Googelen een algemeen bekende term is die je niet hoeft uit te leggen, is DM dat eigenlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kheos schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 05:55:
[...]

Net zoals Googelen een algemeen bekende term is die je niet hoeft uit te leggen, is DM dat eigenlijk ook.
Een term is wat anders als een afkorting? Bij DM denk ik direct aan Dungeon Master en duurt het ff voordat ik denk owja ze bedoelen PM :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:15

Matis

Rubber Rocket

Oogje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:25:
Een term is wat anders als een afkorting? Bij DM denk ik direct aan Dungeon Master en duurt het ff voordat ik denk owja ze bedoelen PM :+
Product Manager ;)

Zo zie je maar dat iedere afkorting wel meerdere betekenissen kent. Van kun je vanuit de context wel afleiden welke ze bedoelen, maar voor maar 2 letters kan het soms erg ambigu overkomen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Oogje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:25:
[...]

Nee, ze bedoelen een DM. Die kennen we op Tweakers ook. Een PM is (in ieder geval hier) echt wat anders.

DM is overigens ook de naam welke Twitter (waar het artikel over gaat) aan deze berichten geeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 24-07-2020 08:13 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Er staat in het artikel "inbox met dm's".
Dan weet je toch dat het niet over dungeon masters, death metal, Depeche mode of disaster management gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danmark_ori
@Kheos

Inderdaad. En waarom beperk je je nu tot deze 4 voorbeelden ? Het is voor mij, onbekend met de term / afkorting < in het kader van het artikel >, nog steeds raden. De lijst van wat dm (of DM?) níet is nog langer maken helpt niet echt. Deutsche Mark ? Raad es op welke Duitse makker ik hier doel ? Knappe jongen die mijn bedoeling raadt. Terug naar het artikel: ik koop niets voor spelletjes raden maar. Vandaar mijn reactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:42

PB-powell

Mr. Laziness

Ik snap het punt van @danmark_ori wel. DM kan dan wel een term zijn die door twitter zelf ook wordt gebruikt, maar ik zit niet op twitter dus heb geen idee wat ze er mee bedoelen. Daarnaast gebruikt de ene site dm als afkorting, een andere gebruikt pm en een compleet Nederlandse site gebruikt weer pb. Eenmalig in de inleiding uitschrijven waar een afkorting voor staat vind ik niet meer dan logisch.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 22:23
En wat doe je als je een bepaald Nederlands woord hoort/leest wat je niet kent? Dan heb je hetzelfde "probleem".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Correct is dat je de eerste keer de term volledig uitschijft, met tussen haakjes de afkorting die je er vanaf dat moment voor gaat gebruiken.

Bijvoorbeeld: Officier van Justitie (OvJ). In de rest van je artikel gebruik je daarna alleen nog de afkorting.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 24-07-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:17
Bor schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:11:
[...]

Nee, ze bedoelen een DM. Die kennen we op Tweakers ook. Een PM is (in ieder geval hier) echt wat anders.

DM is overigens ook de naam welke Twitter (waar het artikel over gaat) aan deze berichten geeft.
Tweakers noemt het gewwon "berichten". Ik zie nergens een verwijzing naar PM/DM, plus daarbij zijn beide benameningen toch hetzelfde?

[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 24-07-2020 08:47 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 11:15

Matis

Rubber Rocket

s0ulmaster schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:44:
[...]

Tweakers noemt het gewwon "berichten". Ik zie nergens een verwijzing naar PM/DM
Tweakers kent wel pushmessages. Maar als je die te zien krijgt, heb je het vaak te bont gemaakt.

* Matis heeft er wel een aantal :+

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
Matis schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:46:
[...]

Tweakers kent wel pushmessages. Maar als je die te zien krijgt, heb je het vaak te bont gemaakt.

* Matis heeft er wel een aantal :+
Maar met PM bedoelen we toch Private Message en geen Push Message?

Ik begin langzaam het issue van de TS te begrijpen :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
corporalnl schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:40:
En wat doe je als je een bepaald Nederlands woord hoort/leest wat je niet kent? Dan heb je hetzelfde "probleem".
Zoek voor de grap es bij de gratis woordenboek van Van Dale op op "DM", de enige definitie die eruit komt is decimeter terwijl Nederlandse woorden er wel in zouden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

s0ulmaster schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:48:
[...]

Op Tweakers is een PM een Push Message, een bericht wat je van een crewlid kan krijgen wanneer je bv voorwaarden hebt overtreden. Een DM is een direct message, een bericht wat je (ook zelf) naar een andere user kan sturen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Bor schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Op Tweakers is een PM een Push Message, een bericht wat je van een crewlid kan krijgen wanneer je bv voorwaarden hebt overtreden. Een DM is een direct message, een bericht wat je (ook zelf) naar een andere user kan sturen.
Lekker duidelijk, het halve internet gebruikt PM voor Personal Message maar hier kennelijk is het Push Message 8)7
Streept nogmaals het punt van de Topic Starter (TS) aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

PB-powell schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:53:
[...]

