Vide dichtmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanas123
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-10-2021
Goedenavond,

We hebben een huis gekocht met daarin een hal als vide, ofwel als je binnen stapt, is het één grote ruimte naar boven met daarin de trap naar boven en boven een balustrade.

Dit neemt natuurlijk veel ruimte boven weg en we willen deze vide dus héél graag dicht maken zodat we boven meer ruimte hebben. Het is een vide van ongeveer 2,6 meter bij 3,4 meter, en de trap zit dus ook in deze ruimte. De muren zijn van beton.

Benieuwd of jullie weten of het mogelijk is en/of wellicht nog tips hebben, voordat ik op pad ga naar aannemers!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou er een trampoline neerzetten en open laten :)

Maar, zoals je zelf al snapt: veel info kunnem we niet geven anders dan kom met een zak geld en een paar duidelijke offertes?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Hoeveel ruimte denk je te winnen? Maak eens een schets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:10
Wat jammer eigenlijk, de kleine vide was voor ons juist het USP om voor het huis te gaan waar we nu in wonen. Voor mij geeft een vide net 'das gewisse etwas' aan een huis. Mooie kroonluchter er in hangen _/-\o_
Wij hebben zelfs een bergruimte opgeofferd om de vaste trap naar zolder te laten plaatsen in plaats van boven de trap van BG naar 1, zodat het open karakter van de vide niet in het gedrag kwam. En nee, we wonen niet in een villa maar in een gemiddelde 2-onder-1 kap.

Ik denk dat het nogal een prijzig grapje gaat worden. Je zult in de muren draagbalken moeten gaan leggen voor een vloer (beton of hout) voor de vloer op te gaan maken. Terwijl de hele constructie gemaakt is op die open ruimte. Grote kans dat een aanbouw of opbouw aan de achterkant je misschien wel meer ruimte én toegevoegde woningwaarde voor het geld kan opleveren. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dat mogelijk is, financieel of qua plek.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
@Patrick_6369 een aanbouw voor dezelfde prijs als een vide dicht timmeren met een hout vloertje?

Tenzij de huidige constructie wel heel minimaal is gedimensoineerd, is het dichtmaken van een vide een eenvoudig klusje. Zeker wanneer de muren aan de kopse kanten van de nieuwe laag van steen of beton zijn, of de verdiepingsvloer van beton is.
Balklaag er in schroeven, OSB platen er op leggen, gipsplaten tegen de onderkant schroeven en klaar is kees.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:10
Ivow85 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:45:
@Patrick_6369 een aanbouw voor dezelfde prijs als een vide dicht timmeren met een hout vloertje?
Als je daar genoegen mee neemt is dat voldoende.

Ik zei ook niet dat het dezelfde prijs is, ik nam ook een stijging van de woningwaarde mee!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Paar aannemers laten komen kijken, goed horen hoe ze het willen aanpakken, offertes laten bezorgen.
Met 3 keer uitleg van aannemer, weet je vast wel of en hoe het haalbaar is het zekf te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54
naftebakje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:05:
Paar aannemers laten komen kijken, goed horen hoe ze het willen aanpakken, offertes laten bezorgen.
Met 3 keer uitleg van aannemer, weet je vast wel of en hoe het haalbaar is het zekf te doen.
Dat eerste deel lijkt me ook verstandig voor TS, maar, TS, als je je in je openingsvraag afvraagt óf het mogelijk is (Ja, dat zal het allicht wel zijn.), dan is het waarschijnlijk niet heel verstandig om de constructie + vloer zelf te doen.
Bij veel aannemers is er overigens goed te praten over de vraag welke afwerking in de offerte zit en wat je zelf nog doet, maar onderschat niet wat je je dan op de hals haalt.

Bezien je omschrijving lijkt me dat het niet heel moeilijk is om een vloer aan de betonnen muren te hangen (Met wat mitsen en maren die een aannemer snel ziet als 'ie rond loopt), maar is het lastigste punt hoe je een trapgat weet te maken: De makkelijkste manier om zo'n vloer te leggen is balken van links naar rechts tussen de zijmuren spannen. En dat is nou net een beetje lastig op de plekken waar de trap zit (Of waar je lijf zit terwijl je over die trap loopt :) ). Wanneer je een aannemer spreekt, zou ik 'm nadrukkelijk vragen wat 'ie daarmee van plan is, want dat is, op basis van wat ik nu lees, het meest complexe deel van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE ben je verplicht te werken met een architect als je structurele werken uitvoert. Dat is dit, zou ik denken.

Los daarvan. Betonnen muren? Zeker van?
Tenzij in industrie of grotere kantoorbouw kom je zelden betonnen muren tegen.
Niet dat je die nodig hebt, zo'n kleine oppervlakte is perfect te sluiten met wat balken in balkschoenen en een dubbele laag OSB of multiplex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00
cadsite schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:48:
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE ben je verplicht te werken met een architect als je structurele werken uitvoert. Dat is dit, zou ik denken.
In NL niet, wel een aannemer als het inderdaad constructief is. Dat is niet altijd zo, bv. een dakkapel is niet constructief (geen dragende constructie). Dit voorbeeld denk ik wel, van hout of beton, je moet dit wel even doorrekenen lijkt me.

Betonnen muren komen in NL veel voor: dragende binnenmuren van beton als prefab delen, ingepakt met isolatie, dan een gemetselde buitenmuur eromheen. Eigenlijk is die laatste dus meer voor de sier, er rust niets op. Zelfs het dak niet, dat zit vast aan de verdiepings/zoldervloer (ook van beton), die weer rust op de binnenmuren.

