Apartement - Netwerk bouwen deel 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:39
Zo beste tweakers,

EAr komt eindelijk licht aan het einde van de tunnel bij ons. Na bijna 3 maanden wachten, en dat we in Augustus verhuisd moeten zijn. verwachten onze sleutel van onze nieuwe woning (apartement) deze week. En ik ben van plan om een netwerk te bouwen. Er komt ook een elektrichen voorbij die de bedrading gaat controleren en vernieuwen. En dus ook meteen de netwerken kan vernieuwen.

Mijn planning is om de woning een beetje toekomstbestendig te maken.

1. Serverkast 10'' (voldoende voor een apartement)
2. Patch panel 10'' inch 12 ports.
3. Switch (moet nog kijken welke er in een 10'' kast passen)
4. netwerkdozen (2 aansluitingen) worden in de muur geboord / gefreesd.
* 1 doos in de woonkamer.
* 1 doos in de slaapkamer.
* 1 doos in de gang voor voor AP.
* 1 doos in werkkamer.
* 1 doos in extra logeerkamer.
* 1 doos in de keuken (mits er een switch bestaat met 12 ports voor 10'' serverkasten)
** totaal 10 aansluitingen voorlopg (ook omdat er geen switches zijn met meer aansluitingen)
5. Huidige netwerkaansluiting wordt verlegd naar de 10'' kast.
6. nieuwe stekkerdozen worden ingebouwd / gefreeds.
7. tv splitter 5-10 aansluitingen, per kamel dus dat er een aansluiting is.

Ik ben me aan het orienteren nu voor wat hardware, maar welke om te nemen.
Wil niet echt afhankelijk zijn van bepaalde merken omdat ze eigen software of wat dan ook gebruiken.

Het wordt een klus, maar dan is het wel toekomstbestendig voorlopig. Met cat7 haal ik dan in de toekomst 10GB/s op langere afstanden, dus dat is prima.

Serverkast
https://www.amazon.de/DIG...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

Patch panel 12 ports
https://www.amazon.de/del...nel&qid=1595515843&sr=8-3

Patch kabel
https://www.amazon.de/BIG...t+7&qid=1595516019&sr=8-3

MikroTik cap AC
https://www.amazon.de/Mik...krotik%2Caps%2C154&sr=8-1

en nog wat andere dingen.

Dan komt nu de moeilijkste vraag wat voor switch te gebruiken? Ik had een SG350 PoE op het oog want deze heeft PoE en zou klein moeten zijn, maar het probleem is dit soort dingen passen volgens mij niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
Gewoon Cat6 nemen, die kan zolang de lengte niet meer dan 55m is ook 10GBps aan en is veel makkelijker aan te leggen.
In een standaard buis kun je als er niet te veel bochten in zitten twee Cat6 kabels trekken maar echt maar een Cat7 en als er te veel bochten inzitten lukt dat zelfs niet.

En patchkabels CAT7 is helemaal zinloos, die zijn zo stug dat het onwerkbaar wordt.

Cat7 is enkel zinvol in gebouwen bekabeling waar grote bundels kabels in een goot liggen en je bij 10Gbps last kunt krijgen dat ze op elkaar gaan storen de zogenaamde "Alien Next" storing.
Dat kan in een thuissituatie nooit voorkomen.

Een SG350 is een 24 poort 19" switch, die past uiteraard niet in een 10" kast.
Ik denk niet dat je een 24 poort switch met POE in 10" uitvoering zult vinden.

Je zou ook gewoon twee 8 poort switches kunnen nemen waarvan er een met POE, die vind je wel in 10" uitvoeringen en je hebt vast niet op alle poorten POE nodig en dan ben je echt veel goedkoper uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Bedankt, moet dan de kabel terugsturen. Want hoe bedoel je ook nog met bochten. Stel de netwerk doos staat vanaf de vloer 10cm hoog. Moet dan dus omhoog naar de plafond. Vanaf de plafond weer richting de de midden van de woning. Vanaf daar weer richting de serverkast en dan weer naar beneden. Dit is nog te doen. Zit denk ik niet 55m tussen dus zou moeten functioneren.

Daarnaast de SG350 PoE heb je ook in ports. Maar dat is dus mijn vraag past dit want er zijn ook. Digitus 10 ports switches bedoeld voor de 10" kasten van hun. Maar hebben dus geen PoE etc. En moet inderdaad maar 1 PoE of twee PoE aansluiting betreft puur voor AP. Wil zo min mogelijk switches door de kamers en kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen enkel huis tenzij je een enorme villa hebt heeft 55m kabellengte nodig.
Die bochten maken het kabeltrekken moeilijk, dus als je veel bochten hebt wordt het heel moeilijk of zelfs onmogelijk om dikke kabel te trekken.

Je tekst over die switch is een beetje onduidelijk, dus ik begrijp niet wat je daar bedoelt.