Lekker duidelijk, het halve internet gebruikt PM voor Personal Message maar hier kennelijk is het Push Message 8)7
Streept nogmaals het punt van de Topic Starter (TS) aan ;)
Nee dat streept het niet gezien het hier om de term DM gaat i.p.v. PM. DM is naast een algemene terug ook de naam van een Twitter functie voor het versturen van berichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Bor schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:11:
[...]

Mijn punt was dus ook dat afkortingen nogal context gebonden zijn en niet voor iedereen even helder. Sterker nog, je bevestigt dit alleen maar want voor jou is PM een push message, voor mij is het gelijk aan een Private Message :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
danmark_ori schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:30:
@Kheos

Inderdaad. En waarom beperk je je nu tot deze 4 voorbeelden ? Het is voor mij, onbekend met de term / afkorting < in het kader van het artikel >, nog steeds raden. De lijst van wat dm (of DM?) níet is nog langer maken helpt niet echt. Deutsche Mark ? Raad es op welke Duitse makker ik hier doel ? Knappe jongen die mijn bedoeling raadt. Terug naar het artikel: ik koop niets voor spelletjes raden maar. Vandaar mijn reactie.
sterk als jij "Bij 36 van de 130 getroffen accounts hebben de hackers zich toegang verschaft tot de inbox met dm's" leest en spontaan denkt: dat zullen dan wel Duitse Marken zijn.

volgens mij is DM wel degelijk ingeburgerd genoeg om het te kunnen snappen en is de context duidelijk genoeg moest je de term toch niet kennen,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:43:
Correct is dat je de eerste keer de term volledig uitschijft, met tussen haakjes de afkorting die je er vanaf dat moment voor gaat gebruiken.

Bijvoorbeeld: Officier van Justitie (OvJ). In de rest van je artikel gebruik je daarna alleen nog de afkorting.
Dit. Gewoon dit. Dit wordt je geleerd in de betere lessen Nederlands, of voor het maken van verslagen en rapportages etc. Ook in de journalistiek is dit een heel gangbaar verschijnsel.

Als schrijver van een nieuwsitem mag je er simpelweg niet vanuit gaan dat iedereen weet waar je het over hebt. Klare taal is belangrijk, zorg daar dan ook voor.

Voorheen werd er nog wel eens iets gedaan met een stippellijntje onder een woord of afkorting, zodat je met de muis daar overheen kon bewegen om de betekenis te achterhalen. Die functie wordt alsmaar minder gebruikt omdat die op de mobiele browsers niet goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 16:48
PM start voor Push message? Wist ik ook niet, dacht ook dat het Personal was.
Ben het daarom ook met de TS eens dat het netter zou zijn als een afkorting de eerste keer uitgeschreven zou worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
sypie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Dit. Gewoon dit. Dit wordt je geleerd in de betere lessen Nederlands, of voor het maken van verslagen en rapportages etc. Ook in de journalistiek is dit een heel gangbaar verschijnsel.

Als schrijver van een nieuwsitem mag je er simpelweg niet vanuit gaan dat iedereen weet waar je het over hebt. Klare taal is belangrijk, zorg daar dan ook voor.

Voorheen werd er nog wel eens iets gedaan met een stippellijntje onder een woord of afkorting, zodat je met de muis daar overheen kon bewegen om de betekenis te achterhalen. Die functie wordt alsmaar minder gebruikt omdat die op de mobiele browsers niet goed functioneert.
Maar waar trek je de grens? Of wil je dat zaken als cpu, ram, SSD, NAS... ook allemaal uitgelegd moeten worden? Ik vind namelijk dat je er van uit mag gaan dat die afkortingen wel degelijk gekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sypie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Je kan van de uitgeschreven term een link maken naar een uitleg, Wikipedia of iets dergelijks. Dat kan in een digitaal stuk prima. Bij papier gebruik je dan evt. een voetnoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Laatst online: 17:55
Death Match, toch? :+

De OP heeft gewoon een punt. Fatsoenlijke artikelen lichten afkortingen minimaal één keer toe.

OP = Original Poster ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kheos schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Maar waar trek je de grens? Of wil je dat zaken als cpu, ram, SSD, NAS... ook allemaal uitgelegd moeten worden? Ik vind namelijk dat je er van uit mag gaan dat die afkortingen wel degelijk gekend zijn.
Aanames doen is in communicatie een grote fout.

Tweakers wordt stees vaker breed aangehaald, ook in media met minder technisch onderlegde lezers.

Dat is voor de bedrijfsfomule en de inkomsten van Tweakers fantastisch. En zou nog beter werken als ze deze standaard schrijfwijze zouden gebruiken.

Wij moeten er dan maar overheen lezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12
Eigenlijk is deze discussie onnodig.. We kunnen op Tweakers toch wel wat zelfredzaamheid verwachten?

Of moet alles voorgekauwd worden in het geval dat Koos van de patatzaak een woord niet snapt? Dan kan je wel beizg blijven..

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

corset schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:38:
Eigenlijk is deze discussie onnodig.. We kunnen op Tweakers toch wel wat zelfredzaamheid verwachten?

Of moet alles voorgekauwd worden in het geval dat Koos van de patatzaak een woord niet snapt? Dan kan je wel beizg blijven..
Amen.

Tegenwoordig moet alles steeds meer worden voorgekauwd, en in hapklare brokjes opgediend.

