Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geen BIOS / display na CPU/mobo/RAM upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb van de week mijn PC geupgrade (nieuwe CPU, mobo, RAM en PSU) en nu ik enkel essentiele componenten heb aangesloten (PSU, Mobo, RAM, CPU, GPU) als testbench kom ik niet in de BIOS en word er niks weergegeven via displayport kabel.

Het enige wat er gebeurt als ik hem aanzet is dat de CPU, GPU en PSU fans gaan draaien voor ongeveer 15 seconde, waarna de PC zichzelf opnieuw opstart en dit zichzelf blijft herhalen. Ook gaat de RGB van mijn toetsenbord aan.

Heb al geprobeerd de RAM in andere sloten te plaatsen maar het geeft hetzelfde effect.

Mijn setup:

PSU: Cooler Master MWE Gold 650W
CPU: Ryzen 5 3600 met stock cooler
MOBO: B450M Pro4
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16
GPU: AMD R9 270x

Wat zou het probleem kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2020 18:24 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-07-2020 15:17)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:46
Zou bijna gaan denken dat je mobo is gefrituurd door je oude voeding.

Alle reacties

• Uszka
Welk moederbord heb je?

Waar heb je de videokabel op aangesloten?

Corsair LPX is slecht compatibel met Ryzen 3xxx!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
Wilde gok, je pc doet lastig met het geheugen.
Zet XMP eens uit, stel zelf je timings in en kijk of die het dan doet.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:15:
Welk moederbord heb je?

Waar heb je de videokabel op aangesloten?

Corsair LPX is slecht compatibel met Ryzen 3xxx!
Sorry, was het moederbord vergeten neer te zetten, het is de B450m Pro4 en op de doos stond dat hij Ryzen 3000 ready is.

De displayport kabel had ik aangesloten op mijn videokaart aangezien de CPU geen onboard graphics heeft

Verwijderd

Topicstarter
Dracoz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:19:
Wilde gok, je pc doet lastig met het geheugen.
Zet XMP eens uit, stel zelf je timings in en kijk of die het dan doet.
Ik kom niet in de BIOS dus ik kan niets instellen of veranderen.

• Uszka
Post eens een foto van hoe je alles hebt aangesloten op het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:27:
Post eens een foto van hoe je alles hebt aangesloten op het moederbord.
https://imgur.com/a/hWZKuDK

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:42
Zijn dat de componenten die je in je andere topic aanhaalt, waar rook uit je PSU komt (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2007872/1)? Waarom ga je ook niet verder in hetzelfde topic? Het kan voor de oplossing handig zijn om te weten dat je al een brakke PSU op deze componenten hebt aangesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door Phaeston op 22-07-2020 18:51 . Reden: tekst ]

Verwijderd

Topicstarter
Phaeston schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:47:
Zijn dat de componenten die je in je andere topic aanhaalt, waar rook uit je PSU komt (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2007872/1)? Waarom ga je ook niet verder in hetzelfde topic, dan weet men wat de voorgeschiedenis is.
Dit klopt, het verschil is dat ik een oudere videokaart heb aangesloten en dat er nu een nieuwe PSU staat. Ik startte een nieuw topic omdat in het vorige topic de focus misschien te veel lag op de PSU die nu vervangen is, terwijl de PSU het voor de upgrade wel deed en de CPU,mobo,RAM nooit ergens werkend op aangesloten was. Het geven van de voorgeschiedenis is inderdaad wel handig ja.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-11 15:29
Je MOBO ondersteunt die processor vanaf BIOS versie 3.30 Heb je wel minimaal die versie ? anders je oude cpu er weer in en flashen die handel.