Wat is het verschil tussen twee (of drie) 8 poort switches boven elkaar of een 16 (of 24) poort switch, daar krijg je toch geen switches en kabels door kamers van?

Ik betwijfel of je wel 24 poorten nodig hebt, dus als je een 8 poort switch met POE koopt plus een 8 Poort switch zonder POE kun je volgens mij alles prima aansluiten en dan kun je als je later meer poorten nodig hebt of misschien managed poorten er simpelweg nog een 8 poort switch bij plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Ben(V) ik wil het eigenlijk zo strak mogelijk hebben. Als ik losse switches moet doen moet ik zo'n plankje erbij halen en ze daarop zetten dat ziet er niet mooi uit. Wil eigenlijk alles via de racks monteren.

Maar wat ik vergeten was te zeggen. Wil eigenlijk ook nog een Qotom PFsense mini pc erbij. Die wiloi ik alleen op plankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja je zult toch een compromis moeten vinden, want 10 " rackmount switches met 24 poorten zijn er volgens mij niet.
Daar is 10" gewoon te smal voor.
Misschien dan maar een 19 " kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik hoef geen 24 ports switch.
Maximaal 12 aansluitingen heb ik nodig als ik de aansluitingen bekijk waar alles komt.

Ik had daarom ook een Digitus 12 ports patch panel gekozen. Maar ja de switch is nu het lastige. Er is ook een Digitus 10 of 12 ports switch maar dat zijn dan geen managed switches on bijvoorbeeld PoE of vlans te bouwen. Zit echt met een dilemma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

theduke1989 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:43:
Ik hoef geen 24 ports switch.
Maximaal 12 aansluitingen heb ik nodig als ik de aansluitingen bekijk waar alles komt.

Ik had daarom ook een Digitus 12 ports patch panel gekozen. Maar ja de switch is nu het lastige. Er is ook een Digitus 10 of 12 ports switch maar dat zijn dan geen managed switches on bijvoorbeeld PoE of vlans te bouwen. Zit echt met een dilemma.
pricewatch geprobeert met "poe' filter ?

je kan natuurlijk ook losse PoE injectors nemen eventueel een aparte voeding.. maar dat is minder netjes.

Maar heb je echt 12 PoE nodig ? kan je er niet met 4 af ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
vso schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:24:
[...]

pricewatch geprobeert met "poe' filter ?

je kan natuurlijk ook losse PoE injectors nemen eventueel een aparte voeding.. maar dat is minder netjes.

Maar heb je echt 12 PoE nodig ? kan je er niet met 4 af ofzo ..
In principe heb ik maar twee echt nodig. Waarvan eigenlijk eentje wel echt nodig is om niet dus die extra kabels te zien achteraf vanuit een PoE injector. Maar dan nog is het moeilijk. En 19" zijn volgens mij echt veel te groot voor de woning. We hebben geen opslagkamer dus komt bij de ingang te staan. Dus hoe minder het opvalt hoe beter.

@Ben(V) maar cat7 is echt niet nodig om in de toekomst 10GB/s te kunnen behalen? Had altijd gedacht nieuwer is beter.

Daarnaast zou de elektro Meister wel weten betreft Netzwerkkabel of her door 1 pvc buis kan of niet. Al heb ik wel liever dat dat er twee gebruikt worden. Om ze te kunnen vernieuwen altijd indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee Cat7 is echt totaal overbodig.

En de meeste elektriciens hebben totaal geen verstand van netwerkkabels aanleggen, die weten alleen hoe je elektriciteit aanlegt en dat zijn veel dunnere draden.

En als je toch iets nieuw aanlegt is twee aansluitingen altijd veel betere.
Voor je het weet heb je op een bepaalde plek een tweede aansluiting nodig en achteraf erbij maken is veel lastiger en anders moet je daar weer een switch plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Ben(V) ik laat hem weten dat per netwerkdoos waar 2 UTP aansluitingen op zitten hij dus gewoon een goot moet frezen en dan twee pvc buizen, plus ook dat de bochten vrij groot zijn. Achteraf het makkelijker is om nieuwe kabels te trekken als ze meer naar de 90 graden gaan het veel moeilijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

theduke1989 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 06:12:
[...]