Vooral niet zelf zoeken, want dat kost moeite, en daar wordt je moe van, of zelfs moeder als her vaker gebeurt.

Een hele vervelende trend die je steeds meer ziet. Een onderdeel van de versimplificering van de maatschappij die gaande is. Vooral zelf geen enkele moeite doen, maar verwachten dat alles voorgekauwd wordt en in hapklare brokjes opdienen.

Nog even en we hebben een artikel van 10 pagina's, want elk woord/term moet dan volledige geanalyseerd en toegelicht worden, want er is altijd wel één iemand te vinden die een bepaald woord of term niet zal kennen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

corset schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:38:

begrijp hier ook niet veel van; DM zit notabene in tweakers zelf, tuurlijk gaat t niet over dungean masters wanneer men over een dienst als twitter spreekt. .. wordt echt oud :+

abbr-tag is wel handig soms

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 24-07-2020 09:51 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:37:
[...]
Aanames doen is in communicatie een grote fout.

Tweakers wordt stees vaker breed aangehaald, ook in media met minder technisch onderlegde lezers.

Dat is voor de bedrijfsfomule en de inkomsten van Tweakers fantastisch. En zou nog beter werken als ze deze standaard schrijfwijze zouden gebruiken.

Wij moeten er dan maar overheen lezen.
Maakte jij de aanname dat dat een antwoord was op mijn vraag? Want dat is het dus niet.
Moet elke woord en elke afkorting worden uitgelegd? Dus ook woorden als communicatie, media, bedrijfsformule...? Afkorting als lol, ok, url en pc? Gaan we bij elke url http en www uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

wildhagen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Amen.

Tegenwoordig moet alles steeds meer worden voorgekauwd, en in hapklare brokjes opgediend.

Vooral niet zelf zoeken, want dat kost moeite, en daar wordt je moe van, of zelfs moeder als her vaker gebeurt.

Een hele vervelende trend die je steeds meer ziet. Een onderdeel van de versimplificering van de maatschappij die gaande is. Vooral zelf geen enkele moeite doen, maar verwachten dat alles voorgekauwd wordt en in hapklare brokjes opdienen.

Nog even en we hebben een artikel van 10 pagina's, want elk woord/term moet dan volledige geanalyseerd en toegelicht worden, want er is altijd wel één iemand te vinden die een bepaald woord of term niet zal kennen....
Zullen we dan voortaan alleen nog maar in ambigue afkortingen gaan schrijven? 8)7
Het is normaal en netjes om in artikelen een afkortingen de eerste keer volledig uit te schrijven om daarna de afkorting verder te hanteren. Tuurlijk is er een grens van welke afkortingen je wel uitschrijft en welke niet, maar DM/PM/PB is dusdanig ambigu dat het nuttig kan zijn.

Ik hoorde voor het eerst in dit topic dat PM hier voor Push Message staat, lang niet alles is ingeburgerd bij iedereen en als je gaat zoeken op PM als afkorting staat die optie niet eens op pagina 1:
https://www.abbreviations.com/PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28
Weet niet de naam zo even niet maar er bestaat toch een functie waarbij je zo'n kringeltje onder een aflkorting krijgt waarbij je bij een hover de volledige naam ziet? Snap niet dat dit niet wat vaker gebruikt wordt, in de tekst is het verder amper storend en voorkomt dat mensen eerst dingen via google moeten opzoeken en dus mogelijk niet verder lezen. Enige nadeel is dat dit bij mobiel niet echt werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PB-powell schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:50:
[...]

Zullen we dan voortaan alleen nog maar in ambigue afkortingen gaan schrijven? 8)7
Het is normaal en netjes om in artikelen een afkortingen de eerste keer volledig uit te schrijven om daarna de afkorting verder te hanteren. Tuurlijk is er een grens van welke afkortingen je wel uitschrijft en welke niet, maar DM/PM/PB is dusdanig ambigu dat het nuttig kan zijn.
Dat geldt voor exotische afkortingen idd. Maar een afkorting als DM is écht zo enorm ingeburgerd, zeker in Twitter-termen (waare het over gaat). Als je dan échr denkt dat het voor Dungeon Master staat, doe je volgens mij je best om het opzettelijk verkeerd te begrijpen....

Overigens snap ik "ambigue" ook niet. kan dat ook niet verduidelijk worden? Om het punt even te maken dat er altijd wel iemand zal zijn die een woord of een term niet zal kennen/snappen, en dat het ondoenlijk is om een hele wiki eraan te gaan wijden om het uit te leggen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Nielson schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:52:
Snap niet dat dit niet wat vaker gebruikt wordt
there you go:
Enige nadeel is dat dit bij mobiel niet echt werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Weet niet de naam zo even niet maar er bestaat toch een functie waarbij je zo'n kringeltje onder een aflkorting krijgt waarbij je bij een hover de volledige naam ziet? Snap niet dat dit niet wat vaker gebruikt wordt, in de tekst is het verder amper storend en voorkomt dat mensen eerst dingen via google moeten opzoeken en dus mogelijk niet verder lezen. Enige nadeel is dat dit bij mobiel niet echt werkt.
abbr-tag

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
PB-powell schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:50:
[...]

