Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwehrens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Daar zit ik in dubio mede door het nieuwe normaal waarbij ik veel meer thuiswerk, zij het via meestal via citrix op een virtuele PC.
Huidige situatie: Ik heb een PC met 4GB geheugen, AMD® Athlon(tm) ii x3 455 processor × 3, en AMD® Rs880 geinegreerde GPU, en een 512 GB SSD schijf, 2 TB HDD (Alweer 8 jaar oud denk ik), 27 inch dell monitor. En ik prefereer Linux. Daarnaast heb ik nog een Atom Ion Bordje met een HDD aan die ik als fileservertje gebruik (eerdere HTPC met TV Headend en xbmc etc.) (Hier zit een 32 bit beperking). En verder wat raspberries voor PiHole en domoticz etc.. Voor 99% van wat ik doe voldoet deze opstelling nog steeds. Het enige waar ik denk dit werkt niet is google eath pro of andere filmpjes maken of aan elkaar plakken en bij photo editing. Waarbij ik denk dat het bij het eerste meer aan de software dan aan de hardware ligt. Dit doe ik echter zeer sporadisch maar daar voel ik wel de beperking

Maar de tijden zijn veranderd en het ziet er naar uit dat ik veel meer thuis ga werken. Om dat goed te ondersteunen ben ik aan het denken aan een nieuwe PC die een aantal nieuwe requirements moet invullen.
Grafisch: Kantoorwerk en goede kleurweergave. Liefst in staat om 2* 4K schermen aan te sturen in de toekomst. Gamen doe ik niet .
Geheugen en CPU.: Wederom kantoorwerk. Sporadisch eens iets compileren of video/fotobewerking. Mogelijkheid van virtuele machines is een kleine pre, maar deze zullen waarschijnlijk niet "tegelijk" draaien. zeker als die vervolgens via een laptop te gebruiken zijn. Het concept van een dikke centrale PC/Server en small clients spreekt me aan. Bluetooth ondersteuning voor headset is ook gewenst maar lijkt me standaard dezer dagen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor niets gaat de zon op. Maar zoals ik al aangaf mijn huidige setup vervult zijn taak nog goed. Ik wil niet betalen voor dingen die ik nooit niet gebruik. En daar zit mijn vraag. Heb ik een dure dedicated GPU nodig of kan het ook met een geintegreerde GPU toe. (Ryzen APU). Volstaat een entry level CPU, of moet ik eeen top level 16 core whatever ding hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 512 gb SSD (Sata). En die is voor 10 % gevuld. De harde schijven zijn wel redelijk vol maar opruimen zou dat probleem goedkoop oplossen. Toetsenborden, voedingen, etc. aanwezig. Mogelijk dat ook de kast mee overgaat. Maar een andere optie is om de oude PC te gebruken als (file-)server. Maar dat lijkt me een dure stroomvretende oplossing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU/GPU <-> APU (Ondersteuning voor 2 schermen Indien mogelijk 4k)
Moederboard met bluetooth ondersteuning
Geheugen (hoeveel)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb met mijn huidige setup gemerkt dat stilte belangrijk is, dus dat wil ik nu weer. Vandaar dat de PC nu in een andere ruimte staat en looks niet belangrijk zijn. Maar op het moment dat hij op de werkplek komt moet hij dus stil zijn en liefst niet te groot.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil liefst weer 10 jaar vooruit.
Moet ik dan groot denken en dus voor de INtel I9 of AMD Ryzen 9 gaan met een dure grafische kaart, dito moederbord en 32 GB of meer geheugen. Of is dat overkill en voldoet de goedkoopste I3 of Ryzen ook en is het goedkoper om over 7 jaar gewoon weer een entry level systeem te bouwen.
Kernvraag is een geintegreerde GPU in staat om 2 27 inch (en liefst 2* 4k) schermen te vullen. En met welke processor kan ik binnen redelijke tijdsspaanes iets compileren en foto/video-bewerking doen zonder dat het irritant langzaam aanvoelt.
Als ik de benchmarks zie en vergelijk met mijn huidige PC kan ik niet inschatten wat ik nodig heb. Ik loop te ver achter. :) :) :) :)

[ Voor 3% gewijzigd door mwehrens op 23-07-2020 15:29 ]

Beste antwoord (via mwehrens op 29-07-2020 15:47)

• allarick2392
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 13:17
Ik denk meteen aan de komende 4000 serie zen2 APUs van AMD, zijn nog niet uit maar lijken perfect voor jouw gebruik.
B550 bordje met wifi en 32GB ram en je zit weer een tijd gebakken lijkt me.

Door de stagnatie in de afgelopen 10 jaar is het wel lastig om in te schatten hoe snel het gaat de komende 10 jaar. Maar als je nu nog uit de voeten komt met een oude athlon en 4GB ram zal je met de meeste hardware van tegenwoordig ook een tijd vooruit kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• allarick2392
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 13:17
Ik denk meteen aan de komende 4000 serie zen2 APUs van AMD, zijn nog niet uit maar lijken perfect voor jouw gebruik.
B550 bordje met wifi en 32GB ram en je zit weer een tijd gebakken lijkt me.

Door de stagnatie in de afgelopen 10 jaar is het wel lastig om in te schatten hoe snel het gaat de komende 10 jaar. Maar als je nu nog uit de voeten komt met een oude athlon en 4GB ram zal je met de meeste hardware van tegenwoordig ook een tijd vooruit kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:28
Eens met @allarick2392, een systeem gebaseerd op een AMD Ryzen APU voldoet al prima bij jouw use cases, volgens de makers zou Google Earth Pro het zelfs op je huidige hardware goed moeten doen, deze valt al binnen de aanbevolen vereisten.