Werkt op zich prima. Meestal, anyway: Verzakking dakconstructie woningen Heesch

Er zijn natuurlijk nog allerlei andere constructiemethoden, maar deze is voor rijtjeshuizen best gangbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 24-07-2020 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-09 13:32
Je hebt een vide van 2,6 x 3,4 waar ook de trap in zit. Dusongeveer 3m2 trap. Resteerde ruimte van 2,5x2,3 of nog ongelukkiger 1,5x3,3.

Ik zou niet weten wat voor een meerwaarde dit aan je huis kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met het gevaar dat het een typische reactie is op GoT (TS vraagt wat te kiezen: A of B en anderen komen met C), ik zou die vide lekker laten voor wat het is. Sfeervol (vind ik meestal al ken ik de onderhavige situatie niet natuurlijk) en de ruimtewinst is ook niet heel groot. Maar goed, dat is uiteraard persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:31

Foamy

Fulltime prutser

Om hier een antwoord op te kunnen geven denk ik dat het handig is een foto te plaatsen... Anders is het een beetje koffiedik kijken hoe of wat handig is.. Dus: foto van beneden en boven graag, anders ga je heel veel speculatief geneuzel in de marge krijgen ben ik bang :)

blub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:45
Grappig, wij hebben net Gisteren een vide weer terug gebracht in het huis wat we gekocht hebben (zat oorspronkelijk een vide in).

Het is een vrij eenvoudige constructie, gewoon draagbalken overdwars met houders in het beton. Vervolgens dikke houten platen er op en isolatie er tussen..

Zie foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQqNMiKO5UL9Eh_84t5bfzqgDnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRlOB6SI97t6P7jiSArPMvnW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aOGc-3KFZSaC_8OvlIc8PtqMRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acSc6P23evTI0wgPjZ0swPhD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K5gOBjvSKmxj49hRIQKBvdqEiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85LivyUnw1nyR3dmhsDEjLAU.jpg?f=fotoalbum_large

www.instagram.com/thomas.bartelds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 18:06
TQAirstrike schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:05:
Grappig, wij hebben net Gisteren een vide weer terug gebracht in het huis wat we gekocht hebben (zat oorspronkelijk een vide in).

Het is een vrij eenvoudige constructie, gewoon draagbalken overdwars met houders in het beton. Vervolgens dikke houten platen er op en isolatie er tussen..
Ha tof TQAirstrike. Zo te zien een kreek in Aa-landen😉. Met vrienden van ons precies dezelfde operatie daar gedaan, ook de vloer er weer uit gebroken. Zelfde huis, vergelijkbare constructie.

On-Topic voor de TS: het is idd meestal niet zo moeilijk, hangt er vooral vanaf of de muren waaraan je de vloer wilt bevestigen dragend zijn. Zo ja, dan is vorige post een prima voorbeeld van hoe het kan worden opgelost. Zo niet, dan is er een andere oplossing nodig. Maar zoals gezegd, een foto van de situatie zou enorm helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
Wilke schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:02:
[...]

In NL niet, wel een aannemer als het inderdaad constructief is. Dat is niet altijd zo, bv. een dakkapel is niet constructief (geen dragende constructie). Dit voorbeeld denk ik wel, van hout of beton, je moet dit wel even doorrekenen lijkt me.
Ook een aannemer is niet verplicht bij constructieve werkzaamheden. Alleen een degelijke constructieberekening, getoetst aan de eisen uit het bouwbesluit, is verplicht. En in theorie mag je die constructieberekening ook nog eens zelf uitvoeren. Alleen heeft de gemiddelde Nederlander niet de kennis om zo'n berekening uit te voeren en niet de gegevens uit het bouwbesluit voor handen om de rekenresultaten te toetsen.

In dit geval wordt de bestaande constructie echter niet gewijzigd. Als je het helemaal volgens de regeltjes doet, zal wel de balklaag van het nieuwe vloertje berekend moeten worden. En moet getoetst worden of de bestaande constructie in de huidige situatie voldoende overgedimensioneerd is om het gewicht van het nieuwe vloertje en 5m2 extra vloerbelasting te kunnen dragen. Wanneer het vloertje wordt bevestigd aan een betonconstructie, denk ik dat die goeie 1000kg extra geen enkel probleem zal zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TQAirstrike schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:05:

Zie foto’s
Lagen die platen nou gewoon boven op de hangijzers, of zie ik dat verkeerd? :?
De achterste 2 balken lijken boven de hangijzers uit te komen, de rest niet. Hoort dat zo?

edit:
Ah, ik meen de (reeds gesloopte) opdiklatten nu ook te zien op de foto's.
Dat houdt al meer steek :+

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 25-07-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Vide is zeker mooi en ruimtelijk! Zou het ook graag willen, mits de ruimte het toestaat. Als je boven chronisch ruimtegebrek hebt snap ik een dichte verdiepingsvloer ook wel weer. Grappig dat vide-open-makers en -sluiters elkaar zo treffen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:45
Grrrr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:22:
[...]

Ha tof TQAirstrike. Zo te zien een kreek in Aa-landen😉. Met vrienden van ons precies dezelfde operatie daar gedaan, ook de vloer er weer uit gebroken. Zelfde huis, vergelijkbare constructie.

On-Topic voor de TS: het is idd meestal niet zo moeilijk, hangt er vooral vanaf of de muren waaraan je de vloer wilt bevestigen dragend zijn. Zo ja, dan is vorige post een prima voorbeeld van hoe het kan worden opgelost. Zo niet, dan is er een andere oplossing nodig. Maar zoals gezegd, een foto van de situatie zou enorm helpen.
Hey ja! AA-Landen, hier een weekje aan het slopen in ons huis :)

www.instagram.com/thomas.bartelds

Pagina: 1