OK!

Is het woord ok ingeburgerd? ja.
Weet iedereen waar het de afkorting van is? nee.
Is dat een probleem? nee

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• garriej
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Flozem schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:34:
Death Match, toch? :+

De OP heeft gewoon een punt. Fatsoenlijke artikelen lichten afkortingen minimaal één keer toe.

OP = Original Poster ;)
Ik dacht dat OP de Openings post was :+

Dat we OP gebruiken om het eerste bericht aan te merken in het draadje en dat we TS(Topic starter) gebruiken om de persoon aan de duiden.

[ Voor 19% gewijzigd door garriej op 24-07-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

wildhagen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Dat geldt voor exotische afkortingen idd. Maar een afkorting als DM is écht zo enorm ingeburgerd, zeker in Twitter-termen (waare het over gaat). Als je dan échr denkt dat het voor Dungeon Master staat, doe je volgens mij je best om het opzettelijk verkeerd te begrijpen....

Overigens snap ik "ambigue" ook niet. kan dat ook niet verduidelijk worden? Om het punt even te maken dat er altijd wel iemand zal zijn die een woord of een term niet zal kennen/snappen, en dat het ondoenlijk is om een hele wiki eraan te gaan wijden om het uit te leggen.
Kennelijk is DM niet zo ingeburgerd als jij schetst, anders was er geen topic over gestart en waren er niet zoveel andere gebruikers die dezelfde mening delen.

Amibgu googelen levert dit op: https://www.encyclo.nl/begrip/ambigu
DM googelen levert dit op: https://www.encyclo.nl/begrip/DM
De eerste levert allen hetzelfde resultaat op, de tweede niet. Sterker nog, DM als direct message komt daar niet in voor, alleen als direct mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
PB-powell schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Kennelijk is DM niet zo ingeburgerd als jij schetst, anders was er geen topic over gestart en waren er niet zoveel andere gebruikers die dezelfde mening delen.

Amibgu googelen levert dit op: https://www.encyclo.nl/begrip/ambigu
DM googelen levert dit op: https://www.encyclo.nl/begrip/DM
De eerste levert allen hetzelfde resultaat op, de tweede niet. Sterker nog, DM als direct message komt daar niet in voor, alleen als direct mail.
hangt er maar van af wat en hoe je googelt natuurlijk
"dm inbox" levert mij het volgende op:
DM means Direct Message
die 'geheime' inbox op Facebook, vol met mysterieuze berichten van uiteenlopende afzenders: je Instagram DM
Een DM is een dierct message
Overview Front's Twitter DM inbox allows you and your team to send a direct message to anyone on Twitter directly from Front.
To search your Direct Message inbox ... Note: If you currently have zero DMs in your messages inbox,
If someone you don't follow sends you a message, it'll appear as a request in your inbox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Kheos schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:20:
[...]

hangt er maar van af wat en hoe je googelt natuurlijk
dm inbox levert mij het volgende op:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Ja of de meest logische google actie "twitter dm", dat levert een help pagina over de priveberichten op van twitter.

Dat is echter niet het punt van de TS. Hij wil het artikel kunnen lezen zonder te googlen wat een dm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

garriej schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Dat is echter niet het punt van de TS. Hij wil het artikel kunnen lezen zonder te googlen wat een dm is.
Alleen wordt het artikel wel 3x zolang als je uit moet leggen wat een DM is. Dan komt er natruurlijk namelijk iemand die niet weet hoe een DM werkt op Twitter, dus dan moet ook dat weer worden uitgelegd.

Wat kost meer moeite? Een auteur die een artikel 3x zo lang moet maken, wat meer tijd kost. Of toch even www.google.nl aanslingeren?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

wildhagen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:28:
[...]

Alleen wordt het artikel wel 3x zolang als je uit moet leggen wat een DM is. Dan komt er natruurlijk namelijk iemand die niet weet hoe een DM werkt op Twitter, dus dan moet ook dat weer worden uitgelegd.

Wat kost meer moeite? Een auteur die een artikel 3x zo lang moet maken, wat meer tijd kost. Of toch even www.google.nl aanslingeren?
Het oordeel is natuurlijk aan de redactie en ik snap dat het lastig is om te bepalen wat een ingeburgerde term is en wat niet. Voor mij persoonlijk is DM zo klaar als een klontje en zou uitschrijven geen probleem zijn bij de eerste keer van het woord gebruik maar voor mij is een uitleg echt een stap te ver om een artikel interessant te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

garriej schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:23:
[...]
Hij wil het artikel kunnen lezen zonder te googlen wat een dm is.
Dus elk artikel moet voldoen aan de "minst slimme" lezer? Of moet er andersom een "basisset ICT" bekend zijn om op T.net te kunnen lezen? Dan wordt het tijd voor het "Tweakers.net online stripboek"; plaatjes kijken?

Ik mag toch aannemen dat iemand die al 16 jaar op T.net geregistreerd is zoals @danmark_ori, er echt wel enig inzicht / verstand / kennis is van wat er "ongeveer" in de algemene wereld speelt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12
[...]

Ja maar het is niet de taak van de lezer om op google te zoeken, het is de taak van de schrijver om alles voor te kauwen, uit te leggen en te zorgen dat nadenken niet of nauwelijks nodig is..