In principe heb ik maar twee echt nodig. Waarvan eigenlijk eentje wel echt nodig is om niet dus die extra kabels te zien achteraf vanuit een PoE injector. Maar dan nog is het moeilijk. En 19" zijn volgens mij echt veel te groot voor de woning. We hebben geen opslagkamer dus komt bij de ingang te staan. Dus hoe minder het opvalt hoe beter.
10" past in de meeste gevallen beter (nette lan afwerktopic)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
ik heb eentje gevonden, is helaas 8 ports, mis dan nog 2/3 poorten

https://www.amazon.de/DIG...nk&qid=1595596220&sr=8-32

kost wel wat geld, maar kan ook een simpele erbij gooien ....
werkt dat goed samen een PoE en een non PoE om te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Switches hoeven nooit samen te werken, die koppel je eenvoudig door en hoef je ook niets aan te configureren

Tja en dan kom je toch uit op wat ik al voorstelde namelijk twee 8 poort switches (een POE en een non POE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@theduke1989 Bekijk dit topic eens, er zijn best wel wat mensen jou voorgegaan met 10" spullen: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou gewoon een 10” plankje kopen en de switch daarop zetten?. Heb je ook echt 12 apparaten die je gaat aansluiten? Je zou ook voor 8p kunnen gaan. Als je dan een andere poort nodig hebt is kwestie van patch kabel aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
@Sethro ik heb geen 12 aparaten op het moment van schrijven, maar wil wel dat de bekabeling er is in geval van. Dat het future proff is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:50
Ik heb zelf een Zyxel GS1100-16 in mijn 10 inch patchkast met gemodificeerde beugels (afgezaagd en nieuwe gaten in geboord (wat een ellende was en niet 100% goed gelukt is)):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/627/31709008824_39de023e4b_z.jpg

Ik ga over een klein jaar een nieuw huis betrekken en toch overstappen op 19inch. 10inch is leuk, maar geschikte apparatuur vinden als je meer dan een paar poorten wilt bedraden is echt een uitdaging. En dat vind ik dermate beperkend dat ik er niet meer aan ga beginnen. En het is zo zonde om meerdere switches te moeten aanschaffen omdat je net die paar poorten tekort komt. Ik heb er overigens inmiddels op een legplank nog een Unifi 8 poorts PoE switch in een legplank bij liggen, aangezien er nog wat AP's van voeding voorzien moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
theduke1989 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:13:
@Sethro ik heb geen 12 aparaten op het moment van schrijven, maar wil wel dat de bekabeling er is in geval van. Dat het future proff is.
Alle kabels leggen en afmonteren lijkt me inderdaad wat nodig is om toekomstvast te zijn. Omdat je niet alle poorten nodig hebt kun je dan vanaf patchpaneel alleen de poorten aansluiten op je switch die je nodig hebt. En als dat een keer wisselt kun je dat met een patchkabeltje makelijk aanpassen.

Daarmee zou je kunnen kijken naar 8p POE+ switches in combinatie met een 10" legplank

pricewatch: Netgear GS108LP

10" Legplank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@captain007 prima om te horen dat het alsnog wel lukt. is dat een deleyCON patch panel?
Ik heb zelf genoegen aan 12 ports, dus eentje zou voldoende moeten zijn. Of hoor ik nog een poort te hebben vanuit de modem? Of moet die direct naar de switch ? heeft jouw switch ook een PoE aansluiting?
Daarnaast voor een apartement is het voldoende denk ik een 10'' inch..

@Sethro dat is inderdaad een goede. Ik weet voorlopig wel welke allemaal aangesloten moeten worden.
Ik zit er ook aan te denken om bijvoorbeeld in sommige kamers maar ook 1 kabel te trekken ipv 2 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:50
@theduke1989 Nee het is een Digitus Patch Panel: https://www.netwerkproduc...-10-inch-cat-6-zwart.html
Ik heb zelf genoegen aan 12 ports, dus eentje zou voldoende moeten zijn. Of hoor ik nog een poort te hebben vanuit de modem? Of moet die direct naar de switch ?
Bij mij is de setup dat ik een glasvezelmodem heb waar zowel IPTV als internet uit komt via aparte poorten. Beide kabels heb ik zelf in het patchpanel laten uitkomen, dus ja dat kost je dan ook in dit geval 2 aansluitingen. Dat hoeft niet perse, maar kan dus wel. Mijn overweging was dat ik de bekabeling vanaf de patchkast naar de modem/router nooit ga aanpassen dus dat het vaste bekabeling betreft, dus via het patchpaneel loopt. Dus het is aan jou om te bepalen hoe je dat wil doen.
heeft jouw switch ook een PoE aansluiting?
Nee zoals gezegd heeft de Zyxel dat niet. Voor mij reden geweest om later een tweede switch te kopen. Iets wat ik zelf nu niet meer zou willen dus als je dat wel wil is het te overwegen voor een andere oplossing te gaan. Alleen loop je dan dus weer tegen het probleem aan dat er bijna niks past in een 10 inch kast wat en 16 poorten heeft en PoE ondersteuning heeft.....
Daarnaast voor een apartement is het voldoende denk ik een 10'' inch..
Dat hangt er helemaal vanaf wat je eisen zijn, ruimte die beschikbaar is, etc. Ik geef alleen aan dat de keuzevrijheid voor apparatuur met 10 inch zeer beperkt is. Dus je moet sowieso concessies gaan doen bij die maat.
Pagina: 1