Douweegbertje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:45:
[...]
Het is iemand z'n mening. Net zoals jij die hebt. Het is niet perse overdrijven. Juist door het versimpelen van de tekst, gaat er een charme verloren. Twitter en "DM" zijn eigenlijk zo.. zo mainstream. Zeker voor een techclub.
Dus hoewel ik je snap, hoop ik juist niet dat we alles hier gaan versimpelen.
Beste mensen. Maak het niet groter dan het is.
Degenen die mij toeschrijven als zou ik voorstander zijn van "overal eindeloze ongebreidelde uitleg over alle gebruikte afkortingen" moet ik teleurstellen. Afkortingen behoeven niet allemaal uitgelegd te worden. Zoals terecht opgemerkt: enige basiskennis mag bekend verondersteld worden. We vormen samen een gericht publiek. Van enige 'versimpeling' wil ik niet weten. Jip en Janneke taal: niet nodig. Heb ik niet bepleit ook.
Tweakers is niet zo laagdrempelig als een traditioneel 'damesblad' of net zo gemakkelijk toegankelijk als een Algemeen Dagblad. Maar dat hoeft ook niet.
En om de haverklap een <insert: explanation> haalt de vaart uit een betoog. Dat leest niet lekker.
Dus: degenen die poneren dat 'dan maar' alle afkortingen verklaard moeten worden, vinden mij tegenover zich.
Dat bedoelde ik niet. Dat vroeg ik niet. Dat wil ik niet. Dat hoeft ook helemaal niet.
In dit ene geval, met een meteen al in de kop gepositioneerde afkorting, met een voor mij op dat moment op het eerste gezicht onbekend lijkende betekenis, vond ik het (hier, bij dit artikel, en dat voor het eerst in 16 jaar) prettig om (meteen, niet via Google) even de uitdrukking 'voluit' te hebben. Dat was alles.
Gewoonlijk, en dat geldt voor mij inmiddels 16 jaar, lees ik zowel koppen als artikelen redelijk probleemloos.
Soms zoek ik wat op, want wil ik er meer over weten. Bij Tweakers, bij Hardware Info, at Wikipedia & beyond. Geen hyperlink (of haakjes) voor nodig.
Als dat niet zo was? Als ik me onophoudelijk en altijd met grote moeite door voor mij onbegrijpelijke teksten en (voor mij) exotische afkortingen heen had moeten worstelen ? Met elke regel het woordenboek erbij, en Wikipedia & what not ?
Joh, dan had ik mij allereerst niet op 26 mei 2004 geregistreerd. Echt niet. Eerst kwam het lezen. Daarna pas het registreren. Dan was ik na registratie ook niet hier gebleven, bij Tweakers. Wat dan?
Dan las ik inmiddels, zestien jaar later, residerend in huize Avondrood, voor mijn dagelijkse nieuws over computer en ICT-techniek wel het AD, MAX vandaag en de Viva.