Deze discussies heb ik in een van mijn vak gebieden vaker gehad, ook met mensen die exact de afkortingen kennen. "Want anders is het lastig te begrijpen voor mensen die het niet kennen"..

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
[...]

Overdrijven is ook een vak, tenzij het artikel zo kort is dat het eenmalig vermelden van “Direct Message” de tekst 3x zo lang maakt slaat dat nergens op. En anders is het de naam artikel niet waard :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

s0ulmaster schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:48:
[...]

Wat heeft dit nu te maken met een Transport Stream?

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
T.C schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:07:
[...]

deze zag ik aankomen.... O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

[...]

Er wordt niet gevraagd om uit te leggen wat een Direct Message is, maar waar DM voor staat. Dat zijn welgeteld 20 karakters meer om in het artikel eenmalig 'Direct Message (DM)' op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PB-powell schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:17:
[...]

...Dat zijn welgeteld 20 karakters meer om in het artikel eenmalig 'Direct Message (DM)' op te nemen.
De zoekfunctie van heel T.net is voor het gros van de mensen al teveel gevraagd. Moeten we dan tot het einde van de wereld in elk artikel weer elke afkorting opnieuw gaan benoemen voor de volgende die niet weet wat er staat?

Oftewel: moet er niet gewoon een afkortingen-DB komen op T.net waar de redactie hun afkortingen & uitleg in mikt en daarna een static linkje bij elk artikel "Klik hier voor onze afkortingen"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

T.C schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Wanneer de Topic Starter (TS) vond dat zijn Transport Stream (Stream) met de snelheid van een Trage Slak (Slak) leek te gaan, stuurde hij de moderator (mod) een direct message (dm) dat hij er een topic over wilde beginnen.

:p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 21:26
Dit topic was me nog niet opgevallen vanwege de tag die niet goed door kwam. Intussen zijn we al twee pagina's over twee letters verder :P

Dm staat in de titel en intro vanwege de beperkte hoeveelheid tekens. Ik heb het in de eerste zin vervangen voor privéberichten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Xtuv schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:42:
... Ik heb het in de eerste zin vervangen voor privéberichten :)
Tweets kunnen ook privé zijn omdat je eerst moet worden goedgekeurd als follower... ;)

Goed weekend, @Xtuv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danmark_ori
PB-powell schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:17:
[...]

Er wordt niet gevraagd om uit te leggen wat een Direct Message is, maar waar DM voor staat. Dat zijn welgeteld 20 karakters meer om in het artikel eenmalig 'Direct Message (DM)' op te nemen.
Dank je wel PB-powell. Wat je zegt: precies dat. De geuite bezwaren tegen een eenmalige, minimale aanduiding (afkorting ff één keer voluit in de tekst ? Het gaat over niet zomaar een zin? Het gaat over de titel. De kern, het belangrijkste bericht kernachtig samengevat. Met daarin het (HET) onderwerp van de rest van de tekst. Als het onderwerp van een artikel wordt aangeduid met een niet (of nog niet, of niet algemeen) gangbare afkorting, getuigt het van inlevingsvermogen als de auteur éven de afkorting voluit presenteert. Dat kan gewoon snel en gemakkelijk, tussen haakjes, tussen neus en lippen door. Dat lijkt me niet teveel gevraagd. Verschillende bezwaren tegen dit eenvoudige en praktische voorstel worden getorpedeerd middels een bekende retorische methode. Overdrijf. Overdrijf nog meer. Overdrijf gren-ze-loos. En trek daarmee het idee van de ander in het belachelijke. Om vervolgens eindeloos te theoretiseren over waar de grenzen zouden liggen in een continuüm van tinten grijs. Het debat verzandt in een loopgravenspel.

@MAX3400 Yup, ok dan. Ik ga hier niet de leeftijd van iedereen checken, maar ik kan me voorstellen dat velen van jullie een, of zelfs twee generaties jonger zijn dan ik. " wat er "ongeveer" in de algemene wereld speelt? ". Nou, om president Trump te citeren: dat is óók maar een mening. Want over welke ‘algemene wereld’ heb je het dan MAX3400 ? De jouwe ?
Iets over de mijne dan. Ik heb gewerkt in de ICT. Voor het onderwijs. Bij de rijksoverheid. In het bedrijfsleven. Soms als specialist in opleiding, maar soms ook als generalist. Een brug slaand tussen beta's en alfa's die elkaar niet begrijpen. Mijn eigen beroepsopleiding. Aanvankelijk: in het sociale domein. Vier jaar HBO, met vakdiploma afgerond. En later nog enige jaren, na werktijd: parttime Universitair. In de avonduren. Uiteindelijk niet afgemaakt. Mijn gezondheid begon er onder te lijden. Time for a change. Gathering Tweakers.net lees ik dagelijks. Het meeste is en blijft voor mij interessant.