Verwijderd

Topicstarter
MEN-O schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:54:
Je MOBO ondersteunt die processor vanaf BIOS versie 3.30 Heb je wel minimaal die versie ? anders je oude cpu er weer in en flashen die handel.
Ik heb geen oude CPU die op dat moederbord past (had hiervoor Intel), maar op de doos van het moederbord staat dat hij Ryzen 3000 ready is

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-11 15:29
Klopt, hij is ook ready nadat je het juiste bios erop hebt gezet :

https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/#CPU

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18
Je Ram zit ook niet goed zo te zien, met single moet dat in slot A2, (tweede vanaf de cpu)
(en je eventueel 2e ram in B2, 4e vanaf de cpu)

[ Voor 21% gewijzigd door Dieks77 op 22-07-2020 19:10 . Reden: 2e ram toegevoegd ]

• Uszka
Asrock doet een sticker met de biosversie op de bioschip op het moederbord. Wat staat daarop, p3.70 of p3.90 ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:03:
Asrock doet een sticker met de biosversie op de bioschip op het moederbord. Wat staat daarop, p3.70 of p3.90 ofzo?
P3.90

Verwijderd

Topicstarter
Dieks77 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:01:
Je Ram zit ook niet goed zo te zien, met singele moet dat in slot A2, (tweede vanaf de cpu)
(en je eventueel 2e ram in B2, 4e vanaf de cpu)
Heb hem net in de tweede gezet, maar het resultaat is hetzelfde.

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Heb je de 6+2 pin stekker in de cpu contact zitten of de 8 pin stekker?

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Doe eens een BIOS reset + batterij eruit voor een minuut of 5 en tevens je voeding uit/stroomkabel eruit. Zet je geheugenmodule in slot A2 (tweede slot vanaf de processor).

Zet hem weer eens aan en laat hem eens gaan voor 5 minuten als hij blijft rebooten. Als ie dat na 5 minuten nog steeds doet dan zou ik of het geheugenmodule in een ander slot steken ofwel een andere module pakken en die in A2 plaatsen.

Je processor uit de socket halen kan ook nog, wel met het batterijtje in het moederbord. Ruik ook eens aan de socket naar een brandig luchtje. En inspecteer de pinnetjes/socket of je iets verkleuring ziet wat abnormaal oogt.
Bij het opnieuw opstarten wordt dan normaliter vastgesteld dat er een nieuwe CPU is geplaatst door de BIOS.

Je kan eventueel daarna ook nog je grafische kaart in het tweede PCI-E slot steken.
Hopelijk krijg je de boel nog aan de praat. Succes!

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Zou bijna gaan denken dat je mobo is gefrituurd door je oude voeding.

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
Doe je ram geheugen in slot A2 of slot B2.
Reset je BIOS door de jumper te gebruiken, eventueel kun je ook gewoon 10min de batterij eruit halen en hierna er weer in doen.

Weet je verder zeker dat je GPU niet dood is?
Anders verwacht ik dat je mobo ermee is opgehouden

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties!
ChronoTtrigger schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:40:
Heb je de 6+2 pin stekker in de cpu contact zitten of de 8 pin stekker?
De 8 pin stekker

Verwijderd

Topicstarter
bierschuit schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:30:
Doe eens een BIOS reset + batterij eruit voor een minuut of 5 en tevens je voeding uit/stroomkabel eruit. Zet je geheugenmodule in slot A2 (tweede slot vanaf de processor).

Zet hem weer eens aan en laat hem eens gaan voor 5 minuten als hij blijft rebooten. Als ie dat na 5 minuten nog steeds doet dan zou ik of het geheugenmodule in een ander slot steken ofwel een andere module pakken en die in A2 plaatsen.

Je kan eventueel daarna ook nog je grafische kaart in het tweede PCI-E slot steken.
Hopelijk krijg je de boel nog aan de praat. Succes!
Alles geprobeerd hier, maar het resultaat bleef hetzelfde. CPU fan maakt nu wel een stuk meer geluid na de BIOS reset.

Verwijderd

Topicstarter
Dracoz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Weet je verder zeker dat je GPU niet dood is?
Anders verwacht ik dat je mobo ermee is opgehouden
Ik heb getest of de GPU het deed door de oude setup weer aan te sluiten (pre-upgrade CPU,mobo,RAM) en daar werkt hij mee.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Staat er ook AMD compatible op de doos van je Corsair RAM ?

Corsair gaat slecht samen met Ryzen 3000. Vaak doet niets het zelfs. Corsair koopt de goedkoopste chips/dies in op dat moment, en levert wel 2-3 versies per type

btw: Dit is ook niet bevorderlijk Rook uit PSU na computerupgrade

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 23-07-2020 17:08 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Heb het moederbord vervangen en alles werkt nu.
Pagina: 1