Welke video en foto editing software gebruik je? Iets als Open Shot werkt het best met veel RAM, ik zou 16GB overwegen. Als je niet op een nieuwe serie APU's wilt wachten zou je een build op basis van een nu beschikbare APU in een Deskmini kunnen overwegen, bijvoorbeeld het voorstel van @99ruud99 in deze thread. Een dikke PC op basis van een i9 of een Ryzen 9 gaat al snel 1500 tot 2000 euro kosten, daar kun je vier of vijf van deze PC's voor maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 23-07-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwehrens
Bedankt @allarick2392 en @martyw voor de antwoorden. Die 4000 serie van AMD had ik ook in gedachte en dan de 4600 Ryzen 5. Maar zou de Ryzen 4(3)00 ook voldoen? Als ik de B550 moederborden bekijk zie ik maar 1 HDMI uitgang Hoe sluit je daar 2 schermen op aan? En hoe stuur je die dan aan? Zijn daar splitters voor? Gebruik je USB3 daarvoor. Ik zit nu nog in het DVI, Displayport tijdperk. :) Kortom geen idee hoe dat nu gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Huh meeste hebben toch Hdmi en display port? En usb c, neem aan dat die op die systemen ook werken?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:56
Vaak hebben ze ook een display port aansluiting :) soms zelfs nog VGA.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 24-07-2020 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
mwehrens schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:35:
Bedankt @allarick2392 en @martyw voor de antwoorden. Die 4000 serie van AMD had ik ook in gedachte en dan de 4600 Ryzen 5. Maar zou de Ryzen 4(3)00 ook voldoen? Als ik de B550 moederborden bekijk zie ik maar 1 HDMI uitgang Hoe sluit je daar 2 schermen op aan? En hoe stuur je die dan aan? Zijn daar splitters voor? Gebruik je USB3 daarvoor. Ik zit nu nog in het DVI, Displayport tijdperk. :) Kortom geen idee hoe dat nu gebeurd.
Die processors die je noemt zijn geen Ryzen APU’s. Bovendien gaat het nog lang duren voordat die uitkomen. De APU’s (Renoir) komen eerder uit en en hebben een G achter de naam. Ik denk dat @allarick2392 eerder een 4400G bedoelt voor jouw systeem. Dat is een hexacore met gpu die iets sneller dan 3600 is. Deze gaat nog lange tijd mee. Ideaal omdat je geen videokaart hoeft aan te schaffen. Alternatief is een Intel build met een 10400, maar die is minder in zowel het CPU als GPU gedeelte. AMD is best bang for buck.

Als de 4xxxG Renoir processors uitkomen is een A520 bord ook een optie. Die komen op hetzelfde moment uit en zullen goedkoper zijn dan de B550 borden. Er komt ook nog een nieuwe deskmini die interessant kan zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Djarune op 24-07-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwehrens
Allen bedankt voor de reacties. In het weekend weer wat meer gelezen etc.. Die nieuwe APUś van AMD lijken voorlopig nog een beetje vaporware voor de zelf bouwer. Komen die dit jaar nog ruim beschikbaar?

Alternatief zou dan een AMD 3600 CPU zijn met mogelijk een 2de hands grafische kaart tussen de 100/150 euro (gtx1050/1060)

Waarschijnlijk gelijke performance en maar iets duurder in aanschaf, en verbruik.
Ik werk veel met Linux. Hoe zit het met drivers etc. voor de verschillende videokaarten. Is er nog een verschil in ondersteuning tussen GPU's van AMD, Nvidia etc.. Of is dat heden ten dage voor alle kaarten op orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 23:15
als je nu op een x3 werkt is een 3400G al een enorme verbetering, meer dan 4 keer zo snel in de benchmarks. En mocht je in de toekomst meer power nodig hebben dan kan je altijd nog upgraden naar een 4600G of 4700G (6 of 8 cores)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwehrens
Een nieuwe dag en weer wat wijzer. Ik laat de APUś even links liggen. Het wordt een CPU (waarschijnlijk 3600) en een second hand cheapo GPU van een paar tientjes. Zit ik nog met het moederbord. Ik hoef geen kerstboom met allerlei led lampjes en hij mag in een ruime kast. Maar hoe kies je het juiste moederbord als er meer dan 200 zijn? x570 of b550? Of toch een voorganger X470? Ik heb geen 2,5 Gb ethernet, en nog geen 1 tb nvme ssd. Ik heb niet het idee dat mijn huidige kingston ssd 'traag' is. Wifi? Waar de PC komt ligt een ethernet kabel. Bluetooth lijkt me handig. OC niet nodig. Upgrademogelijkheden. Lijken me ook niet van toepassing omdat AM4 redelijk mature is en waarschijnlijk EOL wordt. Het lijkt du dat ook hier het adagium zo goedkoop mogelijk wordt. Of zijn er redenen om weg te blijven bij merk, serie chipset X?

Ook totaal onduidelijk. De energie consumptie van een moederbord. Is daar nog veel verschil tussen de borden onderling. En vantilators en lawaai?

IK heb de spullen gekoch!

Asus TUF Gaming M PLus Moederbord (vanwege Bluetooth en SPDIF)
Ryzen 3600
16 Gb Rip Jaws 3200
En bij de lokale kringloop een Quadro P1000 voor 3 tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door mwehrens op 29-07-2020 15:50 . Reden: Aanvulling ]

Pagina: 1