Sociale media. Venster op de wereld? Of bril naar keuze? Ik heb er destijds talloze van uitgeprobeerd. Soms leuke contacten aan overgehouden. Mensen uit het buitenland over de vloer. Mijn Facebook account. Actief van april 2008 tot mei 2016. Definitief beëindigd. Ik hou nu tijd over. Ja, ik heb (nog steeds) een Twitter Account. Ik doe er heel weinig mee. Ik lees meer over Twitter berichten de laatste jaren, dan Twitter berichten zelf. Ik interesseer me voor meerdere facetten van ICT en aanverwante takken van sport. Ik ben absoluut géén gamer. Toch lees ik er wel over nu en dan, vooral over de hardware. Wat ik ervaar is dat mensen via internet elkaar weliswaar vinden / opzoeken, maar dat er ook verkokering optreedt. Dat er internet bubbels ontstaan. Eigen werelden. Unieke universums. Dat kan mooi zijn. Of min of meer noodzakelijk, want effectief en efficiënt. Binnen bepaalde beroepsgroepen bijvoorbeeld. Maar het kan ook tot onbegrip leiden. Verschillenden van jullie weten heel veel. Van soms heel weinig. Specialisten. Kenners. Apart volk. Maar niet iedereen weet net zoveel als jij. En op een ander vlak weten anderen soms weer veel meer. Ik leef onder een andere steen dan jij (lacht). Chat ? Gehad. Mobiele telefoon? Van 2000 – 2003 ongeveer. Ik leef weer zonder. Voel me weer vrij. Happy ever after. Auto ? Niet meer. Es geht auch ohne, zei een vrouw in de trein van zuid-Duitsland naar noord-Italië. Dat ging toen (1981) over 'vakantie' overigens (peinst). Zonder computer ? Nee, dat zou ik niet willen. Ik zit er elke dag met plezier achter. En om de zoveel tijd zet ik er zelf één in elkaar. Niet meer zo vaak als vroeger. Om de zoveel jaar een nieuwe voor mezelf. En soms voor iemand anders. Hobby. Sinds 1992. Techniek blijft leuk. Toch ? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Veel info over topicstarter
In 1 week: nieuws: NYT: Twitter-hack werd uitgevoerd door groep jonge mensen bevat ook DM zonder uitleg / uitschrijven van de term.

In deze maand ook: plan: Continuous delivery, zoeken in dm's en een bugbash - Development-iterat... bevat ook DM zonder uitleg / uitschrijven van de term.

Andere topics hier in GR met DM: Ik twijfel aan legitiem mail vanuit Tweakers voor testpanel en Staatsloterij ondervindt inlogpogingen via account lists

Zoals dus al uit mijn (en andere leden / antwoorden blijkt): DM is gewoon ingeburgerd en als dus selectief gelezen en/of niet de zoekfunctie gebruikt wordt, vind ik persoonlijk dat DM dus niet elke keer weer uitleg behoeft en zeker niet op een tech-platform als Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:51

LankHoar

Langharig tuig

Het verschil tussen DM/PM en bijvoorbeeld CPU is dat CPU binnen de scope van T.net (=techniek) volgens mij geen andere betekenis kan hebben dan Central Processing Unit, en als je Central Processing Unit wil afkorten gebruik je altijd CPU. Hetzelfde geld voor dingen als HTTP. Afkortingen als DM/PM/OP kan binnen de scope van T.net al verschillend uitgelegd worden, getuige ook de reacties in dit topic. Dan lijkt me in dit soort gevallen beter om Direct Message (DM) te gebruiken wanneer het de eerste keer in een artikel voorkomt.
Wat is GR? :9 * LankHoar rent hard weg

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LankHoar schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:58:
Het verschil tussen DM/PM en bijvoorbeeld CPU is dat CPU binnen de scope van T.net (=techniek) volgens mij geen andere betekenis kan hebben dan Central Processing Unit,
O jawel hoor. De reguliere patchrondes van Oracle heten Critical Patch Updates, dus CPU.

Dus dan zou CPU ook eigenlijk in elk artikel waar het staat verduidelijkt moeten worden, want het kan dus ook in de IT meerdere dingen betekenen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:51

LankHoar

Langharig tuig

wildhagen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:09:
[...]

O jawel hoor. De reguliere patchrondes van Oracle heten Critical Patch Updates, dus CPU.

Dus dan zou CPU ook eigenlijk in elk artikel waar het staat verduidelijkt moeten worden, want het kan dus ook in de IT meerdere dingen betekenen.
In dit geval is het Oracle specifiek, dus wellicht beter daar specificeren en verder overal gewoon CPU gebruiken?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LankHoar schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:11:
[...]

In dit geval is het Oracle specifiek, dus wellicht beter daar specificeren en verder overal gewoon CPU gebruiken?
Maar dan kunnen er toch mensen zijn die het verwarren met elkaar.

Uit oogpunt van consequentheid zou ik dus ookj de term CPU verduidelijken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 22:36
wildhagen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Een woord niet kennen lijkt me toch wel iets anders als een afkorting niet voluit schrijven waardoor mensen die onbekend zijn met de afkorting de woorden moeten gokken? Éénmalig de afkorting voluit schrijven zoals al eerder is aangehaald maakt het alleen maar duidelijker lijkt me en is niet bepaald veel moeite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00

bonzz.netninja

Niente baffi

Als de vraag is ‘is de term DM ingeburgerd’ kun je daar alleen antwoord op geven door dat te onderzoeken lijkt mij :) Niet alleen bij je forum gebruikers, maar je gehele potentiële publiek. Anders zitten we hier gewoon in onze eigen bubbel ons gelijk te halen.

Als de vraag is, wil je bij afkortingen waar de betekenis erg context afhankelijk is voorkomen dat het verkeerd wordt begrepen, dan kun je het gewoon idd (inderdaad) even erbij zetten 1x. Daar gaat niemand dood aan.

Persoonlijk zou ik DM altijd even verduidelijken, tenzij de context voldoende is. En trouwens...ik meen mij te herinneren dat er in het redactiehandboek daar toch ook iets over in stond?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Met wat CSS werk kan het prima. Je kan op mobieltjes de volledige omschrijving tussen haakjes tonen:

custom css snippet: Afkortingen op smartphones volledig uitschrijven

Dus dan zie je:
DM (Direct Message)

[ Voor 36% gewijzigd door AW_Bos op 24-07-2020 23:16 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 13:29
Kheos schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 05:55:
[...]

Database Manager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

danmark_ori schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:54:
[...]

Dank je wel PB-powell. Wat je zegt: precies dat. De geuite bezwaren tegen een eenmalige, minimale aanduiding (afkorting ff één keer voluit in de tekst ? Het gaat over niet zomaar een zin? Het gaat over de titel. De kern, het belangrijkste bericht kernachtig samengevat. Met daarin het (HET) onderwerp van de rest van de tekst. Als het onderwerp van een artikel wordt aangeduid met een niet (of nog niet, of niet algemeen) gangbare afkorting, getuigt het van inlevingsvermogen als de auteur éven de afkorting voluit presenteert. Dat kan gewoon snel en gemakkelijk, tussen haakjes, tussen neus en lippen door. Dat lijkt me niet teveel gevraagd. Verschillende bezwaren tegen dit eenvoudige en praktische voorstel worden getorpedeerd middels een bekende retorische methode. Overdrijf. Overdrijf nog meer. Overdrijf gren-ze-loos. En trek daarmee het idee van de ander in het belachelijke. Om vervolgens eindeloos te theoretiseren over waar de grenzen zouden liggen in een continuüm van tinten grijs. Het debat verzandt in een loopgravenspel.

@MAX3400 Yup, ok dan. Ik ga hier niet de leeftijd van iedereen checken, maar ik kan me voorstellen dat velen van jullie een, of zelfs twee generaties jonger zijn dan ik. " wat er "ongeveer" in de algemene wereld speelt? ". Nou, om president Trump te citeren: dat is óók maar een mening. Want over welke ‘algemene wereld’ heb je het dan MAX3400 ? De jouwe ?
Iets over de mijne dan. Ik heb gewerkt in de ICT. Voor het onderwijs. Bij de rijksoverheid. In het bedrijfsleven. Soms als specialist in opleiding, maar soms ook als generalist. Een brug slaand tussen beta's en alfa's die elkaar niet begrijpen. Mijn eigen beroepsopleiding. Aanvankelijk: in het sociale domein. Vier jaar HBO, met vakdiploma afgerond. En later nog enige jaren, na werktijd: parttime Universitair. In de avonduren. Uiteindelijk niet afgemaakt. Mijn gezondheid begon er onder te lijden. Time for a change. Gathering Tweakers.net lees ik dagelijks. Het meeste is en blijft voor mij interessant.

Sociale media. Venster op de wereld? Of bril naar keuze? Ik heb er destijds talloze van uitgeprobeerd. Soms leuke contacten aan overgehouden. Mensen uit het buitenland over de vloer. Mijn Facebook account. Actief van april 2008 tot mei 2016. Definitief beëindigd. Ik hou nu tijd over. Ja, ik heb (nog steeds) een Twitter Account. Ik doe er heel weinig mee. Ik lees meer over Twitter berichten de laatste jaren, dan Twitter berichten zelf. Ik interesseer me voor meerdere facetten van ICT en aanverwante takken van sport. Ik ben absoluut géén gamer. Toch lees ik er wel over nu en dan, vooral over de hardware. Wat ik ervaar is dat mensen via internet elkaar weliswaar vinden / opzoeken, maar dat er ook verkokering optreedt. Dat er internet bubbels ontstaan. Eigen werelden. Unieke universums. Dat kan mooi zijn. Of min of meer noodzakelijk, want effectief en efficiënt. Binnen bepaalde beroepsgroepen bijvoorbeeld. Maar het kan ook tot onbegrip leiden. Verschillenden van jullie weten heel veel. Van soms heel weinig. Specialisten. Kenners. Apart volk. Maar niet iedereen weet net zoveel als jij. En op een ander vlak weten anderen soms weer veel meer. Ik leef onder een andere steen dan jij (lacht). Chat ? Gehad. Mobiele telefoon? Van 2000 – 2003 ongeveer. Ik leef weer zonder. Voel me weer vrij. Happy ever after. Auto ? Niet meer. Es geht auch ohne, zei een vrouw in de trein van zuid-Duitsland naar noord-Italië. Dat ging toen (1981) over 'vakantie' overigens (peinst). Zonder computer ? Nee, dat zou ik niet willen. Ik zit er elke dag met plezier achter. En om de zoveel tijd zet ik er zelf één in elkaar. Niet meer zo vaak als vroeger. Om de zoveel jaar een nieuwe voor mezelf. En soms voor iemand anders. Hobby. Sinds 1992. Techniek blijft leuk. Toch ? :)
Het is hier alleen wel Tweakers, en niet de viva. :+

Wat voor mij Tweakers juist leuk maakt is dat je nieuwe dingen leert en dat het juist (soms...) geen simplistisch medium is. Want voor uitgekauwde artikelen kan ik ook wel het AD of whatever nieuws-outlet lezen.

En wat dat betreft denk ik het toch juist mooi moet zijn, dat je op jouw leeftijd ;) de term "Twitter DM" in kan typen. Dat je naast je avonturen in jaartijden toen ik nog niet eens was geboren, nog steeds extra ervaring kan opdoen met techniek. d:)b
Verschillende bezwaren tegen dit eenvoudige en praktische voorstel worden getorpedeerd middels een bekende retorische methode.
Het is iemand z'n mening. Net zoals jij die hebt. Het is niet perse overdrijven. Juist door het versimpelen van de tekst, gaat er een charme verloren. Twitter en "DM" zijn eigenlijk zo.. zo mainstream. Zeker voor een techclub.

Dus hoewel ik je snap, hoop ik juist niet dat we alles hier gaan versimpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:37
Edit: Grap RM'd. Al te vaak gemaakt.

[ Voor 100% gewijzigd door mcsluis op 25-07-2020 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danmark_ori
Douweegbertje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:45:
[...]

Het is iemand z'n mening. Net zoals jij die hebt. Het is niet perse overdrijven. Juist door het versimpelen van de tekst, gaat er een charme verloren. Twitter en "DM" zijn eigenlijk zo.. zo mainstream. Zeker voor een techclub.

Dus hoewel ik je snap, hoop ik juist niet dat we alles hier gaan versimpelen.
Beste mensen. Maak het niet groter dan het is.

Degenen die mij toeschrijven als zou ik voorstander zijn van "overal eindeloze ongebreidelde uitleg over alle gebruikte afkortingen" moet ik teleurstellen. Afkortingen behoeven niet allemaal uitgelegd te worden. Zoals terecht opgemerkt: enige basiskennis mag bekend verondersteld worden. We vormen samen een gericht publiek. Van enige 'versimpeling' wil ik niet weten. Jip en Janneke taal: niet nodig. Heb ik niet bepleit ook.
Tweakers is niet zo laagdrempelig als een traditioneel 'damesblad' of net zo gemakkelijk toegankelijk als een Algemeen Dagblad. Maar dat hoeft ook niet.
En om de haverklap een <insert: explanation> haalt de vaart uit een betoog. Dat leest niet lekker.
Dus: degenen die poneren dat 'dan maar' alle afkortingen verklaard moeten worden, vinden mij tegenover zich.
Dat bedoelde ik niet. Dat vroeg ik niet. Dat wil ik niet. Dat hoeft ook helemaal niet.
In dit ene geval, met een meteen al in de kop gepositioneerde afkorting, met een voor mij op dat moment op het eerste gezicht onbekend lijkende betekenis, vond ik het (hier, bij dit artikel, en dat voor het eerst in 16 jaar) prettig om (meteen, niet via Google) even de uitdrukking 'voluit' te hebben. Dat was alles.

Gewoonlijk, en dat geldt voor mij inmiddels 16 jaar, lees ik zowel koppen als artikelen redelijk probleemloos.
Soms zoek ik wat op, want wil ik er meer over weten. Bij Tweakers, bij Hardware Info, at Wikipedia & beyond. Geen hyperlink (of haakjes) voor nodig.

Als dat niet zo was? Als ik me onophoudelijk en altijd met grote moeite door voor mij onbegrijpelijke teksten en (voor mij) exotische afkortingen heen had moeten worstelen ? Met elke regel het woordenboek erbij, en Wikipedia & what not ?
Joh, dan had ik mij allereerst niet op 26 mei 2004 geregistreerd. Echt niet. Eerst kwam het lezen. Daarna pas het registreren. Dan was ik na registratie ook niet hier gebleven, bij Tweakers. Wat dan?
Dan las ik inmiddels, zestien jaar later, residerend in huize Avondrood, voor mijn dagelijkse nieuws over computer en ICT-techniek wel het AD, MAX vandaag en de Viva. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:32

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik snap je punt.. Daarbij is enkel 'dm' (betekenis: decimeter) terug te vinden in onze woordenlijst van de Nederlandse taal, waardoor men er niet vanzelfsprekend van uit mag gaan dat het volledige leespubliek van Tweakers.net weet dat DM voor diverse zaken _kan_ staan.

Dat een aanzienlijk deel van het publiek dit mogelijk wel zal/kan weten, neemt niet weg dat een artikel deze 'vaktermen' (want we spreken niet over reguliere afkortingen) best even kan toelichten t.b.v. de begrijpelijkheid. Hiermee bereik je een nog groter publiek, het maakt de teksten begrijpelijker voor de minder geoefende lezer en men kan er ook nog eens iets van leren. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1